Titta

Makeriet

Makeriet

Om Makeriet

I Makeriet kombineras teknik, kreativitet och slöjd. Programledarna Arantxa Álvares och Erik Rosales utforskar teknikens värld med digital slöjd och skapar och uppfinner tillsammans med barnen som besöker dem i verkstaden. De använder sig av allt från återvunnet material och gammalt skrot till digital teknik. På vägen lär de sig om mekanismerna bakom sina uppfinningar - som till exempel elektricitet, hydraulik och sensorer. Här skapar vuxna och barn tillsammans. Utgångspunkten är gör-det-själv-skapande och Maker-rörelsen.

Till första programmet

Makeriet : InnovationMaterialDela
  1. Vad har rymdingenjörer, konstnärer,
    slöjdlärare och barn gemensamt?

  2. Jo, allt fler kallar sig för makers.

  3. Maker är ett engelskt ord
    för skapare.

  4. Det är vad en maker gör: Skapar saker
    med olika verktyg och material.

  5. En maker använder allt från trä, tyg
    och plast till digital teknik.

  6. Ofta kan man återanvända material
    eller bygga saker av gammalt skrot.

  7. Det viktigaste är att man har roligt
    och testar nya saker.

  8. Jag heter Arantxa. Det här är Erik.

  9. Han är en av de mest påhittiga
    jag känner. En riktig maker-

  10. -med sitt helt egna "makerspace".
    Välkommen in i Makeriet!

  11. Jaha...

  12. Skulle vi inte kunna...typ...

  13. Nej.

  14. Vi kan inte vara på Makeriet
    och inte göra nånting.

  15. -Klara, har du nån idé?
    -Kan vi inte bygga vad som helst?

  16. Alltså, vi...

  17. Vi kan göra en lek. Den kan heta
    Makeriet-leken till exempel.

  18. -Man behöver en hatt.
    -Jag har ingen hatt.

  19. Eller en bunke. Vad som helst som kan
    ha lappar med tre olika färger i sig.

  20. Sen skriver man på varje lapp
    en pryl, en plats-

  21. -och nåt som den kan göra.

  22. Om man tar en plats
    skulle det kunna vara rymden.

  23. Sak skulle kunna vara en penna.
    Och att den ska kunna spela musik.

  24. Sen blandar vi dem häri.

  25. Sen plockar vi upp dem,
    så blir det en mix av våra idéer.

  26. Som en kombination av
    alla våra hjärnor. Det blir toppen!

  27. -Ska vi inte göra grejerna också?
    -Vi kör igång!

  28. Grön: pryl. Rosa: plats.
    Blå: nånting den utför.

  29. -Kom igen nu, då!
    -Ja...

  30. -Alla klara?
    -Jag blev precis klar.

  31. Vilken guldgruva av idéer!
    Från inga idéer till oändligt många.

  32. -Jag gillar den här leken.
    -Okej.

  33. Du får den stora äran att dra tre
    lappar och bestämma vad vi ska bygga.

  34. -Godismaskin.
    -Rosa är platsen.

  35. -Stan.
    -Godismaskin på stan.

  36. Vad ska den göra?
    Skateboardsåkande.

  37. En skateboardsåkande godismaskin
    på stan.

  38. Jag har inte sett många såna.

  39. -Vi måste bygga maskinen också.
    -Det är det roliga med den här leken.

  40. Man vet inte vad det ska bli.

  41. -Vi kan väl gå till förrådet och se.
    -Kom med här!

  42. -Yes, tackar!
    -Det här är alltså förrådet.

  43. -Coolt! Mycket saker.
    -Oavsett hur den kommer att se ut...

  44. ...så behöver den pyntas.
    Vi börjar med vår fina pyntlåda.

  45. -"Lookie lookie"! Tuggummin.
    -Att du har sånt här! Underbart!

  46. Man ska kunna snaska. Sen tänker jag
    att vi ska ha nån kartong.

  47. -Den här?
    -Skokartong funkar jättebra.

  48. Vi kan ha den som en bas
    för själva godismaskinen.

  49. Kugghjul, och kanske om man tar
    en sån här gammal petflaska.

  50. Ska vi inte ha en skateboard som den
    kan åka på? Finns det nån sån här?

  51. -Jag har...
    -Imponerande i så fall.

  52. Det är ingen proffs-skateboard.
    Jag har inte kommit så långt.

  53. -Vi kan ha den i dag i alla fall.
    -Har vi allt vi behöver nu?

  54. -Det tycker jag.
    -Då går vi tillbaka.

  55. Vi har plockat på oss
    en massa grejer.

  56. Vi har tuggummin,
    skateboard, kugghjul, skokartong.

  57. Vi har en såg och en petflaska.

  58. Och inte att förglömma: en bit trä.

  59. Jag fattar inte
    exakt hur det här ska funka.

  60. Jag kan göra en liten skiss.

  61. Vi har en flaska här uppe.

  62. Nere här tänker jag
    att man kanske kan såga till-

  63. -typ en rund skiva i trä
    med små hål.

