Titta

UR Samtiden - Demokratidagen 2018

UR Samtiden - Demokratidagen 2018

Om UR Samtiden - Demokratidagen 2018

Vad kan vi göra för att värja oss mot yttre påverkan i valet, vilka är det som inte röstar och hur ser det ut med demokratin globalt sett? Föreläsningar från Demokratidagen 2018. Inspelat den 14 mars 2018 på Clarion Skanstull, Stockholm.

Till första programmet

UR Samtiden - Demokratidagen 2018 : Öka valdeltagandet i UppsalaDela
  1. Vi letar febrilt efter
    de tjugo demokratiambassadörer-

  2. -som ska jobba ihop med oss
    för att öka valdeltagandet.

  3. Ja, då kan jag börja med
    att vi har ett uppdrag i Uppsala.

  4. Det finns beskrivet
    i kommunstyrelsens verksamhetsplan.

  5. Uppdraget är
    att vi ska öka valdeltagandet-

  6. -i områden
    där det har varit lågt valdeltagande-

  7. -och för grupper, där valdeltagandet
    tidigare har varit lågt.

  8. Det är ett uppdrag för oss.

  9. Innan vi går in på arbetet
    som vi ska göra-

  10. -ska jag bara ge en liten ram,
    så att säga, för Uppsala.

  11. Vi har i vårt övergripande
    styrdokument "Mål och budget"-

  12. -som är ett treårigt styrdokument
    som berättar vad vi ska satsa på-

  13. -så kopplar vi våra frågor
    väldigt starkt till Agenda 2030.

  14. Jag har tagit fram ett exempel.

  15. Uppsalas invånare och organisationer
    ska vara med och utforma samhället.

  16. Det kommer från "Mål och budget"
    och är inriktningsmål åtta.

  17. Vi har nio inriktningsmål.

  18. Det här kopplar som ni ser
    till flera av Agenda 2030-målen.

  19. Så här ser vårt arbetsområde ut
    i stora drag.

  20. Jag skulle kunna använda minst de tio
    minuter jag har till att berätta-

  21. -om vad vi jobbar med
    på avdelningen för social hållbarhet.

  22. Det spänner över ett brett område.
    Vi har frågor kring demokrati.

  23. Det är ökat valdeltagande-

  24. -men det handlar också om inflytande,
    medborgardialog, inkludering-

  25. -mänskliga rättigheter,
    arbete med civilsamhället, folkhälsa-

  26. -jämlikhet, segregation, sociala
    investeringar, som är nytt i Uppsala.

  27. Vi har påbörjat några investeringar.

  28. Det växer i lite långsam takt.

  29. Det är trygghet, brottsförebyggande
    och så vidare.

  30. Vi kan fundera lite grann
    över hur ojämlikt Uppsala är.

  31. Hur ojämlikt är valdeltagandet?

  32. Vi gjorde, i Uppsala,
    en kartläggning under föregående år-

  33. -för att titta
    på ojämlika levnadsvillkor och hälsa.

  34. Det som det handlade om
    är att samla uppgifter och statistik-

  35. -och att illustrera det här
    i olika kartbilder.

  36. Det var bland annat
    det här med valdeltagandet.

  37. Vi tog också fram nåt
    som vi kallar "social kompass"-

  38. -som visar på olika orter,
    eller områden-

  39. -som liknar varann i olika avseenden.

  40. Jag gör bara några korta nedslag
    från den här kartläggningen-

  41. -innan vi går in på valdeltagandet.

  42. Här är en kartbild över Uppsala.
    Det är svårt, det här med kartor.

  43. Om det är några Uppsalabor här,
    så kanske man känner igen sig.

  44. Kartan visar... Uppsala är den
    största landsbygdskommunen, tror jag.

  45. Vi har mycket landsbygd.

  46. Uppsala har ju
    ett invånarantal på 200...

  47. Nu måste jag tänka efter.
    220 000 närmar vi oss.

  48. En stor andel av befolkningen
    bor på landsbygd.

  49. Det är de här yttre färgglada delarna
    som ni ser på den här kartan.

  50. Det ni ser som är koncentrerat
    i det inre är tätorterna-

  51. -eller stadskärnan,
    med de närmaste orterna runt om.

