Titta

UR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

UR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Om UR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Har vi tillräckligt med kapacitet och visdom för att kunna agera i en tid med stora förändringar? Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS) bjöd in till en heldagskonferens då forskare och talare från olika fält delade med sig av sin kunskap kring hur människor fungerar, lär och kan utvecklas för att möta morgondagens utmaningar. Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm.

Till första programmet

UR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid : Nödvändiga färdigheter för att växa som människaDela
  1. Vad är visionen, vart vill vi?
    Vad känns meningsfullt nu och framåt-

  2. -för oss som grupp, organisation,
    som samhälle, som mänsklighet?

  3. -Caroline...
    -"Vi behöver inga ledarskapskurser."

  4. "Jag behöver inte skicka ledare
    till ledarskapskurser."

  5. "De hjälper ändå inte."

  6. Det här sa en av våra mest erkända
    företagspsykologer till mig nyligen.

  7. "Jag kan inte ta fram tre- till
    femårs-planer, de hjälper inte."

  8. Det sa en stadsbyggnadsdirektör
    till mig för tre månader sen.

  9. "Våra anställda måste lära sig
    att arbeta mer självständigt."

  10. "De kan inte förvänta sig
    att jag ska ta fram deras mål."

  11. "Jag kan inte tala om för dem var
    deras ansvar börjar eller slutar."

  12. Det sa en VD.

  13. "Fattar du inte? Du kan ju
    inte bara köra över dem!"

  14. "De kommer att hugga dig i sidan
    när du minst anar det."

  15. Det sa en politiker.

  16. "Ja, förändring gör ont.
    Deal with it!"

  17. Det sa en sjukhusdirektör.

  18. "Det är inte tekniken det är fel på,
    det är vi människor."

  19. Det sa digitaliseringskonsulterna
    på en tech-konferens.

  20. Vad är det så som är så fel,
    som är så jobbigt?

  21. Jo, att vi är där tillsammans, vi är
    i en förändring och vi pratar om den.

  22. Det gör ont. Vi pratar om
    att vi måste förstå våra system-

  23. -att vi måste hantera komplexitet,
    att vi måste samskapa.

  24. Jag vill inte samskapa,
    vill inte tycka exakt som de där.

  25. Hur ska jag göra, då?

  26. Är det så att vi aktivt nu
    söker mer och mer information?

  27. Vi vill lösa problem
    som om de vore teknikproblem.

  28. Vi googlar, läser managementböcker,
    vi går på självutvecklingskurser.

  29. Men det hjälper inte.
    Vi är fortfarande frustrerade.

  30. Behöver vi kanske transformation
    i stället för information?

  31. Transformation som värdering
    och fenomen-

  32. -har jag varit närmast besatt av
    de senaste åtta åren.

  33. SelfLeaders vision i en värld
    där alla är ledare.

  34. Hur skapar man då
    den transformationen?

  35. Min resa började med undervisning
    på Handelshögskolan.

  36. Jag har jobbat med KTH,
    KI, Harvard.

  37. 21 000 personer har gått igenom
    processerna i ledarskapsträning.

  38. Först nu börjar jag inse,
    på ett personligt plan-

  39. -att transformation för mig
    har varit ett sätt att fly-

  40. -från den smärta
    som vardagen innebär.

  41. Att fly upp i ett annat menings-
    skapande, få ett högre perspektiv-

  42. -och slippa känna smärtan
    som det innebär att vara människa.

  43. Samtidigt inser jag hur otroligt
    viktig den transformationen är-

  44. -för att vi ska bli ledare över oss
    själva, våra organisationer, företag-

  45. -och den samhällsutveckling
    som vi ser i dag.

  46. En teoretiker som
    har hjälpt oss mycket i sökandet-

  47. -och förståelsen för transformation
    är Robert Kegan, psykologiprofessor.

  48. Hans tes är att de flesta
    av oss vuxna har kört fast.

  49. Vi har fastnat i ett meningsskapande
    som inte längre räcker till.

  50. Det funkade i ett enklare samhälle,
    men nu med alla våra olika normer-

  51. -och så många olika sätt att skapa
    våra liv på, blir vi bara splittrade.

