Titta

Världen online

Världen online

Om Världen online

Programledarna Idun och Samson tar reda på barn och ungas perspektiv och syn på internet. Hur använder de nätet? Och vad är källkritik? Är det bra med så mycket skärmtid? De träffar influencers och forskare som förklarar och svarar på frågor om nätet och dess påverkan på barn och unga. Hur kommer vi använda det i framtiden? Målgruppen är främst årskurs 4-9 men serien passar även föräldrar, lärare och alla som vill veta mer om unga och medie- och informationskunnighet (MIK). Denna programserie är en del av UR:s koncept Genomskåda - fem sätt att greppa din omvärld.

Till första programmet

Världen online : MaktDela
  1. -Samson, vad gör du?
    -Fixar lampan.

  2. -Jag menar dina strumpor.
    -Jag rockar sockorna.

  3. Att rocka sockorna är ett bra exempel
    på hur unga kan påverka via nätet.

  4. En 11-åring ville hylla sin syster
    som har Downs syndrom.

  5. -Hon gjorde det genom nätet.
    -Coolt! Hur då?

  6. Hon höll en kampanj
    för att det är okej att vara olika.

  7. Jättemånga rockade sockorna
    dagen hon ville att det skulle göras.

  8. Vad häftigt! Kan vi unga verkligen
    vara med och förändra via internet?

  9. -Har sociala medier gjort det bättre?
    -Det ska vi ta reda på.

  10. Vi ska besöka folk som vill påverka
    med hjälp av internet. Vi kollar!

  11. Sociala medier är en plattform
    där vi kan göra skillnad-

  12. -och sprida vad vi tycker och tänker.

  13. Och få folk att tycka likadant
    och sprida viktiga budskap.

  14. Det tycker jag är viktigt.
    Det vill jag göra med sociala medier.

  15. Jag tror absolut man kan förändra.
    Här i Sverige har vi tryckfrihet.

  16. Man kan skriva på sociala medier
    och tidningar vad man tycker.

  17. Om många läser kan de påverkas. Man
    kan ändra på saker man tycker är fel.

  18. Jag tycker också det. Det finns
    inflytelserika personer, som sångare.

  19. Om de skickar ut sånt
    blir många berörda.

  20. Man kan själv starta en kampanj
    för nåt man tycker är fel eller rätt.

  21. Det är nog rätt enkelt att förändra
    saker i världen via internet.

  22. Jag tror att vi unga har makt
    via sociala medier.

  23. Vuxna, föräldrar,
    använder Facebook som mest-

  24. -men vi barn använder alla sociala
    medier, så då blir vi större där.

  25. På sociala medier kan man göra
    ett konto deti... dedi...

  26. ...dedikerat till
    att förändra nånting.

  27. Typ... Jag vet inte.

  28. Jag tycker att... Jag håller med
    min kompis väldigt mycket.

  29. Jag tror också
    att man kan kontakta mycket mer folk.

  30. Du når fler fast du bara är hemma.
    Du behöver inte resa runt.

  31. Då går det lättare och snabbare
    att förändra.

  32. Man kan få andra att tycka samma, så
    att det sprids och delas till fler.

  33. Kan barn själva förändra saker
    eller är det omöjligt?

  34. Inget är omöjligt i den här världen
    faktiskt.

  35. Nätet är en fantastisk plats.

  36. Barn och unga är en grupp i samhället
    som förr inte haft så mycket makt.

  37. De får inte rösta eller bestämma.

  38. Men på nätet får du makt att berätta
    din historia på olika sätt.

  39. Att starta en egen kanal
    med egna filmer.

  40. Att starta en blogg,
    att kunna lägga ut bilder...

  41. Att berätta om sin värld
    och få människor som tycker om det.

  42. Att kunna stötta andra.

  43. Många tror att barn inte är så bra på
    det, men jag ser det ofta i jobbet.

  44. Nätet ger barn och unga en röst
    som de kanske inte skulle ha annars.

  45. Jag är på väg till Fanzingo där unga
    skapar filmer som är viktiga för dem.

  46. Först ska jag träffa Ibbe och Abbe
    som gjort en stop motion-film.

  47. De vann pris för den på en festival.

  48. Jag har sett er film "100 kronor".
    Varifrån fick ni idén till den?

  49. -Vad handlar den om?
    -Om en flicka som var fattig.

