Titta

Nåt måste göras - syntolkat

Nåt måste göras - syntolkat

Om Nåt måste göras - syntolkat

Det är inte alldeles lätt att bli en del av det svenska samhället. För trots decennier av politiska åtgärder brottas vi med segregation, rasism och utanförskap. Så vad kan vi göra? I Norrköping har ett bostadsbolag bestämt sig för att hjälpa till. Toni, Natalia och Tomas är tre av dem som inte låter sig stoppas av byråkrati och regelverk. I över ett år följer vi deras kamp för att människor som kommer till Norrköping ska få en ärlig chans att bli en del av samhället.

Till första programmet

Nåt måste göras - syntolkat : Bromsa inte människorDela
  1. Sverige har tagit stort ansvar
    för människor på flykt.

  2. Men det är inte lätt att bli en del
    av det svenska samhället.

  3. Trots decennier av politiska åtgärder
    brottas vi med segregation, rasism-

  4. -och exkludering.

  5. Så vad kan vi göra?

  6. Ett bostadsbolag i Norrköping
    har tagit saken i egna händer.

  7. Toni, Natalia och Tomas
    låter sig inte stoppas av byråkrati.

  8. Vi måste tänka nytt.

  9. Nån kommer att stå på andra sidan
    och ge oss en käftsmäll.

  10. Det är så enkelt att hjälpa till.

  11. Vi ska följa deras kamp för att
    människor som kommer till Norrköping-

  12. -ska få en ärlig chans att bli en del
    av samhället. För nåt måste göras.

  13. Hallå? Det är Natalia Bonilla.

  14. Hallå?

  15. Lite kaos.

  16. Så fin giraffen är.

  17. Ja? Är det där? Okej.

  18. Kolla, Elie!

  19. Men kolla! Är det Magnus?

  20. -Natalia Bonilla, heter jag.
    -Här är det.

  21. Hej! Unga människor. Vad fint.

  22. När jag skulle börja
    på ett svenskt företag-

  23. -trodde jag att alla
    bara skulle sitta vid sin dator-

  24. -utan att prata.

  25. Men vi pratar med varandra
    och fikar tillsammans.

  26. -Vi är lite sociala också.
    -Man utvecklas varje dag.

  27. En viktig egenskap som du har är att
    du är envis med att lära dig svenska.

  28. Du kompromissar inte med det.

  29. Elie fick via Portalen chans till
    praktik innan uppehållstillståndet.

  30. De jobbar för att deltagarna
    snabbt ska lära sig språket-

  31. -och komma in i samhället.

  32. -Utbildningskontoret, Marie.
    -Hej! Jag heter Fadi Makhoul.

  33. Jag vill få information om-

  34. -jag kan göra nationellt prov på SFI
    innan jag får uppehållstillstånd.

  35. Ring till växeln igen
    för att komma rätt.

  36. Jag heter Fadi Makhoul. Jag kom
    från Syrien för åtta månader sen.

  37. Jag har inte fått uppehållstillstånd
    ännu.

  38. Jag har gått till Portalen i sex månader
    för att lära mig språket.

  39. Fadi har blivit så bra på svenska
    att han vill tenta av SFI-kurserna-

  40. -redan innan han fått uppehålls-
    tillstånd, men reglerna sätter stopp.

  41. Du måste ha ett fast personnummer
    och vara folkbokförd i Norrköping.

  42. Men du måste ha
    ett fullständigt personnummer.

  43. Okej. Tack så mycket.

  44. -Sa de varför de har beslutat det?
    -Nej.

  45. Det vore ett snabbare sätt
    in på arbetsmarknaden.

  46. -Javisst. Du tjänar egna pengar.
    -Det vore bättre för Sverige.

  47. Det gynnar de som är ambitiösa
    och klarar att studera på egen hand.

  48. Det är ju "win-win", som det heter.

  49. Systemet och arbetsgången för
    etablering i samhället är mallade-

  50. -och kan krocka med dem som ligger
    steget före, såsom Fadi och Elie.

