Titta

Barnen som överlevde Förintelsen - finska

Barnen som överlevde Förintelsen - finska

Om Barnen som överlevde Förintelsen - finska

Hur var det att växa upp i ett Europa som var influerat av nazismen? Här får vi möta olika barns upplevelser av flyktförsök, motstånd och koncentrationsläger under andra världskriget.

Till första programmet

Barnen som överlevde Förintelsen - finska : Ruth RogoffDela
  1. BARNEN SOM
    ÖVERLEVDE FÖRINTELSEN

  2. Ruth Rogoff, född 1933
    i Zwickau, Tyskland

  3. Jag föddes i Zwickau i Östtyskland.

  4. En lång bergskedja
    skiljer Tyskland från Tjeckien.

  5. Den heter Erzgebirge, Malmbergen.

  6. Pappa tog oss över bergen.
    Vi lämnade allt och tog oss till Prag.

  7. Hitler marscherade in i Prag
    i mars 1939.

  8. Pappa var efterlyst, så han lämnade
    mamma och begav sig till Polen.

  9. Mamma hade det riktigt svårt
    ensam med två små barn.

  10. Gata efter gata rensades på judar.
    När som helst kunde vi stå på tur.

  11. Mamma hade en stark vilja
    och mycket mod.

  12. Hon köade utanför ambassaderna
    på nätterna.

  13. Om hon kom fram sa de att hon
    var välkommen men inte barnen.

  14. Och mamma ville inte lämna oss.

  15. Hon hoppades bara på att någon
    skulle ta emot henne och barnen.

  16. Ingen ville ta emot henne.
    Men sen skedde ett mirakel.

  17. En knackning på dörren innebar döden.
    Då blev man bortförd.

  18. Men för oss
    var det början på ett nytt liv.

  19. Kvinnan från brittiska ambassaden
    hade trotsat utegångsförbudet.

  20. Vi fick visum till Storbritannien,
    tågbiljetter via Tyskland och Holland-

  21. -och färjebiljetter till Ramsgate.

  22. Men hon hade inga utresevisum,
    som behövdes för att korsa gränsen.

  23. Hon sa: "Säg att ni ska
    besöka släktingar i Holland."

  24. "Och ta inte med er något som avslöjar
    att ni ska vara borta längre än en dag."

  25. Vi lyckades ta oss till Tjeckoslovakien
    och fortsatte med tåg i Tyskland.

  26. Vi satt och tänkte
    att det var fint att ha en egen kupé-

  27. -när en SS-officer
    satte sig bredvid mamma.

  28. Han flörtade med mamma, förstod vad
    som pågick, men kunde inte hjälpa oss.

  29. Att han satt där
    kan ändå ha räddat mamma.

  30. Vi kom till Holland
    och tog färjan till Ramsgate.

  31. På färjan tjatade jag:
    "När är vi i England?"

  32. Mamma blev riktigt sur och sa:

  33. "När det börjar regna
    vet du att du är i England."

  34. När vi satt på tåget började det regna.

  35. Jag var säkert den enda som blev glad,
    för jag visste att jag var i England.

  36. Nästa dag
    var söndagen den 3 september 1939.

  37. När vi kom till stationen Liverpool
    Street klev jag ut på perrongen-

  38. -och plötsligt blev det tyst överallt.

  39. Ur högtalarna hördes ett meddelande
    och alla stod blickstilla.

  40. Det var Chamberlain som sa:

  41. Jag talar till er från kabinettsrummet
    på Downing Street 10.

  42. I morse framförde
    den brittiska ambassadören i Berlin-

  43. -ett krav till Tysklands regering:

  44. Om vi inte senast klockan 11
    får besked om-

  45. -att Tyskland omedelbart
    drar tillbaka sina trupper från Polen-

  46. -skulle det råda krig mellan oss.

  47. Nu måste jag meddela
    att vi inte fått det beskedet-

  48. -och därmed
    är vårt land i krig mot Tyskland.

  49. Det här hände
    den 3 september 1939 klockan 11-

  50. -när jag klev ut på perrongen.
    Då började andra världskriget.

  51. Ruths pappa kom till Storbritannien
    som politisk fånge. Ruths mamma-

  52. -hittade honom på ett natthärbärge
    strax efter ankomsten till London.

  53. Pappan hade tur som levde.

  54. Färjan till England hade bombats
    och många hade dött.

  55. Strax efter ankomsten till England
    evakuerades Ruth till Wales.

  56. Hon hade svårt att anpassa sig
    och saknade sina föräldrar.

  57. Ruths pappa hittade en judisk koloni
    i Appleton i Leeds där de kunde bo.

  58. Ruth gifte sig, fick fem barn
    och blev grundskolelärare.

  59. Numera är hon pensionerad.

  60. Hon bor dels i Leeds,
    dels i sin sommarbostad i Israel.

  61. Ruth delar sina erfarenheter
    i skolor i England och i Israel-

  62. -för att man inte
    ska glömma förintelsen.

