Titta

Retorikmatchen 2018

Retorikmatchen 2018

Om Retorikmatchen 2018

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige har försökt knipa en plats bland de tio bästa i retorik. Och i tio avsnitt får vi nu följa de lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka klarar utmaningarna och knockar juryn med välformulerade tal? Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2018 : FinalDela
  1. Att vara rädd för att hålla tal
    är helt naturligt.

  2. Det finns ord som beskriver det,
    som rampfeber och scenskräck.

  3. Men att inte våga prata inför andra
    är också ett problem:

  4. I skolan ska du kunna hålla
    en redovisning.

  5. Det är också ett demokratiskt pro-
    blem. Vi måste våga säga vår mening-

  6. -säga ifrån om det inte känns bra
    och lyssna på varandra.

  7. Folk är inte rädda för att hålla tal,
    utan att inte bli tagna på allvar.

  8. Att bli skrattad åt.
    Att inte bli lyssnad på.

  9. I dag är det final
    i Sveriges viktigaste retoriktävling.

  10. Jag heter Nassim. Välkommen till
    finalen i Retorikmatchen 2018!

  11. Det är alltså guldet vi tävlar om
    i dag i Retorikmatchen 2018.

  12. De två lagen som tävlar i dag är:

  13. -Jag heter Noran.
    -Och jag Matheus. Vi tävlar för dem!

  14. Nu är vi i final,
    och det är jättenervöst.

  15. De vi möter är väldigt bra.
    De är ett stort motstånd.

  16. -Jag heter Evelin.
    -Och jag Hamza. Vi tävlar för dem!

  17. -Nu är det final.
    -Det är overkligt.

  18. Det kändes aldrig
    som att vi skulle komma hit.

  19. Det här är
    Sveriges största retoriktävling.

  20. Även om vi inte vinner
    är vi tvåa bäst i Sverige.

  21. Vi vinner i vilket fall.

  22. Nu är vi en av de två bästa
    i hela Sverige, på retorik.

  23. Det är ju helt sjukt.

  24. Det är jättecoolt.

  25. En stor applåd till Noran och Matheus
    från Pauliskolan i Helsingborg-

  26. -och Evelin och Hamza från Inter-
    nationella engelska skolan i Lund!

  27. Vad mäktigt att ha er här!
    En stor applåd!

  28. Juryn är Sofia Kacim, Peter Nitschke-

  29. -Elinor Falkman och Jonathan
    Hörnhagen. Alla är här! Då kör vi!

  30. -Är ni redo?
    -Ja!

  31. Låt finalmatchen börja!

  32. Nu ska vi tävla i Gissa prylen.

  33. Ni tävlar mot varann, och
    måste lyssna noga och vara snabba.

  34. Ni har EN gissning var per pryl.

  35. För att vinna tävlingen är det
    försten till tre rätta gissningar.

  36. Dubbelkolla att knapparna funkar.
    Pauliskolan, får vi höra er knapp?

  37. Och Internationella engelska skolan?
    Så där låter er.

  38. Då ropar vi på prylbeskrivaren.
    - Är du där, Nina?

  39. Jisses, är det redan dags? Vänta...

  40. Vad glittrigt och fint. Var det
    därför du hade paljetter i håret?

  41. -Nej, heter det rullar?
    -Inte papirullar. Papiljotter!

  42. -Vad fin du är i håret.
    -Man vill ju vara fin till finalen.

  43. En massa fjädrar. Roligt!

  44. -Är du redo att beskriva prylar?
    -Ja, jag är redo.

  45. -Är ni redo?
    -Ja.

  46. -Då tycker jag att vi kör i gång.
    -Underbart.

  47. Då ska vi se här nu, då...

  48. Det finns massor av varianter
    av den här prylen.

  49. Vissa är mer bekväma än andra.

  50. Den är lite klurig, faktiskt.
    Jag tar nästa här, då.

  51. Den finns på alla möjliga ställen:
    Skolmatsalen, bion, stora salar-

  52. -och till och med i bilen.

  53. -IES var snabb på knappen!
    -Stolar.

  54. -Det var rätt svar!
    -Bra där!

