Titta

PK-mannen

PK-mannen

Om PK-mannen

Med sina nyvunna kunskaper om normer och hur en medveten man ska navigera för att inte kränka någon börjar Musse känna sig rätt säker i sin kostym. Han bestämmer sig därför för att försöka uppfostra den enligt honom ganska hopplösa boxaren Senan. Trots att Musse känner sig medveten och fullärd efter sina lärdomar och misstag trampar han ofta i klaveret i sin strävan att vara en schysst, förstående och öppen man. Är det kanske till och med så att Senan är den som har bäst koll? Syftet med serien är att användas i skolans arbete med värdegrund, och att främja alla individers lika värde och lika rättigheter.

Till första programmet

PK-mannen : Metoo, gäller det verkligen mig?Dela
  1. Fan!

  2. -Måste jag borsta svans?
    -Svar: ja.

  3. Så fort det filmas
    ska det borstas svans.

  4. Jag håller på med
    en ny omgång av PK-mannen nu.

  5. -Lyssnar inte du på mig?
    -Vad är det för nåt?

  6. Det var ett program
    som jag gjorde förra året.

  7. Vi försökte synliggöra
    normer i samhället.

  8. Hur tänker du kring metoo?

  9. Det har haft en otrolig genomslags-
    kraft för väldigt många kvinnor.

  10. Och så klart för väldigt många män
    också, fast på ett helt annat sätt.

  11. Det är lyxigt
    att få göra en säsong till-

  12. -när man känner att man har
    förflyttat sig och ser mycket mer.

  13. Det är jätteroligt.
    Det är andra säsongen.

  14. Det är roligt att göra nåt när man
    känner att man har förstått saker.

  15. Så det är jätteroligt.
    Jag är jätteglad över det.

  16. Vi ska ta en vända till en skola och
    hälsa på Hilda som går i gymnasiet.

  17. Hon var med och startade upp
    räckupphanden-metoo-uppropet.

  18. Tänk bara på att du kan uppfattas
    som en gubbe av gymnasieelever.

  19. Det vet jag inte om... Det här är
    problemet med vårt samhälle.

  20. Den här typen av segregation.
    Ålderssegregation.

  21. Att man tänker att man inte ska klara
    av nånting för att man är lite äldre.

  22. Ja, ja. Spola på nu.

  23. Vad fan hände nu, då?

  24. Jag gör det. Nu gör vi klart.

  25. 2007 startade Tarana Burke metoo
    i USA-

  26. -för att hjälpa kvinnor
    som utsatts sexuellt.

  27. Tio år senare händer nåt
    som vissa kallar för en revolution.

  28. Hashtaggen metoo sprids
    som en löpeld över världen.

  29. Mellan den 15 och 16 oktober använder
    12 miljoner människor i 85 länder-

  30. -hashtaggen metoo på Facebook.

  31. Drygt ett dygn
    efter de första vittnesmålen i USA-

  32. -exploderar metoo även i Sverige.

  33. I sociala medier kommer
    över 70 000 berättelser.

  34. Sen händer nåt
    som är unikt för Sverige.

  35. Kollektiva upprop startas.

  36. Främst bland olika yrkesgrupper,
    men också bland skolungdomar.

  37. I skydd av grupperna kan de vittna
    anonymt om sexuella övergrepp.

  38. I många länder begränsas metoo till
    att handla om kändisar och politiker.

  39. I vissa länder vågar ingen vittna.

  40. -Hilda?
    -Ja!

  41. -Hej! Vart ska vi ta vägen?
    -Du måste ta av dig skorna först.

  42. -Måste jag ta av mig skorna?
    -Jajamän.

  43. -Du får visa mig vägen.
    -Två våningar upp.

  44. Känns det mer ungdomligt
    att sitta på bänken?

  45. -Okej. Då håller vi oss så.
    -Du ville veta om räckupphanden.

  46. Det var när metoo växte fram som jag
    och mina kompisar började prata om-

  47. -att ungdomar inte har en plattform
    att dela med sig av sina upplevelser.

  48. Jag kom hem efter en dansklass
    eller nåt på kvällen-

  49. -och så hade min kompis Line
    startat gruppen räckupphanden.

