Lyssna

NPF-podden

NPF-podden

Om NPF-podden

För alla som är intresserade av frågor som rör barn med neuropsykiatriska diagnoser. Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på frågor och ger handledning om hur man kan hjälpa barn med särskilda behov.

Till första programmet

NPF-podden : Vikten av rutinerDela
  1. En mamma frågar hur hon kan
    bemöta sin dotter i ett låst läge.

  2. Hon blir arg direkt.
    Man får inte en chans-

  3. -att förklara hur man menade
    eller säga om saken.

  4. Hon tänder till direkt
    och blir blockerad.

  5. Jag får ingen kontakt. Hon skriker.

  6. Det går inte att prata med henne
    förrän kvällen efter.

  7. Hur lång tid tar det innan
    man kan snacka med henne om detta?

  8. Hur lång tid tar det innan hon
    är tillbaka i nån typ av funktion?

  9. Jag hämtar henne vid fyra, och hon
    lägger sig vid sju, så dagen efter.

  10. Vad är det för nåt
    som kan trigga i gång det?

  11. Det kan vara att hon frågar mig nåt,
    och jag svarar med fel ord.

  12. Nån annan kanske har svarat henne,
    och hon vill fråga mig samma fråga-

  13. -för att se om det blir samma svar.

  14. Jag säger samma svar, fast med
    andra ord. Då förstår hon inte.

  15. Jag kan inte förklara
    att det är likadant.

  16. -Ställer hon väldigt mycket frågor?
    -Ja, hon gör ju det.

  17. Vad är det för typ av frågor?

  18. Det kan vara allt möjligt,
    från tider-

  19. -eller vad det är för färg på en sak
    eller ett klädesplagg. Eller en...

  20. Vad som helst. Nåt de har pratat
    om i skolan, som hon frågar mig om.

  21. Du säger att hon går efter dig
    och fortsätter att snacka.

  22. Det låter som att hon är en flicka
    som är i kontakt hela tiden.

  23. -Är det så?
    -Ja, när hon blir arg.

  24. Om hon inte är arg, kan hon sitta
    i ett annat rum en hel dag.

  25. Då är hon lugn.
    Då pratar jag inte heller med henne.

  26. Men när hon blir arg
    så söker hon kontakt?

  27. Ja. Jag har frågat henne hur vi
    ska göra för att få lugnare dagar.

  28. Hon vill ha målat bildschema
    på en whiteboardtavla.

  29. -Det vill hon?
    -Underbart!

  30. Hon behöver mycket förberedelse om
    vi ska göra nåt som vi inte brukar.

  31. Då behöver man säga till henne flera
    dagar innan, så att det sjunker in.

  32. "På onsdag ska vi göra det."

  33. Det kan vara jättebra
    att använda en månadskalender-

  34. -så att du kan skriva in särskilda
    grejer som bara händer då och då.

  35. När vi har barn som frågar så,
    kan det vara för att de vill veta.

  36. Och ibland kan det vara
    för att de vill ha ett samtal.

  37. De vill ha ett förutsägbart samtal.
    Därför frågar de om nåt de redan vet.

  38. Det är lättare när man vet svaret.

  39. Då blir det svårt
    när svaret inte blir som tänkt.

  40. I såna situationer rekommenderar jag
    att man bollar tillbaka frågan.

  41. "Vilken färg är det?"
    "Ja, vilken färg tycker du?"

  42. Hon har ju egentligen ett svar,
    hon vill bara ha ett samtal.

  43. Det blir ett bättre samtal
    när man ställer en motfråga.

  44. "Vilken färg?" "Gul." "Jaha."
    "Är det torsdag?" "Ja." Inget bra.

  45. Om man säger: "Vilken färg?"
    "Vad tycker du? Gul?" "Ja, jag med."

  46. "Är det torsdag?"
    "Vi tittar i almanackan." Förstår du?

  47. Det är nog det som är i spel här,
    eftersom hon följer efter dig.

  48. Det betyder att kontakt
    är centralt i hennes funktion.

  49. Precis. Förändring av tid
    är också väldigt svårt.

  50. -Kan hon klockan?
    -Nej, hon kan inte klockan.

  51. Men hon har en mobil med tidtagarur,
    för att veta hur lång tid allt tar.

  52. Om hon frågar hur lång tid bussen tar
    och man säger "fem minuter"...

  53. Sen tar den bara tre.

  54. När hon frågar nästa gång, säger du:
    "Hur lång tid tog det sist?".

  55. "5 och 49."
    "Ska vi kolla om det blir samma?"

