Titta

Perspektiv på världen

Perspektiv på världen

Om Perspektiv på världen

Är mänskliga rättigheter en självklarhet överallt? Vilka krafter styr våra val av politiker? Varför gör vi inte mer för att rädda miljön? Serien tar dig med till olika platser runtom i världen för att se på frågor om demokrati, jämställdhet och miljö ur nya perspektiv. Programmen är indelade i åtta olika teman utifrån kursplanen i samhällskunskap. De kan användas var för sig eller tillsammans, för att väcka intresse och skapa förståelse.

Till första programmet

Perspektiv på världen : Konflikter - krigets offerMaterialDela
  1. När jag reste till Sverige åkte jag
    från Syrien till Turkiet, Grekland-

  2. -Makedonien, Slovenien, Österrike,
    Tyskland, Danmark, Sverige.

  3. Jag fick ingen hjälp från världen.
    FN hjälpte inte till.

  4. Jag kan tycka att våld är motiverat-

  5. -om det våld jag utövar är mindre
    än det jag förhindrar.

  6. 62 avrättningar.

  7. -Misslyckanden accepteras inte.
    -De ville se blod.

  8. -Jag har en Magnum.
    -Kvinnor använder hjärnan.

  9. Aggression bemöts av aggression.

  10. Krig är en organiserad, våldsam
    konflikt mellan stater eller folk.

  11. Förekomsten av krig och våld minskar
    i takt med moderniserade samhällen.

  12. Men fortfarande pågår flera krig
    i världen.

  13. Det är ofta inte självklart vem som
    bär ansvaret och hur de ska lösas.

  14. Det vi vet är att de
    som drabbas hårdast ofta är civila-

  15. -män, kvinnor och barn.
    Omar är en av dem.

  16. Hans liv ändrades när protesterna,
    den arabiska våren, nådde Syrien.

  17. Revolutionen började i Syrien den
    15 mars 2011. Då var jag femton år.

  18. Kriget i Syrien började när regimen
    satte in våld mot fredliga protester.

  19. På bilder syns hur Omar och andra
    civila tillfångatas och misshandlas.

  20. Efter många timmar tog de oss
    till olika fängelser.

  21. När jag kom till fängelset,
    fängelse nummer 215-

  22. -så fanns där ingen plats.
    Fyra kvadratmeter stora rum.

  23. Där var 100 personer. 50 sitter och
    50 står. De bytte var fjärde timme.

  24. Man sitter exakt så här.
    Jag sov så här.

  25. Efter 3-4 timmar blev jag trött
    och bytte så här.

  26. Första frågan till personen bredvid
    mig var: Hur länge har du varit här?

  27. Jag tänkte mig två timmar
    eller en halv dag-

  28. -för man orkar inte mer.

  29. Han sa tre månader.

  30. Det var inte bra att höra.
    Jag hade föreställt mig två dagar.

  31. -Hur länge var du där?
    -Ett år och nio månader.

  32. Tusentals syriska civila har
    fängslats, torterats och mördats.

  33. Förhållandena i fängelserna
    har beskrivits som fruktansvärda.

  34. I fängelse nummer 215 fick jag
    en penna.

  35. Jag fick ansvaret att skriva siffror.
    Numret på folk som dör.

  36. Det här är min kusin Rashad.
    Han var två år äldre än mig.

  37. Han dog efter tio månader i fängelset
    och jag skrev numret på honom.

  38. Trots tortyr och svält,
    överlevde Omar-

  39. -men hans kusiner
    hade inte samma tur.

  40. Bashir blev jättesjuk
    och kunde inte gå längre.

  41. Det var mitt ansvar att ta honom
    till toan så jag bar honom så här.

  42. På vägen till toan, 35 meter,
    så står det vakter som torterar dig.

  43. Jag ska gå i mitten och torteras när
    jag bär Bashir. Jag var inte stark.

  44. Så jag går, torteras, ramlar
    och sen kommer vi fram till toan.

  45. Vi kommer fram till toan
    och Bashir säger: "Omar, jag dör".

  46. Jag bär Bashir i mina armar
    och tittar på honom så här.

  47. Då dog han när jag bar honom.

  48. De som drabbas av kriget är de
    som är längst ner och vanligt folk.

  49. De har inga medel att sätta emot.
    Ofta är konsekvenserna förödande.

  50. Alternativet är en cell
    eller i värsta fall avrättning.

  51. Ulf Henricsson har varit officer i 40
    år med flera internationella uppdrag.

  52. Han har stor erfarenhet av krig
    efter sina år i armén.

  53. Han har varit medlare för FN-

  54. -den organisation vars huvuduppgift
    är att skapa och bevara fred.

