Titta

Högskolad

Högskolad

Om Högskolad

Vi får följa ett antal gymnasieelever i deras tankar kring att plugga vidare, studieval, skoltrötthet, ork, ekonomi och motivation. Oro blandas med förhoppningar, tankarna om framtiden är många för ungdomar på väg in i vuxenlivet.

Till första programmet

Högskolad : NadjaDela
  1. Det här är jag. Jag heter Nadja.

  2. Under våren lät jag
    några dokumentärfilmare följa mig-

  3. -för att berätta om
    min högskoleångest.

  4. Jag vet inte vad jag vill bli,
    men alla säger att jag måste söka.

  5. Det här programmet handlar om
    just det: min ångest över högskolan.

  6. Berätta lite om dina tvivel
    inför ditt högskoleval.

  7. Jag har två stycken olika ångestar.

  8. Jag har en ångest över
    att jag måste åka till skolan.

  9. Att jag måste ta mig till skolan
    ger mig ångest.

  10. Och jag har insett nu att det är
    så lite tid kvar av skolan-

  11. -och jag ligger hemma
    och skippar lektion efter lektion.

  12. Jag vaknar och bara:
    "Fan, Nadja! Skärp dig!"

  13. Det är den ångesten också. Jag har
    ångest över att jag inte sköter mig.

  14. Jag känner att det är så här:

  15. De som går på högskolan
    är allt jag inte är.

  16. De har motivation.
    Ja, de här jävla smarta människorna.

  17. Jag vet inte ens hur man söker.
    Jag vet verkligen inte hur man söker.

  18. Sen måste man ta det jävla hög...
    Förlåt! Jag säger "jävla" hela tiden.

  19. Måste man ta högskoleprovet?
    Jag har hört att det tar fem timmar.

  20. Jag skojar inte. Jag vaknade upp
    med ångest över skolan.

  21. Jag ångrar att jag...

  22. Jag är rädd för att jag kommer
    att ångra att jag inte gjorde grejer.

  23. Vi har ju gjort grejer i sista
    sekunden. Det funkade inte i trean.

  24. Jag har varje år fått den här känslan
    "Okej, nu kör jag" i slutet.

  25. I år känner jag det inte alls.

  26. Var det med er jag snackade om
    att studentgrejer känns som rymden?

  27. Det känns outforskat,
    gigantiskt stort och läskigt.

  28. Ja, precis. Grundskolan
    har man ju alltid vetat om.

  29. Gymnasiet har man fått lära sig om-

  30. -för lärarna har sagt:
    "När ni går i gymnasiet..."

  31. Högskolan är lite så här...

  32. Gymnasiet är knappast
    en grej för mig.

  33. Högskolan känns
    som gymnasiet gånger 25.

  34. -Men det finns ju komvux.
    -Komvux känns så jävla sorgligt.

  35. Det kan vara najs om man är 45 år.

  36. 45? Då är det typ 5 år kvar
    och sen dör man.

  37. Jag ser inte mig själv som vuxen,
    men jag är inte ett barn.

  38. Visst, det finns
    skitroliga vuxna också-

  39. -men drömmar och fantasin dör
    sakta men säkert när man blir vuxen.

  40. Majoriteten av vuxna
    har så jävla mycket ansvar.

  41. De ska vara så jävla duktiga.

  42. Vuxna är
    de osäkraste människorna jag vet.

  43. -Super.
    -Ska vi byta?

  44. -Var det här lätt eller svårt?
    -Det var inte så farligt svårt.

  45. Välkommen.

  46. Man förstår också hur man tycker sig
    behöva kommunicera.

  47. Ni som har varit närvarande och
    tagit del av det här, ni är "fine".

  48. -Ha en jättehärlig vecka.
    -Yes, yes.

  49. Jag är så ledsen.

  50. Matilda, vänta där uppe.

  51. Jag lovade förra veckan att jag
    skulle komma, och jag kom inte.

  52. Jag sov igenom mina alarm.

  53. Jag är typ sjuk. Jag brukar inte
    sova igenom mina alarm.

  54. -Jag har ingen förklaring.
    -Nu har du missat väldigt mycket.

