Titta

Bella loggar in

Bella loggar in

Om Bella loggar in

Programledaren Bella Junior träffar kända influerare och lär sig hur man ska göra för att lyckas och bli stor i sociala medier. Hon tar också reda på hur man tänker smart och kritiskt kring det man konsumerar i sociala medier. Vad är tillåtet när det gäller reklam och samarbeten? Hur får man använda musik och bilder och hur man känner man igen en fejknyhet. I varje avsnitt träffar Bella en influencer som hon umgås med under en dag. Hon utsätter dem för utmaningar och de delar med sig av sina bästa tips för att nå ut i sociala medier.

Till första programmet

Bella loggar in : Fake newsDela
  1. Jag heter Bella.
    Jag reser runt i Sverige-

  2. -och träffar människor
    som jobbar med sociala medier.

  3. Jag vill förstå hur saker funkar
    och vad man måste tänka på.

  4. Jag vill bli inspirerad och
    lära mig mer om hur man gör innehåll.

  5. Folk ljuger av olika anledningar
    på nätet.

  6. Jag ska träffa en lärare
    och prata om källkritik.

  7. Vi ska se vad som är sant och inte,
    och vi ska hitta på en fejknyhet.

  8. -Hallå!
    -Hej!

  9. -Vad är det här?
    -En chailatte.

  10. -Vem är du?
    -Jag är grundskollärare.

  11. Jag har jobbat i skolbibliotek,
    så jag kan källkritik.

  12. -Vad är källkritik?
    -Vissa ser det som problematiskt.

  13. Det innebär mer än att vara kritisk
    mot vad som är sant och falskt.

  14. Det stora problemet i dag är
    vad folk vill med att sprida grejer.

  15. Jag använder ordet "källkritik"-

  16. -även när det gäller att värdera
    källor eller hur man söker saker.

  17. Vad är det som skrivs,
    hur är det skrivet och varför?

  18. Vi ska testa hur källkritiska
    mina Facebookvänner är.

  19. -Vi ska ljuga ihop nåt.
    -Vad ska du ha för ämne?

  20. Bostadsbristen är
    nåt som alla diskuterar just nu.

  21. Du måste ha nåt som folk
    går i gång på - en känslig story.

  22. Det ska vara synd om nån.

  23. "Ska det vara så här?"
    Såna ord är bra att ha med.

  24. Det kanske är smart om jag
    gör en fejkprofil på Facebook?

  25. Jag skrev:
    "Student tvingas bo i lekpark."

  26. "Nils bor i ett rött hus
    i en lekpark på Södermalm."

  27. "Han kommer hem sent, och måste
    gå upp innan dagisbarnen kommer."

  28. "Fruktansvärt! Politikerna borde
    göra nåt. Dela gärna!"

  29. Du fick med mycket känsla,
    att politikerna måste lyssna.

  30. Man vet inte om det är en artikel
    eller inte. Nils var citerad.

  31. Om de är källkritiska
    undrar de vad det är för slags text.

  32. Men för den som inte tänker efter-

  33. -ger citatet sanningstyngd,
    att Nils har blivit intervjuad.

  34. Jag lägger upp det på olika forum
    och på Facebook.

  35. Sen chillar vi lite,
    och kollar läget om en stund.

  36. Ute på det stora nätet
    kan jag kommunicera med andra.

  37. Vem som helst kan säga: "Du ljuger."

  38. Det är cyberspace, mejl
    och at-tecken.

  39. Internet blev ett magiskt ord.

  40. Det har hänt en hel del.
    Vi är uppkopplade nästan hela tiden.

  41. -Fejknyheter.
    -Ett allt större problem på nätet.

  42. Sånt sprids i sociala medier.

  43. Mer och mer information sprids.
    Det är svårt att se vad som är sant.

  44. Fejknyheter sprids av fler och fler.

  45. Viralgranskaren
    är ett projekt på Metro.

  46. Vi granskar påståenden som sprids
    och faktakollar dem.

  47. Vi reder ut om de är sanna,
    och sen skriver vi artiklar om det.

  48. Om påståendet som har fått
    stor spridning är sant eller inte.

  49. Det började 2014,
    när en historia började spridas.

  50. En kvinna påstods ha mördats av sin
    pojkvän, som bodde på ett asylboende.

  51. Det spreds från en Facebookprofil
    som påstods vara i hennes namn.

  52. Det fick mycket spridning,
    men vi kollade på det.

  53. Vi såg att kvinnan inte fanns.
    Nån hade hittat på historien.

  54. Vi tänkte: "Varför granskar ingen
    påståenden på sociala medier?"

  55. De sprids fritt,
    trots att de är falska.

  56. -Det är ologiskt.
    -Det kan man tycka.

  57. Det handlar om politiska budskap.
    Här kanske personen tänkte:

  58. "Jag vill att folk ska bli mindre
    positiva till flyktingmottagande."

  59. "Hur gör jag det? Jo,
    jag utmålar flyktingar som mördare."

