Titta

Big Cities

Big Cities

Om Big Cities

Om hållbar utveckling i storstäder runt om i världen. Konkreta exempel på hur man på individ-nivå och samhällsnivå kan minska miljöbelastning och motverka sociala problem. Vi möter människor ifrån olika länder och deras innovativa idéer som löst flera storstadsproblem. Det handlar bland annat om boendealternativ i Korea, fiskodling mitt i Berlin, hemlösas situation i Malaysia och kulturellt samarbete i Jordanien.

Till första programmet

Big Cities : Tiggarnas talesmanDela
  1. Stockholm är en stor och vacker stad
    där jag känner mig hemma.

  2. En stad full av möjligheter,
    dit människor flyttar-

  3. -för att få ett bättre liv.
    Många av dem har bra förutsättningar.

  4. Men många av dem
    är också helt osynliga.

  5. De har inte samma förutsättningar,
    ändå försöker de göra sitt bästa.

  6. Jag jobbar för att stödja dem
    som är mest utsatta.

  7. Här är jag i vår trädgård i Rumänien, i
    huset jag växte upp i.

  8. Här var jag nio. Hårdrockare.

  9. Här är jag 19. Jag var idrottare
    och med i rumänska landslaget i rodd.

  10. Tillsammans med mina kolleger vann jag
    silvermedalj i junior-VM 2002.

  11. Det finns likheter mellan elit-
    idrottslivet och det liv jag har nu.

  12. Inget av dem är lätta jobb.

  13. Inte att vara elitidrottare, eller att
    stödja samhällets mest utsatta.

  14. Man måste nå målet. Båda kräver vilja
    för att kunna förändra.

  15. Båda kräver mod.

  16. Jag kommer från norra Rumänien,
    från en liten stad nära Ukraina.

  17. Sedan flyttade jag till Sverige.

  18. Här hamnade jag i Stockholm,
    Sveriges huvudstad.

  19. Det är en miljonstad. Invånarna
    blir fler och fler varje dag.

  20. Stockholm lever upp till ryktet
    som en storstad.

  21. Här finns de fina affärerna,
    skyskraporna, trafiken-

  22. -stressade människor och pulsen.

  23. Här finns allt
    som man kan önska sig av en storstad.

  24. Jag hade svårt att föreställa mig att i
    den här vackra staden Stockholm-

  25. -finns det människor som lever som
    på 1700-talet. Som bor under broar.

  26. Som värmer sig runt brasan.

  27. Det kan jag fortfarande
    inte acceptera.

  28. Det väcktes nåt i mig, jag blev
    mer nyfiken på hur de har det.

  29. Jag ville stödja dem. Jag kunde
    identifiera mig med deras problem.

  30. Även om vi var så annorlunda.

  31. Det driver mig framåt,
    jag vill göra skillnad.

  32. Jag vill att vi som samhälle
    ska göra skillnad.

  33. 2010 fick jag höra att Stadsmissionen
    söker rumänsktalande volontärer.

  34. Jag sökte jobb dit.

  35. Johanna Nordensköld, jag basar för
    enheten för socialt entreprenörskap-

  36. -inom sociala företag
    på Stockholms Stadsmission.

  37. Vissa söker sig nog till en storstad
    eftersom man kan vara anonym.

  38. Sen är det också lättare
    att i en storstad bli bortsedd.

  39. Å andra sidan finns organisationer som
    hjälper de här personerna.

  40. Vår organisation har funnits i drygt 160
    år. Vi jobbar utifrån tre ben.

  41. Utbildning, sociala verksamheter
    och sociala företag.

  42. Efter dig, Andrea.

  43. Vi befinner oss på Crossroads,
    ett stödcenter för EU-migranter-

  44. -på Stadsmissionen. På gatan har du
    ingenstans att tvätta dina kläder.

  45. Du har ingenstans att duscha,
    gå på toa och sköta din hygien.

  46. Du vet ingenting om samhället,
    eller staden du befinner dig i.

  47. Då kan du komma till Crossroads.
    Där får personalen bemöta dig.

  48. Andrea, det här är matsalen.

  49. Här serveras frukost
    tidigt på morgonen.

  50. -Petru, vad får man till frukost här?
    -God morgon.

