Titta

Musikliv - syntolkat

Musikliv - syntolkat

Om Musikliv - syntolkat

Kvinnliga musiker berättar om sina individuella sätt att arbeta med och relatera till musik. Med syfte att inspirera ungdomar att arbeta inom musikbranschen berättar artister om arbetsprocessen när de skriver låtar. Vi får höra hur musiker skapar ljud och om vad som krävs för att man som artist ska kunna leva på sin musik.

Till första programmet

Musikliv - syntolkat : Skapa musik!Dela
  1. Jag tycker att musiken är ett språk.
    Man kan förmedla väldigt mycket.

  2. Kommersiell musik är ett redskap
    för att få ut ett budskap.

  3. Inga idéer är dumma,
    inget är fånigt att säga-

  4. -och man måste våga ta plats.

  5. Hej! Iman. Trevligt att träffas.

  6. Jag är på ett låtskrivarcamp, där
    många låtskrivare är på samma plats-

  7. -med ett gemensamt fokus: Vi ska
    skriva till en artist under en vecka.

  8. Låtskriveri kommer från ett ställe i
    kroppen man inte kan plugga sig till.

  9. Välkomna, allihopa!

  10. -Var ska vi vara?
    -Men då går vi in, då.

  11. Vi kommer hit,
    och de delar in oss i grupper.

  12. Man får fråga de i gruppen
    om de vill skriva åt mig.

  13. I dag föreslog de det utan att
    jag frågade, vilket gjorde mig glad.

  14. De tyckte att det lät kul.
    Ibland får man skriva åt nån annan.

  15. Jag kan spela en låt
    som inte har nån produktion.

  16. Det är ett piano som går så här,
    men den har en topline.

  17. Jag skriver text och melodi.

  18. Som låtskrivare kan man "toplinea"-

  19. -vilket är att man får ett färdigt
    track, och så skriver man på det.

  20. Det är ganska tråkigt.

  21. Om man inte tycker om tracket är det
    svårt att vara kreativ med det-

  22. -men det händer,
    och då får man bara göra det.

  23. Jag gillar att skriva från scratch,
    och jobba framåt.

  24. Tänk om man kunde göra nåt
    som liksom beat-mässigt-

  25. -är lite inspirerat av kanske...

  26. Den basgången är nice.
    Känns det inte dock som att...

  27. Nu känns det som
    att den går så här snabbt.

  28. Man kanske vill göra så den uppfattas
    som att den går i halvtempo.

  29. Typ med nån kick som är lite tydlig.

  30. Man jobbar mycket mer ömsesidigt.

  31. Jag kommer på en melodi i takt
    med att nån jobbar fram ett beat-

  32. -och jobbar fram olika instrument.

  33. Jag kanske kommer på ackorden,
    och den lägger in dem i produktionen.

  34. Då kan det gå mycket snabbare,
    och bli lite mer högintensivt.

  35. Det är väldigt fint.
    Kan du testa båda varianterna?

  36. Oj! Du är verkligen duktig.

  37. Jag försöker att inte tänka.
    Det finns inget att tänka på i musik.

  38. Det är ju inte matte,
    utan det är ju känslor.

  39. Man tänker inte känslor - man känner
    dem. Man ska känna sina melodier.

  40. Om jag tycker att en idé är dum,
    kastar jag ut den för att gå vidare.

  41. De kanske säger: "Det var inte så jag
    tänkte". Då har vi kommit nånstans.

  42. Då kanske de kommer med en idé.
    Det är underbart, att bara kasta ut.

  43. Det kan inte hända nånting farligt.

  44. Ja! Det är jättefint!

  45. Det är spännande. Jag vill bara
    skapa mer musik, och lära känna folk.

  46. Adda folk
    på Instagram, Snapchat och så där.

  47. Jag umgicks inte så mycket
    med kompisar när jag var liten.

  48. Jag föredrog att vara hemma
    och lyssna på musik.

  49. Jag hade snälla föräldrar, eller
    överseende. Jag fick lyssna starkt.

  50. Det står att den är från 1700-talet.
    Det är inte säkert att det stämmer.

  51. Hur som helst är det en bra bas.

  52. Trots att den är så liten och nätt,
    är det väldigt bra botten i den.

  53. Jag ska kila tillbaks den.

  54. Jag gick bild- och formklass
    på mellan- och högstadiet.

  55. Så fort det var nåt som hände i aulan
    brukade jag vara med och spela bas.

  56. Överst är det jazz.