  50. En grupp där man kan dela med sig av
    berättelser om sexuella övergrepp.

  51. Det hade blivit jättemånga medlemmar
    på några timmar. Det spreds snabbt.

  52. -Vad är den här sidan uppe i nu?
    -Det är nästan 10 000.

  53. Det började med bara Stockholm.
    Sen utökade vi till hela Sverige.

  54. Ja. Jag förstår.

  55. Jag tror att många insåg att det
    som de varit med om inte var okej-

  56. -efter att ha läst berättelserna.
    Det handlar inte bara om våldtäkt.

  57. Det handlar om många andra saker
    som inte är okej.

  58. Jag tänker att ganska unga killar
    kan vara lite så här...

  59. Jomen att man som ung kille
    är väldigt nyfiken på sin sexualitet-

  60. -och att det finns ett tryck.

  61. Det kanske är så att vi äldre män
    behöver prata med våra unga-

  62. -och säga ifrån.

  63. Delvis. Men man kan inte lägga
    problemet på nästa generation.

  64. Man måste ju ändå... Du som äldre man
    måste ta ansvar för ditt beteende.

  65. Ska mansgrisar förklara
    hur mansgrisar beter sig till yngre?

  66. Det måste ändå grunda sig i
    ett bra beteende av äldre.

  67. Du kan läsa vittnesmål från gruppen.

  68. "I åttan tog några busiga killar
    med sig snö in och mulade tjejerna."

  69. "Jag tänkte bara kasta lite snö
    tillbaka. Då kom en manlig lärare."

  70. "Han sa att det inte var okej att ha
    snö inomhus. Killarna kom undan."

  71. "Läraren sa att jag skulle få smisk.
    Jag hade ju snön i handen."

  72. "Jag skrattade lite osäkert
    och trodde att han skämtade."

  73. "Sen tryckte han mig framåt. Alla
    tittade på medan han smiskade mig."

  74. "Ingen vågade säga emot."

  75. Det där var ju en riktig idiot.

  76. Det visar att det inte bara är unga
    som är förövare.

  77. Tänk vilken skada det kan ha då.

  78. Inte bara
    att de yngre killarna blir likadana-

  79. -utan att hon som råkade ut för
    det... Det måste ha varit jobbigt.

  80. Jag tänker att det här är nåt
    som jag verkligen ska försöka lyfta.

  81. Tack för att du tog emot mig.

  82. Vänta, Musse. Jag tyckte
    att det blev lite konstigt.

  83. Det kändes som om du inte lyssnade på
    hur det känns.

  84. Det var som om du var lite okänslig.

  85. Jag har tänkt på en grej. Jag tänkte
    att vi kanske borde ha en sidekick.

  86. Att vi kanske borde få in en tjej
    i det här. Det perspektivet.

  87. -Jag kände extra mycket så nu.
    -Det har snarare att göra med...

  88. ...att jag inte har några frågor
    kvar. Jag har kommit så långt.

  89. -Va?
    -Så upplever jag det.

  90. Jag vet inte vart jag ska ta det.
    En sidekick är kanske ingen dum idé.

  91. Jag kan hålla med dig.
    Jag tänker att Senan kanske...

  92. -Senan?
    -Ja.

  93. Man kanske behöver nån som inte har
    kommit så långt som jag har kommit.

  94. Nån som kan vara tittarnas frågor
    och som är lite inskränkt...

  95. -Sluta.
    -Nej. Det skulle kunna bli jättebra.

  96. Jag tror snarare tvärtom.
    Ni kommer bara att gadda ihop er.

  97. Nej, det här blir
    en fantastisk kombination.

  98. Tjena!

  99. -Tjena! Har du kul i kväll?
    -Helt okej.

  100. -Vad heter du?
    -Amanda.

  101. Vilka är du med här?

  102. Är du här själv?

  103. Hallå? Du kan väl vara lite trevlig?
    Jag försöker snacka, men du är dryg.

  104. -Slappna av.
    -Vad gör du?!

  105. -Tjena. Har du kul i kväll?
    -Ja, jag har det trevligt.

