Titta

UR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

UR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Om UR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Har vi tillräckligt med kapacitet och visdom för att kunna agera i en tid med stora förändringar? Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS) bjöd in till en heldagskonferens då forskare och talare från olika fält delade med sig av sin kunskap kring hur människor fungerar, lär och kan utvecklas för att möta morgondagens utmaningar. Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm.

Till första programmet

UR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid : Pålitlighet och kreativitet - två oumbärliga egenskaperDela
  1. Begreppet pålitlighet,
    att jag har en idé om att framtiden-

  2. -är någorlunda förutsägbar-

  3. -är en helt central del
    i det som driver oss framåt.

  4. Det här är andra gången som jag
    föreläser om meningen med livet.

  5. Och jag har inte ändrat mig.
    Jag fick svaret förra gången.

  6. Av en av mina idoler
    som satt på Kulturhusets stora scen-

  7. -och tittade ut över en
    tvivlande massa likt er alla här.

  8. Det var Kristina Lugn, som sa:

  9. "Meningen med livet..."
    Det här tar halva föreläsningen.

  10. "Meningen med livet...
    Jag vet inte vad jag ska svara."

  11. "Är det nån mening med mitt liv?"

  12. "Jag vet inte."

  13. "Strängt taget är det ju mer mening
    med min tvättmaskin än med mig."

  14. "Den vet ju i alla fall
    vad den ska göra."

  15. Lite grann satte hon tummen
    på skillnaden för mig.

  16. Hon satte tummen på skillnaden mellan
    upplevelsen av mening-

  17. -och frågan om det finns en mening.
    Den senare lämnar jag till andra.

  18. Den första frågan är central.

  19. Den första frågan är den som
    varje individ ständigt funderar på.

  20. Det kan man också fråga människor:
    Vad ger känslan av mening?

  21. Vad är det som är...

  22. ...betydelsefullt?

  23. Och där finns då ett begrepp,
    man brukar tala-

  24. -om social inklusion,
    att få vara med.

  25. Det vet varje myra.

  26. Det vet varje gräshoppa,
    det vet varje fågel.

  27. Det vet varje björnunge och
    det vet varje unge av mänsklig sort.

  28. Att få vara med är det helt centrala.

  29. Det är en så stark del
    i det som vi är som människor.

  30. Det är inte bara nåt
    som vi socialt kodar in i varje unge-

  31. -utan det är nåt som vi biologiskt
    kodar in i varje unge.

  32. Har ni sett en vuxen
    framför en barnvagn?

  33. De är rätt kul.

  34. De tittar ner i barnvagnen
    och går från att vara vuxna till...

  35. Ni har sett hur de fungerar.
    Det är precis det här.

  36. Som en skämtteckning
    jag hade på väggen i labbet.

  37. Två råttor pratade
    och den ena sa till den andra:

  38. "Hör du, du, jag har kommit på
    nånting jäkligt bra."

  39. "Jag har tränat killen i vit rock."

  40. "Så fort jag trycker på knappen
    ger han mig en sockertablett."

  41. Upplevelsen av mening
    är delvis subjektiv.

  42. Och delvis objektiv.

  43. Vad är det då som ger det här
    med möjlighet att vara med?

  44. Att få vara med i gruppen?

  45. Det är en grundläggande del i det
    att man upplevs som pålitlig.

  46. Man är alltså inte en social risk
    i gruppen.

  47. Tittar vi på det som sker i skolan,
    så vet vi ju-

  48. -att ungar som avviker
    på ett enda sätt-

  49. -blir föremål för:
    "Du får inte vara med."

  50. Alltså "peaken"
    på mellanmänskligt våld-

  51. -är nånstans
    i tre- till fyraårsåldern.

  52. Då har man börjat bli mobil, men inte
    filat ner de sociala taggarna.

  53. Men det är väldigt tydligt
    att den som avviker får på nöten.

  54. Det ligger rakt i det hela
    att skapa en social grupp-

  55. -som klarar sin gemensamma
    överlevnad. Det är lite läskigt.