  55. Internationella engelska skolan
    tog första poängen.

  56. -En till pryl, prylbeskrivaren?
    -Den kommer här. Jag är så nervös.

  57. Den här saken räddar oss nog
    från en och annan olycka.

  58. Mycket med den här saken
    går ut på att vänta-

  59. -i alla fall
    vid en av dess tre färger.

  60. -Internationella engelska skolan.
    -Vad heter det? Trafikljus!

  61. Trafikljus är rätt svar!

  62. -Bra, Hamza!
    -Då står det 2-0 just nu.

  63. Inget är avgjort än. Det är försten
    till tre rätta gissningar som gäller.

  64. Klarar IES nästa pryl
    får de ett poäng.

  65. -En till pryl, tack.
    -Det kommer här.

  66. Spetsa öronen, då.

  67. Detta klimatsmarta färdmedel måste
    man inte vara 18 år för att använda.

  68. -Pauliskolan i Helsingborg.
    -Tåg! Nej, cy...

  69. -Jag hörde inte vad ni sa.
    -Tåg.

  70. Tåg är tyvärr fel svar.

  71. Ni får inte gissa igen, Pauliskolan.
    IES har chansen.

  72. -Fortsätt beskriva prylen.
    -Ja då.

  73. Utan luft går den trögt.
    Med el får du extra fart.

  74. Nej, det är tyst här.

  75. Om du är liten är det vanligt
    att du åker bakom en vuxen.

  76. Nu tror jag IES vet, men de
    vill höra mer verkar det som.

  77. -Det var sista ledtråden.
    -Vi får se om ni kan gissa rätt.

  78. -Cykel.
    -Och cykel är rätt svar!

  79. Det betyder att vi har
    en vinnare av Gissa prylen.

  80. Ni får med er ett poäng mer
    in i tävlingen.

  81. -Tack, prylbeskrivaren.
    -Tack, och grattis till er!

  82. -Lycka till resten av finalen!
    -Tack så mycket.

  83. -Ni kan tacka mig nu om ni vill.
    -Tack så mycket!

  84. En applåd också till dig!

  85. -Nassim, vi ses sen!
    -Puss på dig också.

  86. Då fortsätter vi den här finalen.

  87. Här är deltagarna en naturkraft.

  88. De ska läxa upp människan
    och hennes dåliga beteende.

  89. Det här är ett klassiskt smädestal.

  90. Hur bra lyckas lagen
    ge naturen en egen röst?

  91. Målar de upp en tydlig bild
    av människornas skadliga beteende?

  92. Talet ska vara en rejäl kalldusch
    för oss som lyssnar.

  93. Evelin och Hamza från IES i Lund,
    ni ska nu vara havet. Mäktigt.

  94. -Är ni redo?
    -Ja.

  95. Varsågoda.

  96. Jag är havet, den ni säger er älska
    och hyllar i er poesi.

  97. Jag är havet, som ger er mat, syre
    och miljövänlig energi.

  98. Ändå är det mig ni slår.
    Ert svarta guld förgiftar mig.

  99. Er smarta plast kväver mig.
    Era giftiga kemikalier övergöder mig.

  100. Mitt ekosystem knäcks.
    Livet i min kropp sakta släcks.

  101. Jag har försökt berätta,
    men ni hör inte mitt skri.

  102. Jag stormar, ryter och tar i. Det
    enda ni ger mig är ynkligt hyckleri.

  103. Min biologiska mångfald
    som ger djur och människor liv-

  104. -behöver inte ert egoistiska svineri.

  105. Det enda ni får är
    klimatförändringarnas tyranneri.

  106. Jag är havet, den ni säger er älska
    och hyllar i er poesi.

  107. Jag är havet, som inte längre kan ge
    eller producera något liv.

  108. Wow! Snyggt! Jag är jätteimponerad,
    för ni har en svår uppgift.

  109. Ni hade skrivit på rim,
    vilket inte är lätt.

  110. När man pratar på rim kan det lätt
    bli onaturligt, men inte för er.

  111. Ni framför det
    med en väldigt inlevelse.

  112. Ni säger orden här och nu.
    Det är inget ni repeterat in.

  113. -Ni gör det levande. Bra jobbat.
    -Tack så mycket.

