Titta

Världen online

Världen online

Om Världen online

Programledarna Idun och Samson tar reda på barn och ungas perspektiv och syn på internet. Hur använder de nätet? Och vad är källkritik? Är det bra med så mycket skärmtid? De träffar influencers och forskare som förklarar och svarar på frågor om nätet och dess påverkan på barn och unga. Hur kommer vi använda det i framtiden? Målgruppen är främst årskurs 4-9 men serien passar även föräldrar, lärare och alla som vill veta mer om unga och medie- och informationskunnighet (MIK).

Till första programmet

Världen online : SpelDela
  1. Jag har hört att man blir asocial
    av att spela för mycket spel.

  2. Va? Var har du hört det?

  3. -Min lärare sa det.
    -Det är bara för att skrämmas.

  4. Kanske, kanske inte.
    Kan vi inte ta reda på det?

  5. -Ja! Man kanske blir superteknisk.
    -Man kanske får en snabbare hjärna.

  6. Om man spelar för mycket,
    blir man okänslig och avtrubbad?

  7. Jag vet inte. Vi får ta reda på det.

  8. Vi ska till Greta. Hon spelar mycket,
    och har blivit jättesuperteknisk.

  9. Jag vet inte om det är ett ord.
    Hon lägger upp videos på sin kanal.

  10. Det ska vi göra nu.

  11. Vi är utanför Gretas hus. Det blir
    spännande att se varför hon gamear.

  12. I stället för att vara i regnet
    så går vi in. Häng med!

  13. -Hej, Greta! Kul att träffas.
    -Tack detsamma.

  14. Jag heter Greta och är tolv år.

  15. Jag spelar spel på fritiden och
    gör videos till min kanal MissGgamer.

  16. Välkomna till en ny video.

  17. Här har vi alla komponenter
    vi behöver för labben.

  18. Framtida Greta kan klippa in nåt här.

  19. Så här långt blir det nu.

  20. Oj, oj! Holy moly...

  21. -Det här är min setup.
    -Den är ju asball.

  22. -Vad är det här?
    -En digital klocka som jag har gjort.

  23. -Har du gjort den själv?
    -Typ. Jag har byggt ihop den.

  24. Jag har en arduino,
    en timemodul och en display.

  25. Jag har laddat ner lite kod till det
    och byggt ihop det.

  26. Spelar ni spel?

  27. Ja, men inte så mycket. För det mesta
    använder jag sociala medier.

  28. Nej, inte så mycket alls.

  29. -Jaja!
    -Absolut.

  30. -Jag spelar på tv och dator.
    -Jag spelar sex timmar per dag.

  31. Att du spelar sex timmar,
    är det lagom eller för mycket?

  32. Jag tycker det är för lite.
    Jag vill spela mer-

  33. -men så måste jag gå och lägga mig.
    Så alltså, jag tycker det är lagom.

  34. Varför spelar ni?

  35. Det är ett bra sätt
    att vara med vänner-

  36. -när man inte kan vara med dem
    i riktiga livet.

  37. Jag spelar mycket
    med folk som bor nära mig.

  38. Då säger folk "gå över till dem, då".
    Jag bara: "Men orka!"

  39. "Jag vill sitta framför datorn
    och spela CS."

  40. Att spela spel på nätet
    är en väldigt social grej.

  41. Alla som har spelat vet ju det.

  42. De som inte gör det, vet inte det.
    Och tror nåt annat.

  43. Det handlar om en idé
    som vuxna har fått som är fel.

  44. Kanske kommer vi till en tid
    då man säger:

  45. "Så gulligt! I helgen var min unge
    hemma hela helgen och spelade."

  46. Nu säger man: "Nu var min unge hemma
    och läste Harry Potter. Så mysigt!"

  47. Det säger man inte när nån spelar.
    Vad är skillnaden?

  48. Visa mig hur du gör. Hur gör du
    när du ska spela in en video?

  49. Det första jag gör
    är att jag sätter upp min facecam.

  50. Eller först sätter jag på datorn
    och inspelningsprogrammet.

  51. Sen sätter jag på kameran
    och kopplar in micken.

  52. Sen tänder jag min studiolampa,
    så att jag får ljus.

  53. Sen sätter jag mig.
    Sen behöver man sätta på sin facecam.

  54. Oj, nu stängde jag av den.

  55. -Hur började du spela?
    -Jag började kolla på YouTube.

  56. Jag kollade på youtubare som spelade
    spel. De spelen började jag spela.

  57. -Vad spelar du nu, då?
    -Vissa spel med mina vänner.

