Titta

UR Samtiden - Schizofrenidagen 2018

UR Samtiden - Schizofrenidagen 2018

Om UR Samtiden - Schizofrenidagen 2018

Föreläsningar från Schizofrenidagen den 28 maj 2018 i Aula Medica, Solna. Arrangör: Karolinska Institutet.

Till första programmet

UR Samtiden - Schizofrenidagen 2018 : Min bror och jagDela
  1. Han kastar sig fram och tillbaka. Han
    har en annan hastighet på språket.

  2. Han kastar sig
    mellan franska och ryska.

  3. Han är Gorbatjov.
    Han är Ronald Reagan.

  4. Han har en blick som nästan är svart.

  5. Det är 30 år sen min brorsa
    insjuknade i schizofreni.

  6. Han och jag är kramade av samma
    mamma. Vi är av samma skrot och korn.

  7. Vi har vuxit upp sida vid sida.

  8. Han fick diagnosen schizofreni,
    medan jag anses vara frisk.

  9. För mig är det en gåta,
    och jag har ägnat mitt liv till-

  10. -att försöka lösa den här gåtan.

  11. Men vi backar tillbaka.
    Medan jag berättar om vår historia-

  12. -så får ni titta på två bilder.

  13. Jag har valt ut två som symboliserar
    brorsan och mig ganska bra.

  14. Den till vänster är från 70-talet.

  15. Det ser vi på den genusspecifika
    velour-overallen vi har på oss.

  16. Valet är gjort för att det så tydligt
    syns att min brorsa är min trygghet-

  17. -min förebild och min stora idol.

  18. När bilden togs
    var våra föräldrar redan skilda-

  19. -men brorsan och jag höll ihop.

  20. Bilden till höger
    är från hösten 2016-

  21. -när jag och brorsan
    var med i en mediastorm.

  22. Vi var med i en stor morgontidning,
    i en stor kvällstidning-

  23. -och vi var med
    i en dokumentärserie på tv.

  24. Men vi backar tillbaka. Brorsans
    sjukdom bröt ut för 30 år sen.

  25. Året är 1986. Jag är 14 år gammal.

  26. Jag har varit på min första
    utlandssemester under sommarperioden.

  27. Jag har varit i Grekland
    och ser fram emot första skolveckan-

  28. -och det obligatoriska föredraget
    om vad man gjorde under sommaren.

  29. Jag ska få berätta
    nånting otroligt häftigt.

  30. Men den drömmen
    kommer att brytas så snabbt.

  31. Jag slår upp ögonen då en hysterisk
    kvinna kommer in i mitt rum.

  32. Hon skriker om och om igen
    att Matte är borta.

  33. Det är min mamma
    som är den här hysteriska kvinnan.

  34. Jag förstår att nåt allvarligt hänt.
    Mamma är ingen hysterisk människa.

  35. Hon har heller aldrig kommit in
    i mitt rum utan att knacka.

  36. Vi väntar på att Matte ska komma hem
    på sin första permission-

  37. -från militärtjänstgöringen i Luleå.
    Vi har inte hört nåt på tre veckor.

  38. Men inga nyheter är goda nyheter.
    Eller?

  39. Inte den här gången.

  40. Min pappa har fått ett samtal
    under natten.

  41. Matte har klivit av tåget i Ljusdal,
    ringt pappa och sagt-

  42. -att han inte orkar mer,
    att han tänker ta sitt liv.

  43. Pappa sätter sig i bilen-

  44. -och åker upp till Ljusdal
    för att leta efter Matte.

  45. Han letar under varenda parkbänk
    och grankvist.

  46. Han får hjälp
    av polis och frivilliga-

  47. -men det finns ingen Matte i Ljusdal.

  48. Då har han ringt min mamma och sagt:
    "Ta med dig Åsa till T-Centralen"-

  49. -"och försök att se
    om han kanske finns på tåget."

  50. Vilket vi gör.
    Vi åker i ilfart till T-Centralen.

  51. När vi kommer fram
    har tåget redan kommit in-

  52. -men vi springer hand i hand
    genom varenda tågkupé.

  53. Vi öppnar varenda toalettdörr.
    Jag tittar under sätena-

  54. -för jag vill hitta min fina brorsa.

