Lyssna

NPF-podden

NPF-podden

Om NPF-podden

För alla som är intresserade av frågor som rör barn med neuropsykiatriska diagnoser. Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på frågor och ger handledning om hur man kan hjälpa barn med särskilda behov.

Till första programmet

NPF-podden : Tonåring som vill bestämma självDela
  1. En mamma frågar experterna
    hur hon kan hjälpa sin dotter-

  2. -att hitta fungerande rutiner
    i vardagen.

  3. I såna här fall hjälper det
    att tänka på vad det är hon inte kan.

  4. Vad är svårt för henne
    i den typen av situationer?

  5. Tidsuppfattning, till exempel...

  6. Övergångar och förändringar...

  7. Vill hon "bestämma själv" för att
    inte bli pressad i de situationerna?

  8. Det tror jag.
    Vi kan inte ha några krav på henne-

  9. -för då slutar det alltid
    med jätteaggressiva utbrott.

  10. "Jag vill inte, jag ska inte,
    jag kan inte", säger hon bara.

  11. Hon vill inte testa nya saker.

  12. Det brukar vara för att man
    inte kan se konsekvenserna av dem.

  13. "Jag vet inte vad det innebär
    så jag säger nej."

  14. Det är en hälsosam inställning
    om man har svårt att förutsäga saker.

  15. Ilskan är ofta ett sätt
    att dölja ångest som ligger bakom.

  16. Det verkar som att hon
    försöker hålla undan ångesten.

  17. Vägran handlar ofta om
    att hålla undan ångest.

  18. Det blir problem
    när vi vill bestämma.

  19. -Konsekvenstänk har hon ju svårt för.
    -Och därför blir valen fel.

  20. Att hon väljer själv är inte fel,
    utan att hon väljer fel saker.

  21. Ta med henne i besluten
    och fråga hur hon vill göra.

  22. Det finns redskap man kan använda
    för att kartlägga...

  23. Vi har kompassmodellen,
    där man pratar med henne-

  24. -om vad som är svårt och vad hon
    ska jobba med. "Vardagskompassen."

  25. Det finns nåt som heter ALSUP
    som Ross Greene har gjort.

  26. Det kan betyda att hon kan vara uppe
    för länge, men det är hennes beslut.

  27. Blir det inte bra, då pratar man.
    "Hur blev det?" "Jag var trött."

  28. "Ska vi göra annorlunda nästa gång?"
    Vi hjälper henne hela tiden i det.

  29. När hon blir arg så blir hon
    som en kulspruta. Allt måste ut.

  30. Ibland har jag träffat på personer...

  31. Om man minskar ner på det talade
    ordet, så kan det bli lite lugnare.

  32. Om man skriver och ritar mer
    så kan det bli lite enklare-

  33. -att lägga märke till saker och vara
    delaktig. Man blir inte lika arg.

  34. Man blir lättare arg på prat
    än på det som är ritat eller skrivet.

  35. När vi ritpratar så kollar vi av
    om barnet har förstått.

  36. Det gör vi inte när vi pratar. Det
    hjälper också oss i den situationen.

  37. Vi måste kunna hantera
    det som händer.

  38. Sen kan vi utvärdera vad som blev fel
    och se om vi kan ändra det.

  39. Men vi måste kunna hantera det.

  40. Men det låter
    som att ni hanterar saker.

  41. -Ja, man försöker.
    -Du letar efter en lösning.

  42. Jag tror inte att vi kan lösa det
    så att hon börjar göra som ni säger-

  43. -men vi kan hjälpa henne
    att bli bättre på att välja själv.

  44. Det kommer att vara en stor fördel
    i hennes liv.

  45. Man får akta sig för att hamna
    i den negativa spiralen-

  46. -där man själv sjunker-

  47. -och där hon spär på sin roll av
    att vara arg och så.

  48. Ni bör hålla det hyfsat neutralt,
    om du förstår vad jag menar.

  49. Jag tror att det är viktigt. Det är
    det mest fantastiska ni kan göra.

  50. Ja. Man ser en liten skillnad-

  51. -nu när man tänker på att inte prata
    så mycket om det dåliga hon gör-

  52. -utan man förstärker det positiva.