  63. Översättning: Petri Knuutila
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Ruth Rogoff

Avsnitt 1 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ruth Rogoff berättar om hur hennes familj flydde från Tyskland till London just innan andra världskriget bröt ut. När familjen steg ur tåget på stationen i London meddelade de engelska myndigheterna att krig hade brutit ut. Ruth understryker i sin historia vikten av att prata med barn om nazismen och hur historien måste föras vidare på ett konstruktivt sätt.

Ämnen:
Historia > Efter ca 1900 > Andra världskriget
Ämnesord:
1939-1945 (andra världskriget), Andra världskriget, Förintelsen, Förintelsens överlevande, Historia, Judarnas historia, Judeförföljelser, Nazism
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Barnen som överlevde Förintelsen - finska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - finska

Ruth Rogoff

Avsnitt 1 av 6

Ruth Rogoff berättar om hur hennes familj flydde från Tyskland till London just innan andra världskriget bröt ut. När familjen steg ur tåget på stationen i London meddelade de engelska myndigheterna att krig hade brutit ut. Ruth understryker i sin historia vikten av att prata med barn om nazismen och hur historien måste föras vidare på ett konstruktivt sätt.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - finska

Martin Kapel

Avsnitt 2 av 6

Martin Kapels familj blev under andra världskriget deporterad och tillsammans tog de sig till Krakow. Martin skickades därefter med en så kallad kindertransport från Polen till England. Resten av familjen dödades innan de hade möjlighet att följa efter till London. Martin minns flygräderna mot England och pratar om hur det tyska folket kom att anamma nazismen på så kort tid.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - finska

Trude Silman

Avsnitt 3 av 6

Trude Silman berättar att få i hennes skolklass överlevde andra världskriget. Trude skiljdes från sina föräldrar när de skickade henne till London för att undkomma Förintelsen. I London bodde Trude hos ett tjugotal olika familjer. Sina egna föräldrar återsåg hon aldrig. Att Trudes pappa dödades under kriget vet man, men vad som hände med Trudes mamma är ännu okänt. Trude berättar om sin längtan efter sin familj och att hon aldrig kommer att sluta leta efter sin mamma.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - finska

Heinz Skyte

Avsnitt 4 av 6

Heinz Skyte har tidiga minnen av nazisternas förtryck. Skyte fick plötsligt inte längre umgås med sina skolkamrater eller gå på universitetet. Stora nazistprocessioner drog genom städerna och synagogor sattes i brand. Heinz familj flydde från nazisterna till England där de misstänktes för att vara tyska spioner, trots att de var judar. I sin historia berättar Heinz om överlevnadsinstinkt, tacksamhet och hur svårt det är att stå emot grupptryck.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - finska

Arek Hersch

Avsnitt 5 av 6

Arek Hersch har starka minnen av nazismen. Hersch minns tågtransporten till Auschwitz och hur Mengele valde vilka som skulle få leva och vilka som skulle dö i koncentrationslägrets gaskammare. Arek lyckades bli en av dem som skulle komma att överleva. Av hela släkten Hersch som bestod av 21 personer överlevde bara Arek och hans syster. I sin historia berättar Arek om hur det är att förlora sin familj och att det som hände under andra världskriget och nazismen aldrig får upprepas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen - finska

Suzanne Rappaport-Ripton

Avsnitt 6 av 6

Suzanne Rappaport-Ripton minns sin barndom i Paris i början av andra världskriget. Suzannes familj togs till fånga och soldaterna skulle även ha tagit Suzanne om inte en granne med list hade räddat hennes liv. Suzanne menar att alla historier om övergrepp, inte bara Förintelsen utan det som har hänt i Syrien och Jugoslavien, måste återberättas. Hon menar att enbart genom att återberätta historien kan vi förhindra att den upprepas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Emerich Roth - vägen ut

Frågestund

Elever ställer frågor till Emerich Roth efter att ha sett och hört om hans upplevelser från Förintelsen under andra världskriget.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Romernas historia 1900-tal

En bostad åt alla?

Romer har funnits i Sverige sedan 1500-talet men de har inte alltid haft samma rättigheter som svenska medborgare. Under lång tid fick romer inte tillgång till bostäder. Istället tvingades de att flytta runt, eller bo i tält och husvagnar. Allan Demeter och Maria Dimetri berättar om hur det var att växa upp som rom i Sverige. Allan tillbringade barndomen i ett tältläger och Maria var åtta år innan hon fick tak över huvudet.