  106. -Vad heter du, då?
    -Micke.

  107. Vilka är du här med?

  108. -Hallå? Du kan väl vara trevlig?
    -Jag är trevlig.

  109. -Slappna av. Jag försöker bara prata.
    -Okej, okej. Ta det lugnt.

  110. Sexuella trakasserier och övergrepp-

  111. -är ovälkomna,
    icke ömsesidiga sexuella handlingar.

  112. Det kan vara allt från att skicka
    sexuella bilder till våldtäkt.

  113. Ofta rör det
    ett ojämlikt maktförhållande.

  114. Den som utsätter nån har
    ett övertag över den som blir utsatt.

  115. T.ex. ett tydligt fysiskt övertag,
    som ett outtalat hot om våld-

  116. -flera personer mot en, populära
    personer som utnyttjar sin status-

  117. -eller nån som den utsatta
    är beroende av, som en chef.

  118. -Hur gick det, egentligen?
    -Det gick bra, egentligen.

  119. Hon kändes jättefin och gick fint.

  120. Jag syftade på
    inspelningen med Hilda.

  121. Jaha! Jaha.

  122. Det gick bra.
    Men jag är mer sugen på att prata om-

  123. -att jag fick beröm för första gången
    av Therese på första turen.

  124. -Det har aldrig hänt!
    -Jag var ironisk.

  125. Kunde inte jag få leva i tron om
    att jag fick beröm?

  126. Vad var det för inspelning?

  127. Vi träffade Hilda, som var med
    och startade räckupphanden-uppropet.

  128. Det gick väldigt bra, men jag kunde
    känna att jag har kommit för långt.

  129. Min producent Ulrika tyckte
    att vi kanske skulle hitta nåt annat.

  130. Kanske nån tjej som sidekick.
    Men jag har en bättre idé.

  131. En snubbe som inte kommit lika långt
    som jag. Vi kan följa hans process.

  132. -Jag har en jättebra plan för det.
    -Varför ska du ta in en snubbe?

  133. Men det kommer nog att bli bra,
    tror jag. Faktiskt.

  134. -Mouse!
    -Vad schyst att du kunde komma!

  135. -Ulrika känner du sen sist.
    -Hej!

  136. Vi retar dig för att du rakar
    ögonbrynen och armhålorna.

  137. Vem fan bryr sig
    om du har blivit kallad Mustafa?

  138. Att raka sig under armhålorna
    är hygieniskt.

  139. Ögonbrynen vill jag inte gå in på,
    för jag gör inte det.

  140. Ja, du kan sätta dig där.
    Det blir jättebra. Det blir jättebra.

  141. Vad bussigt! Jag kommer bara
    att ställa lite frågor.

  142. Du behöver bara svara ärligt.
    Det är ingenting att bli nervös över.

  143. -Okej.
    -Hur ser du på klass i Sverige i dag?

  144. Om du menar att jag ser ner på nån...

  145. Nej, men man kan säga att du har
    ett tydligt klassperspektiv.

  146. Är du religiös? Det är faktiskt inte
    så mycket att flina åt.

  147. Jag är från en kristen bakgrund, men
    kan inte säga att jag är religiös.

  148. Jag tror på en övre makt,
    eller vad man säger.

  149. Men jag är inte religiös
    genom en religion eller nåt sånt där.

  150. Men man kan säga
    att du är religiös då.

  151. -Varför är du så konstig?
    -Nej, det här är bara standard.

  152. -Jätteschyst att du kom!
    -Okej. Vi hörs! - Hej då, Ulrika!

  153. Textning: Jussi Walles
    www.btistudios.com

  154. Det känns jättebra.
    Det där kan bli nånting.

  155. -Jag vet inte. Vi får snacka om det.
    -Mycket bra, tycker jag.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Metoo, gäller det verkligen mig?

