Lyssna

NPF-podden

NPF-podden

Om NPF-podden

För alla som är intresserade av frågor som rör barn med neuropsykiatriska diagnoser. Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på frågor och ger handledning om hur man kan hjälpa barn med särskilda behov.

Till första programmet

NPF-podden : Helklass, ensam eller mitt emellan?Dela
  1. Experterna pratar med en mamma vars
    son inte klarar av en stor klass.

  2. Han får undervisning i eget rum,
    men vill vara med andra.

  3. Ingen är nöjd med situationen.

  4. Ofta tänker man att man har en elev
    som inte klarar av stora klassrum-

  5. -och eleven hamnar i ett annat rum.

  6. Och så kämpar vi med att få tillbaka
    eleven in i det stora klassrummet-

  7. -när egentligen alla känner
    att det är för svårt.

  8. Om man istället tänker att killen
    är känslig för ljud-

  9. -behöver tydlighet och en sanerad
    miljö för att kunna klara av det-

  10. -men eleven vill ha sällskap
    och behöver andra.

  11. Då kan man ju tänka att andra
    kommer till honom istället.

  12. Ja, vi bytte skola i höstas och
    de har en resursgrupp för eleverna.

  13. Tanken är att gå fram och tillbaka.

  14. Men om man är rädd att föräldrar
    tycker att de missar undervisning-

  15. -i klassen, om de ska vara med honom?

  16. Om detta är en elev som kan göra
    saker som andra elever gör-

  17. -fast i ett mindre sammanhang,
    så missar man ju inte nånting.

  18. -Man gör liknande saker.
    -Fast med bättre lärarstöd.

  19. I en vanlig klass sitter 25 elever.

  20. Hur lång tid under en 45-minuters
    lektion är eleverna i aktivt arbete?

  21. Om det är hälften, är det jättebra.
    För vissa är det tre minuter.

  22. Och sen inlärande. Det är en hög
    klass på undervisningen jämförbart.

  23. Sen finns det en kul faktor.

  24. När han jobbar själv med en lärare,
    är det som att sitta med chefen-

  25. -på ditt jobb, där chefens enda jobb
    är att se till att du jobbar.

  26. Det är en omöjlig situation, men så
    fort ni är två och läraren är chefen-

  27. -så blir det en annan situation. Då
    jobbar två tillsammans, inte en emot.

  28. Vi märkte att när han är själv med en
    vuxen, är det svårt att komma igång.

  29. Men så fort det är en kompis,
    såg vi på förra skolan-

  30. -då tittar han på den kompisen
    och vill använda dem som ledtrådar.

  31. -På ett annat sätt.
    -Jag jobbar ofta så.

  32. Jag tar med mig någon elev som
    jag vet att jag kan jobba bra med.

  33. Då ökar mina möjligheter att få med
    mig eleven. Jag jobbar via den andra.

  34. Men det handlar om
    hur man lanserar sig själv.

  35. Jag jobbar aktivt med att det ska
    vara kul hos mig.

  36. Folk står i kö.

  37. En annan sak ni gärna får komma
    med råd om är separationsångest.

  38. Han får nästan panik
    om vi pratar om att gå därifrån.

  39. Han var i skolan förut, utan oss.

  40. Men sen det blev så där med utbrott,
    och de ringde-

  41. -så känns det som att han inte litar
    på att andra vuxna kan hjälpa honom.

  42. Det är lite olika ingångar.

  43. Den ena är att han upplever
    att andra kan ta hand om honom-

  44. -och att han tar hand om sig själv.

  45. Hur gör man rent praktiskt när han
    vill ha stöd? Då vill man ju ge det.

  46. Ja, vi måste förbereda honom och
    säga: "Ibland behöver du inte oss."

  47. "Då ska du klara dig på egen hand."

  48. Vi har jobbat med kort. Han får tre.

  49. "Tre gånger idag får du be om hjälp,
    men använd dem inte i onödan."

  50. "Då har du inga när du behöver dem."

  51. Då kan han prioritera
    om han klarar det på egen hand.

  52. Kan man inte sakta men säkert
    bygga ut den här...

  53. Om ni från början är...
    För ni är på skolan?

  54. Ja.

  55. Så att ni sakta men säkert
    är borta en längre stund.

  56. Alltså lite längre borta rent
    fysiskt, en längre stund i taget.

  57. Så att han märker att nu klarar jag
    fem minuter, nu klarar jag en kvart.

  58. Att vänja sig vid att uppleva att han
    klarar av det, det vill vi gärna ha.

  59. Textning: Beatrice Cronholm
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Helklass, ensam eller mitt emellan?

Avsnitt 26

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

En pojke sitter själv och får undervisning i ett rum i skolan, men han vill gärna vara med de andra i klassen. Dessutom måste en förälder alltid vara med i skolan för att sonen ska känna sig trygg. Situationen är ohållbar, men kanske finns det lösningar som de inte tänkt på? Logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén lyssnar och ger råd.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Specialpedagogik > Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, Psykologi och filosofi > Psykologi
Ämnesord:
Barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, Barnpsykologi, Elever med särskilda behov, Personer med psykisk funktionsnedsättning, Psykologi, Skolan, Specialundervisning, Undervisning, Utvecklingspsykologi
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i NPF-podden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Starka känsloutbrott

