Titta

Bella loggar in

Bella loggar in

Om Bella loggar in

Programledaren Bella Junior träffar kända influerare och lär sig hur man ska göra för att lyckas och bli stor i sociala medier. Hon tar också reda på hur man tänker smart och kritiskt kring det man konsumerar i sociala medier. Vad är tillåtet när det gäller reklam och samarbeten? Hur får man använda musik och bilder? Och hur man känner man igen en fejknyhet? I varje avsnitt träffar Bella en influencer som hon umgås med under en dag. Hon utsätter dem för utmaningar och de delar med sig av sina bästa tips för att nå ut i sociala medier.

Till första programmet

Bella loggar in : JLC om pranks, gränser och samarbetenDela
  1. Jag heter Bella.
    Jag reser runt i Sverige-

  2. -och träffar människor
    som jobbar med sociala medier.

  3. Jag vill förstå hur saker funkar
    och vad man måste tänka på.

  4. Jag vill bli inspirerad och lära mig
    mer om hur man gör innehåll.

  5. Jag ska hänga med
    Jonas, Lucas och Carl - JLC.

  6. De gör pranks och utmaningar.

  7. Jag är nervös, för de har
    inga gränser. Önska mig lycka till.

  8. -God morgon!
    -Vi ska pranka folket.

  9. Vad kan folk göra för 500 kronor?

  10. -Vi ska tända på en full tank.
    -Det blir en sjuhelvetes smäll.

  11. Nu kom polisen.

  12. -Nämen, hallå!
    -Hej!

  13. -Följ med in.
    -Vi är på JLC:s kontor i Göteborg.

  14. -Ni får mycket kärlek från fansen.
    -Vi får in många teckningar.

  15. -Vissa är väldigt duktiga.
    -Kolla den här.

  16. Vi är snyggare där.

  17. -Vad ska vi göra i dag?
    -Vi ska till en gokartbana.

  18. Vi ska köra Mario Kart på riktigt.

  19. Vi ska vara
    Mario, Luigi och prinsessan.

  20. -Du har ju en peruk.
    -Ja!

  21. -Nåt sånt här.
    -Jag börjar direkt och...

  22. -Nu kör vi i gång.
    -Schabla!

  23. -Det är vår morgonrutin.
    -Härligt.

  24. Man måste skapa ett innehåll
    som man tycker är kul att skapa.

  25. Annars orkar man inte.
    Det är det viktigaste.

  26. Man slår sällan igenom över en natt.

  27. De flesta har hållit på i många år
    innan de slår igenom.

  28. Man ska hitta
    sin egen ton och sin egen twist.

  29. Det kan handla om hur man pratar
    eller ljussättningen.

  30. Hitta nåt unikt. Sen handlar det om
    att samarbeta med andra influencers.

  31. Då kommer du med dina följare,
    och den andra har med sina följare.

  32. Tillsammans får ni fler följare.

  33. -Vilka är JLC?
    -Det är ju vi.

  34. Vi började på Instagram och Facebook.
    Vi är nätkomiker.

  35. -Började ni inte tillsammans?
    -Nej, vi började på varsitt håll.

  36. Vi gjorde sketcher
    på Instagram och Facebook.

  37. Vad tycker du om JLC?

  38. -Han älskar JLC.
    -Han skrattade direkt.

  39. -Vad är "schabla"?
    -Schabla!

  40. Man ska vara sig själv
    och köra sitt race.

  41. Det är en livsstil.

  42. -Det är som "yoloswag".
    -Ja, nutidens "yoloswag".

  43. -Vill du tatuera in det?
    -Vi får in bilder på sånt.

  44. -Nu ska vi hitåt.
    -Schabla!

  45. Kolla!
    Då borde det finnas en Super Mario.

  46. -Det vore kul att ha den här.
    -Det är ju en apa med.

  47. -"Ultimate party".
    -Det är ju askul!

  48. -Finns det inte med nån haj?
    -Nej.

  49. -Vill inte folk se karaktärerna?
    -Jo, jag tror det.

  50. Jag tycker
    att du ska gå all in på den här.

  51. -Ingen är Mario. Jo, du!
    -Ska jag vara Mario? Okej.