  55. Jag måste göra allt för att få betyg.

  56. Jag måste ta examen.

  57. Jag måste tenta upp grejer
    från ettan, tvåan och trean.

  58. Jag vill inte tappa kontakten med
    mina vänner när jag gör det här.

  59. Jag måste vara med min familj också,
    och jag måste göra nåt i sommar.

  60. Och jag måste ha ett jobb.
    Det är så jävla många måsten.

  61. Jag vill bara ha en helg
    där jag får sova.

  62. -Men efter april är det maj.
    -Sen är det juni.

  63. Ja, men då får man chilla lite i maj.

  64. Min plan är att ta ett sabbatsår.

  65. Även om jag pluggar vidare
    så kan jag inte göra det nu.

  66. Jag är alldeles för skoltrött.

  67. Efter det sabbatsåret tänker jag
    kanske, kanske, kanske gå högskolan.

  68. "Du ska gå högskola." Nu kommer folk
    att tro att jag är helt...

  69. Men som jag har förstått det
    läser man en utbildning.

  70. Då går man dit och gör sin
    utbildning och sen drar man därifrån.

  71. Det är inte det här sköna hänget
    på rasterna.

  72. Finns det ens raster på högskolan?

  73. Det finns så många vägar. Kan jag gå
    utbildning för att bli städare?

  74. Vi måste ju göra nåt, vare sig det är
    att jobba på Donken eller...

  75. Vi skulle ju bli klubbägare
    tillsammans. Nattklubb.

  76. Det behöver inte vara en nattklubb.
    Det kan vara en bar.

  77. -Vi vill ju hålla...
    -Typ "hosta" grejer.

  78. Exakt. Det är typ det enda
    som lockar just nu.

  79. -Vi vill ju till Varberg.
    -Vad är Valborg?

  80. -Varberg.
    -Vad fan sa jag?

  81. Varberg är ett ställe.
    Det är typ nån högskola.

  82. Jag har faktiskt blivit lite
    intresserad av en skola i Varberg.

  83. Jag tror
    att den heter Campus Varberg.

  84. Det verkar askul.
    Jag har kollat på Youtube.

  85. Skolan ligger precis bredvid vattnet.
    Folk surfar där.

  86. Det är värsta ungdomsstället. Det är
    skitroliga fester. Det verkar asnajs.

  87. Det var ju jätteflummigt,
    men jag var på en partybåt.

  88. Det var mina kompisar
    som drog med mig på det.

  89. Men jag var på partybåten,
    och jag var lite borta.

  90. Jag står ute på däck
    och tar en cigg-

  91. -och då kommer det fram en tjej
    och ber om en cigg eller en tändare.

  92. Hon bara: "Var kommer du ifrån?"

  93. Då säger jag: "Stockholm."

  94. Jag sa:
    "Jag har funderat på Campus Varberg."

  95. Hon bara:
    "Va? Jag går på Campus Varberg."

  96. Jag berättade
    att jag vill gå Event management.

  97. Då sa hon: "Det är det jag går."

  98. Hon gick i alla fall i den skolan.

  99. Jag bara: "Vi syns nästa år."
    Det var askul.

  100. -Kommer du ihåg hur hon såg ut?
    -Nej, jag gör ju inte det.

  101. -Vet du om hon var blond?
    -Jag tror det.

  102. -Kommer inte Korre eller Alva ihåg?
    -Nej, gud. De kommer inte ihåg.

  103. Fan, varför tog jag inte
    hennes Snap eller Facebook?

  104. Du får ringa båten.

  105. Jag ringer högskolan. "Det var en
    tjej som var på en partykryssning."

  106. Säg bara som det är.

  107. -Hallå. Anders Hultén.
    -Hej.

  108. -Jag heter Nadja.
    -Hej, hej.

