Titta

Kolsvart

Kolsvart

Om Kolsvart

På en öde ö upptäcks en sjukdom bland ålar som spolats upp på en strand. Det är en okänd smitta från en annan plats - och kanske en annan tid. Ska frågan behandlas vetenskapligt eller med gammal folktro och skrock? Det hela är mer komplicerat än det verkar och det är ibland riktigt skrämmande.

Syfte

En äventyrsserie för årskurs 5, som rör frågor kring vetenskap, och ger ledtrådar till begreppet vetenskaplig metod. I varje avsnitt finns ett antal moment som går att förflytta till klassrummet. Laborationer och resonemang tangerar olika delar av naturvetenskapen, och även teknik.

Till första programmet

Kolsvart : Döda ålarMaterialDela
  1. -Hej, pappa.
    -Hej, Kim! Är ni framme?

  2. Inte än.
    Varför får jag inte stanna hemma?

  3. -Vi har pratat om det. Ha roligt!
    -Med mamma?

  4. Det blir ett kul jullov, jag lovar!

  5. Tusentals döda ålar. Ingen vet
    vad som har hänt. Mamma är forskare.

  6. Okej. Jag kan publicera en artikel.

  7. -5 000.
    -Inte mer än 3 000.

  8. -Många äter ål på julen. 5 000.
    -4 000. Inte en krona mer!

  9. -Känner du nån annan här?
    -Okej då. Men ta fina bilder!

  10. -Hälsa mamma så gott.
    -Okej.

  11. -Tjena! Hej!
    -Hej!

  12. Kim, det här är Sara, vår marinbiolog. -
    Det här är min Kim.

  13. Jaha. Hej, Kim.

  14. Jag har nyss tvättat mina händer.
    De är blöta. Förlåt.

  15. Jaha. Ja, okej.
    Det här är min dotter, Diana.

  16. Vi har fått låna en generator som jag
    har i bilen. Kan du åka med Sara?

  17. Vänta här.
    Jag ska hämta lite fler grejer.

  18. -Vad tror du har hänt med ålarna?
    -Ingen aning.

  19. -Har din mamma sagt nåt om hypotesen?
    -Min mammas vad?

  20. -Vet du inte vad det är?
    -Nej.

  21. Min mamma och jag brukar inte prata.

  22. En hypotes är som en gissning.

  23. Inte typ...
    "Enhörningarna gjorde det."

  24. En gissning som är byggd på fakta.
    Man kan ana sig till vad som händer.

  25. Forskare gör olika experiment
    för att testa sina hypoteser-

  26. -och se om de stämmer.
    Så kommer de fram till en slutsats.

  27. Hallå?

  28. -Hallå? Är du Milos? Sara.
    -Hej.

  29. Jag är från Havs- och vattenmyndigheten.
    Hej.

  30. -Varför?
    -Nån ringde om en massa döda ålar.

  31. -Det vet jag inget om.
    -Och att vi kunde bo här under tiden.

  32. Vi fick ett mejl.
    Du borde ha fått ett.

  33. -Jag har ingen mejl.
    -Nehej...

  34. Nico! Kom hit.

  35. Hej.

  36. Vet du nåt om detta? Läs!

  37. -Jag såg ålar i viken och ringde.
    -Varför sa du inget till mig?

  38. Hej, Nico. Sara.

  39. Får jag fråga: Såg du nåt annorlunda
    eller hörde du nåt vid ålarna?

  40. -Nej...
    -Kan du visa mig dit?

  41. -Jag visar vägen.
    -Okej.

  42. Då gör vi så här. Ni tar in grejerna, så
    åker jag till stranden. Okej?

  43. Ni får inte lämna huset.

  44. -Vad är det här för ställe?
    -På sommaren är det Bed & Breakfast.

  45. Men på vintern
    kommer det inte så många till ön.

  46. -Så ni är helt ensamma på ön?
    -Det finns några fiskare också.

  47. -Men var är dina föräldrar?
    -Det är en lång historia.

  48. -Det finns ingen ström.
    -Nej. Strömmen går till och från.

  49. -Men när kommer den tillbaka?
    -Ingen aning.

  50. -Och du hette Nico...?
    -Ivis.

  51. -Ta med mig till ålarna.
    -Morfar sa att vi inte skulle gå ut.

  52. Gör du alltid som han säger?

  53. -Nej.
    -Då så.

  54. Bakgrunden är att för två dagar sen-

  55. -så spolades tusentals döda ålar upp på
    en strand här.

  56. De borde ha passerat här för flera
    månader sen. Varför är de här nu?

  57. En av våra hypoteser är att det är
    en kemikalie som har dödat dem.

  58. Men vi är inte säkra på nåt.

  59. Vi har tagit vattenprover som vi
    undersöker mot de olika hypoteserna.

  60. Vi har kollat pH-värdet för att se
    om en försurning kan ligga bakom...

  61. ...men vattnet är basiskt,
    vilket inte borde påverka djurlivet.

  62. Ja...

  63. Det var där jag hittade ålarna.

  64. -När var det du hittade dem?
    -Det var i söndags.

  65. Morfar ville att jag skulle
    följa med till kyrkan. Jag stack.

  66. -Vad kan ha orsakat det här?
    -Ingen aning.

