Titta

Retorikmatchen 2018

Retorikmatchen 2018

Om Retorikmatchen 2018

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige har försökt knipa en plats bland de tio bästa i retorik. Och i tio avsnitt får vi nu följa de lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka klarar utmaningarna och knockar juryn med välformulerade tal? Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2018 : Semifinal 2Dela
  1. Här tävlar sjätteklassare
    i att hålla tal-

  2. -och i dag ska våra deltagare tävla i
    "Gissa prylen". Vilken pryl beskrivs?

  3. "Rättvisan" och "Framtiden",
    där deltagarna spanar mot år 2050.

  4. I dag står en finalplats på spel
    och de lag som tävlar är:

  5. Engelska skolan i Lund.

  6. -Jag heter Evelin.
    -Jag heter Hamza. Vi tävlar för dem!

  7. Vi sökte som en kul grej, men trodde
    inte att vi skulle komma så långt.

  8. Nu känns det som en dröm.

  9. Det känns inte som att vi
    har gått vidare. Det känns overkligt.

  10. -Och Båstad Montessori.
    -Vi tävlar för de här!

  11. Att vara i semifinal känns bra. Vi
    har dragit ihop klassen mycket mer.

  12. Alltså, man har ju växt så mycket-

  13. -som människa och som person.

  14. Det är en skön känsla, eller hur?

  15. Hjärtligt välkomna, Evelin och Hamza
    från Engelska skolan i Lund-

  16. -och Elise och Morris
    från Båstad Montessori.

  17. Vår jury är Peter Nitschke,
    Sofia Kacim och Jonathan Hörnhagen.

  18. Mår ni bra? Då kör vi i gång.

  19. Nu ska vi tävla i "Gissa prylen"
    där man ska vara snabbast på knappen.

  20. Man får bara gissa en gång per pryl.
    Båstad Montessori, funkar knappen?

  21. Perfekt. Så låter den.
    - Engelska skolan, hur låter ni?

  22. Perfekt. Då är vi redo. Vi kollar
    om prylbeskrivaren är med oss.

  23. -Ja, då.
    -Ja, jag är med. Bra.

  24. Du älskar ju prylar.
    Varför? Jag har inte fattat det.

  25. Du behöver inte bry dig.
    Nu ska ni få höra en ledtråd.

  26. Är lagen redo? - Okej, varsågod.

  27. "Du är så fin, lilla Nassim.
    Du och jag för evigt..."

  28. Nej, det var...
    Jag har inte mina glasögon.

  29. -Är det din dagbok igen?
    -Ja, det är någons dagbok.

  30. Nu kommer ledtråden.

  31. "De finns i olika,
    kamouflerade färger och storlekar."

  32. -Okej. Vad säger ni?
    -Kameleont.

  33. -Kameleont svarar de.
    -Det är tyvärr fel svar.

  34. "En sort är extremt giftig."

  35. Bara Internationella engelska skolan
    får trycka. Inget svar? - Fortsätt.

  36. "Om du är prinsessa
    kan du få den att ändra form."

  37. -Groda.
    -Det är rätt svar.

  38. Det betyder att ni får ett poäng.
    Vi går vidare med en ny pryl.

  39. "Prylen funkar bäst
    när den sitter ihop med andra delar."

  40. "Saken sitter ofta på en ram"-

  41. -"som kan vara tillverkad
    i aluminium, stål eller kolfiber."

  42. -Det är lite rörelse, men fortsätt.
    -Nu får ni vara snabba på knappen.

  43. "Den kallas
    'världens äldsta uppfinning'."

  44. Engelska skolan, vad säger ni?

  45. Hamza, vad tror du?

  46. -En tavla?
    -Tyvärr, men bra kämpat.

  47. -Vi går vidare.
    -Vi tar sista ledtråden.

  48. "Den gör
    att bilen och cykeln rullar."

  49. Vad säger ni, Båstad Montessori?

  50. -Hjul.
    -Det är rätt svar!

  51. Det är rätt! Men det satt långt inne.
    Det står 1-1.

  52. Vi fortsätter beskriva nånting mer.

  53. Ursäkta mig. Nu är jag redo igen.
    Nu ska vi se...

  54. "Det finns olika storlekar beroende
    på vad du har tänkt ha dem till."

