Titta

Nåt måste göras - teckenspråkstolkat

Nåt måste göras - teckenspråkstolkat

Om Nåt måste göras - teckenspråkstolkat

Det är inte alldeles lätt att bli en del av det svenska samhället. För trots decennier av politiska åtgärder brottas vi med segregation, rasism och utanförskap. Så vad kan vi göra? I Norrköping har ett bostadsbolag bestämt sig för att hjälpa till. Toni, Natalia och Tomas är tre av dem som inte låter sig stoppas av byråkrati och regelverk. I över ett år följer vi deras kamp för att människor som kommer till Norrköping ska få en ärlig chans att bli en del av samhället.

Till första programmet

Nåt måste göras - teckenspråkstolkat : Vems ansvar?Dela
  1. I natt brann det igen. Fastighets-
    ägare vill nu bygga bort problemen.

  2. Allt för att skapa trafik.

  3. Så att vuxna kommer ned hit
    och vi får lite balans.

  4. Hur lång tid tar förändringen?

  5. Ja du. Två-tre år kanske.

  6. Tomas Lindquist uppmanar boende
    i Klockaretorpet att gå till centrum-

  7. -för att visa att man inte tolererar
    bilbränder, och lovar bjuda på pizza.

  8. -Natalia Bonilla!
    -Hej, Tomas! Hur är det?

  9. -Det kanske inte är så bra.
    -Vad hände?

  10. Jag sa till en journalist att jag
    skulle bjuda alla på pizza.

  11. Vad betyder "alla", Tomas?

  12. -Det kan bli upp till 5 000.
    -Nej...

  13. Jag tar ett möte
    med Migrationsverket.

  14. Lycka till!

  15. Otroligt. Pizza till 5 000 personer.
    Okej...

  16. Sverige har tagit ett stort ansvar
    för människor på flykt.

  17. Men det är inte lätt att bli en del
    av det svenska samhället.

  18. Trots decennier av politiska åtgärder
    brottas vi med segregation, rasism-

  19. -och exkludering.

  20. Så vad kan vi göra?

  21. Ett bostadsbolag i Norrköping
    har tagit saken i egna händer.

  22. Toni, Natalia och Tomas
    låter sig inte stoppas av byråkrati.

  23. Vi måste tänka nytt.

  24. Nån kommer att stå på andra sidan
    och ge oss en käftsmäll.

  25. Det är så enkelt att hjälpa till.

  26. Vi ska följa deras kamp för att
    människor som kommer till Norrköping-

  27. -ska få en ärlig chans att bli en del
    av samhället. För nåt måste göras.

  28. Natalia och Tomas har under fyra år
    byggt upp Portalen-

  29. -för att hjälpa arbetslösa i Hageby
    att komma ut i jobb eller studier.

  30. Men sen sommaren 2015 är det nästan
    bara asylsökande eller nyanlända-

  31. -som kommer hit. Och allt fler
    vill veta hur Portalen jobbar.

  32. Vi vill veta vad ni gör-

  33. -för att på Migrationsverket,
    långa väntetider-

  34. -bara vara hemma, kan vara tråkigt.

  35. Vad skulle ni vilja göra?

  36. Sport, fotboll, tennis?

  37. Jag vill lära mig svenska.

  38. Jag vill lära mig jobb här i Sverige.

  39. Vi ska försöka få till stånd mera
    svenskastudier ute på boendena.

  40. Är det inte bättre att förflytta dem
    bort från boendena-

  41. -för att komma in
    i ett annat sammanhang?

  42. Sen är frågan om det är
    Migrationsverkets sak att integrera-

  43. -eller om vi ska börja med språket
    på plats.

  44. Den frågan brottas vi med hela tiden.

  45. "Det är inte vårt uppdrag
    att jobba med integration."

  46. Jag bara ställer mig frågan:
    Vem har ansvaret för integrationen?

  47. -Det vet jag inte.
    -Inte jag heller.

  48. Man sa ju att alla departement
    hade ansvar för det.

  49. På mitt gamla jobb hade vi gemensamt
    kök. Det såg för jävligt ut.

  50. Men vi var överens om att alla
    hade ansvar för att det blir snyggt.

  51. Finns det ingen integrationsminister?

  52. -Vi googlar.
    -Ja, gör det!