  55. Men han finns inte heller på tåget.

  56. Känslorna som är i min kropp
    vid det tillfället är fruktansvärda.

  57. Jag kanske har förlorat min stora
    idol och min stora trygghet i livet:

  58. Min fina brorsa.

  59. Då kommer min mamma på
    att han kanske är hos pappa-

  60. -där han för tillfället har ett rum.

  61. När vi kommer uppför pappas uppfart
    ser vi att ytterdörren är öppen.

  62. Det bubblar i mig av lyckokänslor,
    för han finns där-

  63. -eftersom pappa är på väg hem
    från Ljusdal.

  64. Då kommer nästa chock
    för den här dagen.

  65. När jag kliver in i pappas kök
    så är han där, min fina brorsa-

  66. -men han har sin första psykos.

  67. Har man aldrig sett en psykos
    så är det svårt att förklara-

  68. -men jag ska försöka. Han har
    en energi som är otroligt hög.

  69. Han rör sina armar extremt snabbt.

  70. Han kastar sig fram och tillbaka. Han
    har en annan hastighet på språket.

  71. Han kastar sig
    mellan franska och ryska.

  72. Han är Gorbatjov.
    Han är Ronald Reagan.

  73. Han har en blick som nästan är svart,
    och han är hotfull.

  74. Han hotar att dra ut njurarna
    på vår mamma.

  75. Det här gör
    att jag blir oerhört rädd.

  76. Jag backar ut i hallen och tårarna
    rinner. Det ser min fina brorsa.

  77. Mitt i sin psykos så upptäcker han
    att lillsyrran är rädd.

  78. Han kommer ut i hallen,
    lägger en arm runt mig-

  79. -ger mig ett blinkande öga
    och så säger han:

  80. "Det är lugnt, syrran.
    Det löser sig."

  81. Men det gjorde det inte, utan det
    blev värre och värre och värre.

  82. Matte åker in på sluten psykiatrisk
    vård vid Huddinge sjukhus.

  83. Matte får en diagnos relativt snabbt,
    inom några veckor.

  84. Det är väldigt ovanligt nu för tiden.

  85. Min väldigt kloka mor
    kommer hem från en dag på sjukhuset-

  86. -och berättar
    vad som har hänt med Matte.

  87. Hon är så oerhört klok och klyftig,
    och säger:

  88. "Åsa, det här beteendet
    som vi såg Matte ha i pappas kök"-

  89. -"beror på en sjukdom. En sjukdom
    som är som vilken annan som helst"-

  90. -"men den har drabbat hjärnan.
    Den heter schizofreni."

  91. Jag hade aldrig hört det här ordet,
    och jag tyckte inte om betydelsen:

  92. Att min bror har fått
    ett förändrat beteende.

  93. Jag hoppar upp på min cykel
    och åker till biblioteket-

  94. -för att leta reda på
    mer information.

  95. Jag minns att ordet börjar på s.

  96. Jag hoppar av cykeln vid biblioteket
    och drar ut Bra Böckers Lexikon.

  97. Bokstaven s.
    Jag letar, letar, letar-

  98. -och hittar plötsligt
    sjukdomen schizofreni.

  99. Det som stod i uppslagsverken 1986
    var inga kul grejer.

  100. Det och brorsans beteende i pappas
    kök gjorde att jag bestämde mig för-

  101. -att inte vara med på
    den här sjukdomen.

  102. Jag tänkte inte acceptera
    att min brorsa led av schizofreni.

  103. Jag sa till mina föräldrar:

  104. "Vi får hålla det för oss själva. Det
    ska inte komma ut i mitt nätverk."

  105. Jag tänkte: "Vad händer i skolan
    om de får reda på"-

  106. -"att Matte drabbats av en psykisk
    sjukdom som heter schizofreni?"

  107. Mina föräldrar sa: "Självklart."

  108. Men det mamma gjorde,
    det var att gå bakom ryggen på mig.

  109. Hon berättade för min
    klassföreståndare vad som hade hänt-

  110. -och att jag inte ville
    att det skulle komma ut.

  111. Hon bad min klassföreståndare
    hålla ögonen på mig-

  112. -för om jag behövde hjälp och stöd
    så fanns hon tillgänglig.

