Titta

Bella loggar in

Bella loggar in

Om Bella loggar in

Programledaren Bella Junior träffar kända influerare och lär sig hur man ska göra för att lyckas och bli stor i sociala medier. Hon tar också reda på hur man tänker smart och kritiskt kring det man konsumerar i sociala medier. Vad är tillåtet när det gäller reklam och samarbeten? Hur får man använda musik och bilder? Och hur man känner man igen en fejknyhet? I varje avsnitt träffar Bella en influencer som hon umgås med under en dag. Hon utsätter dem för utmaningar och de delar med sig av sina bästa tips för att nå ut i sociala medier. Denna programserie är en del av UR:s koncept Genomskåda - fem sätt att greppa din omvärld.

Till första programmet

Bella loggar in : Filip Dikmen om karaktärer i sociala medierDela
  1. Jag heter Bella.
    Jag ska resa runt i Sverige-

  2. -och träffa människor
    som jobbar med sociala medier.

  3. Jag vill förstå hur saker funkar
    och vad man ska tänka på.

  4. Jag vill bli inspirerad och lära mig
    mer om hur man gör innehåll.

  5. Jag ska träffa Filip Dikmen, som
    driver med svenskar och invandrare.

  6. Han använder humor
    för att bemöta rasism och fördomar-

  7. -och han har ett tydligt mål.

  8. -Hallå!
    -Hej!

  9. Allt bra?
    Välkommen till Handelshögskolan.

  10. -Tack! Det är väldigt fint.
    -Ja... Jag är trött på stället.

  11. -Vem är Filip?
    -Jag är en schizofren komiker.

  12. Nej... Jag spenderar mest tid här.

  13. Det är intressant, men man måste
    ta in mycket information.

  14. Det kan bli tråkigt,
    och det kan bli långa kvällar.

  15. Det är skönt att åka hem
    och få spela en dum karaktär.

  16. Jag känner frustration på min huvud!

  17. Om han är pizzabagare är han
    en fuckboy. Så skapade Gud människan.

  18. Du kan gå ut ur min ansikte.

  19. Glutenfritt och veganskt.

  20. Vi här gå nu i universitet
    och läsa juridik.

  21. Paragraf 17! Oskyldig! Äcklig domare!

  22. -Du pluggar ju till advokat.
    -Ja.

  23. Men varför?

  24. I min klass var alla invandrare
    utom en, som var halvsvensk.

  25. Jag fick
    försvara mig mycket muntligt.

  26. Men jag försvarade mig inte
    med fina argument, utan med dissar.

  27. Om jag och en kompis
    hade en presentation-

  28. -och läraren utgick ifrån att han
    hade gjort allt, fast det var jag...

  29. Om det var bra var det för bra
    för en invandrarkille.

  30. Om det var dåligt
    var det för att jag var invandrare.

  31. Jag ville kunna
    kräva ut mina rättigheter.

  32. Jag gillar tanken på
    att kunna försvara andra.

  33. -Vad vill du spela?
    -Vad är skitgubbe?

  34. -Man har tre kort och...
    -Det är ju vändtia.

  35. Jag förstår inte er stockholmare.
    Kalla det för skitgubbe.

  36. Om vi ska prata om dina karaktärer...
    Vad har du för karaktärer?

  37. Jag har... De kändaste
    är Suleyman och Chantelle.

  38. Min favorit är Suleyman. Om man
    lär känna Chantelle gillar man henne.

  39. -Hej!
    -Legitimation.

  40. Sänk din attityd, gumman.

  41. -Jag har invandrarmamman och -pappan.
    -Berätta mer om dem.