  58. När jag spelar själv, spelar jag spel
    som är bättre för inspelningar.

  59. Så! Då sätter jag på min facecam.

  60. Sen är det viktigt att testa ljudet.
    Då tar jag mina hörlurar-

  61. -och så spelar jag in.
    Jag säger typ "ett, två, tre".

  62. Sen lyssnar jag på hur det låter.

  63. -Funkar det?
    -Ja. När jag är nöjd med ljudet...

  64. Jag har inställningarna
    ganska färdiga.

  65. Jag sätter på båda inspelningarna,
    och klappar för att synka ljudet-

  66. -med min mick och med kameran,
    så att de går parallellt.

  67. Vad är det som är så kul
    med att spela in allt du spelar?

  68. Det som är kul är att det känns
    som att man pratar med en publik.

  69. Det är liksom kul att prata med folk
    fast de inte är där.

  70. Hur lång tid har det tagit för dig
    att bygga ihop allting? År?

  71. Det har tagit typ 1,5 år.

  72. Jag började enkelt med en laptop.

  73. Sen har jag utökat
    för att det ska bli bättre.

  74. Spelar ni mycket onlinespel
    där ni hänger med vänner?

  75. Ja, jag spelar Fortnite.
    Då spelar jag med kompisar.

  76. Man röstchattar, jag har mick.
    Då hör jag, jag pratar med dem.

  77. Jag spelade andra spel innan.
    Då spelade jag med konstiga personer-

  78. -som jag aldrig träffat,
    från helt andra världsdelar.

  79. Det är också kul,
    men det är roligare med kompisar.

  80. När ni spelar,
    spelar ni med vänner då?

  81. På datorn spelar jag oftast med
    andra. På telefonen spelar jag själv.

  82. Många föräldrar tycker det
    är asocialt och dåligt för ens hälsa.

  83. Vad säger du? Vad tycker du om det?

  84. Allt som är för mycket och en massa
    är inte bra för någon.

  85. Om man sitter några timmar en kväll
    och spelar, så är man inte asocial.

  86. När mina vänner och jag spelar
    så pratar vi med varandra.

  87. Då är vi inte asociala,
    utan sociala fast på ett annat sätt.

  88. Många tycker om att umgås så här.
    Prata och se varandra i ögonen.

  89. Alla gör inte det. Vissa
    tycker det är oerhört stressande.

  90. Då är det skönt
    att man kan umgås med varandra-

  91. -utan att vara i samma rum.

  92. -Om du skulle göra en video, då?
    -Då spelar jag och pratar om det.

  93. Jag berättar. Det är intressant,
    även om det inte låter det.

  94. Jag spelar, och pratar bara
    in i kameran på introt och outrot.

  95. När jag säger "hej" och "hej då".

  96. Hej och välkomna till en ny video.

  97. Hur ser det ut med balansen
    mellan kille och tjej bland gamers?

  98. -Vad tycker du om det?
    -Det finns tjejer som spelar.

  99. Ofta är det mest i USA och England.

  100. I Sverige finns det typ tre.

  101. Jag vet inte exakt, men
    det är mindre än tio som är stora.

  102. Jag försöker visa
    att tjejer också kan spela.

  103. Är det meddelande med kanalen?

  104. -Jag tänker typ...
    -På ett indirekt sätt?

  105. Jag gjorde det inte för det,
    men nu ser jag att det finns få.

  106. Då vill jag inspirera andra tjejer.

  107. I framtiden, kommer balansen mellan
    tjej och kille att förändras?

  108. Det beror på människorna i samhället.

  109. Det kommer inte ske över en natt,
    poff.

  110. Det blir mer och mer jämställt.
    Så jag tror det blir det i framtiden.

  111. Om man som youtuber och tjej spelar,
    så inspirerar man andra.

  112. Jag har fått kommentarer av folk
    som inspirerats och ser upp till mig.

  113. Kan man lära sig nåt av spel?
    Typ blir bättre på engelska?

  114. Absolut. Man spelar med folk från
    andra länder, då pratar man engelska.

  115. Spelen är inställda på engelska,
    det står mycket på engelska.

  116. Man lär sig absolut nya ord
    och språk.

  117. Jag själv har typ 180 vänner.

  118. Och ungefär 140 av dem kommer
    från andra länder. Man lär sig.

  119. Jag har pratat mycket engelska.
    Innan var jag dålig på det-

  120. -men sen jag började spela
    har jag lärt mig mycket.