  113. Hon sa att mamma och pappa skulle gå
    in 100 procent för att hjälpa Matte.

  114. Hon ringde min baskettränare
    och sa samma sak.

  115. Hon ringde
    mina bästa kompisars föräldrar.

  116. Hade mamma sagt det här till mig när
    jag var 14-15 år, då hade jag rymt.

  117. Tänker jag efter nu i vuxen ålder-

  118. -så är det det vackraste
    nån har gjort för mig.

  119. Min mamma skapade ett nätverk
    kring mig med vuxna människor-

  120. -som jag redan hade i mitt liv
    och som jag litade på.

  121. Tänker jag efter ett steg till
    så var det ingen i klass 9C-

  122. -som behövde hålla föredraget om
    vad som hände sommaren 1986.

  123. Min baskettränare
    startade studiegrupper-

  124. -inte bara för att jag var den enda
    som for illa i vårt basketlag.

  125. Hemma hos min kompis Gabby
    frågade man alltid-

  126. -om jag hade nån smutstvätt
    i trunken jag gick och bar på.

  127. Jag hade alltid en trunk redo hemma
    ifall jag skulle behöva springa-

  128. -för att slippa träffa brorsan
    när han kom hem från sjukhuset.

  129. Hemma hos Jenny fanns det alltid
    en extra tallrik-

  130. -till frukost, lunch eller middag.

  131. Trots det här - jag kände ju inte
    till att jag hade ett vuxet nätverk-

  132. -så kände jag mig extremt ensam.

  133. Jag är yngsta syskonet,
    ganska bortskämd.

  134. Van att få en tallrik framdukad-

  135. -till frukost, lunch och middag.
    Det försvann.

  136. Jag var van att slänga kläder
    i smutskorgen-

  137. -och sen kom de tillbaks rena
    och hopvikta. Det försvann också.

  138. Det är klart att det fanns mat, men
    det var upp till mig att tillaga den.

  139. Det fanns heller ingen
    som kunde förhöra mig på läxorna.

  140. Det fanns ingen
    att diskutera gymnasievalet med-

  141. -utan jag valde samma utbildning som
    brorsan, vilket blev en katastrof.

  142. Jag valde samhällsvetenskapligt
    gymnasium. Jag skulle ha gått natur.

  143. Jag fick också mycket känslor
    i min kropp som var obehagliga.

  144. Jag kände ett hat
    mot sjukdomen schizofreni-

  145. -samt mot min egen brorsa.

  146. Jag skämdes för att vi hade fått in
    sjukdomen i familjen.

  147. Jag hade en otrolig avundsjuka
    gentemot min bror-

  148. -för att han fick
    så mycket uppmärksamhet.

  149. Såna känslor får man inte ha
    gentemot sin egen familjemedlem.

  150. Det här skapade ångest-

  151. -men 1986 pratade man inte om ångest
    som vi gör i dag-

  152. -och ingen pratade med mig om
    att ångest skulle kunna växa fram.

  153. Jag kände att jag fick
    konstig energi i kroppen.

  154. Den valde jag att omvandla
    till energi på basketplanen.

  155. Jag blev ganska duktig-

  156. -och det kan vara tack vare den här
    dåliga energin som fanns i min kropp.

  157. Eftersom jag inte ville
    att min brorsa skulle vara sjuk-

  158. -så ville jag heller inte
    besöka honom på sjukhuset.

  159. Men en dag sa min mamma:
    "Han fyller 20 år, Åsa."

  160. "Han mår så pass mycket bättre,
    så du kan följa med."

  161. Jag litade på min mamma, som jag
    alltid har gjort och fortfarande gör-

  162. -men när jag kommer till
    den slutna avdelningen...

  163. 1986 satt det inte bara
    personer med enbart sjukdom där.

  164. Det satt också brottslingar
    på avdelningen.

  165. Så jag får en liten chock.

  166. Man säger
    att min brorsa ligger i rum 18A.

  167. Jag håller min högra hand mot väggen
    för att kunna fokusera på 18A-

  168. -och äntligen få träffa min brorsa,
    som ska må så mycket bättre.