  53. "När regeringen Löfven tillträdde
    2014 avskaffades posten helt."

  54. Många efterlyser
    en integrationsminister.

  55. -Är en etableringsminister samma sak?
    -Vi pratar gärna om etablering.

  56. Det är Ylva Johanssons uppdrag
    att vara både arbetsmarknadsminister-

  57. -och etableringsminister.

  58. Men parallellt med det uppdraget
    blir det en samordningsminister.

  59. Ibrahim Baylan ska jobba emot
    segregation. Vem har huvudansvaret?

  60. Det har statsministern.

  61. -Hej då!
    -Vi ses på Migrationsverket!

  62. Bekymret är att man så lätt
    hamnar mellan stolarna.

  63. "Det är inte vårt ansvar." Man jobbar
    bara med bostäder, skola...

  64. Men samtidigt vet alla att det är
    i samarbetet mellan dessa uppdrag-

  65. -som framgången ligger. Man måste
    försöka bryta de barriärerna.

  66. Portalen är ett lyckat exempel
    även om vi har en lång bit kvar.

  67. Rom byggdes inte på en dag.
    Inte ens på fem år.

  68. Vi ska köra förbi min gamla skola.

  69. Här är skolan.

  70. Jag önskar att jag haft ett Portalen.

  71. Det var inte lätt att komma in
    i samhället. Det tog lång tid.

  72. Och det var svårt.

  73. Man har så många frågor.

  74. Toni flydde kriget i Libanon
    och kom till Sverige som barn.

  75. Han jobbar i dag som en länk mellan
    de nyanlända och bostadsbolaget.

  76. Alla vet vad utbildning är?
    Att man lär sig vad det handlar om.

  77. Vi vill främst att kvinnor
    kommer till den här utbildningen.

  78. För oftast får män
    de här utbildningarna när de jobbar.

  79. Men kvinnor lagar mat,
    det är mycket olja, och så.

  80. Och det är många barn
    och barnvagnar också.

  81. Man måste visa att man bryr sig.
    De behöver information och stöd.

  82. Vi får inte glömma bort att det är
    människor som kommer från ett krig.

  83. Jag vet exakt vad de går igenom.

  84. De första två åren i Sverige när jag
    hörde smällare eller flygplan-

  85. -sprang jag in till lägenheten
    och letade efter källaren.

  86. För att gömma mig.
    Den känslan är extrem.

  87. -Är det här i ert område?
    -Mina föräldrars gata.

  88. Det räcker nu!

  89. Allt är borta, bilen, huset...

  90. Jag har inte varit där under kriget.

  91. Men när jag hör honom säga
    att huset och bilen är borta...

  92. Man har fått mycket berättat för sig-

  93. -och jag kände att jag visste.

  94. Men det är först nu när jag ser det här
    som jag verkligen förstår.

  95. -Hur ofta hör du av dina föräldrar?
    -Jag ringer dem varannan timme.

  96. Det här är nåt som påverkar oss mycket.
    Jag vet inte.

  97. Det är svårt att studera
    även om vi försöker.

  98. Men jag tänker på mina föräldrar
    och rädslan.

  99. Jag somnar jämt ledsen.

  100. Jag försöker komma på hur jag kan
    ta hit dem, men nu är det svårt.

  101. Det här är i dag.

  102. Under våren 2016 faller bomberna
    över Aleppo.

  103. Det är befolkningen som drabbas.

  104. Nästan alla på Portalen
    har släktingar på plats.

  105. De som kommer från kriget
    bär på sin egen sorg.

  106. Plus att de lämnat släktingar
    och familj där.

  107. Genom att hitta ett uppdrag till
    varje person, utbildning, kunskap-

  108. -kan de sortera sin egen sorg.

  109. Det finns en betydelse
    i att vara här.

  110. Vad mer?

  111. -Kan svenska kanske.
    -Svenska finns. Okej, fint.

  112. -Sen säger du att du har jobbat...?
    -Franska och arabiska.

  113. Som språklärare? Wow.

  114. "Behärskar många..." Oj, oj.

  115. Vi gör så här: Vi tar en dator
    så får du lista allt som finns.

  116. De känner sig behövda och välkomna.
    Accepterade.

  117. Och de visar sig som personer
    som kan bidra till samhället.

  118. Hej! Jag heter Merry,
    jag har tid klockan elva.

  119. -Förlåt, kvart över elva.
    -På Arbetsförmedlingen?