  121. Det beror också på intresse.

  122. Om man gillar spel och kollar
    på när folk spelar på engelska-

  123. -då är det ett sätt man lär sig på.

  124. Om man kan bli bra på andra saker
    av spel?

  125. Det finns en generell princip:
    Det man tränar blir man bra på.

  126. Om man ska trycka snabbt på en knapp,
    blir man duktig på att trycka på den.

  127. Om man spelar
    och måste prata engelska-

  128. -för att de man spelar med
    kommer från ett annat land.

  129. Det är innehållet som är avgörande
    för vad det är man tränar.

  130. -Jag har en utmaning till dig.
    -Vad är det?

  131. -Du ska spela in en video.
    -Åh nej! Okej.

  132. Vi ska göra ett intro,
    det har man alltid först.

  133. Ska man säga vad man ska göra?

  134. Man säger typ: "Hej!
    I dag ska jag spela det här spelet."

  135. "I dag bygger jag det här."

  136. Hej, alla tittare! Nu ska vi spela.

  137. I dag ska vi bygga en "training post"
    till mina "villagers".

  138. Det var bra. Man behöver inte vara
    så specifik, man kan säga:

  139. "Hej! Jag ska spela det här."
    Och sen klipper man och kör.

  140. Nu börjar det.
    "The legend of the loading screen."

  141. Utforska allt runtomkring.

  142. Klicka på en "villager".
    Sen måste du...

  143. Högerklicka på "scout camp".

  144. Det här området är ganska bra.
    Den har....

  145. Man kan odla, "fertile land".
    Man kan odla på det landet.

  146. Då måste vi "recruite farmers".

  147. Mitt tips är att springa och inte
    kolla bakåt. Jo, kolla bakom dig.

  148. Nej!

  149. Har ni några regler för när
    och hur mycket man får ha skärm?

  150. Jag har ganska specifika regler.
    Det har varit mycket om sånt.

  151. Jag får inte spela efter middagen.
    Jag spelar inte så mycket.

  152. Jag hittar på saker efter middagen,
    jag spelar pingis och annat.

  153. Jag har specifika regler.

  154. Ett tag spelade jag åtta timmar
    om dagen. Efter det...

  155. ...drog de ner på speltiden.
    Då gjorde vi speltider.

  156. I efterhand har de glidit iväg.

  157. Nu är jag tillbaka på samma bana.

  158. Min pappa är jättesträng.
    Jag har två timmar på vardagar-

  159. -och tre på helger.
    Och två skärmfria dagar.

  160. Det är för mycket. Jag bara: "Mina
    kompisar spelar så mycket de vill."

  161. Hur ser du på gaming och internet
    generellt för barnen?

  162. Det är nåt vi har funderat på.

  163. Nu har Greta inte haft nåt problem,
    vad jag kan komma ihåg.

  164. Vi hade nån diskussion-

  165. -om sociala medier, nån app,
    nån gång i tiden.

  166. Men spelandet är inget problem.
    Du gillar kreativa spel.

  167. Har ni några regler
    när det gäller direkta sängtider?

  168. Vi hade klockslag förut.
    Jag gjorde en liten teknisk grej.

  169. Jag stängde av internet
    efter vissa klockslag.

  170. Sen glömde jag bort det och hon blev
    äldre. Grejerna slutade att fungera.

  171. Hur tycker du
    man ska göra med skärmtid?

  172. -Ska man ha nån gräns för skärmtiden?
    -Nej, jag tycker inte det.

  173. Skärmtid är ett så konstigt ord.
    Det betyder i princip allt.

  174. Det kan betyda
    att man facetimar med mormor-

  175. -och att man tittar
    på hemskt obehagliga saker.

  176. Och så allt däremellan.

  177. Det är inte tiden som
    är det avgörande, utan vad man gör.

  178. Man ska inte begränsa, om man
    inte tillsammans kommer överens-

  179. -om att det inte går bra. "Du sover
    inte och hinner inte med skolan."

  180. Och sen förhandlar sig fram.

  181. Det tror jag är hemskt viktigt
    att vuxna gör-

  182. -i stället för att sätta upp gränser
    och förbud.

  183. -Vi var överens om en rimlig tid.
    -Vi har inte haft nåt problem.

  184. -Det ska inte bara vara föräldrarna.
    -Jaså?

  185. -Nej men...
    -Jo, jag förstår.