  53. Då ser man att hon blir lite gladare
    och kommer ut lite mer självmant.

  54. Och få till samarbetssituationerna,
    även om ni tar initiativet.

  55. "Hur tycker du? Hur tänker du?" Det
    känner hon sig väldigt bekräftad av.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Tonåring som vill bestämma själv

Avsnitt 35

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

En förälder undrar hur hon ska få den 14-åriga dottern med ADHD och autism att förstå att det är de vuxna som bestämmer. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo pratar om vikten av att vara delaktig i beslut och att lära sig ta ansvar.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Specialpedagogik > Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Barn, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
Ämnesord:
Adhd, Ansvar, Barn och föräldrar, Etik, Familjen, Filosofi, Personer med autism, Personer med funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Ungdomar med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i NPF-podden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Starka känsloutbrott

Avsnitt 1

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förskollärare och en orolig mamma får svar på frågan om hur de kan hjälpa en 7-årig pojke med starka känsloutbrott.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Lillasyster härmar storasysterns adhd

Avsnitt 2

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en nioårig flicka med diagnosen adhd får svar på hur hon kan göra för att hennes yngsta dotter ska sluta härma sin storasysters beteende.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Bara sitta och spela dataspel

Avsnitt 3

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en 14-årig pojke med Aspergers syndrom frågar om hur hon ska få sin son att gå till skolan. Han vill hellre spela dataspel och hans mamma är orolig för att han ska bli en hemmasittare.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Inreda och anpassa klassrummet

Avsnitt 4

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En speciallärare undrar hur hon kan inreda klassrummet för att passa barn med NPF? Finns det några enkla knep?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Få slut på syskonbråk

Avsnitt 5

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förälder ringer in och undrar hur man får slut på syskonbråken hemma.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vad göra med en skolarbetsvägrare?

Avsnitt 6

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. Vad gör man med en elev som är elak mot personal på skolan och vägrar göra skolarbetet? En lärare hör av sig och behöver hjälp med nya idéer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hjälp, vi ska flytta!

Avsnitt 7

Hur kan man förbereda sitt barn på en stor förändring som en flytt eller ett skollov? Det undrar en pappa till en sjuårig pojke med diagnosen adhd. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Belöna eller bestraffa?

Avsnitt 8

Hur ska föräldrar tänka kring belöningar och bestraffningar? Det undrar en mamma som vill att hennes dotter ska komma till skolan i tid. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vägrar att gå till förskolan

Avsnitt 9

En 6-årig flicka får panik av att vara på förskolan och vägrar att gå dit. Hur kan man hjälpa henne att komma över den negativa inställningen till förskolan? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur ska jag orka med tre barn?

Avsnitt 10

Hur ska man räcka till som ensamstående förälder till tre barn med diagnoser? Det undrar en mamma som upplever att tiden och energin inte är tillräcklig. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sommarlovsrutiner

Avsnitt 11

En pappa hörde av sig till oss. Hans tonåring vill bara spela dator, mest bråk blir det vid läggdags och nu bävar pappan för hur det ska bli på sommarlovet. Går det att påverka hans speltider på lovet?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Tics

Avsnitt 12

En 6-årig pojke har kraftiga tics och hans mamma undrar om det går att träna bort. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger tips och råd kring barn med neuropsykiatriska diagnoser.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Utbrott för minsta lilla grej

Avsnitt 13

En 7-åring som skriker i panik när kläderna sitter fel eller något inte blir precis som hon har tänkt. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo samtalar med en mamma som undrar hur hon kan få sin dotter att sluta skrika och bli mer flexibel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur blir alla en del av klassen?

Avsnitt 14

Hur ska skolan göra för att elever som behöver sitta ensamma med sitt skolarbete ändå blir en del av klassen och den sociala gemenskapen? Vilka krav kan man ställa i sociala sammanhang? Det pratar logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén om.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sluta med blöja

Avsnitt 15

Hur får man ett barn att sluta med blöja och gå på toaletten istället? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger råd till en mamma som är orolig för att hennes femårige son fortfarande använder blöja.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Nyanlända elever

Det finns en stark motivation till att lära sig svenska och komma in i det nya samhället som nyanländ elev. Det säger Nihad Bunar, professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. Här berättar han hur skolan ska ta vara på detta och ge bästa förutsättningar. Inspelat på Kulturhuset i Farsta den 16 september 2015. Arrangör: Stockholms Universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Vad ska du göra med ditt liv?

Robin och Joaquín är i 20-årsåldern och båda har en bakgrund av skolavhopp och arbetslöshet. Nu försöker de vända sina liv. Gruppen unga som varken jobbar eller pluggar är en knivig utmaning för samhället. Men framför allt är det en svår situation att ta sig ur för den unga människa som väl hamnat där. Vad var det som gick snett i skolan för Robin och Joaquín? Och hur ser deras chanser ut att komma igen?