  55. Den var ganska svår.

  56. "Man kan sitta, ligga
    och stå på den."

  57. "Med rätt handlag kan du snurra in
    blött hår i den." Det gör jag.

  58. Vi har Båstad Montessori.

  59. Jag vet inte exakt vad det heter,
    men det som hon har i håret... Vänta.

  60. -Hårkrullare.
    -Hårkrullare är inte rätt svar.

  61. Det heter papiljotter,
    men det är inte heller rätt svar.

  62. "På hotell brukar man få låna dem."
    Tack för det.

  63. -Evelin och Hamza? Vad gissar ni?
    -Handdukar.

  64. -Och det är rätt svar!
    -Det står 2-1 till Engelska skolan.

  65. -Vi tar en ny pryl.
    -"Nästan alla går runt med en sån."

  66. Ska jag ta nästa? "Utan en sån är det
    svårt att se vad som hänt i världen."

  67. -Båstad Montessori krossar knappen.
    -En mobil.

  68. Det är tyvärr fel svar.

  69. "När du kollar på film eller tv
    har en sån här använts."

  70. -Finns det mer?
    -Det finns en till.

  71. "Säg 'cheese'!"

  72. -Kamera.
    -Det var rätt svar.

  73. Vi har en vinnare i "Gissa prylen".

  74. Evelin och Hamza från Engelska skolan
    fick en poäng då ni vann omgången.

  75. Tack så mycket, prylbeskrivaren,
    för att du finns med oss.

  76. Tack själv. Får man hälsa?
    Jag ska bara hälsa till lilla mamma.

  77. -Vad häftigt.
    -Hej, lilla mamma!

  78. Hej då, prylbeskrivaren. - Applåder!

  79. Här ska de hålla ett jämställdhetstal
    som ska vara informativt-

  80. -och innehålla
    en uppmaning till förändring.

  81. Lyckas de beskriva problemet
    och komma med en lösning-

  82. -och har de fakta och egna exempel?

  83. Elise och Morris,
    nu ska ni hålla ert jämställdhetstal.

  84. -Vad ska ni prata om?
    -Jämställdhet bland könen.

  85. Det ska inte vara lika uppdelat.

  86. -I skolan eller samhället?
    -I samhället.

  87. -Är ni redo?
    -Ja.

  88. Varsågoda.

  89. -Har du gått på förskola nån gång?
    -Då har du kanske hört det här:

  90. -"Stackars flicka, har du trillat?"
    -"Du är en stor pojke. Upp med dig."

  91. En norm har skapats där tjejer
    ska vara lydiga och frökens favorit.

  92. Killar ska vara starka, sportiga och
    klassens clown. Man kan bli osäker.

  93. -Hur ska vi ändra detta synsätt?
    -Det börjar redan på förskolan.

  94. Säg till om barn bemöts olika.

  95. Få den vuxne att öppna ögonen.
    Det är insidan som räknas.

  96. Är du ensam kille i din dansklass?
    Våga stanna kvar.

  97. -Det finns en norm. Bryt den normen.
    -Besegra den med självsäkerhet.

  98. -Gå din egen väg.
    -Då blir du en förebild för andra.

  99. Wow, hörni. Jag blir alldeles matt.
    Är det så här det ser ut?

  100. Det är helt sjukt att det gör det.

  101. Jag vill att ni ska vara lite argare.

  102. Det här formar hur unga växer upp
    och ser på sig själva.

  103. Jag tycker att det här är viktigt.
    Tack för att ni håller det här talet.

  104. Jag gillar att ni går bara mot unga
    som målgrupp.

  105. Ni väljer att ta saken i egna händer
    och strunta i hopplösa vuxna.

  106. Jag tycker att det funkar.
    Ni levererar talet väldigt fint.

  107. Er avslutning är framförandemässigt
    snygg och stilistiskt väldigt bra.

  108. Ni är jätteduktiga på att förklara
    ordet "norm". Det är väldigt svårt.

  109. Ni gör det bra när ni berättar
    vad det är och konsekvenserna av det.

  110. Det är snyggt, när ni pratar om
    killen som är ensam i sin dansklass-

  111. -att ni säger att den personen
    kan vara en förebild för andra.

