Titta

UR Samtiden - Porren - elefanten i rummet

UR Samtiden - Porren - elefanten i rummet

Om UR Samtiden - Porren - elefanten i rummet

Föreläsningar och samtal om porrens påverkan på ungdomar, folkhälsan och sexualiteten. Inspelat den 9 maj 2017 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Unizon.

Till första programmet

UR Samtiden - Porren - elefanten i rummet : Arbetet med pornografins konsekvenserDela
  1. Vi bör vara tydliga om kopplingen
    mellan porr och sexuella övergrepp.

  2. Nu är vi verkligen nere i vardagen,
    kan man väl säga.

  3. Nina, du ska faktiskt få börja.

  4. Du är den som kan mest
    om det här ämnet-

  5. -och har drivit frågan om porrens
    påverkan inom polismyndigheten.

  6. Det låter som ett mardrömsuppdrag,
    om man ska vara fördomsfull.

  7. Jag har försökt driva frågan-

  8. -utifrån att jag har utrett
    sexualbrott mot barn i flera år.

  9. Jag slutar den sista juni.

  10. Det som var tydligt
    med alla ärenden...

  11. Jag frågade varifrån man hade fått
    inspirationen att binda, strypa...

  12. Gagging, som Gale pratade om,
    är det absolut vanligaste.

  13. De har en fäbless för att filma allt,
    vilket är bra ur polisperspektiv.

  14. De trycker in kuken så långt in
    att tjejerna kräks-

  15. -och använder väldigt mycket våld.

  16. Jag frågade alla gärningsmän
    varför de gjorde det.

  17. De svarade: "Från porren."

  18. Det fanns ingen möjlighet att inte
    ta upp och driva den här frågan-

  19. -för det hade känts oansvarigt.

  20. Egentligen är det inte
    ett kamikazeprojekt.

  21. Ingen inom polisen
    var neggig kring det här-

  22. -däremot höjer ingen sin röst
    kring det.

  23. Jag pratade med dem som utredde och
    försökte hitta barn i prostitution.

  24. De berättade att de alltid hittar
    sjukt mycket porr i mobilerna.

  25. En grupp i Uppsala utreder
    bara sexualbrott mot barn online.

  26. De ser, i de övergrepp som begåtts
    mot barn, att de gör samma sak-

  27. -som det de har tittat på på film.

  28. Vi vill lyfta det här tillsammans,
    för det får större effekt.

  29. Det är nog på gång.

  30. Nu har Simon Häggström lyft det i
    sina böcker. Jag är tacksam för det.

  31. Gale nämnde att man slentrianmässigt
    använder "pedofil".

  32. "Det är pedofiler som gör så."
    Men det är få som har den diagnosen.

  33. Däremot behöver de allt grövre porr-

  34. -och så har de gått över på barnporr,
    dokumenterade övergrepp på barn.

  35. Sen har de velat göra
    verklighet av det.

  36. De har partners och vuxna relationer,
    men sen övergreppar de barn.

  37. Jag måste uppehålla mig kring
    varför ingen annan lyft det här.

  38. Vad är det för speciellt
    med frågan om porrens påverkan?

  39. Varför blir alla galna när man säger
    att porr kan leda till övergrepp?

  40. Vi pratar ju om populärkultur
    och om hur bilder påverkar oss.

  41. -Vad är det här för konstigt?
    -Jag tänker...

  42. ...att polisen som myndighet
    är ganska sluten.

  43. Man är inte så bra
    på att berätta om saker-

  44. -vilket har att göra med sekretess.
    Men ibland är inte det bra.

  45. Vi ska vara tydliga med kopplingen
    mellan porr och sexuella övergrepp.

  46. Vi har inte forskningen bakom oss
    inom polismyndigheten-

  47. -men varenda person som utreder såna
    brott kan berätta om den kopplingen.

  48. De fick det från porren. Maria Ahlin
    pratade om vart man kan vända sig.

  49. Till Preventell kan man ringa
    om man har sexuella oönskade mönster.

  50. 74 procent av de som ringer dit
    anger porr som ett problem.

