Titta

Musikliv - syntolkat

Musikliv - syntolkat

Om Musikliv - syntolkat

Kvinnliga musiker berättar om sina individuella sätt att arbeta med och relatera till musik. Med syfte att inspirera ungdomar att arbeta inom musikbranschen berättar artister om arbetsprocessen när de skriver låtar. Vi får höra hur musiker skapar ljud och om vad som krävs för att man som artist ska kunna leva på sin musik.

Till första programmet

Musikliv - syntolkat : Våga ta plats!Dela
  1. Jag tycker att musiken är ett språk.
    Man kan förmedla väldigt mycket.

  2. Jag ser kommersiell musik som ett
    redskap för att få ut ett budskap.

  3. Inga idéer är dumma, allting kan man
    göra, och man måste våga ta plats.

  4. Här är mitt kök.

  5. Här sitter jag mycket. Förutom
    i arbetsrummet så hänger jag här.

  6. Kaffet är viktigt. Det viktigaste
    på morgonen och under dagen.

  7. Jag började med musik väldigt tidigt.

  8. När jag var liten
    hade vi en gammal elorgel.

  9. Min pappa spelade piano,
    och jag blev nog inspirerad av honom.

  10. Jag började plinka jättetidigt
    på den här elorgeln.

  11. Här är mitt arbetsrum.

  12. Ja, det är väldigt mycket
    instrument överallt.

  13. Men det är framför allt
    min utrustning.

  14. Jag är också intresserad
    av gamla, analoga prylar.

  15. Det är ett ganska billigt skolpiano.

  16. Jag började skriva egen musik
    när jag flyttade till Stockholm-

  17. -när jag var 21.

  18. Sen började jag spela in mina egna
    skivor och producera andras skivor.

  19. Jag kom på
    att jag var ganska bra på det.

  20. Efter ganska många år av egna skivor
    och rockande och spelande-

  21. -och en hel del proddande, så ut-
    bildade jag mig till filmkompositör.

  22. Jag älskar att skriva musik för film,
    för jag tycker att-

  23. -kombinationen av musik,
    bild och berättelse är spännande.

  24. Ofta säger inte regissören bara:
    "Gör vad du vill."

  25. Utan det finns "temp tracks"
    att följa.

  26. Temporär musik som man klipper till.

  27. Jag fick en förfrågan
    för nästan tio år sen-

  28. -om att skriva musik
    till en ungdomsfilm.

  29. Det var min debut.

  30. Jag hade aldrig skrivit filmmusik.
    Det är inte så lätt som det låter-

  31. -att man spelar lite till bilden,
    utan det är ganska mycket arbete.

  32. Vi diskuterar oss fram till saker,
    och jag jobbar organiskt.

  33. Jag gör inte färdigt en film och
    ber Katharina att sätta på musiken.

  34. Vi jobbar fram filmen och musiken
    tillsammans, som ett växelarbete.

  35. Det är utvecklande för mig som
    filmare, och det är bra för filmen.

  36. Jag blir nästan rädd för mig själv -
    rädd för alla tankar inombords.

  37. Hon började med filmen för tre år
    sen, och hon använde sig mycket-

  38. -av skisser som jag har gjort.

  39. Sen varvade hon det med lite kom-
    positörer och låtar som hon hittat-

  40. -som hon tycker fungerar.

  41. Men det är också för att... Jag ser
    på dig om du vrider på dig.

  42. Då vet jag att jag är fel ute.

  43. Om det kommer en liten vridning...
    "Okej, fel stil."

  44. Sen handlar filmmusik mycket om
    att pricka övergångar och bilder.

  45. Det är väldigt mycket av jobbet.

  46. Här förändras bilden-

  47. -och så kommer det en ny scen.

  48. Jag sitter med tio kanaler.

  49. Uppklippt och volymåkningar,
    och man har prickat alla små saker-

  50. -och sen kommer regissören på:
    "Jag gillade inte den sekvensen."