  42. De är inspirerade av mina föräldrar,
    men de är överdrivna.

  43. Mina föräldrar är inte så extrema.

  44. Hej! Det var länge sen. Allting bra?

  45. Ni kan komma nu. Hela familjen
    sitter här och kollar på tv.

  46. Ni kan komma. Hej då!

  47. Era kusiner kommer! Städa hela huset!

  48. Det är kläder, smuts
    och disk överallt. Jalla!

  49. Vissa har det så med sina föräldrar.
    De ska kunna relatera till mig.

  50. Jag vill ge dem
    en förebild som pluggar.

  51. Jag kan överdriva för att dra in
    de som annars blir bortglömda.

  52. Jag vill visa att de inte behöver
    skämmas och att jag är som de.

  53. Det går bra för mig,
    så de ska inte dölja sitt ursprung.

  54. Vilka rättigheter utövar du
    genom sociala medier?

  55. Yttrandefriheten. Jag yttrar mig
    om allt och kritiserar allt.

  56. När jag kritiserar vill jag
    att mina följare...

  57. Jag vill att de ska skratta.

  58. Jag vill inte skriva debattartiklar.
    Jag vänder mig till "förortskillar".

  59. Jag läste inte debattartiklar. Jag
    var inte intresserad av tidningar.

  60. Jag lärde mig inte om kvinnoförtryck
    och rasism på det sättet.

  61. Jag försöker att genom humor lära
    de yngre vad som är rätt och fel.

  62. Det är vad jag försöker göra.

  63. Jag har vunnit!
    Jag är stark. Jag har starka muskler.

  64. Wow, starkt!

  65. Nu ska vi köra "Jag har aldrig..."

  66. "Jag har aldrig velat förändra
    mitt utseende för nån annans skull."

  67. När jag var sjutton år rakade jag av
    skägget för en tjejs skull.

  68. Det gör man hela tiden,
    för att passa in i olika ideal.

  69. Ändrar ni ert utseende
    på sociala medier?

  70. Alltså, jag lever för filter.

  71. Jag lägger på filter,
    ändrar ljusstyrkan och höjer skärpan.

  72. -Det vet jag.
    -Och jag fejkar alltid en "tan".

  73. Lägger ni upp vad som helst
    eller tänker ni: "Det här går inte."

  74. På Snap är jag kaos. Alla känner mig,
    så där kan jag vara extrem.

  75. Jag vet att folk inte kommer
    att tolka det negativt. Eller...?

  76. Folk där känner mig,
    men så kan jag inte vara på Insta.

  77. "Jag har aldrig
    blivit utsatt för hat på internet."

  78. Jag har fått en massa mordhot,
    och en del kärleksbrev.

  79. Det vanligaste misstaget är...
    Folk är ansvariga för det de gör-

  80. -på internet.
    Det är en vanlig missuppfattning.

  81. Folk kan slänga ur sig:
    "Det sa jag bara i en kommentar."

  82. Det blir problematiskt
    om man kränker nån-

  83. -eller om man säger nåt
    som är olagligt, som hot.

  84. I ilska och i upprörda diskussioner-

  85. -kan det komma ut saker
    som fastnar på internet.

  86. Det är nåt nytt för många.

  87. Reglerna som gällde
    i den fysiska världen-

  88. -möter inte samma acceptans
    i den digitala världen.

  89. Det kommer att påverka
    hur vi organiserar samhället.

  90. "Jag har aldrig
    låtsats vara nån annan på nätet."

  91. Det är mitt jobb! Men inte
    bortsett från mina karaktärer.

  92. Jag är mig själv, men inte fullt ut.
    Jag delar inte med mig av hela mig.

  93. Det känns som att... Alla är vana vid
    att man bara visar det fina.

  94. Mina följare uppskattar
    att jag inte är "perfekt".

  95. Jag får färre likes om jag
    strävar efter att vara perfekt-

  96. -än om de får ta mig som jag är.
    Det ger mig mer lojala följare.

  97. Sista frågan...

  98. "Jag har aldrig gett mig in i
    en diskussion på nätet."

  99. På Twitter är det mycket
    om feminism och invandring och sånt.

  100. Då måste man gå in,
    för man blir förbannad.

  101. Är en diskussion på nätet
    annorlunda i tonen?