Avsnitt 1 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Musse Hasselvalls alter ego, PK-mannen, tycker själv att han kommit väldigt långt i sin medvetenhet kring normer och jämlikhet efter förra säsongen. Att han rent av är fullärd. Men nu får han träffa Hilda, en gymnasieelev som var med och startade #räckupphanden, ett upprop om sexuella övergrepp och trakasserier i skolan. Hon får honom att tänka ett varv till kring sina egna värderingar och vart de kan leda. Vi får också metoo-historik och en kort scen om vad som kan hända i en bar.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper, Värdegrund > Genus och jämställdhet
Ämnesord:
Genusfrågor, Jämställdhet, Kvinnosyn, Könsroller, Samhällsvetenskap, Sexuella trakasserier, Skolans socialpsykologi, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9, GymnasieskolaGymnasieskola

Alla program i PK-mannen

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Livet som macho

Avsnitt 1 av 6

Musse Hasselvall försöker förklara för sina kompisar på boxningsklubben vad normkritik är och att en mansnorm råder bland dem. Är det till exempel okej att de kallar varandra för kärring eller bög när det går dåligt? För att bättre förstå hur mansnormer kan påverka träffar Musse Anton Hysén som är en av få öppet homosexuella killar i fotbollsvärlden. Han berättar om hur han påverkats av att ständigt få höra bög som skällsord. Men vad är egentligen mans- eller maskulinitetsnormer? Luis Lineo förklarar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Får man säga handikappad?

Avsnitt 2 av 6

Musse Hasselvall ska ta reda på hur personer med normbrytande funktionsvariation blir bemötta i samhället. Han besöker Förbundet unga rörelsehindrade och ordförande Björn Kellerman Häll berättar för Musse vilka ord och begrepp han bör använda och vilka frågor han bör undvika att ställa. Musse möter Samsey Saine för att prata om hans upplevelser av att leva med en funktionsnedsättning. Dessutom förklarar forskaren Christine Bylund vad funktionsnormen är och vad som kan hända om man inte passar in i den.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Hur ser en svensk ut?

Avsnitt 3 av 6

Musse Hasselvall träffar några av sina vänner som upplevt att få sin svenskhet ifrågasatt. Även Musse har påpekat för dem att de inte tillhör svensknormen. Det gjorde Senan, Sascha och Tonton arga. För att gottgöra dem bjuder Musse ut dem på middag. Musse möter också ståuppkomikern Shanthi Rydwall-Menon som berättar hur det var att växa upp på Värmdö i Stockholms skärgård och vara den enda personen som rasifierades. Och författaren Qaisar Mahmood reder ut begreppet svensknorm.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Ibland skrattar jag åt bögskämt

Avsnitt 4 av 6

Musse Hasselvall hälsar på hos sin kompis Apollo för att reda ut en gammal konflikt. Apollo ville börja träna MMA och Musse tyckte att han skulle komma ut som homosexuell på klubben innan han började träna. Apollo tog illa upp och Musse försöker förstå varför. Han åker också till Göteborg och träffar Caroline Eriksson som är funkisaktivist och queer. De pratar heteronorm och hur den även begränsar homosexuella. Anna Adeniji förklarar vad heteronorm är.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Är tjock lika med ful?

Avsnitt 5 av 6

Musse Hasselvall pratar med Cassandra Klatzkow som använder sociala medier till att motverka kroppshat. Något som hon själv lidit av nästan hela sitt liv. Enligt Cassandra är pressen på tjejer att uppfylla utseendenormer fortfarande starkare än den är för killar. Medieforskaren Anja Hirdman ger oss historiken bakom kroppsfixering hos kvinnor och analyserar varför sociala medier är överfyllda av kvinnokroppar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Ska jag säga hen eller den?

Avsnitt 6 av 6

Musse Hasselvall drabbas av normkritisk utmattning och börjar tycka att det är svårt att göra rätt hela tiden. Inför en intervju med en transperson blir han nervös och söker stöd hos sin kompis Isabelle som jobbar med transfrågor på RFSL. Musse hälsar på hos Robin Aronsson som är transkille. De pratar om känslan att vara född i fel kropp och att det behövs fler positiva skildringar av transpersoner. Sexualupplysaren Zafire Vrba förklarar begreppen binär, cis och transsexuell. Vi besöker dessutom The Cis-office där alla är extremt fixerade vid att visa sin könstillhörighet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Metoo, gäller det verkligen mig?

