Titta

Retorikmatchen 2018

Retorikmatchen 2018

Om Retorikmatchen 2018

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige har försökt knipa en plats bland de tio bästa i retorik. Och i tio avsnitt får vi nu följa de lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka klarar utmaningarna och knockar juryn med välformulerade tal? Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2018 : BronsmatchDela
  1. Under hösten har skolor tävlat
    i att hålla tal här i Retorikmatchen-

  2. -Sveriges viktigaste retoriktävling.

  3. Att lära sig tala
    är att lära sig uttrycka sig-

  4. -och att våga uttrycka sig
    och bli lyssnad på.

  5. Det är viktigt för din självkänsla
    och även för vår demokrati.

  6. Retorikmatchen är en arena där
    sjätteklassare får göra sig hörda.

  7. Vi får vet vad de känner och tycker.
    I dag är det bronsmatch.

  8. Jag heter Nassim. Välkommen till
    bronsmatchen i Retorikmatchen 2018!

  9. Vi ska tävla om bronset i dag.

  10. Det som står på spel är äran och
    5 000 kronor som går till klassen.

  11. I dag ska lagen tävla i Talskrivarna.
    De har skrivit tal till Fab Freddie.

  12. Vi ska även tävla i Hisspitchen. Få
    se om de kan sälja in sitt projekt.

  13. Vi har två laddade lag i studion
    i dag. De som ska tävla i dag är:

  14. Ormstaskolan i Vallentuna.

  15. -Jag heter Bella.
    -Och jag Morris. Vi tävlar för dem!

  16. När vi förlorade semifinalen
    blev man besviken-

  17. -men nu känns det rätt så bra.

  18. Det gjorde inte så mycket. Man fick
    vara med en gång till. Det är roligt.

  19. Vi får vara med lika mycket i tv
    som de som går direkt till final.

  20. Och Båstad Montessori.

  21. -Jag heter Morris.
    -Och jag Elise. Vi tävlar för de här!

  22. Vi var lite nere
    efter att ha förlorat semifinalen-

  23. -men man visste ju
    att man var i bronsmatch.

  24. Vi har ju ändå en sista chans
    att vinna 5 000 kronor.

  25. Det får vi hoppas att vi gör.
    Vi får göra vårt bästa.

  26. Morris och Elise
    från Båstad Montessori-

  27. -och Bella och Morris från Ormsta-
    skolan i Vallentuna. En stor applåd!

  28. Juryn är Peter Nitschke,
    Elinor Falkman-

  29. -och Jonathan Hörnhagen.
    Äntligen, eller hur?

  30. Lagen, juryn, publiken
    och jag är här. Då kör vi!

  31. Bom!

  32. Här har lagen skrivit tal
    åt medieprofilen Fab Freddie.

  33. Han ska få pris för årets
    tv-personlighet på en tv-sänd gala.

  34. Utmaningen är
    att skriva tal åt nån annan.

  35. Har de fångat Fab Freddies person-

  36. -och framstår han som ödmjuk,
    stolt och tacksam?

  37. Nu ska vi tävla! Det är bronsmatch
    och lite extra nerver i studion.

  38. Vi ska börja tävla i Talskrivarna.

  39. Därför hälsar vi med en applåd
    varmt välkommen till Fab Freddie!

  40. -Hej! Underbart!
    -Hej! Hallå!

  41. Du kan sätta dig där.
    Vad roligt att du är här, Fab!

  42. Tack! Otroligt kul!

  43. Vi har alltså deltagare
    som har skrivit ett tal till dig.

  44. Du har vunnit ett pris.
    Hur känns det?

  45. Att vinna pris är alltid kul.
    Verkligen!

  46. Och att få tal skrivna till sig!
    Hallå, vad spännande!

  47. -De är retorikexperter.
    -Fantastiskt att ha er vid min sida.

  48. -Har du några förväntningar?
    -Storslagna!

  49. Jag förväntar mig glitter, känslor-

  50. -och ett och annat "hoodiladi".
    Det är mina förväntningar.

