Titta

Fatta historia

Fatta historia

Om Fatta historia

En introduktion till högstadiets historieundervisning där språket är anpassat för de som inte har svenska som modersmål. Serien riktar sig främst till de som inte har bott så länge i Sverige. Programledaren Arantxa Àlvarez utforskar tillsammans med två ungdomar historien på ett lekfullt sätt. Fakta förklaras med animerade inslag. Serien följer högstadiets kursplan med ett tillägg från mellanstadiet om svensk historia. Den spänner från flodkulturerna fram till efterkrigstiden.

Till första programmet

Fatta historia : FlodkulturerMaterialDela
  1. Hej! Välkomna
    till ännu ett program om historia!

  2. Jag befinner mig på Ulva kvarn.
    Vi kommer snacka om flodkulturer.

  3. Det är roligare när man är fler. Till
    min hjälp har jag Ahmad och Jerry.

  4. -Hej på er! Hur mår ni?
    -Va?

  5. -Hur mår ni?
    -Va?

  6. Det här funkar inte. Kom,
    vi går nånstans där vi kan snacka.

  7. Jag heter Jerry och är 15 år.

  8. Jag kommer från Burundi. Jag
    har bott i Sverige i nästan två år.

  9. Jag heter Ahmad. Jag är 16 år.

  10. Jag kommer från Afghanistan
    och har bott här i typ 2,5 år.

  11. Jag vill lära känna er bättre.

  12. Ahmad, vad är det bästa med Sverige?

  13. Nästan allt. Skolan, musik.

  14. Jag gillar att spela fotboll,
    eller köra boxning.

  15. -Boxning? Är du bra på att boxas?
    -Jag har boxat lite, ja.

  16. Kan man få se nån jabb?
    Kom igen. Jabb, jabb!

  17. Oj, oj. Starkt!

  18. -Kan du?
    -Nej.

  19. Jag gillar att spela tennis
    och titta på Netflix.

  20. Serier.

  21. Jag skulle... Jag skulle...

  22. Jag skulle...

  23. Det bästa i Sverige är skolan.
    Man träffar kompisar och har kul.

  24. Det är underbart att lära känna er.
    Ni är fantastiska.

  25. Men vi ska snacka historia.

  26. Jag undrar vad ni tycker om ämnet
    historia? Ni ska vara ärliga.

  27. Historia? Det är bra och spännande.

  28. Lite tråkigt också,
    när man läser många böcker.

  29. Historia är viktigt.
    Man lär sig vad som har hänt förut.

  30. Okej, killar. Då ska vi dyka ner
    i flodkulturer. Är ni redo? Kom med!

  31. Flodkulturernas uppkomst.

  32. För 4 000-6 000 år sen växte de
    första samhällena fram längs floder.

  33. De kallades flodkulturer. De uppstod
    nära floderna Eufrat och Tigris-

  34. -i dagens Irak. Nilen i Egypten.
    Huanghe, alltså Gula floden, i Kina-

  35. -och Indusfloden i Pakistan.

  36. Ett skäl till att de växte fram var
    utvecklingen av bevattningssystem.

  37. Bevattningssystem, alltså metoder
    för att vattna åkrarna.

  38. Man byggde kanaler för att leda
    vatten från floderna till åkrarna.

  39. Då fick man så stora skördar
    att maten räckte till fler.

  40. Man fick en ökad matproduktion.

  41. Många flyttade till byarna och blev
    bofasta. Man bodde på samma ställe.

  42. Det ledde till
    att städer bildades runt floderna.

  43. Ett samhälle var ett område
    där flera tusen bodde-

  44. -och hade en kung eller kejsare
    som ledare.

  45. Ledaren organiserade samhället
    med regler så att alla kunde bo ihop.

  46. När maten räckte till fler
    behövde inte alla vara bönder.

  47. Man kunde arbeta med annat.
    Så föddes en mängd nya jobb-

  48. -till exempel hantverkare, soldater,
    präster och skrivare.

  49. Det var då, för 5 000-6 000 år sen,
    som skrivkonsten kom till.

  50. Här är kläderna,
    det vi ska ha på oss.

  51. Ahmad, vi börjar med dig.

  52. -Det här ska du ha på dig.
    -Den är fin.