  50. Hon skulle åka på en resa med skolan,
    en klassresa.

  51. Man behövde
    100 kronor för att följa med.

  52. Hon hade inga pengar
    för hon var fattig.

  53. Hon försökte jobba,
    men fick bara tio kronor.

  54. Sen kom det 100 kronor med vinden
    som hon tog.

  55. Alla som ska med på klassresan måste
    ta med sig 100 kr senast på fredag.

  56. Hur blev ni intresserade av film?

  57. På biblioteket frågade de
    om vi ville vara med och göra film.

  58. Jag tänkte att det skulle vara kul
    så jag sa ja.

  59. Jag hörde att ni vann ett pris.
    Vad var det?

  60. Vi vann pris för bästa film.

  61. -Vi vann 2 000 kronor i presentkort.
    -Nice!

  62. Varifrån fick ni idén till filmen?

  63. Av fattiga barn
    som inte har råd att göra nåt.

  64. -Hej, pappa.
    -Öh... Öh...

  65. -Mamma, jag behöver 100 kronor.
    -Vi har inga pengar tyvärr.

  66. -Kan jag få 100 kronor?
    -Kratta löv åt mig!

  67. -Men det här är ju bara 10 kronor.
    -Du får jobba hårdare!

  68. Jippi!

  69. Hej då, mamma!

  70. Vad är budskapet med filmen?

  71. Vissa har inte lika mycket som andra.

  72. Man ska försöka
    fokusera på att hjälpa dem.

  73. Jag vill inte säga att internet
    har betytt en demokratisk revolution.

  74. Många har sagt det
    och många har haft fel.

  75. Man ska ta det lugnt
    med dramatiska uttalanden.

  76. Men om jag för första gången kan höra
    och läsa vad nån tycker och tänker-

  77. -som aldrig förr har fått ut
    sin åsikt utanför kökets väggar-

  78. -är det fantastiskt!

  79. Jag kan ta del av vad nån tycker och
    tänker som är nån helt annanstans.

  80. Människor tänker lätt att allt är
    som det ser ut framför mig just nu.

  81. Jag är i ett rum. Det är alla andra.
    Jag har vatten, liksom alla andra.

  82. Jag kan göra roliga saker på
    fritiden, det kan alla andra också.

  83. Men så är det inte. Alla har olika
    möjligheter och begränsningar-

  84. -som vi inte ens hört talas om.

  85. Att unga, som kanske annars inte
    skulle bli trodda, kan nå ut med det-

  86. -är en jätte-jättestor grej.

  87. Generellt har unga fått mer makt
    på många olika sätt.

  88. Att uttrycka sig och sina åsikter
    och att faktiskt påverka nånting.

  89. Det går snabbt
    att samla ihop namnunderskrifter-

  90. -eller folk som stöttar en viss sak,
    på sätt som absolut inte gick förut.

  91. Finns det nåt ni vill förändra?

  92. Det finns alltid nåt
    man vill förändra, men ...

  93. Jämställdhet. Både när det gäller
    kvinnor och hudfärger.

  94. Jag brinner också för djurens
    rättigheter. Det vill jag förändra.

  95. Jag tycker samma sak.

  96. Inget jag kommer på bara så där.

  97. Men det är mycket hat på internet
    och det vill man få bort.

  98. Det är mycket som inte är rätt.

  99. Men jag vet inte vad jag ska göra för
    att få bort det jag tycker är fel.

  100. Inget jag kommer på nu. Men många
    saker behöver förändras i samhället.

  101. Vad jag skulle förändra?

  102. Alltså det...

  103. Jag kommer inte på nånting.

  104. Att saker ska sluta kosta på spel.

  105. I framtiden önskar jag att
    man inte kunde skriva hatkommentarer.

  106. Det är mycket man vill förändra, men
    det är mycket jobb och tar lång tid.

  107. Jag har inte tiden och orken, men det
    finns sånt jag skulle vilja förändra.

  108. Samma här. Det finns saker
    man vill förändra men inte orkar.

  109. Mycket rasistiska saker och djur
    som plågas som självklart är fel.

  110. Men jag orkar inte
    lägga ut en massa grejer och sånt.

  111. Fast jag tycker att det är helt fel.

  112. Jag skulle vilja förändra...

  113. Det låter lite drygt,
    för det finns folk som svälter-

  114. -men skolmaten i vår skola är inte
    den bästa. Det är plast i maten.