  120. Ja.

  121. Människorna måste själva göra resan.

  122. Ansvaret för att hitta jobbet kan
    inte vi ta. Det måste man ta själv.

  123. Men vi kan tillhandahålla nätverk och
    insatser för att möjliggöra resan.

  124. Jag heter Annika Lundskog. Tolken
    berättar allt när vi kommer in.

  125. Merry har gått på Portalen sen hon
    kom. Hon har fått uppehållstillstånd-

  126. -och har påbörjat sin etableringsplan
    med SFI, på Arbetsförmedlingen.

  127. Hon har fått hoppa över de första
    kurserna och läser nu de sista.

  128. Nu vill hon ut i praktik
    så fort som möjligt.

  129. Du ska delta vid informationsmöten
    på Arbetsförmedlingen.

  130. Du ska också helst själv försöka lära
    dig svenska genom att titta på tv-

  131. -och prata svenska
    om du har möjlighet.

  132. När får jag träffa min handläggare
    på Arbetsförmedlingen?

  133. Det blir lite längre fram. Du ska gå
    på de här informationsmötena först.

  134. Jag har en fråga till: Får jag börja
    praktisera innan jag börjar med mötena-

  135. -och innan jag träffar handläggaren?

  136. Ja, det ligger utanför
    etableringsplanen.

  137. Det är ett sätt för dig
    att öva på svenskan.

  138. Välkomna!

  139. -Hej!
    -Jag ska gå och göra mera pizza.

  140. Pizza! - Här, mera pizza.

  141. Klockaretorpet är ett område i
    Norrköping där arbetslösheten är hög-

  142. -och utbildningsnivån låg. Planen är
    att öppna ett Portalen även här.

  143. Jag kommer strax och hämtar mer.

  144. Våldet och förstörelsen
    har eskalerat.

  145. Det som har hänt är förskräckligt.

  146. Har ni ätit pizza, eller?
    Är det sant? Okej.

  147. Det behövs mera grannsamverkan.

  148. Det är helt otroligt.

  149. -Och jag kan inte.
    -Är det nån som kan busvissla?

  150. Tack! Uppenbarligen är det många
    som vill ha en förändring.

  151. Vi behöver er hjälp med att ha
    kvälls- och nattvandringar.

  152. Vad kommer Hyresbostäder själva
    att göra åt problemen?

  153. Ni kan inte lägga ansvaret på oss.

  154. Många har småbarn och kan inte gå ut.
    Men vi bor ju ändå här.

  155. Mitt svar på det är
    att jag tror varken polis, politiker-

  156. -eller Hyresbostäder kan hantera
    detta. Det är en samhällsfråga.

  157. Det är upp till oss att gemensamt
    ta oss an frågan.

  158. Tack för att ni kom!

  159. Hej! Är det bra?

  160. Tomas! Kom.

  161. Får jag fråga en grej?
    Det är du som hämtar väktarna.

  162. Kan du inte ta några från centrum
    som kan området och känner alla-

  163. -och utbilda dem till väktare?
    Ni hämtar folk från andra städer.

  164. Vi har inte ett jobb, dem tar andra.

  165. -Det verkar som att ni inte vill.
    -Men du, var inte så aggressiv.

  166. Bara så att ni förstår.
    Var växte du upp?

  167. Vi från Klockaretorpet
    får inte chansen.

  168. Oavsett var man växer upp så kommer
    ingen fram och bara ger dig ett jobb.

  169. Det här är grabbar som inte har betyg
    eller har gått i skola.

  170. Det där är ju eget ansvar. Ska nån
    komma till dig och ge dig ett jobb?

  171. De ska kunna hjälpa i alla fall.
    Ska de inte det?

  172. -Men nu ska de börja hjälpa!
    -Vem har sagt det?

  173. -Vad gör ni här, då?
    -Alla ska ta ansvar och hålla koll.

  174. -Det är vad han säger.
    -Hämta inte hit väktare och poliser!

  175. Ingen vill komma hit,
    för ni får oss att se ut som skurkar!

  176. Ni gör allt värre. Sen väktarna kom
    har fler rutor krossats.

  177. -Det är du som gör det värre.
    -Jaha, okej.

