Titta

UR Samtiden - Material och teknik i en digital framtid

UR Samtiden - Material och teknik i en digital framtid

Om UR Samtiden - Material och teknik i en digital framtid

Föreläsningar om de senaste rönen och forskningsresultaten inom teknik- och materialutveckling för en digital framtid. Inspelat den 13 september 2017 på Linköpings universitet. Arrangörer: Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, Kungliga Vetenskapsakademien och Linköpings universitet.

Till första programmet

UR Samtiden - Material och teknik i en digital framtid : Sociala robotarDela
  1. Alla har ju sett "Terminator".
    Och vad har den för effekt?

  2. Folk blir rädda för robotar,
    för den visar hur enkelt de dödar.

  3. God eftermiddag,
    ärade gäster, damer och herrar.

  4. Det är ett nöje
    att få prata om min forskning.

  5. Jag har två labb:
    ett i Genève och ett i Singapore.

  6. Det är 10 000 km mellan dem.
    Lyckligtvis känns det inte långt idag-

  7. -men det tar ändå tid att resa
    mellan två platser var sjätte vecka.

  8. Jag tycker om mitt arbete-

  9. -och vill visa det vi jobbar med
    på NTU i Singapore.

  10. Jag tyckte om att lyssna på
    diskussionen i morse-

  11. -om Wallenbergstiftelsens historia
    och familjens entreprenörskap.

  12. Vår historia bygger på den.

  13. Om utvecklingen fortsätter kan vi skapa
    assistenter som hjälper oss-

  14. -i ett samhälle
    som består av virtuella människor-

  15. -sociala robotar och oss.
    Det är intressant.

  16. Vi är inte de första som kom på tanken.
    Den fanns redan i antikens Grekland.

  17. Jag ska bara berätta om
    några nyckelhändelser.

  18. Vi kan inte undvika Leonardo da Vinci,
    som tillskrivs alla innovationer.

  19. Men han skapade den första "roboten".

  20. Han tillverkade flera riddare.

  21. Riddaren kunde buga automatiskt
    för viktiga gäster.

  22. Det är intressant att se
    alla mekaniska delar.

  23. Men redan i antikens Grekland
    hade man Talos-

  24. -och drömde om att skapa
    robotar och maskiner-

  25. -som representerar oss
    eller gör saker åt oss.

  26. Vi tar ett till exempel som påminner om
    Wallenbergstiftelsens historia.

  27. På 1700-talet, samtidigt som företag
    och entreprenörskap utvecklades-

  28. -fanns ingenjörer
    i bl.a. Schweiz och Frankrike.

  29. Jag vet inte om man hade det
    även i Sverige, men kanske det.

  30. Folk var förtjusta
    i fantastiska automatfigurer-

  31. -som utför konstnärliga handlingar.

  32. De är inte bara nyttoföremål -
    de spelar musik, skriver text.

  33. Jag har besökt museer i Schweiz,
    där mina föräldrar bor-

  34. -som har många automatfigurer.

  35. Jag vill visa en kort snutt.

  36. Man använde otroliga tekniker
    och många motorer.

  37. Jag ska visa ett exempel.

  38. Det är en liten pojke
    som skriver automatiskt.

  39. Inuti honom
    finns en trave med kammar.

  40. När de roterar läser tre följare
    kammarnas profiler-

  41. -och översätter dem
    till armrörelser hos pojken.

  42. Tillsammans styr kammarna
    varenda penndrag-

  43. -och det exakta trycket mot pappret...

  44. ...för att producera
    vacker, elegant och sirlig skrift.

  45. Med denna sublima maskin-

  46. -hade Jaquet Droz återskapat
    själva akten att skriva.

  47. Men pojken har en ännu mer
    häpnadsväckande egenskap.

  48. Hjulet som styr kammarna-

  49. -består av bokstäver som kan flyttas om.