  51. Vi tar upp deltagarna
    och börjar tävla.

  52. En varm applåd till Bella och Morris
    från Ormstaskolan i Vallentuna.

  53. Ni har alltså skrivit
    ett tal till Fab Freddie.

  54. -Är ni redo?
    -Ja.

  55. Då säger jag varsågod.

  56. Hoodiladi, hoodiladi, hoppsan vilken
    dag. Jag är extra glittrande glad.

  57. -Det är er förtjänst.
    -Ni är så fabulous i dag.

  58. Om det inte vore för er...

  59. ...som tycker
    att man får gilla vem man vill...

  60. ...och att man får stå för
    den man är, skulle jag inte stå här.

  61. Att det finns hat är konstigt när man
    ser alla er, fyllda av kärlek.

  62. Vissa kommentarer drar ner en,
    men snälla kommentarer väger tyngst.

  63. Jag ska vara den jag är. Du också.
    Jag kan glittra-

  64. -Du kan glittra.
    -Nu glittrar vi tillsammans.

  65. The winner takes it all...

  66. Wow!

  67. Superhärligt! Fab Fred, vad säger du?

  68. Vi fick allt i det här talet!
    Glitter, hoodiladi, känslor...

  69. Det var så fint att ni också har
    fångat det jag verkligen står för:

  70. Att man ska få glittra,
    och att ni förstår vad det betyder.

  71. Att man ska få vara sig själv,
    och styrkan vi kan hitta i varann...

  72. Det var jättefint. Otroligt vackert.

  73. Härligt! Nu ska vi kolla
    hur ni retoriskt tyckte talet var.

  74. Er uppdragsgivare är nöjd med talet,
    kan vi konstatera.

  75. Jag vill berömma er.

  76. Ni har fångat Freddies lingo,
    hans sätt att prata.

  77. Nyckelorden finns med:
    glitter, hoodiladi...

  78. Anaforen ni har... Ni började talet,
    och sen kom de tre anaforerna-

  79. -som är jättesnygga.

  80. Ni sätter tonen för de saker
    Fab Freddie tycker är jätteviktiga-

  81. -men det är också så att ni...

  82. Den anaforen
    är den bästa vi har haft i år.

  83. Den sitter så fint i strukturen. Den
    är på rätt plats i talet. Jättebra!

  84. Jag håller med. Det här är en av mina
    bästa tävlingar i Retorikmatchen.

  85. Det är så fantastiskt med personerna
    som blir så golvade.

  86. De kommer in, ni börjar prata
    och så blir det en klump i halsen.

  87. Sen hör du vad de har gjort.

  88. Min feedback är precis den du gav.

  89. Det är fint att ni har "att vara sig
    själv" som en röd tråd genom talet.

  90. När man får ett pris så här,
    en utmärkelse-

  91. -är det fint om man kan få tacktalet
    att handla om mer än bara en själv.

  92. Man får det att handla om alla.

  93. Det ni gör så bra är att ni hyllar
    er publik som sitter där ute-

  94. -och får dem att känna sig speciella.

  95. Jag tycker om meningen "Att det
    finns hat i världen är konstigt"-

  96. -"när man ser er, fyllda av kärlek."

  97. Det är en fin mening som sammanfattar
    hur ni lyckas lyfta er publik. Bra!

  98. Tack, juryn och Fab Freddie.

  99. En applåd till Bella och Morris
    från Ormstaskolan i Vallentuna.

  100. Välkomna upp, Elise och Morris
    från Båstad Montessori.

  101. Nu ska ni hålla ert tal.

  102. -Är ni redo?
    -Ja.

  103. Då säger jag varsågoda.

  104. Hoodiladi! Tack, tack, tack!
    Jag kan inte förstå det!

  105. -Tänk att lilla jag fått ett pris!
    -Jag är så tacksam för det här!

  106. -Jag vill tacka min fabulösa familj!
    -Och alla hoodiladis där ute.