  109. Hej. Alltså, jag har... Du jobb...
    Ja, precis. Varberg.

  110. Jag har... Alltså, jag ska...
    Okej, jag börjar berätta.

  111. Jag var på en båt,
    alltså en färja, en gång.

  112. Sen träffade jag på en tjej där-

  113. -och så började vi snacka om
    var vi bodde.

  114. Hon bodde i Göteborg, och jag bara:
    "Åh, jag vill flytta dit."

  115. "Jag har funderat på
    att gå i en skola där."

  116. Hon bara: "Jag går i skolan där."

  117. Jag sa att jag vill till Varberg,
    och hon bara: "Det är där jag bor."

  118. Sen kom vi fram till
    att hon gick på Campus Varberg.

  119. Jag undrar ifall jag skulle kunna
    hitta henne och fråga lite grejer.

  120. Har ni nån katalog eller nåt sånt?

  121. -Vi har ju ingen skolkatalog.
    -Okej.

  122. -Vet du nånting mer om henne?
    -Vad frågade du för nåt?

  123. Var det nåt mer ni pratade om?
    Så att man har nåt att gå på.

  124. Nja. Nej, inte riktigt.
    Hon frågade om en tändare, typ.

  125. Jag trodde inte att det fanns
    en linje för att bli eventhållare.

  126. Jag har inte världens bästa betyg,
    och ifall det inte är det som krävs-

  127. -men att de ändå kan se potentialen
    så är det asnajs.

  128. Det hade varit kul
    att bo med mina kompisar.

  129. Vi vill ta hand om varandra
    så himla mycket-

  130. -så jag kommer att tvinga dem till
    Varberg. "Ni får bo i min garderob."

  131. Nadja har den grövsta
    separationsångesten av alla.

  132. En lärarassistent ska sluta,
    och Nadja gråter i tre dagar.

  133. Nej, vi får inte splittras.

  134. Jag kommer att gråta. Jag blir
    jätteledsen när extralärare slutar.

  135. När jag slutade grundskolan gick jag
    dit och skulle "hämta min lillebror".

  136. Det här är mina favoritpersoner.
    Mitt gäng.

  137. Jag får en klump i magen
    av att tänka på att lämna dem.

  138. Usch. Det är inte sånt här
    man ska tänka på.

  139. Man ska skjuta bort det
    tills det exploderar.

  140. Jag upplever henne som glad
    men inte nöjd.

  141. Man tänker
    att det här är sista tiden ihop-

  142. -som klass, som grupp,
    som gäng, som kompisar.

  143. "Det här är sista gången vi har
    lektion i engelska." Såna grejer.

  144. Hon mår inte alltid lika bra.

  145. Fattar du hur de här människorna
    ska klara sig ensamma?

  146. Det kommer att gå.

  147. Vi funkar för att vi är
    arton pers som tar hand om varandra.

  148. Till slut har man inget val.

  149. Det känns som att det inte kommer
    att bli nåt av mig.

  150. -Är det nån som har potential...
    -Jag vill inte ha ett "deep talk".

  151. Nej, men nu får du det.

  152. Alla lärare
    är övertygade om att du kommer att...

  153. ...komma tillbaka till skolan
    som extralärare.

  154. Jag vill ta examen. Jag vill ha mina
    betyg så att jag har möjligheter.

  155. Det som hindrar mig är
    hur svårt jag har det med matten.

  156. Resten känner jag att jag kan fixa.

  157. Jag kommer att kunna fixa
    resten av betygen.

  158. Det är matten. Den där lilla...

  159. Det enda som står i vägen för Nadja
    är Nadja. Hon tvivlar på sig själv.

  160. Hon vill absolut plugga vidare och få
    den karriär som hon har velat ha-

  161. -men jag tror
    att hon är rädd för den.

  162. -Jag fattar ingenting.
    -Här. Vi trycker här.

  163. "Högskola"
    och sen "Event management".

  164. "Utbildningens mål är
    att ge dig en kunskapsbas"-

  165. -"för att du ska kunna arbeta
    som event manager."

  166. Kolla. Tryck.

  167. Jag gillar att lyssna,
    så jag söker på Youtube-

  168. -ifall de har elever som sitter
    och snackar, vilket de oftast har.

