Titta

Retorikmatchen 2018

Retorikmatchen 2018

Om Retorikmatchen 2018

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige har försökt knipa en plats bland de tio bästa i retorik. Och i tio avsnitt får vi nu följa de lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka klarar utmaningarna och knockar juryn med välformulerade tal? Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2018 : Kvartsfinal 4Dela
  1. I slutaudition gjorde tio lag upp
    om de åtta slutspelsplatserna.

  2. I dag tävlar två skolor mot varann
    om en semifinalplats.

  3. Det som står på spel är UR:s
    retorikpris Guldmikrofonen-

  4. -och 10 000 kronor.

  5. Gör er redo för Retorikmatchen 2018!

  6. Välkomna till Retorikmatchen-

  7. -programmet där sjätteklassare
    tävlar i att hålla tal.

  8. Det är sista kvartsfinalen.

  9. Deltagarna tävlar i "Ordförrådet"
    - kom på så många ord det bara går-

  10. "Skärp er!", där de skäller ut vuxna-

  11. -och "Hyllningstalet",
    där de hyllar de som hyllas bör.

  12. En semifinalplats står på spel i dag,
    och de som tävlar och talar är:

  13. Lycée Francais Saint Louis
    i Stockholm...

  14. -Jag heter Beatrice.
    -Och jag Eli. Vi tävlar för de här!

  15. Beatrice är bra på
    att få sin röst hörd.

  16. Hon kan prata när som helst
    om vad som helst.

  17. Hon är envis,
    och hon ger inte upp lätt.

  18. Eli är väldigt tydlig.

  19. Han gillar att hjälpa till,
    och få människor att förstå bättre.

  20. Det är väldigt fint av honom.

  21. ...och Ormstaskolan i Vallentuna.

  22. -Jag heter Bella.
    -Och jag Morris. Vi tävlar för dem!

  23. Morris är duktig på att jobba
    fast andra pratar.

  24. När vi ska jobba så sitter han inte
    och pratar med nån kompis.

  25. Han är väldigt omtänksam och positiv.

  26. Bella är inte den som står i klungan.
    Hon ger allt på gympan.

  27. Hon är inte den som gör ingenting.

  28. Hon är väldigt glad och positiv.

  29. Välkomna, Beatrice och Eli från Lycée
    Francais Saint Louis i Stockholm-

  30. -och Morris och Bella från
    Ormstaskolan i Vallentuna. En applåd!

  31. Vår jury är Sofia Kacim, Elinor
    Falkman och Jonathan Hörnhagen.

  32. Då kan vi börja! Juryn, deltagarna,
    jag och publiken är här.

  33. Ett, två, tre!

  34. I "Ordförrådet" ska lagen komma på
    så många ord de kan i en kategori.

  35. Lagen ska tävla i samma kategori,
    så Beatrice och Eli har gått ut.

  36. Själva står Morris och Bella
    från Ormstaskolan i Vallentuna.

  37. Ni vet hur det funkar. Så många ord
    som möjligt på 30 sekunder.

  38. Tänk inte på tiden.
    Kör bara till slutsignalen.

  39. Kom på så många ord ni kan
    i kategorin "Finns i badrummet"!

  40. -Tvål, vatten.
    -Badankor.

  41. Badkar, dusch, toalett,
    schampo, balsam.

  42. Väggar, tegel, tak, golv.

  43. -Kakel, matta, skrubb.
    -Toalett.

  44. -Kran.
    -Vatten.

  45. -Tandborstar.
    -Handdukar, krokar.

  46. -Tandkräm.
    -Puder.

  47. Människor.

  48. Morgonrockar.

  49. Juryn, hur många ord fick de ihop?

  50. Vi fick höra två dubbletter.
    Det var "toalett" och "vatten".

  51. Antal rätt ord var 23.

  52. 23 ord från Ormstaskolan. Vi får se
    om det räcker till en vinst.