  51. Under praktiken fick Elie uppehålls-
    tillstånd och ska påbörja etablering.

  52. Han måste gå Arbetsförmedlingens
    kurser på halvtid trots arbetet.

  53. Jag kan inte ta bort samhälls-
    orienteringen och sen blir det SFI.

  54. Men jag går fortfarande halvtid
    på praktiken.

  55. Det är lite störande-

  56. -för när vi hade intervjuat Elie
    var två delar viktiga:

  57. Han passade in kompetensmässigt,
    och vi hade lämpliga arbetsuppgifter.

  58. Man vill se den som kommer som en
    resurs och då har man förväntningar.

  59. Det blir lite rörigt då om du
    inte får komma hit på två veckor.

  60. Syftet med etableringsplanen är
    att man får jobb.

  61. Men praktiken är också en viktig del
    för att få jobb.

  62. Språkmässigt blir det jobb du kommer
    att få här så småningom inom IT-

  63. -så miljön är rätt.

  64. Det viktiga är att stötta honom,
    så att han kan gå vidare i processen-

  65. -istället för att bromsa och säga att
    han ska studera samhällsorientering.

  66. Så tycker jag.
    Okej, tack för din tid, Magnus.

  67. Det var jättesnällt.

  68. Oj, vilken grej.

  69. Det är så enkelt att hjälpa till.
    Det handlar om att matcha människor.

  70. Att bygga broar i samhället,
    inte mer. Det känns så enkelt.

  71. Men det finns fortfarande sånt
    som hindrar oss att göra det bra.

  72. En fantastisk grej.

  73. Jättefint.

  74. Herregud!

  75. Beslutet har kommit!

  76. Herregud!

  77. Jag vet inte vad jag ska säga.

  78. God morgon, älskling.
    Hör av dig så snart du kan.

  79. Ja! Jag ska gå till Migrationsverket
    för att höra beslutet.

  80. Man ser inte här om det är positivt
    eller negativt. Jag får gå dit.

  81. Att få uppehållstillstånd i Sverige
    är en dröm för många.

  82. Särskilt för oss vars vackra hemland
    har blivit helt förstört.

  83. Ett svenskt uppehållstillstånd
    betyder allt.

  84. "...bevilja dig permanent..."

  85. Det står "permanent". Jag har fått
    permanent uppehållstillstånd!

  86. Det innebär att jag får stanna här
    och att jag får en etableringsplan.

  87. Det är tufft när allt är tillfälligt.

  88. Vi får se hur vi får till
    en familjeåterförening.

  89. Jag saknar ord!

  90. Nu ligger det svåraste bakom oss,
    tack och lov.

  91. Förhoppningsvis får ni komma,
    som de säger.

  92. -Var är Sisi?
    -Här är hon.

  93. "Mamma, ska vi verkligen åka
    till pappa?" Hon vill prata.

  94. -Pappa!
    -Sisi.

  95. -Ska vi åka till dig i morgon?
    -Inte i morgon, älskling. Nån gång.

  96. -Hej! Hur är det?
    -Jag fick uppehållstillstånd.

  97. -Grattis!
    -Vi måste fika. Har vi kakor kvar?

  98. -När nån får tillstånd fikar vi.
    -Khaled har också fått det.

  99. -Blir det SFI nu?
    -Nej, han ska göra provet.

  100. När de från SFI kommer hit
    vill de prata mer-

  101. -för där skriver och lyssnar de mest.

  102. Fadi har varit här
    och kan prata, skriva och förstå.

  103. Det är annorlunda.

  104. Jag har en ny look.
    Uppehållstillståndslooken. - Grattis!

  105. Jag går på semester fyra veckor nu.
    Ingen får ringa till mig. Nej, då.

  106. -Vi ses!
    -Hej då!

  107. Nu har jag äntligen uppehållstillstånd.
    Nu börjar de svåraste utmaningarna.

  108. Att skaffa bostad,
    och att få jobb är inte heller lätt.

  109. Då Fadi fått uppehållstillstånd
    är han inne i systemet-

  110. -och ska påbörja sin etableringsplan.