  115. Jag skulle vilja ha bättre skolmat.

  116. Många i skolan kollar på sånt där man
    svär mycket. Det är många grova ord.

  117. Hur tror du att du kan påverka dem?

  118. Jag skulle få dem
    att kolla på nåt bättre.

  119. Nåt lite mindre dåligt för språket.

  120. Hej! Vad håller ni på med nu?

  121. Vi gör en film som handlar om
    att bli orättvist behandlad.

  122. Att elever inte blir behandlade
    på samma sätt som andra.

  123. Vad är budskapet i filmen?

  124. Alla är lika mycket värda
    oavsett hur man är.

  125. Alla är jämlika.

  126. Hur kom ni på idén till filmen?

  127. Vi kom på idén genom att
    vi själva har blivit behandlade så.

  128. -Hur ska ni göra filmen?
    -Vi ska filma vanligt.

  129. Var ska ni göra det?

  130. Vi ska filma oss själva, inte ta
    bilder med röster bakom som animerat.

  131. Så det är ni själva i rollerna.

  132. Tror ni att filmen kommer påverka
    hur lärarna eller andra beter sig?

  133. Vi vet inte om nån kommer se den.

  134. Men om de gör det
    kanske andra lärare påverkas-

  135. -och inser att man inte ska behandla
    utifrån hur elever betett sig förut.

  136. Barn är ofta ganska maktlösa. Barn
    är en grupp som vuxna har makt över.

  137. Många tänker att det är bra.
    Men det är det inte alltid.

  138. Att inte ha makt ställer till det.

  139. Man kan känna sig utanför, inte kunna
    göra saker. Känna att ingen lyssnar.

  140. Många barn jag träffar har berättat
    för en vuxen, kanske en lärare-

  141. -men har inte blivit lyssnade på.

  142. Nu när ni uttrycker er med film-

  143. -blir det lättare att snacka med
    vuxna än när ni håller det inombords?

  144. Ja. När vi gör filmen hjälper vi
    inte bara oss utan även andra.

  145. Jag hoppas att de som ser filmen
    inte tänker-

  146. -"Det här är bara en film,
    det kommer inte hjälpa mig."

  147. Jag hoppas att de förstår budskapet
    och tar hjälp av nån de litar på.

  148. Man kan pröva igen.
    Det brukar jag säga.

  149. Gå dit igen och säg:
    "Jag vill bli lyssnad på!"

  150. Du kan också gå ihop med andra. Du är
    inte ensam om att känna dig maktlös.

  151. Barn är såklart individer,
    men också en grupp ibland.

  152. Tror ni att man som ungdom kan
    påverka vuxna genom nätet som ni gör?

  153. Ja, för de kan få en bild av
    hur de är mot oss.

  154. -Alltså hur de vuxna är mot barn.
    -De måste vända på situationen.

  155. Skulle ett barn kunna förändra nåt
    via sociala medier?

  156. Skriva nåt schysst.

  157. Kanske skriva nåt som skulle förändra
    vad folk tycker om saker och ting.

  158. Till exempel stoppa mobbning.

  159. Så att folk känner
    att de vill vara med i en sån grupp.

  160. Så kan man förändra hur folk är.

  161. Nu kan man dela saker på Instagram
    och visa sina åsikter.

  162. Då blir det lättare att dela med sig
    av sin åsikt och såna saker.

  163. Man kan skicka nåt
    till nån som bestämmer om nätet-

  164. -så de kan göra förändringar.

  165. Man kan ju lägga ut en bild,
    men många ser den inte.

  166. Det är svårt att få ut till många
    även om det är många är på internet.

  167. Antingen får man sin röst hörd genom
    att säga nåt och sprida det vidare-

  168. -genom kompisar
    eller bara sprida vad man tycker.

