Titta

Lässugen - meänkieli

Lässugen - meänkieli

Om Lässugen - meänkieli

Ibland är sexåriga Lydias föräldrar på tråkiga ärenden. Då slipper Lydia att följa med. Hon bakar, målar, bygger och leker. Amanda är också sex år, hon gillar att vara för sig själv och klarar det mesta på egen hand. Fast en sak är lite tråkig när man är sex år och ensam hemma - man kan inte läsa högt för sig själv. Men Amanda och Lydia har varsin lässug. Det är knallgula magiska soffor som kan suga åt sig en vuxen högläsare. Vilken tur! Amanda får besök av Dregen och Niklas Strömstedt. Och i Lydias soffa landar Markoolio och David Batra.

Till första programmet

Lässugen - meänkieli : Amanda och DregenDela
  1. Jag heter Amanda.

  2. Jag bor här med min mamma och pappa.
    De är astronauter.

  3. Men just nu är de på banken.

  4. Tur att jag slapp följa med.

  5. Jag gillar att vara hemma själv.

  6. När mamma och pappa är borta
    brukar jag göra lite som jag vill.

  7. Kom lilla hönan, så går vi hem.
    "Nej, jag vill inte."

  8. "Jag vill stanna ute
    med mina kompisar."

  9. "Jag med. Mu!"

  10. Då får jag bygga en hage till er
    så att ni inte rymmer.

  11. Så där.

  12. Och sen in med er.

  13. Vilken fin hage det blev.
    "Vad fint det blev."

  14. Jippi! Oj.

  15. Titta, en kompis till er.

  16. Den här skulle jag vilja höra.

  17. Men vem ska läsa den för mig?

  18. Jag får fixa hit nån.

  19. Vem ska jag ta?

  20. Kanske hon? Nej.

  21. Eller han. Nej, inte han.

  22. Ja, den där blir bra.

  23. Vilken kul!

  24. Sitt kvar och ta det lugnt.

  25. -Var är jag?
    -Hemma hos mig, Amanda.

  26. -Trevligt. Dregen heter jag.
    -Hej.

  27. Är du pirat?
    Du har ju sjörövarkläder.

  28. Sjörövarkläder? Nej...

  29. Jag är gitarrist. Rockstjärna.

  30. Den brukar låta mer
    när den är inkopplad.

  31. -Men vad gör jag här?
    -Jag har tagit hit dig med lässugen.

  32. Jaha... Okej.

  33. -Vill du läsa den här för mig?
    -"Det är en gris på dagis".

  34. -Visst.
    -Om du kan läsa, alltså.

  35. Jag älskar att läsa.
    Kom och sätt dig.

  36. "Det är en gris på dagis".
    Då ska vi se.

  37. Här är världens ensammaste gris.

  38. Och där borta ligger dagiset.

  39. Grisen tittar på barnen
    som rutschar ner för kanorna.

  40. Känner doften av bullarna,
    hör fötterna som studsar.

  41. Allt känns bara nä i hela grisen.

  42. Han börjar gräva.

  43. Och skopa. Och buffla.

  44. Och muffla.

  45. Plötsligt är grisen
    borta från hagen.

  46. Egentligen vågar han inte. Men benen
    rör sig nästan av sig själva.

  47. -Vad gör grisen?
    -Han ska till dagiset, så klart.

  48. En flicka med honungshår kommer fram.

  49. Hon frågar varför grisen
    står där bara.

  50. Flickan öppnar grinden försiktigt.

  51. Sch!

  52. En gris smiter in.

  53. En del barn kan inte prata,
    precis som grisen.

  54. Men alla förstår ändå.

  55. Han vill vara med.
    Och alla ska få vara med.

  56. -Faktiskt.
    -Ja.

  57. Men grisar får väl inte vara
    på dagis? Hur ska de göra nu?

  58. Plötsligt kommer honungshåret på:
    Ge tjocktröjan till grisen.

  59. Ge grisen överdragsbyxorna
    och halsduken.

  60. En keps får han också.
    Nu gäller det.

  61. In på dagis, in på dagis!

  62. Barnen ringar in grisen
    och gömmer allt som är grisigt.

  63. Försöker vissla,
    fast det bara låter blås.

  64. Åh nej! Långa Lena står vid ingången.