  52. Välkommen!
    - Jag är prinsessan, Bella är Mario.

  53. -Jag är Donkey Kong.
    -Och jag är Luigi.

  54. -Nu kör vi, grabbar.
    -Ska vi köra ett snabbt ombyte?

  55. -Jag ska vara sessan.
    -Jag är en apa.

  56. -Fastnar inte klänningen?
    -Det är smällar man får ta.

  57. Lucas, kan du hjälpa oss?

  58. -Är det här ert drömyrke?
    -Ja.

  59. Vi får göra många grejer
    som man ville göra som barn.

  60. Oj, jävlar!

  61. Först filmar du bakifrån,
    så att man får med ljusen.

  62. Sen filmar du framifrån.

  63. Har ni några gränser
    när det kommer till era pranks?

  64. Det beror på situationen,
    men vi gillar att tänja på gränserna.

  65. -Det ger roligt material.
    -Ja.

  66. Jag och Calle
    har redan gått över en gräns.

  67. -När då?
    -Vi målade om där Lucas bor.

  68. -Han hade inte flyttat in än.
    -På tapeten.

  69. Vi lovade Lucas flickvän
    att vi inte skulle måla.

  70. Jag ljög för att få nyckeln.
    Det blev kämpigt.

  71. Orange färg, ballonger och konfetti.
    Han ska få en "surprise".

  72. Vi hyr i andrahand.

  73. -Är det inte din lägenhet?
    -Nej.

  74. -Lite över gränsen.
    -Sen fick vi börja tänka lite.

  75. -Andra får inte bli drabbade.
    -Vi hade ju kunnat bli vräkta.

  76. Men var går gränsen
    när ni träffar folk på stan, då?

  77. Så länge man inte
    är taskig eller diskriminerar nån....

  78. Man får hålla sig inom de ramarna.

  79. Om nån hör av sig
    som inte vill vara med-

  80. -fixar vi det efteråt.
    Vi sköter det snyggt.

  81. -Är det tagning?
    -Ja!

  82. Vad är ert nästa mål?
    Ett eget tv-program, en långfilm?

  83. Nästa mål är en egen serie
    på nån play-kanal.

  84. Vi gillar ju att skådespela.

  85. Men även nån dokumentär.
    Vi kan åka runt i USA.

  86. -Reality.
    -Ja, det vore jäkligt skoj.

  87. Kör!

  88. Kasta en till, rakt i ansiktet.

  89. -I kurvan skulle du köra snabbare.
    -Alltså, killar...

  90. Det här var så mycket jobb.
    Jag är helt slut.

  91. Ni får göra klart klippet utan mig.
    Jag åker hem.

  92. Jag laddar batterierna
    och förbereder mig för morgondagen.

  93. Spännande! Liseberg!

  94. Jag ska träffa JLC igen. Jag ska
    utmana dem. Vi ska köra femkamp.

  95. Vi ska prata om reklam och spons.
    Nu väntar jag in dem.

  96. Jag är taggad,
    för jag har aldrig kört femkamp.

  97. -Hur gick det i går?
    -Gruppkram!

  98. Vi slet hela kvällen i går.
    Vi var färdiga kvart över sju.

  99. -I dag kör vi femkamp.
    -Ja!

  100. Nu skjuter vi.

  101. -Jag träffade!
    -Det är nåt fel på mitt gevär.

  102. Jag fick en tia!
    - Jonas, det blev lika.

  103. -Hur började ni med reklam?
    -Vi började larva oss.

  104. Sen blev det mer som ett jobb.

  105. Att jobba med det här
    har alltid varit en dröm.

  106. Det var jättekonstigt
    första gången man fick en förfrågan.

  107. -"Ska jag få pengar för det här?"
    -Man ringde alla i familjen.

  108. Att vi kan leva på det
    ger oss mer tid att satsa mer.

  109. Det blir mer reklam,
    men också fler klipp.

  110. Det går att bli framgångsrik
    utan att göra reklam.

  111. Men om du vill kunna leva på det
    och ha det som ett jobb-

  112. -behöver man
    ha samarbete med varumärken.

