Titta

Dröm om demokrati - syntolkat

Dröm om demokrati - syntolkat

Om Dröm om demokrati - syntolkat

Här får du en grundkurs i hur demokratin i Sverige fungerar. Vilka val kan du rösta i, och hur fördelas den politiska makten? Du lär dig om Sveriges konstitution och grundlagar. Du får veta mer om kampen för allmän rösträtt, kvinnokamp och rättvisa villkor på arbetsmarknaden. Vad är höger och vänster i politiken, och hur används skatterna? Du får stifta bekantskap med människor som driver frågor utanför det politiska systemet samt med företrädare för de politiska blocken. Vad är fri press och vad är propaganda? Skillnaden mellan diktatur och demokrati förklaras. Alla intervjuer och reportage ramas in av en svart humoristisk dramatiserad del som beskriver ett framtida Sverige år 2040 där en diktator styr som enda kandidat att rösta på. Men det finns de som minns hur det var när Sverige var en demokrati och som kämpar mot diktaturen genom att utbilda den yngre generationen. (Sakförhållanden kan ha förändrats sedan serien gjordes.)

Till första programmet

Dröm om demokrati - syntolkat : UtmaningarDela
  1. Ett folk har rest sig
    mot diktatorn som plågade dem.

  2. Ja ja, jag slutar! Så får ni se hur
    roligt det är att besluta allt själv.

  3. De som kämpat för demokrati
    har vunnit en seger.

  4. Det trodde jag inte att jag skulle
    få uppleva under min livstid.

  5. Med frihet kommer ett tungt ansvar.
    Nya idéer måste formas.

  6. Vi måste kräva respekt
    för de mänskliga rättigheterna.

  7. För allas lika värde.

  8. Hur ska framtidens demokrati se ut?
    Det är nu det börjar. Med er barn.

  9. -Hur är det, mormor? Har du ont?
    -Det är ingen fara.

  10. Jag klarar mig alltid.

  11. Jag vill inte lämna dig ensam
    när du är sjuk.

  12. Du har nåt viktigare att ta itu med.

  13. Att återupprätta demokratin och lösa
    framtidsfrågorna är ett tufft jobb.

  14. Men nån måste göra det.

  15. -Varför just jag?
    -Det är det här du har tränat inför.

  16. Det här är ditt kall.

  17. Din skyldighet mot dig själv
    och mänskligheten.

  18. Tror du jag klarar det?

  19. Jag vet att du klarar det.

  20. Du inspirerade folk att störta
    diktatorn. Hur fann du styrkan?

  21. Alla måste få vara med och bestämma.

  22. Du och ett råd unga
    kommer att hålla ett tv-sänt möte.

  23. -Varför gör ni det?
    -Vi ska införa riktig demokrati.

  24. Vad resultatet av toppmötet blir
    vet vi inte. En värld håller andan.

  25. Vi ska införa riktig demokrati.

  26. Välkomna.
    Vi ska ta itu med ett par ödesfrågor-

  27. -som ingen generation lyckats lösa.

  28. Så här sa FN:s generalsekreterare.

  29. Kära unga människor!
    Världens framtid ligger i era händer.

  30. Varje barn har rätt
    till en trygg och hälsosam uppväxt-

  31. -och att få utveckla
    sin fulla potential.

  32. Vi måste fråga oss själva
    vad barnen tycker.

  33. Vilken värld vill ni ha?

  34. Vi vill höra era åsikter, era idéer-

  35. -era förslag och era planer.

  36. Världens framtid ligger i era händer.

  37. Även om mycket har blivit bättre
    finns det stora utmaningar.

  38. Vuxna har försökt, men misslyckats.
    Nu är det upp till oss.

  39. FN och många forskare är oroliga över
    frågor som påverkar oss människor.

  40. Bland annat klimatet
    och den extrema fattigdomen.

  41. Mycket av vår energi får vi genom
    att förbränna kol, olja och gas.

  42. Det gör att växthusgaser, som
    koldioxid, släpps ut i atmosfären.

  43. En människa i de rikaste länderna
    släpper ut 30 gånger mer koldioxid-

  44. -än en människa i ett fattigt land.