  186. Tror ni att man blir korkad
    av att spela mycket spel?

  187. Ja, man blundar ju för verkligheten.

  188. Man blir så inne i det,
    och kan glömma allt runtom.

  189. Man ska inte spela för mycket.
    Om man bara spelar lite-

  190. -blir det som ett intresse.

  191. Kan det bli för mycket spelande?

  192. Ibland vill man mer gå ut
    och göra nåt annat. Då gör jag det.

  193. Vi ska träffa en spelexpert-

  194. -som har forskat om hjärnan,
    och hur spel påverkar hjärnan.

  195. -Har ni nån fråga som ni vill ställa?
    -Hur mycket kan man spela?

  196. Vi pratar inte om exakta timmar.
    Det viktiga är att du mår bra-

  197. -och att du sköter de andra delarna.

  198. Så länge du gör läxorna, sköter
    vänner och har kul med spelet-

  199. -och lägger dig i tid: Inga problem.
    Spel är inte farligt.

  200. Jag sitter med Albin Wredbo,
    som har varit dataspelsmissbrukare.

  201. Berätta hur allt började.

  202. I början var jag glad i att spela
    mycket. På senare år kände jag-

  203. -att det blev en rutin.
    Det var inte kul.

  204. Anledningen till att jag fastnade
    var att jag blev rädd-

  205. -för att prata med mina föräldrar.
    Jag ville inte plugga.

  206. Jag gömde mig bakom skärmen,
    det var som ett skydd för mig.

  207. Det som händer om vi spelar ett
    roligt spel eller umgås med en vän-

  208. -eller äter godis, är att lyckoämnet
    dopamin frisläpps i hjärnan.

  209. När vi får en dusch av det,
    så känner vi-

  210. -"vad kul" eller "godis är så gott".

  211. Då vill vi fortsätta med det
    som gav oss den sköna känslan.

  212. Sen är det så att den här kicken
    gör att man lätt vill ha mer och mer.

  213. Det är det som händer vid beroenden.
    Man har fått en dusch och spelar mer.

  214. Man vill fortsätta
    ha de här kraftiga duscharna.

  215. Hur utvecklas missbruken?

  216. Vi talar om att det går från vanligt
    bruk, att man spelar och har kul-

  217. -till ett riskbruk. Man
    ökar spelandet, det blir viktigare.

  218. Till att det blir ett missbruk.

  219. Det är en trappa man går.
    Det är inte alltid att man märker-

  220. -att spelandet
    har tagit över ens liv.

  221. Beroendet var att jag upptäckte
    att det var det som styrde mitt liv.

  222. Jag satte mig vid datorn, och
    glömde bort att äta och promenera.

  223. Ens hälsa blev skadad.

  224. Jag minns med dataspelandet
    att sömnen påverkades mycket.

  225. Man vände på dygnet. När
    det var skoldagar funkar inte det.

  226. Det blev att man spelade för länge
    och sov för få timmar.

  227. Skolan påverkades negativt. Man var
    trött och tappade koncentrationen.

  228. Jag märkte inget i början, men
    nu ser jag hur jag blev som person.

  229. Framförallt min sociala förmåga
    utanför, när man träffar folk.

  230. Man bli nervös, det blir läskigare.

  231. Man vågar inte ta fysisk kontakt
    med personer.

  232. Min vänskapskrets blev mindre. Det
    hjälpte inte med vänner på internet.

  233. När man ville ha stöd, var det bättre
    att ha nån person att prata med.

  234. Blir man påverkad
    av att spela för mycket?

  235. Man kan få ont i ögonen och huvudet.
    Man blir slö och trög.

  236. För mycket i fel världar.

  237. Man kanske äter för lite,
    är ute för lite, får för lite sol.

  238. Det kan vara dåligt om man inte går
    ut, eftersom man är beroende av spel.

  239. Annars är det inget fel att spela.

  240. Spel där man skjuter
    tror jag påverkar vissa.

  241. Att de får självmordstankar
    om de spelar för mycket.

  242. -Har du nån fråga?
    -Hur spel är uppbyggda. Tanken bakom.

  243. De flesta spel är skapade för att...

  244. ...skapa ett beroende. Spelbolagen
    vill att du spelar mycket.

