Titta

Våga snacka

Våga snacka

Om Våga snacka

Serien Våga snacka vänder sig till ungdomar som är nya i Sverige och lär sig svenska. Varje avsnitt har en ung person som själv är ny i Sverige som huvudperson. Programledaren Jonas Modin utmanar deltagarna att testa olika strategier för att komma vidare i svenska språket. Det kan handla om att lära sig ord för att kunna ta en körlektion, att skriva en dikt eller söka en praktikplats.

Till första programmet

Våga snacka : AbulfazlMaterialDela
  1. Jag ska träffa Abulfazl här inne.

  2. Han är hemma hos sin kompis Mohsen.
    De brukar hänga efter skolan.

  3. Jag ska bara se om jag hade koden.

  4. Tj... Eller? 213...?

  5. Alla lär sig språk på olika sätt.

  6. Här möter du åtta unga som utmanas
    för att bli bättre på svenska-

  7. -och hitta sin väg
    för att nå sina drömmar.

  8. Jag är Abulfazl från Afghanistan.

  9. Jag har varit i Sverige
    i nästan två år.

  10. Jag har min mamma och min lillebror
    i Iran. Jag är ensam här i Sverige.

  11. Hej!

  12. -Läget?
    -Jo, det är bra.

  13. -Jag vill inte att du skadar dig.
    -Kom igen! Jag är väl inte ett barn?

  14. -Det här tar tusen år.
    -Det är effektivare.

  15. Jag drömmer om
    att få stanna här i Sverige-

  16. -och fortsätta studera.
    Jag går i gymnasiet.

  17. -Har ni fått uppehållstillstånd?
    -Han har fått, men inte jag.

  18. -Han väntar på svar. Det kommer.
    -Hur känns det?

  19. Det är jättesvårt att säga.
    Jag kan inte berätta om det.

  20. Man måste uppleva det själv.
    Jag kan bara säga att det är svårt.

  21. Jag har inte sett min familj
    på mer än två år.

  22. Ska jag bara göra lite så här?

  23. Ni pratar persiska ihop. Har ni nån
    som ni pratar svenska med varje dag?

  24. -I skolan.
    -Men har ni nån svensk kompis?

  25. Nej.

  26. Finns det ett sätt där man på ett
    naturligt sätt kan träffa svenskar-

  27. -genom fritidsaktiviteter?

  28. -Jag gillar att vara i ett band.
    -Jaha. Det skulle du vilja göra.

  29. Ja. Jag spelade trumset
    i två månader, men jag slutade.

  30. -Varför då?
    -Intervjuer med Migrationsverket.

  31. -Jag hade inte bra humör.
    -Skulle du börja spela igen...

  32. -...om du hittade kompisar?
    -Varför inte?

  33. Wow. Härligt.

  34. -Gott?
    -Väldigt.

  35. Jag skulle kunna hjälpa dig
    att försöka hitta nån att spela med.

  36. Jag tänker att vi börjar nu i kväll
    med att skriva. Försöka på internet.

  37. Du kan skriva på svenska typ
    "band, sökes, Stockholm".

  38. "Bandmedlemmar sökes/finnes"!
    Perfekt!

  39. "Här kan du som söker band
    lägga in din annons."

  40. Det låter väl bra? Vad ska vi skriva?

  41. "Hej, jag heter Abulfazl."

  42. "Jag är intresserad av
    att hitta nån"...

  43. "Jag är intresserad av att hitta nån
    att spela med"... Korrekt svenska.

  44. Men det är lite formellt.
    Det här är mer informellt.

  45. Det är lite mer kompisar och på skoj.

  46. Det kan vara bra
    att skriva lite mer informellt.

  47. "Jag vill...asgärna hitta ett band."

  48. "As" är slang. Det betyder "mycket".
    "Asgärna" är "mycket gärna".

  49. Skriv kanske: "Om nån som spelar
    gitarr, bas eller piano"-

  50. -"också vill spela lite på skoj,
    så hör av er."

  51. "Spela" kan också heta "lira".
    Det är slang för att spela.

  52. -"Hör av er så att vi kan lira."
    -"Så att vi kan lira."

  53. Då låter du lite skön. Vi kan skriva
    ut texten och sätta upp lappar.

  54. En annons på musikbutiker, typ.

  55. -Är du bra på att diska?
    -Jag är jättebra på att diska.

  56. Ibland är det bra
    att prata formell svenska.

  57. Till exempel om man söker jobb.

  58. Då kanske det är bättre
    att säga "hej" och inte "tja".

  59. Då verkar man lite mer professionell.
    Men ibland är informell svenska bra.

  60. Om man vill bli kompis med nån, kan
    det vara bättre med "tja" än "hej".

  61. Det kan vara bra
    att kunna lite slang.

  62. Det finns olika sätt
    att säga att nåt är bra.

  63. Det finns olika sätt
    att säga att nåt är dåligt.

  64. Det finns olika sätt att säga "hej".

  65. -Tjena!
    -Här har jag skrivit ut lappar.