  45. Växthusgaserna gör att det blir
    varmare. Det skapar miljöproblem.

  46. Många djur och växter kan dö ut
    när klimatet förändras.

  47. Det kan också leda till över-
    svämningar. Länder kan försvinna-

  48. -och miljoner människor är i fara.

  49. I andra länder blir det torka,
    och ont om mat och rent vatten.

  50. Även om de fattiga har blivit färre
    de senaste 30 åren-

  51. -räknas runt 800 miljoner
    som extremt fattiga.

  52. Många lider av undernäring
    och lägger sig hungriga.

  53. Skillnader mellan människor är stora.
    Den rikaste hundradelen-

  54. -äger nästan hälften av tillgångarna.

  55. Förslag?

  56. Jag tycker vi ska sätta skatt
    på att släppa ut avgaser i luften.

  57. Om man bestämmer nån gräns
    över hur mycket man får släppa ut...

  58. Om man släpper ut mer, får man böter.

  59. Man kanske ska införa fängelsestraff
    på alltför grova...

  60. ...koldioxidutsläppsbrott.

  61. Kanske mer elbilar.

  62. Elbilar är bra! Fast man måste
    skapa elen på miljövänligt sätt.

  63. Vatten- eller vinddrivna.

  64. Om alla får tillgång till utbildning-

  65. -kan säkert nån komma på nåt sätt
    att få bilarna mer miljövänliga.

  66. Skatter och böter är effektiva.
    Då förändrar man snabbt.

  67. Nån räknade ut att med Sveriges
    koldioxidskatt i hela världen-

  68. -skulle vi lösa klimatproblemen fort.

  69. Om hela världen går med i en union,
    är det lättare att införa lagar.

  70. Då kan man...
    Det kommer bli lättare...

  71. Det skulle vara lättare
    att använda skatter från annat-

  72. -till att hjälpa någon
    på andra sidan jordklotet.

  73. Då hjälper vi oss på två sätt.
    Vi får pengar att ge till fattiga-

  74. -så att de också kan hjälpa till.

  75. Och vi får folk att sluta
    med dåliga saker.

  76. Jag tror en världsunion
    skulle lösa många problem.

  77. På kort sikt är det inte realistiskt.
    Däremot tror jag på kort sikt...

  78. ...att världsdelar
    blir mer och mer som länder.

  79. Vi har EU,
    som är mer och mer som ett land.

  80. Vi har Afrikanska unionen i Afrika.

  81. Vad som kommer ske är att fler beslut
    som har att göra med klimatet-

  82. -eller miljön, kommer skjutas uppåt
    i de här större, regionala...

  83. ...organisationerna.

  84. Om vi ska göra det mer jämställt
    mellan rika och fattiga...

  85. Man beskattar de rika mer. Pengarna
    går till sjukvård och fattiga.

  86. Man tjänar en viss gräns. Man
    får inte tjäna över... Jag vet inte.

  87. Vi måste också tänka att inga kommer
    att satsa om det finns en sån gräns.

  88. Blir man vd så behövs man.
    Man kommer vara viktig.

  89. Om man inte får mer pengar för det...

  90. ...det är det som driver de flesta,
    då kommer ingen satsa på det.

  91. Då kommer man inte ha
    de här stora företagen.

  92. De som är rika borde ändra världen,
    och inte bara tänka på sig själva.

  93. -Det är mer i Europa och Nordamerika.
    -De förstör.

  94. De förstör för hela världen
    så att det blir dåligt.

  95. Skulle det funka...

  96. ...att vi nån gång
    hade den stora fördelningen?

  97. Då man tog alla jordens resurser
    till ett ställe-

  98. -och skickade ut lika mycket...

  99. -Ska man hugga ner alla träd?
    -Nej, inte hugga ner träd.

  100. Pengar. Man samlar ihop alla pengar.

  101. Sen delar man ut lika mycket
    till varje person.

  102. Det är bara den där en procenten
    som är oljebaroner.

  103. De skulle ändå få pengar igen.

  104. De skulle inte för alltid
    inte ha pengar.

  105. -De förlorar ju ändå på det.
    -Ja, det skulle de.