  52. I skolan har vi blivit socialiserade
    att försöka bli pålitliga och lojala.

  53. Men två tredjedelar av vuxna fastnar
    i att försöka managera sin image-

  54. -att managera intrycket: Vad ska
    jag säga för att ni ska tycka om mig?

  55. Vad ska jag skriva
    på min Facebook-wall-

  56. -för att få
    så många lajks som möjligt?

  57. Det sorgliga och hemska
    i Kegans forskning är-

  58. -att vi har kapacitet att lämna
    meningsskapandet i sena tonåren.

  59. Men de flesta av oss
    tar med sig det in i graven.

  60. I stället för att som många ledare
    gör, det är ändå 30 % enligt Kegan-

  61. -ofta i 40-årsåldern börjar de söka:
    "Vad är meningsfullt för mig?"

  62. Integritet och mening blir då mycket,
    mycket viktigare som fenomen.

  63. Det tar minst fem år, säger Kegan,
    innan vi integrerar på den nivån-

  64. -och blir riktigt trygga
    i oss själva.

  65. Då är det möjligt
    med ytterligare en transformation.

  66. När jag börjar se begränsningarna
    i mitt värderingssystem.

  67. Vilket system jag än väljer,
    förstår jag hur det också håller mig-

  68. -och att fler än jag
    har värderingarna.

  69. Först då blir vi
    exceptionellt duktiga ledare.

  70. Systemtänkare som samordnar
    många perspektiv-

  71. -och samarbetar
    för att skapa mer hållbarhet.

  72. Dag Hammarskjöld
    är en personlig förebild.

  73. I "Vägmärken" finns en notis:

  74. "Modigt? Nej, från mitt perspektiv
    var det bara logiskt."

  75. Tack, Janne.

  76. Ni känner nog alla att vi är på
    den här resan och inleder den olika.

  77. När vi har tagit fram
    de här "superförmågorna"-

  78. -blir vi dels nedskjutna direkt
    på grund av det kaxiga "superskills".

  79. Forskare säger:
    "Det kan inte heta superskills!"

  80. "Men det låter ju bra!"

  81. Ja, jättekul, som om man vill ha dem,
    och det är ju lite av det vi vill.

  82. Men vi har suttit och svettats
    på ganska många platser-

  83. -både Janne och jag, Tomas,
    ett helt team-

  84. -och försökt komma fram till
    vad det egentligen är som vi behöver.

  85. Vi har pratat med vuxenutvecklings-
    och motivationsforskare.

  86. Vi har pratat med
    komplexitetsteoretiker-

  87. -folk från en mängd olika områden.

  88. Och till slut
    har vi börjat enas om några.

  89. Men det är en färskvara
    på det sättet-

  90. -att det är i dag som vi tror att vi
    behöver dem, som det ser ut just nu.

  91. Det är även en färskvara i det att vi
    behöver träna oss i dem varje dag.

  92. Ju mer vi tränar, desto mer ser vi
    att de även utvecklar varandra.

  93. Det är som en spiral,
    vi blir bättre och bättre.

  94. Nu är vi nyfikna!

  95. Vi ska gå igenom
    de fem superförmågorna.

  96. Vi ser gärna att ni för varje tänker:
    "Hur känns den här för mig?"

  97. "Är det här nåt jag bemästrar,
    är en förebild inom?"

  98. "Är det nåt jag kan utveckla
    och i så fall vad?"

  99. Sen får vi förhoppningsvis tid
    att reflektera i par i slutet.

  100. Tänk på en skala 1-5, där 5 är:
    "Jag är expert, världsbäst på det."

  101. "Jag är som en forskare,
    beredd att säga allt jag kan."

  102. Eller 1: "Det här är lite jobbigt."

  103. "Jag har stor potential att växa
    inom det här området."

  104. Då börjar vi med den första.

  105. Världen blir allt mer VUCA.
    Hur många har hört talas om det-

  106. -som managementterm? Harvard
    Business Review har skrivit om det.