  52. Vi ska gå in mer på det,
    men ni ser på kartan-

  53. -att det skiljer sig, de här delarna
    av kommunen, i olika avseenden.

  54. Om vi kikar på valdeltagandet-

  55. -så följer det
    den föregående kartbilden.

  56. Vi har ett valdeltagande i Uppsala,
    det senaste valet-

  57. -som låg mellan 57,6 procent,
    där det var som lägst-

  58. -och upp till 94 procent, där det var
    som högst. Det är stor skillnad.

  59. Vi kan titta lite närmare i stadens
    centrala delar. Då ser man de här.

  60. Precis som föregående talare sa-

  61. -så ligger de här områdena
    precis intill varandra.

  62. Områden med väldigt lågt
    valdeltagande gränsar till områden-

  63. -där vi har
    ett högt valdeltagande.

  64. Om man känner till Uppsala
    vill jag säga några namn-

  65. -där valdeltagandet var väldigt lågt.

  66. Gottsunda är ett sånt här område.

  67. Det är i stort sett
    samtliga distrikt inom Gottsunda.

  68. Det ligger här till söder på kartan.

  69. Gränby-området utmärker sig också.

  70. Det är
    den här norra rosafärgade delen.

  71. Vi kan koppla det här till-

  72. -hur vi ser att nyanlända har fått
    sina bosättningar inom kommunen.

  73. Vi ligger också
    precis i de här stadsdelarna-

  74. -som jag nämnde
    på den tidigare bilden.

  75. Vi har en bostadsbrist i staden.
    Det är dyra bostäder.

  76. Anvisade får ofta tillfälliga
    bostäder i de här områdena.

  77. Vad ska vi göra, då?

  78. Vi har passande nog valt att kalla
    det här för Rätt att rösta-

  79. -precis som det här seminariet heter.

  80. Det är ju också så
    att grundprincipen är-

  81. -att vi har
    ett högt valdeltagande i Uppsala-

  82. -men det är
    ett ojämlikt valdeltagande.

  83. Projekt Rätt att rösta handlar om att
    minska det här gapet i valdeltagande.

  84. Vi får stöd av Myndigheten för
    ungdoms- och civilsamhällesfrågor.

  85. Det här blir ett riktat projekt.

  86. Vi vänder oss till de områden där
    valdeltagandet tidigare varit lågt-

  87. -så det är inte
    de här generella insatserna.

  88. Målgruppen är
    framför allt utrikesfödda.

  89. Det är unga personer, men också
    personer med funktionsnedsättning.

  90. Vi har sett, och förstår,
    genom olika studier-

  91. -att det är grupper,
    där valdeltagandet ofta är lägre.

  92. Det vi ska göra nu
    är att vi anställer.

  93. Vi har redan påbörjat det arbetet.

  94. Vi letar febrilt efter
    de tjugo demokratiambassadörer-

  95. -som ska jobba tillsammans med oss
    för att öka valdeltagandet.

  96. De här demokratiambassadörerna
    ska rekryteras-

  97. -utifrån en förankring i områdena.

  98. Man ska ha aktiva personer
    som gärna är förankrade.

  99. Vi tycker att det är fantastiskt fint
    om det finns breda språkkompetenser.

  100. Man ska ha förmågan-

  101. -att arbeta, så att säga,
    på neutral grund, naturligtvis.

  102. Vi ser gärna också-

  103. -att några av de här personerna-

  104. -har kunskap om, eller egen
    erfarenhet av, funktionsnedsättning.

  105. Det tror vi är en fördel. Vi kommer
    att samverka med föreningslivet.

  106. Det är en samverkan
    med civilsamhället.

  107. Ambassadörerna ska också vara
    ett stöd till skolorna.

  108. Vi ska använda platser där människor
    vistas, kulturcentrum med mera.

  109. Det ska vara pedagogiskt och tydligt.
    Det bygger på det sociala mötet.

  110. Vi använder
    nya metoder och aktiviteter.

  111. Vi får se hur det här utfaller-

  112. -och om vi kan göra nya spännande
    grepp, som det ni fick höra talas om.