  169. Och enkla broschyrer, eller vad det
    nu heter, och enkla hemsidor.

  170. Kolla. Ifall du Youtube-söker...

  171. Jag säger inte att jag inte fattar,
    men jag orkar inte. Då känner jag:

  172. "This is out of my league.
    Jag går inte in i det här."

  173. Att sitta i ett klassrum,
    läsa texten och svara på frågor-

  174. -är inte Nadjas stil alls.

  175. Uppfattningen jag har fått av Campus
    Varberg är att det inte är enformigt.

  176. Man har ständigt nya grejer att göra.
    Det skulle passa henne.

  177. Det håller hennes energi och nyfiken-
    het uppe. Då lär hon sig mycket.

  178. Det skulle vara ganska perfekt.

  179. Jag vet innerst inne
    att jag inte är dum. Jag vet ju det.

  180. Jag är smart
    men inte på ett skolsätt.

  181. Jag är smart på ett annat sätt.

  182. Det kan vara dålig självkänsla,
    men det kan också vara...

  183. ...rädsla för misslyckande.

  184. Då är det enklare att säga:
    "Jag kan ändå inte det där."

  185. "Hej! Jag behöver lite hjälp
    med en efterlysning."

  186. "På en kryssning träffade jag en tjej
    som gick Event management i Varberg."

  187. "Jag vill komma i kontakt med henne,
    då jag vill veta mer om skolan."

  188. "Hon var skoltrött, precis som jag,
    och kunde svara på mina frågor."

  189. "Jag vet inte så mycket mer om henne
    än att hon rökte."

  190. "Kan nån hjälpa mig? Nadja."

  191. "Hej, Nadja! Jag är inte tjejen
    på båten, men jag kan hjälpa dig."

  192. "Jag går på Event management. Om du
    kommer hit ska jag visa dig runt."

  193. "Det är skitbra här.
    Vänliga hälsningar, Tuva."

  194. -Tjenare! Tuva.
    -Hej. Nadja. Trevligt.

  195. Välkomna till Campus Varberg.
    Det är jag som ska guida.

  196. Så det här är högskolan.

  197. Är det som lektioner i gymnasiet?

  198. Ja. Jo, det är det på ett sätt,
    fast det är mer flexibelt.

  199. Det är inte "Nu har vi matte".
    Vi går ganska lite i skolan.

  200. Det är för att vi har
    så mycket projekt.

  201. Jag heter Tuva Borup. Jag går andra
    året som Event management-student.

  202. Det bästa är att jag får tillämpa
    kunskaperna genom praktiskt lärande.

  203. -Vi går max tre dagar i veckan.
    -Det låter ju skönt.

  204. -Om man är skoltrött är det skönt.
    -Ja, precis.

  205. Det är fortfarande mycket plugg-

  206. -men man sitter inte fem dagar
    i skolbänken.

  207. Jag känner igen mig i det där.
    Jag var så jäkla skoltrött.

  208. Jag pluggade lite i Uppsala innan
    och såg den akademiska världen-

  209. -och kände:
    "Kommer jag att klara av det här?"

  210. Så jag känner igen mig jättemycket
    i henne.

  211. Vad är största skillnaden mellan
    att gå i gymnasiet och högskolan?

  212. Jag skulle säga
    att högskola är mer ansvar.

  213. Om jag inte klarar nåt,
    då är det jag.

  214. Även om gymnasiet också är
    eget ansvar-

  215. -så är det mycket mer eget ansvar
    på högskolan.

  216. Skillnaden är att du väljer nåt
    som du verkligen tycker om.

  217. Om du går Ekonomi på gymnasiet så
    finns det ämnen du inte vill läsa.

  218. Jag var trött på att plugga saker som
    jag inte har användning för i livet.

  219. Jag var trött på skolsystemet-

  220. -där alla är olika, men du måste
    lära dig på det här sättet.

  221. Alla linjer är inte så. Det handlar
    mycket om hur du är som person.

  222. På Event måste du vara "streetsmart".

  223. Du säger att du var skoltrött
    innan du började här.

  224. Känner du att du klarar av det här-

  225. -eller känner du
    att du går under av läxor?