  53. Du ska få läsa vem du ska vara.
    Varsågod.

  54. Jag är Konfucius,
    en kinesisk tänkare. En filosof.

  55. "Du tycker barnen
    ska lyda föräldrarna"-

  56. -"och att man ska visa barnen
    kärlek." Jag gillar det.

  57. Ja? Man vet inte riktigt
    vad Konfucius hade för kläder.

  58. Man tror det såg ut så här.

  59. Jerry,
    inte ska du få stå utan kläder.

  60. -Det här ska du ha. Vad tycker du?
    -Den ser kunglig ut.

  61. -Gillar du färgen?
    -Ja!

  62. Okej. Varsågod.

  63. "Du är Hammurabi, kung i Babylonien."

  64. "Du har skrivit ner 282 lagar
    på en sten."

  65. Dina lagar gick ut på
    "öga för öga, tand för tand".

  66. Om Ahmad slår ut en tand på dig,
    får du slå ut en tand på Ahmad.

  67. -Tuffa lagar.
    -Ja.

  68. Då ska vi se vem jag ska vara.

  69. "Du är drottning Hatshepsut."
    Det låter lite som ketchup...

  70. "En kvinnlig farao
    som styr Egypten i 20 år."

  71. Du gör mig hungrig faktiskt.

  72. Det var inte vanligt att kvinnor
    var farao, men Hatshepsut var det.

  73. Då tar vi kläderna och byter om.
    Låter det bra? Bra!

  74. -Nämen!
    -Vad fin jag är!

  75. -Stiliga!
    -En egyptisk "queen".

  76. -Vad fin du är.
    -Tackar.

  77. -Hur ser Jerry ut?
    -Nån grekisk kung. Gud, kanske.

  78. -Om du tycker det, så absolut.
    -Ja.

  79. -Jättefint! Hur ser Ahmad ut?
    -Han ser ut som en kung.

  80. Det känns skönt.
    Man känner sig stor och stark.

  81. -Han ser ut som Batman.
    -Känner du dig som Batman?

  82. Nej, jag känner mig som Hammurabi.

  83. Jag är Hammurabi, kung i Babylonien.

  84. Det känns skönt att ha det på mig.
    Det är luftigt, och varmt också.

  85. Nu har vi på oss kläderna.
    Nu är det dags att gå vidare.

  86. Kom!

  87. Mesopotamien.

  88. Ordet Mesopotamien betyder "landet
    mellan två floder" på grekiska.

  89. Riket fick sitt namn
    från floderna Eufrat och Tigris.

  90. De flyter i dag genom Irak.

  91. Där uppstod flera civilisationer,
    det vill säga ordnade samhällen.

  92. Tre av dessa var Sumer, Babylonien
    och Assyrien.

  93. Sumererna hade det mest organiserade
    och utvecklade samhället.

  94. Deras samhällen styrdes så här:

  95. Det fanns en kung
    som skötte stadens ekonomi.

  96. Tempelarbetare
    ansvarade för jordbruket.

  97. Soldater
    försvarade samhället mot fiender.

  98. Sumererna var påhittiga. Vi använder
    många av deras uppfinningar.

  99. De uppfann till exempel hjulet. De
    lät hästar dra vagnar med fyra hjul.

  100. Det äldsta hjul som hittats
    är 5 500 år gammalt.

  101. Det hittades i en kungagrav i Uruk.

  102. De uppfann sågen, spikar, hammare,
    tegelsten och andra verktyg.

  103. Sumererna var bland de första
    som utvecklade skriftspråk.

  104. Kilskrift, som det kallas,
    höll ihop samhället.

  105. Med skrift höll man koll på handel,
    skatter och mat.

  106. Man kunde skriva ner lagar.

  107. Välkomna tillbaka.
    - Killar, ni ska få baka bröd.

  108. Det fanns nämligen bagare
    under flodkulturerna.

  109. Eftersom skördarna blev större
    kunde man producera mer bröd och mat.

  110. Här får ni ett recept. Ni ska baka
    ett bröd som man gjorde i Egypten.

  111. -Jag kan ta det.
    -Du känner dig manad? Perfekt.