  113. Vi har precis anställt en
    projektsamordnare, som är här i dag.

  114. Så. Där kan man läsa mer om det här.

  115. Tack.

  116. Textning: Marie Ekenstav
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Öka valdeltagandet i Uppsala

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Flerspråkiga demokratiambassadörer som står i nära kontakt med grupper med lågt valdeltagande ska få fler till valurnorna i Uppsala. Utvecklingsledaren Gro Hansen presenterar här en kartläggning och åtgärdsplan. Inspelat den 14 mars 2018 på Clarion Skanstull, Stockholm. Arrangör: SKL.

Ämnen:
Samhällskunskap > Politik och statskunskap
Ämnesord:
Politik, Samhällsvetenskap, Statskunskap, Val (statsvetenskap), Valdeltagande
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Demokratidagen 2018

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Demokratidagen 2018

Påverkan mot valet 2018

Många typer av yttre påverkan förekommer numera i samband med val. Hur kan kommunerna förbereda sig? Här presenterar Sebastian Bay från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap sin analys. Inspelat den 14 mars 2018 på Clarion Skanstull, Stockholm. Arrangör: SKL.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Demokratidagen 2018

Valsäkerhet - arbetssätt för kommuner

Hur jobbar man med valsäkerhet i Örebro kommun? Robert Österlund presenterar här en plan för att trygga valet 2018. Inspelat den 14 mars 2018 på Clarion Skanstull, Stockholm. Arrangör: SKL.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Demokratidagen 2018

Rätt att rösta

Vilka är väljarna, och vilka röstar inte? Vilka skillnader finns mellan stad och landsbygd? Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap, presenterar statistik, analyser och förslag på insatser för att öka valdeltagandet. Inspelat den 14 mars 2018 på Clarion Skanstull, Stockholm. Arrangör: SKL.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Demokratidagen 2018

Öka valdeltagandet i Uppsala

Flerspråkiga demokratiambassadörer som står i nära kontakt med grupper med lågt valdeltagande ska få fler till valurnorna i Uppsala. Utvecklingsledaren Gro Hansen presenterar här en kartläggning och åtgärdsplan. Inspelat den 14 mars 2018 på Clarion Skanstull, Stockholm. Arrangör: SKL.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Demokratidagen 2018

Öka valdeltagandet i Skärholmen

I Stockholmsförorten Skärholmen arbetas det intensivt med att sprida information om valet och vikten av att rösta. Alexandra Tecle från organisationen 127:s röster räknas visar film och berättar om valarbetet. Inspelat den 14 mars 2018 på Clarion Skanstull, Stockholm. Arrangör: SKL.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Demokratidagen 2018

Utmaningar för kommuner och landsting

Sveriges kommuner och landsting kommer att ha flera orosmoln att hantera inom en snar framtid. Bland annat väntar en stor brist på arbetskraft, berättar Lena Langlet från SKL. Inspelat den 14 mars 2018 på Clarion Skanstull, Stockholm. Arrangör: SKL.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Demokratidagen 2018

Jan Eliasson - det nya globala landskapet

Hur ser det ut i världen idag med mänskliga rättigheter, fred och utveckling? Jan Eliasson, tidigare FN:s vice generalsekreterare, ger här fyra anledningar till oro och fyra skäl till hopp. Inspelat den 14 mars 2018 på Clarion Skanstull, Stockholm. Arrangör: SKL.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lagom mycket finsk

Det nya fosterlandet

Cirka 80 000 finska flyktingbarn kom till Sverige under andra världskriget. Vi träffar bland annat Sinikka Ortmark-Stymne, som kom ensam till Sverige som åttaåring och återvände hem ett år senare, när allting hade förändrats. På 1960- och 1970-talen var det finländarna som utgjorde den största gruppen invandrare till Sverige. I Finland fanns inte jobb åt alla och lönerna var sämre än i Sverige.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mifforadio

Mål i livet

Har du några mål i livet? Hur ser de i så fall ut? Mysig morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.