  113. Plattformarna betalar för lite
    för de visningar du har.

  114. Därför gör många influencers
    varumärkessamarbeten.

  115. Kör!

  116. Vad fan!

  117. -Det går åt helvete, Jonas!
    -Jag är så grym!

  118. -Jäklar!
    -Nej, nej!

  119. Om jag vill bli en framgångsrik
    youtuber, vad behöver jag göra då?

  120. -Du behöver en kamera.
    -En plattform.

  121. Man behöver mycket tid för
    att redigera och komma på idéer.

  122. Tålamod. Ge inte upp i första taget.

  123. -Den blev bra.
    -Tack!

  124. Klara, färdiga... Banka!

  125. -En sill åt gången.
    -Vad gör du?

  126. -Nej!
    -Man har kastat sill i sina dagar.

  127. Vi behöver en utslagsrond,
    så jag har gjort en frågequiz.

  128. Här har jag olika ljud.

  129. -Tryck på den.
    -Det är en gris.

  130. Fråga ett.
    Är reglerna för marknadsföring samma-

  131. -oavsett om reklamen görs
    i sociala medier, tv eller tidningar?

  132. -Jag säger nej.
    -Fel.

  133. -Ja.
    -Rätt.

  134. Det finns inga skillnader på lagen,
    oavsett kanal.

  135. Vad är dold marknadsföring?

  136. Det är när man marknadsför...
    Produktplacering!

  137. Om jag står med en colaburk och inte
    skriver att det är ett samarbete.

  138. -Man måste vara tydlig.
    -Rätt.

  139. Fråga nummer tre.

  140. Vad kan påföljderna bli
    om man inte håller sig till reglerna?

  141. Man kan åka på att betala böter
    eller få en varning.

  142. Man kan bli förbjuden
    att ha samarbeten.

  143. Fråga nummer fyra.
    Får man rikta reklam till barn?

  144. -Carl?
    -Nej.

  145. Det är förbjudet att uppmana barn
    att köpa nåt. Rätt svar!

  146. Sista frågan.

  147. Ska man skatta på sponsprodukter
    som man har fått i ersättning?

  148. -Jag var först.
    -Nej, jag.

  149. -Skämtar du? Ska vi säga samtidigt?
    -Ja!

  150. -Alla är vinnare!
    -Vi är ju trots allt en grupp.

  151. -Ett, två, tre...
    -Ja! Nu skattar vi!

  152. "Strike a pose!"

  153. Textning: Helena Lagerholm
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

JLC om pranks, gränser och samarbeten

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Bella träffar humorgruppen JLC och följer med dem när de spelar in en Super Mario-challenge. De pratar om hur långt man kan gå i pranks i sociala medier, hur rolig får man egentligen vara? Sedan berättar JLC om sin framgång. Till exempel började det gå bättre för dem när de skapade gemensamma konton på sociala medier, i stället för att ha individuella. Därefter en utmaning i reklam och samarbeten; vad gäller egentligen?

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier
Ämnesord:
Humor, IT, Informationskompetens, Informationsteknik, Mediekompetens, PR, Reklam, Sociala medier
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Bella loggar in

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Margaux Dietz om vad som är ok att dela

Avsnitt 1 av 8

När den gravida livsstilsbloggaren Margaux var i affären gick vattnet. Instinktivt började hon filma, och videon från hennes förlossning blev en viral succé. Bella träffar Margaux och resonerar kring om det är ok att vara hur privat som helst på nätet. Och är det verkligen schysst att visa upp en bebis som inte kan bestämma själv? Dessutom delar Margaux med sig av sina bästa tips för att lyckas i sociala medier, och Bella ger henne en utmaning.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Filip Dikmen om karaktärer i sociala medier

Avsnitt 2 av 8

Filip Dikmen har gjort succé på Instagram och Youtube med sina karaktärer Suleyman och Chantelle. Bella träffar Filip på universitet där han läser juridik. Han berättar vad som driver honom och vad han vill med sina karaktärer. Bella ger Filip en utmaning - han ska vara Suleyman i verkligheten.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Angelica Blick om livet som influencer