  169. Barn kan inte direkt skicka in
    åsikter till tidningar och så.

  170. De skulle nog inte skriva om det.
    Sociala medier är vår enda kanal.

  171. Jag är journalist.
    Min känsla av journalistkåren är-

  172. -att inget gör oss gladare än när
    unga hör av sig till oss med frågor-

  173. -om vårt arbete eller nåt vi kan.

  174. Om du sitter hemma och undrar nåt-

  175. -och du vet om en person
    som har jobbat med att förstå det-

  176. -blir de nästan alltid glada
    över att få ett mejl från dig.

  177. Kan man använda nätet
    till att förändra?

  178. Det tror jag absolut. För det första
    ska man prata med andra.

  179. Man kan börja med att lägga ut nåt
    man tycker är fel och vill förändra.

  180. Då hör kanske nån av sig
    som tycker likadant.

  181. Då kan man börja spåna idéer. Ska vi
    skriva till nån och påpeka det här?

  182. Eller så kan man använda
    bara sociala medier.

  183. Man kan lägga ut det om och om igen
    och få fler att dela det.

  184. Man kan hoppas att det blir viralt
    och får riktigt stor spridning.

  185. Eller dra ihop en demonstration.

  186. Vi är femton som tycker så här.
    Vi går till rektorn tillsammans.

  187. Vi provar att få gubben att gå hit
    för att se om det funkar.

  188. Ni har en röd knapp här.
    Tryck på den. Vad hände då?

  189. -Du tog foto.
    -Exakt.

  190. Prova att röra på benen
    som om han skulle gå. Exakt.

  191. -Vad handlar filmen om?
    -Om en fattig kille.

  192. Han vill bli boxningsproffs
    men har inte råd att betala avgift.

  193. Så han tänker göra ett rån mot en
    kiosk. Han hamnar på ungdomsanstalt.

  194. Han boxas i fängelset,
    kommer ut och blir proffs.

  195. -Hur kom ni på idén?
    -Vi har sett boxningsfilmer.

  196. De handlade om motgångar och drömmar.
    Där fick vi idén.

  197. Är det temat? Drömmar?

  198. Prova att flytta honom lite till.
    Rör på armarna också. De är lösa.

  199. Fett!

  200. -Typ så.
    -Exakt.

  201. Sen tar ni en bild. - Vill du prova
    också? Du kan röra nästa steg.

  202. -Ska du prova också, Samson?
    -Får jag prova?

  203. Varför är det viktigt för er
    att göra de här filmerna?

  204. Det är roligt att göra så!

  205. Vi tänker ut idéer och till slut får
    vi visa dem och vara med i tävlingar.

  206. Och för dig,
    varför är det viktigt att vara här?

  207. Så att man har nånstans att vara
    efter skolan.

  208. Vi två är väldigt intresserade.

  209. Vi vuxna har ett ansvar att skapa
    platser där barn kan uttrycka sig.

  210. Barn har mindre makt än vuxna. Vissa
    vuxna utnyttjar det på dåliga sätt.

  211. De tystar barn
    eller tar ifrån dem saker-

  212. -som en platta eller en telefon.

  213. Men vuxna har makt att i stället
    skapa platser där barn kan träffas-

  214. -dela erfarenheter och bli starka.

  215. Vuxna ska inte vara rädda
    för att skapa såna forum.

  216. Vi vuxna behöver lämna över
    en del makt till barnen.

  217. Det är inte farligt.
    Världen blir bättre om vi gör det.

  218. Hur blir det här en film
    med alla bilder?

  219. De fixar så att bilderna rör på sig,
    så det går snabbt.

  220. Det ser ut som att den rör sig.

  221. Kan man göra det själv med en mobil?

  222. Exakt. Om man inte har ett stativ kan
    man lägga den på kanten av en stol.

  223. Man kan lägga olika saker under,
    lerfigurer eller bilder ur tidningar.

  224. Eller så kan man rita egna, som här.

  225. Det man gör filmen i,
    kan man ladda ner det?

  226. Det finns gratis appar
    om man söker på "animation".

  227. Vad är budskapet med hela filmen
    som ni gör?

  228. -Vi vill att de ska fatta drömmarna.
    -Att man kan uppnå sina drömmar.

