Titta

Familjen - teckenspråkstolkat

Familjen - teckenspråkstolkat

Om Familjen - teckenspråkstolkat

Att vara förälder är att ingå i en spännande, svår och underbar relation tillsammans med en växande liten människa. Samtidigt är man under hela sitt liv barn till någon annan. Föräldraskapet innebär att ständigt pröva sig fram och att hitta sitt eget sätt att vara förälder på. Hur vill jag göra och vilket slags familjekultur vill jag ge mitt barn? Vi möter många olika slags familjer, i olika livsfaser och med olika tankar om hur livet kan levas eller hur det bara blev.

Till första programmet

Familjen - teckenspråkstolkat : KonfliktDela
  1. När man har barn blir det
    som är olika väldigt tydligt.

  2. Det blir också
    starka känslor inblandade.

  3. Jag vill vara uppe sent i dag.

  4. "Jävla mamma. Jävel."

  5. När man tänker på kriget i Syrien
    tänker man: Hur kan de göra så?

  6. Men jag har konflikter med mina barn,
    som jag älskar mer än allt annat.

  7. Du säger alltså tvärnej
    till att sätta upp staket?

  8. Det finns ingen anledning till det?

  9. Good... Då gör vi så. Nu går vi in.

  10. Jag träffade ett par
    som sa att de aldrig hade bråkat.

  11. -Fy fan, vilken osund relation.
    -Ja.

  12. Jag har full respekt för viljan att
    psykologisera över folks relationer-

  13. -och är ständigt skyldig till det.

  14. Men de kanske har fattat nåt
    som inte jag har fattat.

  15. De kanske är mer harmoniska
    och inte hade en strulig uppväxt.

  16. Det handlar mycket
    om hur man lär känna sig själv.

  17. Det gör ont att bråka.
    Jag känner mig inte renare efteråt.

  18. Man vinner aldrig ett gräl.
    Jag har försökt vinna.

  19. Men att gräla är ingen sport.
    Man tar bara sönder.

  20. Alla saker man säger som man inte
    menar, finns kvar som en tagg.

  21. Vill man nåt på riktigt, som jag vill
    nu när jag är över fyrtio...

  22. Vill man vara i en relation tills man
    dör måste man vara försiktig med ord.

  23. -Ord betyder väldigt mycket.
    -Ja.

  24. Man får tänka på vad man säger,
    för ord landar hos mottagaren också.

  25. Jag har också haft såna relationer
    där det har slängts krukor i golvet.

  26. Jag får en klump i bröstet av det-

  27. -och det är skitsvårt att försonas.

  28. Ja. Blir man arg så kan man tänka:
    Nu kommer jag att säga saker...

  29. Det är bättre att gå
    och komma tillbaka om en timme.

  30. I allmänhet lägger det sig om går ut
    och går eller springer eller nåt.

  31. Jag har slutat köra bil
    när jag är arg.

  32. Ja...

  33. Men hela den här biten är ju...

  34. ...utan staket.

  35. Jag tänker att som barn
    ser man en pulkabacke och glider ner-

  36. -och sen var ån börjar och var isen
    är tunn har man ju ingen koll på.

  37. När är det så farligt för mina barn-

  38. -att jag måste, trots att min partner
    inte tänker som jag, säga stopp?

  39. Jag vill inte köra över honom helt
    för att det...

  40. Det är hans barn också. Det är svårt.

  41. Oj! Fångad!

  42. Jag kunde!

  43. När man har barn
    blir alla saker större.

  44. Det som är olika bli väldigt tydligt.

  45. Det blir ju också
    väldigt starka känslor inblandade.

  46. -God morgon, Benjamin.
    -Jag hörde er.