  107. När vi kommunicerar med allt fler,
    så blir det mer volatilt.

  108. Det blir mer osäkert, förändringen
    går snabbare, det blir mer komplext.

  109. Vi har fler vänner från hela världen
    på Facebook som vi tar del av.

  110. Och det blir mer "ambiguous",
    alltså mångtydigt.

  111. Postmodernt, många sanningar
    slåss för sin existens.

  112. I den här VUCA-världen-

  113. -är det extremt viktigt
    att hitta till sin kompass.

  114. Att vara självförfattande,
    självbestämmande-

  115. -och utgå från sina egna värderingar.

  116. För det behöver vi reflektera kring:
    "Vilka är mina värderingar?"

  117. Vad är viktigt för mig? Vågar jag
    agera på det, leva i linje med det-

  118. -som alltid innebär att gå emot
    nån form av norm nånstans.

  119. Vi kan inte vara alla till lags.
    Det blir allt viktigare för unga-

  120. -men också för ledare
    och medarbetare-

  121. -att ha den psykologiska tryggheten
    i sig själva.

  122. Tredje vågens KBT
    fokuserar mycket på det.

  123. Att hjälpa folk hitta det viktiga,
    insikt om att livet innebär smärta-

  124. -och modet att ta steg
    i den riktningen.

  125. Och den andra förmågan...
    är öppenhet.

  126. Det är också den första förmågan
    i att gå in i positiv förändring.

  127. Att träna oss i öppenhet är att
    vara närvarande, att kunna lyssna.

  128. Att kunna känna in det som kommer,
    att vara här och nu.

  129. Att vara öppen är också
    att vi blir kreativa.

  130. Vi kan försätta oss i tillstånd
    där vi känner in det som vill födas.

  131. Det kräver i sin tur att jag måste
    släppa det som måste släppas.

  132. Jag blir också
    medveten om gamla vanor.

  133. Innan jag agerar: Agerar jag
    utifrån en impuls? Är vanan enorm?

  134. Eller är det ett medvetet agerande,
    ett medvetet beslut?

  135. Och ju mer vi tränar på öppenhet,
    desto bättre blir vi på-

  136. -att känna igen impulser och vanor,
    att vara närvarande och att lyssna.

  137. Om man frågar erfarna
    ledarskapskonsulter, så säger de-

  138. -att en av de viktigaste faktorerna
    bakom ledarskap som inte fungerar-

  139. -så är det att man inte har lyssnat,
    varit tillräckligt öppen-

  140. -för det som sker omkring oss.

  141. När vi tränar mindfulness,
    som är ett väldigt viktigt verktyg-

  142. -att bli medveten och träna
    sin medvetenhet och närvaro.

  143. Samtidigt kommer
    "Langerian mindfulness"-

  144. -som ett förhållningssätt,
    det att vara nyfiken i vardagen.

  145. Där pratar man om
    att träna och meditera-

  146. -men att också i stunden förhålla sig
    på ett nyfiket och utforskande sätt.

  147. Det tredje som vi vet är viktigt
    och som återkommer gång på gång-

  148. -är förmågan till medkänsla.
    Inte bara att känna empati-

  149. -utan känna kärlek och agera
    på viljan att minska lidande.

  150. Hos sig själv och andra.
    Det börjar hos oss själva igen.

  151. I en VUCA-värld, i komplexa system,
    som är volatila, osäkra, mångtydiga-

  152. -finns en sak vi kan vara säkra på:
    att vi misslyckas.

  153. Vi kommer att göra fel
    och det kommer att göra ont.

  154. Vår förmåga att återhämta oss,
    till medkänsla med dem omkring oss-

  155. -våra kollegor, våra kära,
    våra släktingar över jul-

  156. -att faktiskt orka omfamna det.

  157. Tre enkla strategier från forskningen
    är "humanity"-

  158. -att förstå att när jag gör fel,
    så händer det som människa.