  55. Medling behövs alltid.
    Det går inte annars.

  56. Sen måste det finnas
    en vilja till medling.

  57. Det är inte alltid den finns.

  58. Man vill inte komma vidare
    eller ha förhandlingar.

  59. Det är ingen som åker från Syrien
    till Geneve.

  60. När man ska gå in i en konflikt
    är en svår fråga.

  61. Andra världskriget är ett exempel.
    Man väntade för länge.

  62. Därför skulle man ha satt stopp för
    Hitler 1938.

  63. Nu är det tydligaste exemplet Syrien.

  64. Det är konstigt att jag lever.

  65. Alla mina vänner dog
    och mina kusiner.

  66. Hur kunde jag överleva?

  67. Vad kan vi göra för att förhindra
    krig? Är krig ibland oundvikligt?

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Konflikter - krigets offer

Avsnitt 8 av 22

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

De som drabbas hårdast i krig är civila - män, kvinnor och barn. Vi träffar Omar som drabbades när kriget kom till Syrien. Han fängslades och torterades, innan han slutligen lyckades fly. Vi får också träffa FN-medlaren Ulf Henricsson som menar att krig ibland kan vara berättigat.

Ämnen:
Samhällskunskap > Mänskliga rättigheter, Samhällskunskap > Politik och statskunskap > Konflikter och konflikthantering
Ämnesord:
Civilbefolkning, Folkrätt, Internationella relationer, Krig, Rättsvetenskap, Samhällsvetenskap, Syrien, Syriska inbördeskriget 2011-
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Perspektiv på världen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Miljö - hotet mot miljön

Avsnitt 1 av 22

De flesta forskare är eniga om att människan ligger bakom den senaste tidens klimatförändringar. Men meningarna om hur vi ska göra för att rädda miljön går isär. Vissa länder sätter jobben före, medan andra vill gå i bräschen för att vi ska nå miljömålen, till exempel genom att stifta nya lagar mot utsläppen. I inslaget möter vi såväl svenska klimatförhandlare som den unge amerikanske miljödebattören Xiuhtezcatl Martinez.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Miljö - kampen för miljön

Avsnitt 2 av 22

Det finns flera sätt att kämpa för miljön. Vi träffar två unga personer som valt att engagera sig på olika sätt - den ena inomparlamentariskt genom Sveriges ungdomsorganisationer, den andra utomparlamentariskt genom Greenpeace.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Ekonomi - pengar, makten och demokratin

Avsnitt 3 av 22

I en demokrati är det folket som bestämmer. Men valkampanjer kostar pengar - vilka intressen ligger bakom? Hur jobbar lobbyister och donatorer? Vi tittar på ett av världens mest uppmärksammade val, det amerikanska valet 2016. Vilken betydelse hade pengar där, och hur påverkas den demokratiska processen av pengar?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Mänskliga rättigheter - när de mänskliga rättigheterna kränks

Avsnitt 4 av 22

Mänskliga rättigheter finns reglerade bland annat genom Genèvekonventionen. Ändå får människor runtom i världen sina rättigheter kränkta. Vi träffar Omar, som fängslades och torterades i samband med kriget i Syrien. Varför kränks de mänskliga rättigheterna på så många platser runtom i världen?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Mänskliga rättigheter - dödsstraff

Avsnitt 5 av 22

Som ett sätt att få medborgarna i ett samhälle att följa de lagar vi gemensamt kommit överens om är bestraffning ett medel. Men vad är egentligen syftet med straff? Vi träffar två dödsdömda fångar och en tidigare bödel som reflekterar över dödsstraffet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Mänskliga rättigheter - hbtq-rättigheter

Avsnitt 6 av 22

1944 avskaffades lagen som förbjöd homosexualitet i Sverige. Istället finns det idag lagar som förbjuder diskriminering av homosexuella personer. Men i ett globalt perspektiv ser det annorlunda ut - i 71 länder är det fortfarande olagligt att vara homosexuell, och i ännu fler länder är homosexualitet inte kulturellt accepterat. Vi träffar Yohanes som lever som homosexuell i Ghana, ett land där homosexualitet är förbjudet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Mänskliga rättigheter - hbtq-hatbrott

Avsnitt 7 av 22

Både Sverige och USA ligger i framkant vad gäller hbtq-personers rättigheter. Sverige var bland de första länderna att tillåta samkönade äktenskap. Ändå är risken att utsättas för hatbrott något som hbtq-personer tvingas leva med dagligen i båda dessa länder. Gwen är talesperson för Pink Pistols, en internationell självförsvarsgrupp som hanterar problemet genom att beväpna sig. Vad beror det på att hbtq-personer fortfarande inte kan känna sig trygga, ens i länder som anses vara föregångare var gäller hbtq-rättigheter?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Konflikter - krigets offer

Avsnitt 8 av 22

De som drabbas hårdast i krig är civila - män, kvinnor och barn. Vi träffar Omar som drabbades när kriget kom till Syrien. Han fängslades och torterades, innan han slutligen lyckades fly. Vi får också träffa FN-medlaren Ulf Henricsson som menar att krig ibland kan vara berättigat.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Konflikter - terrorism