  51. "Jag vill korta ner filmen"
    eller "Jag vill flytta den dit".

  52. Och så får man en ny film och måste
    flytta allt. Det är jättemycket jobb.

  53. Då kör vi igenom
    och testar ljudet och lyssningen.

  54. Jag lever för att få hålla på
    med det här. Det var min dröm.

  55. Jag förstår att det kan verka
    som att jag jobbar mycket.

  56. Men jag älskar det.

  57. Vi är på Riksmixningsverket-

  58. -en inspelningsstudio i Stockholm.

  59. Vi borde kanske ha städat
    innan ni kom, men det blev inte av.

  60. Jag brukar ha en hund här,
    och han älskar strumpor.

  61. Så jag ger honom strumpor.

  62. Det här är ett Neve. Från början
    är det två Neve som är hopbyggda.

  63. Det ena är från -76 och det andra
    från -78. När de kom hade man inte-

  64. -samma behov av många kanaler.

  65. Det här är bara 64 kanaler,
    och en poplåt brukar ha 150 kanaler.

  66. Så ska man mixa
    så måste man summera saker.

  67. Den räcker inte till
    för en modern produktion.

  68. Och då tycker man
    att det är ett stort bord.

  69. Och så har den fått GML-automation,
    som gör att du kan...

  70. Om du vill att sången ska åka i nivå
    så kan du åka med regeln så här.

  71. Man drar i en regel, skickar tidkod
    till en dator och synkar upp datorn.

  72. Nästa gång åker regeln av sig själv.

  73. Det var Max Martin
    som hade bordet innan oss.

  74. Alla hans tidigare produktioner med
    Backstreet Boys är gjorda på det här.

  75. Det kom hit 2010-

  76. -och då var det inte ljud nånstans.

  77. Det är som en gammal bil. Man måste
    motionera det för att det ska funka.

  78. Musik är hela mitt liv.
    Det är allt jag håller på med.

  79. Både till arbetet och på fritiden.

  80. Det är det jag pratar om med mina
    kompisar och... Det är väl allt.

  81. Det är nog så enkelt.

  82. Nu är vi hemma hos mig. Här bor jag.

  83. Det är en studiolägenhet.

  84. Så man får med den i en piruett.
    Om man är på det humöret.

  85. Här bor jag med den här herrn, som...

  86. Han är lite trött nu -
    det är hans sovtid.

  87. Kan du lägga på filtret
    som döljer disken?

  88. Det är ganska nytt. Jag renoverade
    själv med assistans från min far.

  89. Jag växte upp på en liten ort
    utanför Södertälje.

  90. Ett klassiskt villaområde.

  91. Med två föräldrar och två syskon.

  92. Min pappa
    har spelat musik i hela sitt liv.

  93. Det där är min lillasyster.

  94. Hon är jätteduktig på gitarr.

  95. Det här är min farmors gamla gitarr.

  96. Det är en av få saker som jag har
    från henne. En sån där hemsk Levin-

  97. -men med mycket affektionsvärde.
    Det är hennes nagelrasp i träet.

  98. Kom så går vi.

  99. Jag ville bort från Södertälje.

  100. Jag ville inte sitta på Ica
    eller bo i en småstad.

  101. Jag flyttade till Piteå och började
    på musikhögskolan efter gymnasiet.

  102. Jag insåg att jag hade fallenhet
    för det där med att mixa ljud.

  103. Här bor jag. Kom in.

  104. Här är mitt vardagsrum.

  105. Jag bor i Bagarmossen
    med min 6-årige son och min kille.

  106. Jag har nog hållit på med musik
    sen jag var liten-

  107. -men började spela i band
    när jag var femton.