  226. Ja, det gör jag. Jag har en tenta
    nästa vecka och två inlämningar.

  227. Man får tänka så här: Det finns inga
    "omfester", men det finns omtentor.

  228. -Ja, exakt.
    -Så får man tänka.

  229. Eftersom jag kände igen mig i henne
    så tror jag-

  230. -att Campus Varberg passar Nadja.
    Framför allt den här utbildningen.

  231. Det är kreativt,
    och du behöver vara praktisk.

  232. Du blir sporrad av att läsa
    de lite tråkiga kurserna.

  233. När du får använda det
    så förstår du att det är viktigt.

  234. Ifall jag vill bli nattklubbsägare,
    skulle det gå att lära sig det här?

  235. En i vår klass driver eget företag
    och eget bolag och driver nattklubb-

  236. -samtidigt som han går utbildningen.
    Han kompletterar det som han behöver.

  237. Det är inte så många här i dag.
    Alla är uppe på Fästningsterrassen.

  238. -Häng på.
    -Jättegärna.

  239. Vädret är trevligt i dag. - Tjena.

  240. Här har vi några Event-studenter.

  241. -Hur är läget?
    -Det är bra.

  242. Vi funderar på att söka till nästa
    år. Vi tar studenten om en månad.

  243. -Varför vill ni plugga Event?
    -Jag vill bli nattklubbsägare.

  244. Jag gillar inte klubbar i Stockholm,
    så jag vill göra en bra nattklubb.

  245. Alla komponenter vi får lära oss...

  246. De grunderna får man ju
    när man går den här utbildningen.

  247. Att jag kom in rätt fort
    berodde nog inte på mig.

  248. Det var nog från deras håll.
    De var väldigt öppna.

  249. De var väldigt bekväma och öppna,
    och välkomnade en direkt.

  250. Det är en utbildning som kräver-

  251. -att du visar framfötterna
    och skapar kontakter-

  252. -oavsett om du vill jobba med
    nattklubb eller med friluftsevent.

  253. Jag är skoltrött för att jag pluggar
    jättemycket jag inte vill plugga.

  254. Det är det jag gillar med det här.
    Man kan verkligen göra sin idé.

  255. Ja, men "gött".

  256. Vi har ju vår stora fest i kväll:
    Weststock.

  257. Så vi drar hem, byter om
    och sen ses vi där.

  258. -Välkomna hit.
    -Tack.

  259. -Är det du som har fixat det här?
    -Ja. Vi är åtta stycken i "crewet".

  260. Börja på Event? Ja! Om ni funderar på
    att börja här så börja här.

  261. Detta är en del av studentlivet
    men också en del av vårt skolarbete.

  262. Det känns som om vi har jobbat
    med det dygnet runt den här veckan.

  263. Sen i dag sken solen, och folk kom in
    genom grindarna och bara:

  264. "Gud, vad kul! Wow!"

  265. Det är fan skitkul här. Människorna
    är astrevliga. De verkar ha askul.

  266. Det är så jävla härligt. Att komma
    hit kändes som om man kunde andas ut.

  267. Känner alla varandra här?

  268. Alla på Event-programmet i alla fall.

  269. Jag har grov separationsångest.
    Hur var det att flytta?

  270. För mig är det okej
    att vara hemifrån-

  271. -men självklart
    har jag haft hemlängtan.

  272. Det var viktigast att se människorna
    och se att de är lika henne.

  273. De är öppna och välkomnande.

  274. Man kan lätt hitta kompisar här.
    Det går snabbt att bli familjär-

  275. -och sen känner man
    att man kan hänga med dem.

  276. Skitkul. Vi håller på och kollar
    den här högskolan.

  277. -Pluggar du också Event?
    -Ja. Jag ska till Stockholm i höst.

