Titta

Big Cities

Big Cities

Om Big Cities

Om hållbar utveckling i storstäder runt om i världen. Konkreta exempel på hur man på individ-nivå och samhällsnivå kan minska miljöbelastning och motverka sociala problem. Vi möter människor ifrån olika länder och deras innovativa idéer som löst flera storstadsproblem. Det handlar bland annat om boendealternativ i Korea, fiskodling mitt i Berlin, hemlösas situation i Malaysia och kulturellt samarbete i Jordanien.

Till första programmet

Big Cities : Cykeltaxin är mitt hemDela
  1. Penang är en av Malaysias
    mest progressiva delstater.

  2. Känd för sina historiska monument
    och sitt multikulturella samhälle.

  3. Men den snabba utvecklingen
    gynnar inte alla.

  4. Till exempel dessa rickshawförare.

  5. De lever verkligen ur hand i mun.

  6. Deras dagsförtjänst motsvarar inte
    deras mödosamma verklighet.

  7. Men vad har de för val?
    De är redan i femtioårsåldern.

  8. Vilka andra jobb kan de få?

  9. Ibland, efter att ha skjutsat folk
    på sina rickshawer hela dagen-

  10. -åker de till de offentliga toaletterna
    i Georgetown för att tvätta av sig.

  11. En 32-årig man
    vid namn Bukhari Mohd Noor-

  12. -har blivit en social aktivist-

  13. -och försöker ta reda på mer
    om hur dessa rickshawförare lever.

  14. Jag samarbetar
    med en icke-statlig hjälporganisation.

  15. Vi försöker hjälpa de hemlösa.

  16. Häromdagen pratade vi om
    att starta rickshawföreningen igen.

  17. Vi hoppas att det går, så att vi kan
    förena oss. Vi får ta ett steg i taget.

  18. För vi vill att rickshawförarna
    ska bli omhändertagna.

  19. Hur ser ditt liv ut?

  20. Vi utsätts för stark konkurrens-

  21. -från den snabbare
    buss- och taxitrafiken.

  22. Att köra rickshaw är som att fiska.

  23. Jag förstår.

  24. Ibland nappar det bra, ibland mindre
    bra. Vissa dagar nappar det inte alls.

  25. När solen går ner är det inte bara
    rickshawförarnas dystra berättelser-

  26. -som ekar bland husen i Georgetown.

  27. Det finns mer tragiska människoöden.

  28. Det är inte alla som förstår
    varför vissa väljer att bo på gatan.

  29. De sover på kartongbitar, de fryser, och
    resten av samhället ser ned på dem.

  30. Låt barnen äta först.

  31. Efter att ha sett levnadsförhållandena
    bland de hemlösa-

  32. -startade Bukhari och hans vänner
    projektet "Ris och rosor" .

  33. Riset representerar
    den fysiska aspekten av hjälparbetet.

  34. Men riset betyder inte bara mat.

  35. Det innefattar även härbärgen, kläder-

  36. -och andra fysiska saker,
    förutom maten.

  37. Rosorna representerar
    nåt mer spirituellt och holistiskt.

  38. Det handlar om känslor - om kärlek
    och viljan att hjälpa andra människor.

  39. Gruppen Mim Brothers
    använde egna medel och samlades-

  40. -för att göra i ordning matpaket
    med mjuk kaka, bröd och vatten.

  41. Gruppen har bara ett mål:
    att ge mat åt de hemlösa.

  42. De anser att alla bidrag,
    stora som små, hjälper-

  43. -så länge uppsåtet är gott och man
    verkligen vill hjälpa de behövande.

  44. Lyssna! Var försiktiga, så att ni inte
    skrämmer dem, för de sover nu.

  45. Första gruppen tar första gatan.
    Andra gruppen tar andra gatan.

  46. Tredje gruppen tar tredje gatan.
    Men gå inte tillsammans, allihop.

  47. Dela in er i mindre grupper.

  48. Fråga hur de mår och ge dem maten.
    Låt dem vara om de inte vill vakna.

  49. Men de hemlösa i Penang
    är inte som hemlösa på andra platser.

  50. Majoriteten av de hemlösa i Penang
    är över 50 år gamla.

  51. De äldre hemlösa lider ofta
    av astma eller andra åkommor.

  52. De lider om nätterna. Hör deras vädjan.
    Vart kan de ta vägen?

  53. Det är upp till oss att fråga dem hur
    de mår och lyssna på deras problem.

  54. Det strida regnet hindrade inte
    Bukhari och hans vänner-

  55. -från att fortsätta
    med sin humanistiska insats.