  51. Det finns vetskap om det här. Fler
    och fler inom polisen ser kopplingen-

  52. -men det handlar nog
    om kulturen inom polisen.

  53. Sen kommer jag från kvinnojourshåll.

  54. Jag har ett maktperspektiv och
    en feministisk analys på frågorna.

  55. Det kan man inte säga
    att Polishögskolan riktigt ger.

  56. Jonas, du representerar en annan
    sluten myndighet, Kriminalvården.

  57. När Jonas jobbade på
    regeringskansliet pratade vi om-

  58. -att vi visste så lite
    om Kriminalvården-

  59. -och arbetet med de män som utövar
    våld mot kvinnor, flickor och pojkar.

  60. Vad säger du om dagens...?

  61. Är det första gången
    du är på en konferens om porr?

  62. Ja. Jag har varit
    på konferenser i Danmark-

  63. -men då har det varit mer... Man
    delar ut pris till årets sexarbetare.

  64. Pro sexköp, alltså.
    Har det varit i arbetet?

  65. Nej, inte i mitt nuvarande arbete-

  66. -men det har varit konferenser
    om sexuella avvikelser.

  67. Sexuella avvikelser, vad är det?

  68. Till exempel om man tänder på
    att bli upphängd i krokar i taket.

  69. Det är inget brottsligt i det-

  70. -men om man utsätter nån annan
    för det, så kan det bli ett brott.

  71. Då kan man gå i behandling
    hos såna som mig.

  72. -Och du jobbar inom frivården?
    -Ja.

  73. Det är en del av Kriminalvården,
    som är en stor myndighet.

  74. Vi ser också en...
    De jag har i behandling-

  75. -och det är både för relationsvåld
    och sexualbrott-

  76. -så är det ju...

  77. Jag får fundera... Det kanske är nån
    som inte har tittat mycket på porr.

  78. Det finns i alla fall
    ett samband här.

  79. Det svåra är det kausala sambandet,
    vad det är som kommer först.

  80. Är det en upptagenhet
    redan från början för porr?

  81. Och förvärras den av att man
    tittar på mer porr? Det är troligt.

  82. Vem som helst förstår-

  83. -att om man utsätter andra för
    övergrepp och tittar på övergrepp-

  84. -så borde det inte bli bättre.

  85. Praktiskt i behandling,
    så är det lite som vid sömnproblem.

  86. En av de första frågorna
    man ställer är:

  87. "Hur ser det ut? När sover du?"

  88. Visar det sig då att patienten sover
    flera timmar om dagen på dagtid-

  89. -är det inte konstigt
    om det är svårt att sova på kvällen.

  90. Lite så är det med porr också.

  91. Om man sitter och tankar på och
    tittar flera timmar om dagen på porr-

  92. -så är det lättare
    att man sexualiserar-

  93. -och tittar på andra människor
    med en sexuell blick.

  94. Det enda man tänker till slut är sex.

  95. För att bryta det
    måste man bli avgiftad.

  96. Det går inte att...

  97. Det är svårt att jobba med
    bakgrundsfaktorer och barndom-

  98. -och hitta förklaringsmodeller-

  99. -om man inte samtidigt gör nånting åt
    det faktiska beteendet.

  100. Man kan inte titta på porr
    flera timmar om dagen-

  101. -och sen gå i terapi och prata
    om saker man har upplevt i barndomen.

  102. Det kommer inte att ge så mycket
    effekt. Alla pusselbitar krävs.

  103. Om man nu generaliserar lite här.

  104. Problemen ser väldigt olika ut
    för olika personer.

  105. Man kan ha jättemånga partners.

  106. Det kanske är svårt med intimitet.

  107. Eller så är det helt andra problem.

  108. Man har det som ångestdämpning
    för att stå ut.

  109. Man tar till sex precis som alkohol,
    som en copingstrategi.

  110. Det kan se väldigt olika ut,
    men en gemensam nämnare är porr.

  111. Men kolla.
    Du har ju en Preventell-penna.

  112. Mikis, du representerar vår
    medlemsorganisation 1000 möjligheter-

  113. -vars projekt Locker Room
    går ut på att få unga killar-

  114. -att åtminstone börja prata om porr.