  53. Beatrice och Eli, ni ska komma på så
    många ord ni kan i den här kategorin.

  54. Ni har 30 sekunder på er. Tänk inte,
    utan kör ända fram till slutsignalen.

  55. Kom på så många ord ni bara kan
    i kategorin "Finns i badrummet".

  56. Toalett, vatten, vattenkran, spegel.

  57. Tandborste, tandkräm,
    hårborste, hårsprej.

  58. -Hårtofs, glas, metall.
    -Hårgelé.

  59. -Skåp.
    -Spegel, badkar, dusch, duschhandtag.

  60. Duschkräm, schampo, balsam,
    hårinpackning.

  61. -Eyeliner.
    -Ögonskugga, läppstift.

  62. Foundation, concealer,
    primer, örhängen.

  63. -Juryn, hur många ord fick de ihop?
    -Vi fick hela sminkväskan på slutet.

  64. -Vi fick det till 28 rätt.
    -Det räcker faktiskt till en vinst!

  65. Ett poäng går
    till Lycée Francais Saint Louis!

  66. I Retorikmatchen tävlar hela klassen.
    De i studion är representanter.

  67. Nu ska vi hälsa på
    Beatrice och Elis klass i Stockholm.

  68. Vi pratar franska på alla lektioner,
    förutom på språklektionerna-

  69. -och vi har ett begränsat
    antal timmar svenska i veckan.

  70. Det kanske blir lite mer utmaning
    för oss att jobba igenom vårt tal-

  71. -men vi får ihop det,
    och det har gått bra hittills.

  72. Att prata inför folk är kul,
    för man får sin röst hörd.

  73. Även om man pratar inför en klass tar
    folk inte till sig allt man säger.

  74. När man håller tal, som är gjort för
    att lyssna på, tar folk till sig det-

  75. -och faktiskt funderar
    på vad man har sagt.

  76. Sen vi ansökte till Retorikmatchen
    har klassen kommit varandra närmre.

  77. Vi har blivit mer vänner.
    Vi har umgåtts mer.

  78. Jag och Eli jobbar lite mer
    med det här med retorik.

  79. -Vår klass lär sig av oss och...
    -...stöttar oss.

  80. Vi lär av våra misstag, och de
    ger oss feedback och peppar oss.

  81. I vår klass är alla personligheter.

  82. Alla är olika,
    men på nåt sätt passar alla ihop.

  83. -Det blir...
    -...en fin harmoni.

  84. Det var Beatrice och Elis skola Lycée
    Francais Saint Louis i Stockholm.

  85. Nu går vi vidare till det här.

  86. Lagen har fått välja nåt
    som de tycker att vuxna gör helt fel.

  87. Nu ska vi få höra deras uppläxning.

  88. Om man ska skälla ut nån för
    att uppnå förändring krävs finess.

  89. Det gäller att ha starka argument,
    tydliga exempel på det som är fel-

  90. -och gärna en målbild för hur
    saker och ting skulle kunna vara.

  91. Eli och Beatrice, nu ska ni
    hålla en utskällning till vuxna-

  92. -för att ni vill vara med
    och bestämma mer hemma.

  93. -Är ni redo?
    -Ja.

  94. Varsågod.

  95. -Vem bestämmer hemma?
    -Alla vet att det är föräldrarna.

  96. Är det så det borde vara, när alla
    i familjen lever under samma tak?

  97. Det är rimligt att alla bestämmer
    tillsammans. Ni kör över oss!

  98. Enligt barnkonventionen har vi rätt
    att tycka till om sånt som rör oss.

  99. Lägg er inte i vad vi har på oss!
    Ni måste respektera vår klädstil!

  100. Vi vill lägga oss när vi är trötta,
    inte när ni säger till.

  101. I Sverige har vi demokrati, men
    så känns det inte i våra familjer.

  102. Ni måste släppa taget.
    Låt oss lära av våra egna misstag.

  103. Vi är en familj som lever tillsamm-
    ans. Vi vill leva på lika villkor.

  104. Ansvar kommer med åldern, men
    ni måste låta oss ta det ansvaret.

  105. Sluta bestämma allt, och börja lyssna
    på oss barn. Skärp er!

  106. Wow! Jag känner mig utskälld, fast
    jag inte är förälder. Bra jobbat!

  107. Jag vill berömma ert actio. Ni
    använder mimik, händer och gester-

  108. -som förstärker det ni säger.
    Det är jättebra jobbat.