  111. Han ska nu få veta
    hur hans kommande år ska se ut.

  112. Här har vi kartan. Den gröna simbanan
    är Migrationsverket.

  113. Den blå är Försäkringskassan,
    Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

  114. Den gula är Arbetsförmedlingen,
    och den röda är kommunens simbana.

  115. Det börjar när man
    blir delgiven uppehållstillstånd.

  116. Som du har fått.

  117. Det avslutas
    när man är klar med etableringen.

  118. Alla fyrkanterna är saker som man
    ska göra hos de olika myndigheterna.

  119. Det är ganska mycket.

  120. Det är komplext, och kan vara svårt
    för dig att se skillnad.

  121. Ibland ska man till Arbetsförmed-
    lingen och ibland servicekontoret.

  122. Det blir väldigt svårt
    när saker och ting hänger samman.

  123. Det är inte så lätt
    att komma till Sverige.

  124. Trots en avancerad etableringsplan
    på 2 år får bara 5 procent ett jobb-

  125. -utan stöd från Arbetsförmedlingen
    efter etableringen.

  126. Den siffran vill Portalen förändra.

  127. Fler måste kunna försörja sig själva
    snabbare och komma in i samhället.

  128. Men jobb är svårt att få,
    vilket Portalens deltagare vet.

  129. Med de nya reglerna
    om uppehållstillstånd-

  130. -krävs att man kan försörja sig själv
    för att få stanna permanent.

  131. Hej! Varsågod och sitt.

  132. Jag mejlade min CV till dig...

  133. Majd väntar på besked
    om uppehållstillstånd-

  134. -och ligger i riskzonen
    för de nya reglerna.

  135. Jag letar efter ett jobb.

  136. Jag vill göra nåt och jag är så orolig.

  137. Jag tror att du får
    en fantastisk framtid här.

  138. Jag vet att du vill få praktisera
    och försörja dig och din familj.

  139. Men just nu tror jag att du behöver
    träna svenska åtta timmar per dag.

  140. Ditt jobb nu är
    att lära dig svenska språket.

  141. Men ta det lugnt i fyra veckor.

  142. -Ta rast?
    -Rast, paus.

  143. Prata på arabiska och lugna ner dig.

  144. -Jag vet att det är svårt.
    -Det är svårt.

  145. Din hjärna behöver återhämta sig.

  146. Känna sig avslappnad. Promenera, gå.

  147. Krama din fru och känn ingen stress.
    Gör så.

  148. -Tack så mycket.
    -Ha det så bra!

  149. Nu är jobbet nyckeln
    till permanent uppehållstillstånd-

  150. -och det kräver mycket mer
    av oss på Portalen.

  151. De blir stressade
    av situationen de kommer från-

  152. -och av den nya situationen.
    De behöver tid för att lugna ner sig.

  153. De är bara människor.

  154. -Du har gått ned mycket i vikt.
    -Sexton kilo.

  155. Vi går. I Syrien åkte vi jämt bil.
    Här går vi hela tiden.

  156. -Jag vet inte varför jag går ned.
    -För att du tänker mycket.

  157. Man måste tänka. När vi får
    uppehållstillstånd går jag upp igen.

  158. -Jag tänker.
    -Du tänker och tänker.

  159. På uppehållstillståndet och på
    om det blir tillfälligt eller permanent.

  160. -Vill du ha glass?
    -Glass?

  161. Vi tar en glass. Ska vi sätta oss?

  162. Jag vill ha två glassar
    med två bollar.

  163. -En vanilj och en jordgubb.
    -I våffla eller bägare?

  164. -Bägare eller strut?
    -Strut.

  165. Den här. En "kornet".

  166. Stor våffla. - Tack så mycket.

  167. -Ska vi sätta oss här?
    -Ja, inte i solen.

  168. Kaffe. Jag gillar inte kaffe
    men det här är gott.

  169. Fadi som fått uppehållstillstånd
    och påbörjat etableringen-

  170. -kan nu få ett nystartsjobb
    via Arbetsförmedlingen.

  171. -Hej!
    -Välkommen!