  115. Säger vi "prata om porr" igen,
    så måste jag gå ut.

  116. De ska göra nåt åt sitt förhållande
    till sexuella övergrepp-

  117. -som filmas
    för andras sexuella njutning.

  118. Precis.
    Locker Room är virtuella killgrupper-

  119. -där man kan prata om sånt här. Sen
    har vi ett porrbehandlingsprogram.

  120. Där samarbetar vi med ett program
    på nätet sen förra sommaren.

  121. -Hur ser det programmet ut?
    -Det heter Fortify. - Är det bekant?

  122. Det är gratis om man skriver en liten
    essä. Det behöver bara vara ett ord.

  123. Alla kan få det här gratis.

  124. Det är KBT-baserat och framforskat
    under ett par års tid-

  125. -hur man lättast skulle komma åt det
    här på nätet. Det är helt anonymt.

  126. Genomsnittstiden för
    att genomföra det är 2-5 månader.

  127. Vi snittar på 3 med inledande samtal.
    Sen har man även samtal under tiden.

  128. Nätprogrammet räcker inte. Det ska
    finnas en kontakt med en terapeut.

  129. Hur gamla är killarna?

  130. 15-19 har de varit hittills.

  131. De som har gått behandlingsprogrammet
    har också varit 15-19.

  132. Vad säger killarna
    om hur porren påverkar dem?

  133. De har inget annat språk för porren
    än det raljerande och grabbiga.

  134. De kan inte ens beskriva sin onani om
    de inte får vara grabbigt raljerande.

  135. Man måste hitta ett språk
    och jobba sig framåt.

  136. Flera upplever efter ett tag att de
    är beroende och inte kan sluta titta.

  137. Det är sällan etablerat från början.

  138. Fyra stycken har kommit sen deras
    flickvänner har påtalat problemet.

  139. -De har fått definiera problemet.
    -Killen kommer för nån annans skull.

  140. Men så småningom märker de
    att det är ett problem.

  141. De kan helt enkelt inte sluta,
    precis som vid alkoholism-

  142. -fast innan är de helt övertygade
    om att de kan sluta.

  143. Ingen säger att det här...
    Det är frivilligt.

  144. "Jag kan sluta röka i morgon."

  145. När de följer programmet
    noterar de sina egna framsteg.

  146. Då går det ganska fort att se
    att det inte var så frivilligt.

  147. Har de pratat med nån vuxen innan?
    Det har sagts att de inte gör det.

  148. Men ni har fått i gång dem
    och gjort små filmer.

  149. Vi pratar mycket med killar-

  150. -om sånt som de vill prata om,
    men inte har ett språk för.

  151. Vi har upplevt det som hyfsat lätt
    att få i gång samtalen-

  152. -även när det gäller porr
    och andra övergrepp.

  153. Det pratas också om skuld och skam
    och hur man ska komma förbi det.

  154. Ni är feministiska och tycker att
    porr är mäns våld mot kvinnor.

  155. -Känner de sig skammade?
    -Nej, ingen har nämnt det.

  156. De tycker inte
    att det är problematiskt-

  157. -när vi pratar om porrens effekter
    för de inblandade och de själva.

  158. Det är
    mycket mer aha-upplevelser faktiskt.

  159. Det är som att vissa saker
    inte är på riktigt-

  160. -och att de inte förstår
    hur skadade de här tjejerna blir.

  161. Det kommer lite
    som en överraskning för dem.

  162. De är 15, 16, 17 år,
    och det är knepigt i sig själv.

  163. Det kan vara knepigt att vara
    närmare 50 också, kan jag säga.

  164. -40 är värsta räkmackan, bara.
    -Ja, jag har hört det.

  165. Det är spännande att du säger det.

  166. Jag möter det i förhören. De förstår
    inte hur illa de gör tjejerna.

  167. Det kan vara fysiska övergrepp
    i den här världen-

  168. -men också de som får barn
    att penetrera sig själva-

  169. -eller göra sexuella handlingar
    och skicka bilderna till dem.