  47. Akta i backarna
    annars får du tusen hål i nackarna!

  48. Vi har mjölk och gör pannkaka.

  49. Jakob står på en punkt stadigt
    och det är bra så.

  50. Det behövs inget annat.

  51. Medan jag går mer med känslan.

  52. Att vi är olika kan även ha fördelar.

  53. Man kompletterar varandra.

  54. Det hade förstås varit mer praktiskt
    att vilja ha saker på samma sätt.

  55. Här var det en massa våningssängar.
    En brandbil...

  56. Jakob tycker inte om att köpa. Punkt.

  57. Jag hade velat ha en säng
    med rutschkana.

  58. Man skulle kunna göra en klottervägg
    och måla med svart kritfärg.

  59. Tågbana
    och sätta upp ett litet barnkök-

  60. -och docksängar och alla såna saker.

  61. Vad jag än säger så är det bara:
    "Nähej, inte det..."

  62. -Hej.
    -Hallå!

  63. -Jag öppnar den själv.
    -Oj! Öppnar du den själv?

  64. Det jobbiga är om hon gör om nånting
    utan att vi har pratat om det.

  65. Oj, vad du kan flyga.

  66. Det har hänt att jag har kommit hem
    och så är barnrummet ommöblerat-

  67. -eller vardagsrummet ommöblerat.

  68. Då känner man sig överkörd även om
    man förstår tanken som hon hade.

  69. Det är fascinerande när saker
    man har rensat ut kommer tillbaka.

  70. Den är för liten för Benjamin
    och för stor för Nathalie.

  71. När man har fungerande...

  72. När man har ärvt kläder som fungerar
    är det onödigt att köpa nytt.

  73. Jag vet inte... De dyker upp igen.

  74. Den här är också för liten.

  75. Den är för liten för Nathalie också.

  76. Jag skulle vilja
    att vi hade en gemensam vision-

  77. -men nu känns det som
    att jag gör som jag känner för-

  78. -och han gör som hans princip är.

  79. Det går att sätta staket.

  80. -Det kan inte vara omöjligt.
    -Nej, men inte helt enkelt heller.

  81. I morgon, då?
    Då lämnar du dem och hämtar dem?

  82. -De stänger fyra.
    -Just det.

  83. Björnen sover, björnen sover
    i sitt lugna bo

  84. Oj, oj, oj. Var är de?
    Där är de. Kom igen!

  85. -Jag tror inte man kan bada i ån.
    -Ni sa ju att vi fick det.

  86. Så...

  87. Jag känner mig inte trygg
    med det här. Jag kan inte koppla av.

  88. När hallonen är mogna
    är ju buskaget upp till knähöjd.

  89. Och hallonen blir ju tätare
    för varje år. - Vill du hoppa ner?

  90. Vi ska gå ner snart.

  91. Jag känner mig inte trygg
    med bara buskarna.

  92. Jag har provat. Vår deal från början
    var staket hela vägen.

  93. Häcken räcker inte
    och snart kommer det en bebis.

  94. Det är svårare att sätta staket i den
    lutningen än där vi har satt upp det.

  95. -Om jag fixar nån som sätter upp det?
    -Jag ser fortfarande inte behovet.

  96. Det är tydligen viktigt för dig
    att vi inte har staket.

  97. -Då är det skit samma vad jag tycker.
    -Nej, det är inte skit samma.

  98. -Det är större behov där borta.
    -Det ena utesluter inte det andra.

  99. Du säger alltså tvärnej
    till att sätta upp staket där?

  100. Det finns ingen anledning till det.

  101. -Här är det praktiskt svårt.
    -Okej, vi sätter upp staket där.

  102. Jag är hemma hos pappa med barnen
    när inte du är hemma. Happy?

  103. Good. Då gör vi så. Nu går vi in.

  104. Du vill att Benjamin ska följa med?

  105. Det är svårt när man både vill ha
    olikheterna och inte.

  106. Ibland vore det skönt att ha nån
    som säger: "Ja, det gör vi."

  107. "Kör på det."