  106. Om du hade 30 miljoner, skulle
    du lämna ifrån dig det bara så där?

  107. Det är inte så
    att de inte skulle klara sig.

  108. Man kan inte ta någon annans pengar,
    det är som ett rån.

  109. Då är det vi som är dåliga.

  110. Varje människa måste fundera på
    var den kan göra störst skillnad.

  111. För en del kan det vara att ändra
    sin livsstil och äta mindre kött.

  112. Eller gå med i demokratiska partier
    och påverka deras politik.

  113. Bra politik, bra institutioner,
    bra ledare gör jättestor skillnad-

  114. -i om landet blir fattigt eller rikt.
    Förutom de politiska institutionerna-

  115. -kan vanliga människor
    också göra stor skillnad.

  116. Jag har en vanlig lön i Sverige.

  117. Om jag ger 10 % av den lönen till...

  118. ...några av de fattigaste i Afrika,
    gör det stor skillnad för många.

  119. Vi har kommit fram till följande:

  120. Förbjuda vapen och knark, starta
    en union, beskatta koldioxidutsläpp.

  121. Ja, jag hör det.

  122. Nu har barnen härinne kommit med ett
    första utkast till ett idéprogram-

  123. -för att rädda demokratin och jorden.
    Här kommer en sammanfattning:

  124. I dag la en grupp barn
    fram ett förslag-

  125. -som säkert väcker debatt
    och uppmärksamhet.

  126. För att lösa mänsklighetens
    utmaningar föreslår barnen-

  127. -att en stor världsunion ska skapas.

  128. En union där alla världsmedborgare
    får rösta i beslut som påverkar dem.

  129. De som tjänar mycket ska beskattas,
    och pengarna ska fördelas-

  130. -på ett sätt
    som hjälper de mest utsatta.

  131. De vill höja skatten på koldioxid och
    uppmuntra miljövänliga alternativ.

  132. Barnen menar att förnybar energi
    är avgörande för vår överlevnad-

  133. -och att alla ska vara garanterade
    skola och sjukvård, oavsett inkomst.

  134. Köttproduktionen ska minskas,
    och vapen och knark totalförbjudas.

  135. Om detta blir verklighet,
    kan kritik väntas från de industrier-

  136. -som berörs av förslaget.

  137. För att det ska fungera bra,
    måste demokratin...

  138. ...ha mer fokus på långsiktighet.

  139. Det är möjligt att om vi klarar det,
    kommer det vara för att demokratin-

  140. -har förändrats.
    Men jag vet inte hur.

  141. -Vi klarade det!
    -Det är klart att ni gjorde.

  142. -Nu kan jag lämna den här världen.
    -Nej, du får inte!

  143. Ingen människa lever för evigt.

  144. Men våra tankar och idéer
    kan leva vidare.

  145. Min dröm om demokrati
    har gått i uppfyllelse.

  146. I sin fjärran galax
    snurrar planeten Tellus-

  147. -med sina miljarder invånare vidare.

  148. Den är vårt hem
    mitt i ett mörkt, kallt vacuum.

  149. Vi har ingen annanstans att ta vägen.
    Det är här vi måste komma överens.

  150. Och skapa förutsättningar
    för så fria, jämlika-

  151. -och underbara liv som möjligt.

  152. Textning: Johannes Hansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Utmaningar

Avsnitt 6 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi lever och organiserar oss i nationalstater och unioner samtidigt som flera av de stora framtidsfrågorna kan komma att kräva global samverkan. En grupp sjätteklassare får i uppgift att på ett demokratiskt sätt lösa klimatkrisen och fattigdomsproblematiken. Under ett rundabordssamtal formar de idéer och en politik som skulle kunna lösa dessa ödesfrågor. Och de kommer fram till en mängd radikala förslag. Förslagen utvärderas av framtidsforskaren Lisen Schultz och filosofen Karim Jebari.