  170. Det är som att de inte riktigt
    greppar... "Jaha, mår hon dåligt?"

  171. "Jag fattade aldrig riktigt."
    Ofta är det ett ansvarsförskjutande.

  172. "Hade inte jag gjort det,
    så hade nån annan", som en man sa.

  173. "Nej, ingen annan hade tryckt in
    kuken tills hon kräktes."

  174. "Där har du fel."
    Ansvarsförskjutningen är en del.

  175. Men av porrtittandet
    blir man nog väldigt normaliserad-

  176. -alltså i våldet mot kvinnor,
    som är så tydligt i porren.

  177. Vi stannar i ansvarsförskjutningen.

  178. Det är grunden till arbetet med att
    försöka begränsa spridningen av porr-

  179. -både skadeverkningarna
    och det fysiska materialet.

  180. Det är en dubbelmoral.

  181. Det här är tillåtet, säger många.
    Det finns överallt.

  182. Du kan vara anonym, det är gratis
    och samtidigt är det farligt.

  183. Jag förstår killarna.

  184. Varför skulle det vara fel? Det finns
    överallt och samhället gör inget.

  185. Vi lägger pengarna på
    behandlingsprogram och exitprogram-

  186. -i stället för att rikta in oss
    på problemet.

  187. Vi börjar i fel ända.

  188. Vi behöver jobba förebyggande
    så att de inte-

  189. -när de är 16 och ska ha sin
    första sexuella relation med nån-

  190. -hamnar i ett förhörsrum för att de
    övergreppar den här personen-

  191. -för att de inte letat samtycke eller
    tagit hänsyn till den andras känslor.

  192. Om vi börjar i det förebyggande och
    inte bara pratar porr, utan normer-

  193. -och pratar om hur killar ska vara
    i relationer, men också i sexet.

  194. Man pratar inte sex i förskolan,
    men man kan börja prata om gränser.

  195. Hur blir det
    om man går över nåns gränser?

  196. Där måste vi börja så att vi sen
    slipper en hel generation...

  197. Den som är nu är redan fucked,
    kan jag känna.

  198. Vi börjar nu och tar förskola, skola
    och sen hela vägen upp.

  199. De ska inte behöva gå rebootprogram.
    Då har vi hamnat i fel ände.

  200. Men om vi har en porrindustri
    som manglar ut det här budskapet...

  201. Det går nästan inte
    att värja sig emot.

  202. Ska vi ändå förebygga?
    Vi säger ju två olika saker då.

  203. I skolan pratar vi sunda relationer.
    Sen har de hela den här...

  204. Det ska inte bara vara förebyggande.

  205. Men om vi börjar göra rebootprogram
    här borta-

  206. -så ska de som är sju år nu veta-

  207. -att om du går in och tittar på porr,
    som helst ska vara förbjuden-

  208. -så att det inte ska vara möjligt...
    Vi har fem år på oss för min dotter.

  209. Då ska det inte vara en möjlighet
    att gå in på skolans datorer...

  210. Det är inte porrfritt. Man kan få
    sin första porr-experience på skolan-

  211. -vilket är helt galet.

  212. Du ska inte kunna stå med din iPhone
    och porrsurfa när du är 12 år.

  213. Vi kan inte tillåta det.

  214. Men vi måste också börja här-

  215. -så att inte de här killarna tillåts-

  216. -knuffa, slå och bli ursäktade med
    att "boys will be boys", som Gale sa-

  217. -till att vi sen har de i en handling
    där de övergreppar nån.

  218. Vi behöver göra mycket,
    men vi behöver också begränsa porren.

  219. -Ja. Nu är det klart.
    -Då har vi löst det.

  220. Jonas... - Var det angående
    det Nina sa, så tar jag frågan sen.

  221. Hon har sagt allt,
    så allt är angående vad hon sagt.

  222. Apropå att bemöta... Många
    har börjat titta vid tio års ålder.

  223. Vuxenvärlden är de
    som ska möta upp här.

  224. Om sexualundervisningen också säger
    att porr är bra, så blir det knepigt.

  225. -Där befinner vi oss nu.
    -Om det ens finns nån.