  107. Tjo fadderittan! Jag kastade glitter
    på Melodifestivalen för ett år sen.

  108. Nu står jag här
    med ett pris i handen!

  109. Jag var sidekick till David Lindgren.
    Nu står JAG i centrum.

  110. Hoppas fler barn vågar stå upp för
    sig och vara nöjda med sig själva.

  111. Nu är en av fem sjuåringar
    inte nöjda med hur de ser ut.

  112. Om ditt barn är en av dem
    vill jag säga:

  113. Sluta deppa, börja peppa!

  114. Jag vågar vara mig själv.
    Det måste alla få vara.

  115. Vad tycker ni där hemma,
    och publiken?

  116. -Alla har en Fab i sig.
    -Sprid glädje.

  117. Och kärlek
    till alla hoodiladis där ute.

  118. Tack så mycket! - Vad säger du?

  119. Vad ska man...? Det här var liksom...
    Jag fick en rysning.

  120. Det var fint att ni fångat mig
    och mina lite knasiga uttryck-

  121. -och att jag är mycket så här
    med kroppen och armarna-

  122. -och att ni fångat det stora
    att alla barn ska få vara sig själva.

  123. Det fanns humor, det fanns värme-

  124. -och lite av den här diva-heten
    som jag har.

  125. Jag kan vara en diva. David Lindgren,
    varför ska jag vara sidekick?

  126. Ni fångade mig, verkligen.
    Ni fångade mig på alla sätt.

  127. Vad säger juryn om det här,
    rent retoriskt?

  128. Jag vet inte om ni hörde, men Freddie
    satt och skrattade, eller kluckade-

  129. -genom hela talet,
    och det är bra betyg för igenkänning.

  130. Jag har en del jag är förtjust i.

  131. Vi tjatar om logos, ethos och pathos.

  132. Ni visar hur logos - statistik och
    siffror - kan användas som pathos.

  133. Ni säger: "En av fem sjuåringar
    är inte nöjda med hur de ser ut."

  134. Det är en siffra, men det träffar oss
    i hjärtat. Det är ju många!

  135. Ett bra exempel på hur siffror kan
    användas för att framkalla känsla.

  136. Det är en grym performance.
    Ni spelar ut med en massa humor.

  137. Och så kommer faktan att så många
    är inte nöjda med hur de ser ut.

  138. Det är bra att ni lyfter det.

  139. Däremot tänker jag på lösningen
    "Sluta deppa, börja peppa".

  140. När man inte är nöjd med sig själv
    kanske man behöver nånting annat.

  141. Att man tar den biten
    lite mer på allvar.

  142. Om man mår dåligt och så säger
    ens mamma "sluta deppa"...

  143. Vad skulle man behöva höra?

  144. Det var ett superbra tal i övrigt.
    Jättefint jobbat.

  145. Jag vill ge en eloge för att ni tar
    det fantastiska tillfället-

  146. -att säga nånting mer
    än bara liksom "Tack för priset".

  147. Just att ni att gör en uppmaning
    och adresserar ett riktigt problem-

  148. -är fantastiskt att höra.

  149. Tack, juryn. - En applåd till Elise
    och Morris från Båstad Montessori.

  150. Juryn och Fab Freddie,
    ni har nu asken framför er.

  151. Det finns lappar med skolornas namn,
    och ni får välja en röst var.

  152. Jonathan börjar.
    Vad säger du? Vad tänker du?

  153. Det är en riktigt bra bronsmatch
    i dag.

  154. -Elinor, vad säger du?
    -Jag kanaliserar min inre diva.

  155. Jag väljer den här.

  156. -Peter Nitschke.
    -Det var två jättefina tal.

  157. Jag har bestämt mig.

  158. Freddie, du ska inte lägga en lapp
    i asken. Du ska välja ett av talen-

  159. -och i slutet berättar du vilket
    genom att hålla ett av talen.

  160. Absolut!
    Jag känner mig ärad att få göra det.

  161. Då applåderar vi dig,
    och så syns vi om en liten stund.

  162. Hur Fab Freddie och juryn har röstat
    får vi veta efter nästa tävling.

  163. Lagen har projekt
    de behöver pengar till.

  164. De ska träffa en stiftelse
    som brukar ge pengar till projekt.

  165. På ett kort, slagkraftigt
    och förtroendeingivande sätt-

  166. -måste nu lagen övertyga stiftelsen
    om att det här är nåt de vill stödja.