  169. Men när jag kommer in i rummet så är
    det inte min bror som ligger där.

  170. Det är en liten, smal, smutsig
    människa med stripigt hår-

  171. -som är så gravt medicinerad att han
    inte kan veckla ut armar och ben-

  172. -och han har också förlorat
    förmågan att prata.

  173. Jag förstår att Matte är glad,
    för jag ser att hans tårar rinner.

  174. Efter det så får min mamma
    en ganska grav utskällning.

  175. Hur menade hon? Hur kunde hon säga
    att Matte mådde så mycket bättre?

  176. Men faktum var
    att han mådde mycket bättre.

  177. Det här har satt sina spår i mig. Jag
    besöker inte människor på sjukhus.

  178. Det spelar ingen roll om det är gamla
    farmor som brutit lårbenshalsen.

  179. Jag är oerhört rädd för
    att bli chockerad-

  180. -och att jag inte ska känna igen
    personen i sjukhussängen.

  181. Så räkna inte med att jag besöker er
    om ni blir sjuka.

  182. Det skulle gå fem år innan jag valde
    att erkänna för mig själv-

  183. -att min brorsa lider av schizofreni.

  184. Jag sa inte ett ord till nån.
    Jag bar det här helt själv, ensam.

  185. Det som gjorde
    att jag tog mig samman var-

  186. -när jag tog studenten.

  187. Då kom brorsan.
    Just då hade han kritvitt hår.

  188. Han såg ut som en glödlampa och var
    klädd i alla möjliga konstiga färger-

  189. -men han höll i
    ett enormt stort paket.

  190. När jag öppnar paketet
    så är det en målning av mig-

  191. -i de vackraste färgerna jag vet,
    gult och orange.

  192. Jag har en kraftig rynka
    mellan ögonen.

  193. Den har han gjort ännu kraftigare.

  194. Nånting händer i mig
    när jag öppnar det här paketet.

  195. Det jag kände var: "Det är brorsan,
    och jag måste lära känna honom igen."

  196. Trots att man är samma skrot
    och korn, kramad av samma mamma-

  197. -och uppvuxen sida vid sida:

  198. Hålls man isär
    så blir det en splittring.

  199. Den här splittringen
    har vi fått jobba på enormt mycket-

  200. -för att hitta tillbaka.
    Det har krävts enormt mycket jobb.

  201. I dag är vi ler och långhalm.

  202. Det är jag som försöker hjälpa
    min brorsa i vardagen-

  203. -och ser till att han får rätt vård
    och rätt hjälp i hemmet.

  204. Det är också jag som ringer till
    alla förbaskade telefonförsäljare-

  205. -som säljer på honom
    dubbla mobilabonnemang, tidningar-

  206. -strumpor, kalsonger etcetera.

  207. Jag vill att min brorsa ska ha
    en värdig vardag.

  208. Jag skulle kunna jobba 100 procent
    för att finnas till för min brorsa-

  209. -men jag måste också få vara
    lillasyster.

  210. Därför sätter jag rätt hög press på
    dem som finns i vården kring brorsan.

  211. Jag brukar säga att när en person
    i ens närhet drabbas av schizofreni-

  212. -så är det
    som att personen i fråga dör.

  213. Det blir ett skal kvar,
    men skalet kommer att förändras-

  214. -på grund av sjukdomen och
    de hemska mediciner som finns i dag.

  215. Ibland säger folk: "Det låter hemskt.
    Han dör men ändå finns han kvar."

  216. Ja, och man har inte tid att sörja,
    för man måste finnas där som stöd.

  217. Men titta på det här. Min brorsa
    förklarar det här på samma sätt.

  218. Det här kommer
    från en webbaserad tidskrift-

  219. -där journalisten inte lägger fokus
    på den forskande lillasystern-

  220. -utan lägger fokus på Matte och får
    fantastiska förklaringar till-

  221. -hur det är att leva med schizofreni.
    Där jag har ringat in står det:

  222. "Mats var en sportig partyprisse med
    många vänner, utåtriktad och glad."

  223. "Ingen anade att framtiden
    skulle bli annat än ljus."

  224. Precis så var det. I dagsläget
    har Matte en kompis kvar.

  225. "Sen slog psykosen till.
    Ridån drogs ner."

  226. "Den gamla Mats dog där
    på sjukhusets slutna avdelning"-

  227. -"och en ny Mats vaknade upp.
    En som lider av schizofreni."