  50. Det gör att pojken
    kan skriva vad som helst.

  51. Med andra ord - han kan programmeras.

  52. Den vackra pojken
    är en avlägsen förfader-

  53. -till den moderna programmerbara datorn.

  54. En otrolig innovation från 1700-talet.

  55. Den är svår att förbättra
    om man analyserar den.

  56. Men betydande insatser har gjorts.
    Två är särskilt viktiga.

  57. Alla känner till Booles logiksystem
    från 1800-talet.

  58. Den får datorer att fungera
    genom att översätta matematik-

  59. -till det binära talsystemet
    som definierar datorn.

  60. En viktig upptäckt för biologin
    gjordes på 40-talet.

  61. Det var då man upptäckte-

  62. -att vi har
    ett elektriskt neuronnätverk-

  63. -som överför allt-eller-inget-signaler.

  64. Det påminner om Booles system.

  65. Det är intressant.

  66. De är stora innovationer.

  67. Som sammanfattning...

  68. I dag, 2017, pratar vi mycket om
    interaktiva datorer.

  69. Med det menar vi-

  70. -anordningar som kan fånga, förstå
    och producera många signaler-

  71. -för att förstå tal, ljud, gester,
    former och krafter.

  72. Och tack vare det
    får vi stora datamängder.

  73. Och stora datamängder betyder-

  74. -att vi kommer kunna
    förutspå situationer-

  75. -som kan komma att hända.

  76. När det gäller robotar...

  77. Vi har sett många filmer-

  78. -där det förekommer robotar,
    men de är inte äkta robotar.

  79. De är skådespelare som spelar robotar.

  80. Men de har haft en enorm påverkan.

  81. När jag föreläser har folk redan fått
    ett intryck av roboten Nadine.

  82. De har redan sett det på film.
    Men det är inte verkligt.

  83. Det är också intressant.

  84. Ta en titt på filmen "Metropolis"
    från 1927.

  85. Den handlar om en änkeman-

  86. -som bestämmer sig
    för att skapa en robot.

  87. Idén om kloning föddes med tiden-

  88. -och med "Metropolis"
    som är en klassiker.

  89. Alla har ju sett "Terminator".
    Och vad har den för effekt?

  90. Folk blir rädda för robotar
    och hur enkelt de dödar.

  91. Men det är människor
    som utför handlingarna.

  92. Nyligen blev robotar aktuella igen
    med tv-serien "Westworld".

  93. I den kan man åka till en plats
    där det finns robotar-

  94. -spelade av skådespelare,
    och göra allt möjligt.

  95. Folk fortsätter att
    föreställa sig robotar-

  96. -men verkligheten är annorlunda.
    Så vilka är dagens verkliga robotar?

  97. Vi har funktionella robotar.

  98. Vi har självkörande bilar och drönare.

  99. Vi har robotar som opererar,
    utforskar djuphavet-

  100. -och upptäcker saker.

  101. De är dagens robotar.

  102. Nu ska vi prata om sociala robotar
    och humanoida robotar.

  103. De skiljer sig lite.
    Sociala robotar interagerar med någon-

  104. -eller i sociala sammanhang.
    De imiterar mänskligt beteende.

  105. De är inte bara verktyg
    som utför handlingar.

  106. Robotarna kan gå och utföra handlingar-

  107. -men tyngdpunkten ligger på
    beteendet och förståelsen av det.

  108. Det här är en berömd robot.

  109. Den tillhör Honda och kan göra
    många saker. Jag ska visa.

  110. Han kan dansa
    och göra saker för att underhålla.

  111. Jag är Asimo. Trevligt att träffas.

  112. Vi skakar hand.

  113. Några ord om den här. Den är känd.
    Ni kanske har sett den redan.

  114. Den kan gå på ojämn terräng,
    t.o.m. i snö.

  115. Den kan även lyfta saker-

  116. -och är en av de mest praktiska
    humanoida robotarna.