  167. Man måste ha starka argument och visa
    att man tar projektet på allvar.

  168. Elise och Morris,
    ni ska pitcha ert skolprojekt-

  169. -till en stiftelse
    ni vill ha pengar av.

  170. Vad är det ni ska göra?

  171. Vi vill förbättra vår skola
    för synskadade.

  172. -Då säger jag: Är ni redo?
    -Ja.

  173. Varsågoda.

  174. Blunda. Vad ser ni?

  175. Ingenting, eller hur? Titta upp igen.

  176. Tänk att leva i ett mörker så djupt
    att inte ens solen kan komma fram.

  177. Du hör alla skratta, men fattar inte
    varför. Var det åt dig?

  178. -Det föds barn som inte ser solen.
    -Som inte ser de första vårblommorna.

  179. Allt det du och jag tar för givet.

  180. Varför behöver vi pengar från er?

  181. 36 miljoner människor är synskadade.

  182. -En av dem ska börja på vår skola.
    -Vi söker er hjälp.

  183. -Vi vill förbättra vår skola.
    -Med en speciallärare.

  184. -En dator med punktskrift.
    -Och en anpassad miljö.

  185. Om ett år börjar ett barn med
    synskada hos oss. Låt oss hjälpa det.

  186. Vår skola ska vara till för alla!

  187. Vi gav er i uppgift
    att hålla en hisspitch.

  188. Det är rätt strikta ramar.

  189. Man ska på väldigt kort tid
    måla upp ett problem-

  190. -som vi ska lösa.

  191. Det vill säga stiftelsen.

  192. Ni ska förklara hur vår hjälp ska
    lösa det, och vad det kan leda till.

  193. På väldigt, väldigt kort tid.

  194. Och det lyckades ni jättebra med!
    Jätte, jättebra!

  195. Inte nog med det
    - ni har valt ett väldigt bra ämne.

  196. Ett som vi inte har hört förr
    i Retorikmatchen.

  197. Väldigt fint och omtänksamt.

  198. Ni ber oss blunda,
    och sen får ni oss att leva oss in-

  199. -i hur det är att vara synskadad.

  200. Bra retorik är att få publiken
    att se nåt ur nån annans perspektiv-

  201. -och leva sig in i nån annans liv.
    Det lyckas ni jättebra med.

  202. Som meningen: "Du hör alla skratta,
    men vet inte varför. Var det åt dig?"

  203. Alla kan relatera till det och förstå
    hur jobbigt det måste vara. Fint!

  204. Ni gör det så klockrent.
    Sen kommer logos-biten.

  205. Hur stor problemet är,
    och ni kopplar det till er själva:

  206. En synskadad ska börja hos er,
    och då vill ni söka de här pengarna.

  207. Ni säger exakt vad ni ska ha pengarna
    till, vad som behövs i skolan-

  208. -och så har ni
    den fantastiska avslutningen:

  209. "Vår skola ska vara till för alla."

  210. Ett komplett tal när det kommer till
    att pitcha nånting.

  211. Tack, juryn och Elise och Morris
    från Båstad Montessori.

  212. Välkommen upp, Bella och Morris
    från Ormstaskolan i Vallentuna.

  213. Nu ska ni hålla er hisspitch.
    Vad är det för projekt ni har?

  214. Det handlar om
    att vi vill bekosta transporterna-

  215. -så vi kan skänka saker till
    andra barn. Typ gosedjur och kläder.

  216. -Är ni redo?
    -Ja.

  217. Varsågoda.

  218. På min vind står en låda
    med urvuxna kläder.

  219. I ett tält i flyktinglägret
    sitter Isam i kylan utan jacka.

  220. I mitt förråd
    står en låda med gamla gosedjur.

  221. I barnhemmets spjälsäng sitter Nila
    och leker med en skrynklig lapp.

  222. I mitt förråd, på en hylla,
    står travar med mina urvuxna skor.

  223. Lionel fick gå
    sista biten av flykten barfota.

  224. Skorna tappade hon
    vid flykten över Medelhavet.

  225. På vår skola är vi över 500 elever.

  226. Med lådor fyllda i förråden, av saker
    som kan göra skillnad för andra.

  227. Fast det bor tio miljoner personer
    i flyktingläger.

  228. Världen blundar
    för det de inte vill se.

  229. I läroplanen står att eleverna ska
    förstå andra människors situation-

  230. -och utveckla en vilja att handla
    också för deras bästa.