  56. I dag får vi jobba på, för vi är bara
    sex personer. Kvinnorna är inte kvar.

  57. Så är det att vara aktivist.

  58. Eftersom vi är så få
    delar vi in oss i två grupper.

  59. Hur många är vi? Sju stycken?

  60. Okej. Tre av er tar den där sidan.

  61. Tre tar den andra sidan.

  62. Sen ses vi på parkeringen där borta.

  63. Bukhari och hans vänner
    kommer från olika bakgrunder.

  64. Läkare, lärare
    och universitetsstudenter-

  65. -som trotsar regnet och ger sig in
    i Georgetowns mörka gränder-

  66. -för att ge mat till de hemlösa,
    och hjälpa dem.

  67. Jag funderade på att låta håret växa,
    men det kliade för mycket.

  68. Syukur, är det här du sover?

  69. Hit med kardan.

  70. Tack.

  71. Det är okej, ni kan somna om nu.
    Har ni masker mot smogen?

  72. Ni kan komma dit och äta på lördag.

  73. -Okej.
    -Somna om, ni. Ursäkta att vi störde.

  74. -Är det inte kallt att sova här?
    -Regnet skrämmer bort alla.

  75. Brukar du göra så här? Okej.
    Somna om, du. Förlåt att jag störde.

  76. De började med att dela ut sockerkaka,
    bröd och mineralvatten-

  77. -men Bukhari och hans vänner
    har större planer.

  78. De insåg
    att många i Georgetown faktiskt svalt-

  79. -så de utökade
    sitt matutdelningsprojekt.

  80. De valde att kalla det "Mat för fred"-

  81. -och man utfordrar mellan 200 och 250
    hemlösa människor.

  82. Projektets framgångar beror till
    stor del på människorna som deltar.

  83. Alla frivilliga bidrar med tid och
    arbete, utan att kräva nån ersättning.

  84. Vi brukar börja med förberedelserna
    en dag innan vi delar ut maten.

  85. Om maten ska delas ut på lördag
    börjar vi göra i ordning den på fredag.

  86. De frivilliga delas in i tre grupper.

  87. På fredagen börjar en grupp
    förbereda ingredienserna.

  88. En annan grupp handlar.

  89. Vi börjar tidigt på morgonen
    och håller på till sen eftermiddag.

  90. På lördagen
    börjar en annan grupp frivilliga-

  91. -laga mat, och de håller på
    från halv nio fram till lunch.

  92. En tredje grupp frivilliga
    arbetar vid Lebuh Acheh.

  93. Det är projektets höjdpunkt.
    Men matlagningen är svårast.

  94. Man lagar maten
    hemma hos Bukhari.

  95. Svårigheterna att hitta en lämplig lokal
    har inte dämpat deras entusiasm.

  96. Alla delar på bördan.

  97. Det är långt från Bukharis hus
    till Lebuh Acheh-

  98. -där maten delas ut-

  99. -men att se de glada minerna
    hos de hemlösa-

  100. -som har väntat
    på Bukhari och hans vänner-

  101. -ger en tillfredställelse
    som inte kan uttryckas i ord.

  102. Vid ankomsten till Lebuh Acheh är de
    frivilliga, ofta universitetsstudenter-

  103. -färdiga med sina olika uppgifter.

  104. Bukhari ger som vanligt gruppen
    lite extra motivation och uppmuntran-

  105. -för att se till att matutdelningen
    i "Ris och rosor"-projektet går smidigt.

  106. Så här ser det ut vid Lebuh Acheh.
    Människor från vitt skilda bakgrunder-

  107. -kommer hit
    för att ta del av maten som erbjuds.

  108. Ursprungligen
    var maten till de hemlösa i Penang.

  109. Det finns ungefär 200 hemlösa.

  110. Så vi inriktar oss främst
    på de hemlösa. Sen på de fattiga.

  111. De är inte nödvändigtvis hemlösa-

  112. -men de kommer hit och äter
    om de är hungriga.

  113. Den tredje gruppen är vagabonderna.

  114. Och till sist
    är det folk som råkar vara här.

  115. Vi kan inte förhindra att de äter maten.

  116. För att det ska räcka till alla brukar
    vi laga mat till 350-400 personer.

  117. Jag vill tacka alla
    som är med i det här projektet.

  118. Jag vill uttrycka mitt tack
    för att de bryr sig om oss.

  119. Och jag hoppas att de fortsätter
    med projektet även i framtiden.

  120. Jag är glad, de är glada
    - alla är glada.

  121. De ger oss mat och dryck-

  122. -och de gav oss även färgpennor.
    Mycket uppskattat.