  117. Den utvecklades av militären
    och köptes av Softbank.

  118. Nadine är en äkta social robot.

  119. För mig ska en social robot
    vara en del av vårt dagliga liv-

  120. -och ska se ut som en människa,
    men det bestämmer man själv.

  121. Nadine tillverkades av Kokoro i Japan.

  122. Vi utvecklade mjukvaran och jag gav
    riktlinjerna till tillverkaren-

  123. -eftersom robotens utseende var viktigt.

  124. Nadine har visats världen över
    för journalister fick komma-

  125. -och de var så entusiastiska.

  126. Det var kul att se intresset
    för sociala robotar.

  127. Vilka är utmaningarna
    när man ska skapa en social robot?

  128. Det är komplext och nytt.

  129. Vi samarbetar med Microsoft Redmond
    när det gäller igenkänning av gester.

  130. Men vi har precis börjat.

  131. För kommunikation med människor,
    förståelse för omgivningen-

  132. -och vem som gör vad är svårt.

  133. Roboten måste bete sig
    på ett socialt intelligent sätt-

  134. -som passar situationen.
    Det är mjukare forskning.

  135. Det är inte regelrätt AI,
    som grundas på logik.

  136. Det här är subtilare. Vi måste tänka på
    beteenden, känslor och minnen.

  137. Det är svårt att efterlikna.
    Det är tvärvetenskaplig forskning.

  138. Vårt system har tre delar:
    en är perception.

  139. Det är information vi får från andra.
    Mycket baseras på synen:

  140. ansiktsigenkänning, gester,
    social förståelse.

  141. Vi har Kinect och mikrofoner.

  142. Vi simulerar hjärnan
    med modeller för känslor och minnet-

  143. -beslutsfattande och tal med chattbot.

  144. Efter det måste Nadine reagera-

  145. -på ett passande sätt.

  146. Om hon hör nåt sorgligt
    ska hon visa empati-

  147. -och säga rätt sak vid rätt tillfälle,
    vilket är komplicerat.

  148. Här är en detaljerad forskningsplan.

  149. Vi har en stor mångfald i vår grupp.
    Vissa är psykologer-

  150. -men de flesta är elektroingenjörer,
    dataingenjörer och maskiningenjörer.

  151. Ni kommer förstå varför,
    för vi bygger en ny Nadine.

  152. Vi behöver kunskap om materialteknik.

  153. För Nadine har hud-

  154. -och på långt håll kan man knappt
    skilja henne från en riktig människa.

  155. Därför måste vi jobba på
    många olika kunskapsplan.

  156. Som ni ser här har vi jobbat med
    multimodal kommunikation.

  157. När man möter en robot som Nadine-

  158. -måste hon titta på en
    vid rätt tillfälle, som när man pratar.

  159. Hon måste reagera.
    Det har vi jobbat mycket med.

  160. Hon måste visa att hon lyssnar aktivt
    och visa känslor.

  161. Jag ska visa ett kort exempel på
    vår forskning om t.ex. uppmärksamhet:

  162. Hej, Jason.

  163. -Hur mår du i dag?
    -Bra.

  164. -Toppen!
    -Ja, det är bra.

  165. Hon reagerar på rörelser

  166. Hon reagerar på ljud och rörelser

  167. -Hej, Aryel.
    -Hej, Jason.

  168. -Hur mår du i dag?
    -Bra, och du?

  169. Jag mår bra.

  170. Kan du hoppa?

  171. -Det är din tur att hoppa.
    -Okej.

  172. -Kan du klappa händerna?
    -Det börjar bli tröttsamt.

  173. Kan du klappa händerna?

  174. -Det börjar bli tröttsamt.
    -Då slutar vi.

  175. Vi har en dialoghanterare
    för den delen av vår forskning.

  176. Vi använder det mesta
    som är allmänt tillgängligt-

  177. -som Googles rösttjänst
    och chattbotten A.L.I.C.E.