  108. Då var det mest inom punk.

  109. Jag spelade i band och arrangerade
    festivaler och spelningar.

  110. Jag tycker om att leka.

  111. Här uppe har jag... Jag brukar göra
    pannkakor med min son på helgerna.

  112. Då brukar vi göra
    konstiga gubbar av det.

  113. Jag sökte en kurs i ljuddesign på DI.

  114. Jag märkte att jag hade ganska lätt
    för just den typen av musik.

  115. Att skapa stämningar och världar
    till texter.

  116. Till teater och dans.
    Det kändes lätt.

  117. Jag gjorde den här hemsidan ganska
    kort efter att jag slutade på skolan.

  118. Här är det lite uppdelat. Mitt
    senaste jobb, med Mattias Andersson-

  119. -på Stora scenen på Dramaten.

  120. Här är "Den arge".
    Jag jobbade på Malmö stadsteater.

  121. Jag jobbade kring temat ilska.

  122. "Jag ringer mina bröder"
    med Farnaz Arbabi. Den handlade om-

  123. -att känna sig utsatt,
    att folk inte litar på en.

  124. Jag klippte in massor med ljud
    från tunnelbanan.

  125. När tunnelbanan åker,
    när den stannar, dörrar som öppnas.

  126. Och ett sånt där
    övergångsställe-ljud.

  127. Att det hela tiden finns en
    stadsmiljö inbakat i all musik.

  128. Jag tycker att musiken är ett språk.
    Man kan förmedla mycket med musik-

  129. -på ett sätt som lyssnaren inte ens
    förstår. Som man själv inte förstår.

  130. Man kan förmedla känslor
    som är svårt med ord.

  131. Det här är mitt band Eter.

  132. Vi släppte en skiva i december.

  133. Som heter "Vi kan åka vart du vill".

  134. Jag tycker att det är väldigt skönt
    att få sjunga och skrika. Det är kul.

  135. När man jobbar med ljuddesign
    för teater så är man i bakgrunden.

  136. Man har den rollen, att lyssna och
    leta efter vad det ska vara för nåt.

  137. Man är mycket i bakgrunden, så det
    är kul att ha ett eget band också-

  138. -där man kan få utlopp
    på ett annat sätt. Som en kanal.

  139. Jag tycker om att vara ensam
    och att sitta ensam och skapa.

  140. Sen kan jag tröttna ibland, och då
    åker jag till Elektronmusikstudion-

  141. -som jag har tillgång till.

  142. Det sitter andra konstnärer där.
    Konstmusiker.

  143. Och då får man fika med dem.

  144. Tarantino.

  145. Sen tycker jag om
    samarbeten med musiker.

  146. När man tar in musiker
    blir det annan musik.

  147. -Ska jag hålla i den?
    -Vill du det?

  148. Dra i den lite, så att den är spänd.

  149. -Vet du hur du vill att det ska låta?
    -Ja.

  150. Men man ska inte skriva saker
    för klart-

  151. -för man kan ju få
    värsta guldgruvorna från musikerna.

  152. Det är "ups and downs" att överleva.

  153. Vissa perioder har man det kärvt,
    andra perioder går det bra.

  154. Det krävs ganska mycket jobb
    för att överleva.

  155. Vissa perioder kan det vara svårt
    att få ihop med 100 % till familjen-

  156. -och hinna träffa vänner och träna
    och allt man vill göra i vardagen.

  157. Aj!

  158. -Hur är hon att jobba med?
    -Vi har jättekul.

  159. Sen gillar vi samma...stil och sound.
    Så det går ganska lätt.

  160. Sen skriver hon omöjliga grejer på
    piano, som jag ska spela på gitarr.

  161. Men det blir en utmaning.

  162. Fokusera på vad du vill uttrycka.

  163. Och öva, öva, öva. Det är ett tips.
    Ju mer man övar, desto bättre.

  164. Och inte kompromissa så mycket
    med sitt uttryck.

  165. Göra sin egen grej, och inte
    vara rädd för att göra det.

  166. Jag tänkte att jag inte
    hade nån chans.

  167. Så för mig var det aldrig på allvar.
    Jag fattade inte vad som hände-

  168. -utan jag bara skickade iväg.