  57. Sen blir det mer och mer funk,
    och soul.

  58. Eftersom jag är basist
    måste jag sprida funken-

  59. -och vara en funk-förkämpe.
    Det är inte så många som är det.

  60. Här är det mycket Prince-skivor.

  61. Prince har varit min största idol
    och drivkraft över huvud taget.

  62. Han spelade fruktansvärt bra bas-

  63. -är en stor anledning
    till att jag håller på med musik.

  64. Hej! Hej, Desmond!

  65. Min syster och mina föräldrar har
    varit väldigt peppande med musiken.

  66. -Nu kommer hajen.
    -Han kommer undan!

  67. Nu kom låten!

  68. Vi som spelade musik i skolan,
    plockades upp av musiklärarna-

  69. -och fick vara övningselever
    till blivande musiklärare.

  70. Det var väl några av de första
    bandsituationerna som jag var i-

  71. -att vara övningselev där.

  72. Pitchbend! Han har fattat.

  73. Det är bra att du har förstått.

  74. Nu är vi på väg in i min studio-

  75. -som är i en källare,
    som ni kanske ser.

  76. De flesta musiker håller till
    i källare, och får aldrig se solen.

  77. Här håller jag och min kille
    och vår kompis Micke till.

  78. -Tja!
    -Läget?

  79. Här håller vi på och gör musik,
    eller bara kollar in låtar-

  80. -eller vad det nu kan vara.

  81. Här har vi min favvo-bas,
    en Telecasterbas.

  82. I början på 70-talet fick de
    en fet, väldigt muggig mick.

  83. Det är ett speciellt sound.

  84. Jag har haft den mycket till RnB,
    soul och en del funk.

  85. Man kan också ha det till reggae.
    Hiphop funkar också bra.

  86. Mitt första stora jobb
    var på Stadsteatern.

  87. Jag gick på gymnasiet då. Jag gick i
    trean, så jag var väl arton, kanske.

  88. Jag spelade med min morbror, Mattias,
    som är en fruktansvärt bra gitarrist.

  89. Bara att sitta i ett dike
    bredvid honom-

  90. -och kolla in hur han lirar kväll
    efter kväll, och hans sounds och så-

  91. -och hur han förnyar sig,
    var jättelärorikt bara det.

  92. Jag har lärt mig väldigt mycket
    av att lyssna på musik-

  93. -och av att spela på gehör.

  94. Bara att spela tillsammans med den
    trummisen, även om han är inspelad-

  95. -är en väldigt bra skola. Så det
    har jag gjort jättejättemycket.

  96. Kom igen nu!

  97. -Hej, Martin!
    -Tjena!

  98. -Är det bra?
    -Bara fint!

  99. -Är det soundcheck, eller?
    -Vi börjar med bandet, lite grann.

  100. Med en bebis i magen
    blir man hungrig oftare, faktiskt.

  101. Jag är inte så bra på att äta annars.

  102. Jag glömmer bort att käka.
    Men nu går det inte.

  103. Jag har spelat med Blacknuss
    de senaste sex åren, tror jag.

  104. Sen har ju de kört på för alltid,
    innan jag var född.

  105. Jag spelade
    på en klubb som heter Alcazar.

  106. Det var en kvinna som heter Sanna
    som ville att jag skulle sjunga där.

  107. Bandet som skulle kompa mig var
    Blacknuss, som jag inte hade koll på.

  108. Det kom in en liten tjej och öste på.

  109. Det var fel tonart. Vi hade inte
    repat, och ni körde originaltonarten.

  110. Mary gör ju även
    våra gamla discolåtar-

  111. -som vi gjorde med Jennifer Brown
    och Titiyo förr, med den äran.

  112. Det känns som en bra kombination.

  113. Om jag skulle beskriva en turné med
    Blacknuss så är det väldigt chill.

  114. De har blivit som en familj.

  115. De är jättehärliga, äkta människor.

  116. Vi ska vara kör
    till Eric Gadd och Vanessa Falk-

  117. -och då tänkte jag
    att jag lyssnar lite här.