  56. Men samtidigt gör det oss väldigt
    förutsägbara och därmed pålitliga.

  57. Det gör ju också-

  58. -att det som vi kallar vår
    högsta valuta, nämligen vår kultur-

  59. -ju faktiskt blir det
    som är nånting som räknas.

  60. Katherine Hepburn är ju
    en stor filosof, som ni känner till.

  61. Hon har klämt ur sig ett av de bästa
    filosofiska uttrycken jag vet-

  62. -när hon satt uppklädd som en
    riktig stadslolla i floden i Afrika-

  63. -i "African Queen",
    då sa hon följande:

  64. "Nature, mr Allnut, is what we are
    put in this world to rise above."

  65. Om man smakar på det en stund,
    så kommer man en bit fram.

  66. Vad skapar vi då med kultur?

  67. Jo, vi skapar ju ett slags
    gemensam förutsägbarhet.

  68. Mitt bidrag
    till den förutsägbarheten-

  69. -alltså det som sänker kraven på
    att ständigt vara på sin vakt-

  70. -det är ju att jag är pålitlig
    och är med i sammanhanget.

  71. I västvärlden har vi institutio-
    naliserat det och kallar det skola.

  72. I skolan, tror de flesta
    att man ska lära sig saker.

  73. I helsicke heller!

  74. Skolan handlar om socialisering,
    om att utjämna det faktum-

  75. -att några av föräldrarna
    är hopplösa.

  76. Att ge alla en lika chans, att sam-
    hället är gott och ger en lika chans.

  77. Bara det för att få människor
    att vända sig till samhället-

  78. -är en rätt hygglig del
    i begreppet pålitlighet.

  79. När då de stora system vi har
    i takt med att samhället utvecklas-

  80. -utsätts för externt tryck...

  81. En skola som fallerar.

  82. En skola som inte erbjuder det
    som är skälet till att ha en skola.

  83. Att få ihop samhället.

  84. En skola som lämnar efter sig 1/3
    som inte går ut gymnasiet.

  85. En skola där 17 % inte har resultat
    som kan ge dem en gymnasieplats.

  86. En skola där hälften av de i sjunde
    klass inte kan läsa "Vredens druvor".

  87. Med behållning. De kan läsa den
    tekniskt, men fattar inte innehållet.

  88. När vi har såna siffror,
    när samhällets pålitlighet utmanats-

  89. -samtidigt som vi erbjuder
    förutsägbar pålitlighet-

  90. -i de filterbubblor vi umgås i-

  91. -då har vi ett samhälle
    som är utmanat.

  92. Varje gång vårt samhälle utmanas-

  93. -kom ihåg det, då tittar
    de bruna lopporna upp ur pälsen.

  94. Det är inte bra.
    Det är inte bra för vår framtid.

  95. Att stå upp för idéerna-

  96. -kring samhällets leverans, samhälls-
    kontraktet och upplysningsidéerna-

  97. -det är... - Bra, du har rätt!

  98. Hörde ni? "Bra!", sa han.

  99. Att stå upp för sånt är en del av det
    som egentligen ger mening med livet.

  100. Idén om att det är okej och bra
    att fortsätta-

  101. -och jobba vidare på dessa bra saker.
    Absolut!

  102. Det här begreppet pålitlighet-

  103. -att jag har en idé om att framtiden
    är någorlunda förutsägbar-

  104. -är en helt central del i det
    som driver oss framåt.

  105. En annan egenskap som jag tror
    blir viktig för framtiden-

  106. -det är begreppet kreativitet.

  107. När kunskapsmassan är liten och
    begränsad till det som ryms i böcker-

  108. -är det ganska lätt att säga
    att livet diskuterar vi i ett samtal-

  109. -och sen kan vi räkna ut vad
    som är bäst för alla.

  110. Men när kunskapen dubblas
    vart tredje år-

  111. -mängden information
    som sköljer över oss är enorm-

  112. -och när förmågan
    att dra ur viktig kunskap-

  113. -alltmer färgas
    av vad jag redan vet...

