Titta

Om evolution - lulesamiska

Om evolution - lulesamiska

Om Om evolution - lulesamiska

Vad är en art? Vem var Charles Darwin? Varför förändras djur med tiden och varför överlever vissa djur medan andra dör? Vi lär oss om arterna och deras uppkomst, om evolution, fossiler och jordens historia.

Till första programmet

Om evolution - lulesamiska : Konkurrens och ödlorDela
  1. Fåglar med olika näbbar,
    öar långt ut i havet-

  2. -forskare, sköldpaddor och teorier.

  3. Det handlar om evolution, om orden
    som förklarar vad det handlar om.

  4. Evolution betyder förändring.

  5. Men evolution i naturen,
    hur fungerar det?

  6. Det där att djur och växter
    förändras med tiden.

  7. Vi letar efter spår av evolution
    på den plats-

  8. -där en gång naturforskaren Charles
    Darwin funderade på djurs utveckling.

  9. På Galapagos såg Darwin
    små skillnader på djur - variationer.

  10. Han insåg att om djur eller växter
    ska förändras - genomgå en evolution-

  11. -behövs de där små skillnaderna,
    variationerna-

  12. -och så måste de gå i arv
    till ungarna.

  13. Det här handlar även om Darwin,
    som skrev boken-

  14. -om att arter utvecklas och
    förändras, för 150 år sedan.

  15. I den skriver han att variation
    behövs för att evolution ska ske.

  16. Den bästa varianten sållas fram-

  17. -den med bäst variation
    just nu och här.

  18. Darwin kallade det "survival of
    the fittest" - ett jättekänt citat.

  19. Den bästa överlever, men många
    tror att den starkaste överlever.

  20. Det är fel. Man behöver inte
    vara stark eller slåss hela dagarna.

  21. Det handlar bara om att överleva
    och få ungar.

  22. Den med flest barnbarn sprider sina
    gener på den platsen och vinner.

  23. Oj! Oj, oj, oj!

  24. Här hade det varit bra om var snabb.

  25. Hoppsan, nu var det bra
    att inte vara så snabb.

  26. Konkurrensen gör att några dör
    och några överlever.

  27. Det var det här Darwin funderade på
    efter resan till Stilla havet.

  28. Finns det konkurrens, brist på något,
    som mat eller någon att para sig med-

  29. -bra platser att bo på och gömma sig,
    då räcker det inte till alla.

  30. Några försvinner.

  31. De för inte sina
    gener, anlag och egenskaper vidare.

  32. De dör och hela deras släkt tar slut.

  33. Den variation de hade fungerade inte
    just nu och här.

  34. De silas, sorteras, selekteras bort.

  35. Eller så finns det en annan chans
    när det är ont om något.

  36. De där olikheterna, variationerna.

  37. De olika egenskaper som gömt sig
    i generna. Då kan det bli så här.

  38. Några små finkar blåste ut till en ö.

  39. Oj, vad många fåglar det blev
    på den lilla ön!

  40. Trångt och konkurrens om mat,
    alla äter frön.

  41. Utom den där med smal näbb
    som kan pilla ut goda kryp ur hål.

  42. Och den med så stark näbb att
    han kan knäcka tjocka nötter. Smart.

  43. Nötknäckarnäbben var ärftlig.
    Insektspillarnäbben var ärftlig.

  44. Flera olika jobb på samma ö-

  45. -men efter lång tid
    har de blivit olika arter-

  46. -som inte riktigt
    känner varandra längre.

  47. I finkarnas gener fanns en möjlighet-

  48. -att få tjock näbb, kort, lång, smal.

  49. De som satsar på ett käk, som
    insekter, har smala pincettnäbbar-

  50. -därför att ungar i den släkten
    med smala näbbar-

  51. -har haft störst chans
    att nå vuxen ålder-

  52. -för de har fått mat.

