Titta

What makes me me

What makes me me

Om What makes me me

Brittiska animerade filmer för åk 4-6 som berör filosofiska frågor och värdegrund. I varje avsnitt utforskar vi ett grundläggande filosofiskt begrepp. Och genom vardagliga frågor i slutet av varje avsnitt uppmuntras eleverna att tänka kreativt: Vad är rättvist? Vad gör mig till den jag är?

Till första programmet

What makes me me : Am I always responsible for my actions?Dela
  1. VAD GÖR MIG TILL MIG?
    OCH ANDRA INTRESSANTA FRÅGOR

  2. ÄR JAG ALLTID ANSVARIG
    FÖR MINA HANDLINGAR?

  3. Vid en flodbank sitter en skorpion.

  4. Hon har separerats från sin familj
    av en enorm flod.

  5. Du kanske inte visste
    att skorpioner inte kan simma.

  6. Hon kan inte ta sig över.
    Hon är fast.

  7. Då passerar en groda förbi.

  8. Grodor kan simma,
    så hon ber grodan om hjälp.

  9. "Knappast", säger grodan.
    "Skorpioner och grodor är fiender."

  10. "Skorpioner sticker grodor.
    När vi är halvvägs sticker du mig."

  11. "Absolut inte", svarar skorpionen. "Det
    skulle vara dumt."

  12. "Om jag sticker dig tar jag mig
    inte över till min familj."

  13. Skorpionen ser att grodan är osäker
    och säger:

  14. "Jag lovar att inte sticka dig."
    - Vad tycker du?

  15. Borde grodan hjälpa skorpionen
    över floden?

  16. Till slut går grodan med på
    att bära henne över floden.

  17. Vad som ser ut som en kort sträcka
    för dig kan vara långt för en groda-

  18. -när man har en skorpion på ryggen.

  19. Halvvägs över
    känner grodan en ilande smärta.

  20. "Aj."
    Skorpionen har stuckit honom.

  21. "Varför gjorde du så?", skriker
    grodan. "Nu drunknar vi båda två."

  22. "Jag kan inte hjälpa det.
    Det ligger i skorpioners natur."

  23. Strax efter sjunker både grodan
    och skorpionen ner i floden.

  24. Vem var ansvarig för det som hände
    skorpionen och grodan?

  25. Vad menade skorpionen
    med att det ligger i hennes natur?

  26. Det här var en skorpion och en groda.
    Vad har det att göra med människor?

  27. Vi kan ta Karim som ett exempel.

  28. Karim har alltid varit
    lite oförsiktig med andras saker.

  29. Karims bästa vän Sofie
    har ett teleskop som han vill låna.

  30. Men Sofie är tveksam.

  31. Hon vet att Karim är oförsiktig,
    men han lovar att vara försiktig.

  32. Till slut går hon med på
    att låna ut teleskopet.

  33. Karim ger sig av
    och bär teleskopet extra försiktigt.

  34. Han tittar på stjärnorna
    och är extra försiktig.

  35. Nästa dag,
    när han ska lämna tillbaka det-

  36. -ser han några bebisskorpioner
    som ser söta ut vid flodbanken.

  37. Oj då. Karim var inte
    extra försiktig den här gången.

  38. Hej.

  39. Han har brutit sitt löfte
    till Sofie.

  40. Hon kommer förmodligen
    att bli ganska upprörd.

  41. Kunde Karim ha undvikit
    att bryta sitt löfte?

  42. Hur skiljer sig Karims löfte
    från skorpionens löfte?

  43. Översättning: Sebastian Lilja
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Am I always responsible for my actions?

Avsnitt 5 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Skorpionen kommer inte över floden - och på andra sidan finns hennes familj. Hon ber grodan om hjälp. Men grodan är misstänksam. Törs han lita på skorpionens löfte att inte sticka honom? Hur mycket rår vi över våra handlingar? Och hur mycket bestäms av vår natur? En berättelse baserad på en gammal fabel.

Ämnen:
Engelska, Psykologi och filosofi > Filosofi, Värdegrund
Ämnesord:
Etik, Etik och moral, Filosofi, Förtroende, Grodor, Skorpioner
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i What makes me me

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me

What makes me me

Avsnitt 1 av 5

Vi utforskar begreppen identitet, minne, erfarenhet och själ med hjälp av den brittiske filosofen Thomas Hobbes historia om Theseusskeppet. Ett fartyg ger sig ut på haven men råkar ut för flera olika oväder och skadas. Efter varje oväder måste en del av båten bytas ut; på så vis förändras skeppets utseende med tiden. Är det samma fartyg?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me

Who owns the sky?

Avsnitt 2 av 5

Vid floden ligger två byar, en fattig jordbruksby och en rik fiskeby. När jordbrukarna anlägger en damm går det bra för dem - men fisken försvinner från invånarna i fiskebyn. Vad är rättvisa? Hur delar man med sig? Kan man äga en flod?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me

Why should I be good?

Avsnitt 3 av 5

Ben har hittat en magisk ring som kan göra honom osynlig. Han börjar fundera på allt han skulle kunna göra med sina nya krafter. Man kan hjälpa andra, kanske stoppa elaka tjuvar som en riktig superhjälte? Men det går ju faktiskt att göra alldeles tvärt om också. Hur vet man vad som är rätt och fel? Av vem har man lärt sig det? Och vilka motiv finns bakom ens handlingar?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me

What's fair?

Avsnitt 4 av 5

Sofie, Ben och Karim ska ut på äventyr. De har en plan: att finna den mystiska gyllene fågeln som bor djupt, djupt inne i skogen. Det kommer att bli både spännande och lite farligt. Men redan innan de gett sig iväg får de problem. Hur ska de dela upp packningen? Ska den som är störst kanske bära mest? Eller den som tog mest med sig?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me

Am I always responsible for my actions?

Avsnitt 5 av 5

Skorpionen kommer inte över floden - och på andra sidan finns hennes familj. Hon ber grodan om hjälp. Men grodan är misstänksam. Törs han lita på skorpionens löfte att inte sticka honom? Hur mycket rår vi över våra handlingar? Och hur mycket bestäms av vår natur? En berättelse baserad på en gammal fabel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & engelska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta The grammar company

Questions

När använder man frågeorden: when, what, where, how, why, which, who och how? Britt-Inger kommer till kontoret i chocktillstånd. Patsy måste använda alla frågeorden för att få Britt-Inger att berätta vad som har hänt. Kort därefter irrar Mats bort sig på den irländska landsbygden. Som tur är kan Mats och kollegorna använda frågeorden för att hjälpa honom tillbaka till The grammar company.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna The dark room - easy

Är du mörkrädd? Inte? Men om du befann dig i ett rum utan ljuskälla, och ingen utväg? Tre ungdomar hamnar i denna skräckinjagande situation. Men är allt som det verkar vara?