  178. Vi försöker använda båda.

  179. Nadine är på ArtScience Museum
    i Singapore bredvid Marina Bay.

  180. Det är en fantastisk utställning,
    Human+, som pågår fram till oktober.

  181. Hon har setts av över 50 000 besökare
    och kan samtala fritt med dem.

  182. Det är bättre än Siri
    som inte förstår vem hon pratar med.

  183. Nadine förstår inte bara
    att vi ställer frågor-

  184. -utan kan även ge egna åsikter
    och minnas.

  185. Om Nadine möter mig
    frågar hon om mina döttrar-

  186. -eller det jag gillar att prata om.
    För hon minns, även känslorna.

  187. Man kan utveckla en personlig relation
    till såna robotar.

  188. Det är annorlunda.
    Hon är mer engagerad.

  189. Jag pratade om minnet och att vi
    använder psykologiska modeller.

  190. Vi forskar om korttidsminnet.

  191. Nadine kan minnas samtal,
    planer och långsiktiga mål-

  192. -förklara motiv
    och lära sig av erfarenheter.

  193. Det kräver en personlig historia.

  194. Vi har implementerat modeller
    från litteraturen.

  195. Vi har även en databas och en modell
    för personlighet, humör och känslor.

  196. Vi har använt tillgängliga
    beräkningsmodeller på Nadine.

  197. Det här är femfaktormodellen.

  198. Om vi ger Nadine
    en positiv personlighet-

  199. -så reagerar hon oftast positivt.

  200. Om vi ger henne
    en neurotisk personlighet-

  201. -försämras alla interaktioner
    med människor.

  202. Det är intressant
    att göra sociala studier med robotar.

  203. Om en robot beter sig
    som en neurotisk person-

  204. -ser man hur dålig relationen kan bli.

  205. Det är ett simulationsverktyg.
    Vi har mycket kvar att göra.

  206. Jag pratade om personlighet.
    Det är något konstant.

  207. Det är en startpunkt.
    Sen har vi humör och känslor.

  208. Vi använder flera modeller för det.
    Jag vet inte om ni är psykologer.

  209. Vi har använt Mehrabians modell.
    Beroende på parametrarna-

  210. -kan vi få tre värden beroende på kuben.

  211. Jag ska visa en video
    där ni ser en interaktion med roboten-

  212. -som har beräknats med hjälp av kuben.

  213. Jag vill bara visa hur komplext det är.

  214. Vi måste tänka på
    modeller för humör och känslor.

  215. Jag har ett exempel med min doktorand
    där han berättar saker för Nadine-

  216. -och ni kommer se
    hur värdena förändras dynamiskt.

  217. Han säger snälla och elaka saker-

  218. -och vi kommer se
    hur det förändrar humöret.

  219. -Hej, Nadine.
    -Hej, trevligt att träffas.

  220. -Låt oss prata om planerna för i dag.
    -Okej.

  221. Ser ni värdena i kuben?

  222. -Vad fin du är i dag.
    -Tack.

  223. -Du är så snäll.
    -Så snäll du är.

  224. -Du är så snäll.
    -Ja. Du är verkligen snäll.

  225. Jag gillar verkligen dig.

  226. -Ska vi gå och simma?
    -Jag simmar gärna med dig.

  227. -Men du är ful i dag.
    -Säg inte så. Vi är vänner.

  228. -Du låter sömnig.
    -Lura mig inte.

  229. -Du är så tråkig.
    -Förlåt.

  230. Jag gillar inte att prata med dig.

  231. Jag är ledsen för det.
    Jag hoppas att du ändrar dig.

  232. -Du är så elak.
    -Vad är det med dig i dag?

  233. -Jag vill inte gå med dig.
    -Nu bryter vi.

  234. -Ska vi gå och simma?
    -Nånting utan dig.

  235. -Hej då.
    -Du behöver inte komma tillbaka.