  159. Andra gör också fel.

  160. Jag som ledarutvecklare,
    misslyckas varje dag-

  161. -med min flickvän, mamma, släktingar,
    som jag bryr mig allra mest om.

  162. Att förutom att förstå och känna-

  163. -att det är allmänmänskligt,
    även acceptera känslorna.

  164. Jag blir arg, ledsen och skäms
    att jag sa så där!

  165. Att öva på acceptansen
    som en strategi.

  166. Den sista är "kindness", att jag
    vänligt pratar med mig själv.

  167. Att jag aktivt anstränger mig
    att vänligt kommunicera med andra.

  168. "Compassion" är också en strategi
    för att orka med. Förändring gör ont.

  169. Och vad brukar vi göra
    när det gör ont?

  170. Dra! Eller hur?
    Vi flyr eller vi fajtas-

  171. -eller står stilla och vet inte
    vart vi ska titta eller gå.

  172. Ju mer vi tränar självmedkänsla
    och medkänsla-

  173. -desto mer orkar vi vara där
    och nu, vi hittar nya strategier.

  174. Den fjärde förmågan
    är perspektivsökande.

  175. Vi tränar oss i att aktivt söka
    nya perspektiv, i att förstå:

  176. "Vilken information sitter jag på nu,
    vilken information har de andra?"

  177. När vi fattar majoritetsbeslut,
    vilken visdom äger minoriteten?

  178. Varför säger de nej? Vad är det för
    kunskap de har som jag saknar?

  179. Jag kan byta perspektiv med nån.
    Stefan gillar den övningen.

  180. Att träna oss i att förstå andra,
    att söka nya perspektiv.

  181. En transformation för mig personligen
    var när jag gjorde Lectica.

  182. Lectica.org är ett verktyg,
    där man mäter kognitiv komplexitet.

  183. Jonathan Reams, professor
    i vuxenutveckling, talade om för mig:

  184. "Janne, vet du om"-

  185. -"att perspektivtagande
    och perspektivsökande"-

  186. -"inte korrelerar?"

  187. Jag blev helt ställd.

  188. "En individ kan vara duktig på
    att ha många perspektiv."

  189. "Det exploderar i huvudet på dem
    när de tar nånting till sig."

  190. "Men de fallerar ofta på
    att söka perspektiv hos andra"-

  191. -"eftersom de tror att de redan
    har så många perspektiv."

  192. När jag förstod det, började det
    hända saker för mig i mitt ledarskap.

  193. Och i hur jag sökte information
    från dem omkring mig.

  194. Den femte
    och kanske viktigaste förmågan-

  195. -är vår förmåga att skapa mening.

  196. Och det är ett verb.
    Meningsskapande.

  197. Ledarskap handlar allt mer om det.
    För det första, för oss själva.

  198. Jag städar upp i mitt liv, integrerar
    händelser som har varit tuffa-

  199. -under min uppväxt, under min dag,
    och gör dem meningsfulla.

  200. Som vi gör genom att reflektera,
    genom att skriva och verbalisera.

  201. Men också framåt, att jag klurar på:
    "Vad är visionen? Vart vill vi?"

  202. Vad känns meningsfullt nu
    och framåt för oss som grupp-

  203. -som organisation,
    som samhälle, som mänsklighet?

  204. Meningsskapandet har vi ägnat
    alldeles för lite tid åt.

  205. Ledarskapets paradigm
    har handlat om vad man ska göra.

  206. I och med taylorismen var fokus på
    hur vi ska få det mer effektivt.

  207. Vi behöver träna oss själva och
    våra ledare att möta varför-frågorna.

  208. Det är de svåraste frågorna
    och det är där vi behöver lägga tid.

  209. Tack!

  210. Text: Christina Nilsson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Nödvändiga färdigheter för att växa som människa

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Teknologisk och kulturell utveckling har givit oss människor mer makt och potential än någonsin. Samtidigt riskerar vi att åsamka oss själva och världen stor skada. Vilka färdigheter behöver vi utveckla för att kunna hantera förändring? Caroline Sahlborn och Jan Artem Henriksson presenterar fem mänskliga förmågor som alltid kommer att vara värdefulla oavsett hur samhället utvecklas. Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Ämnen:
Psykologi och filosofi, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper, Värdegrund
Ämnesord:
Framtidsfrågor, Framtidsstudier, Samhällsvetenskap, Socialt samspel
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Konsten att göra skillnad