  66. Här är musikaffären. Sätt upp
    en lapp här så kanske nån ser den.

  67. -Hej! Hur kan vi hjälpa dig?
    -Kan jag sätta upp den här lappen?

  68. Jag letar efter ett band
    så att vi kan lira tillsammans.

  69. Det här sätter vi upp.
    Har du kontakt med nån ungdomsgård?

  70. -Nej, tyvärr.
    -Vi har Ungdomens hus. Huset.

  71. Där finns replokaler,
    och ibland söker de musiker.

  72. Du gillar Metallica, eller hur?

  73. Vi åkte till Huset.

  74. Och då träffade vi Lelle.

  75. Tjena, tjena! Välkommen! Lelle.

  76. Jag undrade hur jag ska hitta
    nåt band som jag kan lira med.

  77. Du har kommit rätt. Här på Huset
    finns det tjugo band som repeterar.

  78. -Vad har du där?
    -Lappar.

  79. Då slipper jag skriva lapparna.
    "Asgärna hitta nån som spelar"...

  80. -Jag kan sätta upp de här.
    -Tack.

  81. Här finns trummor, basförstärkare,
    gitarr och stackar.

  82. Om du har kompisar på gitarr
    och sång, kan du få boka tid.

  83. Då kan du ringa till mig
    så kan vi fixa det.

  84. De hade en replokal.

  85. De sa att vi jättegärna
    kan komma dit och spela.

  86. Jag lärde mig svenska genom att
    jämföra engelska med svenska.

  87. Det gjorde jag med sångtexter
    och böcker.

  88. Jag skrev vad orden betydde,
    hur de skrevs och uttalades.

  89. Det var mitt sätt
    att lära mig svenska.

  90. Hur är det? Är det fint?

  91. -Vem var det?
    -Min advokat.

  92. Du har en advokat? Jag fattar.

  93. Jag vet ju att det har hänt en grej.

  94. Jag fick avslag
    från Migrationsverket.

  95. Och för det som jag ansökte om.
    Uppehållstillstånd.

  96. Så det var jättejobbigt.
    Jag hade ett mål.

  97. Jag skulle studera.
    Jag skulle göra nånting i Sverige.

  98. Plötsligt har allt hopp försvunnit.
    På en gång.

  99. Så...jag bara grät då.

  100. Jag hade ingenting att säga.

  101. -Vad är planen nu, då?
    -Planen är att jag ska överklaga.

  102. Och fortsätta i skolan, bara.

  103. Nu känns det väldigt konstigt
    att hålla på att leta band.

  104. Det känns väldigt litet, plötsligt.

  105. -Vad tänker du kring det nu?
    -Vi kan fortsätta att hitta band.

  106. Det är inte...

  107. ...nåt som jag glömde bort.

  108. Jag kan fortsätta
    leta efter ett band-

  109. -och kanske det påverkar mitt humör.

  110. Att det gör mig lite bättre.

  111. Hur har det gått med
    annonserna och lapparna?

  112. -Är det nån som har svarat?
    -Ja. Jag fick tre sms.

  113. Tre personer var intresserade av
    att jag var med dem.

  114. En av dem heter William.
    Så här skrev han.

  115. "Hej, William! Vad bra att höra det.
    Jo, jag är jätteintresserad."

  116. -Har inte du ett tips på replokal?
    -Huset.

  117. Sa inte Lelle att om du hade kompisar
    kunde ni komma dit och spela?

  118. Jag tror
    att det är bra att göra nånting.

  119. Det är bättre än att sitta stilla
    hemma och göra inget.

  120. Hej! Abulfazl. - Är du William?

  121. Ja, precis. Kul att träffas!

  122. Jag var lite nervös.
    Men ändå var jag glad.

  123. -Välkomna in! - Har du trumstockar?
    -Nej.

  124. Har du inte?
    Kolla om de är hela. Man vet aldrig.

  125. Jättebra.

  126. -Vilken låt ska vi spela?
    -Ja, det är så...

  127. ...att vi har halvt övat in
    "Somebody to Love".

  128. Jag har inte spelat på länge.

  129. Jag har spelat bas i en vecka.
    Så vi har inga höga krav.

  130. When the truth is found

  131. to be lies

  132. Det var längesen som jag spelade.

  133. Det var ganska svårt.
    Men det kändes bra.

  134. Don't you need somebody to love?

  135. Wouldn't you love somebody to love?

  136. You better find somebody to love

  137. Är det då min lilla twist kommer?

  138. Det gick väldigt bra.
    Abulfazl hade värsta kollen.

  139. Han kom in direkt
    och fattade rytmerna.

  140. Det känns väldigt bra. Jag är väldigt
    taggad på repen som komma skall.

  141. -Var vi klara där?
    -Jättebra.

  142. Vad bra det lät!

  143. -Hallå! Läget?
    -Bra. Själv, då?

  144. -Det är fint. Hur känns det?
    -Jättebra. Det gick fantastiskt bra.

  145. -Vad roligt! Ska ni spela mer?
    -Ja. Vi ska fortsätta på torsdagar.