  231. Vi vill göra skillnad. Vi vill
    hjälpa. Vi vill sträcka ut en hand-

  232. -men vi behöver nån
    som bekostar transporterna.

  233. Vi hoppas på er. Det är en droppe i
    havet, men man måste börja nånstans.

  234. De unga är allas framtid.
    Hjälp oss, så vi kan hjälpa andra.

  235. Härligt. Man kan känna ert engagemang
    för det här i ert framförande.

  236. Det blir effektfullt
    att ni tar varsin röst.

  237. Ni utnyttjar att ni är två.

  238. Du målar en typ av bilder, och du en
    annan. Det blir väldigt effektfullt.

  239. Sen får ni också in det här
    med logos - fakta: Tio miljoner.

  240. Ni visar hur stor problemet är.

  241. Ni får även in läroplanen. Ni har
    fått in fakta i alla känslorna.

  242. Jag berörs extra mycket av de tre
    motsatsparen som ni har i början:

  243. "På min vind står en låda
    med urvuxna kläder."

  244. "I ett tält i flyktinglägret
    sitter Isam i kylan utan jacka."

  245. Det är väldigt konkret. Det är
    en bild man kan se framför sig.

  246. Det sätter motsatsparen
    verkligen i...

  247. Det vi har, ett relativt överflöd,
    mot det som de saknar.

  248. Det är väldigt vanligt inom retoriken
    och i sagans värld.

  249. Det är oerhört effektfullt,
    och nåt vi alla kan relatera till.

  250. Jag instämmer i vad mina jurykolleger
    har sagt. Det var ett jättebra tal.

  251. Det här är en riktigt bra bronsmatch-

  252. -kanske den bästa bronsmatch
    vi haft i Retorikmatchen.

  253. Det tackar jag er för.
    Tack för ett bra tal!

  254. Tack, juryn och Bella och Morris
    från Ormstaskolan i Vallentuna!

  255. Jag vänder mig till juryn
    för sista gången i dag.

  256. Ni har asken framför er
    och lappar med skolornas namn.

  257. Ni får välja en skola var.

  258. Jonathan, hur väljer du?

  259. -Känns det bra med hisspitchen?
    -Ja, det är ett favoritmoment.

  260. Elinor, hur väljer du?

  261. Båda valde oerhört bra ämnen.

  262. Hoppas hisspitcharna får liv,
    så fler får höra dem.

  263. De var väldigt bra.

  264. -Du väntar på mig, alltså?
    -Ja, jag väntar på dig.

  265. Perfekt! - Peter, hur känner du?

  266. Jättesvårt. Båda talen
    lyckades måla de här bilderna-

  267. -där man kan se det de säger
    framför sig.

  268. Men jag har bestämt mig för det här.

  269. Roligt! Nu kommer vi att ta reda på-

  270. -vem som tar hem bronset
    i Retorikmatchen 2018.

  271. Blir det Ormstaskolan från Vallentuna
    eller Båstad Montessori?

  272. Nu tar vi reda på vem som
    tar bronset i Retorikmatchen 2018.

  273. Blir det Ormstaskolan från Vallentuna
    eller Båstad Montessori?

  274. Det som står på spel är äran
    att vinna brons i Retorikmatchen-

  275. -men också 5 000 kronor
    som går till hela klassen.

  276. Det är sju poäng som ska delas ut.
    Försten till fyra vinner bronset.

  277. Jag har resultatet i den här lådan,
    så jag börjar väl.

  278. Vi ska börja med att läsa upp
    resultatet för hisspitchen.

  279. På Jonathans röst står det...

  280. ...Båstad Montessori.
    1-0 till Båstad Montessori.

  281. På Elinors lapp står det...

  282. ...Ormstaskolan.

  283. 1-1 i denna bronsfinal.

  284. Och på Peters röst står det...

  285. ...Ormstaskolan.

  286. 2-1 till Ormstaskolan.