Avsnitt 1 av 6

Musse Hasselvalls alter ego, PK-mannen, tycker själv att han kommit väldigt långt i sin medvetenhet kring normer och jämlikhet efter förra säsongen. Att han rent av är fullärd. Men nu får han träffa Hilda, en gymnasieelev som var med och startade #räckupphanden, ett upprop om sexuella övergrepp och trakasserier i skolan. Hon får honom att tänka ett varv till kring sina egna värderingar och vart de kan leda. Vi får också metoo-historik och en kort scen om vad som kan hända i en bar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Där jag bor finns ingen arbetarklass

Avsnitt 2 av 6

Musse hamnar i dispyt med sin kompis Senan om deras olika bakgrunder. Senan menar att han som arbetarklasskille från en utsatt förort inte haft samma förutsättningar som Musse. Musse själv ifrågasätter om arbetarklassen ens finns längre? De två påbörjar en resa genom Stockholms segregerade bostadsområden.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

En duktig ateist

Avsnitt 3 av 6

Musse tycker själv att han är tolerant och öppen inför andras tro, men egentligen vet han inte så mycket om religioner och deras betydelse för människor. Han följer med sin kompis Vatche till en armenisk gudstjänst. Efteråt blir de irriterade på varandra. Musse beskyller Vachte för att vara en hycklare och Vachte tycker att Musse är okunnig och taktlös. Vi får också höra ett faktainslag om sekularitetsnormen och en sketch där en tonårsdotter "kommer ut" som religiös i ateistisk familj.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Är lantisar inskränkta?

Avsnitt 4 av 6

Musse och Senan åker till Mellerud som fått utmärkelsen Årets håla 2016. På vägen dit blottar de inbitna stockholmarna sina fördomar om landsbygden. Främst att folk är fördomsfulla och ofta rasister. De träffar Petter som driver en ungdomsgård och som håller på att lära sig arabiska. De hänger med mellerudsbor och testar Mellerud special, våffla med korv, mos och lingonsylt. Dessutom faktainslag om storstadsnormen, och sketch om fördomar som nollåttor och lantisar kan ha om varandra.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Metoo - vägen till insikt

Avsnitt 5 av 6

Musse tror att det mest är unga killar som kan ha ett problematiskt beteende. Han åker till Finspång och möter Rogerio, en 19-årig kille som var med och startade Locker room talk. Det är en ideell förening som pratar med unga killar i idrottsvärlden om schyssta värderingar och jämlikhet. Rogerio tycker att Musse måste bli medveten om sina egna misstag innan han kan bli en bra förebild. Musses mamma säger att Musse är macho - men bra på att dölja det. Det är dags för PK-mannen att börja sin resa mot att bottna på riktigt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Metoo och jag

Avsnitt 6 av 6

Ett år efter metoo ställer sig Musse Hasselvall frågan hur han egentligen är som man. Är han jämlik på riktigt eller poserar han bara för att plocka poäng? Han försöker en ny strategi - att prata med kvinnor. Men det går inte som han tänkt. Hans sista halmstrå är hans egen mamma, Elisabeth. Tycker hon att han är en jämlik person? Hennes svar får honom att inse att han har lite att jobba på. Programmet är en omarbetad version av avsnitten Metoo, gäller det verkligen mig? och Metoo - vägen till insikt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Gymnasieångest

Att välja det jag borde eller det jag vill

Möt Victoria och Joatin som arbetar som systemutvecklare, men valde helt olika vägar för att nå dit. Hur vet man att man valt rätt gymnasium och rätt program? Coacherna Beri Gerwise och Fares Hamed svarar. I Solskensskolan får eleverna prova på forumspel om sin egen framtid.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Romane gindora

Te ansoristo jek raklasa vai chejasa?

"Jag gillar en tjej som inte är romsk, jag är jättekär i henne. Men mina föräldrar säger att jag ska gifta mig innanför den romska gruppen. Ska jag lyssna på mina känslor eller på mina föräldrar?" Panelen diskuterar kärlek och tankar kring hur det skulle vara om man inte gifter sig med en rom.