  114. ...då är förmågan till abstraktion,
    det abstrakta tänkandet-

  115. -att kunna se kunskapsmassan
    utifrån och göra nåt bra av den-

  116. -kreativitetens kärna,
    den blir allt viktigare.

  117. Marx hade ju en del idéer om
    att företagen går ihop, går ihop...

  118. Det minns ni, va?
    Sen blir det jobbigt och revolution.

  119. Det var liksom idén, där.

  120. I dag ser vi en koncentration av idé-
    innehållet, idégivandet i samhället-

  121. -till en sex, sju stycken
    jättestora "tech-giants" i världen.

  122. Vi har alltså en utmaning i dag-

  123. -där vi får en tudelning
    av kreativiteten, idéutvecklingen-

  124. -som koncentreras alltmer
    i delar av samhället.

  125. Resten automatiseras. Hälften av de
    arbetsplatser vi känner till i dag-

  126. -kommer att vara borta
    om ungefär 20-25 år, räknar vi med.

  127. Expertrollen, det där att vara doktor
    och sånt där - "forget it".

  128. Det är bara att fortsätta.

  129. Gång på gång kan man se hur vi
    kommer att förändra vårt samhälle.

  130. Vi har en samhällsmodell
    som är utmanad.

  131. Vi har behov av att klara av
    en ökande kunskapsmassa.

  132. Vi har även trovärdigshetsproblem-

  133. -vad det gäller pålitligheten
    i vårt nuvarande samhällssystem.

  134. Det skapar stress.

  135. Och vad är stress? Jo, stress är det
    revisorer kallar bokföringsbrist.

  136. Nåt kan möjligen ske,
    och det här ser ut att ske.

  137. Jag ville det där,
    och jag trodde det där.

  138. Nånstans mellan de där fyra, så...

  139. ...så börjar
    hela stressystemet gå i gång.

  140. Stress...
    Eller så kan vi göra som alla gör-

  141. -på grund av belöningssystemet
    som Stefan talade om.

  142. Vi kan fylla vår kalender,
    eller det vi kallar ångestboken-

  143. -med lite för mycket saker.

  144. Allt för att slippa ångesten av att
    inte ha nåt att göra i 4,5 sekunder.

  145. Vi är så på gång hela tiden-

  146. -att vi helt enkelt omöjliggör
    den individuella kreativiteten.

  147. Vi ser en annan faktor som också
    börjar bli lite obehagligt spännande-

  148. -nämligen
    den socioekonomiska utsattheten.

  149. Samhällets förmåga att leverera det
    vi alla har yvts över. I Sverige...

  150. "In Sweden we have a system
    and it's very jämlikt."

  151. Det är liksom inte riktigt så längre.
    Det är inte riktigt så.

  152. Och vi behöver fundera över
    vad det här kommer att betyda-

  153. -för kreativiteten hos många av dem
    som växer upp i dag.

  154. Och vad kommer det att betyda
    för deras tillit-

  155. -och tilltro till
    samhällskontraktets pålitlighet.

  156. Där har vi en spännande utmaning
    för framtiden.

  157. Det upplevda hotet,
    det upplevda hotet-

  158. -är ju då hotet för framtiden.

  159. För tjugo...

  160. ...tjugo år sen, exakt. Vänta nu...

  161. För exakt 18 år sen
    höll jag ett föredrag-

  162. -för ett företag som stod för 20 %
    av den svenska pappersproduktionen.

  163. Man gjorde telefonkataloger
    som kördes ut med stora lastbilar.

  164. Då sa jag: "Om tio år kommer vi inte
    att använda telefonkataloger."

  165. "Nej, det kommer
    att ta 12 år", sa de.

  166. För fem år sen berättade jag det här
    för mitt barnbarn.

  167. Om vilken stor siare jag hade varit
    som hade förutsagt det där-

  168. -för bolaget dog efter åtta år.

