Titta

UR Samtiden - Socionomdagarna 2017

UR Samtiden - Socionomdagarna 2017

Om UR Samtiden - Socionomdagarna 2017

Föreläsningar och samtal från Socionomdagarna 2017 som hölls den 18-19 september på Stockholmsmässan. Arrangör: Akademikerförbundet SSR.

Till första programmet

UR Samtiden - Socionomdagarna 2017 : SpelproblemDela
  1. Att vara skuldutsatt, oavsett skäl,
    gör någonting med vår hälsa.

  2. Det skapar stress, otrygghet
    och andra problem.

  3. Vi ska prata om spel om pengar.
    Det som är roligt är att vi-

  4. -samarbetar med Socialstyrelsen.
    Jag börjar prata-

  5. -och sen Christina.

  6. Det är bra,
    precis som Helen och Olga sa.

  7. När vi jobbar med spelproblem-

  8. -handlar det om förebyggande arbete
    men även individuell hjälp.

  9. Vi har olika uppdrag. Vi tar fram
    kunskapspaket om förebyggande arbete.

  10. Socialstyrelsen har hand om
    behandling och individuell hjälp.

  11. Vi ska även ha
    ett gemensamt seminarium i januari.

  12. Det är bra
    att vi gör det tillsammans.

  13. Titeln är: Spelproblem –
    ansvaret hos kommun och landsting.

  14. Många av er känner till
    att spelproblem kommer skrivas in-

  15. -i socialtjänstlagen
    och hälso- och sjukvårdslagen 2018.

  16. Det blir ett juridiskt ansvar
    hos kommun och landsting.

  17. Min del av sessionen handlar om
    dess relevans för socialt arbete.

  18. Många av er jobbar nog redan
    med frågan på olika sätt.

  19. Vilka har
    mött personer med spelproblem?

  20. Titta. Hur många har hjälpt personen?

  21. Så är det. Ni vet portalparagrafen:

  22. "Samhälle och socialtjänst
    ska främja människors trygghet"-

  23. -"jämlikhet och livsvillkor."

  24. Jag har jobbat med spelfrågan
    i tio år-

  25. -och vi ser alla
    att den skadar trygghet-

  26. -jämlikhet och livsvillkor. Därför är
    frågan viktig oavsett lagen.

  27. Det här är en bra plattform
    för att jobba med frågan.

  28. Christina pratar mer om...
    - Du är på hugget. Du får hejda dig.

  29. ...vad lagen innebär och vad man
    ska göra rent praktiskt...

  30. ...och definitionerna
    rent diagnosmässigt.

  31. Man skrev om spelproblem från att
    vara en impulskontrollsfråga-

  32. -till en missbruksdiagnos i DSM.
    I ICD är det fortfarande något annat.

  33. Det går Christina in mer på.

  34. När vi pratar spelproblem... Det
    kommer säkert frågor om dataspel.

  35. Det finns en djungel av begrepp:
    "hasardspelssyndrom"-

  36. -"riskspelande".
    Uppdraget utgår ifrån spel om pengar-

  37. -som är en diagnos.
    Dataspelsberoende är ingen diagnos.

  38. Vi har sett
    att dessa världar går ihop.

  39. Alla är nog medvetna om det. Hur
    många har mött dataspelsberoende?

  40. Det ser vi även om vi sitter på
    en myndighet långtifrån verkligheten.

  41. Vi vet att många dataspel
    lägger in spel om pengar.

  42. "Skin betting" är populärt.

  43. Man köper "loot-boxar"
    i Counter Strike och Overwatch.

  44. Sen lottas "skins" ut. Det är t.ex.
    yxor och kläder till avatarer.

  45. Är ni med på vad det är? "Ish".

  46. Min fjortonåring har grym koll på
    det här. Han förklarade vad det var.

  47. Det är likt pengaspel.
    Vissa spel har kasinon.

  48. Världarna går ihop.

  49. Dataspelande är en riskfaktor för att
    utveckla spelproblem om pengar.

  50. Vi bevakar frågan
    och gör material om dataspel.

  51. Men jag pratar om spel om pengar.
    Vi har en ny lag på spelområdet.

  52. Spelmonopolet fungerar inte.

  53. När det blir licensmarknad
    kan man satsa på e-sport.

  54. Men detta rör spel om pengar.
    Kommunerna ska jobba mer med frågan.

  55. 2015 frågade vi om kommuner jobbade
    förebyggande och om det behövdes.