  123. Man nöjer sig inte med att dela ut mat.

  124. Bukhari och hans vänner
    bidrar även med gratislektioner-

  125. -till alla gatubarn
    som inte får gå i skolan.

  126. Som till exempel Faizal, som bor på
    gatan och inte har råd att gå i skolan.

  127. Men den lilla skolgången
    han får hos "Ris och rosor"-

  128. -har gett honom hopp om att lära sig
    tre grundläggande färdigheter.

  129. Att läsa, skriva och räkna.

  130. Bukhari och hans vänner
    hyser egna förhoppningar.

  131. Vi hoppas kunna göra "Ris och rosor"
    till nånting mer.

  132. "R & R" står inte bara för "Ris och
    rosor", utan även för ro och rekreation.

  133. Här kan de hemlösa få utbildning och
    mat, och här kan vi ta hand om dem.

  134. Och vi har ett samarbete
    där vi kan erbjuda gratis sjukvård.

  135. Målet är att bygga upp
    ett samhälle från gatan.

  136. Vi inser att vi måste ta itu med
    samhällsproblemen här och nu-

  137. -och bygga upp ett samhälle härifrån.
    Det är det vi kämpar för.

  138. Vi måste planera och verka för
    ett bättre liv i framtiden.

  139. Översättning: Mattias R. Andersson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Cykeltaxin är mitt hem

Avsnitt 7 av 25

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

George Town är en del av Pinang som utvecklas i snabb takt. Det gör att levnadskostnaderna har ökat markant. Många har därför inte längre råd att betala hyran och blir hemlösa. En utsatt grupp är de som jobbar med cykeltaxi, många av dem bor i sina cyklar. Några engagerade personer har startat ett projekt som kallas Rice & Roses. De delar ut mat och förnödenheter till hemlösa samt erbjuder utbildning till fattiga och hemlösa barn.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper
Ämnesord:
Hemlösa, Malaysia, Samhällsvetenskap, Social differentiering, Sociala klasser, Sociala strukturer, Sociologi, Stadsliv, Storstäder
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i Big Cities

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Ett modernt kollektiv

Avsnitt 1 av 25

70 procent av befolkningen i Seoul i Sydkorea bor i lägenhet. Tre familjer gick ihop och byggde sitt eget drömhus. Det har egna lägenheter men flera sällskapsytor är gemensamma. Familjerna hjälps åt med vardagsbestyr, så som lämning och hämtning på dagis och på helgerna lagar de mat tillsammans.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

En ekoby i staden

Avsnitt 2 av 25

Efter att ha tröttnat på att bo i opersonliga lägenhetskomplex började arkitekten Harald Zenke planera en by med 20 ekologiska hus, en gemensam trädgård och ett samlingshus för aktiviteter. Bostadsprojektet ligger i Rundling i Berlin. Husen är i stor utsträckning självförsörjande på energi och byggda av invånarna själva med förnybara och återvinningsbara material. Alla har sin egen lägenhet, men man umgås, lagar mat och hjälper varandra i vardagen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Uppfinnarverkstad för alla

Avsnitt 3 av 25

Allt fler fabriker och mycket produktion av varor flyttas till Asien. Därför har man i Hamburg startat ett fabikslabraorium (Fab Lab) som är öppet för allmänheten. Här finns tillgång till avancerade maskiner och dataprogram, som annars bara finns i fabriker och stora företag, till exempel 3D-skrivare och laserskärare. Här kan besökare bland annat bygga sina egna mobiltelefoner eller andra uppfinningar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Övervakad på gott och ont

Avsnitt 4 av 25

Idag finns det mellan fyra och sex miljoner övervakningskameror i Storbritannien. Vart man än går blir man filmad och övervakad av någon. Kamerasystemet kallas CCTV, och här behandlas några av dess konsekvenser. Dr Keith Spelare är expert på övervakningsområdet och har bland annat undersökt hur svårt det är att få tillgång till CCTV-bilder där man själv förekommer, bilder som man enligt lag har rätt att erhålla.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Vulkanens inre kraft

Avsnitt 5 av 25

En passionerad guide berättar om Vesuvius och sin kärlek till vulkanen. Han har jobbat på vulkanen sedan han var liten och bor i närheten. Men vad händer om vulkanen återigen får ett utbrott? Hur snabbt kan staden Neapel, som ligger alldeles i närheten, evakueras?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

