Titta

Våga snacka

Våga snacka

Om Våga snacka

Serien Våga snacka vänder sig till ungdomar som är nya i Sverige och lär sig svenska. Varje avsnitt har en ung person som själv är ny i Sverige som huvudperson. Programledaren Jonas Modin utmanar deltagarna att testa olika strategier för att komma vidare i svenska språket. Det kan handla om att lära sig ord för att kunna ta en körlektion, att skriva en dikt eller söka en praktikplats.

Till första programmet

Våga snacka : EshikaMaterialDela
  1. Kör norrut på Sollentunavägen.

  2. I rondellen tar du fjärde avfarten.

  3. Jag vet inte
    vilken som är Sollentunavägen.

  4. Om 500 m i rondellen, fortsätt...

  5. Nånstans här ska jag hämta upp Eshika
    som väntar nånstans.

  6. Hon har varit i Sverige
    i fem månader.

  7. Hon har precis börjat lära sig
    svenska.

  8. Gör en u-sväng, gör en u-sväng,
    gör en u-sväng.

  9. Det är nånstans här.

  10. Alla lär sig språk på olika sätt.

  11. Här möter du åtta unga som utmanas
    för att bli bättre på svenska-

  12. -och hitta sin väg
    för att nå sina drömmar.

  13. Jag heter Eshika.
    Mitt hemland är Bangladesh.

  14. Jag kom för fem månader sen till
    Sverige. Jag är sexton år gammal.

  15. Jag kom till Sverige för att studera.
    Här kan du bli det du vill bli.

  16. Jag vill bli flygingenjör
    och utveckla flygplan.

  17. Där är hon. Du får vara tyst. Tack.

  18. -Där har vi henne! - Hej! Är det bra?
    -Ja.

  19. Du har varit i fem månader i Sverige.
    Shit.

  20. Jag kan prata sex språk.
    Bengaliska, engelska, hindi-

  21. -urdu, italienska och nu svenska.

  22. Det är otroligt. Då är du
    väldigt bra på att lära dig språk.

  23. -Varför flyttade du från Italien?
    -I Italien...

  24. Utbildningen är inte så bra.

  25. -Ville dina föräldrar till Sverige?
    -För mig.

  26. Min familj offrade allt för mig.
    För min framtid.

  27. För att jag kan bli vad jag vill bli.

  28. Jag vill
    att de ska bli stolta över mig.

  29. -Vad vill du gå för utbildning?
    -"Aeronautical engineer".

  30. -Okej.
    -Flygteknik.

  31. Jag vill uppfinna saker-

  32. -som är bra för alla i världen.

  33. Du vill uppfinna nåt bra
    för mänskligheten.

  34. Du kommer att bli ingenjör.

  35. Men kanske inte just i dag.

  36. Första steget
    är att lära sig svenska.

  37. Du pratar bra svenska redan.
    Men vi ska öva mer-

  38. -och göra en grej som ändå har med
    motorer och teknik att göra.

  39. -Här är bil-demonteringen.
    -Trasig bil.

  40. Trasig bil. Exakt. Vad det snöar
    mycket i dag! Väldigt mycket.

  41. -Hade du sett snö innan du kom hit?
    -Nej. Jag tycker inte om den.

  42. -Du borde prova att åka skidor.
    -Jag gör det.

  43. Har du gjort det? Ja, titta!

  44. -Gillar du att göra sånt du inte kan?
    -Ja.

  45. Jag tycker om att göra nånting
    som är en utmaning.

  46. Jag tycker om att göra nånting
    som är svårt.

  47. Därför att då ger det mig
    en utmaning.

  48. Det är ju jättebra. För jag har
    en utmaning till dig i dag.

  49. -Du ska ta en körlektion. Köra bil.
    -Okej.

  50. -Har du kört bil nån gång?
    -Nej.

  51. Det finns regler i trafiken. Man
    måste inte kunna svenska egentligen-

  52. -för att ta körkort.
    Här är körkortsboken på tigrinja.

  53. Här har vi arabiska. Somaliska.

  54. Man kan lära sig reglerna på sitt
    eget språk. Det kan vara skönt.

  55. Men när man pratar med en körlärare
    måste man kunna lite ord på svenska.

  56. Vi ska fokusera på
    vad de här heter...

  57. -Dörren.
    -Precis.

  58. -Vi ska gå in. Där det inte snöar.
    -Ja. Snälla.

  59. -Här. Lager.
    -Lager.

  60. -Så! Här finns det mycket bilsaker.
    -Ja.

  61. Jag tänker att vi ska hitta
    de viktigaste sakerna för en bil.

  62. Till exempel ratt.
    Blir det bra? Okej.

  63. En sån. Det här är en backspegel.

  64. Där är en växelspak.

  65. Jonas och jag tar mycket saker-

  66. -som finns i en bil.