  56. Få kommuner jobbade förebyggande,
    men 36 % såg ett behov av det.

  57. Det var innan man gjorde om lagen.
    De såg ett behov.

  58. Det intressanta är att 45 %
    inte visste om det fanns ett behov.

  59. Det tyder på att vi behöver mer
    kunskap om hur det ser ut där vi bor.

  60. Vi måste veta hur det ser ut.

  61. Vi hade en svarsfrekvens på 90 %
    från kommunerna.

  62. 90 % behövde mer kunskap
    om de skulle jobba med frågan.

  63. Syftet med presentationen är att
    lyfta varför problemet är viktigt.

  64. Och motivera er att söka upp vårt
    och Socialstyrelsens kunskapsstöd.

  65. En sak som är bra att veta
    är att spelproblem drabbar många.

  66. Jag kommer köra på animeringar idag.

  67. Vi har gjort filmer.
    Få se om det funkar.

  68. Vi säger att 2 % av befolkningen
    har allvarliga spelproblem.

  69. 6 % har nån typ av riskspelande.

  70. 30 000 har så grava problem
    att det kan ses som ett beroende.

  71. 75 % är män.

  72. Vi ringar in fem personer på bilden,
    för att vi vill gå ifrån 2 %.

  73. När vi följer folk över tid,
    byts spelarna ut ofta.

  74. Man går in och ur problemen.
    Det är inte samma personer.

  75. Under ett år byts tre fjärdedelar ut.

  76. 100 000 nya personer
    får problem varje år.

  77. Hälften är kvinnor. Det händer något.

  78. Innan pratade vi om unga män
    som en riskgrupp.

  79. Men med nätkasinon
    har kvinnor i ålder 45–64-

  80. -blivit en riskgrupp
    där många har problem.

  81. Man måste ha koll på det.

  82. Man bär med sig konsekvenserna länge,
    även när man kommer ur beroendet.

  83. Vi har anhöriga. 170 000
    lever med någon som har spelproblem.

  84. 82 000 är barn. Jag kommer prata mer
    om barn och relationen till alkohol.

  85. Vi lägger ut presentationen sen.
    Det är samma siffror som jag sa.

  86. Det som står längst ner
    vill jag nämna.

  87. Det är intäkterna på spel.

  88. Jag var på en session
    om etik i socialt arbete.

  89. Det här är en intressant fråga.

  90. Vi ser att mycket av omsättningen,
    det man satsar-

  91. -kommer från folk med spelproblem.

  92. Om vi tittar på nätkasinon
    och vegasmaskiner-

  93. -kommer 75 % av insatserna
    från dem som har problem.

  94. Det väcker etiska frågor.
    Är det okej med såna produkter?

  95. Folk blir ännu mer utsatta. Det är
    högre densitet på spelmaskiner-

  96. -i socialt utsatta områden med pubar.

  97. Här är nästa bild.
    Problemet är omfattande.

  98. Det drabbar många.
    Bilden handlar om ojämlikheten.

  99. Det här är ett problem
    som skapar ojämlikhet-

  100. -och cementerar den.

  101. Det är stadsdelar i Stockholm.
    Jag bor i Östersund-

  102. -men jag har kört tunnelbana och har
    koll på Skärholmen och Östermalm.

  103. Mörk-orange är elever
    i årskurs två på gymnasiet.

  104. Pojkar har svarat om de har
    upplevt problem av sitt spelande.

  105. De som satsar mer än 200 kr är gula.

  106. Om vi tittar på stadsdelarna längre
    bort är orange stolpar högre än gula.

  107. I den här änden
    är de gula stolparna högre.

  108. Ibland spelar man
    för ungefär lika mycket pengar-

  109. -men vissa får problem, andra inte.