  51. Jo, här kan du få kalkonmortadella.

  52. Här kan man få frukost på morgonen.

  53. Tack, Petru.

  54. Här kan man få information
    angående samhället, jobbsökning.

  55. Här kan man få möjlighet att tvätta, ta
    en dusch.

  56. Här är duscharna, om du vill
    ta en dusch tidigt på morgonen.

  57. Bakom dig har vi en tvättstuga
    med tvättmaskiner.

  58. -Kan man torka också?
    -Ja, torktumlarna är ovanpå.

  59. -Det finns tvättmedel också.
    -Väldigt bra, det är jättebra.

  60. Titta bakom dig,
    det är någon som lär sig räkna.

  61. -Upp till tio.
    -Precis.

  62. Vi får tänka att fattigdom
    är det största problemet.

  63. Förutom fattigdom
    har romerna också en problematik.

  64. De är strukturellt utsatta
    i alla länder i Europa.

  65. Därför har de svårare
    att gå in på skolan.

  66. Det händer ofta att man inte har råd.
    Föräldrarna har inte gått i skolan.

  67. De har inte råd
    att skicka barnen till skolan.

  68. Det är det vi försöker underlätta,
    det försöker vi förbättra.

  69. Att även de vuxna
    får lära sig läsa och skriva.

  70. Här hålls det läs- och skrivkurser.

  71. Om man inte kan läsa eller skriva
    är det väldigt svårt att få arbete.

  72. Att få komma in på arbetsmarknaden
    och kunna försörja sig.

  73. Därför finns de här kurserna
    för de som inte har fått lära sig.

  74. Här får de börja om från början.

  75. För att kunna hjälpa folk på gatan
    har vi identifierat tre viktiga steg:

  76. Man ska kunna tillfredsställa
    sina basbehov.

  77. Duscha, tvätta sina kläder, få mat.

  78. Det andra
    är att lära sig läsa och skriva.

  79. Det tredje, som är väldigt viktigt,
    är att komma in på arbetsmarknaden.

  80. Att skaffa sig en riktig inkomst,
    känna sig som en riktig människa.

  81. Det kan man göra på syateljén.

  82. Bra. Nu ska vi lära oss
    att göra screentryck.

  83. För många deltagare
    är jobbet på syateljén deras första.

  84. De kan lära sig ett yrke,
    och att vara en del av ett kollektiv.

  85. De kan lära sig att ha kolleger
    och en arbetsledare.

  86. Gå från jobbet, få betalt.
    De erfarenheterna är viktiga-

  87. -för personer som aldrig har jobbat.

  88. De ska lära sig hur det känns
    att ha ett riktigt jobb.

  89. Att ha kolleger och en chef.

  90. Genom att jobba på syateljén samlar
    deltagarna arbetslivserfarenhet-

  91. -som de kan ha nytta av
    på arbetsmarknaden.

  92. Vi försöker erbjuda det här stödet,
    så att vi kan underlätta-

  93. -vägen in till arbete.

  94. Genom att arbetsintegrera de vuxna
    kan vi göra skillnad för deras barn.

  95. De får möjlighet att gå i skolan
    och gå vidare in i arbetslivet.

  96. -Läget?
    -Bra. Och med dig?

  97. -Det här är vår första tygkasse.
    -Vad fin!

  98. Jättefin, vad roligt.

  99. Det är vackert att se glädjen
    i deras ansikten när de blir klara.

  100. De vanligaste fördomarna är att
    de inte vill göra mer än vad de gör.

  101. Till exempel att tigga. Att de
    inte vill eller kan göra nåt annat.

  102. Det är inte sant. Tiggeri
    är inte nåt förstaval för nån.

  103. Ingen tänker sig att bli tiggare
    nån gång i livet. Eller hur?

  104. Föreställ dig att du saknar utbildning
    och arbetslivserfarenhet.

  105. Du kommer från en familj
    där ingen har det.

  106. Fattigdomen är stor.
    Du kanske har egna barn.

  107. Det här är sista valet.

  108. Skulle du inte kunna göra det själv?

  109. Första dagen när första personen
    kom och började jobba...

  110. Det var en jätteskillnad.
    En dag innan var hon och tiggde.

  111. Nästa dag fick hon börja arbeta. Det var
    vackert att se transformeringen.

  112. Att se hur själva personen utvecklades
    och förändrades-

  113. -under den period hon jobbade.
    Hur viktigt det blev för henne.

