Titta

Folksagor i världen - finska

Folksagor i världen - finska

Om Folksagor i världen - finska

Animerade kortfilmer baserade på ovanliga folksagor från hela världen. Filmerna riktar sig till F-3 och är ursprunligen producerade för BBC Learning. Sagorna ger kännedom om olika länder, kulturer och berättartraditioner. Här finns en saga om nattens ursprung från Brasilien, en indisk historia om en kung som låter sig ätas till frukost varje dag i utbyte mot guld, och en berättelse från Israel om vikten av personliga val. Andra sagor kommer från Irak, Pakistan och Nigeria.

Till första programmet

Folksagor i världen - finska : Prinsen som trodde han var en tuppDela
  1. SAGOR FRÅN HELA VÄRLDEN

  2. Sagan om prinsen
    som trodde han var en tupp

  3. Det var en gång
    en kung och en drottning.

  4. De var bekymrade över sin son
    som betedde sig underligt.

  5. Om någon pratade med honom
    sa han bara: "Kuckeliku!"

  6. "Kära nån!
    Han tror att han är en tupp!"

  7. "När jag pratar
    verkar han inte höra."

  8. "Vi måste nog göra nånting."

  9. De bjöd in prinsens bästa vänner
    för att leka med honom.

  10. Men det hjälpte inte.

  11. Prinsens lärare tog med sig böcker
    med sagor, men det hjälpte inte.

  12. Slottets kockar
    lagade prinsens alla favoriträtter.

  13. Men det enda prinsen ville äta
    var fågelfrön-

  14. -som han pickade i sig från golvet.

  15. Kungaparet hade nästan gett upp,
    när en vis man kom till slottet.

  16. "Kanske jag kan hjälpa till?
    Kan jag få prata med er son?"

  17. "Självklart, men jag tvivlar på
    att han kommer att prata med dig."

  18. Utan ett ord klädde den vise mannen
    av sig och kröp in under bordet-

  19. -och började picka.

  20. Prinsen blev förvånad, och sa
    sina första ord på flera månader:

  21. "Är du också en tupp?"

  22. "Ja, och fågelfröna som du har här
    är verkligen utsökta."

  23. "Kuckeliku!"

  24. Kungen och drottningen
    visste inte vad de skulle tro.

  25. De hoppades att mannen
    visste vad han gjorde.

  26. "Kuckeliku!"

  27. Nästa dag åt den vise mannen
    sina frön och tog på sig sina kläder.

  28. "Vad gör du? Jag trodde att du var
    en tupp! Tuppar har ju inga kläder."

  29. "Ja, jag är en tupp", sa mannen.

  30. "Men tuppar kan visst
    ha kläder på sig."

  31. "Ibland fryser jag
    och vill ha kläder på mig."

  32. Prinsen funderade en stund.

  33. "Du har nog rätt. Ibland kan tuppar
    faktiskt ha kläder på sig."

  34. "Kuckeliku!"

  35. Nästa morgon tog mannen lite mat
    som kockarna hade lagat åt prinsen.

  36. "Vad gör du? Tuppar äter inte
    människomat. Tuppar äter fågelfrön!"

  37. "Ja, fågelfrön är verkligen gott,
    men ibland gillar jag annat också."

  38. "Men om du bara vill äta fågelfrön,
    så går det bra det med."

  39. Prinsen såg på när den vise mannen åt
    och insåg att han också var hungrig.

  40. "Kuckeliku!"

  41. Nästa morgon
    tog den vise mannen lite mat igen-

  42. -men satte sig på en stol
    i stället för på det hårda golvet.

  43. "Vad gör du nu?
    Tuppar sitter inte på stolar!"

  44. "Nåväl. Jag tycker
    att tuppar kan få sitta var de vill."

  45. "Det är skönt att sitta på golvet,
    men jag föredrar en skön stol."

  46. "Prinsen tänkte på saken, och satte
    sig också för att äta vid bordet."

  47. Kungaparet häpnade när de såg-

  48. -hur sonen hade kläder på sig
    och åt vid bordet.

  49. "Vill ni äta med oss?"
    frågade mannen.