  110. Det handlar om folks livssituationer,
    och vi måste väga in hur man bor.

  111. Det går in i
    allt annat som ni jobbar med.

  112. Det finns en social ojämlikhet
    som även handlar om annat än spel.

  113. Varannan kille i Skärholmen har
    upplevt problem med spel om pengar.

  114. Det är viktigt med lokala siffor.
    Hur ser det ut där ni är?

  115. Är det ett problem? Om inte har man
    inget behov av förebyggande arbete.

  116. I Skärholmen fanns en politisk
    konsensus att se över spelmaskiner.

  117. För det var inte okej.

  118. Vi vet att det har ett samband
    med psykisk ohälsa.

  119. Personer med socialbidrag...

  120. Vissa grupper födda utanför Sverige
    har mer spelproblem.

  121. De spelar oftast mindre än andra
    grupper, men får mer problem.

  122. Vi får inte stigmatisera dem.

  123. De spelar mindre men får mer problem.

  124. Konsekvenserna
    har en jämlikhetsaspekt.

  125. D.v.s. vilka kommer ur sina problem?

  126. Det är lättare utan en samsjuklighet.

  127. Det är lättare med ett nätverk,
    o.s.v. Ni har koll.

  128. Spel ger negativa konsekvenser.
    Ni har träffat spelare.

  129. Depression, ångest. Alkohol ska jag
    prata mer om. Självmordstankar.

  130. När jag besöker kamratföreningar
    hör jag många historier.

  131. De som har sökt hjälp
    berättar om när de har kraschat-

  132. -när det har gått så långt
    att botten är nådd-

  133. -har man funderat på att köra över
    kanten eller ta sig till psykakuten.

  134. Nästan alla vittnar om nån form av
    suicidaltankar innan de söker hjälp.

  135. Andra sociala problem: problem
    på jobbet, våld, kriminalitet.

  136. En del blir kriminella
    p.g.a. spelproblem-

  137. -och för att skaffa pengar
    förskingrar de på jobbet.

  138. Det är vanligt,
    och vi gör ett faktablad om det.

  139. I en del kriminella kretsar
    finns en kultur av spelande.

  140. Man dras in i spel
    via en instabil bakgrund.

  141. Det finns olika vägar in.

  142. För tio år sen
    var skuld- och budgetrådgivarna...

  143. Vi kanske har nån här? Nej.

  144. ...alltid på banan.
    De mötte problemet jämt.

  145. Dem behövde man inte berätta för.

  146. Spel handlar om pengar,
    men sen kommer ohälsan.

  147. Att var skuldutsatt, oavsett skäl,
    gör någonting med vår hälsa.

  148. Det skapar stress, otrygghet
    och andra problem.

  149. Det blir problem
    för individen och samhället.

  150. Det här går jag inte in på. Christina
    ska prata om individuellt stöd-

  151. -men vissa faktorer som påverkar
    allt från lagar till spelmiljön.

  152. Hur utformas spelen?

  153. Sociala stöd och relationer
    är en viktig del.

  154. Så man sätter det inom ramverket.
    Även individuella riskfaktorer finns.

  155. När vi jobbar med generella
    förebygganden måste vi titta på allt.

  156. Vi vill sätta individen
    i ett sammanhang.

  157. Det går in i hur socialt arbete ser
    ut, med en helhetssyn på individen.

  158. Vi har tittat på
    risk- och skyddsfaktorer-

  159. -för att veta problemens orsak.

  160. Andra levnadsvanor, sociala nätverk,
    arbetsförhållanden...

  161. Strukturerna samverkar.

  162. Otrygg uppväxt. Men alla
    faktorerna jobbar man redan med.

  163. En trygg uppväxt,
    fullständiga betyg...

  164. Allt det är nyttigt även för spel.

  165. Läste ni nyheten om idrottsrörelsen?

  166. Vi har kartlagt den och visade
    kopplingen mellan idrott och spel.

  167. Ungdomar som går idrottslinjer
    spelar mer än andra ungdomar-

  168. -och har mer spelproblem.

