Titta

Dröm om demokrati - syntolkat

Dröm om demokrati - syntolkat

Om Dröm om demokrati - syntolkat

Här får du en grundkurs i hur demokratin i Sverige fungerar. Vilka val kan du rösta i, och hur fördelas den politiska makten? Du lär dig om Sveriges konstitution och grundlagar. Du får veta mer om kampen för allmän rösträtt, kvinnokamp och rättvisa villkor på arbetsmarknaden. Vad är höger och vänster i politiken, och hur används skatterna? Du får stifta bekantskap med människor som driver frågor utanför det politiska systemet samt med företrädare för de politiska blocken. Vad är fri press och vad är propaganda? Skillnaden mellan diktatur och demokrati förklaras. Alla intervjuer och reportage ramas in av en svart humoristisk dramatiserad del som beskriver ett framtida Sverige år 2040 där en diktator styr som enda kandidat att rösta på. Men det finns de som minns hur det var när Sverige var en demokrati och som kämpar mot diktaturen genom att utbilda den yngre generationen. (Sakförhållanden kan ha förändrats sedan serien gjordes.)

Till första programmet

Dröm om demokrati - syntolkat : PartipolitikDela
  1. Sverige lyder under en diktator
    som har all makt.

  2. Det lilla motstånd som fanns
    har brutalt slagits ned.

  3. De få som vågat protestera har
    kastats i omprogrammeringsfängelse.

  4. Makt. Jag älskar makt. Och ni,
    mina kära undersåtar-

  5. -ni älskar mig.
    Jag tackar er för er kärlek.

  6. Sverige hade demokrati
    i drygt hundra år, men förlorade den.

  7. Människorna blev lata
    och tog demokratin för givet.

  8. Det är en svår tid
    för medborgarna i Sverige-

  9. -men fortfarande finns det de
    som kommer ihåg hur det var innan.

  10. Som drömmer om nånting annat.

  11. God afton, kära barn,
    mina älskade undersåtar.

  12. Jag har räknat rösterna i valet-

  13. -och kommit fram till
    att jag har fått 117 % av rösterna.

  14. Ett mycket glädjande resultat
    för oss alla.

  15. Och jag är djupt tacksam
    och rörd över ert förtroende.

  16. Att ni vill
    att jag ska bestämma allt.

  17. Allt, allt, allt.

  18. Hur är det?

  19. -Vad tänker du på?
    -Äh, jag vet inte.

  20. -Jag tänker på det där med demokrati.
    -Inte så högt.

  21. Demokrati är ett förbjudet ord.

  22. Jag tänkte på det där med demokrati.

  23. Hur visste man vad man skulle rösta
    på när det fanns flera alternativ-

  24. -och inte bara en diktator?

  25. Vilka frågor du har.
    Jag ska försöka förklara.

  26. Alla tycker ju inte lika om allting-

  27. -och då kan det vara bra
    att ha olika partier att rösta på.

  28. Vad är ett parti?

  29. En gång sa Jenny Madestam
    att ett parti är en...

  30. Du ska få se ett gammalt tv-program
    som tar upp just det.

  31. Varsågod.

  32. Idag handlar UR:s demokratiserie
    om partier och deras idéer.

  33. Ett parti är en organisation
    som samlar människor med liknande-

  34. -idéer och tankar om samhället
    och människan i samhället.

  35. Man brukar prata om vänster och höger
    och vänsterpartier och högerpartier.

  36. Vänsterns färg är röd
    och högerns blå.

  37. Vänsterpartiet och Socialdemokraterna
    är vänsterpartier.

  38. Moderaterna, Liberalerna-

  39. -Centerpartiet och Kristdemokraterna
    är partier som står till höger.

  40. Miljöpartiet brukar själva säga-

  41. -att de inte
    går att placera in på skalan.

  42. De står för nånting annat.

  43. Sverigedemokraterna är också svåra
    att placera in på den här skalan.

  44. Partier samarbetar ofta i block
    för att bli starkare-

  45. -både i riksdagen och i regeringen.

  46. De fyra högerpartierna kallar sig
    tillsammans för alliansen.

  47. Hur ska man klara personalbristen,
    som är akut, inom sjukvården?

  48. Här står partiledarna
    för riksdagspartierna.

  49. Högerpartierna till höger,
    Sverigedemokraterna i mitten-

  50. -och vänsterpartierna
    och Miljöpartiet till vänster.