  114. Ni som sett programmet vet att jag
    har en retorikbarometer: retorik-rys.

  115. Det fick jag av er nu. Det betyder
    att det är riktigt bra.

  116. Ni pratar om poesi,
    och det ni skapar är poesi.

  117. Ni använder språket
    på ett fantastiskt sätt-

  118. -som cirkeldispositionen, med "hyllar
    i er poesi" i början och på slutet.

  119. Sen slutar det med sista meningen.

  120. Oftast slutar man med nåt positivt,
    nåt lite peppigt-

  121. -men ni slutar finstämt
    och lite sorgligt:

  122. "Jag är havet som inte längre kan ge
    eller producera något liv."

  123. Sorgligt och jätte, jättefint.

  124. Jag håller med. Man får en känsla av
    att det här är allvarligt.

  125. Det märks att ni gjort research. Ni
    pratar om det svarta guldet - oljan-

  126. -plasten och kemikalierna.

  127. Man ser framför sig det här berget
    som bara dumpas i havet.

  128. Jag lämnas också med det här
    retorik-ryset. Det här är på allvar.

  129. Mina jurykolleger har sagt det:
    Det var riktigt bra. Jag instämmer.

  130. Tack juryn, och tack Evelin och Hamza
    från IES i Lund.

  131. Välkommen upp, Matheus och Noran-

  132. -från Pauliskolan i Helsingborg.

  133. Ni ska också vara en naturkraft,
    och ni ska vara skogen.

  134. -Är ni redo?
    -Ja.

  135. Varsågod.

  136. Jag är skogen.

  137. Ni är människor.
    Om ni inte vill gå under, lyssna!

  138. Det börjar som en viskning, som
    ett sus i min krona. Det blir högre.

  139. Jag fattade inte vad jag hörde.

  140. Det var eken som först förstod
    och utropade: Vi utrotas i Amazonas!

  141. Varje minut
    skövlas 35 fotbollsplaner av oss!

  142. Vi som är kvar kan inte ta upp
    all koldioxid människor spyr ut.

  143. Då hör jag från alla håll: Hjälp oss!
    Vi är på väg mot en katastrof!

  144. Hör upp, ni som sticker kniven
    rakt i jordklotets lunga!

  145. -Använd mindre palmolja!
    -Ät mindre kött!

  146. -Bygg mindre!
    -Använd mindre papper!

  147. Låt mig vara! Förstå vad ni gör!
    Utan mitt syre tynar ni ju bort!

  148. Utan mig dör fler djurarter ut.
    Utan mig är ni inget!

  149. Vakna nu!

  150. Tal som går till historien
    innehåller oftast bevingade ord.

  151. Såna man citerar gång efter gång.

  152. Jag har en favoritmening
    i det här talet, som är så himla fin:

  153. "Det börjar som en viskning,
    som ett sus i min krona."

  154. Man ser det framför sig.
    Det är verkligen som en berättelse.

  155. Den vill man höra mer om,
    den här eken.

  156. Jag skulle nästan vilja
    att ni skrev en novell om den.

  157. Jag gillar hur ni har valt
    att disponera det här talet.

  158. Det är som en berättelse som blir
    allt starkare genom hela talet.

  159. Det är svårt
    att bygga ett sånt typ av tal.

  160. Det var kanske det häftigaste
    med det här talet.

  161. Jag gillar ert kroppsspråk
    och framför allt er mimik.

  162. Ni går ner i tempo och kisar.
    Då känner man att det är allvar.

  163. Jättebra actio. Grymt.

  164. Min favoritmening i talet är:

  165. "Hör upp, ni som sticker kniven
    rakt i jordklotets lunga!"