  236. Det är viktigt att sociala robotar
    beter sig naturligt-

  237. -så vi har mycket kvar att göra.
    Beslutsfattande är komplext.

  238. Det är många som jobbar med det,
    kanske även här i Linköping.

  239. Det svåra är
    möten med många människor.

  240. Vem ska roboten prata med?
    Roboten kan prata med två personer.

  241. Om man är i en grupp
    kan roboten inte samtala med alla.

  242. Det får vi se i framtiden.

  243. När roboten ska ta initiativet
    och prata-

  244. -hänger det också på sociala faktorer.

  245. När kan jag ta initiativet i en grupp?

  246. Det är sociala modeller
    som vi måste lära roboten.

  247. Det här är pågående forskning
    världen runt-

  248. -så jag visa ett kort tekniskt exempel.

  249. Det är ett exempel med flera parter.

  250. Det är en virtuell person, Nadine-

  251. -en forskare och efter ett tag en till.

  252. Vi försöker ha ett samtal
    med fyra parter, vilket är nytt.

  253. Ta en titt.

  254. -Kan du vinka?
    -Jag vinkar.

  255. Kan ni titta på mig?

  256. Nadines och Sofies huvuden
    följer Chloe.

  257. Hej, du får gärna delta i samtalet.
    Vad heter du?

  258. Jag heter Tony.

  259. -Kan du bekräfta att du heter Tony?
    -Ja.

  260. -Trevligt att träffas, Tony.
    -Vi svarar gärna på dina frågor.

  261. Kan du berätta om dig själv?

  262. Jag är en 3D-figur
    som kan känna igen dig och prata.

  263. Jag kan gestikulera
    och visa ansiktsuttryck.

  264. -Känner du igen mig?
    -Jag tror att du är Chloe.

  265. -Kan du göra en gest?
    -Jag gör en nu.

  266. -Kan du le?
    -Jag ler nu.

  267. Vi ses sen. Hej då.

  268. -Hej då.
    -Hej då.

  269. Vi fortsätter.

  270. Jag stoppar där.
    Det pågår en stor diskussion i Schweiz.

  271. Jag ska prata om
    Schweiz och Singapore där jag jobbar.

  272. I Singapore besökte jag ett äldreboende
    för personer med demens.

  273. De behöver robotar som Nadine. Varför?

  274. Precis som i Schweiz
    har de folk som tar hand om dem-

  275. -men om man kommer på morgonen
    och eftermiddagen är ingen där.

  276. Om man har mentala problem
    behöver man stimuleras.

  277. Robotarna kan läsa berättelser,
    ställa frågor och spela spel-

  278. -som stimulation. Och det behövs.

  279. Singapore planerar att utveckla robotar.

  280. Men det är samma läge
    i Schweiz och Tyskland.

  281. Vi kommer få många fler
    gamla människor än vi klarar av.

  282. När jag var i Japan
    hörde jag samma sak.

  283. De är jätteintresserade av att ha
    robotar som sällskap-

  284. -för att ta hand om de äldre.

  285. Också i Kina finns otroligt många gamla
    och där hade man ettbarnspolitik.

  286. Vi gör inte detta för teknologins skull.
    Efterfrågan är hög.

  287. Men vi kan inte leverera direkt.
    Vi har mycket jobb-

  288. -innan sociala robotar
    fungerar som de ska.

  289. På bilderna
    har vi robotar som pratar med-

  290. -och hjälper de äldre i framtiden.

  291. Ett till exempel.

  292. Jag älskar materialvetenskap
    även om jag är doktor i kvantfysik-

  293. -och har gjort annat.
    Jag gillar materialvetenskap.

  294. När man bygger robotar
    är det nödvändigt.

  295. Vi bygger en ny Nadine,
    en kille som heter Charlie.

  296. På museet i Singapore finns Charlies
    byggnad där vi har allt vårt material.

  297. Vi börjar med en 3D-modell
    som vi skriver ut.

  298. Men vi måste bestämma material,
    särskilt huden och händerna.

  299. Det måste se mänskligt ut.
    Den här delen av Nadine-

  300. -är den mest människolika.