  108. Men å andra sidan vill jag inte
    ha nån som bara hänger med på allt.

  109. Nu kan du borsta.
    När du tappar dem får du nya tänder.

  110. Sen måste det finnas nån sorts
    rimliga gränser, på nåt sätt.

  111. Det är väl det vi försöker hitta.
    En gemensam grund.

  112. Om vi är överens om
    att man ska våga ta konflikter-

  113. -så är ju andra halvan
    att våga lösa konflikten-

  114. -och också våga ge efter
    för goda argument och våga lyssna.

  115. När mina barn har protesterat mot
    mycket och inte fått som de vill-

  116. -så kan jag tänka:
    "De måste få som de vill."

  117. Det är ett uselt liv om man aldrig
    får bestämma själv.

  118. Varje gång jag glömmer att sätta mig
    in i deras värld blir det konflikt.

  119. Jag har två barn. De lever
    i en tillvaro där allting är inrutat.

  120. De ska gå till skolan, gå upp en viss
    tid, äta mat de vuxna har bestämt.

  121. De har på sig kläder de vuxna
    har bestämt. Det är otroligt lite-

  122. -kanske en procent av deras existens,
    som är ett fritt val.

  123. Jag bara drog till med en siffra.

  124. -Nu ska jag springa runt dig.
    -Okej.

  125. Du ska bita på min först.

  126. Jag blundar.

  127. Aj!

  128. Så får vi lov, så får vi lov
    att sjunga Bajsolles visa

  129. Emmy? Vet ni vad?

  130. Det är dagis i morgon.
    Det börjar bli dags att gå hem.

  131. -Nej!
    -Jo, kom nu.

  132. -Jag vill leka med Ella.
    -Emmy My.

  133. -Nej!
    -Det är förskolan i morgon. Kom.

  134. Kom, annars jagar jag dig.

  135. Jag tänker inte komma
    bara för du vill vara med mig

  136. -Jag tänker leka med Ella!
    -Jag går in nu.

  137. -Kom fort.
    -Vi går till den andra lekparken.

  138. Fort, Ella. Ta den!

  139. -Jag vill vara uppe sent i dag.
    -Du får vara uppe på helgen.

  140. Om du går, så går jag.

  141. -Om inte du går...
    -Följer du med, då? Gör du det?

  142. -Då går jag hem så kommer du också.
    -Jag kommer inte att komma.

  143. Det var roligt.

  144. Kom nu. Nu blir jag arg.
    Åk ner nu, så går vi hem.

  145. Sluta, mamma.

  146. -Jag vill inte.
    -Du har varit ute hela dagen.

  147. -Då får du försöka ta mig först.
    -Det kan jag inte.

  148. Nu, då?

  149. Så. Kom nu.

  150. Ella? Får jag leka med dig i morgon?

  151. -Joho.
    -Nähä.

  152. -Du är en tröttis.
    -Nej.

  153. Nu går vi in.

  154. Konflikterna stammar ofta från
    att vi bestämmer vad som är viktigt-

  155. -och det är nån slags idé som finns.

  156. Det är viktigt att gå i skolan, lära
    sig, äta nyttig mat på vissa tider.

  157. Sen ska vi överföra det på våra barn
    som inte resignerat på samma sätt.

  158. Vi slutar protestera.
    Så här är livet.

  159. Nu ska jag gå upp varje morgon men
    när jag är gammal har jag inga tider.

  160. Några år, om jag har tur.

  161. Vi har ju varit barn.
    Vad hade du för konflikter?

  162. Jag hade nog mest konflikter
    med min bror.

  163. När man får ett CP-skadat barn
    så tar syskonen väldigt mycket stryk.

  164. De hamnar i skymundan-

  165. -och det har jag haft dåligt samvete
    för, även om det inte är mitt fel.