Ämnen:
Samhällskunskap > Politik och statskunskap > Demokrati och beslutsfattande
Ämnesord:
Demokrati, Fattigdom, Framtidsfrågor, Klimatpolitik, Politik, Samhällsvetenskap, Statskunskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Dröm om demokrati - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDröm om demokrati - syntolkat

Att rösta

Avsnitt 1 av 6

Vi får veta hur valen i Sverige går till och vilka val medborgarna kan rösta i. Om vilka beslut som fattas i riksdagen, kommunerna och landstingen samt i EU. Begreppet representativ demokrati förklaras och hur platserna i riksdagen fördelas. Statsminister Stefan Löfven berättar vad regeringen gör och vi får veta varför det är viktigt att rösta. Lars Adaktusson, EU-parlamentariker, förklarar vilka frågor EU kan påverka och vi möter representanter från de åtta riksdagspartierna.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDröm om demokrati - syntolkat

Grundlagarna

Avsnitt 2 av 6

Vad är grundlagar och varför är de viktiga i en demokrati? Vi går igenom hur grundlagar tjänar medborgarna och demokratin och varför det krävs flera mandatperioder för att ändra en grundlag. Said Mahmoudi, professor i internationell rätt, och statsvetaren Jenny Madestam medverkar. Vi träffar också journalisten Martin Schibbye, som berättar om tiden i etiopiskt fängelse och om att vara berövad rätten att fritt uttrycka sig.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDröm om demokrati - syntolkat

Partipolitik

Avsnitt 3 av 6

Statsvetaren Jenny Madestam förklarar vad ett politiskt parti är och berättar om den politiska skalan från höger till vänster. Zina Aldewany, debattör på vänstersidan, och Blanche Jarn, debattör på högersidan, berättar varför de själva valt vänstersidan respektive högersidan. Mariana Prieto Abarca från Skatteverket förklarar vad som händer med den skatt som betalas och hur de olika partierna vill fördela den. I ett exempel får du se hur många skattekronor en person kostar samhället fram till sin 21-årsdag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDröm om demokrati - syntolkat

Hundra år i Sverige

Avsnitt 4 av 6

Hur gick det till när Sverige införde allmän rösträtt? Under första världskriget faller kejsardömen och gamla maktstrukturer samman, i Ryssland görs revolution. Det här påverkar makten i Sverige, och efter att ha stått på randen till revolution med hungerkravaller och upplopp införs allmän rösträtt även här. Historikern Håkan Blomqvist guidar tittaren från hungerkravaller via skotten i Ådalen genom folkhemsbygge, folkomröstningar och kvinnokamp fram till idag. Demokratiminister Alice Bah Kuhnke pratar om hur viktigt det är att värna om demokratin och om vilka krafter som vill undanröja den.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDröm om demokrati - syntolkat

Utanför systemet

Avsnitt 5 av 6

Vi träffar människor som utanför partipolitiken engagerar sig i samhället. Hösten 2017 blev hashtaggen metoo världsberömd. Caroline och Mika skapade hashtaggen visparkarbakut för att visa på de maktstrukturer som finns inom ridvärlden. Danny ville protestera mot en nazistdemonstration och fick med sig många genom sitt antirasistiska instagramkonto. Sandra Lamborn från Greenpeace berättar om civil olydnad, om varför hon bryter mot lagar för att förändra samhället.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDröm om demokrati - syntolkat

Utmaningar

Avsnitt 6 av 6

Vi lever och organiserar oss i nationalstater och unioner samtidigt som flera av de stora framtidsfrågorna kan komma att kräva global samverkan. En grupp sjätteklassare får i uppgift att på ett demokratiskt sätt lösa klimatkrisen och fattigdomsproblematiken. Under ett rundabordssamtal formar de idéer och en politik som skulle kunna lösa dessa ödesfrågor. Och de kommer fram till en mängd radikala förslag. Förslagen utvärderas av framtidsforskaren Lisen Schultz och filosofen Karim Jebari.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Uppdrag skolväg

Andrei i Rumänien

Tioåriga Andrei bor i en liten rumänsk by. Andrei ansvarar för att han och systern går till skolan varje dag. Andrei tycker mycket om matematik och gillar att göra svåra uträkningar, även när han sitter baktill på hästkärran som går till skolan.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Stora ord

Om yttrandefrihet med Clara Henry

Vad får man säga och skriva? Vad är yttrandefrihet och finns det gränser för den? Stora ord träffar humoristen och videobloggaren Clara Henry. I dramatiseringen medverkar skådespelarna David Hofvander, Agnes Sjölund, Jörgen Thorsson och Jan Ärfström.