  172. Genom egna kontakter
    har han chans till jobb på en skola.

  173. En stor fördel som du har är
    att du har fått positiva referenser.

  174. -Men du kan också arabiska.
    -Jag kan arabiska.

  175. Vi har en förberedelseklass
    här på Rambodalsskolan.

  176. Där går nyanlända elever, och du
    är riktigt skicklig på svenska nu.

  177. Jag lär mig fortfarande svenska.

  178. Men du har kommit längre
    än våra elever-

  179. -och där skulle du kunna vara
    en tillgång.

  180. Jag måste diskutera det
    med din handläggare.

  181. Jag måste hitta en tjänst,
    så att säga-

  182. -och framförallt en ekonomi för det.

  183. Har du inte fått nån information?

  184. Nej. Jag antar att det är Karin
    som sitter inne på den informationen.

  185. Men det borde inte vara
    några problem.

  186. Det som återstår för att Fadi ska få
    jobbet är handläggarens godkännande.

  187. Det svåra är när man byter handläggare.
    Jag är inne på min fjärde.

  188. Innan jag får jobb
    måste jag ha en handläggare-

  189. -som ska kontakta en arbetsansvarig
    och jag vet inte allt.

  190. Vi får en ny handläggare,
    sen får vi en ny tid...

  191. -Brukar det ta tid?
    -Allt tar tid.

  192. Varför? Du har ett jobb, du borde jobba.

  193. Det är så det är. I stället
    för att hjälpa till står de i vägen.

  194. Varje handläggare har hand
    om 200-300 personer.

  195. -Har en hand om 200 personer?
    -Nåt sånt.

  196. -Hur ska de hinna med alla?
    -Tänk om tio stycken mejlar.

  197. Är det så många är det omöjligt.

  198. När han ser hur det ser ut lägger han
    över dem på nästa handläggare.

  199. Det är verkligen många.

  200. Jag blir skrämd när jag hör-

  201. -att det tar i snitt åtta år
    för en flykting att komma ut i jobb.

  202. Vi måste hitta andra sätt, modeller
    och metoder för att adressera frågan.

  203. Det inser nog alla.
    Samtidigt tar det tid-

  204. -att vända kolosser som Arbets-
    förmedlingen och Migrationsverket.

  205. Inget förändras över en natt,
    men vi måste göra det.

  206. Hej, Tomas!

  207. Är det bra?
    Du hade en fråga till mig.

  208. Jag gick för att registrera mig
    på SFI-kursen.

  209. De sa åt mig att jag inte kan inleda
    min etableringsplan-

  210. -förrän jag har en lägenhet.

  211. Det låter väldigt konstigt.
    Just nu bor du på asylboende.

  212. Låter de dig inte stanna där?

  213. Jag får inte påbörja nåt
    förrän jag flyttar.

  214. Antingen hittar jag nåt själv eller
    ställer mig i Arbetsförmedlingens kö.

  215. Om du ska vänta på en egen lägenhet
    tar det flera år.

  216. Och jag kan inte göra nåt.
    Ingen SFI, ingen samhällskunskap...

  217. På Arbetsförmedlingen är det så-

  218. -att man flyttas till den kommun
    där man får jobb.

  219. Okej, det visste jag inte.
    Du kan hamna i Kiruna.

  220. Vilken stad som helst. Man får acceptera
    det eller lämna asylboendet.

  221. Det var nytt för mig. Det låter märkligt
    att du inte kan påbörja etableringen.

  222. Det har kommit nya lagar
    som jag inte känner till.

  223. Det kan bero på det.

  224. -Att tvinga kommunerna att ta emot...
    -Ingen aning.

  225. Problemet påverkar alla
    som bor på asylboenden.

  226. Den som fått uppehållstillstånd
    måste skriva sig på en adress-

  227. -utanför Migrationsverkets boenden
    innan etableringen kan påbörjas.

  228. Sommaren 2016 har Arbetsförmedlingen
    och Migrationsverket i uppdrag-

  229. -att skaffa boenden
    inför etableringen.

  230. Bostaden kan ligga
    var som helst i Sverige.

  231. Vill man stanna där man bor och
    tackar nej försvinner ersättningen-

  232. -och man måste hitta egen bostad.