  245. Det ligger i deras affärsidé,
    att tjäna pengar.

  246. De anlitar dyra psykologer
    för att bygga de här spelen.

  247. Det är inte den spelande personens
    fel att den vill spela mer.

  248. Det är spelet som är gjort så,
    att man ska uppleva det så.

  249. Det är viktigt att bli medveten om.

  250. Numera spelar jag, ja.

  251. Men det har inte tagit över mitt liv.
    Jag spelar då och då med vänner.

  252. Man hittar andra intressen
    som man kan göra i stället.

  253. Har du manus
    när du lägger upp dina videos?

  254. Med gamingvideos bara kör jag.

  255. Om jag kör en teknikvideo, skriver
    jag upp en planering i en bok.

  256. Vad är efterprocessen till videon?

  257. Jag stänger av inspelningen.

  258. Sen för jag över det jag vill ha till
    en fil och mitt redigeringsprogram.

  259. När jag klipper, bestämmer jag först
    hur jag vill ha det.

  260. Ska det vara en rolig video,
    eller mer "raw".

  261. Sen klipper jag den som jag vill.
    Det kan ta allt från en timme-

  262. -till två hela eftermiddagar.

  263. Vi kan testa ett outro.
    Då säger man bara "hej då, vi ses".

  264. Man kan be dem gilla,
    men det behöver man inte.

  265. Nu är vi klara för i dag.
    Tack för alla som kollade. Hej då!

  266. Precis. Det är inte så svårt,
    man måste bara vara säker och träna.

  267. Vi säger hej då.

  268. Hej då!

  269. Tack för att jag fick komma.
    Vi hade jättekul.

  270. -Hoppas vi ses igen. Ha det bra.
    -Ha det bra. Hej då!

  271. Om man har en kompis som spelar
    för mycket, hur ska man möta det?

  272. Bra fråga. Man kanske kommer på det
    när man saknar den kompisen.

  273. Det är jättebra
    att berätta för den personen.

  274. Spel är inget fel.
    Det är väldigt bra grejer egentligen.

  275. Man lär sig engelska.

  276. Men man ska hitta en balans
    och ha folk runtomkring.

  277. När de säger att det räcker,
    ska man lyssna och inte bli arg.

  278. När de säger att det räcker,
    kanske det redan har gått för långt.

  279. De barn som hör av sig till BRIS
    och har problem... Det är ett bra-

  280. -och viktigt statement de har gjort,
    att de ber om hjälp.

  281. "Vad bra att du kom på det! Hur
    kom du på det?" Man utforskar det.

  282. Där finns lösningar. "Jag somnade
    inte, sen gick jag inte till skolan."

  283. Man pratar om hur det blev då,
    och sen vilka vinster det finns-

  284. -om du spelar mindre. Då hittar man
    motivation till att spela mindre.

  285. Om vi ska minska nåt, behöver vi
    hitta bra orsaker till att göra det.

  286. Inte bara
    "sluta spela, det är inte bra".

  287. Det är en usel anledning.
    Ingen blir peppad till att sluta.

  288. Men om man säger: "Om du spelar
    mindre kan du sova mer"-

  289. -"och då orkar du gå till plugget
    eller åka skateboard."

  290. Att man pratar om vinster.

  291. Efter såna samtal brukar de flesta
    minska spelandet och se vinsterna.

  292. Det verkar som att det
    inte finns rätt och fel inom spel.

  293. -Spelar du mycket?
    -Nej, inte jättemycket.

  294. -Spelar du?
    -Rätt mycket, mest med vänner.

  295. Jag håller en hälsosam nivå
    och sätter gränser.

  296. Det borde ni också göra.

  297. -Tack för att ni tittade. Vi ses!
    -Hej då!

  298. -Jag skulle ta avslutet.
    -Skulle jag ta slutet?

  299. Textning: Johannes Hansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Spel

Avsnitt 2 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Blir man asocial av att spela dataspel? Eller kanske superteknisk och bättre på engelska? Får man en bättre hjärna rent utav eller är det så att spelandet leder till att man blir okänslig och avtrubbad? Idun och Samson träffar gamern Greta, MissGgamer, för att ta reda på det. Internetforskaren Elza Dunkels och hjärnforskaren Katarina Gospic medverkar och svarar på frågor.