  166. Den är väldigt stark,
    bilden ni målar upp.

  167. Precis som Jonathan bygger ni upp det
    fint, som en berättelse.

  168. Det finns olika dramatiska ögonblick
    som vi kan se framför oss.

  169. Ni använde ett bra bildspråk.
    Det tyckte jag mycket om. Bra jobbat!

  170. Tack juryn, och tack,
    Matheus och Noran! Ni kan sätta er.

  171. Nu, juryn. Ni har asken framför er,
    och var sin röst.

  172. En står det Pauliskolan på, den andra
    Internationella engelska skolan.

  173. Ni har en röst var. Jonathan,
    du börjar. Du har alltså ett val.

  174. Vad säger du? Vad känner du?

  175. Ett snabbt val, mäktigt! - Elinor.

  176. De var bra, men på olika sätt.
    Energi eller finstämdhet?

  177. Det är inte lätt,
    men det är ju final.

  178. Det är mäktigt med naturkrafterna.

  179. -Peter?
    -Supersvårt...

  180. Men så här blir det.

  181. Och Sofia?

  182. Som sagt, det märks att det är final.

  183. Härligt! Det är så spännande!

  184. Vi ska inte ta reda på hur
    ni röstat än. Vi har en del kvar.

  185. Sen tar vi reda på vem som vinner
    Retorikmatchen - finalen.

  186. I Vi har en dröm ska lagen uppdatera
    Martin Luther Kings berömda tal.

  187. Han hade en dröm.
    Hur ser drömmarna ut för våra lag?

  188. Drömmar kan vara luddiga, så här
    gäller det att göra visionen tydlig.

  189. För det krävs ett målande språk,
    gärna fyllt med retoriska figurer-

  190. -så vi kan se drömmen framför oss.

  191. Matheus och Noran, nu ska ni hålla
    ert Vi har en dröm-tal.

  192. -Vad ska ni prata om?
    -Att alla barn ska få en utbildning.

  193. -Var är ni nånstans?
    -I FN.

  194. -Det är de som lyssnar. Är ni redo?
    -Ja.

  195. -Varsågoda.
    -Vi har en dröm.

  196. Om att alla barn ska få gå i skolan,
    ha en klass och en lärare.

  197. Att alla ska få lära sig läsa-

  198. -för att förstå hur allt hänger ihop,
    från blixtar till lampor.

  199. Att alla ska lära sig räkna, för att
    kunna dela lika och se skillnader.

  200. Vi har en dröm, att alla ska lära sig
    att skilja på sanning och lögn.

  201. Att alla ska lära sig om virus,
    baciller, astronauter och planeter-

  202. -för att förstå
    alla faror och mirakel.

  203. Vi har en dröm, där kunskap räknas
    och ger alla en chans att växa.

  204. Där alla får samma chans
    till utbildning som vi har.

  205. Då försvinner orättvisa och okunskap.

  206. Barnarbete och fattigdom.

  207. Låt vår dröm bli sann, och sprida sig
    som såpbubblor fulla med hopp.

  208. Det är vår dröm.

  209. Ni borde ha en egen scenshow,
    eller ett tv-program, eller både och.

  210. Ni är väldigt duktiga på
    att leverera tillsammans.

  211. Ni lyssnar in varann, och det är
    mycket liv i ert framförande. Snyggt!

  212. Retorik-ryset slog ut igen.
    Det märks att det är final.

  213. Att det är de bästa vi har här.

  214. Det är fantastiskt att ni tar upp
    exempel på varför man ska lära sig.

  215. Ni tar inte upp att man ska lära sig
    matte. Man får inga bilder av det.

  216. Ni säger att man ska lära sig räkna
    för att dela lika och se skillnader-

  217. -och lära sig skilja
    på sanning och lögn.

  218. Ni kommer att bli mycket bättre
    på det än vad vi vuxna är i dag.

  219. Det ser jag fram emot.

  220. Ni lyckas dessutom måla upp det här
    till att också prata om-

  221. -att lär sig barn och unga kunskap-

  222. -så kan det förändra samhällen
    och i sin tur världen.

  223. Det börjar i det lilla men påverkar
    världen. Det är snyggt formulerat.

  224. Tack.

  225. Jag hör det bästa i Martin Luther
    King, Malala och Hans Rosling.

  226. Allt slås in i det här talet.
    Jättebra!

  227. Det blev ännu mer än bara Martin
    Luther King, och det gillade jag.

  228. Tack, juryn, och tack, Matheus och
    Noran från Pauliskolan i Helsingborg.

  229. Välkommen upp, Evelin och Hamza-

  230. -från Internationella engelska skolan
    i Lund.