  112. Det är bra ut ett påverkansperspektiv
    att man står upp för andra.

  113. Det ger mer än om vi bara
    tänker på oss själva. Snyggt.

  114. Det är så himla bra att ni inte bara
    klagar på det som är fel-

  115. -utan ni säger också vad vi ska göra
    för att det ska bli bättre.

  116. Ni vill ju ändra på nånting.

  117. Ni säger "våga stanna kvar i
    dansklassen" eller "säg åt dem".

  118. Jättefina handlingsuppmaningar. Ni
    har en röd tråd och man hänger med.

  119. Exemplen är bra, men jag
    skulle vilja att de var mer era egna.

  120. Hur jobbar ni med det här i klassen?

  121. Har ni nåt projekt för det här?

  122. Har nån av er stött på att ni inte
    fick vara på ett visst sätt?

  123. Testa och lyft in era egna
    berättelser. Jättebra jobbat. Tack!

  124. Tack juryn och Båstad Montessori.

  125. Välkommen upp Hamza och Evelin
    från Internationella engelska skolan.

  126. Vad ska ni prata om?

  127. Vi ska prata om orättvisa mellan
    tjejer och killar på skoldanser.

  128. Är ni redo? Varsågoda.

  129. Skoldans har oskrivna regler. Killar
    bjuder upp, tjejer tackar inte nej.

  130. Ett litet problem?
    Tvärtom är det en ojämställd norm.

  131. Varför tvingas killen bjuda upp?
    Han kan vara blyg eller ointresserad.

  132. Varför tvingas tjejen tacka ja?
    Enligt vissa är ett "nej" mobbning.

  133. -Fri vilja är en mänsklig rättighet.
    -Vad sker i vuxen ålder?

  134. Ska vi killar alltid bestämma,
    i arbetslivet och familjelivet?

  135. Ska vi tjejer, utan vilja eller
    tankeförmåga, tacka ja till allt?

  136. Vi säger "nej". Förespråkarna kan
    borsta bort dammet och vakna i nutid.

  137. Lösningen är att värna individens
    frihet redan från första skoldansen.

  138. -Vi säger nej till unkna idéer.
    -Vad säger du?

  139. Wow! Det känns att ni är supertrötta
    på de här normerna.

  140. Jättefint engagemang. Ni brinner för
    det ni pratar om, och det är viktigt.

  141. Sen skapar ni igenkänning. Jag känner
    igen mig i det ni pratar om.

  142. Jag var den blyga killen.

  143. Man kände att det var nåt fel på en
    som inte kunde leva upp till bilden.

  144. Och på samma sätt hur ni beskriver
    rollen vi tvingar på tjejer.

  145. Ni skapar igenkänning
    och brinner för det ni pratar om.

  146. Det här är en hjärtefråga för mig
    och jag sitter här och är superarg.

  147. Så här såg det ut när jag
    gick i skolan för hundra år sen.

  148. Då förväntades tjejer säga "ja" och
    jag förstår inte att det lever kvar.

  149. Jag hoppas att förespråkarna-

  150. -ser det här och slutar med detsamma.

  151. Det förväntas vara ett beteende
    som vi fortsätter med som äldre.

  152. Det är så knasigt.

  153. Jag tycker fasiken att ni ska
    dansvägra tills det här blir bättre.

  154. Tills det blir jämställt. Tack.

  155. Jag håller med mina jurykollegor.

  156. "Förespråkarna" är ett begrepp där ni
    lägger in alla som är emot det här.

  157. Berätta vilka de här förespråkarna
    är. Det hade gett talet mer nerv.

  158. Jag tycker att ni är extremt duktiga
    på de här synvinklarna.

  159. Ni ser det från olika håll.

  160. Den blyga killen eller tjejen
    som lär sig att inte ta initiativ.

  161. Det gör ni väldigt bra.

  162. Och också att skoldansen får bli
    ett exempel på jämställdhetsfrågan.

  163. Ni utgår från det lilla och visar
    att det här är mycket större än så.

  164. Det är ingen liten sak,
    och ni visar varför. Snyggt.

  165. Tack så mycket juryn och
    Internationella engelska skolan.

  166. Nu ska ni göra ert val.

  167. Ni har två lappar var
    men får en röst var.

  168. -Jonathan?
    -Kvaliteten blir högre och högre.

  169. -Kul med jämställdhetstal, eller hur?
    -De beskriver sin verklighet så bra.

