Titta

Big Cities

Big Cities

Om Big Cities

Om hållbar utveckling i storstäder runt om i världen. Konkreta exempel på hur man på individ-nivå och samhällsnivå kan minska miljöbelastning och motverka sociala problem. Vi möter människor ifrån olika länder och deras innovativa idéer som löst flera storstadsproblem. Det handlar bland annat om boendealternativ i Korea, fiskodling mitt i Berlin, hemlösas situation i Malaysia och kulturellt samarbete i Jordanien.

Till första programmet

Big Cities : Att bygga broar mellan människorDela
  1. När vi talar om centrala Amman
    menar vi östra och västra Amman.

  2. Jag har blivit sporrad att skapa
    ett teaterprojekt-

  3. -för att belysa det här
    med hjälp av skuggspel.

  4. Jag vill inte kalla det ett problem,
    mer ett fenomen.

  5. Det är en ren slump-

  6. -att en del av deltagarna är från östra
    Amman och en del från västra Amman.

  7. Teater speglar verkligheten och
    överbryggar klyftor mellan människor.

  8. Det är väldigt viktigt.

  9. Genom teater kan man nå ut
    till en stor del av samhället.

  10. När vi går ut på gatorna-

  11. -talar vi med folk i både västra
    och östra Amman.

  12. Vi får säkert många uppslag. Sen får vi
    utforma föreställningen i en workshop.

  13. -Så vi ska göra research på gatorna?
    -Just det.

  14. Och prata med riktiga människor?
    Toppen.

  15. Jag har inte förberett så mycket.
    Vi ska skapa nåt av det vi ser.

  16. Vi får ge det ett försök.
    Vi får se vad vi får för feedback.

  17. Känner ni att det finns nån skillnad
    mellan er?

  18. Jag besöker bara västra Amman
    för att se mig om.

  19. Ibland ser jag skillnaderna tydligt
    och ibland inte.

  20. Det är i alla fall skillnad i befolkning
    och trafik.

  21. Det bor mycket mer folk i östra Amman.

  22. -Till och med byggnaderna är mörka.
    -Det är klart, de är ju gamla.

  23. När man talar med folk förstår vi varann
    men det finns sånt som inte sägs.

  24. -Nu är vi i östra Amman.
    -Men vi hinner fortfarande se mer.

  25. -Har du varit i östra Amman nån gång?
    -Ja, jag åker dit ibland.

  26. -Vart?
    -Minns inte, men jag har varit där.

  27. -Med vem?
    -Med min pappa.

  28. Vad ser du för skillnad?
    På folket, husen, kläderna...

  29. Det är stor skillnad.
    De har en del problem där.

  30. Här är folk renligare
    och de kastar inte skräp på gatorna.

  31. Där är det många barn som leker ute,
    här är det inte så.

  32. -Men jag hittade en kompis.
    -Är det svårt att hitta vänner här?

  33. Fortsätt spela nu.

  34. Håll fram fingret.

  35. Håll fram fingret. Närmare. Närmare.

  36. -Närmare.
    -Du menar som en bro.

  37. -Vi får slå våra kloka huvuden ihop.
    -Säg att folk står här i skuggan.

  38. Några från öst och några från väst.
    De framträder från varsitt håll.

  39. De förenas och splittras igen
    och skapar ett nytt ställe för dem båda.

  40. Med frid och kärlek från östra Amman-

  41. -och livligheten de talade om
    från västra Amman.

  42. Jag vill inte att publiken ska känna
    att vi har splittrat dem.

  43. Jag vill att ni brainstormar i kväll
    och så börjar vi repetera i morgon.

  44. När jag träffar folk från östra Amman
    pratar jag annorlunda.

  45. Jag pratar inte om saker som har med
    jobb att göra eller om sånt som händer.

  46. De pratar och tänker annorlunda
    än de som bor här.

  47. -Känner du igen folk från östra Amman?
    -Visst.

  48. -Klär du dig annorlunda i östra Amman?
    -Ja.

  49. Här i östra Amman anses kvinnorna
    starkare än i västra Amman.

  50. Det beror på skillnader
    i levnadsförhållanden.

  51. Här är lönerna lägre än i västra Amman.
    Hyrorna är lägre och varorna billigare.

  52. På grund av det ser en del människor
    i väst ned på folk i östra Amman.

  53. Det är den här synen vi försöker
    förändra med vår föreställning.

  54. Jag tror att skillnaden
    mellan västra och östra Amman-

  55. -är att västra Amman
    påverkas mer av västvärlden-

  56. -vad gäller stil och levnadssätt.

  57. Med vår föreställning hoppas vi
    skapa harmoni-

  58. -mellan östra och västra Amman.

  59. Ett, två, tre.

  60. Bra jobbat. - Tack för att ni kom
    och såg vår föreställning.

  61. Jag och teamet vill gärna höra er
    feedback. Vi kan diskutera vad ni vill.

  62. -Vi vill höra era åsikter.
    -Det är en väldigt fin idé.