  109. Som retoriker känner jag dock
    att ni drar ämnet lite för långt-

  110. -när ni pratar om barnkonventionen
    och demokrati. Det blir för stort.

  111. Om ni tonat ner det
    och stannat i hemmamiljö-

  112. -hade det blivit lättare att ta sig
    sig. Men helheten är väldigt bra.

  113. När man skäller ut nån så vill man
    att den man skäller ut ska skämmas.

  114. Där hade ni tjänat på
    att lyfta fram allt ni gör hemma-

  115. -som gör att ni förtjänar det här.

  116. Ni hjälper säkert till massor:
    plockar ur disken, matar kaninen-

  117. -sköter skolan och passar syskonen.

  118. Om ni hade lyft fram det ni gör-

  119. -och sagt: "Gör inte det här
    att jag förtjänar att få en chans?"-

  120. -så kanske jag hade skämts-

  121. -för att jag behandlar er som fem-
    åringar och inte som de stora ni är.

  122. Jag tycker att Elinor är lite hård.

  123. Jag är rädd
    att om ni följt hennes råd-

  124. -kanske talet inte blivit den
    rejäla utskällning som ni ger oss.

  125. Jag tycker det var
    ett otroligt framförande.

  126. Ni har precis det framförande
    man ska ha för den här typen av tal.

  127. Det är inte en konstruktiv argument-
    ation, utan en jäkla utskällning.

  128. Det var riktigt bra. Tack!

  129. Tack juryn,
    och tack Eli och Beatrice!

  130. Välkomna upp, Morris och Bella
    från Ormstaskolan i Vallentuna.

  131. Nu ska ni hålla
    er utskällning till vuxna.

  132. Ni vill att de ska sluta röka.

  133. -Är ni redo?
    -Ja.

  134. Varsågod.

  135. -Det är farligt, dyrt och det luktar.
    -Det är rökning vi snackar om.

  136. Ni vuxna skyller alltid på oss barn,
    men har ni tänkt på vad ni gör fel?

  137. I Sverige röker
    ungefär 1,2 miljoner personer.

  138. Ni ska vara förebilder för oss. Det
    är dåligt för hälsan när ni röker.

  139. Ni drabbas, och alla runtomkring er.

  140. Varje år lägger ni vuxna 16 000
    kronor på cigaretter - per person!

  141. Man hade kunnat hjälpa så många
    i fattiga länder för de pengarna.

  142. 12 000 personer dör varje år
    i Sverige på grund av rökning.

  143. Det kostar 31 miljarder kronor
    för samhället, för att ni röker.

  144. De vars föräldrar röker får i sig
    farliga ämnen. Deras lungor förstörs.

  145. -Ni vill väl att vi barn ska må bra?
    -Nu måste ni sätta stopp för det här.

  146. Skärp er!

  147. Bra jobbat!

  148. Det som är så tokigt med rökning är
    att vi vet om det här.

  149. Alla vet att det är farligt att röka.

  150. Ändå börjar fler att röka.

  151. Om man ska få nån att sluta röka
    måste man använda pathos-argument-

  152. -alltså argument som går på hjärtat.

  153. "Jag vill inte leva utan dig, mamma."

  154. "Morbror, om inte du slutar röka
    så börjar jag röka i stället."

  155. Det är såna argument man måste ha-

  156. -för det här är så tokigt
    att vi redan vet om.

  157. Jag tycker att Elinor är hård mot er.

  158. Vi har en riktig retorikmatch här
    i dag. Jäklar, vad duktiga ni är!

  159. Och det är bara kvartsfinal!

  160. Ni levererar det här
    med ett sånt jäkla framförande-

  161. -att de här logos-argumenten
    blir ganska bra.