  166. Jag försöker gottgöra det
    nu i vuxen ålder i stället.

  167. Vi hade ju samma konflikter
    som alla andra föräldrar och barn.

  168. Vinterkläder tyckte jag inte om.

  169. Men sen har jag haft konflikter
    med samhället i stället.

  170. Är du förälder till ett funktions-
    hindrat barn så är det en strid.

  171. Man måste gå i konflikt jämt.

  172. Min svåger har
    en svår funktionsnedsättning.

  173. Min svärmor är ju specialist
    på alla dessa regler-

  174. -och vilka regler som gäller
    för boende och vad man kan kräva.

  175. Det är det man inte ska behöva vara.

  176. Man ska inte behöva bli specialist-

  177. -utan det ska vara självklart.

  178. De svåraste konflikterna, om jag går
    till mig själv i alla fall-

  179. -har egentligen inte handlat om
    praktiska saker.

  180. Barnet vet
    att det ska ha på sig vinterkläder.

  181. Det handlar om
    att det är för stressigt-

  182. -jag har inte lyssnat
    och barnet känner sig inte sett.

  183. De svåra konflikterna är de grund-
    läggande ideologiska konflikterna...

  184. ...som man kan ha med sin förälder.

  185. Min mamma talade om
    att om jag inte gjorde som hon sa-

  186. -så skulle jag komma till Helvetet.

  187. Det menade hon på fullt allvar.

  188. Jag har inte...
    en världsuppfattning som är sådan-

  189. -att barn kommer till Helvetet
    oavsett vilken tro man har.

  190. Det är inget pedagogiskt
    eller religiöst redskap.

  191. Den konflikten är ju,
    vågar jag påstå, i grunden olöslig.

  192. -De olösliga konflikterna...
    -De blir fler ju äldre barnen blir.

  193. I de praktiska konflikterna
    vet barnet att föräldern har rätt-

  194. -för man måste klä på sig när man går
    ut, komma i tid och borsta tänderna.

  195. När de blir äldre...
    Mina pojkar är politiskt engagerade-

  196. -och har en annan uppfattning än jag.

  197. Jag tycker inte att man ska ockupera
    hus eller att våld är en bra lösning.

  198. Inte våld, men att ockupera hus.

  199. Där blir det hårda diskussioner.

  200. Men jag måste respektera att mina
    barn inte är jag. De tycker så här.

  201. Det är svårare för dem att respektera
    min åsikt för jag är ju bara mamma.

  202. Man måste hitta en ny relation till
    sina barn och det kämpar jag med nu.

  203. Att ha en relation där jag inte
    är deras kompis men där vi är vuxna.

  204. Där vi är vuxna tillsammans.

  205. De måste välja att vara vuxna
    i relation till mig.

  206. Det är inte alltid så lätt, för
    ibland är det bekvämt att vara barn.

  207. "Jävla mamma. Jävel."

  208. Jag kommer inte ihåg varför hon blev
    så arg på mig, men nåt var det nog.

  209. Jag är mor till åtta barn.

  210. Den äldste är snart fyrtio år.

  211. Det var inget mer roligt i den här.

  212. Du ska få mat sen.

  213. När man har många barn
    dras många in i konflikterna-

  214. -och så blir det ringar på vattnet
    och det blir så stort av det hela.

  215. Alla kommer till mig. Varför kommer
    de till mig? Varför ska jag jämt?

  216. Mamman i mitten och alla barn
    och barnbarn runt omkring.

  217. Då är det inte roligt att vara mamma.

  218. Då vill jag åka till månen
    på enkelbiljett.

  219. Nu får ni sköta er själva. Jag
    struntar i er. Jag har gjort mitt.

  220. Är det riktigt bråkigt
    tar jag bilen och kör i väg.