  169. En femtedel kände nån med
    spelproblem, och 60 % var kamrater.

  170. Så ens nätverk spelar väldigt stor.

  171. Den kan man begrunda sen.

  172. Jag vill prata lite mer om alkohol.

  173. Ni jobbar redan med
    alkohol och andra droger.

  174. Det finns likheter mellan
    spel och alkohol kulturellt.

  175. Det är socialt accepterat och nästan
    konstigt att inte göra det.

  176. Vi har en relation till spel.

  177. Det är
    en liknande situation med monopol.

  178. Vi försöker ha en skyddstillsyn.

  179. Spel och alkohol hänger ihop.

  180. De som dricker mycket
    har ofta spelproblem.

  181. Inte alla, men samvariationen är hög.

  182. Bland ungdomarna på idrottsprogrammen
    hade varannan med spelproblem-

  183. -även riskabla alkoholvanor.
    Det finns en koppling för killar.

  184. Det påverkas av livsvillkor
    och bidrar till ojämlik hälsa.

  185. När det gäller alkohol
    ser det lika ut i olika grupper.

  186. Det är inte så socialt skiktat.

  187. Men det är stora sociala skillnader
    när det gäller alkoholskador.

  188. Jag vill lyfta
    det längre perspektivet.

  189. Siffrorna kommer från Swedish
    longitudinal gambling studies-

  190. -som Folkhälsomyndigheten driver.
    Vi följer samma personer över tio år-

  191. -för att se kausala samband.

  192. Av dem med spelproblem
    och riskabla alkoholvanor-

  193. -fortsatte 68 %
    ha spelproblem över tid.

  194. Bland de som inte hade
    riskabla alkoholvanor-

  195. -var det 16 % som inte blev fria.

  196. Att ha flera problem
    gör det svårare att komma ur.

  197. Vi vet att det finns
    en social skiktning.

  198. Det gäller även psykisk ohälsa.

  199. Jag ska prata lite
    om barn som anhöriga.

  200. 1 av 25 barn lever med nån som har
    ett problemspelande - 82 000 barn.

  201. Liknande siffror med alkohol.

  202. Vi vet att en uppväxt med
    en vuxen som har missbruk är otrygg.

  203. Oavsett om det är spel,
    alkohol eller annat.

  204. Det kan även handla om
    att föräldrar får dålig ekonomi-

  205. -och att man kan tvingas flytta.

  206. Det är mer våld
    i familjer med spelproblem.

  207. Jag har träffat vuxna som är uppvuxna
    med en person som har spelproblem.

  208. Barn tar på sig ansvar. De går hem
    från skolan och letar tipskuponger.

  209. En kvinna växte upp
    med en bingospelande mamma.

  210. Mamman sålde hennes hund.
    Det är nästan tragikomiskt-

  211. -och många har liknande historier.
    Det påverkar barns uppväxt.

  212. Inget barn ska behöva drabbas.

  213. Det gäller vuxnas spelande, men barn
    har rätt till en spelfri barndom-

  214. -även utifrån sitt egna spelande.
    Vi ska skjuta upp speldebuten.

  215. 20 % av ungdomar som inte får spela
    har faktiskt spelat.

  216. I vissa kretsar är det högre.
    Bland idrottselever är det 35 %.

  217. Ungas egna spelande
    ger inte bara problem här och nu-

  218. -utan kopplas till psykisk ohälsa
    och alkohol på sikt.

  219. Vi kommer ta fram riktlinjer
    för att hjälpa folk med missbruket-

  220. -men vi ser att unga
    spelar bort mycket pengar-

  221. -utan att vara beroende.

  222. Men skulderna förstör
    möjligheten att få bostadslån.

  223. Man behöver kanske inte
    vård för missbruk-

  224. -utan andra insatser
    när man hamnar i en dålig situation.

  225. Det sociala arbetet har en viktig
    roll i att stödja och förebygga.

  226. Det här är som sagt inget nytt.
    Använd de befintliga arbetssätten.

  227. Ni har redan ungdomarna och de vuxna
    i era system.

  228. Det gäller att få kunskap
    för att fånga upp dem.

  229. Christina pratar om
    det individuella mötet.

  230. Vi ger kunskapsstöd
    och jobbar förebyggande-

  231. -för att man ska få kunskap
    om vad det är.