  63. Att det handlar om nåt
    som är inlemmat i samhället.

  64. Av det jag har sett så är det en fin
    föreställning, även i dess enkelhet.

  65. Regissören använde alla verktygen
    på rätt sätt. Ljussättning, musik...

  66. Skådespelarnas entré från öst och väst
    och deras gemensamma sorti-

  67. -reflekterar budskapet
    som ni vill få fram.

  68. Det bästa med föreställningen
    är att vi inte pratar-

  69. -och att publiken ändå förstod budskapet
    med hjälp av skuggor och brokonceptet.

  70. Det är en jättefin tanke. Vi får fram
    det vi vill säga utan stora åthävor.

  71. Musiken var fantastisk.

  72. Vad tyckte ni om att vi pratade med folk
    innan vi skapade föreställningen?

  73. Jättebra.

  74. Det var så vi fick fram
    vad vi ville göra.

  75. Vi rörde oss i båda områdena.
    Och allt kom fram i föreställningen.

  76. -Skillnaderna mellan oss har minskat.
    -Fanns det verkligen skillnader?

  77. Det fanns en del skillnader i åsikter.

  78. Utan människorna vi träffade
    från både östra och västra Amman-

  79. -hade föreställningen
    inte blivit lika vacker-

  80. -och vi hade inte kunnat känna
    det de känner.

  81. I början trodde jag inte det fanns några
    skillnader. Men vi såg att de fanns.

  82. Hoppas vi kan sprida det här budskapet
    till så många som möjligt.

  83. Vi kommer att planera in
    flera föreställningar.

  84. Vi ska nå så många vi kan.

  85. Tack vare diskussionen
    efter föreställningen-

  86. -har vi och utvärderingskommittén
    kommit fram till nåt väldigt viktigt:

  87. Föreställningen når ut till alla,
    ung som gammal.

  88. Jag är så nöjd med diskussionen
    och det är teamet med.

  89. Översättning: Elisabeth Enström
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Att bygga broar mellan människor

Avsnitt 9 av 25

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

En teaterdirektör i Jordanien vill minska klyftan mellan östra och västra Amman genom sin teaterföreställning. Hans teatergrupp består av skådespelare både ifrån östra och västra Amman och de jobbar för en enad stad.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper
Ämnesord:
Amman, Bebyggelsesociologi, Jordanien, Politisk teater, Samhällsvetenskap, Sociala strukturer, Sociologi, Stadsliv, Stadssociologi, Storstäder
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i Big Cities

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Ett modernt kollektiv

Avsnitt 1 av 25

70 procent av befolkningen i Seoul i Sydkorea bor i lägenhet. Tre familjer gick ihop och byggde sitt eget drömhus. Det har egna lägenheter men flera sällskapsytor är gemensamma. Familjerna hjälps åt med vardagsbestyr, så som lämning och hämtning på dagis och på helgerna lagar de mat tillsammans.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

En ekoby i staden

Avsnitt 2 av 25

Efter att ha tröttnat på att bo i opersonliga lägenhetskomplex började arkitekten Harald Zenke planera en by med 20 ekologiska hus, en gemensam trädgård och ett samlingshus för aktiviteter. Bostadsprojektet ligger i Rundling i Berlin. Husen är i stor utsträckning självförsörjande på energi och byggda av invånarna själva med förnybara och återvinningsbara material. Alla har sin egen lägenhet, men man umgås, lagar mat och hjälper varandra i vardagen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Uppfinnarverkstad för alla

Avsnitt 3 av 25

Allt fler fabriker och mycket produktion av varor flyttas till Asien. Därför har man i Hamburg startat ett fabikslabraorium (Fab Lab) som är öppet för allmänheten. Här finns tillgång till avancerade maskiner och dataprogram, som annars bara finns i fabriker och stora företag, till exempel 3D-skrivare och laserskärare. Här kan besökare bland annat bygga sina egna mobiltelefoner eller andra uppfinningar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Övervakad på gott och ont

Avsnitt 4 av 25

Idag finns det mellan fyra och sex miljoner övervakningskameror i Storbritannien. Vart man än går blir man filmad och övervakad av någon. Kamerasystemet kallas CCTV, och här behandlas några av dess konsekvenser. Dr Keith Spelare är expert på övervakningsområdet och har bland annat undersökt hur svårt det är att få tillgång till CCTV-bilder där man själv förekommer, bilder som man enligt lag har rätt att erhålla.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Vulkanens inre kraft

Avsnitt 5 av 25

En passionerad guide berättar om Vesuvius och sin kärlek till vulkanen. Han har jobbat på vulkanen sedan han var liten och bor i närheten. Men vad händer om vulkanen återigen får ett utbrott? Hur snabbt kan staden Neapel, som ligger alldeles i närheten, evakueras?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