  56. Att vi hela tiden vänder samtalet
    så att hon kommer med svaren.

  57. Det är så man kanske ska tänka.

  58. Det är ju ett samspel ni ska ha,
    du och hon.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Vikten av rutiner

Avsnitt 33

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

En 7-årig flicka vill att allt ska vara exakt lika hela tiden. Hon frågar ofta frågor som hon vet svaret på och blir arg om inte mamma svarar precis med de ord hon tänkt sig. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo berättar hur hon kan samtala utan att leverera färdiga svar.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Familj och samlevnad, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
Ämnesord:
Barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, Familjeförhållanden, Föräldrar och barn, Neuropsykiatriska diagnoser, Personer med funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i NPF-podden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Starka känsloutbrott

Avsnitt 1

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förskollärare och en orolig mamma får svar på frågan om hur de kan hjälpa en 7-årig pojke med starka känsloutbrott.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Lillasyster härmar storasysterns adhd

Avsnitt 2

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en nioårig flicka med diagnosen adhd får svar på hur hon kan göra för att hennes yngsta dotter ska sluta härma sin storasysters beteende.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Bara sitta och spela dataspel

Avsnitt 3

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en 14-årig pojke med Aspergers syndrom frågar om hur hon ska få sin son att gå till skolan. Han vill hellre spela dataspel och hans mamma är orolig för att han ska bli en hemmasittare.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Inreda och anpassa klassrummet

Avsnitt 4

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En speciallärare undrar hur hon kan inreda klassrummet för att passa barn med NPF? Finns det några enkla knep?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Få slut på syskonbråk

Avsnitt 5

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förälder ringer in och undrar hur man får slut på syskonbråken hemma.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vad göra med en skolarbetsvägrare?

Avsnitt 6

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. Vad gör man med en elev som är elak mot personal på skolan och vägrar göra skolarbetet? En lärare hör av sig och behöver hjälp med nya idéer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hjälp, vi ska flytta!

Avsnitt 7

Hur kan man förbereda sitt barn på en stor förändring som en flytt eller ett skollov? Det undrar en pappa till en sjuårig pojke med diagnosen adhd. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Belöna eller bestraffa?

Avsnitt 8

Hur ska föräldrar tänka kring belöningar och bestraffningar? Det undrar en mamma som vill att hennes dotter ska komma till skolan i tid. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vägrar att gå till förskolan

Avsnitt 9

En 6-årig flicka får panik av att vara på förskolan och vägrar att gå dit. Hur kan man hjälpa henne att komma över den negativa inställningen till förskolan? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur ska jag orka med tre barn?

Avsnitt 10

Hur ska man räcka till som ensamstående förälder till tre barn med diagnoser? Det undrar en mamma som upplever att tiden och energin inte är tillräcklig. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sommarlovsrutiner

Avsnitt 11

En pappa hörde av sig till oss. Hans tonåring vill bara spela dator, mest bråk blir det vid läggdags och nu bävar pappan för hur det ska bli på sommarlovet. Går det att påverka hans speltider på lovet?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Tics

Avsnitt 12

En 6-årig pojke har kraftiga tics och hans mamma undrar om det går att träna bort. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger tips och råd kring barn med neuropsykiatriska diagnoser.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Utbrott för minsta lilla grej

Avsnitt 13

En 7-åring som skriker i panik när kläderna sitter fel eller något inte blir precis som hon har tänkt. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo samtalar med en mamma som undrar hur hon kan få sin dotter att sluta skrika och bli mer flexibel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur blir alla en del av klassen?

Avsnitt 14

Hur ska skolan göra för att elever som behöver sitta ensamma med sitt skolarbete ändå blir en del av klassen och den sociala gemenskapen? Vilka krav kan man ställa i sociala sammanhang? Det pratar logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén om.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sluta med blöja

Avsnitt 15

Hur får man ett barn att sluta med blöja och gå på toaletten istället? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger råd till en mamma som är orolig för att hennes femårige son fortfarande använder blöja.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Döva barns språkutveckling

Vår dotter Johanna är döv

När Anna-Karin och Daniel fick veta att deras dotter Johanna var döv fick de många råd om vad de skulle göra med sitt barn. Ingen gav rådet att börja med teckenspråk direkt eftersom hon ändå skulle opereras med cochleaimplantat och sedan tränas i tal. Föräldrarna tyckte att det kändes konstigt att inte kunna kommunicera med Johanna och började därför med teckenspråk. Nu är familjen delvis teckenspråkig och kommunicerar alltid på två språk. Vi träffar familjen i deras hem och följer med Johanna i skolan och på fritidsaktiviteter.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Hur formas en engagerad samhällsmedborgare?

Det är framförallt stora nyhetshändelser som Utöya, Syrienkriget och flyktingkatastrofen som kan väcka samhällsengagemang hos unga människor. Skolan däremot spelar en begränsad roll, enligt en studie om ungdomars politiska utveckling som gjorts av Örebro universitet. Men engagerade lärare som förmår att fånga upp frågor som intresserar eleverna kan ändå bidra till ett bestående samhällsintresse hos elever. Det menar Håkan Stattin, en av forskarna bakom studien. Vi träffar samhällskunskapslärare och elever för att höra hur man diskuterar brännande aktuella frågor i klassrummet när det omgivande politiska klimatet blir allt mer polariserat.