  162. Ni levererar dem med så hård ton.

  163. Men jag håller med Elinor också.

  164. Det kan vara starkt att få in nån
    pathos-grej, så man vill gråta lite.

  165. Jag håller med, bra jobbat! Det märks
    att ni vill att folk ska sluta röka.

  166. Det dödar så många,
    och drabbar så många runtomkring.

  167. Bra jobbat.

  168. Tack, juryn.
    - Tack, Bella och Morris!

  169. Nu ska ni välja vilket lag
    som hade den bästa utskällningen.

  170. Ni har lappar med skolornas namn.

  171. Lycée Francais Saint Louis står det
    på ena, och Ormstaskolan på andra.

  172. Ni får välja en var. Jonathan börjar.

  173. Tuff match, och riktigt kul.
    Jag känner mig så taggad i dag.

  174. Det gör man i och för sig alltid,
    men i dag är det riktigt nice.

  175. Du väljer och skickar asken vidare.

  176. Jag har fått kritik av min kollega
    för att jag är för hård.

  177. När det är så här bra kan jag vara
    hård, för de har så mycket att ge.

  178. Du har gjort ditt val.
    Nu ska Sofia välja.

  179. Svårt, svårt, svårt...
    Hög nivå på båda.

  180. Ni har gjort era val. Vi sparar dem
    till slutet av programmet.

  181. Som jag sa så är det ju så att alla
    lag tävlar tillsammans med sin klass.

  182. Nu ska vi hälsa på
    hos Ormstaskolan i Vallentuna.

  183. Jag gillar att göra smoothies.
    Min favorit är jordgubbssmoothie.

  184. Jag gillar att baka kolakakor.

  185. Det är liknande att följa ett recept
    som att skriva ett tal.

  186. Det behövs olika mängder känslor och
    så, precis som med mjölk och mjöl.

  187. Det är spännande
    att vara i kvartsfinal.

  188. -Och roligt.
    -Vi är nervösa, men det blir kul.

  189. Vi började jobba med retorik
    i femman.

  190. I början var jag nervös för att prata
    inför klassen. Nu går det bättre.

  191. Jag var också mer nervös
    än man borde vara.

  192. En klass man haft i fyra år
    borde man inte vara så nervös inför.

  193. Det jobbigaste med att prata
    inför folk är vad de ska tycka.

  194. Det är ett bra knep
    att titta över publiken.

  195. Om man inte ser deras ansikten
    blir man inte lika rädd och nervös.

  196. Jag har också ett knep.

  197. De vet inte om man säger fel,
    för de har inte läst talet.

  198. Då brukar det inte göra nåt.

  199. Vi vinner för vi kämpar som ett lag.

  200. Alla hjälps åt att bygga talet.

  201. Det var Bella och Morris
    från Ormstaskolan i Vallentuna.

  202. Nu är det dags för det här!

  203. Här ska lagen hålla ett tal till nån
    eller några som de vill hylla.

  204. Då ska de bra egenskaperna
    eller gärningarna stå i centrum.

  205. Det gäller att ta i,
    använda målande exempel-

  206. -och gärna ett vackert språk, så vi
    förstår storheten och blir berörda.

  207. Nu ska ni hålla ert hyllningstal.

  208. Var det svårt att välja
    vem ni ville hylla?

  209. Nej.

  210. -Vem har ni valt?
    -De som donerar sina organ.

  211. -Intressant! Är ni redo?
    -Ja.

  212. Varsågoda.

  213. Vi har hört talas om det du gjort.

  214. Du tog ställning för organdonation,
    nåt man sällan pratar om.

  215. En hemsk olycka inträffade,
    och ditt liv gick inte att rädda.

  216. Så fruktansvärt
    att vi inte kan förstå.

  217. Men du räddade livet på flera andra.

  218. -Du är en hjälte.
    -Så modigt!

  219. -Så omtänksamt!
    -Så beundransvärt!

  220. Så modigt att göra så, när ett långt
    liv framför en känns så självklart.

  221. Du uppmuntrar andra att göra samma
    sak. Det är nåt alla borde veta om.

  222. Om vi hade behövt ett nytt organ
    hade vi varit så tacksamma-

  223. -om nån skänkt organ till oss.
    Du är en förebild.

  224. -Du är en hjälte.
    -Du är värd att hyllas.

  225. Man blir tagen när man hör det här.

  226. Först och främst: tack för att ni
    lyfter den här typen av hjältar-

  227. -som man sällan pratar om.