  118. Först går signaturen,
    jag hälsar välkomna-

  119. -och sen säger jag:
    "Med oss i dag har vi Blacknuss".

  120. Om jag vill nåt så kör jag hundra
    procent tills jag har uppnått det.

  121. Sen påbörjar jag nästa projekt.

  122. Blacknuss - en applåd!

  123. Det fanns inget mellanläge. Jag ville
    göra det här och se hur det funkar.

  124. Hur branschen funkar, hur långt man
    kan gå och om det är det jag vill.

  125. Jag gjorde det helhjärtat,
    och gav hundra procent.

  126. Nu ska vi se vårt vackra hus.

  127. -Här är...
    -...arbetsrummet. Arbetsbordet.

  128. Det är städat nu.
    Det brukar vara mer saker.

  129. -Det är där vi skriver.
    -Vart har det tagit vägen?

  130. Jag hittade musiken
    genom att jag föddes in i den.

  131. Mina föräldrar har hållit på
    med musik så länge jag kan minnas.

  132. När jag var sjutton valde jag mellan
    att ha det här som hobby eller jobb-

  133. -och då valde jag
    att jag inte kan leva utan musik.

  134. Så här ser det ut här.
    Lite lagom stökigt.

  135. Lite nytvättade kläder,
    som jag måste lägga in.

  136. Här är alla mina kläder-

  137. -och alla mina Buffalos
    och såna grejer.

  138. Kläder är väldigt viktigt för mig.
    Det är en stor del av ens image.

  139. Det ger det extra intresset
    för en artist.

  140. Som liten älskade jag att kolla
    vad Rebecca och Fiona hade på sig.

  141. Jag tyckte
    att de alltid var i framkant.

  142. Det gjorde att jag började lyssna
    på musiken. Det är jätteviktigt.

  143. Det är ingen skillnad mellan scen-
    kläder och dem jag har till vardags.

  144. Jag har på mig båda lika mycket,
    men jag har väldigt mycket...

  145. Det här är
    en före detta cheerleader-tröja-

  146. -från en second hand-affär i LA,
    som jag inte har använt så mycket.

  147. Sen har jag köpt den här
    jättefula typ hockey-Adidaströjan-

  148. -som jag har varit beroende av i
    många år. Så det är väldigt blandat.

  149. Alla artister kan bli produkter. Det
    är en risk som ingår i artisteriet.

  150. Som tjej
    är det lätt att bli objektifierad.

  151. Du ska ha si och så mycket kläder-

  152. -och sjunga om specifika saker som
    kanske inte är i linje med vem du är.

  153. Den här saccosäcken
    fick jag i födelsedagspresent.

  154. Den har både det här ansiktet på sig-

  155. -och det här ansiktet.

  156. Jag ser lite deformerad ut.

  157. Det är så fett! Det är den galnaste
    present jag kan tänka mig.

  158. Så här chillar jag, och skriver låtar
    och en massa sånt där.

  159. Okej - tre, fyr...
    Vi tar introt först.

  160. Snyggt! En gång till.

  161. Lite för snabbt.

  162. Låtskrivandet är en maktfaktor.

  163. Du måste inte sjunga att du är sexig
    och är i sängen och väntar på nån.

  164. Du kan skriva det du själv vill.

  165. Jag är låtskrivare till andra också-

  166. -och har möjlighet
    att sprida det vidare till ännu fler.

  167. Jag har inte varit
    så mycket bandmusiker.

  168. Jag har varit väldigt inne
    på frilansmusikerlivet.

  169. Jag gillar att hamna på olika ställen
    i olika konstellationer.

  170. Vi har repat i fyra dagar på det här
    sättet, alltså den här låtlistan-

  171. -men många av låtarna
    har vi spelar förut, i våras.

  172. Det är svårast att minnas små änd-
    ringar. Nya låtar är inte så svårt.

  173. När det är ett intro som har
    förlängts med fyra eller åtta takter-

  174. -eller när vi har lagt till
    en extratakt nånstans i nåt outro...

  175. Det här är en stämapparat,
    och det här är en equalizer-

  176. -som man bestämmer vilka frekvenser
    man vill ha upp och ner med.