  53. Bland de här ödlorna har det
    skett en selektion. Ett tufft urval.

  54. Deras släktingar
    var nämligen gröna och levde i träd.

  55. Där satt de och åt frukt
    och hade det bra.

  56. Men här ute kämpar kusinerna mot
    havet. Det enda ätbara är sjögräs.

  57. Här skulle en ärtgrön leguan
    bli väldigt synlig för en rovfågel.

  58. De syns i sanden, men de behöver
    värma sig, så det får de ta.

  59. Men hur blev de svarta?
    Och varför nyser de?

  60. Gröna leguanödlor hamnade i havet.
    De flöt ut till otrevliga vulkanöar.

  61. De mörkaste kunde gömma sig
    på svarta klippor.

  62. Ju mörkare, desto osynligare.
    Generation efter generation.

  63. Det är salt i maten också - blä.

  64. De som kunde nysa ut salt och inte
    syntes så bra fick flest ungar.

  65. Och barnbarn. Och barnbarnsbarn.
    De andra var ju döda.

  66. Det tog ett par miljoner år
    att bli svarta och nysande.

  67. Fortfarande syns det gröna
    på en del av dem där ute på öarna.

  68. Andra leguaner åt kaktusar i stället.
    Det gick det också.

  69. Men på de öarna är det bättre
    att likna en övermogen kaktus.

  70. Det är rätt snyggt med gult också.
    Det tycker ödledamerna.

  71. Det var mycket prat om Galapagos.
    Vad är intressant med de öarna?

  72. Men det får bli en annan gång.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Konkurrens och ödlor

Avsnitt 3 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Varför överlever vissa djur och växter medan andra dör? Vi lär oss om hur djur och växter konkurrerar med varandra för att överleva. Det leder till att några dör och några överlever. Det kan även leda till att en djur- eller växtgrupp långsamt förändras.

Ämnen:
Biologi > Evolution, Modersmål och minoritetsspråk > Samiska
Ämnesord:
Artbildning , Arter (biologi), Biologi, Evolution (biologi), Naturligt urval , Naturvetenskap, Utvecklingslära
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Om evolution - lulesamiska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - lulesamiska

Charles och arternas uppkomst

Avsnitt 1 av 5

Vad är en art? Vem var Charles Darwin? Och vad har arter och Charles med varandra att göra? Vi lär oss om arterna och deras uppkomst.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - lulesamiska

Variation och sköldpaddor

Avsnitt 2 av 5

Varför förändras djur med tiden? Och vad krävs för att djuren ska förändras? Vi lär oss att om djur ska kunna utvecklas och förändras med tiden krävs att de är lite olika. Det krävs även att djurets olikheter är positiva för dess överlevnad, och att olikheterna är ärftliga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - lulesamiska

Konkurrens och ödlor

Avsnitt 3 av 5

Varför överlever vissa djur och växter medan andra dör? Vi lär oss om hur djur och växter konkurrerar med varandra för att överleva. Det leder till att några dör och några överlever. Det kan även leda till att en djur- eller växtgrupp långsamt förändras.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - lulesamiska

Galapagos och snygga hanar

Avsnitt 4 av 5

Vilken plats på jorden har haft stor betydelse för vad vi vet om evolutionen? Vi lär oss om Galapagosöarna och djuren som lever där. Galapagos är den ö-grupp där Charles Darwin studerade djur och fick inspiration till sin vetenskapliga revolution.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - lulesamiska

Dinosaurier, tid och fossil

Avsnitt 5 av 5

Hur var jorden innan människornas tid? Vilka djur och växter fanns då? Vi lär oss om jordens historia och hur djur och växter förändrats med tiden.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Hur vet trädet att det är höst?

Nästan exakt samma dag varje år börjar aspens löv att gulna. Men olika aspar väljer olika dagar. Hur går det till? Stefan Jansson, professor i växters cell- och molekylärbiologi, berättar för mellanstadieelever om trädens gener. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Umeå universitet och SLU.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hamnskiftarens resa

Halland, Västergötland, Bohuslän

Del 4 av 11: Gudens spjut. Med Bysens yxa och trollens ormskinn i ryggsäcken tar sig Jim och Ayla vidare. "Längst bort i väst" har trollen sagt att boken ska finnas. Efter en lång vandring når de havet. Jim förvandlar sig till en pilgrimsfalk, men flyger vilse och hamnar i klorna på fiskmåsar i Göteborgs hamn. Att vara hamnskiftare kan vara farligt, ingen vet ju hur länge förvandlingen sitter i.

Fråga oss