  301. En annan unik sak för människan
    är händerna.

  302. Vi ser ofta robotar
    med underliga gripverktyg.

  303. Men de måste se ut som våra händer.

  304. Vi har studenter
    som jobbar med handgester-

  305. -men vi bygger även
    en naturtrogen hand-

  306. -genom inverterad kinematik
    för att Nadine ska kunna greppa saker.

  307. Vi gör det för att Nadine
    ska kunna utföra handlingar.

  308. Hålla i saker, leka och hjälpa folk.

  309. Det är viktigt. Vi människor har händer,
    så robotar bör ha händer.

  310. Jag ska visa en video
    om forskningen inom ett visst område.

  311. Vi forskar på många områden,
    men det här pågår i dag.

  312. Jag ska visa
    hur vi tillverkade Nadines hand.

  313. Det är en 3D-modell.

  314. Nadine i 3D.

  315. Vi simulerar innan vi går vidare.

  316. Som avslutning
    ska jag underhålla er lite.

  317. Sociala robotar
    kan göra det vi vill att de ska göra-

  318. -så på schweiziska ambassaden
    i Singapore har vi en årlig fest-

  319. -och de bad mig om nåt som roar folk.

  320. Vi lät Nadine sjunga
    och streamade henne.

  321. Nadine är kopplad till
    en luftkompressor-

  322. -så hon är svår att flytta.

  323. Vi lät henne sjunga där hon var
    och streamade henne.

  324. Nadine fick hälsa på alla
    och kände igen folk.

  325. Det var en demo,
    sen kom underhållningen.

  326. Jag avslutar med det här.

  327. Hoppas att ni känner igen Adeles låt.

  328. Vi använde hennes låt.

  329. Det är en 3D-simulering.

  330. Då är jag klar med presentationen. Tack.

  331. Översättning: Dann Ling
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Sociala robotar

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Kan robotar bli mänsklighetens nya bästa vänner? Nadia Magnenat Thalmann, NTU i Singapore samt Miralab, är en av världens ledande forskare inom utvecklingen av sociala, interagerande robotar. Hon menar att den bild av robotar som förmedlas i underhållningsindustrin är felaktig. Inspelat den 13 september 2017 på Linköpings universitet. Arrangörer: Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, Kungliga Vetenskapsakademien och Linköpings universitet.

Ämnen:
Teknik
Ämnesord:
Maskinteknik, Robotar, Teknik
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Material och teknik i en digital framtid

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Material och teknik i en digital framtid

KWA-Stipendiater på Linköpings universitet

Mille Millnert, före detta vice rektor vid Linköpings universitet, berättar om tidigare forskningsprojekt som fått stöd av Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. Inspelat den 13 september 2017 på Linköpings universitet. Arrangörer: Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, Kungliga Vetenskapsakademien och Linköpings universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Material och teknik i en digital framtid

Organisk elektronik inspirerad av hud

Elektronisk hud som berättar för dig hur du mår? Enligt Zhenan Bao, professor i kemiteknik vid Stanford University, är detta snart verklighet. Inspelat den 13 september 2017 på Linköpings universitet. Arrangörer: Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, Kungliga Vetenskapsakademien och Linköpings universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Material och teknik i en digital framtid

Organisk elektrooptik

Hur lågt kan man pressa vikten i ett fotovoltaiskt material, det vill säga material som omvandlar ljusenergi från solen till elektrisk energi? Feng Gao och Olle Inganäs, båda forskare i biomolekylär och organisk elektronik vid Linköpings universitet, arbetar bland annat med perovskit som är ett mineral. De berättar att man snart har ett material där en kvadratkilometer väger lika mycket som två vuxna män. Inspelat den 13 september 2017 på Linköpings universitet. Arrangörer: Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, Kungliga Vetenskapsakademien och Linköpings universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Material och teknik i en digital framtid