  51. Vi tillförde 100 miljarder till
    svensk välfärd. Det går att öka...

  52. Det är mycket känslor.

  53. -Vi satsar visst på välfärden!
    -Titta på er egen budgettabell.

  54. Politik
    bygger på idéer och värderingar.

  55. Idéer om hur samhället ska fungera
    och värderingar om rätt och fel.

  56. Det väcker mycket känslor.

  57. Några andra som är engagerade i
    politik är Blanche, som är höger-

  58. -och Zina, som är vänster.

  59. Jag tycker att alla måste
    få bestämma över sitt eget liv.

  60. Jag tror att ju mer vänster
    ett samhälle är-

  61. -desto större är chansen att man kan
    fördela våra gemensamma resurser-

  62. -på ett sätt som gör det rättvist.

  63. Okej, jag svarar så här.

  64. Jag tror på ett samhälle där folket
    har makten över hur de ska leva.

  65. Vad man gör med sina pengar, och där
    det är okej att leva på olika sätt.

  66. Så här... Jag tycker
    att de ekonomiska skillnaderna-

  67. -ska vara så små som möjligt.

  68. Vänstern vill att klyftorna i sam-
    hället ska vara så små som möjligt.

  69. Högern brukar tycka att det är okej
    att vissa har mer pengar än andra.

  70. Det är okej.
    Det är bara klyftor som uppstått-

  71. -när nån har tagit nåt
    från nån annan som är fel.

  72. Ju mindre ekonomiska skillnader,
    desto större möjlighet för alla-

  73. -att forma sitt liv som man vill.

  74. För att fira min valseger
    har jag precis badat i milkshake-

  75. -och avnjutit en svart-vit
    pandaburgare till middag.

  76. Och det är med alla pengar-

  77. -som ni har betalat till mig i skatt.

  78. Så tack. Tack för ert hårda arbete-

  79. -och ert enorma slit,
    som gör det möjligt för mig-

  80. -att bekosta mitt harem... Hem!

  81. Så tack. Tack!

  82. -Är inte pandan utrotningshotad?
    -Jo.

  83. Snart har han ätit
    sin sista pandaburgare.

  84. -Varför ska vi betala hans mat?
    -Förut, när vi var en demokrati...

  85. ...då gick medborgarnas pengar
    till lite andra saker. Vill du se?

  86. Jag har sparat den här med filer i.

  87. Du måste titta snabbt, så inte
    polisen ser. Sen raderar vi filerna.

  88. Nu ska UR:s demokratiserie
    handla om skatter.

  89. För skattepengarna är ett av
    politikernas viktigaste verktyg.

  90. Skatten vi betalar
    på det vi tjänar och det vi köper-

  91. -hamnar i statens spargris,
    och delas sen ut igen till oss alla.

  92. Hur - det bestämmer folkets
    representanter, politikerna.

  93. Mariana på Skatteverket
    förklarar hur det fungerar.

  94. I Sverige så betalar alla som jobbar
    och alla företag skatt.

  95. Det beror på att det finns en hel del
    saker som kostar i vårt samhälle.

  96. Till exempel att bygga vägar.
    Järnvägar kostar också.

  97. Skola.

  98. Sjukhus.

  99. Och dagis.
    Det är såna saker som kostar.

  100. Vårt rättsväsende. Polis, fängelser.

  101. Parker måste underhållas
    och rustas upp. Fotbollsplaner.

  102. Vi måste ta hand om våra äldre.

  103. Brandkåren
    måste också vara med i det här.

  104. Och allt finansieras
    av våra skattepengar.

  105. Politikerna bestämmer
    vad alla skattepengar ska gå till.

  106. Om det behövs satsas på skolan,
    så lägger man pengarna på det.

  107. Det kanske behöver satsas på våra
    äldre. Det bestämmer politikerna.

  108. Vi kan påverka genom att rösta
    på det parti som vi tycker-

  109. -lägger pengarna på rätt ställe
    enligt en själv.

  110. Så hänger skatter och politik ihop.

  111. De olika partierna vill lägga skatte-
    pengarna på ungefär samma saker-

  112. -men en skillnad är hur mycket skatt
    de vill att vi ska betala.

  113. Högern brukar tycka att vi ska betala
    mindre i skatt, och vänstern mer.

  114. Oavsett hur mycket pengar du har,
    vad du heter-

  115. -eller var i Sverige
    eller i världen du bor-

  116. -så ska du ha samma rätt
    att ha en god utbildning-

  117. -du ska få den vård du behöver,
    och du ska aldrig behöva oroa dig-

  118. -för om det kommer
    att finnas mat på bordet.