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier
Ämnesord:
Allmän medicin, Barn och internet, Datorspel, Hjärna, Medicin, Nervsystemet, Neurologi, Onlinespel, Spel, Unga och internet
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Världen online

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Kreativ på nätet

Avsnitt 1 av 8

Om att vara kreativ på nätet. Kan man lära sig med hjälp av internet? Och om du vill göra någonting själv på internet hur går du tillväga? Idun träffar Jakob och Josef, SkillTwins, som gör videos när de trixar och spelar fotboll. Internetforskaren Elza Dunkels och hjärnforskaren Katarina Gospic svarar på frågor. Vi får veta mer om kollektivt lärande och dela sin kreativitet på nätet. Medverkar gör även Jonas Söderlund som är kurator på Bris.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Spel

Avsnitt 2 av 8

Blir man asocial av att spela dataspel? Eller kanske superteknisk och bättre på engelska? Får man en bättre hjärna rent utav eller är det så att spelandet leder till att man blir okänslig och avtrubbad? Idun och Samson träffar gamern Greta, MissGgamer, för att ta reda på det. Internetforskaren Elza Dunkels och hjärnforskaren Katarina Gospic medverkar och svarar på frågor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Sociala medier

Avsnitt 3 av 8

Hur beter man sig egentligen på sociala medier? Och vad tänker vuxna om ungas liv i sociala medier? Det tar Idun och Samson reda på i detta avsnitt. De träffar Felicia Margineanu, fotograf, som lär dem hur man tar en perfekt selfie. Och influencern Viktoria Harrysson berättar om hur det var att komma ut som transsexuell. Hon använder sociala medier för att sprida kunskap om ämnet. Hjärnforskaren Katarina Gospic berättar om vad som händer i hjärnan när man får en like.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Sant eller falskt

Avsnitt 4 av 8

Hur ska man veta vad som är sant eller falskt på nätet? Får man ljuga på internet? Idun träffar elever och lärare på Möllevångsskolan för att prata källkritik. Och vad betyder egentligen "fake news"? Elza Dunkels, internetforskare svarar på vem som bestämmer över internet och Jonas Söderlund, kurator på Bris menar att vuxna är sämre på källkritik än barn och unga. Medverkar gör även journalisten Jack Werner som pratar om yttrandefrihet på nätet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Makt

Avsnitt 5 av 8

"Rocka sockorna", en kampanj för att visa att det är okej att vara olika, är ett bra exempel på att kunna förändra och göra skillnad på nätet. Och Samson träffar Ibbe och Abbe i Botkyrka där de berättar om en kortfilm i slow-motion-teknik som de vunnit pris för. Barn svarar på frågor som: kan du påverka på nätet? Vad vill du förändra? Och hur vill du förändra? Medverkar gör även journalisten Jack Werner och Jonas Söderlund, kurator på Bris.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Näthat

Avsnitt 6 av 8

Idun har tänkt på det här med varför folk kan vara så elaka på nätet. Var går gränsen för hur elak man kan vara? Idun och Samson träffar Marcel Jehrlander, influencer. Hans budskap är att alla ska få vara sig själv. Han berättar att han själv har blivit utsatt för näthat och nätmobbning. Tillsammans med Marcel gör Idun och Samson en antinätmobbningsvideo. Katarina Gospic, hjärnforskare, förklarar varför det är enklare att vara elak på nätet än i verkligheten.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Offline

Avsnitt 7 av 8

Idun och Samson och låter sin kompis Neo genomgå ett experiment där han ska vara offline i tre dagar. Kommer han att klara av att inte vara uppkopplad? Vad skulle du sakna mest med nätet? Barn och unga svarar på frågan. Katarina Gospic, hjärnforskare, förklarar varför vi blir beroende och har svårt att slita oss från våra skärmar. Jonas Söderlund från Bris ger råd om hur man ska göra om ens föräldrar spenderar för mycket tid på nätet. Medverkar gör också Elza Dunkels, internetforskare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Framtiden

Avsnitt 8 av 8

Hur ska vi utnyttja tekniken i framtiden? Kan den digitala tekniken hjälpa oss att må bättre i verkliga livet? Idun besöker Kodstugan i Linköping där unga skapar appar och spel genom att lära sig om kod och programmering. Samson pratar med Betzy Bozdech i Silicon Valley om en mer människovänlig teknikvärld. Hur kommer sociala medier att se ut? Och kommer vi kunna teleportera oss med hjälp av mobilen? Medverkar gör även Elza Dunkels, internetforskare, Hoa Ly, doktor i psykologi och Katarina Gospic, hjärnforskare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Programmera mera 2.0 - syntolkat

Internet

De flesta använder Internet varje dag. Men det är inte alltid så lätt att förstå hur det fungerar. Deltagarna får förklarat hur en bild kan skickas över nätet. Utmaningen efteråt består i att skriva rätt ettor och nollor med hjälp av lampor och en delvis maskerad ASCII-tabell. Efter en intervju med säkerhetschefen på IIS, blir det tävling i dekryptering. Allra sist ett quiz.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Programmera mera

Säkerhet

Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är IT-säkerhet.