  229. Vill ni se hur filmen blev?

  230. Vi har testat gubben som ska vara med
    i er film sen. Jag går till början.

  231. Du får trycka på play-knappen.

  232. Vad coolt! Fett cool.

  233. Ni har gjort en tecknad film!

  234. Alla människor, både barn och vuxna,
    behöver bli sedda och lyssnade på.

  235. När vi blir det
    växer vi och känner oss viktigare.

  236. Det är så bra när vi får göra det.

  237. När vi känner oss sedda mår vi bra
    och kan ge kärlek till världen-

  238. -och ge pepp och stöd. Ju fler som
    känner så, desto bättre blir världen.

  239. Drömmer ni om att göra större filmer
    och påverka andra personer?

  240. Större produktioner, om man säger så.

  241. Jag drömmer om att vara skådespelare-

  242. -som i "Titanic".

  243. Jag drömmer också om att bli
    filmstjärna. Helst i en skräckfilm.

  244. Jag drömmer också om att göra filmer-

  245. -som har ett fint budskap så att
    människor kan öppna ögonen och se.

  246. Alltså om jag nu gör film.

  247. Tack för att jag fick se
    vad ni gjorde. Lycka till med filmen.

  248. Ni har en bra historia. Lycka till!

  249. Det är så himla viktigt att barn får
    berätta sina historier och bli hörda.

  250. -50 000 elever blir mobbade.
    -Ni vuxna måste bry er!

  251. Om ni känner nån som är mobbad,
    stötta den personen! Hjälp varandra!

  252. Vad häftigt att internet gör
    att fler kan säga vad de tycker.

  253. Jag hoppas
    att ni inspirerats av det ni sett.

  254. -Vad vill du förändra i världen?
    -Att vi satsar på att rädda haven.

  255. -Vad vill du förändra?
    -Jag vill ha kortare skoldagar.

  256. Så klart.

  257. -Men det viktigaste är...
    -...vad vill ni förändra?

  258. Tack för att ni kollade på
    "Världen online" och...

  259. -Ha det så bra!
    -Samma plats, samma tid... Hej då!

  260. -Du förstörde allt!
    -Jag visste inte!

  261. -Du avbröt mig.
    -Jag skulle säga "Ha det så bra".

  262. -Jag visste inte vad du skulle säga.
    -Producent, hallå!

  263. Textning: Maria Taubert
    www.btitudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Makt

Avsnitt 5 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

"Rocka sockorna", en kampanj för att visa att det är okej att vara olika, är ett bra exempel på att kunna förändra och göra skillnad på nätet. Och Samson träffar Ibbe och Abbe i Botkyrka där de berättar om en kortfilm i slow-motion-teknik som de vunnit pris för. Barn svarar på frågor som: kan du påverka på nätet? Vad vill du förändra? Och hur vill du förändra? Medverkar gör även journalisten Jack Werner och Jonas Söderlund, kurator på Bris.

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier, Samhällskunskap
Ämnesord:
Barn och internet, IT, Influenser, Informationsteknik, Makt, Samhällsvetenskap, Sociologi, Unga och internet, Åsiktsfrihet
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Världen online

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Kreativ på nätet

Avsnitt 1 av 8

Om att vara kreativ på nätet. Kan man lära sig med hjälp av internet? Och om du vill göra någonting själv på internet hur går du tillväga? Idun träffar Jakob och Josef, SkillTwins, som gör videos när de trixar och spelar fotboll. Internetforskaren Elza Dunkels och hjärnforskaren Katarina Gospic svarar på frågor. Vi får veta mer om kollektivt lärande och dela sin kreativitet på nätet. Medverkar gör även Jonas Söderlund som är kurator på Bris.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Spel

Avsnitt 2 av 8

Blir man asocial av att spela dataspel? Eller kanske superteknisk och bättre på engelska? Får man en bättre hjärna rent utav eller är det så att spelandet leder till att man blir okänslig och avtrubbad? Idun och Samson träffar gamern Greta, MissGgamer, för att ta reda på det. Internetforskaren Elza Dunkels och hjärnforskaren Katarina Gospic medverkar och svarar på frågor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Sociala medier