  231. Ni ska hålla ert sista tal,
    ett Vi har en dröm-tal.

  232. Vad ska ni prata om?

  233. Vi vill ena Afrika och Europa
    och rädda vår vackra planet.

  234. -Var håller ni det här talet?
    -I EU:s huvudkontor i Bryssel.

  235. Vi håller det till regeringscheferna
    från Europa och Afrika.

  236. Talet sänds direkt över världen.

  237. Alla ser det här. Mäktigt.
    Då har vi bilden av var ni är.

  238. Jag frågar er för sista gången:
    Är ni redo?

  239. Ja.

  240. Varsågoda.

  241. Vi har en dröm att Medelhavet
    ska vara ett hav av frihet.

  242. Att vårt rena vatten
    ska få Saharas öken att blomma.

  243. Att Afrikas sol
    ska värma våra frusna själar.

  244. En pipeline mot söder,
    en kabel mot norr!

  245. Sätt spaden i jorden!
    Ingen tid finns att förspilla!

  246. Inga egenintressen att värna!
    Afrika och Europa är ett!

  247. I vår dröm släcker Jamila och Azad
    törsten med vatten från norr.

  248. Områden i torra Afrika
    förvandlas till gröna oaser.

  249. Europas energislukande samhälle
    förses med ren solenergi från Afrika.

  250. En pipeline mot söder,
    en kabel mot norr!

  251. Vi har en dröm att gemenskap
    och nytänkande ska segra.

  252. Släng ut begreppen "vi mot dem",
    rasism och girighet!

  253. Tillsammans är vi alla vinnare
    - människor, djur och natur.

  254. Vi har en dröm.

  255. Vilken storslagen dröm! En pipeline
    mot söder, en kabel mot norr.

  256. Jag älskar att ni vågar tänka
    så himla stort.

  257. Det verkar omöjligt, men alla stora
    idéer har gjort det från början.

  258. Som vuxen ser man lätt alla problem,
    men ni ser möjligheterna.

  259. Det är jättefint. Bra jobbat.

  260. Jag blev nästan förvirrad i början,
    när ni pratade om Medelhavet.

  261. Vi pratar om Medelhavet
    i form av att folk flyr-

  262. -och tar sig från Afrika till Europa.

  263. Men snabbt förstod jag att det
    handlade om den fantastiska kabeln-

  264. -som jag har svårt att se, tyvärr.

  265. Det är häftigt att lyssna på er unga
    när ni berättar om era drömmar.

  266. Det är lätt att hamna i
    "funkar det verkligen?".

  267. Tack så jättemycket.

  268. Kraften i er retorik gör att när ni
    använder Martin Luther Kings tal-

  269. -och pratar om nytänkande,
    berättar ni också-

  270. -att stora idéer kräver
    stor gemenskap och stort samarbete.

  271. Sammansvetsningen är en produkt
    av er retorik i det här talet.

  272. Det är jättehäftigt.

  273. Ni har moderniserat och uppdaterat
    Martin Luther Kings tal.

  274. Det här är inte bara en dröm,
    det är en pitch.

  275. Ni har ett förslag till
    hur ni gör framtiden bättre.

  276. Det är ännu bättre
    än att bara sitta och drömma.

  277. Tack, juryn och tack,
    Evelin och Hamza-

  278. -från Internationella engelska skolan
    i Lund!

  279. Jag vänder mig, för sista gången,
    till juryn.

  280. Ni har asken framför er,
    och två stycken lappar vardera.

  281. På en står Internationella engelska
    skolan, på den andra Pauliskolan.

  282. Ni får en röst var.
    Jonathan, du börjar.

  283. Nu blir jag lite allvarlig,
    för det här är det sista sista.

  284. -Vad säger du, Jonathan?
    -Det är jämnaste matchen hittills.