  178. Det är hätsk stämning.

  179. Men det ger sig.
    - Smakade pizzan bra?

  180. -Smakade pizzan bra?
    -Ja.

  181. -Vill du ha mer?
    -Nej.

  182. Du är mätt nu.

  183. Bilbränder och stenkastning
    mot blåljuspersonal...

  184. Varför gör en ungdom så?

  185. Delar av svaret kan vara
    att man känner frustration.

  186. Man känner inte att man är en del
    av samhället. Och varför är det så?

  187. Det går ofta att härleda till
    att skolgången inte har fungerat.

  188. Varför har man inte fått
    en fungerande skolgång?

  189. Det tror jag är intimt förknippat-

  190. -med ett föräldraskap
    där man tar ansvar för sina barn.

  191. Att man tillgodogör sig
    den kunskap man behöver.

  192. Finns inte
    ett fungerande föräldraskap-

  193. -kanske vi får ännu mer problem
    med bilbränder och stenkastning.

  194. Navestad är ytterligare ett område
    där segregationen är stor.

  195. Portalen jobbar på att kunna öppna
    även här. Men inget är klart ännu.

  196. Svenska kyrkan, en av Portalens
    partners, vill börja redan nu-

  197. -i Navestad. De har bjudit in David
    som kom till Sverige för ett år sen.

  198. På Portalen lärde han sig svenska
    och han har jobbat där som volontär.

  199. -Hej!
    -Vad bra att du kunde komma.

  200. -Det var lite stökigt i går.
    -Många människor.

  201. -Hej, Elisabeth! Hur är läget?
    -Det är bra.

  202. Förstod du frågan i går?
    Vad det var jag ville?

  203. Vi har en tjänst som sträcker sig
    fram till jul på 75 procent.

  204. Frågan är om du vill jobba
    med vårt integrationsarbete.

  205. Det är... Tack så mycket, absolut!

  206. En sak vi måste styra upp
    är att du inte har nåt personnummer.

  207. Så det krävs en del pappersarbete.

  208. Att jag som fortfarande är asylsökande
    får jobb på Svenska kyrkan-

  209. -känns jättebra.

  210. De har sett hur jag jobbar på Portalen.
    Det har gett mig erfarenhet.

  211. Vi vet ju vad du kan bidra med.
    Det är bra...

  212. Korven kan vi ha här borta.

  213. -Shit!
    -Det var en gång ett tält...

  214. Jag flyttar den lite för
    att akta flaggorna.

  215. På den här sidan
    står de som vill ha korv.

  216. De som vill ha kyckling står här.

  217. -Varför kom du inte först?
    -Jag vet inte.

  218. Har du sett Natalia?

  219. -Tja!
    -Tjena.

  220. Hej! - Tack så mycket.

  221. -Vad dricker du?
    -Läsk.

  222. De bor i Navestad.
    De vill börja i andra områden.

  223. -Portalen? Okej. Det är inte öppet ännu.
    -Det är det som är problemet.

  224. -Har du tid en stund?
    -Ja.

  225. -Hur var det i Klockaretorpet?
    -Spännande.

  226. Det blir som alltid med ungdomarna.
    De blir väldigt provokativa.

  227. -Jaha.
    -"Du måste fixa jobb till mig."

  228. "Hjälpa mig", och så.
    Så går de närmare så här hela tiden.

  229. De har ett märkligt sätt att uttrycka
    sina önskemål. "Ge mig ett jobb."

  230. Det provocerar mig. Vad då "ge"?

  231. Ingen kan göra nåt i stället för dig.

  232. Man har ett ansvar även fast man
    har växt upp på ett tuffare ställe.

  233. Man märker att de vill in i samhället
    och jobbet betyder så mycket.

  234. Det ger social struktur, försörjning,
    stolthet, känslan och allt.

  235. Så det som Portalen gör känns
    ju rätt. Att man fokuserar på det.

  236. -Skål på dig!
    -Skål.

  237. Vi får nog skynda oss att öppna
    ett Portalen i Klockaretorpet.

  238. Vi kommer inte att klara det själva.
    Det måste finnas organisationer-

  239. -som tillhandahåller praktik eller
    släpper in flyktingar på annat sätt.