  226. Sen 1978 ska den ingå i alla ämnen,
    men ingår inte i nåt ämne.

  227. Sen säger en viss organisation
    att allt sex är bra.

  228. Nej. Vi behöver prata övergrepp.

  229. -Men jag tänkte inflika en sak här.
    -Varsågod.

  230. Jag upplever ett stort motstånd i
    behandlingsgrupper och individuellt-

  231. -när man tar upp frågor, på generell
    nivå, om porr är okej eller inte.

  232. Men om man däremot håller det
    på nån slags individnivå...

  233. "Tycker du att det är coolt?"

  234. "Vill du vara en som sitter
    flera timmar och kollar på porr?"

  235. Jag har inte träffat en enda-

  236. -som har sagt att han vill sitta
    flera timmar och titta på porr.

  237. Det är lättare.
    Annars fastnar man i diskussioner-

  238. -om huruvida det är bra eller dåligt.

  239. Men om man håller det
    på individnivå... "Vem vill du vara?"

  240. Då blir det ganska enkelt.
    För många, i alla fall.

  241. Det finns en massa saker...

  242. Vi har ju nämnt
    idrottsföreningar och myndigheter.

  243. Man kan bli certifierad
    för miljöarbete.

  244. När det är statliga pengar
    som finansierar-

  245. -så kan man också ställa krav på
    att en förening ska vara certifierad-

  246. -när det gäller jämställdhet
    och porr. Man borde kunna kräva det.

  247. Många klubbar och föreningar har
    guidelines för hur man ska vara.

  248. Det kopplas till prestation.

  249. Det kan vara regler kring mat
    och vad föräldrar får lägga sig i.

  250. Det finns mängder av regler,
    men inte om jämställdhet och porr-

  251. -där föreningen tar tydlig ställning.
    "Vi tycker inte att det här är okej."

  252. Det skulle man lätt kunna koppla
    till att man ger bidrag.

  253. Nio av tio barn finns inom idrotten.
    Där kan vi nå så extremt många.

  254. Lika tydligt som det är på fotbolls-
    träningen att lära sig passa...

  255. Fotboll kanske inte var min grej.
    - Precis, göra mål.

  256. Man säger: "I dag pratar vi om det
    här." Och så pratar man om normer.

  257. Vad man har för språk
    och koll med andra, samtycke, porr...

  258. Det ska vara en naturlig del inom
    idrottsvärlden, skolan och förskolan.

  259. Det är statliga medel,
    men också kommunala.

  260. Kommunerna har ju svinmycket
    bestämmanderätt och delar ut pengar.

  261. Där har vi...
    Ni politiker här, sätt ner tassen.

  262. -Där har vi några. Toppen.
    -Mikis.

  263. Det är lite olika beroende på ålder.

  264. Vi har jobbat med en Unizon-ledd
    insats. Där var snittåldern 30-35.

  265. Där var det mycket så att man ville
    skylla på nåt, men inte bland yngre.

  266. De är ofta omedvetna.
    Där råder en omvänd press.

  267. Vi var i en gymnasieskola
    för några år sen.

  268. En kille hade haft en sexuell
    relation med nån han gillade-

  269. -men han kände sig misslyckad.

  270. Hon hade inte skrikit nån gång
    och inte upplevt smärta.

  271. Han skrev på sociala medier
    att hon var "en jävla hora"-

  272. -så att han inte skulle hinna bli
    nertryckt själv för sin prestation.

  273. Hon pratade
    med en annan person hos oss.

  274. Hon sa samma sak. Det var toppen, men
    det hade inte känts tillräckligt.

  275. Det var inte förnedrande
    och smärtsamt.

  276. Det var inte de bitarna
    som de trodde ska ingå.

  277. De beskrev, upplevde vi, en bra grej.

  278. Så långt har det gått
    i hur det påverkar.

  279. Det är jätteviktigt att vi har såna
    här program just för de här killarna.

  280. Det där är också talande
    för tjejer som utsätts för våldtäkt.

  281. Sen skriver killarna så här
    innan hon anmäler dem.

  282. Hon blir horan då.

  283. Det kanske också gör så att många
    tjejer som blir utsatta, och killar-

  284. -faktiskt inte ens förstår
    att de blivit våldtagna.