Mänskligheten står under de närmaste decennierna inför stora utmaningar. Professor Stefan Einhorn menar att vi har möjlighet att skapa en bättre värld där människor inte svälter, barn inte dör i onödan på grund av undermålig sjukvård etc. Men vi kan också förstöra förutsättningarna för allt mänskligt liv. Enligt Einhorn är godhet och visdom två egenskaper vi bör sträva efter för att överleva resan in i framtiden. Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Pålitlighet och kreativitet - två oumbärliga egenskaper

Martin Ingvar föreläser om personliga egenskaper som kommer att vara viktiga i framtidens samhälle - pålitilighet och kreativitet. Varför kommer just dessa egenskaper att värderas högt? Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Nödvändiga färdigheter för att växa som människa

Teknologisk och kulturell utveckling har givit oss människor mer makt och potential än någonsin. Samtidigt riskerar vi att åsamka oss själva och världen stor skada. Vilka färdigheter behöver vi utveckla för att kunna hantera förändring? Caroline Sahlborn och Jan Artem Henriksson presenterar fem mänskliga förmågor som alltid kommer att vara värdefulla oavsett hur samhället utvecklas. Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Psykopatiska drag i vardagen

Karolina Sörman föreläser om psykopatiska drag kopplat till arbetsliv. Hon presenterar modeller som utgår ifrån att människor har varierande grader av psykopatiska drag. Kan det vara fördelaktigt att vara extremt orädd? Kan oärliga bedragare accepteras i grupper av människor där de flesta är ärliga och pålitliga? Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Vad får oss att krascha - och sedan resa oss igen?

Läkaren och forskaren Walter Osika berättar om stress och utmattning. Hur påverkas tankeförmågan och den känslomässiga regleringen av brist på återhämtning? Han beskriver riskfaktorer för utmattning och hur ett medvetet förhållningssätt kan förebygga ohälsa. Självkännedom beskrivs som central för andra förmågor som är viktiga, såsom medkänsla, kreativitet och kritiskt tänkande i komplexa högstressmiljöer. Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Framtidens ledarskap

Forskaren Christin Mellner föreläser om ledarskap och ledares roll i ett föränderligt samhälle. Hon presenterar forskning kring vad ledare själva behöver för att klara sina uppdrag. Vikten av organisatoriska stödstrukturer och individuella förhållningssätt betonas. Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Konsten att hantera en föränderlig framtid

Alternativa fakta - om kunskapen och dess fiender

Åsa Wikforss reder ut fenomenen post-sanning och faktaresistens ur ett filosofiskt och ett psykologiskt perspektiv. Hon förklarar vad det innebär att ha kunskap och varför kunskapen är så värdefull. Hon beskriver också de psykologiska mekanismer som gör att vi i vissa situationer inte förmår ta till oss fakta. Inspelat den 5 december 2017 på Moderna Museet i Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet (CSS).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Leva som man lär

Olivier Oullier forskar kring gapet mellan beteende och handling. Här resonerar han kring det osannolika faktum att så många viktiga beslut fattas på enkätundersökningar, trots att alla vet att självrapporterade uppgifter är vanskliga. I och med det digitala övertaget idag råder ingen brist på data över hur vi agerar, och därför kan vi också förutse människors konsumtionsvanor. Går det också att förutse vårt matbeteende? Inspelat den 14 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet

Sveriges starkaste

Zilan håller sin motståndare i ett stadigt grepp. Om bara några sekunder är allt avgjort. Då kan hon vara Sveriges starkaste 12-åring. På läktaren sitter Monica och Morgan och hejar. De har tagit hand om Zilan sen hon var fyra år och behövde en ny familj. Zilan har kämpat med förluster i hela sitt liv, nu har hon en brinnande längtan efter att vinna.