  169. Då sa mitt barnbarn:
    "Vad är en telefonkatalog?"

  170. Det går undan nu.
    Det går undan ganska rejält.

  171. Det är väldigt stora förändringar
    på gång som utmanar.

  172. Alla de röda prickarna är ju de, när
    man frågar folk, som man tittar på.

  173. Den här trenden av,
    vad ska vi säga, introvert kramande-

  174. -av den gamla nationalstaten
    som nu pågår-

  175. -är ju bara ett stereotypt svar på
    att samhällsmodellen är utmanad.

  176. Exakt samma som hände förra gången
    och förrförra gången det var.

  177. Det är väldigt tydligt
    vilka väljargrupper-

  178. -som mr Trump talar till.

  179. Det är väldigt tydligt.

  180. Det är också väldigt tydligt-

  181. -att den liberala...politiken, eller
    den liberalt inställda politiken-

  182. -har missat målet totalt-

  183. -när man försöker
    ingjuta framtidstro för de få-

  184. -och talar om "deplorables"
    om de många.

  185. Då brukar jag säga så här:
    "Då har man inte ens fel."

  186. För vad är grundmöjligheterna?

  187. Vari ligger då
    den mänskliga grundmöjligheten-

  188. -att själv utstråla pålitlighet och
    få vara med att bygga kreativitet?

  189. Ja, en utav dem är ju
    att man känner säkerhet.

  190. När vi då bygger ett samhälle
    där människor upplever-

  191. -att de glider neråt
    i Maslows behovspyramid...

  192. De glider ifrån det här med
    att komma rätt med sig själv-

  193. -gå på yogakurser
    och bli yogalärare och sånt-

  194. -ner till
    "jag får inte ha min bil ifred."

  195. "De är elaka mot mina barn. Skolan
    funkar inte. Jag upplever osäkerhet."

  196. Kvinnor som i dag, i vårt samhälle-

  197. -tycker att det är jobbigt
    att gå ut på kvällarna.

  198. Det är inte bara jobbigt
    att gå och jobba på Aftonbladet.

  199. Det är ett generellt samhällsproblem
    som vi inte riktigt hanterar.

  200. Det är ju klart att det finns med-
    och motgångar i det här eller...

  201. Självklart finns det tyngd i det krav
    som vi har på oss. - Hur länge...?

  202. "Prata på!"

  203. Jag vill bara veta
    att jag inte pratar för mycket.

  204. Det som är grunden i allt det här
    är ju begreppet reciprocitet.

  205. Jag får tillhöra en grupp, där jag
    behandlas på ett förutsägbart sätt.

  206. Det finns flera nobelpris i det här,
    då man har tittat på reciprocitet.

  207. Många har säkert varit med om det,
    men vi kan ändå spela spelet.

  208. Stefan sa:
    "Det här är en kräsen publik"-

  209. -"så vi får nog lägga 100 spänn
    i potten för var och en."

  210. Jag har fått en sedelbunt av Stefan,
    100 spänn för var och en av er.

  211. Det är vad jag har fått av Stefan.
    Sen sa han så här:

  212. "Du får göra ditt vanliga trick."
    Och det ska jag göra-

  213. -så nu ska vi spela ett spel.

  214. Ni får bara svara
    med handuppräckning.

  215. Ni får inte svara på nåt annat sätt.
    Och sen ställer jag...

  216. Reglerna är följande: Jag har fått
    100 kronor för var och en av er.

  217. Det är alltså ungefär 28 000 spänn
    som jag har fått.

  218. Sen ger jag er ett bud,
    för vi ska dela på varje hundralapp.

  219. Är det så att du accepterar budet-

  220. -så säger du inte "ja",
    utan gör så här.

  221. Accepterar du inte, gör du så.
    Säg inte...för då påverkas de andra.

  222. Har ni förstått?

  223. Har ni förstått?! Nää...

  224. Har ni förstått?! Tack.
    Bra, nu har ni förstått.

  225. Och då är reglerna följande:

  226. Om jag ger ett bud,
    som ni accepterar-

  227. -då får ni pengarna, och jag får
    behålla de pengarna som jag har.

  228. Säger ni nej, tar han tillbaka allt
    och varken jag eller ni får nåt.

  229. Jag har funderat mycket på det här,
    på tal om reciprocitet-

  230. -och kommit fram till följande.