  60. Om den delas tillräckligt mycket
    sprids bilden som de vill sprida.

  61. Trumps uttalande om Sverige
    blev en världsnyhet.

  62. "Fejkmedia hävdar att invandringen
    fungerar utmärkt - inte!"

  63. Vi undanber oss att vara
    en slagpåse för Donald Trump.

  64. Många politiker anklagar medier för
    att sprida falsk information.

  65. Det har lett till att folk tappar
    tilltron till etablerade medier-

  66. -och tror att propagandasajter
    ger den rätta bilden av verkligheten.

  67. Trump vill framställa medierna
    som lögnare, partiska-

  68. -och att de försöker ta ner honom.

  69. Det gör det lättare för honom
    att värja sig från kritik.

  70. "De är ute efter mig.
    De hittar på vad som helst."

  71. Då kan han värja sig
    från kritik som kanske är berättigad.

  72. Grönköpings veckoblad
    gör humor av nyheter.

  73. Det kallas satir.

  74. Vi tar upp saker som har hänt.

  75. Vi förvrider det och presenterar det
    på ett annat sätt.

  76. Inom den ramen
    skojar vi med tidningsspråket.

  77. Till exempel som när politiker
    säger saker som inte betyder nåt.

  78. Vad är skillnaden
    mellan satir och fejknyheter?

  79. Fejknyheter är nåt som inte har hänt.

  80. Sen fäster man det
    på en verklig person.

  81. Vi tar saker som har hänt,
    vrider till dem lite grann-

  82. -och sen tillskriver vi det
    en fiktiv person i staden Grönköping.

  83. Staden heter Grönköping.
    Det finns ingen sån stad i Sverige.

  84. Vi använder gamla bilder.

  85. Alla som bläddrar i tidningen ser
    att det är påhittat.

  86. Men på nätet kan man lägga upp det-

  87. -så att man kan tvivla på
    om det är sant eller inte.

  88. Det finns satir som sprids
    som om det vore riktiga nyheter.

  89. Men man måste skilja på satir,
    som är en form av humor-

  90. -och medvetet falska påståenden.
    Skillnaden är vad syftet är.

  91. Satir ska vara roligt.
    Det är meningen att man ska skratta.

  92. Snarare än
    att du ska bli arg eller rädd-

  93. -och uppleva känslor
    på det motsatta sättet.

  94. Det är skillnaden
    mellan falska nyheter och satir.

  95. -Nu har vi fått många kommentarer.
    -Spännande!

  96. Många säger att det är en fejkprofil
    och att man ska vara källkritisk.

  97. Många tycker synd om Nils och tänker
    på andra i samma situation.

  98. Det är tänkt att uppvigla människor
    så att de blir ilskna.

  99. De som säger att det inte är sant
    har gjort sin läxa.

  100. Sen finns det de som inte bryr sig.
    Där har vi en jätteutmaning-

  101. -att tackla de som inte tycker
    att sanning är viktigt-

  102. -bara andemeningen är rätt.

  103. Då blir det knepigt
    att bedriva journalistik.

  104. Varför är källkritik viktigt?

  105. Om man tror
    att demokrati är en bra idé-

  106. -är det viktigt
    att vi har en bildad befolkning-

  107. -som kan sortera och göra val.

  108. Finns det nån checklista
    man kan använda på nätet?

  109. Ord som inleder en fråga...
    Såna kan man ställa.

  110. Vem har skrivit det här?
    Finns personen på riktigt?

  111. Vad brukar den människan säga?

  112. Vad är det som står?
    I vilken kontext är det skrivet?

  113. -Kommer du på fler?
    -Varför?

  114. Går det att fundera på syftet med
    varför det skrivs och lyfts fram?

  115. -Hur?
    -Det är en bra grej.

  116. Man kan kolla vad bilderna förmedlar,
    och även språket.

  117. Sen är frågan om när.
    Folk kan dela artiklar från 2010.

  118. Där har de etablerade medierna
    blivit tydligare.

  119. När en gammal nyhet sprids
    kan det stå när den är skriven.

  120. Annars får man leta vidare.

  121. -Vem? Vad? Varför? Hur? När?
    -Ja.

  122. Nu ska jag förklara mig,
    för jag brukar vara källkritisk.

  123. Jag har fått
    många privata meddelanden om det här.

  124. Så jag ska skriva förlåt.

  125. Textning: Helena Lagerholm
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Fake news

Avsnitt 8 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Fejknyheter, propaganda och satir, var går gränsen för vad man får ljuga om på nätet? Och hur ska man veta vad som är osanning och bara ett skämt? Bella tar hjälp av läraren Josef Sahlin för att lära sig mer om källkritik och hon träffar Viralgranskarna som jobbar med att avslöja nättroll. Hon skapar också en egen fejknyhet för att testa hur källkritiska hennes vänner är. Avslutningsvis pratar Bella satir med Ulf Schöldström som är redaktör på Sveriges äldsta satirtidning, Grönköpings veckoblad.