  233. Den som vill stanna får problem.
    Utan inkomst får man ingen bostad-

  234. -och att hitta en bostad är svårt
    då bostadsbristen är stor.

  235. Nu kommer han. Ska du öppna?

  236. -Hej!
    -Hej, Fadi!

  237. Hej! Mår du bra?

  238. Tjena! - Ska vi leka?

  239. Fadi har hyrt ett rum i en lägenhet-

  240. -men måste snart flytta,
    så jobbet på skolan är viktigt.

  241. Med en inkomst
    kan han hitta ett nytt boende.

  242. Varsågod. Kom!

  243. Hanna-Maria och hennes familj
    lärde känna Fadi genom kyrkan.

  244. -Hur länge får du bo kvar?
    -En månad ungefär.

  245. En månad till? Det är inte mycket.

  246. -Har du träffat den nya handläggaren?
    -Nej.

  247. Jag har fått en handläggare men
    väntar på att han ska bestämma tid.

  248. Det är en månad sen Rambodalsskolan
    sa att du är välkommen där.

  249. De var entusiastiska. Därför ska vi
    ställa Arbetsförmedlingen mot väggen.

  250. -Du behöver ingen tolk?
    -Nej, jag klarar mig.

  251. Jag ser att nån har ringt
    till arbetsgivaren, men inget mer.

  252. Men du måste lämna en ansökan
    för att få ja eller nej.

  253. -Det har du inte gjort än?
    -Nej. Så jag ska lämna en ansökan?

  254. -Till oss. Och du får den av oss.
    -Jaha...

  255. Jag lämnar underlag som du
    och rektorn fyller i och lämnar in.

  256. -Jag har inte fått det.
    -Nej, du ska få det.

  257. Men jag har ju ringt och frågat om
    Fadi behöver fylla i nåt ytterligare-

  258. -för att det ska gå fortare,
    men allt var ju klart.

  259. -Menar du det här?
    -Nej, det är faktablad.

  260. Det här gav jag till rektorn.

  261. Då har du inte fått underlag,
    utan bara faktablad.

  262. Varför lämnar man inte ut ansökan
    samtidigt?

  263. Det vet jag inte. - Hade du tolk
    först? Du kanske missuppfattade.

  264. Men jag har ringt och frågat
    om han har lämnat in allt som behövs.

  265. Är allt klart från hans sida eller
    är det nåt som behöver kompletteras?

  266. Men ingen har nämnt nåt om underlag.

  267. Det ber jag om ursäkt för.
    Jag vet inte varför.

  268. En månadslön har tagits ifrån honom
    på grund av utebliven information.

  269. Jag hade inte en stabil handläggare.

  270. Fast det här är vårt arbetssätt
    och vi tycker att det är bra.

  271. Fast vad tycker de arbetssökande
    är bra?

  272. Det är ett problem
    när ni är hindret för att få jobb.

  273. På asylförläggning
    får man hjälp från er-

  274. -men väljer man att lösa boendet
    själv blir man straffad.

  275. Det blir så fel.

  276. En person som bara är passiv
    och ber om hjälp får all hjälp.

  277. Men försöker man fixa nånting själv
    blir man straffad och får ingenting.

  278. -Det är dina ord.
    -Ja, det är det.

  279. Jag har tyvärr inte svar på allt,
    bara det som gäller oss.

  280. När underlaget kommer in
    får det gå på ett par dagar.

  281. -Jag lovar inget, men skriver det.
    -Tack så jättemycket.

  282. -Tack.
    -Hej då!

  283. Jag är så arg att jag skakar.

  284. Det är så mycket i hela
    deras struktur som inte funkar.

  285. Och då får man ju se till
    att det kommer att funka.

  286. -Det är ett jättedåligt system.
    -Ja.

  287. Natalia, regeringen satsar
    3,5 miljarder kronor i sin budget-

  288. -på flyktingar och integration, men
    du sa att pengar inte är lösningen.

  289. Det handlar inte om pengar-

  290. -utan om att inte bromsa människor
    när de försörjer sig själva.