  232. Vi säger inte: "Gör den här metoden."
    Vi har inte tillräckligt med evidens.

  233. Vårt tänkesätt gäller
    vid allt drogförebyggande arbete.

  234. Med kartläggning, planering,
    resursbedömning och utvärdering.

  235. Vi slår ett slag för vår
    kunskapskanal, spelprevention.se.

  236. Sidan kommer utvecklas.
    Vi har ett Twitterkonto-

  237. -och vi ska en konferens
    den 23 januari som ni borde komma på.

  238. -Jag lämnar över till Christina.
    -Tack.

  239. Jessika har gett en bra bakgrund
    till problemet kring spel om pengar.

  240. Jag tänkte återkomma till-

  241. -vad som händer den 1 januari 2018.

  242. Då läggs ansvaret för spel om pengar
    in i socialtjänstlagen.

  243. Det är tre paragrafer
    som berörs av det här.

  244. Socialnämnden ska arbeta
    för att förebygga missbruk-

  245. -på samma sätt som tidigare,
    men man har lagt till arbete-

  246. -för att förebygga spelmissbruk.

  247. Det handlar om spel om pengar.
    Även om dataspel ger stora problem-

  248. -så ingår det inte i lagstiftningen.

  249. Man ska aktivt förebygga missbruk av
    spel om pengar bland barn och unga.

  250. Det är ett tillägg till paragrafen
    om arbete för barn och unga-

  251. -när det gäller andra frågor.

  252. Det tredje är en utvidgning
    av den tidigare paragrafen.

  253. Kommuner
    ska samarbeta med landstinget-

  254. -om de som missbrukar
    alkohol, narkotika-

  255. -och andra beroendeframkallande medel
    står det sen tidigare.

  256. Och läkemedel och dopningsmedel.
    Man har lagt till spel om pengar.

  257. I hälso- och sjukvårdslagen
    förtydligar man ansvaret-

  258. -när det gäller behandling
    till personer med spelberoende.

  259. Det har man eftersom spelberoende
    är en psykiatrisk diagnos.

  260. Det är ett ansvar för
    hälso- och sjukvården redan i dag.

  261. Paragraferna man lägger till
    utvidgar paragrafen som handlar om-

  262. -landstingets ansvar för att ge
    information, råd och stöd-

  263. -till barn
    som bor tillsammans med föräldrar...

  264. ...eller med någon vuxen
    som har spelproblem.

  265. På samma sätt som man hade ansvaret
    tidigare för annat missbruk.

  266. En paragraf ser likadan ut
    som den i socialtjänstlagen.

  267. Man ska samarbeta med kommunen
    i fråga om de som missbrukar-

  268. -alkohol, narkotika
    och andra beroendeframkallande medel.

  269. Där lägger man till spel om pengar.

  270. Det här innebär att...

  271. För socialtjänsten innebär det
    ett ansvar för spelmissbruk-

  272. -som jämställs med ansvaret för
    annat substansmissbruk.

  273. Alltså att motivera
    och erbjuda insatser-

  274. -för personer
    som har den problematiken.

  275. Socialtjänst och landsting
    ska ge stöd och behandling-

  276. -till personerna som har problemen,
    utifrån sina ansvarsområden.

  277. Där vet jag att många personer
    som har ett spelmissbruk-

  278. -även har problem med alkohol.
    Det finns ofta en psykisk ohälsa.

  279. Depressioner, ångest och andra
    problem, även neuropsykiatriska.

  280. Man behöver samarbete kring frågorna.

  281. Överenskommelserna är viktiga.

  282. Hur man organiserar ansvaret-

  283. -inom respektive landsting
    och kommun tillsammans.

  284. Många kommuner och landsting
    har överenskommelser redan i dag.

  285. Men man behöver se till
    att spel om pengar kommer in i dem-

  286. -så att det blir uppmärksammat.

  287. Lagen om vård av missbrukare
    är inte tillämplig på spel om pengar.

  288. Här handlar det om insatser
    enligt socialtjänstlagen-

  289. -och hälso- och sjukvårdslagen.

  290. Jag har fått låna en bild
    av Stödlinjen...

  291. ...som drivs av Centrum
    för psykiatriforskning i länet-

  292. -ihop med Karolinska institutet.

  293. Dit kan spelare, anhöriga
    och vårdpersonal ringa.

  294. Man har långa öppettider,
    hela dagen ända in på kvällen.

  295. Man kan ringa och få stöd. Det finns
    personer som tar emot samtal...

  296. ...om man vill diskutera
    sitt spelande.