  240. Här jobbar vi. Här har vi alla kläder
    och rekvisita. En massa skoj.

  241. Efter Arbetsförmedlingens möte fick
    Merry veta att hon får praktisera.

  242. Genom Portalen har hon fått kontakt
    med ett produktionsbolag.

  243. Jag är bra, inte så mycket,
    men bra på att göra film.

  244. Vi har inte heller nån utbildning.
    Vi har lärt oss själva.

  245. Vad spännande. Vi hör av oss om det
    blir aktuellt att du kommer hit.

  246. -Spännande.
    -Då så.

  247. Jag vill göra praktik för att
    lära mig svenska mer och mer.

  248. Absolut. Det tror jag är jättebra.

  249. Det bästa för barns utbildning
    är att föräldrarna har arbeten.

  250. -Ja.
    -Det är den största skyddsfaktorn.

  251. -Jag håller med.
    -Eller åtminstone en meningsfull dag.

  252. Absolut. Det finns till och med
    forskning som visar-

  253. -att utanförskap kan ärvas.

  254. Saknar föräldrarna motivation
    får man svårt att motivera barnen.

  255. Visst är det så. Nej, arbete åt alla.

  256. Arbete åt alla! Bra avslutning.

  257. -Natalia Bonilla.
    -Hej, Inger från NT.

  258. Välkommen. Det finns kaffe...

  259. Lars Stjernkvist, ordförande
    i kommunstyrelsen, ska ha pressträff.

  260. Ingen vet riktigt varför.

  261. Det ska bli spännande.

  262. Vill du hänga av dig?

  263. -Jag hälsar bara välkommen, så...
    -Okej.

  264. -Hälsa välkommen du.
    -Vi gör det tillsammans.

  265. Lasse Stjernkvist,
    kommunstyrelsens ordförande.

  266. -Och vid min sida har jag...
    -Natalia Bonilla, verksamhetsledare.

  267. Jämför man med andra insatser-

  268. -som Fas 3 och plusjobb och annat-

  269. -så är det här otroligt bra siffror.

  270. Det är förstås svårt att veta exakt
    vad som har bidragit till detta.

  271. Men så är det med alla insatser.

  272. Är det just Portalen
    eller andra saker i livet?

  273. Men vi ser ändå att det är
    fantastiska siffror.

  274. Så när vi fick Tomas och Natalias
    vision om hur ni vill gå vidare...

  275. ...så sa vi att det vill vi
    väldigt gärna bidra till-

  276. -med ett anslag på en miljon kronor
    per år.

  277. Det gör det möjligt att växa
    i två områden.

  278. -Ge honom en stor applåd!
    -Det är ni som ska ha den!

  279. Tack så mycket. Det är fantastiskt
    för mig. Jag gråter nästan.

  280. Jag kom till Sverige 2009,
    det är min dotter.

  281. Jag kunde inte prata svenska.

  282. Jag hade en intervju med Tomas,
    han förstod mig inte.

  283. Och jag förstod inte honom.
    Men vi kände att vi kunde göra nåt.

  284. Efter fem år kan jag prata svenska.

  285. Jag kan hjälpa andra att prata
    svenska, att studera och jobba.

  286. Det är det vi gör på Portalen.
    Alla som kommer hit kan hjälpa andra.

  287. Det är vår filosofi. Det är därför
    Portalen måste finnas i Marielund-

  288. -i Ringdansen, i Ektorp, överallt.

  289. -Eller hur?
    -Ja.

  290. Så det... Tack.

  291. Du har fått hjälp
    att knyta kontakter.

  292. -Kommer det att leda till jobb?
    -Absolut.

  293. Jag är säker på att jag får jobb.
    De hjälper mig så mycket.

  294. Natalia,
    man gråter inte inför politiker.

  295. Jag ska inte gråta nästa gång.

  296. Det är fantastiskt.
    Måste bara vila lite och börja om.

  297. -Du kan väl ta ledigt till tre.
    -Kolla...

  298. Jag tycker att alla borde ta
    ett socialt ansvar i samhället.

  299. -Ett...
    -...två...

  300. Jag underlättar inte för mig själv.
    Eller för mina barn.

  301. -Vad är det för låt?
    -"Tusen röster."