  278. Det är där det händer.

  279. Nu har det hänt grejer där i 18 år
    för oss. Det är dags att chilla lite.

  280. Jag visste inget om högskolor
    men ifall det är så här, definitivt.

  281. Det är som vanligt med teori.
    Det är tråkigt.

  282. Men det är värt det, för de får göra
    såna här roliga grejer i slutändan.

  283. Man sitter inte och pluggar
    för att börja på ett tråkigt jobb.

  284. De pluggar för att göra
    det de tycker är kul.

  285. De pratar ju som jag känner.

  286. Tuva sa att hon också var skoltrött
    men att hon älskar det ändå.

  287. Det verkar askul.

  288. Jag kommer att komma tillbaka.
    Jag vill definitivt börja här.

  289. Jag och Nova ska gå här.

  290. Innan jag kom hit
    tänkte jag inte ens på-

  291. -att jag skulle plugga vidare
    eller jobba.

  292. Jag var så här: "Nu är det sommarlov.
    Sen vet jag inte vad som händer."

  293. Men nu har jag öppnat upp mig för att
    det finns ett liv efter gymnasiet.

  294. Jag ska bara ta det lugnt
    och ta det i min egen takt.

  295. Sen tänker jag
    söka hit.

  296. Textning: Johanna Lidberg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Nadja

Avsnitt 1 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi får följa gymnasieeleven Nadja och dela hennes oro och tvivel inför att plugga vidare. Men i takt med att hon får hjälp att lyfta blicken och bildsätta framtiden förändras hennes inställning. Och ett besök på Campus Varberg får henne att känna sig både inspirerad och hoppfull.

Ämnen:
Samhällskunskap > Arbetsmarknad och arbetsliv > Utbildnings- och yrkesval, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Ungdomar
Ämnesord:
Campus Varberg, Högskolan, Högskolor, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Skoltrötthet, Studiemotivation, Undervisning, Yrkeshögskolor, Yrkesutbildning
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Högskolad

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHögskolad

Nadja

Avsnitt 1 av 3

Vi får följa gymnasieeleven Nadja och dela hennes oro och tvivel inför att plugga vidare. Men i takt med att hon får hjälp att lyfta blicken och bildsätta framtiden förändras hennes inställning. Och ett besök på Campus Varberg får henne att känna sig både inspirerad och hoppfull.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHögskolad

Sam

Avsnitt 2 av 3

Sam vill plugga vidare till lärare men är orolig för hur han ska klara det ekonomiskt. Måste han ta lån och vad skulle det innebära? Eller kan han hitta ett extrajobb, men kommer han orka med att både jobba och plugga? Sam träffar Gabriel och Maria som pluggar på Örebro universitet och får tips och råd inför livet som student.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHögskolad

Daniel

Avsnitt 3 av 3

Daniels dröm är att bli auktoriserad revisor men han vill inte lämna tryggheten och vännerna där hemma. Och så det här med den akademiska världen - kommer han att platsa in och förstå koder och språk? Men efter ett mejl till Uppsala universitet får han kontakt med femte-terminaren Adam som tar emot honom och visar honom runt på området. Daniel förstår snart att det finns en plats för honom här. Friheten väntar runt hörnet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning

Mer gymnasieskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ordet är mitt

Matteus

Matteus största intresse är att skriva fanfiction - nya berättelser utifrån redan existerande litteratur. Det gör han bland annat utifrån Engelsforstrilogin av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg. Samtidigt genomgår han en könsutredning. Matteus tycker om att kunna skriva om karaktärer som han kan identifiera sig med, och som blir bemötta på det sätt han önskar av sin egen omgivning.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Fejk

Angiverikultur

Anna Charlotta Gunnarson och Maja Åström fortsätter att gräva i häxjakter som bedrivits på olika sätt genom historien och den angivarkultur som uppstår i häxjaktens kölvatten. Vi tittar närmare på epoken i Hollywood då jakten på kommunister pågick som mest och många i nöjesbranschen var rädda för att hamna på den så kallade "svarta listan". Varför vann en påhittad person en Oscar och hur kan vi koppla ihop det med den moderna myten om den vita skåpbilen som lurar utanför skolor?