  112. Jag har en ingrediens här.
    500 gram korn.

  113. -0,5 tsk salt, 2,5 dl vatten.
    -Det är det vi behöver.

  114. Väg kornen i morteln
    och stöt sönder dem.

  115. Brukar du baka bröd?
    Du får "mortla" och snacka samtidigt.

  116. Nej, inte så. Allting redo hemma.

  117. -Du, då?
    -Det har jag aldrig gjort.

  118. Det är första gången.

  119. -Ska jag hjälpa dig?
    -Fint teamwork. En fin bromance.

  120. -Oj!
    -Oj, oj, oj. Är det kul?

  121. Ja, jättekul.

  122. Vi vill ha mat, vi vill ha mat!

  123. Vi vill ha mat! Snart, snart, snart!

  124. Ja, det här går ju bra.

  125. -Är det rätt nu?
    -Varför kommer det ingenting?

  126. Jag malde mjöl. Det känns...

  127. Jag trodde pulvret skulle komma,
    men det kom ingenting.

  128. Vet du vad jag ser nu?

  129. Arantxa skrattade.
    Vi visste inte varför hon skrattade.

  130. Underbart! Om man tittar riktigt noga
    på den här kvarnen...

  131. ...ser man en pil.

  132. Den ska hit. Du har gjort fel håll.

  133. -Åh nej.
    -Förlåt, så kul!

  134. Jag gjorde det åt fel håll.

  135. -Nu kommer det.
    -Kolla, kolla!

  136. -Här får du lite till.
    -Han vevar för kung och fosterland.

  137. Nu är det klart.

  138. -Oj, oj, oj.
    -"Knåda degen". Vad är knåda?

  139. Knåda är det han gör, masserar degen.

  140. Då får vi vänta i 50 minuter.
    Vad vill ni göra?

  141. Dansa.

  142. Tre, två, ett.

  143. Jag är jättehungrig nu.

  144. Är brödet färdigt nu?
    Nu har det gått 49 minuter.

  145. Nu ska vi se. Oj, oj, vad får vi här?

  146. Schmack! Wow, bra jobbat.
    Vad duktiga ni är på att baka bröd.

  147. -Det var gott. Vad tycker du?
    -Det är gott.

  148. Egyptisk mytologi.

  149. För ungefär 5 000 år sen bildades ett
    av världens första riken: Egypten.

  150. Egypten ligger längs floden Nilen
    och styrdes av en enda kung, faraon.

  151. En farao var inte bara kung,
    utan en levande Gud.

  152. Farao ägde landet och alla människor.

  153. Egyptierna trodde på flera gudar,
    farao var en.

  154. Han var son till solguden Ra.
    Solguden skyddade faraon.

  155. Faraon skyddade folket. Det gjorde
    att människor lydde hans order-

  156. -det vill säga gjorde det faraon sa.

  157. Faraon Cheops sa att alla pengar
    skulle gå till att bygga hans grav.

  158. Då gick alla pengar dit. 23 år tog
    det. Det blev den största pyramiden:

  159. Cheopspyramiden.
    Den finns kvar än i dag.

  160. När man pratar om flodkulturer,
    pratar man ofta om skapelsemyter-

  161. -som förklarar hur världen kom till
    och vad som händer när man dör.

  162. I Egypten var skapelsemyten viktig
    för hur samhället utvecklades.

  163. Man trodde på ett liv efter döden.
    För att själen skulle leva vidare-

  164. -måste den komma tillbaka
    till den döda kroppen.

  165. Därför försökte man bevara kroppen
    efter döden.

  166. Ett sätt var att göra den till mumie.
    Läkarna tog ut hjärnan och organen.

  167. Sen smordes kroppen in med oljor
    och lindades in med linneremsor.

  168. Den kunde bevaras i flera tusen år.

  169. Hör ni, det är dags att
    avsluta programmet om flodkulturer.

  170. Är ni redo? Vi ska sammanfatta dagen.

  171. Vi har lärt oss
    att man byggde bevattningssystem.

  172. Då blev skördarna större.
    Maten räckte längre.

  173. Då kunde man jobba
    som till exempel hantverkare eller...

  174. -Skrivare!
    -Precis.