  221. Då åker jag och pussar
    på mina barnbarn så är det bra sen.

  222. Då är jag riktigt arg.
    Om jag ska ta bilen och åka i väg.

  223. Annars går det upp här...

  224. Jag kan vara tjurig och långsint.

  225. Men ett viktigt ord:
    Be om förlåtelse och ursäkt.

  226. Alla kan inte göra det. Det är svårt.

  227. Alla är envisa. Det är inte mitt fel.
    Det är ingens fel.

  228. Ett förlåt eller en ursäkt
    blir ett stopp.

  229. Men sen kommer det ett sms: "Förlåt,
    mamma. Jag älskar dig, mamma."

  230. "Du är den bästa mamman i världen."
    Då är det borta när de kommer hem.

  231. Att åtta individer
    drar så jämnt som de gör-

  232. -det tycker jag är enastående.

  233. Prata, prata.
    Tjura inte. Bli inte arg.

  234. Jag hoppas jag har lärt dem nåt.

  235. Det kanske jag har
    eftersom de är såna vänner.

  236. Mina föräldrar förstår nu
    att det jag gör är ett jobb.

  237. Ändå har jag hållit på
    i över tjugo år som komiker.

  238. Men min pappa kunde bli jättenervös-

  239. -när jag skulle gå på scen.

  240. I början trodde han-

  241. -att publiken applåderade
    bara för att de var snälla.

  242. Det kunde vi ha konflikter om.

  243. Jag tror att det har slagit mycket
    kullerbyttor i deras huvuden-

  244. -att jag håller på som artist.

  245. Det har tagit lång tid för mina
    föräldrar att förstå vad jag gör.

  246. Hemma går man inte på universitetet
    och försörjer sig på att skriva.

  247. De ville länge
    att jag skulle bli sjuksköterska.

  248. De misstrodde inte min kapacitet-

  249. -utan de tyckte
    att det var osäkert och konstigt.

  250. Som vuxet barn
    kan man uppleva sig som underkänd-

  251. -och det är ju intressant
    att fastän man är en bit över fyrtio-

  252. -så är man fortfarande beroende av
    sina föräldrars bekräftelse.

  253. Det tror jag man är hela livet.

  254. -Så är det.
    -Är det? Jag tror inte det.

  255. -Har du frigjort dig?
    -Mina båda föräldrar är ju döda.

  256. Textning: Gabriella Eseland
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Konflikt

Avsnitt 5 av 12

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Måste man ha konflikter i ett förhållande? Renar ett gräl eller gör det bara ont? Eller är själva konsten att kunna lösa konflikter? Och vilken skillnad gör det när man som förälder försöker sätta sig in i barnets situation? Vi besöker familjer i Örebro, Nynäshamn och Färjestaden för att se hur de tänker kring gräl och konfliktlösning. Samtal om stora och små konflikter i familjelivet med Ann Heberlein, trebarnsmor, etikforskare, och författare; Augustin Erba, tvåbarnsfar, journalist och författare och Jesper Odelberg, bonuspappa och ståuppkomiker.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Familj och samlevnad
Ämnesord:
Familjer, Familjesociologi, Föräldrar, Konflikter, Samhällsvetenskap, Sociologi
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Familjen - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Kärlek

Avsnitt 1 av 12

Vad är kärlek egentligen och hur kan man hålla liv i en parrelation trots allt vardagsbestyr? Blir det tråkigt eller rent av enklare om man som Luther betraktar äktenskapet som ett företag? Vilken roll spelar jämställdhet och att dela lika på tiden med barnen för att kärleken ska leva stark? Vi besöker några familjer i Göteborg, Huddinge och Limhamn som berättar om hur deras vardagsliv ser ut. Samtal om äkta kärlek och familjeliv med Ann Heberlein, trebarnsmor, etikforskare, och författare; Augustin Erba, tvåbarnsfar, journalist och författare och Bosse Löthén, fembarnsfar, journalist och musiker.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Familjeband