  285. Härligt att ha
    så många drömmar samtidigt.

  286. Du måste välja också. Bra där, grymt.

  287. Elinor Falkman.

  288. -Gillar du drömtalen?
    -Ja!

  289. Det är barnen
    som borde styra världen, och inte vi.

  290. Jag är helt med dig.

  291. De borde åtminstone skriva våra tal.

  292. Peter Nitschke, vad säger du?

  293. Ni gör det svårt för oss.
    Det märks att det är final, som sagt.

  294. Sofia, du ska lägga den sista rösten.

  295. Nu fick jag ont i magen!

  296. -Det kanske är den avgörande.
    -Men sluta!

  297. Du måste i alla fall göra ett val.
    Pauliskolan eller IES?

  298. Vem var bäst retoriskt
    i Vi har en dröm-talet?

  299. Där, Sofia, lade du den sista rösten!

  300. Nu tar vi reda på vem som tar guldet
    i Retorikmatchen 2018!

  301. Blir det Pauliskolan från Helsingborg
    eller IES från Lund?

  302. Nu är avgörandets stund inne.
    Båda lagen står framför mig.

  303. Matheus och Noran
    från Pauliskolan i Helsingborg-

  304. -och Evelin och Hamza från Inter-
    nationella engelska skolan i Lund.

  305. Vi har nio poäng som ska delas ut.
    Försten till fem poäng gäller.

  306. Ett poäng vet vi redan.

  307. Gissa prylen-tävlingen vanns
    av Internationella engelska skolan.

  308. Så ett poäng har ni redan.

  309. Nu är det dags att öppna lådan
    och ta reda på hur juryn har röstat-

  310. -och vilka poäng som ska delas ut.

  311. Vi börjar läsa upp poängen
    för Vi har en dröm-talen.

  312. Nu blir jag lite nervös, känner jag.

  313. På Sofias lapp står det...

  314. ...Internationella engelska skolan.

  315. 2-0 till Internationella
    engelska skolan från Lund.

  316. På Peters lapp står det...

  317. ...Pauliskolan.

  318. 2-1 till
    Internationella engelska skolan.

  319. På Elinors lapp står det...

  320. ...Pauliskolan. 2-2.

  321. På den fjärde lappen,
    som är från Jonathan, står det...

  322. ...Pauliskolan.

  323. 3-2 till Pauliskolan
    från Helsingborg.

  324. Inget är avgjort än,
    nu när jag ska läsa upp resultatet-

  325. -för Naturens röst.

  326. På Sofias lapp står det...

  327. ...Internationella engelska skolan.

  328. Det står 3-3. Vad spännande det är!

  329. Det är så mycket final det kan bli!

  330. På Peters lapp står det...

  331. ...Internationella engelska skolan.

  332. Det står nu 4-3
    till Internationella engelska skolan.

  333. Det är först till fem som gäller.

  334. Står det Internationella engelska
    skolan på nästa lapp-

  335. -har vi ett resultat. Då vinner
    Internationella engelska skolan-

  336. -Retorikmatchen 2018.

  337. På Elinors lapp står det...

  338. ...Internationella engelska skolan!
    Vi har alltså ett avgörande!

  339. Det blir Internationella
    engelska skolan som vinner-

  340. -Retorikmatchen 2018!

  341. Vi får ett jubel från publiken!

  342. Vinnare av Retorikmatchen 2018
    är Internationella engelska skolan!

  343. Evelin och Hamza, lärare och reserv,
    välkommen upp!

  344. Krama om era fantastiska kamrater!

  345. Även en stor applåd
    till silvermedaljörerna, så klart:

  346. Pauliskolan från Helsingborg!

  347. Internationella engelska skolan,
    här har ni guldmikrofonen!

  348. Stort grattis! Ta emot den!

  349. Höj den till skyn!

  350. Ni är vinnare av Retorikmatchen 2018!
    Stort grattis!

  351. Mer applåder!

  352. Än en gång, en varm applåd
    till silvermedaljörerna-

  353. -Pauliskolan från Helsingborg!