  231. Jag har 100 kronor
    för var och en av er-

  232. -och har beslutat mig
    för att ge ett bud.

  233. Var och en av er får 23 kronor.

  234. Accepterar ni budet?

  235. 10 % accepterar budet.

  236. Då kan jag säga att ni svarade rätt
    för 23 kronor är bättre än ingenting.

  237. Ni andra tog ett moraliskt beslut:

  238. "Den jäveln ska inte få med sig
    pengarna hem och sno dem av mig."

  239. Till en kostnad av 23 kronor
    har ni alltså viggat av mig 77 spänn-

  240. -för var och en utav er, och det
    intressanta är att det kändes skönt.

  241. Det är det första vi ser
    när vi tittar in i huvudet på folk.

  242. Det andra vi kan se det är att
    "far åt helvete"-kretsen i hjärnan-

  243. -går på precis
    när jag säger "23 spänn". "Va?!"

  244. Det här är en viktig del
    i det vi kallar pålitlighet.

  245. Att vi spelar efter samma regler.

  246. Pålitlighet är nåt som är viktigt
    i kretsar, där man umgås över tid.

  247. Det är mindre viktigt när man träffar
    1 000 människor om dan på Facebook.

  248. Har nån funderat på varför språket
    är så tufft, dumheterna så dumma-

  249. -och idiotierna ännu värre
    i de sociala medierna?

  250. Det är för att man i nåt slags öppen
    anonymitet kan säga vadsomhelst.

  251. Och då gör man det.

  252. Men man får inga kompisar där.

  253. "Facebookvän."
    Är det nån som känner nån?

  254. I begreppet kreativitet och pålit-
    lighet ligger det här vi talade om-

  255. -nämligen känslan av mening,
    att försöka uppnå den.

  256. Att försöka komma i fatt tanken:

  257. "Hur kommer min framtid att se ut?"

  258. "Hur kommer min framtid att se ut?"

  259. Vi brukar resonera om det och titta
    på begreppet känsla av mening-

  260. -när vi gör en del
    av de här enkäterna.

  261. Jag jobbar en del med psykisk ohälsa.

  262. Det finns många
    standardiserade frågor kring det.

  263. Det är otroligt intressant
    med känsla av mening.

  264. Den låter som en väldigt stabil
    mänsklig egenskap.

  265. Men den varierar lika mycket...

  266. ...som alla andra uttryck
    för den inre känslan.

  267. Så meningslöst som livet är varje dag
    jag vaknar kan jag ej föreställa mig.

  268. Men så bra det känns efter frukost!

  269. Det här är dagsfärska grejer
    vi jobbar med.

  270. Känsla av mening kan manipuleras-

  271. -med farmakologi eller genom
    att medvetet hålla på med det.

  272. Det finns ett skäl till
    varför logotyper är så viktiga-

  273. -varumärken är så viktiga.
    Vad är ett varumärke?

  274. Det signalerar vad då?
    Pålitlighet, säkerhet.

  275. Vi levererar nåt till dig,
    reciprocitet.

  276. Du mår socialt bättre när du har den,
    det ger en känsla av mening.

  277. Och i botten ligger
    att du blir en klokare människa.

  278. Tänk på de bästa varumärkena och ni
    känner igen alla fem gröna punkter.

  279. Det är väldigt grundläggande
    biologiska utgångspunkter-

  280. -som vi har, var och en utav oss.

  281. Det är möjligheten
    att göra nåt av det i samhället-

  282. -som vi måste ta vara på.

  283. Den stora risken för framtiden
    i min värld-

  284. -när jag är nere på det röda hotet,
    den stora risken är-

  285. -att inte ta upplysningsidéerna
    och samhällskontraktet på allvar.

  286. När vi missar samhällskontraktet
    och bara bygger en käbbelekonomi-

  287. -lämnar vi
    de stora frågorna bakom oss.