  119. Jag tycker att vi betalar
    alldeles för höga skatter.

  120. Att betala skatt är att förlora
    en del av makten över sitt eget liv.

  121. Tar nån hälften av dina pengar så tar
    de hälften av dina valmöjligheter.

  122. Lisa, du föddes ju i Sverige-

  123. -och eftersom dina föräldrar
    betalar skatt behövde de inte betala-

  124. -de 25 051 kronor som din förlossning
    kostade där på sjukhuset.

  125. -25 051 kronor?
    -Ja, sjukvård är inte gratis.

  126. Skatten bekostar
    ett vaccinationsprogram-

  127. -så att ni slipper mässling,
    röda hund, o.s.v.

  128. Nu sticker det till lite.
    Det var den sista sprutan.

  129. Du har också njutit av förskolan,
    fritids och grundskolan.

  130. Detta har kostat skattebetalarna
    hundratusentals kronor-

  131. -som de betalat med blandad glädje.

  132. Jag vet inte vad jag ska säga.

  133. Säg tack för skolmaten,
    och le med dina perfekta tänder-

  134. -som innan du fick en skattebekostad
    tandställning såg ut som gapet-

  135. -på en flodhäst.

  136. -Vad har du gjort i dag?
    -Shoppat.

  137. En av svenska barns favoritsyssel-
    sättningar. Tack vare barnbidraget-

  138. -som finansieras av skattebetalarna
    kan du njuta av en massa shopping-

  139. -och annan lyx
    som andra bara skulle drömma om.

  140. Minns du när du bröt armen
    när du tränade karate?

  141. Eller när du fick lunginflammation?

  142. De läkarbesöken var inte gratis
    för skattebetalarna.

  143. Aj!

  144. När du har du fyllt 13 år
    har du kostat skattebetalarna-

  145. -1 763 135 kronor.

  146. -Tack! Stannar det där?
    -Nej.

  147. Din jobbiga urinvägsinfektion
    kostade 21 390 kronor.

  148. Du skulle ju inte säga det där.

  149. Och så fick du barnbidrag
    i tre år till.

  150. Du kommer förmodligen att gå på
    gymnasiet. Avgiftsfritt, så klart.

  151. Om du studerar tills du blir 21-

  152. -kommer du att ha njutit av
    2 661 735 skattekronor-

  153. -som dina medmänniskor betalat i
    skatt utan att du själv bidragit-

  154. -med en enda krona. Men sen
    får du förhoppningsvis ett jobb-

  155. -så att du kan börja betala
    skatt du också. Lycka till!

  156. Tack. Jag ska göra mitt bästa.

  157. Det är ju inte klokt
    att skatten år 2040-

  158. -går till jakt på utrotningshotade
    djur, medan folket lider.

  159. -Jag mår illa!
    -Visst är det tokigt?

  160. Men nu vet du hur det skulle kunna
    vara, och det kan ingen ta ifrån dig.

  161. Kom ihåg det. Kunskap är makt.

  162. Nu skyndar vi oss hem
    före utegångsförbudet.

  163. Kära medborgare, dags att gå in. Jag
    ska donera en miljard skattekronor-

  164. -till ett hem för föräldralösa...

  165. ...kissekatter.

  166. De är ju så söta och mjuka.

  167. Jag står inte ut med tanken
    att de ska behöva frysa om vintern.

  168. Jag är ju
    en sån känslig och fin människa.

  169. Kommer befolkningen
    att återupprätta riksdagen?

  170. Jag förbjuder er
    att tänka på demokrati.

  171. Den som gör det får dödsstraff!

  172. Eller är demokratin bara en dröm?

  173. Text: Mattias R. Andersson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Partipolitik

Avsnitt 3 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Statsvetaren Jenny Madestam förklarar vad ett politiskt parti är och berättar om den politiska skalan från höger till vänster. Zina Aldewany, debattör på vänstersidan, och Blanche Jarn, debattör på högersidan, berättar varför de själva valt vänstersidan respektive högersidan. Mariana Prieto Abarca från Skatteverket förklarar vad som händer med den skatt som betalas och hur de olika partierna vill fördela den. I ett exempel får du se hur många skattekronor en person kostar samhället fram till sin 21-årsdag.