  114. Det är det som är vackert att se,
    och roligt att jobba med.

  115. Att se nån som gör resan.
    Som reser sig från gatan-

  116. -och börjar arbeta och
    se på sig själv på ett annat sätt.

  117. Börjar se på livet på ett annat sätt.
    Börjar njuta av att göra nåt annat-

  118. -än att sitta passivt
    eller leva i desperation.

  119. Jag vill uppmuntra alla
    att se människan.

  120. Att se mer än det människan gör.

  121. Att en person
    inte bara är en tiggare till exempel.

  122. Det är kanske en fader, en bror.

  123. Det är kanske en yrkesperson,
    nån som kan lära sig göra nåt annat.

  124. Någon som vill göra nåt annat,
    som drömmer om att göra nåt annat.

  125. Textning: Johannes Hansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Tiggarnas talesman

Avsnitt 14 av 25

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Mircea är från Rumänien men bor sedan flera år i Stockholm. Han jobbar för de mest utsatta i samhället. På Stadsmissionen arbetar han med ett projekt som heter Crossroads, ett ställe där tiggare och hemlösa kan få en bit mat, duscha, tvätta med mera. Där finns också kurser för analfabeter och en textilverkstad där de kan erbjudas jobb.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper
Ämnesord:
Samhällsvetenskap, Social omsorg, Sociala frågor, Socialt arbete, Stadsliv, Stockholm
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i Big Cities

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Ett modernt kollektiv

Avsnitt 1 av 25

70 procent av befolkningen i Seoul i Sydkorea bor i lägenhet. Tre familjer gick ihop och byggde sitt eget drömhus. Det har egna lägenheter men flera sällskapsytor är gemensamma. Familjerna hjälps åt med vardagsbestyr, så som lämning och hämtning på dagis och på helgerna lagar de mat tillsammans.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

En ekoby i staden

Avsnitt 2 av 25

Efter att ha tröttnat på att bo i opersonliga lägenhetskomplex började arkitekten Harald Zenke planera en by med 20 ekologiska hus, en gemensam trädgård och ett samlingshus för aktiviteter. Bostadsprojektet ligger i Rundling i Berlin. Husen är i stor utsträckning självförsörjande på energi och byggda av invånarna själva med förnybara och återvinningsbara material. Alla har sin egen lägenhet, men man umgås, lagar mat och hjälper varandra i vardagen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Uppfinnarverkstad för alla

Avsnitt 3 av 25

Allt fler fabriker och mycket produktion av varor flyttas till Asien. Därför har man i Hamburg startat ett fabikslabraorium (Fab Lab) som är öppet för allmänheten. Här finns tillgång till avancerade maskiner och dataprogram, som annars bara finns i fabriker och stora företag, till exempel 3D-skrivare och laserskärare. Här kan besökare bland annat bygga sina egna mobiltelefoner eller andra uppfinningar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Övervakad på gott och ont

Avsnitt 4 av 25

Idag finns det mellan fyra och sex miljoner övervakningskameror i Storbritannien. Vart man än går blir man filmad och övervakad av någon. Kamerasystemet kallas CCTV, och här behandlas några av dess konsekvenser. Dr Keith Spelare är expert på övervakningsområdet och har bland annat undersökt hur svårt det är att få tillgång till CCTV-bilder där man själv förekommer, bilder som man enligt lag har rätt att erhålla.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Vulkanens inre kraft

Avsnitt 5 av 25

En passionerad guide berättar om Vesuvius och sin kärlek till vulkanen. Han har jobbat på vulkanen sedan han var liten och bor i närheten. Men vad händer om vulkanen återigen får ett utbrott? Hur snabbt kan staden Neapel, som ligger alldeles i närheten, evakueras?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

En stadsdel väcks till liv

Avsnitt 6 av 25

Boyle Heights är en stadsdel i östra Los Angeles som tidigare av många ansetts vara ett ruffigt och opersonligt område med många gängbråk. Nu har invånarna börjat få sin stadsdel att blomma och kännas trygg, bland annat genom kulturella projekt och lokala samlingsplatser. Invånare som brinner för gemenskap och stadsdelens välbefinnande har gjort det möjligt.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Cykeltaxin är mitt hem