  291. Ge dem inte långa kurser-

  292. -som kan leda till en kultur
    av beroende av ekonomiskt bistånd-

  293. -eller andra ersättningar. Ta snabbt
    kontakt med arbetsmarknaden.

  294. Man kan studera på kvällen och
    lösa det. Men bromsa inte människor.

  295. Arbetsförmedlingen
    är de enda som kan hjälpa-

  296. -och det leder sällan
    till varaktiga jobb.

  297. I min studie ser jag
    att de som inte kommer vidare-

  298. -och som känner sig misslyckade för
    att de inte klarar arbetsmarknaden-

  299. -löper stor risk
    att hamna på en kriminell bana.

  300. När man träffar en som efter nåt år
    har börjat praktisera på ett företag-

  301. -så blir man jätteglad och ser
    att det går att leda dem till jobb.

  302. På tal om att träffas...

  303. De som nyss kommit
    och de som stöttar-

  304. -har alla sin resa framför sig
    och påverkas av allt som händer.

  305. Ditt boende.

  306. Invandrare? Nej, nej!

  307. -Svensk hockey har en jätteutmaning.
    -Och förändringar kommer att ske.

  308. Försök!

  309. Hela världen känner mig som en flykting.

  310. Översättning: Elisabeth Enström
    www.btistudios.com

  311. Textning: Karin Hellstadius
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bromsa inte människor

Avsnitt 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Byråkratin försvårar livet för deltagarna på Portalen. Eli har fått en praktikplats genom Portalen. Men efter att ha fått uppehållstillstånd måste han sluta där för att följa sin etableringsplan från Arbetsförmedlingen. Fadi vill tenta av sfi-kurserna för att kunna studera vidare. Men det får han inte eftersom han inte har fått uppehållstillstånd än. Khaled får uppehållstillstånd. Han trivs i Norrköping men kan bli förflyttad var som helst i Sverige om han inte själv lyckas hitta ett boende.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Immigration
Ämnesord:
Asylsökande, Byråkrati, Flyktingfrågor, Flyktingpolitik, Integration av flyktingar, Norrköping, Portalen, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Sverige, Uppehållstillstånd
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i Nåt måste göras - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - syntolkat

Det kommer bli kaos

Avsnitt 1

I Hageby, en stadsdel i Norrköping, är utbildningsnivån låg och arbetslösheten hög i jämförelse med andra stadsdelar. Bostadsbolaget Hyresbostäder startar Portalen för att få ut Hagebyborna i jobb. Under sommaren 2015 börjar asylsökande syrier söka sig till Portalen. Portalen börjar anpassa sin verksamhet till de nyanlända. Men målet förändras inte; alla ska nå egen försörjning så fort som möjligt. Behovet att få lära sig svenska och förstå den svenska arbetsmarknaden är stort. Majd och Carole är två av alla dem som vill till Portalen. Vi möter även Anwar och hans familj som bor 14 personer i en tvårumslägenhet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - syntolkat

Finns det plats?

Avsnitt 2

De flyktingar som kom till Sverige 2015 får räkna med en utdragen myndighetsprocess innan de får veta om de får stanna i Sverige. Men på Portalen i Norrköping får de asylsökande påbörja sin etablering i svenskt arbets- och samhällsliv redan innan beslutet fattas. Tomas, som startade Portalen för 5 år sedan, jobbar med att få ihop pengar för att expandera verksamheten då kön är lång. Majd och Carole väntar på att få plats och försöker under tiden att lära sig svenska på egen hand. Mary har lärt sig svenska på Portalen och har precis fått sitt uppehållstillstånd. Nu försöker hon få en praktikplats.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - syntolkat

Vad ska hända med mig?