  65. Det kommer aldrig att gå.

  66. Eller?

  67. Honungshåret låtsas ramla
    och skriker det högsta hon kan.

  68. Långa Lena rusar ut för att trösta.

  69. Och där är grisen inne.

  70. Grisen tror inte sin knorr.

  71. Han är på dagis.

  72. Sitta i ring och sjunga ord.

  73. Först är grisen ledsen
    för att han inte kan sjunga.

  74. Sen sjunger han ändå.

  75. Barnen gapar så högt om olika djur
    att grymtet ändå inte hörs.

  76. Leka nu! På grisens tryne
    trär barnen plastringar.

  77. I knorren knyter de rosetter
    som inte blir rosetter.

  78. Under magen kryper de,
    för grisen är en tunnel.

  79. Honungshåret kittlar mot grishuden
    och grisen fnissar.

  80. Vid maten vet alla var de ska vara
    och grisen känner sig dum.

  81. Grisen kan sitta vid honungshåret.
    Ett barn är ändå hemma och kräks.

  82. Först tycker grisen synd om ett barn,
    men mest blir han glad.

  83. En alldeles egen plats.

  84. Med kompisar alldeles nära.
    Alla försöker gömma grisen.

  85. Det andra bordet slafsar och spiller
    ovanligt mycket.

  86. Fröknarna måste gå dit hela tiden.
    Vad är det med er i dag, suckar de.

  87. Inget.

  88. Madrass, madrass, madrass.
    Och så lite golv.

  89. Honungshåret visar var ett barn
    brukar sova. Ta där, grisen!

  90. Grisen tycker lite synd om ett barn
    igen. Fast väldigt lite.

  91. -Vad då "ett barn"?
    -Barnet som är hemma och kräks.

  92. Ja, just det.

  93. Så här roligt har grisen inte haft
    på väldigt länge.

  94. Så här lagom mätt har grisen inte
    varit på väldigt länge.

  95. Så här många kompisar...
    Nu somnar grisen.

  96. Trynet i honungshårets honungshår.

  97. -Hur kan det låta när grisen sover?
    -Snark.

  98. Snark. Snark.

  99. Ja, så låter det nog.

  100. Upp, upp, upp. Kom, kom, kom.

  101. Honungshåret drar med sig grisen
    till handfatet och visar hur man gör.

  102. Hälla lite, fylla.
    Skvätta lite, fylla.

  103. Grisen är törstig
    och dricker i stället.

  104. Slörp, slörp låter det.

  105. Det kommer på tröjan.

  106. Brukar vatten vara så här gott?

  107. Men oj, vad du har grisat ner dig.

  108. Av med de blöta kläderna.

  109. Nej! Långa Lena.

  110. Barnen blundar. De vill inte se
    vad som kommer att hända.

  111. Men det händer ändå.
    Även om de blundar.

  112. Långa Lena tar av tjocktröjan,
    överdragsbyxorna och kepsen.

  113. Det är en gris på dagis!

  114. -Vad händer nu?
    -Hon kanske blir arg.

  115. Vi får se.

  116. Långa Lena vill dra ut grisen
    och barnen vill dra in grisen.

  117. Knorren blir alldeles rak.

  118. De drar och drar,
    men barnen är för små.

  119. Snart tar kraften slut
    och en gris puttas ut.

  120. Hej då! Barnhänderna
    sticker ut genom staketet.

  121. De klappar grisen länge.

  122. Tills långa Lena säger
    att nu får det räcka.

  123. Då klappar de lite till.

  124. Grisen grymtar
    att han haft väldigt roligt.

  125. Han kommer att sakna barnen
    väldigt mycket.

  126. Men ingen förstår vad grisen säger.
    Det är synd.

  127. Hej då, dagis. Hej då, barnen.

  128. Hej då, roligt.

  129. Stackars grisen.
    Nu blir han ensam igen.

  130. Här är världens ensammaste gris igen.

  131. Han tänker på hur roligt han hade.

  132. Grisen försöker låtsas som om dagiset
    aldrig har funnits.

  133. Det är svårt.
    Barnen går liksom runt i hans huvud.

  134. Fast egentligen går de nån helt
    annanstans. För titta bakom honom.

  135. In i hagen kommer
    elva små grisnäsor och två stora.

  136. Barnen har med sig dagisvatten
    i färgglada hinkar.

  137. Långa Lena säger förlåt för senast,
    för de hårda händerna.

  138. Hon blev bara lite rädd. Ibland måste
    man få tänka lite, innan man fattar.

  139. Grisen är också rädd för en massa
    saker. Som att vara ensam.

  140. Långa Lena säger
    att dagiset kan komma till grisen.

  141. Han kan säkert lära barnen mycket.

  142. Om djur och natur.

  143. Ja, kanske. Men just nu vill grisen
    bara leka med barnen.

  144. Länge, länge, länge.

  145. Det får räcka för den här gången.

  146. -Vilket bra slut för grisen.
    -Och för barnen.