  297. Antalet personer
    som tar kontakt med Stödlinjen ökar.

  298. Stödlinjen har nyligen gjort
    en genomgång av vilka landsting-

  299. -som erbjuder
    behandling för spel i dag.

  300. Man ser att det är väldigt...

  301. ...ojämnt fördelat.

  302. Det har försvunnit en bit längst ner.

  303. Men det är åtta landsting som
    erbjuder specifik stödbehandling.

  304. Skåne, Kronoberg, Gotland,
    Östergötland, Sörmland-

  305. -Stockholm, Värmland och Dalarna.

  306. Fem landsting har behandling-

  307. -som inte är specifikt inriktad
    mot spel, men de tar emot spelare.

  308. Åtta landsting erbjuder
    ingen behandling för spelare.

  309. Kommunerna har inte
    det tydliga ansvaret än.

  310. Men vissa jobbar redan med frågan.

  311. Det ser ut så här:

  312. Man har uppgifter
    från 261 av 290 kommuner.

  313. I dag har 44 kommuner
    specifik spelbehandling-

  314. -av personal
    som har utbildats i spelbehandling-

  315. -och som jobbar
    efter en speciell metod.

  316. 149 kommuner har en behandling
    som inte specifikt spelinriktad.

  317. Men 68 kommuner
    erbjuder ingen behandling alls.

  318. Det är utgångsläget i dag.

  319. Innan lagstiftningen har satt i gång.

  320. Trätt i kraft.

  321. Socialstyrelsen
    har haft regeringsuppdraget-

  322. -och arbetat med frågan
    sedan slutat av 2015.

  323. Vi började med att göra
    en ordentlig förstudie-

  324. -om hur situationen ser ut
    och vad det finns för kunskap.

  325. Vi bad SBU att ta fram en rapport,
    ett vetenskapligt underlag-

  326. -om vad man vet om forskningen
    och vilken behandling som är verksam.

  327. Det är väldigt nytt så det finns inte
    så mycket forskning att utgå ifrån.

  328. Men vi har tillsammans
    med Folkhälsomyndigheten-

  329. -och expertis
    från Karolinska institutet-

  330. -tagit fram
    ett kunskapsstöd om spelberoende-

  331. -som ligger på kunskapsguiden.se

  332. Det finns där sedan den 31 mars.

  333. Det ser ut så här. Man går in
    under "Missbruk och beroende".

  334. Eller temat "Spelproblem".

  335. Då får man mycket
    av det som Jessika pratade om.

  336. Det finns med.
    Där ligger också de kunskapsstöd-

  337. -som Folkhälsomyndigheten
    har tagit fram.

  338. Det här har vi gjort gemensamt.

  339. Där kan man läsa.
    Hur många har sett det?

  340. Det var inte många.
    Hoppas att fler hittar dit.

  341. Där finns mycket fakta
    om spelmissbruk-

  342. -och om vård och behandling.
    Hur man uppmärksammar också.

  343. Bland annat.

  344. Vi har uppdraget att ta fram ett
    behandlingsstöd med rekommendationer.

  345. Det tas fram just nu och kommer vara
    tillgängligt den 31 december.

  346. Alltså när lagen träder i kraft.

  347. Det är ett behandlingsstöd
    med rekommendationer-

  348. -och ska inte
    jämföras med riktlinjer.

  349. Riktlinjer
    behöver mer vetenskapligt underlag.

  350. Vi tar fram kunskapsstöd
    och en behandling för spelmissbruk-

  351. -som riktar sig till professioner
    som möter spelmissbrukare.

  352. Det ska användas
    i behandlingsarbetet.

  353. Det riktar sig både till
    sjukvård och socialtjänst-

  354. -och ska bidra till
    god vård och omsorg-

  355. -vid behandling av spelproblem.

  356. Som jag sa
    är det vetenskapliga stödet inte...

  357. Det är ett ungt område
    som inte är så utforskat.

  358. Därför arbetar vi efter en speciell
    modell, en konsensusmodell.

  359. Vi har en expertgrupp
    bestående av forskare och andra-

  360. -med lång erfarenhet.