Ämnen:
Information och media
Ämnesord:
IT, Indoktrinering, Informationskompetens, Informationsteknik, Internet, Källkritik, Lögner, Masskommunikation, Massmedia, Propaganda, Propaganda , Satir, Sociala medier
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Bella loggar in

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Margaux Dietz om vad som är ok att dela

Avsnitt 1 av 8

När den gravida livsstilsbloggaren Margaux var i affären gick vattnet. Instinktivt började hon filma, och videon från hennes förlossning blev en viral succé. Bella träffar Margaux och resonerar kring om det är ok att vara hur privat som helst på nätet. Och är det verkligen schysst att visa upp en bebis som inte kan bestämma själv? Dessutom delar Margaux med sig av sina bästa tips för att lyckas i sociala medier, och Bella ger henne en utmaning.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Filip Dikmen om karaktärer i sociala medier

Avsnitt 2 av 8

Filip Dikmen har gjort succé på Instagram och Youtube med sina karaktärer Suleyman och Chantelle. Bella träffar Filip på universitet där han läser juridik. Han berättar vad som driver honom och vad han vill med sina karaktärer. Bella ger Filip en utmaning - han ska vara Suleyman i verkligheten.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Angelica Blick om livet som influencer

Avsnitt 3 av 8

Bella möter influencern Angelica Blick och tar reda på om hennes liv verkligen är så fantastiskt som det verkar i sociala medier. Angelica delar med sig av sina bästa tips för att få riktigt snygga bilder att dela. Och vad finns det egentligen för regler när det gäller reklam och samarbeten? Bella utsätter Angelica för en challenge som utmanar hennes fotfobi.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

JLC om pranks, gränser och samarbeten

Avsnitt 4 av 8

Bella träffar humorgruppen JLC och följer med dem när de spelar in en Super Mario-challenge. De pratar om hur långt man kan gå i pranks i sociala medier, hur rolig får man egentligen vara? Sedan berättar JLC om sin framgång. Till exempel började det gå bättre för dem när de skapade gemensamma konton på sociala medier, i stället för att ha individuella. Därefter en utmaning i reklam och samarbeten; vad gäller egentligen?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Ayan om normer, hat och kärlek

Avsnitt 5 av 8

Programledaren Bella träffar sociala medier-profilen Ayan som är verksam på Instagram och Youtube. Ayan skriver och pratar öppenhjärtigt om frågor som rör sexism, rasism och kroppen. Därför drabbas hon av och till av hat och hot på nätet. Detta engagerar båda, och de gör ett gemensamt vlogginlägg. Till sist har Bella förberett en aktivitet. De ska skapa ett konstverk genom att kasta färgfyllda ballonger, som symboliserar hat och elaka kommentarer, på en canvastavla. Resultatet blir ett färgglatt konstverk.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Daniel Redgert - mot toppen!

Avsnitt 6 av 8

Bella träffar pr-geniet, poddaren och programledaren Daniel Redgert. Han berättar hur han tog sig från diskplockare till den innersta mediekretsen i Stockholm. Daniel är en driven person som sätter upp tydliga mål och tar sig dit med ett stänk av galenskap. Det har han skrivit om i boken "Vem fan är han?". Bella ger Daniel en utmaning och testar om han har koll på vilka regler som gäller. Dagen avslutas med en takvandring.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Alex Hermansson - jakten på likes

Avsnitt 7 av 8

Alex Hermansson är en av Sveriges mest kända programledare för barn och unga. Bella åker till Malmö för att träffa honom. De pratar om vad man måste tänka på när man gör tv-program för barn och unga och hur det är att bli hela svenska folkets favoritunderhållare. Alex avslöjar att han under en period var helt beroende av likes. På Stora torget sprider de en massa kärlek i en "Love bombing challenge".

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBella loggar in

Fake news

Avsnitt 8 av 8

Fejknyheter, propaganda och satir, var går gränsen för vad man får ljuga om på nätet? Och hur ska man veta vad som är osanning och bara ett skämt? Bella tar hjälp av läraren Josef Sahlin för att lära sig mer om källkritik och hon träffar Viralgranskarna som jobbar med att avslöja nättroll. Hon skapar också en egen fejknyhet för att testa hur källkritiska hennes vänner är. Avslutningsvis pratar Bella satir med Ulf Schöldström som är redaktör på Sveriges äldsta satirtidning, Grönköpings veckoblad.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Mediatiden

Arabiska våren

Hur viktigt är det att få säga vad man tycker och tänker? Mohamed och Salsabil Barani följde revolutionen i Libyen från Sverige. I Ryssland möter vi den 20-åriga demokratiaktivisten Vera Kichanova som har blivit känd som någon som vågar kritisera den ryska statsmakten.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Sociala medier

I sociala medier matas vi med perfekta middagar, snygga outfits och ständiga nyhetsuppdateringar från hela världen. Hur får det oss att må egentligen? Vi träffar Rokibath som mått väldigt dåligt på grund av sociala medier. Antropologen Haris Agic berättar om hur man jämförde sig med varandra under 1800-talet och drar paralleller till dagens selfies. Vi ringer också bloggaren och modellen Lisa Tellbe och ställer frågor om hennes perfekta flöde.

Fråga oss