  67. Då behöver vi bara en grej till.
    Det är blinkers.

  68. Det är den här orange biten.
    Det är den som blinkar.

  69. Nu har vi hela bilen. Nu har vi allt.

  70. Mitt tips
    är att aktivt prata språket.

  71. Lär er inte ord utan att använda dem.

  72. Jag fick det från mina kusiner
    som bott här länge-

  73. -att gå till organisationer
    där svenskar träffar nyanlända.

  74. Där träffade jag min första svenska
    kompis som hjälpte mig med språket.

  75. -Du tänker...?
    -Att vi ska bygga bilen där nere.

  76. Vill du ha
    vinterdäck eller sommardäck?

  77. -Är det inte samma?
    -Nej.

  78. Det här är vinterdäck. De har piggar.
    Dobbar. Sommardäck har ingenting.

  79. Nu ska vi bygga en bil här.

  80. -Så.
    -Vi gjorde bilen där.

  81. Sen hjälper han mig att lära mig
    många saker. Många ord.

  82. Då ser du mig i backspegeln.
    Börja med lite gas. Gas.

  83. Möt med kopplingen.
    Det kallas för dragläget. Så!

  84. Vi försöker hitta på en mening
    som innehåller alla ord.

  85. När du använder de orden
    hjälper de dig-

  86. -att inte glömma dem.

  87. -Hur brukar du lära dig ord?
    -Jag ser på filmer.

  88. Och jag läser böcker.

  89. Jag tänker: Ska vi göra en film
    så att du har en film att titta på?

  90. Du kan filma mig
    när jag säger alla de här sakerna.

  91. Då kan du sen hemma
    titta och studera.

  92. Säkerhetsbältet. Precis.
    Koppling. Växelspaken till backen.

  93. Titta i backspegeln,
    kolla bakåt och backa!

  94. Nu kan du titta på filmen
    och studera och lära dig orden.

  95. Men jag tänker
    att vi ska boka en lektion.

  96. -Bengt, Eriksdals trafikskola.
    -Hej! Jag heter Eshika.

  97. Och jag vill boka en lektion.

  98. Kan du komma den tjugosjunde
    på tisdag klockan elva, tror du?

  99. -Ja, jag kan komma.
    -Du är välkommen! Tack och hej!

  100. Bra! Nu har du en körlektion.

  101. Men för att få köra
    måste du ha körkortstillstånd.

  102. Då måste du också skicka in
    en synundersökning. Okej. Bra.

  103. -Är du trött?
    -Ja, lite.

  104. Min strategi för att lära mig svenska
    var att bli vän med en svensk.

  105. Det behöver inte vara en svensk,
    bara nån som talar bra svenska.

  106. Jag gick fram till en i klassen
    och sa: "Kan du sitta bredvid mig?"

  107. "Jag känner mig ensam."
    Det funkade. Vi blev vänner.

  108. Vi umgicks mycket. Genom det fick jag
    ett bra uttal och lärde mig svenska.

  109. -Hej! Välkommen hit!
    -Hur mår du?

  110. -Bra. Hur mår du?
    -Bra.

  111. -I dag ska du köra bil.
    -Ja.

  112. -Känner du dig nervös?
    -Ja.

  113. -Har du lärt dig orden?
    -Ja.

  114. Vilket väder!

  115. Det är bara att köra. Gå in och
    snacka med honom så pratar vi sen.

  116. -Hej! Välkommen! Bengt.
    -Eshika.

  117. Mycket snö i dag.
    Men det kommer att gå bra.

  118. Jag är "snow queen".

  119. När jag går till utmaningen
    snöar det mycket.

  120. -Är det första gången du kör?
    -Ja.

  121. Då ska vi ta det väldigt metodiskt.

  122. Prova att trampa ner kopplingen
    med vänsterfoten.

  123. Kan du trampa ner kopplingen?
    Hur känns det med händerna på ratten?

  124. -Har du aldrig kört bil?
    -Nej. Första gången i hela mitt liv.

  125. Det är roligt att köra bil.
    Det är viktigast.

  126. Allting som är roligt blir bra.
    Vrid på nyckeln. Då startar motorn.

  127. Bra. Känner du? Nu går motorn.

  128. Jag var lite rädd, men min vilje-
    styrka var starkare än min rädsla.

  129. Så... Jag vill köra bil så mycket!

  130. Ta över kopplingen på din sida.

  131. Känn dragläget och kör sakta framåt.

  132. Titta på vägen. Nu kör du.

  133. Nu tittar du ganska långt fram.

  134. -Så. Inga problem. Du kan säga hej.
    -Hej.

  135. Kör förbi. Du får plats.

  136. Jag vill köra mycket mer!

  137. Jag känner
    att jag alltid vill köra bil.

  138. I hela mitt liv. Hela tiden.

  139. -Jag har kopplingen på rätt ställe.
    -Ah! Jag förstår!

  140. -Du är en mycket bra lärare!
    -Tack!

  141. -Hej!
    -Hur gick det?

  142. Jättebra!

  143. -Var det roligt?
    -Ja. Mycket.

  144. -Fick du användning för orden?
    -Ja.