  228. Då säger han så här: "Det var
    nåt levande i mig som försvann."

  229. "Det var som att dö,
    men ändå lever jag kvar"-

  230. -"och tomrummen fylls med annat."

  231. Tomrummen kan fyllas
    med hemska saker som hallucinationer-

  232. -men också med nånting som min brorsa
    beskriver som vackra fyrverkerier.

  233. Nånting som driver honom positivt
    till sitt konstnärskap.

  234. Det är oerhört skönt som lillasyster
    att få höra-

  235. -att den här sjukdomen
    kan bidra med nåt som är positivt-

  236. -och som driver hans målning vidare.

  237. Den här lappen hittade jag
    i min farmors lägenhet-

  238. -när jag och min pappa rensade
    efter att hon gick bort.

  239. Farmor är en familjehjälte
    som funnits vid min sida-

  240. -under tiden Matte blev sjuk.

  241. Farmor har antagligen pratat
    med mamma i telefon-

  242. -och fått beskedet om vilken sjukdom
    som Matte drabbades av.

  243. Och i farmors värld
    så drabbades Matte av "skisonofi".

  244. Jag har med den här bilden på
    vartenda föredrag, för den säger nåt.

  245. Farmors förvrängning av ordet
    "schizofreni" är väldigt vanlig.

  246. Det är inte särskilt många människor
    som vet hur schizofreni stavas-

  247. -än mindre vad schizofreni innebär
    och hur stort det faktiskt slår-

  248. -på personen som insjuknar,
    vänner och familj.

  249. Därför är den här väldigt talande.

  250. Men finns det nåt gott
    som sjukdomen har inneburit?

  251. Ja, faktiskt.
    Hur konstigt det än kan låta.

  252. Jag har tack vare min brors sjukdom
    vidareutbildat mig inom biomedicin-

  253. -disputerat i neuropsyk
    och neurofarmakologi-

  254. -gjort postdok i USA för att lära mig
    mer om sjukdomen schizofreni-

  255. -återvänt till Karolinska Institutet,
    och nu är jag på Uppsala universitet.

  256. Jag har sett alla symtom
    vid schizofreni.

  257. Jag har kunnat följa utvecklingen
    av psykiatrin under 30 år.

  258. Det har skett bra och dåliga saker.

  259. Jag har kunnat följa utvecklingen
    av läkemedel under de här 30 åren.

  260. Jag har också sett baksidan
    av alla läkemedel.

  261. Det här gör
    att jag har ett särskilt driv-

  262. -att försöka lösa gåtan
    med schizofreni-

  263. -och försöka ge alla personer
    med en diagnos-

  264. -rätten till en värdig vardag-

  265. -vilket jag inte tycker
    att man har i dag.

  266. Min forskning bygger på att jag
    vill förstå enskilda nätverk-

  267. -och den neurokemi som ligger
    till grund för de kognitiva symtomen.

  268. De symtom som anses vara
    de allra värsta att lida av.

  269. De symtom som gör att man inte kan
    vara med i ett samtal-

  270. -kanske inte ens runt
    sitt eget middagsbord med sin familj-

  271. -för att det behövs mer tid
    att processa saker och ting som sägs.

  272. Jag sörjer varje dag att min bror
    drabbades av schizofreni.

  273. Vad hade han fått vara och blivit
    om han inte hade drabbats?

  274. Hade han haft
    sitt nätverk av vänner kvar?

  275. Hade han fortfarande varit en
    partyprisse och en sportig kille?

  276. Men framför allt,
    hade han kunnat gå klart Konstfack?

  277. Kanske hade han haft familj.

  278. Det är oerhört tungt att bära på
    som anhörig.

  279. I dag är det jag
    som har den blå velour-overallen.

  280. Jag är brorsans största stöd
    i vardagen.

  281. Är jag i Södertälje en dag
    och behöver spendera natten där-

  282. -så bryts hans cirklar.
    Han ringer då gärna och säger-

  283. -att han fått ett epileptiskt anfall,
    en hjärtinfarkt eller nånting annat.

  284. Han oroas över lillsyrran-

  285. -som nu är hans förebild,
    hjälte och trygghet.

