Titta

Doki

Doki

Om Doki

Doki, Figge, Gabi, Annabell, Mundi och Otto är ett gäng vänner med helt olika personligheter. Vi följer deras nyfikenhet, upptäckarlust och tokiga äventyr när de åker till olika platser runt hela jorden. Varje äventyr börjar med en fråga som de försöker besvara genom att åka iväg på expedition. Frågorna kan till exempel handla om ifall det finns drakar, om det går att jonglera i rymden eller hur silke tillverkas.

Till första programmet

Doki : RobotrymlingarnaDela
  1. -Äventyr finns runtomkring oss
    -Och vi har så många frågor

  2. Tillsammans har vi så kul
    i vårt gäng

  3. Kom igen!

  4. Överallt i hela världen,
    i varje sorts terräng

  5. Det är kul
    att utforska med Dokis gäng

  6. Det är kul
    att utforska med Dokis gäng!

  7. Robotrymlingarna.

  8. -Vingklaffar?
    -Vingklaffar.

  9. Stabilisator? Ser bra ut, Otto!

  10. Ni kontrollerar massor
    mellan resorna!

  11. Säkerheten först! Planet måste vara
    i toppkondition varje gång vi flyger.

  12. Oljekontroll!

  13. Här, Mundi.

  14. -Hallå? Vad är det där?
    -Förlåt, Figge. Klarade sig boken?

  15. Jag hoppas det. Den handlar
    om robotar som bygger grejer!

  16. Sen förvandlas de till onda robotar
    som förstör allt i sin väg!

  17. Åh nej!

  18. Oj, förlåt. Jag ska städa. Nu hade
    en robot varit riktigt bra att ha!

  19. -För att städa?
    -För att göra alla sysslor!

  20. En bra robot skulle till och med
    kunna göra era sysslor med planet.

  21. -Kan robotar verkligen göra sånt?
    -Det kan jag nog ta reda på.

  22. Vad kan egentligen
    robotar göra för nåt?

  23. Teamet från Tokyo i Japan säger
    att de har en massa robotar där.

  24. -Har de nån som kan göra ens sysslor?
    -Det får vi ta reda på.

  25. Det är expeditionsdags!

  26. Häng med!

  27. Hela gänget, alla gör sig redo
    att se vad vi får se - häng med!

  28. Hela gänget ställer samma fråga
    Nåt vi vill veta mer

  29. Tokyo i Japan, här kommer vi!

  30. Hela gänget, alla gör sig redo
    att se vad vi får se

  31. Det är nåt vi vill veta mer
    Dags för expedition - häng med!

  32. Människor har försökt bygga robotar
    i flera hundra år?

  33. Jag kan röra mig precis som en robot?

  34. Robot!

  35. Var uppmärksam nu!
    Du kommer missa landningsbanan.

  36. -Ännu en perfekt landning!
    -Ja, men var är robotarna?

  37. Jag ser inga... Aj!

  38. -Åh, han bjuder på godsaker!
    -Men hur funkar han?

  39. -Hur visste han att vi skulle komma?
    -Kolla, där borta!

  40. Där fick ni mig. Jag heter Yasue.
    Ni måste vara Team Doki.

  41. -Är det här din robot?
    -Ja, jag har byggt den.

  42. Jag kontrollerar den också.

  43. Häftigt!

  44. Hoppsan, förlåt.
    Det var mitt fel.

  45. Det är lugnt! Jag är glad över
    att få träffa en riktig robot!

  46. Den kan bara bjuda på godsaker, men
    vi har fler i mina föräldrars fabrik.

  47. -Vill ni ta er en titt?
    -Ja!

  48. Välkomna till vår fabrik.

  49. -Gissa vad de här gör.
    -Bilar?

  50. -Leksaker?
    -Rymdskepp?

  51. Nej, de gör fler robotar.
    Det här är en robotfabrik!

  52. -Coolt! Vad kan den roboten göra?
    -Det är en fotbollsrobot.

  53. Försök göra ett mål.

  54. -Han är bra!
    -Känn på den här, då!

  55. -Oj!
    -Wow, snacka om häftig robot.

  56. Men jag vill ha en robot
    som kan göra mina sysslor!

  57. Då måste man bara programmera dem
    till det.

  58. -Vill ni försöka?
    -Ja!

  59. -Men vad betyder "programmera"?
    -Jag ska visa er.

  60. Programmeringsrummet är här borta.

  61. Vi programmerar dem med datorer
    och säger vad de ska göra.

  62. Så här.
    "Höj arm, hand upp, ner, upprepa."

  63. Oj, den vinkar! - Hej!

  64. Måste du lära den vinka?
    Jag trodde att robotar var smarta!

  65. De blir det man programmerar
    dem till. Det här var enkelt.

  66. Jag kan göra en ännu lättare:
    "Sluta vinka."

  67. -Tack så mycket!
    -Och om den är mer komplicerad?