  175. Man hade ju uppfunnit skriftspråk,
    kilskriften.

  176. En annan uppfinning
    som sumererna kom på var...

  177. -Hjulet.
    -Just det! Det går runt och runt...

  178. Precis som all historia i mitt huvud.

  179. Vi har varit svinduktiga i dag.
    Nu ska vi fira med en festmåltid!

  180. Är ni redo? Är jag redo?
    Ja, det vet man aldrig. Okej!

  181. Då kör vi.

  182. Det såg trevligt ut.
    Det är brödet som vi har bakat.

  183. Eller ni. Eller ja, du.
    Och ål. Vet ni vad det är?

  184. Det är som orm.
    Havets orm, kan man väl säga.

  185. Jag vet vad det är.

  186. -Vill du lukta?
    -Ja, det luktar fisk.

  187. -Det luktar skinka.
    -Skinka?

  188. -Jag älskar dig!
    -Det luktar som skinka.

  189. Vi har alla våra sinnen,
    de är olika för oss alla.

  190. -Smakar det skinka?
    -Det smakar inte skinka.

  191. -Vad smakar det, då?
    -Det är mjukt.

  192. -Det smakar gott.
    -Okej, Ahmad.

  193. Är du rädd? Är du rädd?

  194. -Var det gott?
    -Ja.

  195. -Vad smakar det?
    -Som kött. Obakat. Kyckling kanske.

  196. -Underbart gott!
    -Jättegott.

  197. -Du har inte ätit upp.
    -Det är svårt för mig.

  198. -Har du suttit och ljugit?
    -Jag har svårt att äta fisk.

  199. Det är första gången.

  200. Hej då, ha det bra! Hej då!

  201. Hej då, kompisar.

  202. Nu är historia roligt.

  203. Nu är det roligare att förstå.
    Det gillar jag.

  204. Allt var roligt.
    När vi bakade bröd, när vi dansade.

  205. Man har kul. Det är jättekul här.

  206. Textning: Johannes Hansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Flodkulturer

Avsnitt 1 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Serien tar avstamp i de olika flodkulturerna längs Eufrat och Tigris, Nilen, Huang He och Indusfloden. Om hur människor blev bofasta, samhällen uppstod och nya yrken skapades. Tillsammans Arantxa Àlvarez och ungdomarna Ahmad och Jerry, alla i tidstypiska kläder, utforskas egyptiska skapelsemyter och Mesopotamien. Och vi träffar Konfucius, Kung Hammurabi och den kvinnliga faraon Hatschepsut. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.

Ämnen:
Historia > Forntid och medeltid > Högkulturer
Ämnesord:
Assyrien, Assyrier, Babylonien, Egypten, Eufrat, Faraoner, Forntiden, Historia, Huanghe, Indus, Kulturhistoria, Mesopotamien, Myter, Nilen, Skrivkonst, Socialhistoria, Sumerer, Tigris, Uppfinningar
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Fatta historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Flodkulturer

Avsnitt 1 av 8

Serien tar avstamp i de olika flodkulturerna längs Eufrat och Tigris, Nilen, Huang He och Indusfloden. Om hur människor blev bofasta, samhällen uppstod och nya yrken skapades. Tillsammans Arantxa Àlvarez och ungdomarna Ahmad och Jerry, alla i tidstypiska kläder, utforskas egyptiska skapelsemyter och Mesopotamien. Och vi träffar Konfucius, Kung Hammurabi och den kvinnliga faraon Hatschepsut. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Romarriket

Avsnitt 2 av 8

Vi lär oss om romarrikets uppgång och fall. Hur Rom gick från att vara en liten by vid floden Tibern till att bli ett imperium med över 1 miljon invånare - för att slutligen delas i ett Östrom och ett Västrom. Programledaren Arantxa Àlvarez och ungdomarna Abdennour och Saghar visar oss hur det var att leva under romarriket och om dess olika politiska system. Vi får också veta hur kristendomen blev ny religion. Allt varvat med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Medeltid till stormaktstid