Avsnitt 2 av 12

Vad är egentligen en familj och hur förtjänar man den fina titeln förälder? Hur kan man skaffa familj och barn om man inte har någon att skaffa det med? Hur starka är familjebanden och vad får dem att hålla? Vi besöker några familjer i Upplands Väsby, Kilafors och Skogås, med barn som av olika skäl inte lever med sina biologiska föräldrar. Samtal om föräldraskap, barndom och olika familjekonstellationer med Lo Kauppi, ettbarnsmor, skådespelare och författare; Zanyar Adami, tvåbarnsfar och filmregissör samt Katarina Hahr, enbarnsmor och journalist.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Tiden

Avsnitt 3 av 12

Vad lägger vi tid på och hur fria är vi att välja våra liv? Är planering nödvändig för att få allt det praktiska att fungera i en familj? Och hur viktigt är det att få tid för sig själv och relationen? Vi besöker familjer i Klockrike, Kalmar och Stockholm för att se hur de planerar sin tid. Samtal om familjeliv och att få tiden att räcka till med Ann Heberlein, trebarnsmor, etikforskare, och författare; Augustin Erba, tvåbarnsfar, journalist och författare och Bosse Löthén, fembarnsfar, journalist och musiker.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Mamma, pappa, barn

Avsnitt 4 av 12

Varför finns det ofta lägre förväntningar på pappan än på mamman i en familj? Hur påverkar det barnens syn på hur en riktig mamma eller en riktig pappa ska vara? Gör man sina barn en tjänst eller en otjänst om man försöker gå emot de traditionella könsnormerna? Vi besöker familjer i Enskededalen, Klippan och Tumba för att få en inblick i hur de ser på könsroller i föräldraskapet. Samtal med Zanyar Adami, tvåbarnsfar och filmregissör; Gunilla Bergström, tvåbarnsmor, farmor och barnboksförfattare samt Lo Kauppi, ettbarnsmor, skådespelare och författare om de egna föräldrarnas roller och hur barndomen format dem som föräldrar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Konflikt

Avsnitt 5 av 12

Måste man ha konflikter i ett förhållande? Renar ett gräl eller gör det bara ont? Eller är själva konsten att kunna lösa konflikter? Och vilken skillnad gör det när man som förälder försöker sätta sig in i barnets situation? Vi besöker familjer i Örebro, Nynäshamn och Färjestaden för att se hur de tänker kring gräl och konfliktlösning. Samtal om stora och små konflikter i familjelivet med Ann Heberlein, trebarnsmor, etikforskare, och författare; Augustin Erba, tvåbarnsfar, journalist och författare och Jesper Odelberg, bonuspappa och ståuppkomiker.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Kris

Avsnitt 6 av 12

Hur bearbetar man familjekriser och hur påverkas familjemedlemmarna? Vi träffar några familjer som har genomgått olika typer av kriser och får höra hur de hanterat dem. Samtal med Gunilla Bergström, tvåbarnsmor, farmoder och barnboksförfattare; Lo Kauppi, ettbarnsmor, skådespelare och författare samt Jonas Modig, trebarnsfar, farfar och poet om kriser. De vrider och vänder på dilemman kring olika sorters kriser, bearbetningens faser och delger varandra insikter av erfarenheter från att familjemedlemmar dött eller barn haft det svårt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Oro

Avsnitt 7 av 12

Hur kan man hantera den ständiga oro som följer av att vara förälder? Hur blir det när något allvarligt inträffar och hur gör vi med barnens oro? Vi träffar familjer som har oron ständigt närvarande på grund av sjukdomar som plötsligt kan förändra tillvaron. Samtal med Ann Heberlein, trebarnsmor, etikforskare och författare; Augustin Erba, tvåbarnsfar, journalist och författare samt Bosse Löthén, fembarnsfar, journalist och musiker om mod och rädslan för att familjemedlemmar plötsligt ska försvinna.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Att börja om