Ämnen:
Samhällskunskap > Politik och statskunskap > Politiska ideologier, val och partier
Ämnesord:
Ideologier, Politik, Politiska partier, Politiska åskådningar, Samhällsvetenskap, Statskunskap, Sverige, Sveriges politik
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Dröm om demokrati - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDröm om demokrati - syntolkat

Att rösta

Avsnitt 1 av 6

Vi får veta hur valen i Sverige går till och vilka val medborgarna kan rösta i. Om vilka beslut som fattas i riksdagen, kommunerna och landstingen samt i EU. Begreppet representativ demokrati förklaras och hur platserna i riksdagen fördelas. Statsminister Stefan Löfven berättar vad regeringen gör och vi får veta varför det är viktigt att rösta. Lars Adaktusson, EU-parlamentariker, förklarar vilka frågor EU kan påverka och vi möter representanter från de åtta riksdagspartierna.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDröm om demokrati - syntolkat

Grundlagarna

Avsnitt 2 av 6

Vad är grundlagar och varför är de viktiga i en demokrati? Vi går igenom hur grundlagar tjänar medborgarna och demokratin och varför det krävs flera mandatperioder för att ändra en grundlag. Said Mahmoudi, professor i internationell rätt, och statsvetaren Jenny Madestam medverkar. Vi träffar också journalisten Martin Schibbye, som berättar om tiden i etiopiskt fängelse och om att vara berövad rätten att fritt uttrycka sig.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDröm om demokrati - syntolkat

Partipolitik

Avsnitt 3 av 6

Statsvetaren Jenny Madestam förklarar vad ett politiskt parti är och berättar om den politiska skalan från höger till vänster. Zina Aldewany, debattör på vänstersidan, och Blanche Jarn, debattör på högersidan, berättar varför de själva valt vänstersidan respektive högersidan. Mariana Prieto Abarca från Skatteverket förklarar vad som händer med den skatt som betalas och hur de olika partierna vill fördela den. I ett exempel får du se hur många skattekronor en person kostar samhället fram till sin 21-årsdag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDröm om demokrati - syntolkat

Hundra år i Sverige

Avsnitt 4 av 6

Hur gick det till när Sverige införde allmän rösträtt? Under första världskriget faller kejsardömen och gamla maktstrukturer samman, i Ryssland görs revolution. Det här påverkar makten i Sverige, och efter att ha stått på randen till revolution med hungerkravaller och upplopp införs allmän rösträtt även här. Historikern Håkan Blomqvist guidar tittaren från hungerkravaller via skotten i Ådalen genom folkhemsbygge, folkomröstningar och kvinnokamp fram till idag. Demokratiminister Alice Bah Kuhnke pratar om hur viktigt det är att värna om demokratin och om vilka krafter som vill undanröja den.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDröm om demokrati - syntolkat

Utanför systemet

Avsnitt 5 av 6

Vi träffar människor som utanför partipolitiken engagerar sig i samhället. Hösten 2017 blev hashtaggen metoo världsberömd. Caroline och Mika skapade hashtaggen visparkarbakut för att visa på de maktstrukturer som finns inom ridvärlden. Danny ville protestera mot en nazistdemonstration och fick med sig många genom sitt antirasistiska instagramkonto. Sandra Lamborn från Greenpeace berättar om civil olydnad, om varför hon bryter mot lagar för att förändra samhället.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDröm om demokrati - syntolkat

Utmaningar

Avsnitt 6 av 6

Vi lever och organiserar oss i nationalstater och unioner samtidigt som flera av de stora framtidsfrågorna kan komma att kräva global samverkan. En grupp sjätteklassare får i uppgift att på ett demokratiskt sätt lösa klimatkrisen och fattigdomsproblematiken. Under ett rundabordssamtal formar de idéer och en politik som skulle kunna lösa dessa ödesfrågor. Och de kommer fram till en mängd radikala förslag. Förslagen utvärderas av framtidsforskaren Lisen Schultz och filosofen Karim Jebari.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Totalt globalt

Utrota extrem fattigdom

Fiktiv frågesport om fattigdom där forskare och experter svarar. Hur utrotar vi den extrema fattigdomen och hur är levnadsförhållandena för jordens fattigaste? Vad säger FN:s stadgar om mänskliga rättigheter om det? Frågorna har sin utgångspunkt i FN:s Agenda 2030, som är hållbarhetsmål som världens alla länder har enats om.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bomber, flykt och skolböcker

Saknaden efter skolan

En femtonårig flicka från Syrien har inte kunnat gå i skolan på flera år trots att det är det enda hon vill. Om vikten av ha en vanlig vardag trots att det är krig, att få drömma om framtiden och inte behöva oroa sig över att inte kunna läsa och skriva när man blir stor.