  302. Lisa Nilsson.

  303. Pappa.

  304. -Kan jag få en puss?
    -Nej, du kan få två.

  305. Hej, hej.

  306. Så ja.

  307. -Varsågod.
    -Hej!

  308. Hej, hur är det?

  309. Jag hoppas få jobb som arkitekt
    i framtiden-

  310. -men det här är ett bra steg
    på min väg.

  311. Behöver ni hjälp?

  312. Oj!

  313. Kolla! Wow!

  314. Herregud!

  315. De som nyss har kommit
    och de som stöttar.

  316. Alla har sin egen resa framför sig
    och påverkas av det som händer.

  317. Nåt hindrar oss från att göra det
    på ett bra sätt.

  318. Man förändrar inget över en natt.
    Men vi måste göra det.

  319. Förändringar kommer att ske.

  320. -Det kan ta flera år.
    -Det kan jag inte göra nåt åt.

  321. Jag är så arg.

  322. Jag vet inte vad jag ska säga.

  323. Översättning: Elisabeth Enström
    www.btistudios.com

  324. Textning: Elisabeth Enström
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Vems ansvar?

Avsnitt 5 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Portalen uppmärksammas och Migrationsverket gör ett studiebesök. Men alla ställer sig frågan: Vem ansvarar för integrationspolitiken i Sverige? Bomberna som faller över Aleppo påverkar de asylsökande. På Portalen försöker personalen få deltagarna att tänka på annat. Samtidigt ökar våldet och förstörelsen i ett annat utsatt område i Norrköping. Tomas pratar med ungdomarna där. De längtar efter att ha ett jobb. Tomas inser att Portalen är viktigare än någonsin. Mary har fått en praktikplats. Även kommunen kommer med goda nyheter.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Immigration
Ämnesord:
Arbetslöshet, Asylsökande, Flyktingfrågor, Flyktingpolitik, Integration av flyktingar, Norrköping, Portalen, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Sverige, Syriska flyktingar
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i Nåt måste göras - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - teckenspråkstolkat

Det kommer bli kaos

Avsnitt 1 av 8

I Hageby, en stadsdel i Norrköping, är utbildningsnivån låg och arbetslösheten hög i jämförelse med andra stadsdelar. Bostadsbolaget Hyresbostäder startar Portalen för att få ut Hagebyborna i jobb. Under sommaren 2015 börjar asylsökande syrier söka sig till Portalen. Portalen börjar anpassa sin verksamhet till de nyanlända. Men målet förändras inte; alla ska nå egen försörjning så fort som möjligt. Behovet att få lära sig svenska och förstå den svenska arbetsmarknaden är stort. Majd och Carole är två av alla dem som vill till Portalen. Vi möter även Anwar och hans familj som bor 14 personer i en tvårumslägenhet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - teckenspråkstolkat

Finns det plats?

Avsnitt 2 av 8

De flyktingar som kom till Sverige 2015 får räkna med en utdragen myndighetsprocess innan de får veta om de får stanna i Sverige. Men på Portalen i Norrköping får de asylsökande påbörja sin etablering i svenskt arbets- och samhällsliv redan innan beslutet fattas. Tomas, som startade Portalen för 5 år sedan, jobbar med att få ihop pengar för att expandera verksamheten då kön är lång. Majd och Carole väntar på att få plats och försöker under tiden att lära sig svenska på egen hand. Mary har lärt sig svenska på Portalen och har precis fått sitt uppehållstillstånd. Nu försöker hon få en praktikplats.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - teckenspråkstolkat

Vad ska hända med mig?

Avsnitt 3 av 8

Ändrade regler gör att permanenta uppehållstillstånd blir tillfälliga och att det blir svårare att få sina anhöriga till Sverige. Asylsökande på Portalen i Norrköping vet inte vilka regler som gäller för dem och oron sprider sig. Abud har sin fru och sina barn kvar i Syrien. David och hans familj vet inte om de får stanna. Arbetet på Portalen fortsätter som vanligt och Tomas besöker kommunen för att få stöd i sin plan att expandera verksamheten.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - teckenspråkstolkat

Den här platsen är min

Avsnitt 4 av 8

Verksamheten på Portalen uppnår resultat. 22 % av deltagarna har nu egen försörjning och siffrorna går uppåt. Men bostadsbristen i Norrköping är ett problem. Anwar och hans stora familj bor fortfarande kvar i tvårumslägenheten och hans cancersjuka dotter skulle egentligen behöva ett eget rum. Khaled bor på ett asylboende där han delar dusch och spis med 60 andra personer. Han kan ingen svenska och vill till Portalen, men det finns ingen ledig plats. Majd och Carole har äntligen kommit in, efter tre månaders väntan.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - teckenspråkstolkat

Vems ansvar?