  50. "Hur lyckades du med nåt
    som ingen annan har lyckats med?"

  51. "Han ville inte prata med människor,
    men han hade inget emot en tupp."

  52. "Jag visade att alla kan göra val."

  53. "Vi är alla vad vi väljer att vara."

  54. Översättning:
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Prinsen som trodde han var en tupp

Avsnitt 3 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

En animerad berättelse från Israel om en ung prins som börjar bära sig konstigt åt. Varje dag sitter han under bordet, pickar fågelfrön och gal som en tupp. Kungen och drottningen blir oroliga för sin son och ber en gammal vis man om hjälp.

Ämnen:
Geografi > Folk i andra länder, Modersmål och minoritetsspråk > Finska, Värdegrund
Ämnesord:
Fiktiva berättelser, Israel, Prinsar, Tuppar
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Folksagor i världen - finska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFolksagor i världen - finska

Kalifen som förvandlades till en stork

Avsnitt 1 av 6

En kalif blir förvandlad till en stork. Kalifen inser snart att det är hans giriga bror som ligger bakom förvandlingen. Han vill ta över kalifens plats i palatset. Med hjälp av en uggla försöker kalifen ställa saker och ting till rätta. Animerad saga från Irak om farorna med girighet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFolksagor i världen - finska

Kungen som blev uppäten varje dag

Avsnitt 2 av 6

Om en kung från Punjab som i utbyte mot guld låter sig kokas och ätas till frukost varje morgon. Den som låter sig väl smaka är en blind enstöring med en magisk hatt. Animerad saga från Indien om vad det innebär att vara generös.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFolksagor i världen - finska

Prinsen som trodde han var en tupp

Avsnitt 3 av 6

En animerad berättelse från Israel om en ung prins som börjar bära sig konstigt åt. Varje dag sitter han under bordet, pickar fågelfrön och gal som en tupp. Kungen och drottningen blir oroliga för sin son och ber en gammal vis man om hjälp.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFolksagor i världen - finska

Världens starkaste man

Avsnitt 4 av 6

Obasi tror att han är bäst i världen eftersom han är så snabb och stark. Men en dag möter han sin överman. En animerad saga från Nigera om stolthet och värdet av ödmjukhet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFolksagor i världen - finska

Sagan om Wali Dad

Avsnitt 5 av 6

Rikedom innebär inte alltid lycka. Grässkäraren Wali är glad och nöjd med det lilla han har. Han har till och med mer pengar än han behöver. Han bestämmer sig för att köpa en fin gåva till en prinsessa. En animerad saga från Pakistan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFolksagor i världen - finska

När natten kom till jorden

Avsnitt 6 av 6

Om tre nyfikna tjänare som öppnar kungens hemliga säck och släpper ut djuphavsskuggorna i dagsljuset. En animerad saga från Brasilien om nyfikenhet och olydnad.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Den stora Sverigeresan - eller Geografens testamente - teckenspråkstolkat

Den långa kusten

Följ med Holger Nilsson och ingenjör Mortensen på en rafflande skattjakt genom Sverige för att hitta de sju nycklarna till Mary Diana Graafs mytomspunna laboratorium. För att lösa gåtan följer de Norrlandskusten, från Luleå ner till Kramfors. Utanför Umeå träffar de Madelene som jobbar på ett vattenkraftverk. De åker raggarbil genom Höga kustens hisnande landskap, blir skeppsbrutna på ön Högbonden, där en av Sveriges högst belägna fyrar står, och ser gammal havsbotten som stigit upp på land. I nationalparken Skuleskogen tar de sig högt upp till Slåttdalsskrevan där de firar sig ner i den djupa ravinen. Del 4 av 8.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bomber, flykt och skolböcker

Skola i ett flyktingläger

Syriska barn i ett flyktingläger i norra Irak berättar om sin vardag i den tillfälliga skolan. De berättar om hur kul det är att få träffa kompisar och lära sig saker. Men också om hur varmt det kan bli när elen inte fungerar, oron för framtiden och längtan efter en riktig skola. Agnes Björn från Plan International Sverige, som jobbat med barn i krig över hela världen, berättar hur det går till när man ordnar skola till barn som bor i flyktingläger.