  102. Det beror på. Jag använder inte
    mitt riktiga efternamn på nätet.

  103. Men jag visar mitt ansikte,
    så jag kan inte skriva vad som helst.

  104. Men de man diskuterar med är anonyma,
    så de kan skriva vad de vill.

  105. Så det är väldigt hetsigt.

  106. Folk är taskiga på sociala medier.
    Hur kan jag stoppa det?

  107. Näthat är allas ansvar. När skrev du
    senast en kommentar på Facebook?

  108. Förra veckan.
    Jag försökte stoppa ett bråk.

  109. De flesta är emot näthat,
    men de hörs mindre än de som hatar.

  110. Det är samma regler på Facebook
    som i skolan och på jobbet.

  111. Jalla, jalla. Hej då.
    Din tid är slut!

  112. Jag har valt ut kommentarer
    som folk har skrivit till Filip.

  113. Vågar han säga dem "face to face"-

  114. -eller är det för taskigt
    eller för ocensurerat?

  115. -Hallå!
    -Hejsan!

  116. Du ska få en "challenge" av mig.
    Här är ett par hörlurar.

  117. -Vad ska jag göra?
    -Koppla in dem i din telefon.

  118. Sen kommer jag att berätta vad du
    ska säga och vem du ska prata med.

  119. -Här?
    -Ja.

  120. -Och du ska vara Suleyman.
    -Är du seriös?

  121. Jag kan inte gå som Suleyman här.

  122. Hejsan! Vänta...

  123. Hejsan!
    Jag är Suleyman. Jag är på gym.

  124. Välkomna allesammans,
    till Suleymans gymlektion.

  125. Är du redo? Säg att du ska bli PT.

  126. Hejsan! Vill du ha en PT? Stark!

  127. Ursäkta... Jag vill jobba som modell.

  128. -Tror du att jag kan göra modell?
    -Det kan du säkert göra.

  129. Ursäkta, var ligger HM?

  130. -Jag talar inte svenska.
    -Du talar New York-språket.

  131. -Vad ska jag säga?
    -Att du är stark.

  132. -Muskel... Kompis!
    -"Låt oss göra sit-ups."

  133. -"Varför skriver folk inget fint?"
    -Ingen skriver nåt fint till mig.

  134. Ja, folk är galna.

  135. 28, 30, 450...

  136. -Kör nåt dramatiskt.
    -Varje dag jag vaknar...

  137. Då vill jag anpassa mig
    och vara snygg för samhället.

  138. -Och de sparkar ner mig!
    -Du behöver inte anpassa dig.

  139. Jag är som en spik,
    och alla skjuter med hammare.

  140. -Säg: "Du är på kamera."
    -Du är modell. Där!

  141. Allt var ett prank!

  142. Det har gått upp och ner.
    Vi har fått lite konstig respons.

  143. -Nu kommer han!
    -Hejsan! Vi har gjort en inspelning.

  144. Vi är nu klar. Det var trevligt
    att träffa alla snälla människor-

  145. -i den här...i Göteborg.
    De har snällt ord.

  146. Det var fett obekvämt! De trodde
    att jag var Suleyman på riktigt!

  147. Men det var roligt att träffas
    och göra experiment med dig.

  148. Pow! Du måste... Wow! Attack!

  149. Jag orkar inte...

  150. Textning: Helena Lagerholm
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Filip Dikmen om karaktärer i sociala medier

Avsnitt 2 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Filip Dikmen har gjort succé på Instagram och Youtube med sina karaktärer Suleyman och Chantelle. Bella träffar Filip på universitet där han läser juridik. Han berättar vad som driver honom och vad han vill med sina karaktärer. Bella ger Filip en utmaning - han ska vara Suleyman i verkligheten.

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier
Ämnesord:
IT, Informationsteknik, Instagram, Masskommunikation, Massmedia, Sociala medier, YouTube
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Bella loggar in

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Margaux Dietz om vad som är ok att dela

Avsnitt 1 av 8

När den gravida livsstilsbloggaren Margaux var i affären gick vattnet. Instinktivt började hon filma, och videon från hennes förlossning blev en viral succé. Bella träffar Margaux och resonerar kring om det är ok att vara hur privat som helst på nätet. Och är det verkligen schysst att visa upp en bebis som inte kan bestämma själv? Dessutom delar Margaux med sig av sina bästa tips för att lyckas i sociala medier, och Bella ger henne en utmaning.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Filip Dikmen om karaktärer i sociala medier