Avsnitt 7 av 25

George Town är en del av Pinang som utvecklas i snabb takt. Det gör att levnadskostnaderna har ökat markant. Många har därför inte längre råd att betala hyran och blir hemlösa. En utsatt grupp är de som jobbar med cykeltaxi, många av dem bor i sina cyklar. Några engagerade personer har startat ett projekt som kallas Rice & Roses. De delar ut mat och förnödenheter till hemlösa samt erbjuder utbildning till fattiga och hemlösa barn.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Porträtt av mångfald

Avsnitt 8 av 25

Toronto är en växande storstad med stor mångfald. Fascinerad av detta faktum har fotografen Colin Shaffer valt att fotografera personer ifrån alla världens länder som nu har Toronto som hemstad.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Att bygga broar mellan människor

Avsnitt 9 av 25

En teaterdirektör i Jordanien vill minska klyftan mellan östra och västra Amman genom sin teaterföreställning. Hans teatergrupp består av skådespelare både ifrån östra och västra Amman och de jobbar för en enad stad.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Flodbåt på framfart

Avsnitt 10 av 25

Trafikmiljön i Bangkok blir allt sämre och många människor tillbringar flera timmar i rusningstrafik varje dag. Anledningen är att tunnelbana och monorail inte räcker till för alla pendlare. Men floden som rinner genom Bangkok skulle kunna vara ett alternativ. Nu utvecklar man ett projekt med båttrafik och flera knutpunkter för tunnelbanans anslutning till floden.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Fiskodling i stan

Avsnitt 11 av 25

Farm market är en ekologisk odling av både grödor och fisk mitt i Berlin. Fisken odlas i noga framtagna tankar, och växter och grönsaker i ett stort växthus. Varorna säljs sedan i Farm markets egen butik eller levereras till lokala restauranger och andra köpare.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Kampen för en oas

Avsnitt 12 av 25

På en höjd ovanför Hongkong ligger ett stort grönområde. Området är dock hotat, eftersom det finns planer på att marken ska exploateras för bostadsbyggande. Men lokala politiker och boende i närområdet startar kampanjer och projekt för att rädda sin oas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Färgens kraft

Avsnitt 13 av 25

Boamistura startade i Madrid 2001. Det är en grupp människor med olika utbildningar och bakgrund, t. ex. arkitekter, designers och graffitimålare. Deras arbete går ut på att tillsammans med lokalbefolkningen sätta färg på allmänna platser. De har målat gränder i favelorna i Rio, en stor parkeringsplats i Norge och gråa betonghus i en av Madrids förorter. Målet är att skapa mer välkomnande, glada och färgstarka atmosfärer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Tiggarnas talesman

Avsnitt 14 av 25

Mircea är från Rumänien men bor sedan flera år i Stockholm. Han jobbar för de mest utsatta i samhället. På Stadsmissionen arbetar han med ett projekt som heter Crossroads, ett ställe där tiggare och hemlösa kan få en bit mat, duscha, tvätta med mera. Där finns också kurser för analfabeter och en textilverkstad där de kan erbjudas jobb.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Naturreservatet

Avsnitt 15 av 25

Vissa delar av Buenos Aires har under senare tid drabbats hårt av översvämningar. För att få bukt med problemet har Graciela Capodoglio startat ett arbete med att bevara och vårda ett naturreservat med våtmarker nära staden.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta My life my lesson

Felicia förlorade tidigt sin biologiska pappa och växte upp tillsammans med en styvpappa som misshandlade mamman. Efter tio år separerade Felicias mamma från styvpappan. Felicia vill leva ett vanligt tonårsliv, men hennes situation och upplevelser hindrar henne. Situationen förvärras när pappan hotar mamman till livet och familjen tvingas leva i ovisshet tills de får ett skyddat boende. Hoten leder till rättegång där Felicia måste vittna, och frågan är hur hon ska orka. Under två år får vi följa Felicias liv där konsekvenserna för barn som upplever våld i nära relationer blir tydliga.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mifforadio

Om film

Varför ser man nästan aldrig personer med funktionsnedsättning på film? Och när man gör det så brukar inte skådespelaren ha någon funktionsnedsättning. Mysig morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.