Titta

Om evolution - syntolkat

Om evolution - syntolkat

Om Om evolution - syntolkat

Vad är en art? Vem var Charles Darwin? Varför förändras djur med tiden och varför överlever vissa djur medan andra dör? Vi lär oss om arterna och deras uppkomst, om evolution, fossiler och jordens historia.

Till första programmet

Om evolution - syntolkat : Charles och arternas uppkomstDela
  1. Sköldpaddor, finkar,
    gamla gubbar och dinosaurier.

  2. Det ska handla om vad evolution är
    och hur det fungerar.

  3. Det finns många begrepp.

  4. Ord som dyker upp
    när man pratar om evolution.

  5. Vad betyder de?

  6. Nu ska vi leta efter evolution
    på många sätt och på många ställen.

  7. Förr. Och nu.

  8. Själva ordet evolution
    betyder förändring.

  9. Att nåt ändras över tid. Men hur?

  10. Och varför?

  11. Det finns inget mål, inget slut.
    Det bara pågår.

  12. En massa ändringar
    av växter och djur.

  13. Men kanske inte just så där.

  14. Man kan säga
    att ordet evolution fick fart-

  15. -på en ögrupp utanför Ecuadors kust.
    Långt ute i Stilla havet.

  16. Man kan i alla fall säga
    att tanken på evolution som begrepp-

  17. -utvecklades efter att en ung man
    råkat vara här.

  18. Han som senare för första gången
    i historien beskrev-

  19. -hur det kan fungera
    med evolution av växter och djur.

  20. Han var här 1835.

  21. Han blev forskare här och på resan
    hit med ett forskningsfartyg.

  22. Han såg mycket konstigt att fundera
    på. Det fortsatte han med hela livet.

  23. Den person som skrev
    en av världens mest omtalade böcker-

  24. -hette Charles. Charles Darwin.

  25. Jag hade en mamma, en pappa
    och flera syskon.

  26. Jag hade tråkigt i skolan,
    och samlade hellre djur och stenar.

  27. Min bror och jag smet iväg
    och lekte kemilabb. Det var roligare.

  28. Pappa var arg för det. Han sa att
    jag skulle bli doktor, som han själv.

  29. Jag och min bror pluggade
    i Edinburgh. Eller han pluggade.

  30. Inte jag.

  31. Jag hoppade av läkarutbildningen.
    Pappa sa "präst" i stället.

  32. Nytt universitet.

  33. Jag blev klar i Cambridge.

  34. Men jag slapp bli präst,
    för jag fick ett erbjudande.

  35. Skeppet Beagle. Jag skulle bli kompis
    med kaptenen och titta på stenar.

  36. Jag åkte i nästan fem år.
    Runt Sydamerika.

  37. Tittade på sten
    och fåglar och sköldpaddor.

  38. Jag kom på idéer
    hur djur kunde utvecklas ur varandra.

  39. Jag kom hem till England.
    Gifte mig med min kusin Emma.

  40. Fick många barn. Jag var sjuk.

  41. Forskade, skrev min stora bok
    om arternas uppkomst i tjugo år.

  42. Skippade Gud.

  43. En annan forskare skrev ett brev
    med min evolutionsteori också.

  44. Skrev snabbt klart.

  45. Blev väldigt känd.

  46. Väldigt, väldigt, väldigt känd.

  47. Jag är visst ännu mer känd
    150 år senare.

  48. Men det vet jag ju inget om.

  49. Darwins hus utanför London
    finns kvar som museum.

  50. Han tillbringade mycket tid där med
    sin forskning, barnen och familjen.

  51. Här skrev han
    på sin bok om arternas uppkomst.

  52. Den berömda boken
    som var lite svårt att skriva.

  53. Den första boken han skrev,
    reseskildringen från Beagle-resan-

  54. -och allt märkvärdigt han sett,
    alla konstiga djur som fick namn-

  55. -blev en jättesuccé.

  56. Men så var det
    den där boken om evolutionen.

  57. Den tog lite tid,
    för den skulle kunna leda till bråk.

  58. Han förstod ju det.

  59. Och visst blev han hånad ibland.

  60. Hans stora erkännande kom senare-

  61. -när man förstod mer om
    hur hans teorier verkligen fungerar.