  170. Jag är arg att det fortfarande ser ut
    så här. Hoppas att det blir ändring.

  171. -Peter?
    -Jag blir också arg på etiketterna.

  172. Men jag blir glad att ni höll
    så starka tal. Det finns hopp.

  173. Jag har också bestämt mig.

  174. I slutet får vi reda på
    hur ni har röstat. Vi går vidare.

  175. Vi tänker oss en författare som söker
    en skolklass att skriva en bok med.

  176. Deltagarnas uppgift var att komma på
    en historia med titeln "2050".

  177. Har de skrivit en spännande
    berättelse? Passar språket i en bok?

  178. Gör deras research storyn trovärdig?

  179. "Tillbaka till framtiden II"
    var en stor film när den kom.

  180. Man såg världen trettio år framåt.

  181. Det man kom på var bilar som kunde
    flyga och skor som knöt sig själva.

  182. Men när huvudkaraktären skulle ringa
    fick han leta upp en telefonkiosk.

  183. Det vet ni knappt vad det är. Om
    trettio år kanske ni har egna barn.

  184. Hur ser framtiden ut då?

  185. Det här har klasserna funderat på och
    nu ska ni få höra deras berättelser.

  186. -Hamza och Evelin, känner ni er redo?
    -Ja.

  187. Varsågod.

  188. -Jag är rädd.
    -Var inte det.

  189. Allt började med extrem värme som
    i januari 2050 svepte över jorden.

  190. Platser blev obeboeliga och enorma
    flyktingströmmar kom till Europa.

  191. Mat kunde inte odlas. Vattnet
    tog slut. Ekonomin kraschade.

  192. -Allt stängdes. Länder kollapsade.
    -Sen kom ett giftigt regn.

  193. Det förde med sig sjukdom och misär.

  194. Vi flydde upp i bergen till
    ett laglöst land med rån och mord.

  195. Katastrofen tog miljontals liv.
    I våra familjer fanns bara vi kvar.

  196. En övermänsklig fara var på väg.
    Extremkylan. Vi såg den komma.

  197. Kylans närmade sig snabbt.

  198. -Finns det hopp?
    -Det finns alltid hopp.

  199. -Den rytande stormen var nära.
    -Vi ska klara det här.

  200. -Sen blev allt svart.
    -Här börjar vår historia.

  201. Vi går en mörk framtid till mötes.

  202. Ni kan det här med spänning.

  203. Vilken avslutning! Den var som hämtad
    ur en amerikanske katastroffilm.

  204. Ni säger: "Det finns alltid hopp.
    Här börjar vår historia."

  205. Det är ett snyggt sätt
    att göra en "cliffhanger".

  206. Man vill veta vad som kommer härnäst.

  207. Det skapar en väldig spänning.

  208. Ni växlar mellan dialog, med scener,
    och att berätta.

  209. Växlingarna gör att det blir väldigt
    levande och dramatiskt. Det är bra.

  210. Det ni kan jobba på är
    att utveckla karaktärerna lite mer.

  211. Vilka är personerna? Ge oss detaljer
    så att vi förstår vilka de är-

  212. -så att vi får en bild
    av huvudpersonerna.

  213. Jag saknade twisten att det faktiskt
    var 2050. Jag tänkte:

  214. "Det kunde vara på artonhundratalet."
    Jag saknade mystiken.

  215. Vad kan hända? Vad kan göra att en
    katastrof ser ut på ett annat sätt?

  216. Det saknade jag lite. Jättebra, tack.

  217. Tack så mycket juryn
    och Internationella engelska skolan.

  218. Välkommen upp, Elise och Morris
    från Båstad Montessori.

  219. Nu ska ni
    framföra er framtidsberättelse.

  220. -Känner ni er redo?
    -Ja.

  221. Då säger jag varsågoda.

  222. Året är 2050 och pesten är tillbaka.

  223. Antibiotikan har tagit sina sista
    andetag. Mänskligheten är i fara.

  224. Bakterierna är resistenta och
    forskare söker efter ett botemedel.

  225. En efter en drabbas av sjukdomen
    och ber med handen på hjärtat om nåd.

  226. Moa är tolv. Ingen i familjen blir
    sjuk, men inte bara pesten angriper.

  227. Kriget är på väg, och en dag
    knackar soldaterna på deras dörr.

  228. Bussar och tåg står stilla.
    Robotarna är som galna.

  229. Var artificiell intelligens så smart?

  230. Tekniken har gått framåt
    men sjukvården står still.

  231. -Kommer familjen hinna fly?
    -Vem kommer att vinna?