Avsnitt 3 av 8

Bella möter influencern Angelica Blick och tar reda på om hennes liv verkligen är så fantastiskt som det verkar i sociala medier. Angelica delar med sig av sina bästa tips för att få riktigt snygga bilder att dela. Och vad finns det egentligen för regler när det gäller reklam och samarbeten? Bella utsätter Angelica för en challenge som utmanar hennes fotfobi.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

JLC om pranks, gränser och samarbeten

Avsnitt 4 av 8

Bella träffar humorgruppen JLC och följer med dem när de spelar in en Super Mario-challenge. De pratar om hur långt man kan gå i pranks i sociala medier, hur rolig får man egentligen vara? Sedan berättar JLC om sin framgång. Till exempel började det gå bättre för dem när de skapade gemensamma konton på sociala medier, i stället för att ha individuella. Därefter en utmaning i reklam och samarbeten; vad gäller egentligen?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Ayan om normer, hat och kärlek

Avsnitt 5 av 8

Programledaren Bella träffar sociala medier-profilen Ayan som är verksam på Instagram och Youtube. Ayan skriver och pratar öppenhjärtigt om frågor som rör sexism, rasism och kroppen. Därför drabbas hon av och till av hat och hot på nätet. Detta engagerar båda, och de gör ett gemensamt vlogginlägg. Till sist har Bella förberett en aktivitet. De ska skapa ett konstverk genom att kasta färgfyllda ballonger, som symboliserar hat och elaka kommentarer, på en canvastavla. Resultatet blir ett färgglatt konstverk.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Daniel Redgert - mot toppen!

Avsnitt 6 av 8

Bella träffar pr-geniet, poddaren och programledaren Daniel Redgert. Han berättar hur han tog sig från diskplockare till den innersta mediekretsen i Stockholm. Daniel är en driven person som sätter upp tydliga mål och tar sig dit med ett stänk av galenskap. Det har han skrivit om i boken "Vem fan är han?". Bella ger Daniel en utmaning och testar om han har koll på vilka regler som gäller. Dagen avslutas med en takvandring.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Alex Hermansson - jakten på likes

Avsnitt 7 av 8

Alex Hermansson är en av Sveriges mest kända programledare för barn och unga. Bella åker till Malmö för att träffa honom. De pratar om vad man måste tänka på när man gör tv-program för barn och unga och hur det är att bli hela svenska folkets favoritunderhållare. Alex avslöjar att han under en period var helt beroende av likes. På Stora torget sprider de en massa kärlek i en "Love bombing challenge".

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Fake news

Avsnitt 8 av 8

Fejknyheter, propaganda och satir, var går gränsen för vad man får ljuga om på nätet? Och hur ska man veta vad som är osanning och bara ett skämt? Bella tar hjälp av läraren Josef Sahlin för att lära sig mer om källkritik och hon träffar Viralgranskarna som jobbar med att avslöja nättroll. Hon skapar också en egen fejknyhet för att testa hur källkritiska hennes vänner är. Avslutningsvis pratar Bella satir med Ulf Schöldström som är redaktör på Sveriges äldsta satirtidning, Grönköpings veckoblad.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Tänk till snackar stress

Sociala medier

I sociala medier matas vi med perfekta middagar, snygga outfits och ständiga nyhetsuppdateringar från hela världen. Hur får det oss att må egentligen? Vi träffar Rokibath som mått väldigt dåligt på grund av sociala medier. Antropologen Haris Agic berättar om hur man jämförde sig med varandra under 1800-talet och drar paralleller till dagens selfies.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Sociala medier

I sociala medier matas vi med perfekta middagar, snygga outfits och ständiga nyhetsuppdateringar från hela världen. Hur får det oss att må egentligen? Vi träffar Rokibath som mått väldigt dåligt på grund av sociala medier. Antropologen Haris Agic berättar om hur man jämförde sig med varandra under 1800-talet och drar paralleller till dagens selfies. Vi ringer också bloggaren och modellen Lisa Tellbe och ställer frågor om hennes perfekta flöde.