  177. De här baserna är så olika,
    så då kan jag få det lite jämnare.

  178. Jag vill ha de olika karaktärerna.
    Den här har mer botten än den här.

  179. Det här är en overdrive, ungefär som
    en dist, så man får crunchigare ljud.

  180. Lite mer distortion, helt enkelt.

  181. När Lenny Kravitz gjorde så där
    gick det inte lika bra.

  182. Just det.

  183. Det var verkligen så. Ritsch!

  184. Och så inga kalsonger.

  185. -Det var faktiskt det bästa.
    -Ja, att han inte hade kalsonger.

  186. De första åren, när jag fick frågan
    om att spela i nåt sammanhang-

  187. -kanske jag tänkte: "Kan jag det där?
    Kommer jag att klara det?"

  188. "Om jag tackar ja, så kommer jag
    att klara det. Då blir det bra."

  189. Här är artisten!

  190. Många musiker
    är bra på att snöa in på saker.

  191. Det är en nyckel
    till att bli tillräckligt bra.

  192. Det här vill jag ägna all tid åt.

  193. Ett tips
    för att bli trygg med sitt spel:

  194. Det man själv tycker låter bra-

  195. -det tycker nån annan
    låter bra också, liksom.

  196. När man trivs i sitt spel så får man
    pondus, och då låter det bättre.

  197. Jag har pluggat låtskriveri,
    och hur en låt är uppbyggd.

  198. Att ha starka melodier, ett bra
    melodispråk, är jätteviktigt för mig.

  199. Om man har nåt vettigt att säga:

  200. Sätt ett bra melodispråk och gör en
    bra låt, så budskapet sprids längre.

  201. Jag tänker mig kommersiell musik som
    ett redskap att få ut ett budskap.

  202. Smart phones for our kids
    Burning villages

  203. Soldiers raping systematically

  204. Women hating babies automatically

  205. It´s modern colonial slavery

  206. Jag gick i musikklass som liten, och
    satsade på det här efter gymnasiet.

  207. Jag sökte till yrkeshögskola,
    och bodde i Örnsköldsvik i två år.

  208. Jag lärde mig producera
    och hur branschen funkar.

  209. Hello! Välkomna!

  210. Mina småsystrar är jättefina tjejer.

  211. Eftersom det är stor åldersskillnad
    mellan oss, mer än tio år-

  212. -har det blivit lite uppfostran
    blandat med kompis, storasyster.

  213. När vi var yngre lyssnade vi mer på
    henne. Det var allt vi lyssnade på.

  214. -Skivor hon hade bränt.
    -Och så dansade vi till hennes musik.

  215. -Vi kunde alla låttexter.
    -Vi kan dem fortfarande.

  216. Rockafrick är mitt skivbolag,
    som heter Rockafrick records.

  217. Det började med
    att vi drog i gång olika events.

  218. Vi ville skapa events och produkter-

  219. -för "a world in between",
    kallade vi det. För folk som oss-

  220. -som är uppvuxna i Europa,
    men med afrikanskt ursprung.

  221. Eventen var till för alla-

  222. -men vi utgick
    från att lyfta afrikanska förebilder.

  223. Vi tyckte att det behövdes.

  224. Det här samarbetet, kollektionen, var
    av en svensk-kongolesisk designer.

  225. Vi tänkte att vi lade spotlight
    på henne och på vårt samarbete-

  226. -och för communityn, lite grann.

  227. Det är en onepiece, som är ganska
    hög i midjan och med samma print här-

  228. -och lite mer "European details".

  229. Jag har alltid haft ett intresse för
    kläder. Mamma var modell på 80-talet.

  230. Många av mina scenkläder
    är mammas kläder.

  231. Jag har rotat i hennes garderob.
    Det är 80-talet, mycket axelvaddar-

  232. -mycket stora jackor...
    Exakt min smak.

  233. Hon anordnade många modevisningar,
    för hon hade en butik.

  234. Det var väldigt mycket musik
    kring det.

  235. Mycket reggae, kommer jag ihåg.

  236. Det är bra att ha en plan
    och inte se det som ett misslyckande-

  237. -att ha ett jobb vid sidan om,
    så man kan göra det man vill göra.

  238. Det är kanske den här.

  239. Innan jag hade ett jobb vid sidan av-

  240. -var det stress när man inte fick in
    spelningar. Hur ska man överleva då?