  169. Och så fick jag komma på intervju.
    Och då...

  170. Vi hade kollat på Google Maps på
    de här husen, som såg fallfärdiga ut.

  171. Det var ju ingenting,
    så jag var lite orolig.

  172. Jag ringde mamma: "Om jag inte ringer
    om två timmar har det hänt nåt."

  173. "För det här är lite shady."

  174. Jag kände ju ingen
    och visste ingenting.

  175. Men det var inga konstigheter.
    Benny öppnade dörren-

  176. -men jag minns inget av intervjun,
    för jag var så nervös.

  177. Det är ett slags hantverk,
    och det kräver väldigt mycket övning.

  178. I början är det hårt jobb och övning
    som gäller.

  179. Sen lär man sig hitta
    vad man har för styrkor-

  180. -och vad man kan utveckla sig i.

  181. Under en skivinspelning kan man sitta
    fjorton timmar i sträck.

  182. Och det är jobbigt.

  183. Om det blir långa perioder inspelning
    så är jag helt slut efteråt.

  184. Men, du...

  185. Nu okynnesskäller han.
    Han vet att han inte får.

  186. Det är jättemycket folk här,
    och ingen tittar på honom.

  187. Jag förstår att det ser enkelt ut
    att sitta här och trycka på Rec-

  188. -men det är 20 saker
    att hålla reda på hela tiden.

  189. Du måste vara två steg före och
    förutse vad som kommer att hända.

  190. Så det är mycket att hålla reda på,
    och att spela in kräver mycket fokus.

  191. Det ska gå smidigt med stråkin-
    spelning. Det ska funka från början.

  192. Du har 30 sekunder på dig
    att sätta ljuden, medan man rullar.

  193. Så om det låter som att
    det har gått snabbt och varit enkelt-

  194. -så ligger det väldigt många timmar
    bakom varje grej.

  195. Nu får vi sällskap.

  196. -Hej, Sickan!
    -Tjenare.

  197. -Du kliver in rakt framför kameran.
    -Hur går det?

  198. Det går bra. Jag kan komma in
    till dig... Är du här i dag?

  199. Jag frågade varför jag fick jobbet,
    och han går mycket på magkänslan.

  200. Enligt honom så visste han direkt
    att jag skulle jobba där.

  201. Jag fick svar direkt
    på arbetsintervjun.

  202. -Ingen vovve?
    -Jag jobbar med en hundrädd kille.

  203. Så han fick vara hos mamma.

  204. Sickan blir glad.

  205. Om jag ska ge tips till nån
    som är ung så skulle det nog vara-

  206. -att bara köra. Tycker man inte
    att man passar in i nåt forum-

  207. -så hitta ett eget forum eller skapa
    ett forum. Söka sig till människor-

  208. -som uppmuntrar en
    och hjälper en framåt.

  209. Och bara håll på. Gör vad som helst,
    men håll liv i det.

  210. Superbra! Krispigt och härligt.

  211. Prestationsångest
    har jag ganska ofta.

  212. Det kommer liksom, men det är
    en del av en skapandeprocess.

  213. Hej, hej!

  214. Sandra, eller hur? Jag heter Mira.
    Jag ska vara här hos dig nu.

  215. Jag får se hur länge. Jag kanske ska
    plugga vidare till sjukgymnast.

  216. En del av att jobba med det här
    är att man kastar sig in i saker-

  217. -som man inte vet var de ska sluta,
    eller ens vart de ska.

  218. Så det känns oundvikligt att man får
    prestationsångest under processen.

  219. Det är en stor sak att försöka
    hålla en hel föreställning-

  220. -och komma på hur den ska vara.
    Det är inte så konstigt-

  221. -att man har ångest. Den går över.

  222. Det här är samma som vi hade,
    fast ljusare.

  223. -Det känns ändå inte helt rätt.
    -Nej.

  224. -Är den bra?
    -Det här är inte heller rätt.

  225. Man hittar nån nyckel in,
    "Det här stämmer"-

  226. -och sen kan man bara slänga sig in.
    Och då försvinner den.