  228. Ni gör det med ett så fint språk.
    Ni är lugna och närvarande.

  229. Ni ger verkligen full respekt
    till alla personer-

  230. -som räddar andras liv
    på det här sättet.

  231. Jag tappar bort mig.
    Vill nån annan ta över?

  232. Jag har varit där också. Du kan gråta
    lite, så pratar jag så länge.

  233. Det kan tyckas konstigt, när ni valt
    ett sånt här ämne, att zooma ut-

  234. -och prata om retoriken i det,
    men det är också viktigt.

  235. Det ni har gjort är ett hantverk.

  236. Att hylla en sån här viktig sak
    kräver ett hantverk.

  237. Det har ni lagt i, hela klassen.

  238. Det som är så fint är att ni har,
    i er disposition-

  239. -lagt ner en sån jättebra effekt.

  240. Man sitter på änden av stolen
    och är gripen hela vägen.

  241. Man vill verkligen höra till slutet.

  242. Ni har ett du-tilltal,
    som om ni pratar till EN person-

  243. -samtidigt som man förstår att ni
    menar alla organdonatorer. Jättefint!

  244. Ni håller oss fast från första
    till sista ordet, och det är svårt.

  245. Även om det är
    ett bra tal och ett bra ämne-

  246. -så är det ändå svårt att hålla uppe
    lyssnarnas och tittarnas intresse.

  247. Jag blev också väldigt gripen.

  248. Om man ska tala inför publik är det
    väl ändå för att förändra världen?

  249. Ni levererar det så bra.

  250. Jag är själv inte med
    i organregistret.

  251. Det har jag tänkt
    att jag ska gå med i nån dag.

  252. Jag ska göra det i kväll. Tack
    för ett fantastiskt hyllningstal.

  253. Tack, juryn och tack,
    Bella och Morris. Ni kan sätta er.

  254. Vi fortsätter med Beatrice och Eli
    från Lycée Francais Saint Louis.

  255. Nu ska ni hålla ert hyllningstal. Var
    det svårt att välja nån att hylla?

  256. -Nej.
    -Det var också självklart.

  257. -Vem, vad, vilka ska ni hylla?
    -Vi ska hylla Rosa Parks.

  258. -Är ni redo?
    -Ja.

  259. Varsågod.

  260. Ni kanske inte vet vem hon var, men
    Rosa Parks är viktigare än ni tror.

  261. Vad har hon gjort, då?

  262. Hon gjorde att segregationen mellan
    svarta och vita minskade drastiskt.

  263. I Alabama på 50-talet hade svarta
    och vita inte samma rättigheter.

  264. Svarta måste lämna sin plats
    om en vit ville sitta på bussen.

  265. Men hon satt kvar, och vägrade
    lämna sin plats till en vit man:

  266. "I'm not moving.
    You may arrest me if you need to."

  267. Efter flera hemska upplevelser beslöt
    sig Rosa för att kämpa mot rasismen.

  268. Hennes uttalanden fick fart på
    en bojkott som varade i över ett år.

  269. Tack vare det
    beslöt Högsta domstolen-

  270. -att det stred mot USA:s grundlag
    att behandla människor olika.

  271. Det ledde till
    att raslagarna togs bort.

  272. Rosa var stark. Vi vill hylla henne
    för att hon vågade trotsa reglerna-

  273. -och stod upp, eller rättare sagt
    satt ner, för sin sak.

  274. Tack så jättemycket.
    Bra val av person.

  275. Hon har gjort stor skillnad, men
    det är tyvärr få som vet vem hon är.

  276. Tack för att ni lyfter henne.

  277. Det här är ett viktigt ämne. Inom
    retoriken finns nåt som heter "doxa".

  278. Man refererar till rådande läge,
    det vill säga vår samtid-

  279. -eller det som händer just nu.

  280. Ert tal, som är väldigt bra,
    hade kunnat bli ännu starkare-

  281. -om ni gjort en koppling
    till det som sker i dag.

  282. När vi tittar på nyheterna
    och läser tidningen så ser vi-

  283. -att rasism och orättvisor
    fortfarande finns kvar.