  67. Den andra hypotesen är att det är
    biologiska grunder. En okänd sjukdom.

  68. Okej. Längd, första ålen.

  69. 120 centimeter.

  70. Vikt: 2 500 gram.

  71. Kim!

  72. -Är strömmen tillbaka?
    -Nej.

  73. -Men jag måste ladda!
    -Jag med.

  74. Ja, vi har en generator,
    men...era föräldrar tog med den.

  75. -Har du en cykel?
    -Det finns en vid kyrkan.

  76. Då kan jag fixa det.

  77. Dynamo.

  78. -Vart ska vi cykla?
    -Ingenstans. Vi ska använda dynamon.

  79. -Hur funkar det här?
    -En radiostyrd bil har ett batteri.

  80. Då går det ström in i bilen och
    sen rörelse ut när den börjar köra.

  81. Det här är tvärtom.
    Det kallas för en generator.

  82. Det går rörelse in och ström ut.

  83. -Det funkar!
    -Hur kan du allt det här?

  84. Det är inte första gången mamma tar med
    mig till ett ställe utan ström.

  85. Det ser ut som att
    den har fått bitmärken.

  86. Det skulle kunna vara
    små bitmärken från andra ålar.

  87. Ögonen är ovanligt svarta.

  88. Herregud!

  89. -Hallå?
    -Nu har det hänt.

  90. Vad har du sett?

  91. Ålarna. Döda ålar.

  92. Såg du deras ögon?

  93. Deras ögon är svarta.

  94. -Det finns en hund där!
    -Vad fin.

  95. -Ja, den är snäll. Jag känner den.
    -Jag gillar inte hundar.

  96. -Den är jättesnäll. Den bits inte.
    -Jag är rädd för hundar.

  97. Det är fiskarens hund.
    Jag tar med den till hamnen.

  98. -Vet du var lådan är?
    -Ja.

  99. -Det finns instruktioner i den.
    -Okej. Tack. Hej då.

  100. Vad var det?

  101. Här är den ju.

  102. Aj!

  103. Textning: Elin Csisar
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Döda ålar

Avsnitt 1 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad har hänt på ön? Forskare är på väg för att undersöka en eventuell miljökatastrof. Kim och Diana måste följa med sina arbetande föräldrar. Finns det någon hypotes om vad som hänt? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 1 av 6.

Ämnen:
Biologi, Fysik, Kemi, Psykologi och filosofi > Filosofi, Teknik
Ämnesord:
Filosofi, Kunskapsteori, Miljökatastrofer, Naturvetenskap, Sjukdomar, Vetenskapsteori, Ål
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Kolsvart

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Döda ålar

Avsnitt 1 av 6

Vad har hänt på ön? Forskare är på väg för att undersöka en eventuell miljökatastrof. Kim och Diana måste följa med sina arbetande föräldrar. Finns det någon hypotes om vad som hänt? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 1 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Patogen

Avsnitt 2 av 6

Döda ålar och döda krabbor. Om det är en sjukdom kanske människor kan bli smittade? Men laboratorietesterna krånglar och ingenting verkar stämma. Vad är det i Milos låda i kyrkan? Och vad har hänt med Nico? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 2 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Karantän

Avsnitt 3 av 6

Katastrof. Smittan från de döda ålarna sprids. Ön är under karantän och nu gäller det att hitta ett botemedel fort. Det är bara Kim, Diana och Nicos kvar på ön. Milos försöker lösa problemet men har han verkligen rätt instruktioner? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 3 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Bot

Avsnitt 4 av 6

Påle, heligt vatten, vitlök och sol, det låter som magi mot vampyrer. Är det sådana ingredienser som kan hindra smittan? Folktro eller vetenskap, vad ska man tro på? Det är ju inte medeltid nu - och det här är på riktigt, och allvarligt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 4 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Svarta ögon

Avsnitt 5 av 6

Tiden rinner i väg. Nico mår inte bra, Ylva kan vara nära döden och forskarna hittar ingen lösning. Kim och Diana kämpar på med det de kan hitta på ön, men Milos gör på sitt eget sätt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 5 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart

Ljus

Avsnitt 6 av 6

Kommer någon att hinna få fram ett botemedel mot den mystiska sjukdomen som ger svarta ögon och vampyrbeteende? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 6 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Jack och jordens utveckling

Jägaren kommer

Dinosaurierna är döda och allt är svart, kallt och svårt på jorden. Men Jack har vandrat vidare och får höra lite om livet efter katastrofen. Vad hände sen? En val, en häst, en fågel och en mammut har lite att berätta.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hamnskiftarens resa

Skåne, Blekinge

Del 1 av 11: Glosons tagg. Tioåriga Jim bor med sin familj i södra Sverige. En dag får Jim veta att hans lillasyster fått en dödlig sjukdom. Han blir förtvivlad, men hoppet tänds när han möter korpen Ayla. Hon säger att det finns ett botemedel som kan rädda systern. Men först måste de hitta den försvunna trollboken. Med båt från Karlskronas hamn far de över Östersjön. Nu börjar jakten genom Sveriges alla landskap efter trollboken och för att hitta botemedlet.