  285. Den här panelen är slut nu.
    Jag skulle vilja fortsätta.

  286. Vi måste hålla tiden. Så du ska lämna
    polisen, Nina? Ska du inte vara kvar?

  287. -Nej, jag måste jobba förebyggande.
    -Men Jonas är kvar på Kriminalvården.

  288. -Stort tack, allihop.
    -Tack.

  289. Textning: Marie Ekenstav
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Arbetet med pornografins konsekvenser

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ett panelsamtal om vad som möter dem som arbetar med porrens påverkan och konsekvenser. Medverkande: Nina Rung, kriminolog och barnrättsexpert, Jonas Lönnroth, behandlare av sexualbrottslingar vid kriminalvården, och Mikis Kanakaris, verksamhetsutvecklare 1000 möjligheter och Locker room. Moderator: Olga Persson. Inspelat den 9 maj 2017 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Unizon.

Ämnen:
Samhällskunskap > Lag och rätt
Ämnesord:
Pornografi, Sexologi, Sexualbrott
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Porren - elefanten i rummet

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Porren - elefanten i rummet

Hur porrindustrin kapat vår sexualitet

Gail Dines, professor i sociologi, talar om pornografins påverkan på samhället och hur den har ändrat den sexuella upplevelsen för unga människor som växer upp med tillgång till internet, sociala medier och porr som en stor del av sin vardag. Inspelat den 9 maj 2017 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Unizon.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Porren - elefanten i rummet

Porrens roll vid sexualbrott mot barn

Caroline Engvall, journalist och författare, berättar om pornografins roll vid sexualbrott mot barn, om hämndporr och vad som kan bli konsekvenserna för unga som befinner sig på nätet och får en knuff av vuxna personer att gå över gränsen. Vi får höra även höra barn och ungas berättelser om hur de utsatts för hot och övergrepp. Inspelat den 9 maj 2017 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Unizon.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Porren - elefanten i rummet

Arbetet med pornografins konsekvenser

Ett panelsamtal om vad som möter dem som arbetar med porrens påverkan och konsekvenser. Medverkande: Nina Rung, kriminolog och barnrättsexpert, Jonas Lönnroth, behandlare av sexualbrottslingar vid kriminalvården, och Mikis Kanakaris, verksamhetsutvecklare 1000 möjligheter och Locker room. Moderator: Olga Persson. Inspelat den 9 maj 2017 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Unizon.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Porren - elefanten i rummet

Hur porr påverkar ungas hälsa

Maria Ahlin, grundare av Freethem och författare till boken "Visuell drog", talar om ungas relation till porr utifrån ett folkhälsoperspektiv. På vilket sätt kan porr inverka på barn och ungas hälsa i form av attityder, relationer och sexualitet? Påverkas hjärnan av porrkonsumtion? Inspelat den 9 maj 2017 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Unizon.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Porren - elefanten i rummet

Porr ur ett folkhälsoperspektiv

Ett panelsamtal om pornografins påverkan ur ett folkhälsoperspektiv. Medverkande: Linnéa Claeson, handbollsproffs och grundare av Assholes online, Tess Mellberg, lärare i livskunskap och sexualkunskap, Marcus Svensson, jämställdhetsstrateg Trollhättans kommun, och Meghan Donevan, Reality Check. Moderator: Olga Persson. Inspelat den 9 maj 2017 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Unizon.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning

Mer högskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Utrikesdagen 2014

Ukrainakrisen som kalla kriget

Under vårvintern 2014 har det skrivits världshistoria när Ryssland erövrat Krim från Ukraina. Vad händer framöver? Hur kommer Ryssland agera? Med DN-medarbetarna Ingmar Nevéus, Michael Winiarski och Ewa Stenberg. Inspelat på Chinateatern i Stockholm 25 mars 2014.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - historia

Att vara barn

Under 1800-talet föddes idén om barnens rättigheter, men samtidigt arbetade mängder av barn på livsfarliga fabriker. Vi betraktar 1800-talet ur arbetarbarnets perspektiv.

Fråga oss