Avsnitt 3 av 8

Hur beter man sig egentligen på sociala medier? Och vad tänker vuxna om ungas liv i sociala medier? Det tar Idun och Samson reda på i detta avsnitt. De träffar Felicia Margineanu, fotograf, som lär dem hur man tar en perfekt selfie. Och influencern Viktoria Harrysson berättar om hur det var att komma ut som transsexuell. Hon använder sociala medier för att sprida kunskap om ämnet. Hjärnforskaren Katarina Gospic berättar om vad som händer i hjärnan när man får en like.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Sant eller falskt

Avsnitt 4 av 8

Hur ska man veta vad som är sant eller falskt på nätet? Får man ljuga på internet? Idun träffar elever och lärare på Möllevångsskolan för att prata källkritik. Och vad betyder egentligen "fake news"? Elza Dunkels, internetforskare svarar på vem som bestämmer över internet och Jonas Söderlund, kurator på Bris menar att vuxna är sämre på källkritik än barn och unga. Medverkar gör även journalisten Jack Werner som pratar om yttrandefrihet på nätet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Makt

Avsnitt 5 av 8

"Rocka sockorna", en kampanj för att visa att det är okej att vara olika, är ett bra exempel på att kunna förändra och göra skillnad på nätet. Och Samson träffar Ibbe och Abbe i Botkyrka där de berättar om en kortfilm i slow-motion-teknik som de vunnit pris för. Barn svarar på frågor som: kan du påverka på nätet? Vad vill du förändra? Och hur vill du förändra? Medverkar gör även journalisten Jack Werner och Jonas Söderlund, kurator på Bris.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Näthat

Avsnitt 6 av 8

Idun har tänkt på det här med varför folk kan vara så elaka på nätet. Var går gränsen för hur elak man kan vara? Idun och Samson träffar Marcel Jehrlander, influencer. Hans budskap är att alla ska få vara sig själv. Han berättar att han själv har blivit utsatt för näthat och nätmobbning. Tillsammans med Marcel gör Idun och Samson en antinätmobbningsvideo. Katarina Gospic, hjärnforskare, förklarar varför det är enklare att vara elak på nätet än i verkligheten.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Offline

Avsnitt 7 av 8

Idun och Samson låter sin kompis Neo genomgå ett experiment där han ska vara offline i tre dagar. Kommer han att klara av att inte vara uppkopplad? Vad skulle du sakna mest med nätet? Barn och unga svarar på frågan. Katarina Gospic, hjärnforskare, förklarar varför vi blir beroende och har svårt att slita oss från våra skärmar. Jonas Söderlund från Bris ger råd om hur man ska göra om ens föräldrar spenderar för mycket tid på nätet. Medverkar gör också Elza Dunkels, internetforskare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Framtiden

Avsnitt 8 av 8

Hur ska vi utnyttja tekniken i framtiden? Kan den digitala tekniken hjälpa oss att må bättre i verkliga livet? Idun besöker Kodstugan i Linköping där unga skapar appar och spel genom att lära sig om kod och programmering. Samson pratar med Betzy Bozdech i Silicon Valley om en mer människovänlig teknikvärld. Hur kommer sociala medier att se ut? Och kommer vi kunna teleportera oss med hjälp av mobilen? Medverkar gör även Elza Dunkels, internetforskare, Hoa Ly, doktor i psykologi och Katarina Gospic, hjärnforskare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Programmera mera 2.0 - syntolkat

Sociala medier

Många umgås dagligen med sina vänner via sociala medier. Vi tittar närmare på programmeringen bakom. Deltagarna får en utmaning som handlar om vem som kan se vad av det som delas i sociala medier. Vi får se hur algoritmer bestämmer hur inlägg i sociala medier sorteras och rangordnas när man ser dem. I den andra utmaningen får deltagarna programmera en robot att åka igenom en bana utan att köra på hinder på vägen till mållinjen.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Programmera mera

Robotar

Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är robotar.