  288. Och då får vi börja bekymra oss
    för det fjärde världskriget. Tack!

  289. Text: Christina Nilsson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Pålitlighet och kreativitet - två oumbärliga egenskaper

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Martin Ingvar föreläser om personliga egenskaper som kommer att vara viktiga i framtidens samhälle - pålitilighet och kreativitet. Varför kommer just dessa egenskaper att värderas högt? Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Ämnen:
Psykologi och filosofi, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper, Värdegrund
Ämnesord:
Framtidsfrågor, Framtidsstudier, Samhällsvetenskap, Socialt samspel
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Konsten att göra skillnad

Mänskligheten står under de närmaste decennierna inför stora utmaningar. Professor Stefan Einhorn menar att vi har möjlighet att skapa en bättre värld där människor inte svälter, barn inte dör i onödan på grund av undermålig sjukvård etc. Men vi kan också förstöra förutsättningarna för allt mänskligt liv. Enligt Einhorn är godhet och visdom två egenskaper vi bör sträva efter för att överleva resan in i framtiden. Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Pålitlighet och kreativitet - två oumbärliga egenskaper

Martin Ingvar föreläser om personliga egenskaper som kommer att vara viktiga i framtidens samhälle - pålitilighet och kreativitet. Varför kommer just dessa egenskaper att värderas högt? Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Nödvändiga färdigheter för att växa som människa

Teknologisk och kulturell utveckling har givit oss människor mer makt och potential än någonsin. Samtidigt riskerar vi att åsamka oss själva och världen stor skada. Vilka färdigheter behöver vi utveckla för att kunna hantera förändring? Caroline Sahlborn och Jan Artem Henriksson presenterar fem mänskliga förmågor som alltid kommer att vara värdefulla oavsett hur samhället utvecklas. Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Psykopatiska drag i vardagen

Karolina Sörman föreläser om psykopatiska drag kopplat till arbetsliv. Hon presenterar modeller som utgår ifrån att människor har varierande grader av psykopatiska drag. Kan det vara fördelaktigt att vara extremt orädd? Kan oärliga bedragare accepteras i grupper av människor där de flesta är ärliga och pålitliga? Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Vad får oss att krascha - och sedan resa oss igen?

Läkaren och forskaren Walter Osika berättar om stress och utmattning. Hur påverkas tankeförmågan och den känslomässiga regleringen av brist på återhämtning? Han beskriver riskfaktorer för utmattning och hur ett medvetet förhållningssätt kan förebygga ohälsa. Självkännedom beskrivs som central för andra förmågor som är viktiga, såsom medkänsla, kreativitet och kritiskt tänkande i komplexa högstressmiljöer. Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Framtidens ledarskap

Forskaren Christin Mellner föreläser om ledarskap och ledares roll i ett föränderligt samhälle. Hon presenterar forskning kring vad ledare själva behöver för att klara sina uppdrag. Vikten av organisatoriska stödstrukturer och individuella förhållningssätt betonas. Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Alternativa fakta - om kunskapen och dess fiender

Åsa Wikforss reder ut fenomenen post-sanning och faktaresistens ur ett filosofiskt och ett psykologiskt perspektiv. Hon förklarar vad det innebär att ha kunskap och varför kunskapen är så värdefull. Hon beskriver också de psykologiska mekanismer som gör att vi i vissa situationer inte förmår ta till oss fakta. Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden Tema

Personlig utveckling

Lasse Gustavsons ansikte brann upp under ett brandmansuppdrag. Bearbetningen av olyckan gav ökad livsglädje. Christer Olsson berättar om hur du utvecklar din personliga kommunikation. Benamputerade Aimee Mullins lärde sig att omdefiniera vad en kropp kan vara. Den inställningen har gett henne superkrafter och rekord i Paralympics.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Jobba, sova, dö

Första jobbet

Det allra första jobbet - är det då man blir vuxen, lär sig gå upp på morgonen, sköta sin ekonomi och ta ansvar? Vi pratar prestationsångest och framtidsdrömmar med Alice som har sitt första extrajobb, och Mikael som är färdigutbildad och just blivit anställd. Vi pratar även om hur man får ett jobb fastän ens cv gapar tomt.