Avsnitt 1

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förskollärare och en orolig mamma får svar på frågan om hur de kan hjälpa en 7-årig pojke med starka känsloutbrott.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Lillasyster härmar storasysterns adhd

Avsnitt 2

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en nioårig flicka med diagnosen adhd får svar på hur hon kan göra för att hennes yngsta dotter ska sluta härma sin storasysters beteende.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Bara sitta och spela dataspel

Avsnitt 3

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en 14-årig pojke med Aspergers syndrom frågar om hur hon ska få sin son att gå till skolan. Han vill hellre spela dataspel och hans mamma är orolig för att han ska bli en hemmasittare.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Inreda och anpassa klassrummet

Avsnitt 4

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En speciallärare undrar hur hon kan inreda klassrummet för att passa barn med NPF? Finns det några enkla knep?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Få slut på syskonbråk

Avsnitt 5

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förälder ringer in och undrar hur man får slut på syskonbråken hemma.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vad göra med en skolarbetsvägrare?

Avsnitt 6

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. Vad gör man med en elev som är elak mot personal på skolan och vägrar göra skolarbetet? En lärare hör av sig och behöver hjälp med nya idéer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hjälp, vi ska flytta!

Avsnitt 7

Hur kan man förbereda sitt barn på en stor förändring som en flytt eller ett skollov? Det undrar en pappa till en sjuårig pojke med diagnosen adhd. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Belöna eller bestraffa?

Avsnitt 8

Hur ska föräldrar tänka kring belöningar och bestraffningar? Det undrar en mamma som vill att hennes dotter ska komma till skolan i tid. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vägrar att gå till förskolan

Avsnitt 9

En 6-årig flicka får panik av att vara på förskolan och vägrar att gå dit. Hur kan man hjälpa henne att komma över den negativa inställningen till förskolan? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur ska jag orka med tre barn?

Avsnitt 10

Hur ska man räcka till som ensamstående förälder till tre barn med diagnoser? Det undrar en mamma som upplever att tiden och energin inte är tillräcklig. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sommarlovsrutiner

Avsnitt 11

En pappa hörde av sig till oss. Hans tonåring vill bara spela dator, mest bråk blir det vid läggdags och nu bävar pappan för hur det ska bli på sommarlovet. Går det att påverka hans speltider på lovet?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Tics

Avsnitt 12

En 6-årig pojke har kraftiga tics och hans mamma undrar om det går att träna bort. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger tips och råd kring barn med neuropsykiatriska diagnoser.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Utbrott för minsta lilla grej

Avsnitt 13

En 7-åring som skriker i panik när kläderna sitter fel eller något inte blir precis som hon har tänkt. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo samtalar med en mamma som undrar hur hon kan få sin dotter att sluta skrika och bli mer flexibel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur blir alla en del av klassen?

Avsnitt 14

Hur ska skolan göra för att elever som behöver sitta ensamma med sitt skolarbete ändå blir en del av klassen och den sociala gemenskapen? Vilka krav kan man ställa i sociala sammanhang? Det pratar logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén om.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sluta med blöja

Avsnitt 15

Hur får man ett barn att sluta med blöja och gå på toaletten istället? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger råd till en mamma som är orolig för att hennes femårige son fortfarande använder blöja.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Nyanlända elever

Det finns en stark motivation till att lära sig svenska och komma in i det nya samhället som nyanländ elev. Det säger Nihad Bunar, professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. Här berättar han hur skolan ska ta vara på detta och ge bästa förutsättningar. Inspelat på Kulturhuset i Farsta den 16 september 2015. Arrangör: Stockholms Universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Deaf power i skolan

De kallar sig dövaktivister och de rycker ut när dövas och hörselskadades rättigheter är hotade. 23-åriga Rebecca Jonsson och några andra aktivister kedjade vid ett tillfälle fast sig i trappen till dövskolan Östervångsskolan i Lund. De protesterade mot att ingen döv kandidat gått vidare i rekryteringen av en ny rektor till skolan. En annan tendens som väcker protester bland unga döva är att dövskolor slås ihop med skolor för hörande. Vi möter dövaktivisterna som vänder sig mot vad de kallar hörselnormen i samhället och som vill att dövskolan ska vara en fristad där döva och hörselskadade får vara sig själva. Hela programmets innehåll finns som text i programmanuset.