Avsnitt 3 av 8

Vi följer Sveriges utveckling från medeltiden på 1000-talet till stormaktstidens slut. Tillsammans med programledaren Arantxa och ungdomarna Alejandro och Hala får vi bland andra träffa Gustav Vasa och drottning Kristina. Vi får en inblick i medeltidens brott och straff, och får följa hur Sverige går från asatro till ett protestantiskt arvrike. Under den här tiden genomgår Sverige stora förändringar, till exempel grundandet av riksdagen, tidningar och universitet. Allt varvas med animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Frihetstid till industrialism

Avsnitt 4 av 8

Den svenska historien och utvecklingen efter stormaktstidens slut, fram till mitten av 1800-talet. Arantxa får sällskap av Beatrice och Farnaz, tillsammans utforskar de hur det var att leva då, och får en inblick i textilindustrin. Vi får lära oss om de första svenska politiska partierna, hattarna och mössorna, och om hur vetenskapen tog plats. Vi får också en djupare insyn i orsakerna till den stora utvandringen från Sverige till Amerika. Historiska miljöer blandas med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Upplysningen

Avsnitt 5 av 8

Varför kom tiden på 1700-talet att kallas för upplysningen? Programledaren Arantxa och ungdomarna Farnaz och Majed tar oss med på en historisk resa. Vi möter dåtidens filosofer och tänkare såsom Montesquieu, Rousseau och Mary Wollstonecraft. Och vi lär oss om upplysningsidéerna; förnuft, framtidstro, jämlikhet, åsiktsfrihet och religionsfrihet, och deras betydelse för eftervärlden, till exempel för kvinnors rättigheter.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Första världskriget

Avsnitt 6 av 8

Två ungdomar, Candela och Saghar, och programledaren klär sig i tidsenliga kläder och provar hur det är att leva vid tiden för första världskriget. Detta varvas med faktafyllda animerade inslag där vi reder ut orsakerna till att kriget bröt ut, om skotten i Sarajevo, öst- och västfronten samt om freden i Versailles. Vi studerar också tre propagandaaffischer från tre perspektiv och får veta mer om ryska revolutionen och bildandet av Nationernas Förbund.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Andra världskriget

Avsnitt 7 av 8

Om perioden efter första världskriget och vad som ledde fram till ett andra världskrig. Svåra ekonomiska tider gjorde att starka ledare kunde ta makten, Lenin och senare Stalin i Sovjetunionen, och Hitler i Tyskland. Vi får följa vad som hände under kriget och krigsslutet. Tillsammans med Arantxa och två ungdomar, Alejandro och Farnaz, får vi följa med tillbaka till den här tiden och lära känna människor som stod upp mot nazismen. Allt varvas med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta historia

Efterkrigstiden

Avsnitt 8 av 8

Tillsammans med Arantxa och två ungdomar, Abdoulrahmaan och Ponlawat, förflyttar vi oss till tiden efter andra världskriget. Vi får veta vad det kalla kriget var och fördjupar oss i hur världen delades in i ett öst- och ett västblock med USA och Sovjetunionen i spetsen. Vi lär oss om koloniernas frigörelse och får en glimt av kvinnorörelsen, det svenska folkhemmet och rekordåren. Besöken i de historiska miljöerna varvas med faktafyllda animerade inslag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Min samiska historia - teckenspråkstolkat

Vi får aldrig glömma

Máridjá är 19 år och bor i Stockholm. Hennes samiska identitet har alltid varit självklar, men det finns vissa delar av den samiska historien som hon inte orkat fundera kring tidigare. Det handlar om rasbiologin under det tidiga 1900-talet. Maridja reser till Uppsala och till Rasbiologiska institutets gamla arkiv. Där finns många samer med, både i fotopärmar och i siffertabeller. Ett besök som väcker både sorg och ilska.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Barnen som överlevde Förintelsen - finska

Martin Kapel

Martin Kapels familj blev under andra världskriget deporterad och tillsammans tog de sig till Krakow. Martin skickades därefter med en så kallad kindertransport från Polen till England. Resten av familjen dödades innan de hade möjlighet att följa efter till London. Martin minns flygräderna mot England och pratar om hur det tyska folket kom att anamma nazismen på så kort tid.