  68. Då kan de göra jättehäftiga grejer.

  69. Vi kan lära dem hantera
    olika situationer.

  70. Det har jag hört talas om.
    Det kallas för if-sats-program.

  71. Får jag testa?

  72. Om roboten hör musik,
    så dansar roboten.

  73. Då ordnar jag
    en rockande robotlåt!

  74. Du gjorde det! Den dansar
    - och riktigt snyggt också!

  75. Jag vill att en robot
    städar mitt rum-

  76. -så om robot nummer två ser nåt
    smutsigt, så ska den städa upp det.

  77. -Oj, bra jobbat!
    -Jag är ett robotprogrammerargeni!

  78. Du, geniet...

  79. -Åh nej!
    -Hoppsan!

  80. Jag fixar det!

  81. Förlåt!

  82. Ingen fara! Jag lär mig nya danssteg!

  83. Yasue,
    hur får jag den att sluta städa?

  84. De är för långt borta!
    Signalen når inte fram!

  85. Vi måste stoppa dem själva! Skynda!

  86. Åh nej, stoppskylten!
    Annabelle, jag måste låna lite färg!

  87. Den städar bort alla gatuskyltar!
    Det är farligt.

  88. -Vi måste stoppa dem!
    -Robotarna vet inte hur man stannar!

  89. Det finns inte med i programmeringen!

  90. -Har de nån avstängningsknapp?
    -Ja, den sitter uppe på huvudet!

  91. Kom igen! Det är dags
    att fånga robotrymlingarna.

  92. Jag stänger av dansroboten!

  93. Åh nej!

  94. Bra försök, Annabelle!
    Se och lär dig av experten!

  95. Hallå!
    Jag vill bara, stänga av dig!

  96. Jag måste ändå säga att städroboten
    fick ditt ansikte renare än nånsin.

  97. Om vi inte stänger av dem gör de bara
    det som de är programmerade till.

  98. -Om och om igen!
    -"Om och om igen"?

  99. Vi använder det för att stoppa dem.

  100. -Hur då?
    -Jag har en plan!

  101. Okej, är alla redo nu?

  102. -Redo!
    -Redo!

  103. Om roboten hör musik
    kommer den för att dansa.

  104. Vi använder det
    för att få den dit vi vill.

  105. Den kommer! Det är din tur, Gabi.

  106. Det funkar! Vad gör vi nu, då?

  107. Allt det där ingår i vår plan.

  108. -Du måste städa upp det igen!
    -Och igen, och igen.

  109. De håller på så där
    tills batterierna är slut.

  110. Det funkar! Du klarade det!

  111. Det var allas förtjänst!

  112. Nu behöver vi bara ordna
    så att allt ser ut som innan.

  113. -Så ja.
    -Då är vi klara.

  114. Du får ett expeditionsmärke, Yasue.
    Tack för att vi fick se dina robotar.

  115. Jag visste inte att det kunde göra
    så många olika grejer!

  116. -Vi borde göra om det här!
    -Det vore jätteskoj.

  117. Men då får vi vara försiktigare
    när vi programmerar robotarna.

  118. De är bara så smarta som man gör dem.

  119. Så, nästan klara.
    Men inte tack vare Figge!

  120. -Var är han förresten?
    -Goda nyheter!

  121. Jag har laddat upp
    och omprogrammerat min städrobot.

  122. Figge!

  123. Ingen fara, jag har programmerat
    den att stanna. Kolla här!

  124. Åh nej! Jag tog med dansroboten
    av misstag!

  125. Grattis, gänget,
    vi har fått svar nu

  126. Expeditionen gick bra
    Ses igen en annan dag

  127. -Ja!
    -Bra jobbat, allihop!

  128. Textning: Richard Schicke
    www.btistudios.comn

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Robotrymlingarna

Avsnitt 41 av 47

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Team Doki åker till Tokyo i Japan för att lära sig hur man programmerar robotar. Men några robotar försvinner av misstag ut från robotfabriken och ställer till med kaos i staden. Doki och hans gäng måste rädda situationen.

Ämnen:
Teknik
Ämnesord:
Databehandling, Datorer, Japan, Maskinteknik, Programmering, Robotar, Teknik
Utbildningsnivå:
Förskola

Alla program i Doki

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoki

Tappra riddar Figge

Avsnitt 1 av 47

Figge leker riddare och skryter om att han är så modig att han kan bekämpa en riktig drake. Och Gabi säger att hon vet var man kan hitta drakar. Team Doki flyger iväg till ön Komodo i Indonesien för att leta riktiga drakar.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoki

På Sidenvägen

Avsnitt 2 av 47

Annabell har råkat förstöra mammas sidensjal och vill laga den. Sjalen är gjord av silkestråd. Var får man tag på det, och vad är silke egentligen? Team Doki åker till Peking i Kina för att ta reda på det.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoki

Doki i omloppsbanan

Avsnitt 3 av 47

När Otto visar sin nya rymdraket som han har byggt börjar Doki fundera på om det går att jonglera i rymden. Team Doki besöker den internationella rymdstationen där Gabis vän astronauten Valentina jobbar. Doki får testa tyngdlöshet och göra en rymdpromenad.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoki

Tänja gränser

Avsnitt 4 av 47

Var kommer gummi ifrån? Figge vill göra sin gummibandsboll större och behöver fler gummiband. Team Doki flyger iväg på expedition till den brasilianska regnskogen där de träffar Francisco som visar hur gummiband tillverkas. Men först måste de hjälpas åt att samla in mjölksaft från träden.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoki

Upp för varje berg

Avsnitt 5 av 47

Doki har blivit jättebra på att klättra på Gabis klättervägg. Nu vill han få en större utmaning. Han föreslår att de ska bestiga världens högsta berg. Hur svårt kan det vara? Team Doki åker iväg på expedition till Mount Everest i Nepal.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoki

Figges varmbad

Avsnitt 6 av 47

Figge luktar inte gott och behöver ett bad, men han gillar inte att bada. Team Doki tar reda på att det finns varma källor man kan bada i på Island. De åker dit på expedition och försöker hitta en varm källa som Figge kan bada bubbelbad i.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoki

Hela världens favoritsmak

Avsnitt 7 av 47

Otto är sugen på vaniljglass, men var kommer vanilj ifrån? Ottos mormor säger att den kommer från en magisk fontän i Madagaskar i Afrika. Kan det vara sant? Dags för Team Doki att åka på expedition. Men hur ska de hitta den magiska fontänen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoki

Nere vid bukten

Avsnitt 8 av 47

Gabis favoritväxt har blivit så stor att krukan har gått sönder. Var hittar hon en större blomkruka? Doki får tips om några fantastiska blomkrukor i Kanada. Dags för teamet att åka på expedition. När de kommer till Bay of Fundy är allt de ser en massa små öar. Vännerna paddlar runt och letar. När det blir lågvatten och havet drar sig tillbaka så avslöjas det var krukorna är.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoki

Upp och ner

Avsnitt 9 av 47

Team Doki åker till en ballongfestival i New Mexico för att ta reda på hur de ska få sina ballonger att sväva. De får erbjudande om att själva vara med och tävla med luftballonger och delas in i två lag. Otto, Mundi och Figge tävlar med sitt ballongplan medan Annabell, Doki och Gabi flyger med en vanlig luftballong.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoki

Doki i djupet

Avsnitt 10 av 47

Finns det något ljus på havets botten? Dags för Team Doki att åka på expedition till Medelhavet nära Egypten. Väl på havets botten ser de att det kommer ljus från fiskarna! Hur kan det vara så? Vännerna möter bland annat självlysande maneter och ett gäng lysande hajar.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoki

Dokis vattenledning

Avsnitt 11 av 47

Team Doki vill ha en vattenkran i sitt klubbhus. Men hur ska de göra för att få in vatten till huset? De får tips om att åka till Spanien och titta på en akvedukt som byggdes för 2000 år sedan. Men vad är en akvedukt och vad har den med vatten att göra?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoki

Pressa ost

Avsnitt 12 av 47

Team Doki ska tävla om vem som gör den godaste grillade ostsmörgåsen men Figge har ätit upp all ost! Det finns bara en lösning på problemet: Team Doki åker på expedition till Schweiz för att lära sig att tillverka egen schweizerost.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoki

Cykeltävlingen

Avsnitt 13 av 47

Team Doki ska åka på cykelsemester i Paris men väl framme upptäcker de att Otto inte har någon cykel. Vännerna hittar en cykelaffär där de kan hyra en cykel till Otto, men vilken cykel ska Otto ha? De bestämmer sig för att testa de olika cyklarna för att se vilken som är bäst.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoki

Ökenupptäckten

Avsnitt 14 av 47

Teamet behöver få tag på byggmaterial för att bygga ett skafferi till Otto. Doki får tips om att åka till Petra i Jordaniens öken. Men när de kommer dit finns det bara sand och klippor. Går det verkligen att bygga något av sand?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoki

Upp mot skyn

Avsnitt 15 av 47

Team Doki vill bygga en hög tårta med många lager som inte välter. Hur bakar man en stabil tårta? Mundi får en idé, New York är fullt med höga hus så där kan man säkert lära sig att bygga höga tårtor. Team Doki åker på expedition till USA för att förstå hur man konstruerar höga grejer.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Visa fler

Mer förskola & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Doki

Tänja gränser

Var kommer gummi ifrån? Figge vill göra sin gummibandsboll större och behöver fler gummiband. Team Doki flyger iväg på expedition till den brasilianska regnskogen där de träffar Francisco som visar hur gummiband tillverkas. Men först måste de hjälpas åt att samla in mjölksaft från träden.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Nu blir det åka av!

Transporter - i luften!

Gordon är rastlös - det är kallt ute så vad ska man då hitta på? Så kommer han på en makalöst bra uppfinning. Han ska uppfinna en snurre-spinnoff-luftomobil!