Avsnitt 9 av 22

Efter 11 september-attackerna 2001 har terrorism fått stort fokus i vårt samhälle. Vi besöker den terrorstämplade organisationen Army of God i Virginia, USA, för att försöka förstå hur en terrorist rättfärdigar sina handlingar. Terrorforskaren Misse Wester berättar om terrorism ur ett historiskt perspektiv, och om hur vi reagerar på terrorbrott. Hur kan vi bekämpa terrorism?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Statsskick - viral påverkan

Avsnitt 10 av 22

Spridningen av politiska åsikter via mem har letat sig in hela vägen till gamerforum och chatrum. Ryan Broderick på nyhetssajten Buzzfeed är expert på hur idéer föds och sprids på olika internetplattformar. Vi träffar en förgrundsgestalt för alternativhögern som förklarar hur de använder sig av mem för att nå ut med sitt budskap till en större, och oftast ung publik. De flesta unga idag känner igen fenomenet med mem, men har de uppmärksammat att de ofta kommer med ett politiskt budskap?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Samhälle - högerextremism

Avsnitt 11 av 22

Rätten att få uttrycka sin åsikt är en av demokratins grundpelare. Men ibland blir övertygelser så kompromisslösa och extrema att det inte finns utrymme för dialog. Vi träffar Patrik Hermansson som infiltrerade den amerikanska alternativhögern. Vi får också träffa alternativhögerns förgrundsgestalt Richard Spencer som berättar om sina tankar kring jämlikhet och demokrati. När blir extremism en fara för demokratin, och hur vi ska förhålla oss till de som utnyttjar demokratiska rättigheter för att sprida antidemokratiska budskap?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Samhälle - Sverige, ett extremland

Avsnitt 12 av 22

Enligt en världsomspännande studie av medborgares värderingar är Sverige extremt, i det avseendet att vi lever i ett sekulariserat samhälle, och att vi tänker mer på vår individuella utveckling än vad man gör i många andra länder. Vi får träffa Stevie som är född i Sverige, men inte kände sig hemma förrän han flyttade till sina föräldrars hemland Ghana. Om hur värderingar får en del att känna sig trygga, och andra utanför.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Samhälle - hijras, Indiens tredje kön

Avsnitt 13 av 22

När debatten om ordet hen var aktuell i Sverige, fanns det vissa som såg det som en självklarhet med ett könsneutralt personligt pronomen, medan andra blev provocerade. Vilken status har transpersoner i Sverige idag? I Indien är det tredje könet - hijras - en del av samhället, och finns omnämnt redan i den hinduiska sanskritlitteraturen. Det syftar främst på en person som är född som pojke, men lever som transsexuell. Hijra blev ett juridiskt tredje kön i Indien 2014.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Samhälle - kvotering

Avsnitt 14 av 22

Inte ens i ett föregångsland som Sverige är vi helt jämställda. Diskussionerna om hur vi ska komma till rätta med problemet är ständigt aktuella. Kvotering är en metod, men den har lika stort stöd som den har motstånd. I Ghanas huvudstad Accra har stadens transportmyndighet dragit igång en utbildning för kvinnliga busschaufförer. Resultatet är fler kvinnor i arbete och mer balans i det mansdominerade yrket.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Sverige och världen - EU

Avsnitt 15 av 22

Den Europeiska unionen är världens största samarbete mellan länder. Inom EU ryms en halv miljard människor med olika kulturer, seder, politik och språk som ska samsas med varandra. Unionen kommer ursprungligen ur en fredstanke, men vad händer när länder börjar lämna samarbetet?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Makt hos mig

Emilia och Åsa Romson

Emilia är 21 år och bor i Linköping där hon jobbar som ungdomsledare på ett aktivitetshus för unga. Hon får besök av Åsa Romson (MP) som är vice statsminister och klimat- och miljöminister. För Emilia är frågor om sexuellt våld och samtycke viktiga. Men hon vill också diskutera varför det inte satsas mer på unga människor på landsbygden, där hon själv har växt upp. Emilia upplevde ett utanförskap under sin uppväxt, med självskadebeteende och psykisk ohälsa som följd. I programmet berättar hon för Åsa Romson om en våldtäkt hon utsattes för som tonåring. Programledare: Ison Glasgow.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnsexhandel i Kenya

Flickorna i Nairobis slum

I Kenyas huvudstad Nairobi lever miljontals människor i slumområden. Där har ingen egen toalett eller rinnande vatten och många saknar el. Varje år tvingar fattigdomen in tusentals unga tjejer i prostitution. En av dem är Vanessa, 14 år. Hennes föräldrar överger henne och hon lämnas ensam med sina småsyskon. Också Mary förlorar sina föräldrar tidigt och tvingas in i prostitution. Men efter att hon hamnat i fängelse bestämmer hon sig för att starta en förening där prostituerade hjälper varandra till ett bättre liv.

Fråga oss