  232. -Kommer mänskligheten att försvinna?
    -Kampen mot tiden har börjat.

  233. Jag gillar den research
    som ni har gjort. Det känns som 2050.

  234. Det är bra att en tolvåring får
    vara huvudperson i den här spaningen.

  235. En författare
    ska välja en berättelse-

  236. -och det ni är bäst på
    är att vara tolv.

  237. Jag ser två väldigt bra saker.
    Dels att ni avslutar med frågor.

  238. De här frågorna gör oss nyfikna.

  239. Hur kommer det att gå
    för Moas familj?

  240. Det är tanken. Vi ska vilja
    läsa boken, så det gör ni jättebra.

  241. Det är fint med ert kroppsspråk.
    Det är inte inövat. Jättebra jobbat.

  242. Det här är både bra och skrämmande-

  243. -för som Jonathan sa
    tar det här avstamp i vår verklighet.

  244. Utan antibiotikan blir det katastrof.

  245. Och den artificiella intelligensen
    som vi vill ha i allting...

  246. Det kan verkligen gå helt åt skogen.
    Det förklarar ni väldigt bra.

  247. Ni säger: "Tekniken har gått framåt,
    men sjukvården står still."

  248. De här kontrasterna blir så tydliga.

  249. Vem vinner och vem försvinner?
    Man slungas fram och tillbaka.

  250. Jag gillar verkligen språket. Tack!

  251. Tack juryn och Båstad Montessori.
    - Ni kan gå och sätta er.

  252. Juryn, nu ska ni ge era röster och ni
    har asken och två lappar framför er.

  253. Ni har en röst var
    men två lappar med skolornas namn på.

  254. Jonathan, ska du börja?
    Det brukar vara så.

  255. -Kul med lite framtidsvisioner.
    -Det är underbart att lyssna på.

  256. Det här är så svårt. Jag vill nästan
    inte sitta som jurymedlem i dag.

  257. -Usch!
    -Peter, vad säger du?

  258. -Sista rösten kan vara avgörande.
    -Det är jättesvårt.

  259. Det är två mörka framtidsvisioner-

  260. -och antibiotikan
    är faktiskt ett riktigt hot.

  261. -Men...jag har bestämt mig.
    -Perfekt.

  262. Det betyder att nu ska vi ta reda på
    vem som får den sista finalplatsen-

  263. -i Retorikmatchen 2018.

  264. Blir det Båstad Montessori
    eller Engelska skolan i Lund?

  265. Avgörandets stund är inne och vi
    ska se om det blir Båstad Montessori-

  266. -eller Engelska skolan i Lund-

  267. -som tar den sista finalplatsen
    i Retorikmatchen 2018.

  268. Vi ska dela ut sju poäng.
    Det är först till fyra som gäller.

  269. "Gissa prylen" vanns av
    Engelska skolan och nu står det 1-0.

  270. Nu kommer juryns röster. Jag börjar
    med rösterna för framtidstalet.

  271. Och på Peters lapp står det...

  272. ...Internationella engelska skolan.

  273. 2-0. Och på Sofias lapp står det...

  274. Båstad Montessori.

  275. 2-1 till Engelska skolan i Lund.

  276. Och på Jonathans röst står det...

  277. Båstad Montessori. Spännande!
    Det står lika i semifinalen.

  278. Nu läser vi upp de sista rösterna,
    som alltså är för rättvisetalet.

  279. Jämställdhetstalet.

  280. På Peters röst läser jag...

  281. Internationella engelska skolan.

  282. Först till fyra gäller, så står det
    Engelska skolan på nästa röst-

  283. -så är det ni som tar den sista
    finalplatsen i Retorikmatchen 2018.