Avsnitt 5 av 8

Portalen uppmärksammas och Migrationsverket gör ett studiebesök. Men alla ställer sig frågan: Vem ansvarar för integrationspolitiken i Sverige? Bomberna som faller över Aleppo påverkar de asylsökande. På Portalen försöker personalen få deltagarna att tänka på annat. Samtidigt ökar våldet och förstörelsen i ett annat utsatt område i Norrköping. Tomas pratar med ungdomarna där. De längtar efter att ha ett jobb. Tomas inser att Portalen är viktigare än någonsin. Mary har fått en praktikplats. Även kommunen kommer med goda nyheter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - teckenspråkstolkat

Bromsa inte människor!

Avsnitt 6 av 8

Byråkratin försvårar livet för deltagarna på Portalen. Eli har fått en praktikplats genom Portalen. Men efter att ha fått uppehållstillstånd måste han sluta där för att följa sin etableringsplan från Arbetsförmedlingen. Fadi vill tenta av sfi-kurserna för att kunna studera vidare. Men det får han inte eftersom han inte har fått uppehållstillstånd än. Khaled får uppehållstillstånd. Han trivs i Norrköping men kan bli förflyttad var som helst i Sverige om han inte själv lyckas hitta ett boende.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - teckenspråkstolkat

Bli en av dom

Avsnitt 7 av 8

Portalen försöker hitta sätt för nyanlända och svenskar att mötas. För det finns ett tydligt samband mellan personliga relationer och hur snabbt det går att ta sig ut på arbetsmarknaden. Bostadsbolaget Hyresbostäder, som driver Portalen, sponsrar flera föreningar i Norrköping. Tomas försöker få hjälp från några föreningar för att få integrationen att ske på ett mer naturligt sätt. Majd och Carole vill utveckla sin svenska men tycker att det är svårt att lära känna svenskar. Poeten Selma har svårt med språket och tycker att det begränsar henne. David går på en fotbollsmatch och känner delaktighet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - teckenspråkstolkat

Starkare tillsammans

Avsnitt 8 av 8

Tomas har det senaste året kämpat för att utöka Portalens verksamhet. Och snart öppnar Portalen även i stadsdelen Navestad. Majd och Carole har fått tillfälliga uppehållstillstånd på 13 månader. Natalia på Portalen är frustrerad över den korta tiden. Men för de flesta andra har det gått bra. David har fått jobb på en arkitektbyrå. Fadi har tentat av sfi-kurserna och börjat läsa till fritidsledare. Khaled har fått jobb på ett projekt för nyanlända. Och Mary studerar för att komma in på universitetet. Genom Portalen har deltagarna fått en chans att bli en del av Sverige.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - EAT 2016

Det finns ingen planet B

Vi måste se matkrisen genom linsen av möjligheter, menar Bjørn Haugland från DNV GL Group som vill inspirera om utvecklingsmöjligheterna för ett hållbart företagande. Här berättar han om vilka möjligheter som finns för investerare, om smart farming, aerofarms och appen Too good to go som kopplar ihop restauranger med företag som vill köpa dagens rester billigare. Inspelat den 14 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Familjehemmet Andersson

Familjen Andersson är en ovanlig familj. Förutom Malenas och Pärs två biologiska barn har de två familjehemsplacerade barn och tre ensamkommande flyktingbarn. Hur är det att vara familjehem och vad tänker barnen? Under 2013 blev 32 600 barn placerade i familjehem, jourhem eller andra omhändertaganden. Idag har den siffran ökat kraftigt, men det finns ingen säker statistik att tillgå. Det man vet är att det råder stor brist på familjehem och kommunerna letar med ljus och lykta efter fler familjer som vill öppna sin dörr för utsatta barn och ungdomar.