  241. Jag kan inte.

  242. Tro på dig själv, och var inte rädd
    för att investera tid och pengar.

  243. Då kan det vara bra att slippa
    paniken. Ta ett jobb, och skäms inte.

  244. Förlåt!

  245. Jag vet! Jag kände det!

  246. Vi kör en gång till. Tre, fyr...

  247. Jag jobbar med lite olika.

  248. Jag har släppt min nya singel
    med gruppen Mash Up International.

  249. Då jobbar jag med Mats,
    som producerar i den gruppen.

  250. Sen jobbar jag med en grupp som heter
    Blonde, som kommer från London-

  251. -så jag åker dit ibland och jobbar.
    Så jag skapar musik med lite olika.

  252. Processerna är lite olika när jag
    skriver en låt själv och med andra.

  253. Ibland sitter jag vid pianot och
    hittar ackord jag tycker är fina-

  254. -och skriver en melodi till dem.

  255. Sen låter jag den melodin marinera
    lite, sen skriver jag lite text-

  256. -ändrar ackorden igen... Det kan vara
    en stillsam, långsam process.

  257. Många var lite brokiga, rytmiska,
    kuttriga och snuskiga.

  258. "You knock me out without a fight."
    Det kan vara väldigt snyggt.

  259. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Skapa musik!

Avsnitt 1 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Iman Conta Hultén åker på ett låtskrivarläger och basisten Julia pratar om sin turnépremiär. Artisten Mary N'Diaye visar oss sina musikvideor och uppträder i Kungsträdgården med bandet Blacknuss. Möt kvinnor i musikbranschen som berättar om hur de skapar musik, övervinner karriärhinder och vad som krävs för att bli professionell musiker.

Ämnen:
Musik > Musikskapande, Värdegrund > Genus och jämställdhet
Ämnesord:
Kreativitet i musiken, Kvinnliga musiker, Musik, Musikbranschen, Musiker
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Musikliv - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv - syntolkat

Skapa musik!

Avsnitt 1 av 3

Iman Conta Hultén åker på ett låtskrivarläger och basisten Julia pratar om sin turnépremiär. Artisten Mary N'Diaye visar oss sina musikvideor och uppträder i Kungsträdgården med bandet Blacknuss. Möt kvinnor i musikbranschen som berättar om hur de skapar musik, övervinner karriärhinder och vad som krävs för att bli professionell musiker.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv - syntolkat

Lita på dig själv!

Avsnitt 2 av 3

Ljuddesignern och kompositören Anna Sóley Tryggvadóttir berättar om sitt arbete med allt från teater till dans, och hur hon bygger musik av ljud som finns omkring oss. Trummisen Rebecca Meiselbach har premiär med musikalen "Hedwig and the angry inch" och violinisten Daniela Bonfiglioli talar om hur det är att spela klassisk musik.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv - syntolkat

Våga ta plats!

Avsnitt 3 av 3

Filmmusikkompositören och producenten Katharina Nuttall berättar om sitt arbete med musiken till Åsa Sandzéns film "Heartfelt". Vi besöker ljudteknikern Linn Fijal, får se hennes gedigna mixerbord och följa med runt på Fijals arbetsplats, Rixmixningsverket. Ljuddesignern Anna Sóley Tryggvadóttir tar med oss på arbetet med en dansworkshop och beskriver prestationsångest som en del av sin arbetsprocess.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning

Mer folkhögskola / studieförbund & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Låtarna som förändrade musiken

Mr. Tambourine man

Byrds kortade ner Bob Dylans låt ”Mr Tambourine man” och färgade den med tolvsträngad gitarr och drömsk stämsång. Deras version introducerade janglegitarren och markerade starten på genren folkrock. Roger McGuinn från Byrds och musikern Bruce Langhorne berättar om hur låten kom till.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Dramaturgipodden

Dramatikern Eva Staaf

Vad ska man tänka på när man berättar en historia för barn? Det vet författaren, dramatikern och regissören Eva Staaf som har 16 års erfarenhet av ljudberättande för barn. Staaf är flitigt anlitad som regissör och dramatiker av Drama för unga på Sveriges Radio. Hon anses vara ett geni när det kommer till dramatiskt berättande i radio. Hör Staaf berätta om hur man fångar unga lyssnare i en berättelse och varför det är bra att skrämma barn. Programledare: Karin Andersson och Tara Moshizi.

Fråga oss