Avsnitt 8 av 12

Vad driver en omstart? Vad kan man göra om man fastnat i något, som sorg eller missbruk? Eller om man måste ge sig av hemifrån? Med eller utan familj. Vi möter familjer i Hjällbo, Undersåker och Markaryd där en eller flera familjemedlemmar har haft anledning att starta om. Samtal om familjeliv och om vikten av, och svårigheterna med, att lämna det som är inte är bra och starta på nytt, med Zanyar Adami, tvåbarnspappa och filmregissör; Gunilla Bergström, tvåbarnsmamma, farmor och barnboksförfattare, samt skådespelaren och författaren Lo Kauppi som är både ettbarnsmamma och bonusmamma.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Att räcka till

Avsnitt 9 av 12

Varför är det så svårt att be om hjälp och vilken roll spelar ens egna föreställningar om vad som är tillräckligt i ett föräldraskap när känslan av otillräcklighet slår till? Vi träffar personer som på olika sätt har tampats med otillräcklighetskänslor i familjeförhållanden. Samtal med Ann Heberlein, trebarnsmor, etikforskare och författare; Jesper Odelberg, bonuspappa och ståuppkomiker samt Augustin Erba, tvåbarnspappa, journalist och författare, om att duga och att försonas med tanken på att man ibland inte är sitt bästa jag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Arvet

Avsnitt 10 av 12

Hur kan man bryta ett socialt arv och mönster från barndomen? Och vilsenheten man kan känna om man är adopterad, går den att skingra? Vi träffar personer som vuxit upp i familjer där fysiskt våld och övergrepp har förekommit. De har i vuxen ålder på olika vis följt mönstren från barndomen, men har nu hittat strategier för att hantera sina egna beteenden. Samtal med Gunilla Bergström, tvåbarnsmor, farmor och barnboksförfattare; Lo Kauppi, ettbarnsmor och skådespelare samt Jonas Modig, farfar, förläggare och poet, om arvets betydelse och betydelsen av förebilder.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Att få barn

Avsnitt 11 av 12

Hur mycket förändras man av föräldraskap och hur mycket måste man förbereda sig? Eller är det bättre att bara låta det bli som det blir? Och hur ska man kunna ge sina barn en vettig barndom om man själv känner sig ofärdig? Vi träffar familjer som väntar barn, som vill ha barn och som består av många barn. Samtal med Ann Heberlein, trebarnsmor, etikforskare och författare; Augustin Erba, tvåbarnsfar och journalist samt Bosse Löthén, fembarnsfar, journalist och musiker, om barnlängtan, barn som bara blir till och om att våga skaffa barn.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen - teckenspråkstolkat

Frigörelse

Avsnitt 12 av 12

Hur påverkar en förälders egen frigörelse synen på barnens? Hur hanterar man separationsångest och blir man någonsin fri från sina föräldrar? Vi träffar olika familjer och pratar om tonåringar som gör uppror, om att vara tillräckligt gammal för att ta ansvar och att flytta hemifrån. Samtal med Lo Kauppi, ettbarnsmor, skådespelare och författare; Zanyar Adami, tvåbarnsfar och filmregissör samt Katarina Hahr, enbarnsmor och journalist, om frigörelse och hur den egna frigörelsen påverkar föräldraskapet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta MiffoTV

Kunna grejer

Kan vem som helst lära sig vad som helst? Eller finns det gränser? MiffoTV lär sig skjuta djur och köra bil.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - tänka mot strömmen

Dag Hammarskjöld - att aldrig svika

Vi fördjupar oss i Dag Hammarskjölds tankar och i den dröm som ska kosta honom livet. I början av 1950-talet har Hammarskjöld nått höjden av sin karriär på UD. Men i sin dagbok beskriver han en känsla av äckel. Var detta verkligen meningen med livet? Han ber om ett uppdrag värt att dö för. Och så den första april 1953 får han oväntat frågan om han vill bli FN:s generalsekreterare. Plötsligt får Hammarskjölds liv en mening som det inte har haft tidigare.