  145. Ratt, växelspak, gaspedal, koppling.

  146. Känns det här som ett sätt
    att lära sig svenska?

  147. Ja. Det är praktiskt,
    och jag kan använda de orden här.

  148. Du använder orden direkt.

  149. Att lära sig nånting nytt
    på ett nytt språk...

  150. Om du lär dig spela fotboll,
    köra bil eller vad som helst...

  151. -...lär du dig också språket bra.
    -Ja. Exakt.

  152. Jag kör hem dig
    eftersom bussarna inte går.

  153. -Ska du köra eller ska jag?
    -Nej! Jag kan inte. Du.

  154. Jag är nybörjare.
    Därför kan jag inte riskera ditt liv.

  155. Textning: Jussi Walles
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Eshika

Avsnitt 2 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Eshika kommer från Bangladesh och är 16 år gammal. Hon kom till Sverige för att studera och har bott här i fem månader. Drömmen är att bli flygingenjör. Eshika tycker om att göra saker som är svåra och det passar bra, för nu får Eshika en riktig utmaning - hon ska ta en körlektion och lära sig svenska ord och begrepp för att klara av det.

Ämnen:
Svenska som andraspråk och sfi
Ämnesord:
Andraspråksinlärning, Invandrare, Invandrarelever, Körkortsundervisning, Språkvetenskap, Svenska som andraspråk, Svenska språket, Ungdomar
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Våga snacka

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Mahdi

Avsnitt 1 av 8

Vi möter Mahdi från Afghanistan som drömmer om att bli journalist. Hans utmaning blir att ta kontakt med redaktioner för att hitta ett ställe där han kan praktisera en dag för att testa yrket och få en ingång. Han får napp hos en redaktion på Sveriges Radio och vi följer honom under en dag när han får testa att jobba som journalist.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Eshika

Avsnitt 2 av 8

Eshika kommer från Bangladesh och är 16 år gammal. Hon kom till Sverige för att studera och har bott här i fem månader. Drömmen är att bli flygingenjör. Eshika tycker om att göra saker som är svåra och det passar bra, för nu får Eshika en riktig utmaning - hon ska ta en körlektion och lära sig svenska ord och begrepp för att klara av det.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Abulfazl

Avsnitt 3 av 8

Abulfazl är 17 år och uppvuxen i Iran. Han väntar på uppehållstillstånd och känner att det är en osäker tillvaro som ibland gör det svårt att koncentrera sig i skolan. Han har bra kompisar, men skulle behöva fler kompisar att prata svenska med. Han tycker om att spela trummor, och Jonas ger honom i uppgift att skriva en efterlysning efter bandkompisar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Najwa

Avsnitt 4 av 8

Najwa kommer från Syrien och har varit i Sverige i två år. Hon tycker det är svårt att prata svenska och är rädd att det ska bli fel. Därför blir hon ofta blyg och tyst. Hon använder också ofta sin kompis Yasir som tolk. Najwa utmanas att jobba på en förskola under en dag för att helt enkelt öva sig på att våga prata.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Bashar

Avsnitt 5 av 8

Bashar är 17 år gammal och kommer från Syrien. Han tycker mycket om att träna och drömmer om att bli skådespelare. Han får i uppgift av Jonas att ta en kurs i teaterimprovisation som ett sätt att utveckla språket.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Mina

Avsnitt 6 av 8

Mina är 17 år och kommer från Irak. Hon vill gärna ha ett extrajobb. Jonas hjälper henne därför att gå igenom sitt cv och personliga brev, och sedan får hon ge sig ut till butiker och restauranger för att presentera sig och försöka få en arbetsintervju.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Mahamed

Avsnitt 7 av 8

Mahamed är 16 år gammal och kommer från Eritrea. Han har varit i Sverige i åtta månader och drömmer om att spela fotboll i ett lag. Jonas har ett tips på ett lag som Mahamed kan kontakta för att provspela. Han får förbereda sig genom att lära sig ord som är bra att kunna när man spelar fotboll.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Amena

Avsnitt 8 av 8

Amena kommer från Afghanistan. Hon oroar sig mycket för sin mamma som är i Pakistan och längtar efter henne. Amena tycker själv att hon har svårt att utvecklas i svenska språket för att hon oroar sig så mycket. Jonas ger henne i uppgift att skriva en dikt som hon ska läsa på en poesikväll. Tanken är att hon ska kunna använda sig av sina känslor och göra något som hon tycker är roligt och samtidigt utveckla sin svenska.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & svenska som andraspråk och sfi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Amira är här - med stödord

För ung

Amira är sen för att hon handlat på systembolaget. Men är hon inte för ung för det?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Fakta eller feeling

Integration i skolan

Flyktingpolitiken och utbildningsfrågor är de frågor som unga bryr sig mest om. Skolan borde vara den perfekta platsen för att skapa integration men ändå verkar det vara så svårt. Språkklasserna hamnar ofta i avskilda lokaler och med få naturliga träffytor. Hur skulle den perfekta skolintegrationen se ut? Gäst är Nihad Bunar, professor på institutionen för barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet och som har forskat om flyktingmottagande, mångkultur och integration.