  361. En referensgrupp med behandlare
    från kommuner och landsting.

  362. De har läst vetenskapligt underlag
    och tagit ställning till-

  363. -olika enkäter vi har skickat ut.

  364. Rekommendationsgruppen tittar på
    vilka rekommendationer man kan göra.

  365. Det är ett omfattande jobb, men det
    ska vara klart den 31 december.

  366. Det var det jag tänkte säga
    om det här.

  367. När det gäller individuellt stöd
    kan det se olika ut.

  368. Personerna har utöver spelproblem-

  369. -ofta ekonomiska problem
    som är väldigt framträdande.

  370. Stora skulder. Vi har pratat med
    personer i spelberoendeföreningar-

  371. -som beskriver
    hur unga människor söker upp dem-

  372. -och har otroligt stora skulder
    innan 20-årsåldern.

  373. Och skulderna får man dras med länge,
    efter om man lyckas-

  374. -få bukt med själva spelproblemet.
    Skulderna finns kvar länge.

  375. Det påverkar anhöriga väldigt mycket.

  376. Det uppstår relationsproblem,
    det kan bli slitningar i familjer-

  377. -på grund av spelproblem.

  378. Personerna kan dyka upp
    på olika ställen inom socialtjänsten.

  379. De som är budget- och skuldrådgivare
    träffar dem ofta.

  380. Budget- och skuldrådgivning
    kan vara ett jätteviktigt ställe-

  381. -där man kan fånga upp personerna
    som behöver vård och behandling.

  382. Rådgivarna är en viktig grupp
    för att slussa personer vidare.

  383. Det kan också,
    precis som Jessika tog upp...

  384. Barn och familj...
    kan stöta på det här.

  385. Föräldrar som har spelproblem.

  386. Det kan t.o.m. finnas
    inom äldreomsorgen.

  387. Inom funktionshinderomsorgen...
    Det finns saker man kan...

  388. ...uppmärksamma på olika sätt och på
    olika håll inom våra verksamheter.

  389. Jag tror att vi stoppar där.

  390. Vill ni läsa mer om det här,
    gå in på Kunskapsguiden-

  391. -för att veta vad spelproblem är
    och hur man kan jobba med det.

  392. Spelprevention.se
    Folkhälsomyndighetens sida.

  393. Stödlinjen.se kan man läsa
    och hänvisa till...

  394. ...om man träffar på personer
    som man tror har problem.

  395. Man kan prata med stödlinjen.
    De jobbar utifrån motiverande samtal.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Spelproblem

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Problem med spel om pengar är en folkhälsofråga. Från och med 1 januari 2018 ingår spelmissbruk i socialtjänstlagen på samma sätt som alkohol- och drogmissbruk. På uppdrag av regeringen har Folkhälsomyndigheten tagit fram ett kunskapsstöd om spelproblem. Jessika Spångberg från Folkhälsomyndigheten och Christina Högblom från Socialstyrelsen berättar om det. Inspelat den 18-19 september 2017 på Stockholmsmässan. Arrangör: Akademikerförbundet SSR.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa > Sjukdomar och ohälsa > Psykisk ohälsa
Ämnesord:
Psykiatri, Psykiska sjukdomar, Spelberoende
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Socionomdagarna 2017

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Socionomdagarna 2017

Hedersrelaterat liv, våld och mord

Sara Mohammad, grundare och ordförande för Riksorganisationen GAPF, föreläser om hederskultur och mekanismerna bakom hedersrelaterade brott. Hon berättar om egna erfarenheter samt om hur socialtjänsten med större kunskap om hedersförtryck skulle kunna bli bättre på att identifiera och hantera hedersrelaterade brott. Inspelat den 18-19 september 2017 på Stockholmsmässan. Arrangör: Akademikerförbundet SSR.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Socionomdagarna 2017

Ett hållbart arbetsliv för socialsekreterare

Tung arbetsbelastning, obalans mellan krav och resurser. Många socialsekreterare lämnar branschen. Vilka är bristerna? Vilka lärdomar drar man och vilka goda exempel kan inspirera och spridas? Eva Karsten och Sara Strandberg, båda vid Arbetsmiljöverket, berättar om tillsyn och lyfter fram goda exempel på hur man har arbetat för bra arbetsmiljö för socialsekreterarna. Inspelat den 18-19 september 2017 på Stockholmsmässan. Arrangör: Akademikerförbundet SSR.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Socionomdagarna 2017