  64. Sen ska vi försöka få den här
    att snurra.

  65. Sen gör vi hål
    i vår fina skokartong också.

  66. När hålen går över
    de andra hålen som är i kartongen-

  67. -så ramlar
    de här goda tuggummina ner här.

  68. Om jag visar med min hand. Det öppnas
    upp, så tuggummit ramlar ner.

  69. -Exakt så! Och viktigast av allt...
    -En skateboard!

  70. -Hur tar den sig fram?
    -Du får dra en osynlig tråd.

  71. -Är det osynlig på riktigt?
    -Fiskelina...

  72. -Exakt, bra!
    -Då är det bara att sätta igång.

  73. Jag tänker att vi helt och hållet
    har innoverat skateboarden härmed.

  74. -Vad betyder innovera?
    -Genom att lägga till godisautomat...

  75. ...så har vi gjort nåt
    som inte fanns förut.

  76. Man kan säga att innovation är
    att man skapar nåt helt nytt.

  77. Innovation och kreativitet
    är lite svåra ord-

  78. -som man
    skulle kunna översätta med lek-

  79. -där inget är omöjligt
    och där det inte finns några fel.

  80. Ju fler vi är i leken och ju fler
    sätt att tänka som ingår i leken-

  81. -så kommer uppfinningen och sagan
    vi leker fram, bli nåt fantastiskt.

  82. Nåt vi
    inte hade tänkt oss från början.

  83. Vi kan fylla i varandras påhitt
    med nya påhitt.

  84. Bara vi låter fantasin vara drivande.
    Alla kan bli uppfinnare-

  85. -om vi uppmuntrar varandras försök.

  86. Nån gång i tiden så var det vi i dag
    tycker är möjligt, nånting omöjligt.

  87. Edison, som uppfann glödlampan,
    behövde göra tusen glödlampstester-

  88. -som inte fungerade, innan han visste
    hur han skulle få en lampa att lysa.

  89. Vi försöker att hitta mitten på
    den här. Om man tar en penna...

  90. -En penna.
    -Ja, absolut.

  91. Sen håller du den bara still.
    Det här blir jättebra. Perfekt!

  92. -Då ska vi klippa med saxen.
    -Var försiktig med saxen...

  93. ...så du inte slinter på plasten,
    för den är rätt hal.

  94. Boom! Det blir superbra.

  95. Nu ska vi göra träskivan
    som godiset ska ramla igenom.

  96. Vi ritar en ring
    med samma mått som flaskan.

  97. Flaskan är instabil, så vi tar ett
    lock i rätt storlek. Dags att såga.

  98. När man använder sågar
    så frågar man alltid en vuxen.

  99. Ska man använda en sån här är det
    viktigt att skydda hörseln. - Du...

  100. Det där löser jag! Ge mig en sekund.

  101. Här, du! Det finns inget
    som inte lite tejp kan fixa.

  102. Ja, som nya kåpor!

  103. -Det här går ju bra!
    -Va?!

  104. Det går bra!

  105. Där har vi det! Vi ska mäta ut mitten
    på den för att få igenom en rundstav.

  106. -Om du mäter hur lång den är.
    -Den är åtta centimeter lång.

  107. Så mitten borde väl då vara fyra.

  108. -Vi kan borra rätt igenom här.
    -En borr.

  109. -Alltså, ni två!
    -Kan inte du hålla bort mitt hår?

  110. Smart,
    så det inte fastnar i maskinen.

  111. Vi borrar ett hål i mitten.

  112. Sen gör vi fyra större hål på sidorna
    för själva godiset.

  113. Så där, då har vi borrat fyra hål,
    så att tuggummit kan...passera.

  114. Hur får vi folk att förstå
    att de får ta godis?

  115. Vi kan ha en högtalare
    på skateboarden som berättar:

  116. "Kom och ta! Gratis!" Jag tror att
    jag har en högtalare. Vi kan testa.

  117. -Vi gör klart med kugghjulet.
    -Superbra.

  118. Då tar vi rundstaven igenom här.

  119. Sen är du redo med limpistolen.
    Jättebra.

  120. Nu fattar man att tuggummit
    går igenom skokartongen-

  121. -och träbiten.

  122. Sen limmar vi fast kugghjulet. Så.

  123. Då ska den här sitta så tajt
    som möjligt med själva kugghjulet.

  124. -Vi testar med ett tuggummi.
    -Det tycker jag med.

  125. Funkar det? Kommer den ner i hålet?

  126. Det funkar! Det ser inte kul ut med
    bara en skokartong och ett tuggummi.

  127. -Hur ska vi lösa det här?
    -Vi bygger ramp eller rör till hålet.

  128. -Okej.
    -Du hittade högtalare.

  129. -Ja, och nåt att spela ifrån.
    -Så här kan jag säga... Japp!

  130. Klara kom på en riktigt bra idé
    med en typ av ramp.

  131. Så här. Vi tog en toarulle, klippte
    av den och satte ett stöd under-

  132. -på ett till lock. Så de
    kommer in här, ut där och ner i den.

  133. -Sen kan vi ta dem här.
    -Det är så snyggt!