En stadsdel väcks till liv

Avsnitt 6 av 25

Boyle Heights är en stadsdel i östra Los Angeles som tidigare av många ansetts vara ett ruffigt och opersonligt område med många gängbråk. Nu har invånarna börjat få sin stadsdel att blomma och kännas trygg, bland annat genom kulturella projekt och lokala samlingsplatser. Invånare som brinner för gemenskap och stadsdelens välbefinnande har gjort det möjligt.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Cykeltaxin är mitt hem

Avsnitt 7 av 25

George Town är en del av Pinang som utvecklas i snabb takt. Det gör att levnadskostnaderna har ökat markant. Många har därför inte längre råd att betala hyran och blir hemlösa. En utsatt grupp är de som jobbar med cykeltaxi, många av dem bor i sina cyklar. Några engagerade personer har startat ett projekt som kallas Rice & Roses. De delar ut mat och förnödenheter till hemlösa samt erbjuder utbildning till fattiga och hemlösa barn.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Porträtt av mångfald

Avsnitt 8 av 25

Toronto är en växande storstad med stor mångfald. Fascinerad av detta faktum har fotografen Colin Shaffer valt att fotografera personer ifrån alla världens länder som nu har Toronto som hemstad.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Att bygga broar mellan människor

Avsnitt 9 av 25

En teaterdirektör i Jordanien vill minska klyftan mellan östra och västra Amman genom sin teaterföreställning. Hans teatergrupp består av skådespelare både ifrån östra och västra Amman och de jobbar för en enad stad.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Flodbåt på framfart

Avsnitt 10 av 25

Trafikmiljön i Bangkok blir allt sämre och många människor tillbringar flera timmar i rusningstrafik varje dag. Anledningen är att tunnelbana och monorail inte räcker till för alla pendlare. Men floden som rinner genom Bangkok skulle kunna vara ett alternativ. Nu utvecklar man ett projekt med båttrafik och flera knutpunkter för tunnelbanans anslutning till floden.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Fiskodling i stan

Avsnitt 11 av 25

Farm market är en ekologisk odling av både grödor och fisk mitt i Berlin. Fisken odlas i noga framtagna tankar, och växter och grönsaker i ett stort växthus. Varorna säljs sedan i Farm markets egen butik eller levereras till lokala restauranger och andra köpare.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Kampen för en oas

Avsnitt 12 av 25

På en höjd ovanför Hongkong ligger ett stort grönområde. Området är dock hotat, eftersom det finns planer på att marken ska exploateras för bostadsbyggande. Men lokala politiker och boende i närområdet startar kampanjer och projekt för att rädda sin oas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Färgens kraft

Avsnitt 13 av 25

Boamistura startade i Madrid 2001. Det är en grupp människor med olika utbildningar och bakgrund, t. ex. arkitekter, designers och graffitimålare. Deras arbete går ut på att tillsammans med lokalbefolkningen sätta färg på allmänna platser. De har målat gränder i favelorna i Rio, en stor parkeringsplats i Norge och gråa betonghus i en av Madrids förorter. Målet är att skapa mer välkomnande, glada och färgstarka atmosfärer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Tiggarnas talesman

Avsnitt 14 av 25

Mircea är från Rumänien men bor sedan flera år i Stockholm. Han jobbar för de mest utsatta i samhället. På Stadsmissionen arbetar han med ett projekt som heter Crossroads, ett ställe där tiggare och hemlösa kan få en bit mat, duscha, tvätta med mera. Där finns också kurser för analfabeter och en textilverkstad där de kan erbjudas jobb.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Naturreservatet

Avsnitt 15 av 25

Vissa delar av Buenos Aires har under senare tid drabbats hårt av översvämningar. För att få bukt med problemet har Graciela Capodoglio startat ett arbete med att bevara och vårda ett naturreservat med våtmarker nära staden.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Släktforskardagarna 2016

Lappskattelanden och deras innehavare

Gudrun Norstedt berättar om den historiska indelningen av den svenska lappmarken, de så kallade lappskattelanden. Marken tillhörde ursprungligen samer som utnyttjade fiskevatten, renbetesmarker och andra resurser med ensamrätt men betalade skatt för detta. Succesivt övertogs landet av bönder under 1700- och 1800-talen. I skattelängder och andra källor kan man följa landens innehavare från 1600-talet och framåt. Inspelat den 20 augusti 2016 på Nolia, Umeå. Arrangör: Södra Västerbottens släktforskare.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Idol-Bori

Tusentals barn och ungdomar drömmer om att få vara med i talangtävlingen Idol. Men hur är det egentligen att vara med? Bori Shoyebos unika röst gjorde honom snabbt till en publikfavorit. Han är 16 år och kom utan föräldrar till Sverige. Hans medverkan har förändrat hans liv. Från att vara helt okänd har han plötsligt blivit kändis. Bori lever sin dröm. Men inget är givet - varje vecka riskerar han att åka ut ur tävlingen.