En stadsdel väcks till liv

Avsnitt 6 av 25

Boyle Heights är en stadsdel i östra Los Angeles som tidigare av många ansetts vara ett ruffigt och opersonligt område med många gängbråk. Nu har invånarna börjat få sin stadsdel att blomma och kännas trygg, bland annat genom kulturella projekt och lokala samlingsplatser. Invånare som brinner för gemenskap och stadsdelens välbefinnande har gjort det möjligt.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Cykeltaxin är mitt hem

Avsnitt 7 av 25

George Town är en del av Pinang som utvecklas i snabb takt. Det gör att levnadskostnaderna har ökat markant. Många har därför inte längre råd att betala hyran och blir hemlösa. En utsatt grupp är de som jobbar med cykeltaxi, många av dem bor i sina cyklar. Några engagerade personer har startat ett projekt som kallas Rice & Roses. De delar ut mat och förnödenheter till hemlösa samt erbjuder utbildning till fattiga och hemlösa barn.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Porträtt av mångfald

Avsnitt 8 av 25

Toronto är en växande storstad med stor mångfald. Fascinerad av detta faktum har fotografen Colin Shaffer valt att fotografera personer ifrån alla världens länder som nu har Toronto som hemstad.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Att bygga broar mellan människor

Avsnitt 9 av 25

En teaterdirektör i Jordanien vill minska klyftan mellan östra och västra Amman genom sin teaterföreställning. Hans teatergrupp består av skådespelare både ifrån östra och västra Amman och de jobbar för en enad stad.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Flodbåt på framfart

Avsnitt 10 av 25

Trafikmiljön i Bangkok blir allt sämre och många människor tillbringar flera timmar i rusningstrafik varje dag. Anledningen är att tunnelbana och monorail inte räcker till för alla pendlare. Men floden som rinner genom Bangkok skulle kunna vara ett alternativ. Nu utvecklar man ett projekt med båttrafik och flera knutpunkter för tunnelbanans anslutning till floden.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Fiskodling i stan

Avsnitt 11 av 25

Farm market är en ekologisk odling av både grödor och fisk mitt i Berlin. Fisken odlas i noga framtagna tankar, och växter och grönsaker i ett stort växthus. Varorna säljs sedan i Farm markets egen butik eller levereras till lokala restauranger och andra köpare.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Kampen för en oas

Avsnitt 12 av 25

På en höjd ovanför Hongkong ligger ett stort grönområde. Området är dock hotat, eftersom det finns planer på att marken ska exploateras för bostadsbyggande. Men lokala politiker och boende i närområdet startar kampanjer och projekt för att rädda sin oas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Färgens kraft

Avsnitt 13 av 25

Boamistura startade i Madrid 2001. Det är en grupp människor med olika utbildningar och bakgrund, t. ex. arkitekter, designers och graffitimålare. Deras arbete går ut på att tillsammans med lokalbefolkningen sätta färg på allmänna platser. De har målat gränder i favelorna i Rio, en stor parkeringsplats i Norge och gråa betonghus i en av Madrids förorter. Målet är att skapa mer välkomnande, glada och färgstarka atmosfärer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Tiggarnas talesman

Avsnitt 14 av 25

Mircea är från Rumänien men bor sedan flera år i Stockholm. Han jobbar för de mest utsatta i samhället. På Stadsmissionen arbetar han med ett projekt som heter Crossroads, ett ställe där tiggare och hemlösa kan få en bit mat, duscha, tvätta med mera. Där finns också kurser för analfabeter och en textilverkstad där de kan erbjudas jobb.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Naturreservatet

Avsnitt 15 av 25

Vissa delar av Buenos Aires har under senare tid drabbats hårt av översvämningar. För att få bukt med problemet har Graciela Capodoglio startat ett arbete med att bevara och vårda ett naturreservat med våtmarker nära staden.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Är finanssystemet en bluff?

Är finanssystemet en bluff?

Ett samtal mellan Joris Luyendijk och Andreas Cervenka. Finansvärlden beskrivs ofta som en värld där girighet lättja och frosseri härskar, men är det verkligen den enskilde bankmannen som bär skulden eller står orsaken att finna i det system vi har byggt upp där bankerna fått orimligt mycket makt och inflytande på våra liv? Joris Luyendijk har skrivit den omtalade boken "Simma med hajar" som är en resa mot finansvärldens innersta. Andreas Cervenka är ekonomijournalist på Svenska Dagbladet och författare till boken "Vad är pengar?". Moderator: Joel Dahlberg. Inspelat den 11 april 2016 på Kulturhuset, Stockholm. Arrangör: Kulturhuset Stadsteatern.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mifforadio

Att åldras

Vad tycker du om att åldras? Vad är bra och dåligt med det? Mysig morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.