  284. Om ni hade plockat in Rosa i vår tid
    hade det här blivit mycket starkare.

  285. Tack.

  286. I det första talet visade ni att ni
    är duktiga på actio, framförande.

  287. Här visar ni att ni behärskar
    de retoriska stilfigurerna-

  288. -och även den typen av retorik.

  289. I slutet levererar ni en fantastisk
    antites, och väldigt kreativt-

  290. -när ni säger att hon stod upp för
    sin sak, eller rättare sagt satt ner.

  291. Jättesnyggt. Det var verkligen bra.
    En stor retorisk finess.

  292. Jag tycker det är bra att ni
    inte antar att alla vet vem det är.

  293. Man får lite information på vägen.
    Det är så himla viktigt-

  294. -att vara inkluderande,
    och att alla får lära sig nåt.

  295. Utan att det tar för mycket plats
    eller att det blir en redovisning-

  296. -så berättar ni vem hon var,
    var hon verkade och vad hon gjorde-

  297. -på ett kort, instruktivt
    och spännande sätt.

  298. -Det gjorde ni jättebra.
    -Tack.

  299. Tack, juryn, Beatrice och Eli.
    Ni kan gå och sätta er.

  300. Nu ska juryn välja vilket av talen
    ni tyckte var bäst, retoriskt.

  301. Ni har två lappar framför er
    med skolornas namn på.

  302. Ni får välja en lapp var.
    Jonathan, du börjar.

  303. Ett snabbt svar. Mäktigt!

  304. Elinor Falkman.

  305. Vad säger du, vad känner du, hur
    beslutar du? Du måste göra det nu!

  306. Jag tänker på vilka som lever nu som
    kommer att bli hyllade i framtiden.

  307. Sofia, sista valet. Där är det.

  308. Det betyder att allt är gjort.

  309. Vi ska ta reda på vem som får
    den sista semifinalplatsen:

  310. Lycée Francais Saint Louis
    från Stockholm-

  311. -eller Ormstaskolan från Vallentuna.

  312. Avgörandets stund är inne,
    och nu står båda lagen framför mig:

  313. Beatrice och Eli
    från Lycée Francais Saint Louis-

  314. -och Morris och Bella
    från Ormstaskolan i Vallentuna.

  315. Jag delar ut sju poäng.
    Först till fyra gäller för att vinna.

  316. Lycée Francais Saint Louis fick ett
    poäng för att ni vann "Ordförrådet".

  317. Just nu står det 1-0 till er.

  318. Nu ska jag öppna asken
    och läsa juryns poäng.

  319. Först läser vi upp
    för "Hyllningstalet".

  320. På Jonathans röst står det...

  321. ...Ormstaskolan.

  322. 1-1.

  323. På Elinors röst står det...

  324. ...Ormstaskolan!

  325. 2-1 till Ormstaskolan.

  326. På Sofias röst står det...

  327. ...Ormstaskolan!

  328. 3-1 till Ormstaskolan.

  329. Nu ska jag läsa upp rösterna
    för "Skärp er"-talet.

  330. Det är försten till fyra som gäller-

  331. -så om det står "Ormstaskolan" på
    nästa lapp så går de till semifinal.

  332. På Jonathans röst läser jag...

  333. ...Lycée Francais Saint Louis.

  334. Spännande!
    Det står 3-2 till Ormstaskolan.

  335. Om det står "Ormstaskolan" på nästa
    så har vi ett resultat.

  336. På Sofias lapp läser jag...

  337. ...Lycée Francais Saint Louis.
    Det är alltså lika.

  338. Vi har en lapp kvar från Elinor,
    och det är den avgörande.

  339. Det som står på nästa lapp
    kommer att vara det lag, den skola-

  340. -som går vidare till semifinal
    i Retorikmatchen 2018.

  341. På Elinors lapp läser jag...

  342. ...Ormstaskolan! Vi har ett resultat!