Mot våldsbejakande extremism

Vet du som arbetar inom socialtjänsten vad du ska göra när du får kännedom om ett barn som är på väg att radikaliseras eller när ett barn lever i extremistmiljöer? Olga Gislén och Helena Stålhammar från Socialstyrelsen berättar om arbetet med att stödja socialtjänsten och om socialtjänstens roll i förhållande till andra aktörer. Inspelat den 18-19 september 2017 på Stockholmsmässan. Arrangör: Akademikerförbundet SSR.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Socionomdagarna 2017

Spelproblem

Problem med spel om pengar är en folkhälsofråga. Från och med 1 januari 2018 ingår spelmissbruk i socialtjänstlagen på samma sätt som alkohol- och drogmissbruk. På uppdrag av regeringen har Folkhälsomyndigheten tagit fram ett kunskapsstöd om spelproblem. Jessika Spångberg från Folkhälsomyndigheten och Christina Högblom från Socialstyrelsen berättar om det. Inspelat den 18-19 september 2017 på Stockholmsmässan. Arrangör: Akademikerförbundet SSR.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Socionomdagarna 2017

Tjejer med autism/ADHD

Tjejer med autism/adhd missas oftare än killar och de får sällan rätt behandling. Varför finns skillnader och vilka är de? Christian Möller som är specialiserad på utredning och behandling av ungdomar med NP-problematik berättar om det. Inspelat den 18-19 september 2017 på Stockholmsmässan. Arrangör: Akademikerförbundet SSR.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Socionomdagarna 2017

Mål och mening i liv och ledarskap

Vår nutid kännetecknas av brådska, trendkänslighet, psykisk ohälsa och krav på evidens. Erica Falkenström, forskare vid Stockholms universitet, berättar om personligt existentiellt välbefinnande och om etiskt ansvarstagande i samhälle och arbetsliv. Inspelat den 18-19 september 2017 på Stockholmsmässan. Arrangör: Akademikerförbundet SSR.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Socionomdagarna 2017

Empatiutmattning

Hur tränar man hjärnan i glädje och trygghet för ökat lugn, fokus och prestation på jobbet? Christina Andersson, doktorand vid Karolinska institutet, berättar om begreppet compassion (självmedkänsla) och om empatiutmattning. Hur kan man stärka sitt trygghetssystem för bättre hälsa och välmående? Inspelat den 18-19 september 2017 på Stockholmsmässan. Arrangör: Akademikerförbundet SSR.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Socionomdagarna 2017

Nya kunskapsstöd för ekonomiskt bistånd

Anette Agenmark, Jenny Nybom och Åse Andersson från Socialstyrelsen berättar om ett nytt kunskapsstöd som ska underlätta att väga samman kunskap om individers förutsättningar och behov. Det handlar om FIA och SUE - bedömningsmetod och uppföljningsverktyg för arbetet med biståndsmottagare. Inspelat den 18-19 september 2017 på Stockholmsmässan. Arrangör: Akademikerförbundet SSR.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - 100 astronauter på svensk jord

Första kvinnliga kosmonauten på rymdstationen

Elena Serova är den första kvinnliga kosmonauten att besöka internationella rymdstationen ISS. Hon berättar om sin senaste halvårslånga rymdexpedition och alla experiment som gjordes där. Elena Serova studerade till exempel hur det mänskliga hjärtat påverkas i viktlöst tillstånd. Hon pratar också om den miljöforskning som kan bedrivas från rymden. Inspelat den 21 september 2015 i Konserthuset, Stockholm. Arrangör: KTH.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - sex

Den förlorade lusten

Minskad sexlust har många orsaker. Det kan handla om stress eller relationsproblem, men även sjukdomar. Män som behandlas för prostatacancer kan tappa lusten helt. Vad händer med relationen och individen om sexlivet dör ut? Christinas man behandlades för prostatacancer. När hon ville kramas motade han bort henne.