  147. De fick ju en griskompis.

  148. -Tack för läsningen.
    -Tack själv. Det var kul.

  149. Man blir torr i halsen av att läsa
    så här mycket på en gång.

  150. Vill du ha lite vatten?
    Jag kan hämta.

  151. -Men vänta! Bandet.
    -Vilket band?

  152. Vi spelar in en låt.
    De måste vara superoroliga.

  153. -Jag måste i väg.
    -Stopp!

  154. -Sätt dig ner igen.
    -Okej.

  155. Sitt still, bara.
    Så fixar jag det här.

  156. Kanon.

  157. -Jag skickar tillbaka dig. Beredd?
    -Ja visst.

  158. Titta upp i sugen.

  159. -Hej då. Vi ses.
    -Hej då, Amanda.

  160. -Hallå, Amanda!
    -Jag kommer! Hej, mamma och pappa.

  161. -Hur har du haft det?
    -Jätteroligt.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Amanda och Dregen

Avsnitt 2 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vem ska läsa högt för sexåriga Amanda när föräldrarna är på banken? Jo, det ska rockstjärnan Dregen! Han hamnar i Amandas lässug och läser sedan boken "Det är en gris på dagis" av Johanna Thydell och Charlotte Ramel.

Ämnen:
Modersmål och minoritetsspråk > Meänkieli
Ämnesord:
Fiktiva berättelser, Förskolor, Grisar
Utbildningsnivå:
Förskola

Alla program i Lässugen - meänkieli

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLässugen - meänkieli

Lydia och Markoolio

Avsnitt 1 av 4

Lydia är ensam hemma. Hon klarar allt utan vuxna, utom att läsa högt för sig själv. Därför använder hon sin lässug för att suga in en lämplig läsare. Idag läser artisten Markoolio "Sagan om det röda äpplet" av Jan Lööf.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLässugen - meänkieli

Amanda och Dregen

Avsnitt 2 av 4

Vem ska läsa högt för sexåriga Amanda när föräldrarna är på banken? Jo, det ska rockstjärnan Dregen! Han hamnar i Amandas lässug och läser sedan boken "Det är en gris på dagis" av Johanna Thydell och Charlotte Ramel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLässugen - meänkieli

Lydia och David Batra

Avsnitt 3 av 4

I det lilla huset på kullen bor Lydia med sin mamma och pappa. Lydia är ensam hemma. Hon använder sin Lässug för att suga in en lämplig berättare som kan läsa högt för henne. Idag är det komikern David Batra som läser boken "Min vän Lage" av Eva Lindström.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLässugen - meänkieli

Amanda och Niklas Strömstedt

Avsnitt 4 av 4

Vem ska läsa högt för 6-åriga Amanda när föräldrarna köper nya rymdhjälmar? Med lässugens hjälp får hon fatt i artisten Niklas Strömstedt. Han läser Pija Lindenbaums bok "Lill-Zlatan och morbror raring".

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning

Mer förskola & modersmål och minoritetsspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Imse och Vimse - romani chib/lovari

Tjuven som nös

En mystisk figur nystar upp och stjäl Imse och Vimses nät. Vem kan tjuven vara? Och vad ska spindeltråden användas till? Imse och Vimse smyger efter spindelnätstjuven in i snåren och hittar en snuvig familj.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Har du hört? - kurdiska

Kevins kurdiska soppa

Kemal Görgü berättar sin egenskrivna saga "Kevins kurdiska soppa". Pedram Shahlai spelar och sjunger traditionell kurdisk musik. Genom traditionell musik, sagor och ord som delvis har tolkats till svenska, får du en inblick i kurdisk kultur.

Fråga oss