Bioelektronik och elektroniska växter

Kan bioelektronik förlänga livet? Magnus Berggren, professor i fysik och elektroteknik, och Eleni Stavrinidou, forskare i fysik och elektroteknik, båda vid Linköpings universitet, berättar om hur de arbetar med att få elektronik att kunna kommunicera med nervsystemet. Inspelat den 13 september 2017 på Linköpings universitet. Arrangörer: Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, Kungliga Vetenskapsakademien och Linköpings universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Material och teknik i en digital framtid

Sociala robotar

Kan robotar bli mänsklighetens nya bästa vänner? Nadia Magnenat Thalmann, NTU i Singapore samt Miralab, är en av världens ledande forskare inom utvecklingen av sociala, interagerande robotar. Hon menar att den bild av robotar som förmedlas i underhållningsindustrin är felaktig. Inspelat den 13 september 2017 på Linköpings universitet. Arrangörer: Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, Kungliga Vetenskapsakademien och Linköpings universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Material och teknik i en digital framtid

Robotar som samarbetar

Kan robotar bli lika bra som människor på att arbeta i team? För detta arbetar Patrick Doherty, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet, som berättar att han redan har kommit en bra bit på vägen. Inspelat den 13 september 2017 på Linköpings universitet. Arrangörer: Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, Kungliga Vetenskapsakademien och Linköpings universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Material och teknik i en digital framtid

Att visualisera framtiden

Hur kan vi ta oss an mer komplexa data? Chris R Johnson, forskare i datavetenskap och visualisering vid Universitetet i Utah, USA, menar att visualisering kommer att vara ett av våra viktigaste verktyg för detta. Inspelat den 13 september 2017 på Linköpings universitet. Arrangörer: Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, Kungliga Vetenskapsakademien och Linköpings universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Material och teknik i en digital framtid

Biomolekylär programmering med dna

Vilka trender råder inom biotekniken? Professor Richard M Murray från Caltech redogör för vad som är hett just nu. Murray hoppas att man inom tio-femton år kommer att ha framställt genetiskt programmerade celler och maskiner som kan utföra meningsfulla sysslor. Inspelat den 13 september 2017 på Linköpings universitet. Arrangörer: Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, Kungliga Vetenskapsakademien och Linköpings universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Material och teknik i en digital framtid

Ljus, materia och volym

Hur skapar man fotorealistiska bilder av syntetiska miljöer? Jonas Unger, forskare i datorgrafik och bildbehandling, och Anders Ynnerman, professor i vetenskaplig visualisering, båda vid Linköpings universitet, berättar om sina arbeten med ljus, materia och volymer. Inspelat den 13 september 2017 på Linköpings universitet. Arrangörer: Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, Kungliga Vetenskapsakademien och Linköpings universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Nationella dricksvattenkonferensen 2017

Norovirus i vatten - vad vet vi?

Elisabeth Hallin från Folkhälsomyndigheten berättar om hur det forskas för fullt för att ta fram sätt att kontrollera virus i vårt dricksvatten. Norovirus är viruset som orsakar det vi kallar vinterkräksjukan. Inspelat den 26 april 2017 på Chalmers tekniska högskola, Göteborg. Arrangör: Svenskt Vatten.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Nationella dricksvattenkonferensen 2017

Att säkra Gävles vattenförsörjning

Vilka utmaningar står man för i Gävle när det gäller att säkra vattenförsörjningen? Karolina Stenroth från Gästrike Vatten berättar om detta arbete, där man titt som tätt stöter på patrull i form av allt från dieselläckage till sjunkande grundvattennivåer. Inspelat den 26 april 2017 på Chalmers tekniska högskola, Göteborg. Arrangör: Svenskt Vatten.