  343. Vinnarna i den här kvartsfinalen
    är Ormstaskolan! Stort grattis!

  344. Ni går vidare till semifinal!

  345. En applåd till Lycée Francais
    Saint Louis, som har kämpat så väl.

  346. Tyvärr åker ni ut nu.

  347. Wow, vad spännande det var!
    Vi har en sista semifinalplats.

  348. Grattis, Ormstaskolan!
    Vi ses snart igen.

  349. Nästa vecka
    börjar de första semifinalerna.

  350. I Retorikmatchen är tala guld.
    Tack för i dag! Hej då!

  351. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Ormstaskolan från Vallentuna och Lycée Français Saint Louis från Stockholm. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera, ett hyllningstal och ett skärp er-tal riktat till vuxna. Ormstaskolan håller sitt hyllningstal till organdonatorer och riktar sitt skärp er! till vuxna som röker. Lycée Français Saint Louis hyllar medborgarrättskämpen Rosa Parks och håller ett skärp er-tal till föräldrar som bestämmer för mycket. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2018

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Här ger lagen allt för att bli något av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Internationella Engelska skolan från Lund och Södermalmsskolan från Kristinehamn. Lagen tävlar i det nya momentet "Ordförrådet" samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal, det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Munken Maximilian Kolbe som offrade sitt liv i Auschwitz och räddningskåren hyllas. Medan skärpning önskas när det gäller att förbjuda plastpåsar och fotbollsmatchernas läktarkultur. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möter Campus Manilla från Stockholm Båstad Montessori. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Båstad Montessori hyllar sin lärare Susanne och riktar sitt "Skärp er!" till vuxnas användande av mobiltelefonen. Campus Manilla hyllar Anne Frank och i "Skärp er!" ber de vuxenvärlden sluta lägga så mycket press på barnen. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Kasamarks skola från Umeå och Pauliskolan från Helsingborg. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet och håller två tal var. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra ett skärp er-tal riktat till vuxna. Pauliskolans husmödrar hyllas och bloggaren Therese Lindgren för sitt arbete med psykisk ohälsa, miljö och djur. Skärp er-talen riktar sig till vuxna som förstör planeten med bilåkande och flyg och till föräldrar och deras mobilvanor. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Ormstaskolan från Vallentuna och Lycée Français Saint Louis från Stockholm. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera, ett hyllningstal och ett skärp er-tal riktat till vuxna. Ormstaskolan håller sitt hyllningstal till organdonatorer och riktar sitt skärp er! till vuxna som röker. Lycée Français Saint Louis hyllar medborgarrättskämpen Rosa Parks och håller ett skärp er-tal till föräldrar som bestämmer för mycket. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

Det är dags för den första semifinalen. I talet Rättvisan har klasserna skrivit om jämställdhet mellan könen. Vi får höra ett tal om orättvisorna mellan dam- och herrfotbollen och ett om de skeva könsstereotyperna som finns i dataspelsvärlden. I talet Framtiden har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen får vi bland annat höra ett tal om de unkna förväntningar som finns på killar och tjejer på skoldanserna och om hur man redan på förskolan gör stor skillnad mellan pojkar och flickor. I talet "framtiden" har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Lagen har fått i uppdrag att vara talskrivare. De ska skriva ett tacktal åt programledaren Fab Freddie. Dessutom ska de hålla varsin hisspitch, hinna övertyga någon under en hissfärd - ofta kortare än en minut. Temat är att få en stiftelse att skänka pengar till deras projekt. Vinnarlaget blir trea i Retorikmatchen 2018.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Final

Avsnitt 10 av 10

Det är dags för final i Sveriges viktigaste retoriktävling!. Vi får höra deltagarnas framtidsdrömmar i det visionära talet Vi har en dröm, som är en uppdatering av Martin Luther Kings berömda tal. De tävlande blir också naturkrafter som skäller ut människorna i talet Naturens röst. Det som står på spel är UR:s Retorikpris, Guldmikrofonen, och 10 000 kronor till klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med ansiktet i spegeln

Vem skrämde baronessan? Laget Leoparderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skeppet Cambria

Dimman

Frihetskämpen och den förrymda slaven Frederick Douglass har avslöjats och satts i arrest ombord. Matilda känner att något är fel, till och med hennes docka Mirabell kan känna det. Vad är det för skrämmande dimma som väller in över skeppet? Radiodrama för barn om slaveri, rasism och människorätt.