  287. Spännande! Nu ska vi ta reda på
    resultatet för Talskrivarna.

  288. Innan jag läser upp juryns röster-

  289. -ska vi ta reda på hur Fab Freddie
    har tänkt och valt.

  290. Därför önskar vi Fab Freddie
    välkommen in!

  291. -Det här är jättespännande.
    -Otroligt spännande!

  292. Jag måste fråga hur du har tänkt. Du
    har fått två tal skrivna till dig.

  293. Det har varit jättesvårt. Båda talen
    fångade mig och min personlighet-

  294. -och också det jag står för.

  295. Jag fick gå på det
    som egentligen kändes mest i mig.

  296. Det var svårt. Ni är helt
    fantastiska, verkligen. Wow, alltså!

  297. Kul att just du är här.

  298. Du ska få berätta hur du valt genom
    att läsa upp det här tacktalet.

  299. Vi tystnar och vänder alla blickar
    mot dig, Fab Freddie.

  300. Hoo-di-ladi.

  301. Tack, tack, tack!

  302. Jag kan knappt förstå det här.

  303. Tänk att lilla jag får stå här
    och ha ett pris i handen.

  304. Jag är så tacksam för det här.

  305. Jag vill tacka min fabulösa familj-

  306. -och alla hoodiladis där ute som
    har röstat på mig. Tjo fadderittan!

  307. Jag kastade glitter
    i Melodifestivalen för ett år sen.

  308. Ni står jag här
    och får ta emot ett pris.

  309. Jag var sidekick till David Lindgren-

  310. -men nu är det jag
    som står i centrum.

  311. Med detta pris hoppas jag att
    fler barn kan stå upp för sig själva-

  312. -och vara nöjda med sig själva.

  313. Just nu är en av fem sjuåringar
    inte nöjda med hur de ser ut.

  314. Om ditt barn är
    en av de här sjuåringarna-

  315. -vill jag bara säga:
    Sluta deppa och börja peppa!

  316. Jag vågar vara mig själv,
    och det måste väl alla få vara?

  317. -Vad säger publiken?
    -Ja!

  318. Eller hur!
    Alla har en liten Fab i sig.

  319. Sprid glädje, kärlek och glitter
    till alla hoodiladis där ute. Tack!

  320. Tack så jättemycket, Fab Freddie!

  321. Tack så jättemycket att du var med
    här i vår bronsmatch!

  322. Det betyder ju att Fab Freddie
    valde Båstad Montessori.

  323. Det står alltså 2-2 mellan lagen.
    Åh, vad spännande!

  324. Kul att Fab Freddie var här.

  325. Jag ska läsa upp
    era resterande röster.

  326. På Jonathans röst för Talskrivarna
    står det...

  327. ...Ormstaskolan.

  328. Om det står Ormstaskolan
    på nästa lapp har vi ett resultat.

  329. Då är det ni som tar hem bronset
    för Retorikmatchen för 2018.

  330. På Elinors lapp läser jag...

  331. ...Båstad Montessori!
    Vad det här är spännande!

  332. Det står 3-3. Vi har en röst kvar,
    som kommer att vara den avgörande.

  333. Peter, du har den avgörande rösten.

  334. Den som tar hem bronset
    kommer jag alltså att läsa upp nu.

  335. På Peters lapp läser jag...

  336. På den sista och avgörande lappen
    som är från Peter...

  337. ...står det...

  338. ...Båstad Montessori!
    Vi har ett resultat!

  339. Båstad Montessori vinner bronset
    i Retorikmatchen 2018!

  340. En stor applåd
    till Båstad Montessori från Båstad!

  341. Här kommer diplom
    och en massa blommor!

  342. Fortsätt applådera!

  343. Applådera också till Ormstaskolan
    i Vallentuna!

  344. Bella och Morris,
    ni får också en stor, varm applåd!

  345. Men bronset gick alltså till Båstad
    Montessori. Fantastiskt bra jobbat!

  346. Tack för i dag! Nästa vecka
    är det final. Glöm inte bort det!

  347. Glöm inte heller
    att i Retorikmatchen är tala guld.

  348. Grattis! Mäktigt!

  349. -Tack så mycket!
    -Vad mäktiga ni är!