Avsnitt 2 av 8

Filip Dikmen har gjort succé på Instagram och Youtube med sina karaktärer Suleyman och Chantelle. Bella träffar Filip på universitet där han läser juridik. Han berättar vad som driver honom och vad han vill med sina karaktärer. Bella ger Filip en utmaning - han ska vara Suleyman i verkligheten.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Angelica Blick om livet som influencer

Avsnitt 3 av 8

Bella möter influencern Angelica Blick och tar reda på om hennes liv verkligen är så fantastiskt som det verkar i sociala medier. Angelica delar med sig av sina bästa tips för att få riktigt snygga bilder att dela. Och vad finns det egentligen för regler när det gäller reklam och samarbeten? Bella utsätter Angelica för en challenge som utmanar hennes fotfobi.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

JLC om pranks, gränser och samarbeten

Avsnitt 4 av 8

Bella träffar humorgruppen JLC och följer med dem när de spelar in en Super Mario-challenge. De pratar om hur långt man kan gå i pranks i sociala medier, hur rolig får man egentligen vara? Sedan berättar JLC om sin framgång. Till exempel började det gå bättre för dem när de skapade gemensamma konton på sociala medier, i stället för att ha individuella. Därefter en utmaning i reklam och samarbeten; vad gäller egentligen?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Ayan om normer, hat och kärlek

Avsnitt 5 av 8

Programledaren Bella träffar sociala medier-profilen Ayan som är verksam på Instagram och Youtube. Ayan skriver och pratar öppenhjärtigt om frågor som rör sexism, rasism och kroppen. Därför drabbas hon av och till av hat och hot på nätet. Detta engagerar båda, och de gör ett gemensamt vlogginlägg. Till sist har Bella förberett en aktivitet. De ska skapa ett konstverk genom att kasta färgfyllda ballonger, som symboliserar hat och elaka kommentarer, på en canvastavla. Resultatet blir ett färgglatt konstverk.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Daniel Redgert - mot toppen!

Avsnitt 6 av 8

Bella träffar pr-geniet, poddaren och programledaren Daniel Redgert. Han berättar hur han tog sig från diskplockare till den innersta mediekretsen i Stockholm. Daniel är en driven person som sätter upp tydliga mål och tar sig dit med ett stänk av galenskap. Det har han skrivit om i boken "Vem fan är han?". Bella ger Daniel en utmaning och testar om han har koll på vilka regler som gäller. Dagen avslutas med en takvandring.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Alex Hermansson - jakten på likes

Avsnitt 7 av 8

Alex Hermansson är en av Sveriges mest kända programledare för barn och unga. Bella åker till Malmö för att träffa honom. De pratar om vad man måste tänka på när man gör tv-program för barn och unga och hur det är att bli hela svenska folkets favoritunderhållare. Alex avslöjar att han under en period var helt beroende av likes. På Stora torget sprider de en massa kärlek i en "Love bombing challenge".

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Fake news

Avsnitt 8 av 8

Fejknyheter, propaganda och satir, var går gränsen för vad man får ljuga om på nätet? Och hur ska man veta vad som är osanning och bara ett skämt? Bella tar hjälp av läraren Josef Sahlin för att lära sig mer om källkritik och hon träffar Viralgranskarna som jobbar med att avslöja nättroll. Hon skapar också en egen fejknyhet för att testa hur källkritiska hennes vänner är. Avslutningsvis pratar Bella satir med Ulf Schöldström som är redaktör på Sveriges äldsta satirtidning, Grönköpings veckoblad.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Kolla myten - vetenskapligt

Hårborttagning

Är det ohygieniskt att ta bort hår på kroppen? Vi träffar en hudterapeut och får vara med när hon vaxar ben. Sedan görs en laboration, där bakterierna på ett vaxat ben och ett hårigt jämförs.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Sociala medier

I sociala medier matas vi med perfekta middagar, snygga outfits och ständiga nyhetsuppdateringar från hela världen. Hur får det oss att må egentligen? Vi träffar Rokibath som mått väldigt dåligt på grund av sociala medier. Antropologen Haris Agic berättar om hur man jämförde sig med varandra under 1800-talet och drar paralleller till dagens selfies. Vi ringer också bloggaren och modellen Lisa Tellbe och ställer frågor om hennes perfekta flöde.