  134. En riktig maker! Jag är glad
    att du är här och löser problem.

  135. -Men nu är det dags för...
    -...pyntet!

  136. Vad fin den blev! Tuggummin på den.

  137. På den här sidan
    kan vi skriva, med piprensare, GODIS.

  138. -Ja! Och sen limmar vi lite.
    -Ja, så den verkligen sitter ihop.

  139. -Den passar!
    -Så snyggt!

  140. Jag kan inte fatta att tidigare i dag
    så hade vi inga idéer.

  141. Sen kom du på Makeriets lek.

  142. Och nu har vi en skateboardsåkande
    godismaskin som vi ska testa på stan.

  143. Spännande!

  144. Okej. Kom och ta gratis tuggummin
    från Makeriets tuggummimaskin!

  145. -Din röst är så bra för det här.
    -Verkligen! De lockas ju.

  146. -Hon fattade att man vrider där.
    -Kom och ta!

  147. Ja, de kanske vill.

  148. -Snyggt!
    -Makeriets tuggummimaskin!

  149. -Stoppa för den där tjejen.
    -Ja, hon kanske vill.

  150. Gratis, allihop! Kom och ta!

  151. Gratis tuggummin
    från Makeriets tuggummimaskin!

  152. Åååh hej! Så sjukt bra jobbat!

  153. Textning: Helena Lindén
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Innovation

Avsnitt 8 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Innovation betyder "ny idé", och i säsongens sista Makeriet skapar Erik och Arantxa en ny lek - "Makerietleken", tillsammans med Klara som är på besök. I leken hjälps man åt att komma på nya saker tillsammans och sedan är det bara det roligaste kvar - att bygga.

Ämnen:
Slöjd, Teknik
Ämnesord:
Industri, Kommunikationer, Konsthantverk, Lekar, Pyssel, Teknik, Uppfinningar, Återanvändning
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Makeriet

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Programmering

Avsnitt 1 av 8

Kan man få en zucchini att spela musik? Ja, om man kopplar den till ett microchip! I det här avsnittet tittar Erik och Arantxa närmare på programmering, och när Jack kommer till Makeriet full av idéer till olika musikinstrument, går det snart att sätta ihop en hel orkester.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Hydraulik

Avsnitt 2 av 8

Med några sprutor och slangar förklaras det svåra ordet hydraulik, och sedan är det bara att utforska hur roligt och användbart hydraulik kan vara för en "maker". Tillsammans med Sasha och Younes bygger Erik och Arantxa en lyftkran som går att styra med hjälp av ett slutet vattensystem.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Dimensioner

Avsnitt 3 av 8

Vad är egentligen dimensioner - och vad händer när man går från två till tre dimensioner? Erik demonstrerar hur en 3D-skrivare fungerar, och Rita visar hur enkelt man kan bygga tredimensionellt med vanliga pärlor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Robotar

Avsnitt 4 av 8

Om maker-kulturen hade en egen maskot vore det nog tramsboten. En liten robot som byggs av en enkel motor och saker man har hemma och vars enda syfte är att vara kul att bygga. I det här avsnittet av Makeriet bygger Erik och Arantxa en hel städpatrull av tramsbotar tillsammans med Elsa och Inez.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Enkla maskiner

Avsnitt 5 av 8

Enkla maskiner är kanske inte alltid så enkelt som namnet påstår, men de finns precis överallt omkring oss - tänk bara på gungbrädan, rutschkanan och cykelhjulet. Ester, Tuva och Benjamin kommer till Makeriet för att göra en rolig hamstervärld och det blir ett helt tivoli byggt av enkla maskiner.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Sensorer

Avsnitt 6 av 8

Greta och Gustav kommer till Makeriet med varsitt spel som de har byggt. Erik och Arantxa blir så inspirerade att de också bygger ett spel tillsammans - sensorspelet. Men vad är egentligen sensorer, och hur fungerar de?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Elektricitet

Avsnitt 7 av 8

I det här avsnittet av Makeriet uppfinner Erik och Arantxa det nya ordet Makabärer - teknik som man kan bära på kroppen. Tillsammans med Alegra och Sahara skapar de lysande kläder och lär sig mer om elektricitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Innovation

Avsnitt 8 av 8

Innovation betyder "ny idé", och i säsongens sista Makeriet skapar Erik och Arantxa en ny lek - "Makerietleken", tillsammans med Klara som är på besök. I leken hjälps man åt att komma på nya saker tillsammans och sedan är det bara det roligaste kvar - att bygga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Livet i Mattelandet - teckenspråkstolkat

Mäta

Antikexperten Sergel kommer till Sifferverkstan. Han har med sig en lång och vacker men trasig talrad som han vill ha lagad. Det kommer en ledsen nyckelpiga till Räknebageriet. Måttsocken får problem när en äventyrare kommer in på Geometribanken. Vad är det för blixtrande månghörning som ligger i hans ryggsäck?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Elektricitet

Vad skulle hända om all elektricitet försvann? Och hur var det förr, när det inte fanns någon elektricitet? Amen Ainalem stänger av elen i hela Sverige och Laura Wihlborg letar febrilt efter ett ställe att ladda sin telefon.