  350. Går du i
    eller är du lärare i årskurs fem?

  351. Vill ni tävla i Retorikmatchen
    nästa år?

  352. Anmäl er på:

  353. Bra jobbat!

  354. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Lagen har fått i uppdrag att vara talskrivare. De ska skriva ett tacktal åt programledaren Fab Freddie. Dessutom ska de hålla varsin hisspitch, hinna övertyga någon under en hissfärd - ofta kortare än en minut. Temat är att få en stiftelse att skänka pengar till deras projekt. Vinnarlaget blir trea i Retorikmatchen 2018.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2018

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Här ger lagen allt för att bli något av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Internationella Engelska skolan från Lund och Södermalmsskolan från Kristinehamn. Lagen tävlar i det nya momentet "Ordförrådet" samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal, det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Munken Maximilian Kolbe som offrade sitt liv i Auschwitz och räddningskåren hyllas. Medan skärpning önskas när det gäller att förbjuda plastpåsar och fotbollsmatchernas läktarkultur. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möter Campus Manilla från Stockholm Båstad Montessori. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Båstad Montessori hyllar sin lärare Susanne och riktar sitt "Skärp er!" till vuxnas användande av mobiltelefonen. Campus Manilla hyllar Anne Frank och i "Skärp er!" ber de vuxenvärlden sluta lägga så mycket press på barnen. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Kasamarks skola från Umeå och Pauliskolan från Helsingborg. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet och håller två tal var. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra ett skärp er-tal riktat till vuxna. Pauliskolans husmödrar hyllas och bloggaren Therese Lindgren för sitt arbete med psykisk ohälsa, miljö och djur. Skärp er-talen riktar sig till vuxna som förstör planeten med bilåkande och flyg och till föräldrar och deras mobilvanor. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Ormstaskolan från Vallentuna och Lycée Français Saint Louis från Stockholm. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera, ett hyllningstal och ett skärp er-tal riktat till vuxna. Ormstaskolan håller sitt hyllningstal till organdonatorer och riktar sitt skärp er! till vuxna som röker. Lycée Français Saint Louis hyllar medborgarrättskämpen Rosa Parks och håller ett skärp er-tal till föräldrar som bestämmer för mycket. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

Det är dags för den första semifinalen. I talet Rättvisan har klasserna skrivit om jämställdhet mellan könen. Vi får höra ett tal om orättvisorna mellan dam- och herrfotbollen och ett om de skeva könsstereotyperna som finns i dataspelsvärlden. I talet Framtiden har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen får vi bland annat höra ett tal om de unkna förväntningar som finns på killar och tjejer på skoldanserna och om hur man redan på förskolan gör stor skillnad mellan pojkar och flickor. I talet "framtiden" har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Lagen har fått i uppdrag att vara talskrivare. De ska skriva ett tacktal åt programledaren Fab Freddie. Dessutom ska de hålla varsin hisspitch, hinna övertyga någon under en hissfärd - ofta kortare än en minut. Temat är att få en stiftelse att skänka pengar till deras projekt. Vinnarlaget blir trea i Retorikmatchen 2018.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Final

Avsnitt 10 av 10

Det är dags för final i Sveriges viktigaste retoriktävling!. Vi får höra deltagarnas framtidsdrömmar i det visionära talet Vi har en dröm, som är en uppdatering av Martin Luther Kings berömda tal. De tävlande blir också naturkrafter som skäller ut människorna i talet Naturens röst. Det som står på spel är UR:s Retorikpris, Guldmikrofonen, och 10 000 kronor till klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med det länsade lönnfacket

Vem länsade lönnfacket? Laget Virvelvindarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skeppet Cambria

Frederick talaren

Året är 1845. Frihetskämpen Frederick Douglass reser under falskt namn från USA till Irland för att söka asyl. Ombord på skeppet finns flickan Matilda och hennes pappa, herr Dodd, som är slavägare. Ombord finns också Solomon, som arbetar med de andra svarta arbetarna under däck. Solomon får syn på "herr Johnson" och känner igen Douglass. Sångerskan Cecily har också upptäckt vem han är. Radiodrama för barn om slaveri, rasism och människorätt.