  286. Och det kan vara otroligt betungande
    som lillasyster-

  287. -men jag har hittat strategier
    för att vända de negativa tankarna-

  288. -så att han ska klara sig själv
    utan mig.

  289. Vi är i dag en glad och fungerande
    familj, och brorsan mår relativt bra.

  290. Han har haft ett väldigt tungt år,
    men han är på väg tillbaka.

  291. Och jag är otroligt glad
    att hans humor finns kvar-

  292. -och att hans skal innehåller
    bra, härliga fyrverkerier.

  293. Tack, snälla.

  294. Textning: Johanna Lidberg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Min bror och jag

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Åsa Konradsson Geuken berättar om när hon för första gången såg sin storebror i psykos. Hon blev chockad och det tog många år att acceptera att han drabbats av schizofreni. Inspelat i Aula Medica, Solna den 28 maj 2018. Arrangör: Karolinska Institutet.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa > Sjukdomar och ohälsa > Psykisk ohälsa, Psykologi och filosofi > Psykologi
Ämnesord:
Psykiatri, Psykiatriska syndrom, Psykiska sjukdomar, Psykoser, Psykotiska syndrom, Schizofreni, Sjuka syskon
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Schizofrenidagen 2018

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Schizofrenidagen 2018

Genetiska riskfaktorer för schizofreni

Schizofreniforskningen går snabbt framåt och svensk forskning spelar en avgörande roll. Patrick Sullivan, professor i psykiatrisk genetik, kartlägger de hundratals gener som är involverade i sjukdomen. Inspelat den 28 maj 2018 i Aula Medica, Solna. Arrangör: Karolinska Institutet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Schizofrenidagen 2018

Schizofreni och hjärnans byggstenar

För att lösa gåtan kring schizofreni behöver vi djupa kunskaper i hur hjärnan är uppbyggd. Forskaren Jens Hjerling-Leffler berättar om genombrott i grundforskningen som kan förklara varför viss genetisk variation ger ökad risk för schizofreni. Inspelat den 28 maj 2018 i Aula Medica, Solna. Arrangör: Karolinska Institutet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Schizofrenidagen 2018

Min bror och jag

Åsa Konradsson Geuken berättar om när hon för första gången såg sin storebror i psykos. Hon blev chockad och det tog många år att acceptera att han drabbats av schizofreni. Inspelat i Aula Medica, Solna den 28 maj 2018. Arrangör: Karolinska Institutet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Schizofrenidagen 2018

Bra vård och stöd vid schizofreni

Det är svårt att hitta bra och begriplig information om vård och stöd vid psykossjukdom. Louise Kimby leder projektet Uppdrag hälsa på Stockholms Kommuner och Landsting. Där arbetar man med ett vård- och insatsprogram som har till uppgift att skräddarsy kunskap för olika mottagare. Inspelat på Aula Medica, Solna den 28 maj 2018. Arrangör: Karolinska Institutet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Schizofrenidagen 2018

Vid vansinnets rand

Pebbles Karlsson Ambrose har diagnosen schizoaffektivt syndrom. Sinnena är klarvakna och alla intryck går rakt in samtidigt. Hon berättar öppenhjärtigt om sin sjukdom och sina upplevelser. Och även om den hjälp hon har fått från olika håll. Inspelat på Aula Medica, Solna den 28 maj 2018. Arrangör: Karolinska Institutet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning

Mer högskola & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - 100 astronauter på svensk jord

Att leka Stålmannen 24 timmar om dygnet

I rymden får man reda på hur den mänskliga kroppen fungerar både fysiskt och psykiskt. Astronauten Samantha Christoforetti berättar om sin senaste rymdresa, där hon gör experiment på sig själv för att testa blodet och de mänskliga vävnaderna. Allting samtidigt som hon flyger runt som Stålmannen 24 timmar om dygnet. Inspelat den 21 september 2015 i Konserthuset, Stockholm. Arrangör: KTH.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - sex

Varför gör vi som vi gör?

Är människan som djuren eller har vår sexualitet formats av våra kulturella och religiösa föreställningar? Zooekologerna Erik Svensson och Jessica Abbott menar att det i princip är samma belöningssystem och samma gener som styr sexualiteten hos såväl bananflugor som människor.