  146. -Är det sant?
    -Ja. - Jag fick tre svenska vänner...

  147. ...som spelar varje vecka. Det känns
    ganska bra att vara med dem.

  148. Vi pratade om uppehållstillståndet
    sist. Vad tänker du kring det nu?

  149. Jag har ingen aning. Men när jag
    spelar glömmer jag dåliga tankar.

  150. -Det är en bra grej.
    -Det är verkligen bra.

  151. -Gud, vad kul! Ska du till bussen?
    -Ja, precis.

  152. Textning: Jussi Walles
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Abulfazl

Avsnitt 3 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Abulfazl är 17 år och uppvuxen i Iran. Han väntar på uppehållstillstånd och känner att det är en osäker tillvaro som ibland gör det svårt att koncentrera sig i skolan. Han har bra kompisar, men skulle behöva fler kompisar att prata svenska med. Han tycker om att spela trummor, och Jonas ger honom i uppgift att skriva en efterlysning efter bandkompisar.

Ämnen:
Svenska som andraspråk och sfi
Ämnesord:
Andraspråksinlärning, Invandrare, Invandrarelever, Språkvetenskap, Svenska som andraspråk, Svenska språket, Trumslagare, Ungdomar, Uppehållstillstånd
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Våga snacka

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Mahdi

Avsnitt 1 av 8

Vi möter Mahdi från Afghanistan som drömmer om att bli journalist. Hans utmaning blir att ta kontakt med redaktioner för att hitta ett ställe där han kan praktisera en dag för att testa yrket och få en ingång. Han får napp hos en redaktion på Sveriges Radio och vi följer honom under en dag när han får testa att jobba som journalist.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Eshika

Avsnitt 2 av 8

Eshika kommer från Bangladesh och är 16 år gammal. Hon kom till Sverige för att studera och har bott här i fem månader. Drömmen är att bli flygingenjör. Eshika tycker om att göra saker som är svåra och det passar bra, för nu får Eshika en riktig utmaning - hon ska ta en körlektion och lära sig svenska ord och begrepp för att klara av det.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Abulfazl

Avsnitt 3 av 8

Abulfazl är 17 år och uppvuxen i Iran. Han väntar på uppehållstillstånd och känner att det är en osäker tillvaro som ibland gör det svårt att koncentrera sig i skolan. Han har bra kompisar, men skulle behöva fler kompisar att prata svenska med. Han tycker om att spela trummor, och Jonas ger honom i uppgift att skriva en efterlysning efter bandkompisar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Najwa

Avsnitt 4 av 8

Najwa kommer från Syrien och har varit i Sverige i två år. Hon tycker det är svårt att prata svenska och är rädd att det ska bli fel. Därför blir hon ofta blyg och tyst. Hon använder också ofta sin kompis Yasir som tolk. Najwa utmanas att jobba på en förskola under en dag för att helt enkelt öva sig på att våga prata.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Bashar

Avsnitt 5 av 8

Bashar är 17 år gammal och kommer från Syrien. Han tycker mycket om att träna och drömmer om att bli skådespelare. Han får i uppgift av Jonas att ta en kurs i teaterimprovisation som ett sätt att utveckla språket.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Mina

Avsnitt 6 av 8

Mina är 17 år och kommer från Irak. Hon vill gärna ha ett extrajobb. Jonas hjälper henne därför att gå igenom sitt cv och personliga brev, och sedan får hon ge sig ut till butiker och restauranger för att presentera sig och försöka få en arbetsintervju.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Mahamed

Avsnitt 7 av 8

Mahamed är 16 år gammal och kommer från Eritrea. Han har varit i Sverige i åtta månader och drömmer om att spela fotboll i ett lag. Jonas har ett tips på ett lag som Mahamed kan kontakta för att provspela. Han får förbereda sig genom att lära sig ord som är bra att kunna när man spelar fotboll.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVåga snacka

Amena

Avsnitt 8 av 8

Amena kommer från Afghanistan. Hon oroar sig mycket för sin mamma som är i Pakistan och längtar efter henne. Amena tycker själv att hon har svårt att utvecklas i svenska språket för att hon oroar sig så mycket. Jonas ger henne i uppgift att skriva en dikt som hon ska läsa på en poesikväll. Tanken är att hon ska kunna använda sig av sina känslor och göra något som hon tycker är roligt och samtidigt utveckla sin svenska.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & svenska som andraspråk och sfi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Svenska med Mahmoud Bitar

Köra bil

Regler, skyltar, höger och vänster - det är mycket att hålla reda på ute i trafiken.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Fakta eller feeling

Integration i skolan

Flyktingpolitiken och utbildningsfrågor är de frågor som unga bryr sig mest om. Skolan borde vara den perfekta platsen för att skapa integration men ändå verkar det vara så svårt. Språkklasserna hamnar ofta i avskilda lokaler och med få naturliga träffytor. Hur skulle den perfekta skolintegrationen se ut? Gäst är Nihad Bunar, professor på institutionen för barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet och som har forskat om flyktingmottagande, mångkultur och integration.