  284. På Sofias röst står det...

  285. På nästa röst står det...

  286. Internationella engelska skolan!

  287. Det blir Engelska skolan från Lund
    som tar den sista finalplatsen.

  288. En stor, varm applåd!

  289. En applåd också
    för Båstad Montessori. Väl kämpat!

  290. Ni får faktiskt köra en bronsmatch.
    Grattis till er också. Wow!

  291. Vad spännande det här är!

  292. Den sista finalplatsen
    togs av Engelska skolan i Lund.

  293. Nästa vecka avgörs det vem som
    tar bronset i Retorikmatchen 2018.

  294. Glöm inte bort att i Retorikmatchen
    är tala guld. Hej då!

  295. Vad mäktigt, eller hur? Grattis!
    - Kram på er också.

  296. Textning: Gabriella Eseland
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I den andra semifinalen får vi bland annat höra ett tal om de unkna förväntningar som finns på killar och tjejer på skoldanserna och om hur man redan på förskolan gör stor skillnad mellan pojkar och flickor. I talet "framtiden" har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2018

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Här ger lagen allt för att bli något av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Internationella Engelska skolan från Lund och Södermalmsskolan från Kristinehamn. Lagen tävlar i det nya momentet "Ordförrådet" samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal, det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Munken Maximilian Kolbe som offrade sitt liv i Auschwitz och räddningskåren hyllas. Medan skärpning önskas när det gäller att förbjuda plastpåsar och fotbollsmatchernas läktarkultur. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möter Campus Manilla från Stockholm Båstad Montessori. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Båstad Montessori hyllar sin lärare Susanne och riktar sitt "Skärp er!" till vuxnas användande av mobiltelefonen. Campus Manilla hyllar Anne Frank och i "Skärp er!" ber de vuxenvärlden sluta lägga så mycket press på barnen. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Kasamarks skola från Umeå och Pauliskolan från Helsingborg. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet och håller två tal var. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra ett skärp er-tal riktat till vuxna. Pauliskolans husmödrar hyllas och bloggaren Therese Lindgren för sitt arbete med psykisk ohälsa, miljö och djur. Skärp er-talen riktar sig till vuxna som förstör planeten med bilåkande och flyg och till föräldrar och deras mobilvanor. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Ormstaskolan från Vallentuna och Lycée Français Saint Louis från Stockholm. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera, ett hyllningstal och ett skärp er-tal riktat till vuxna. Ormstaskolan håller sitt hyllningstal till organdonatorer och riktar sitt skärp er! till vuxna som röker. Lycée Français Saint Louis hyllar medborgarrättskämpen Rosa Parks och håller ett skärp er-tal till föräldrar som bestämmer för mycket. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

Det är dags för den första semifinalen. I talet Rättvisan har klasserna skrivit om jämställdhet mellan könen. Vi får höra ett tal om orättvisorna mellan dam- och herrfotbollen och ett om de skeva könsstereotyperna som finns i dataspelsvärlden. I talet Framtiden har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen får vi bland annat höra ett tal om de unkna förväntningar som finns på killar och tjejer på skoldanserna och om hur man redan på förskolan gör stor skillnad mellan pojkar och flickor. I talet "framtiden" har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Lagen har fått i uppdrag att vara talskrivare. De ska skriva ett tacktal åt programledaren Fab Freddie. Dessutom ska de hålla varsin hisspitch, hinna övertyga någon under en hissfärd - ofta kortare än en minut. Temat är att få en stiftelse att skänka pengar till deras projekt. Vinnarlaget blir trea i Retorikmatchen 2018.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Final

Avsnitt 10 av 10

Det är dags för final i Sveriges viktigaste retoriktävling!. Vi får höra deltagarnas framtidsdrömmar i det visionära talet Vi har en dröm, som är en uppdatering av Martin Luther Kings berömda tal. De tävlande blir också naturkrafter som skäller ut människorna i talet Naturens röst. Det som står på spel är UR:s Retorikpris, Guldmikrofonen, och 10 000 kronor till klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med det länsade lönnfacket

Vem länsade lönnfacket? Laget Virvelvindarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnradions bokpris

Det är jag som är Mickan

Barnjuryn diskuterar den nominerade boken "Det är jag som är Mickan" av Malin Nilsson och Vanessa López. Den handlar om Mickan som vill leva som tjej, trots att hon har en pojkkropp och är döpt till Mikael. Diskussionen rör sig allt ifrån skolans ansvar för mobbing till vuxna som inte gillar transsexuella och som tycker att vissa färger enbart är för tjejer.