  227. När man hittar fram.

  228. Jag tycker att det är viktigt i livet
    att ha kul.

  229. Och lekfullt. Och skapandet
    är viktigt för mig-

  230. -för att jag ska känna mig levande.

  231. Och känna kontakt med andra.

  232. Jag tycker att man ska fortsätta
    med det man vill göra.

  233. Om man vill hålla på med musik så ska
    man fortsätta. Och leta olika vägar.

  234. Olika typer av samarbeten.

  235. Det finns hur mycket som helst man
    kan göra med musik. Många olika-

  236. -konstiga vägar man kan ta.
    Så om man vill hålla på med musik-

  237. -så ska man liksom bara...

  238. ...köra på, och tro på det man gör.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Våga ta plats!

Avsnitt 3 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Filmmusikkompositören och producenten Katharina Nuttall berättar om sitt arbete med musiken till Åsa Sandzéns film "Heartfelt". Vi besöker ljudteknikern Linn Fijal, får se hennes gedigna mixerbord och följa med runt på Fijals arbetsplats, Rixmixningsverket. Ljuddesignern Anna Sóley Tryggvadóttir tar med oss på arbetet med en dansworkshop och beskriver prestationsångest som en del av sin arbetsprocess.

Ämnen:
Musik > Musikskapande, Värdegrund > Genus och jämställdhet
Ämnesord:
Kreativitet i musiken, Kvinnliga musiker, Ljudkonst, Musik, Musikbranschen, Musiker
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Musikliv - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv - syntolkat

Skapa musik!

Avsnitt 1 av 3

Iman Conta Hultén åker på ett låtskrivarläger och basisten Julia pratar om sin turnépremiär. Artisten Mary N'Diaye visar oss sina musikvideor och uppträder i Kungsträdgården med bandet Blacknuss. Möt kvinnor i musikbranschen som berättar om hur de skapar musik, övervinner karriärhinder och vad som krävs för att bli professionell musiker.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv - syntolkat

Lita på dig själv!

Avsnitt 2 av 3

Ljuddesignern och kompositören Anna Sóley Tryggvadóttir berättar om sitt arbete med allt från teater till dans, och hur hon bygger musik av ljud som finns omkring oss. Trummisen Rebecca Meiselbach har premiär med musikalen "Hedwig and the angry inch" och violinisten Daniela Bonfiglioli talar om hur det är att spela klassisk musik.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv - syntolkat

Våga ta plats!

Avsnitt 3 av 3

Filmmusikkompositören och producenten Katharina Nuttall berättar om sitt arbete med musiken till Åsa Sandzéns film "Heartfelt". Vi besöker ljudteknikern Linn Fijal, får se hennes gedigna mixerbord och följa med runt på Fijals arbetsplats, Rixmixningsverket. Ljuddesignern Anna Sóley Tryggvadóttir tar med oss på arbetet med en dansworkshop och beskriver prestationsångest som en del av sin arbetsprocess.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning

Mer folkhögskola / studieförbund & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Låtarna som förändrade musiken

Falling and laughing

Glasgowbandet Orange Juice och deras gitarrock blev startpunkten för ”The sound of young Scotland”. Ljudbilden på debuten från 1980 inspirerade The Smiths och står modell för otaliga indieband. Låtskrivaren Edwyn Collins och journalisten Vic Galloway berättar om låten och tidsepoken.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Dramaturgipodden

Dramatikern Eva Staaf

Vad ska man tänka på när man berättar en historia för barn? Det vet författaren, dramatikern och regissören Eva Staaf som har 16 års erfarenhet av ljudberättande för barn. Staaf är flitigt anlitad som regissör och dramatiker av Drama för unga på Sveriges Radio. Hon anses vara ett geni när det kommer till dramatiskt berättande i radio. Hör Staaf berätta om hur man fångar unga lyssnare i en berättelse och varför det är bra att skrämma barn. Programledare: Karin Andersson och Tara Moshizi.

Fråga oss