Avsnitt 3

Ändrade regler gör att permanenta uppehållstillstånd blir tillfälliga och att det blir svårare att få sina anhöriga till Sverige. Asylsökande på Portalen i Norrköping vet inte vilka regler som gäller för dem och oron sprider sig. Abud har sin fru och sina barn kvar i Syrien. David och hans familj vet inte om de får stanna. Arbetet på Portalen fortsätter som vanligt och Tomas besöker kommunen för att få stöd i sin plan att expandera verksamheten.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - syntolkat

Den här platsen är min

Avsnitt 4

Verksamheten på Portalen uppnår resultat. 22 % av deltagarna har nu egen försörjning och siffrorna går uppåt. Men bostadsbristen i Norrköping är ett problem. Anwar och hans stora familj bor fortfarande kvar i tvårumslägenheten och hans cancersjuka dotter skulle egentligen behöva ett eget rum. Khaled bor på ett asylboende där han delar dusch och spis med 60 andra personer. Han kan ingen svenska och vill till Portalen, men det finns ingen ledig plats. Majd och Carole har äntligen kommit in, efter tre månaders väntan.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - syntolkat

Vems ansvar?

Avsnitt 5

Portalen uppmärksammas och Migrationsverket gör ett studiebesök. Men alla ställer sig frågan: Vem ansvarar för integrationspolitiken i Sverige? Bomberna som faller över Aleppo påverkar de asylsökande. På Portalen försöker personalen få deltagarna att tänka på annat. Samtidigt ökar våldet och förstörelsen i ett annat utsatt område i Norrköping. Tomas pratar med ungdomarna där. De längtar efter att ha ett jobb. Tomas inser att Portalen är viktigare än någonsin. Mary har fått en praktikplats. Även kommunen kommer med goda nyheter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - syntolkat

Bromsa inte människor

Avsnitt 6

Byråkratin försvårar livet för deltagarna på Portalen. Eli har fått en praktikplats genom Portalen. Men efter att ha fått uppehållstillstånd måste han sluta där för att följa sin etableringsplan från Arbetsförmedlingen. Fadi vill tenta av sfi-kurserna för att kunna studera vidare. Men det får han inte eftersom han inte har fått uppehållstillstånd än. Khaled får uppehållstillstånd. Han trivs i Norrköping men kan bli förflyttad var som helst i Sverige om han inte själv lyckas hitta ett boende.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - syntolkat

Bli en av dom

Avsnitt 7

Portalen försöker hitta sätt för nyanlända och svenskar att mötas. För det finns ett tydligt samband mellan personliga relationer och hur snabbt det går att ta sig ut på arbetsmarknaden. Bostadsbolaget Hyresbostäder, som driver Portalen, sponsrar flera föreningar i Norrköping. Tomas försöker få hjälp från några föreningar för att få integrationen att ske på ett mer naturligt sätt. Majd och Carole vill utveckla sin svenska men tycker att det är svårt att lära känna svenskar. Poeten Selma har svårt med språket och tycker att det begränsar henne. David går på en fotbollsmatch och känner delaktighet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNåt måste göras - syntolkat

Starkare tillsammans

Avsnitt 8

Tomas har det senaste året kämpat för att utöka Portalens verksamhet. Och snart öppnar Portalen även i stadsdelen Navestad. Majd och Carole har fått tillfälliga uppehållstillstånd på 13 månader. Natalia på Portalen är frustrerad över den korta tiden. Men för de flesta andra har det gått bra. David har fått jobb på en arkitektbyrå. Fadi har tentat av sfi-kurserna och börjat läsa till fritidsledare. Khaled har fått jobb på ett projekt för nyanlända. Och Mary studerar för att komma in på universitetet. Genom Portalen har deltagarna fått en chans att bli en del av Sverige.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - EAT 2016

Näringsrik mat i slummen

900 miljoner människor bor idag i slumområden, och inom den närmaste framtiden förväntas antalet öka till närmare 1,5 miljarder. 70 procent av dessa människor bor i Afrika. Hur kan man äta näringsrik mat utan möjligheter till tillagning och vatten? Här berättar Jamie Morrison från FN om ett framgångsrikt projekt i Bangladesh där man via 500 nya matvagnar lärt upp gatuhandlare att hantera mat för att göra den säkrare och hälsosammare i de urbana slumområdena. Inspelat den 13 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mifforadio

Terapi

Har du gått i terapi? På vilket sätt var det bra för dig? Mysig morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.