  62. På 1800-talet hakade man upp sig på
    att människor skulle ha utvecklats.

  63. Det stämde ju inte med Bibeln.

  64. Frågan hur en art blir en annan art
    var också svår.

  65. Finns det mellanformer?
    Vad är egentligen en art?

  66. Det är ett begrepp. Art.

  67. En art. Människor bestämmer
    att det är ett djur eller en växt-

  68. -som är lite olik en annan sort.

  69. Den håller sig för sig själv.

  70. Kanske lever den i bergen?

  71. När släktingen lever på stranden.

  72. Arten får bara barn och barnbarn
    med sina artkompisar.

  73. Om den träffar sin nära släkt
    från stranden, så... "Vem är du?"

  74. Om de skulle få en unge, en hybrid,
    skulle den inte få några barn.

  75. Individer från två olika arter
    får inga barnbarn tillsammans.

  76. Så kan man säga.

  77. Det är alltså människor som bestämmer
    vad som ska kallas för en art.

  78. Djur bryr sig inte om det begreppet.

  79. Hur blir en art en annan?

  80. Har det funnits andra sorters
    människor? Nu finns bara en art.

  81. Jo, men det har funnits många fler,
    även av våra släktingar.

  82. En annan art har funnits
    samtidigt som oss. Hur försvann de?

  83. Vi homo sapiens kan ha jagat
    och dödat neandertalare.

  84. Vi kan också ha konkurrerat ut dem.

  85. Konkurrera, konkurrens.
    Nästa viktiga evolutionsord.

  86. Det ordet får komma tillbaka
    i ett annat program.

  87. Textning: Johannes Hansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Charles och arternas uppkomst

Avsnitt 1 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad är en art? Vem var Charles Darwin? Och vad har arter och Charles med varandra att göra? Vi lär oss om arterna och deras uppkomst.

Ämnen:
Biologi > Evolution
Ämnesord:
Artbildning , Arter (biologi) , Biologi, Darwin, Charles, 1809-1882, Evolution (biologi), Naturligt urval , Naturvetenskap, Utvecklingslära
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Om evolution - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - syntolkat

Charles och arternas uppkomst

Avsnitt 1 av 5

Vad är en art? Vem var Charles Darwin? Och vad har arter och Charles med varandra att göra? Vi lär oss om arterna och deras uppkomst.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - syntolkat

Variation och sköldpaddor

Avsnitt 2 av 5

Varför förändras djur med tiden? Och vad krävs för att djuren ska förändras? Vi lär oss att om djur ska kunna utvecklas och förändras med tiden krävs att de är lite olika. Det krävs även att djurets olikheter är positiva för dess överlevnad, och att olikheterna är ärftliga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - syntolkat

Konkurrens och ödlor

Avsnitt 3 av 5

Varför överlever vissa djur och växter medan andra dör? Vi lär oss om hur djur och växter konkurrerar med varandra för att överleva. Det leder till att några dör och några överlever. Det kan även leda till att en djur- eller växtgrupp långsamt förändras.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - syntolkat

Galapagos och snygga hanar

Avsnitt 4 av 5

Vilken plats på jorden har haft stor betydelse för vad vi vet om evolutionen? Vi lär oss om Galapagosöarna och djuren som lever där. Galapagos är den ö-grupp där Charles Darwin studerade djur och fick inspiration till sin vetenskapliga revolution.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - syntolkat

Dinosaurier, tid och fossil

Avsnitt 5 av 5

Hur var jorden innan människornas tid? Vilka djur och växter fanns då? Vi lär oss om jordens historia och hur djur och växter förändrats med tiden.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Din kropp - romani chib/arli

Huden

Visste du att huden är kroppens största organ? Den är lika stor som ett lakan om man skulle vika ut den. Inbäddade i hudens olika lager finner man en hel del viktiga och finurliga saker såsom känselceller, hårsäckar och fettceller.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Spelet om hjärnan

Minnet

Del 1 av 5. David och Emma börjar spela dataspelet Brains League. Med sina avtarer, Ursus och Lynx ska de försöka ta sig från nivå 1 till nivå 5. Men de får genast problem och tvingas använda en livlina. De ringer jourhavande hjärnforskare och ber om råd. Hur ska avatarerna hitta till minnet och hippocampus? Lyckas de att lösa den kluriga uppgiften?

Fråga oss