  354. Det här var finalen, så jag vill
    tacka för att jag fick vara här!

  355. Glöm inte: I Retorikmatchen
    är tala guld! Hej då!

  356. Går du i eller är du lärare
    i årskurs fem?

  357. Vill din klass tävla
    i Retorikmatchen nästa år?

  358. Anmäl er på:

  359. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Final

Avsnitt 10 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Det är dags för final i Sveriges viktigaste retoriktävling!. Vi får höra deltagarnas framtidsdrömmar i det visionära talet Vi har en dröm, som är en uppdatering av Martin Luther Kings berömda tal. De tävlande blir också naturkrafter som skäller ut människorna i talet Naturens röst. Det som står på spel är UR:s Retorikpris, Guldmikrofonen, och 10 000 kronor till klassen.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2018

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Här ger lagen allt för att bli något av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Internationella Engelska skolan från Lund och Södermalmsskolan från Kristinehamn. Lagen tävlar i det nya momentet "Ordförrådet" samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal, det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Munken Maximilian Kolbe som offrade sitt liv i Auschwitz och räddningskåren hyllas. Medan skärpning önskas när det gäller att förbjuda plastpåsar och fotbollsmatchernas läktarkultur. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möter Campus Manilla från Stockholm Båstad Montessori. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Båstad Montessori hyllar sin lärare Susanne och riktar sitt "Skärp er!" till vuxnas användande av mobiltelefonen. Campus Manilla hyllar Anne Frank och i "Skärp er!" ber de vuxenvärlden sluta lägga så mycket press på barnen. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Kasamarks skola från Umeå och Pauliskolan från Helsingborg. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet och håller två tal var. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra ett skärp er-tal riktat till vuxna. Pauliskolans husmödrar hyllas och bloggaren Therese Lindgren för sitt arbete med psykisk ohälsa, miljö och djur. Skärp er-talen riktar sig till vuxna som förstör planeten med bilåkande och flyg och till föräldrar och deras mobilvanor. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Ormstaskolan från Vallentuna och Lycée Français Saint Louis från Stockholm. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera, ett hyllningstal och ett skärp er-tal riktat till vuxna. Ormstaskolan håller sitt hyllningstal till organdonatorer och riktar sitt skärp er! till vuxna som röker. Lycée Français Saint Louis hyllar medborgarrättskämpen Rosa Parks och håller ett skärp er-tal till föräldrar som bestämmer för mycket. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

Det är dags för den första semifinalen. I talet Rättvisan har klasserna skrivit om jämställdhet mellan könen. Vi får höra ett tal om orättvisorna mellan dam- och herrfotbollen och ett om de skeva könsstereotyperna som finns i dataspelsvärlden. I talet Framtiden har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen får vi bland annat höra ett tal om de unkna förväntningar som finns på killar och tjejer på skoldanserna och om hur man redan på förskolan gör stor skillnad mellan pojkar och flickor. I talet "framtiden" har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Lagen har fått i uppdrag att vara talskrivare. De ska skriva ett tacktal åt programledaren Fab Freddie. Dessutom ska de hålla varsin hisspitch, hinna övertyga någon under en hissfärd - ofta kortare än en minut. Temat är att få en stiftelse att skänka pengar till deras projekt. Vinnarlaget blir trea i Retorikmatchen 2018.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Final

Avsnitt 10 av 10

Det är dags för final i Sveriges viktigaste retoriktävling!. Vi får höra deltagarnas framtidsdrömmar i det visionära talet Vi har en dröm, som är en uppdatering av Martin Luther Kings berömda tal. De tävlande blir också naturkrafter som skäller ut människorna i talet Naturens röst. Det som står på spel är UR:s Retorikpris, Guldmikrofonen, och 10 000 kronor till klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med det länsade lönnfacket

Vem länsade lönnfacket? Laget Virvelvindarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Världshemligt

Fräls mej från spriten hällst idag

Del 10 av 11. Den gamla bion har slagit igen och blivit pingstkyrka. Barbro och hennes vänner går dit ändå, fast det inte är bio längre. Men en gång höll de på att bli frälsta. Yasmine Garbi läser Barbro Lindgrens klassiska barnbok.