Titta

Kortfilmsklubben - engelska

Kortfilmsklubben - engelska

Om Kortfilmsklubben - engelska

Kortfilmer på engelska tänkta att fungera i språkundervisningen på högstadiet och i gymnasiet. Innehållet varierar, men det handlar först och främst om möten mellan människor; livet, döden, kärlek, konflikter, sex, rätt och fel. Sändes tidigare under titeln Filmklubben.

Till första programmet

Kortfilmsklubben - engelska : Yussef is complicatedMaterialDela
  1. Han engagerar sig inte alls.

  2. Vi har inte hört ett ord från honom
    på ett och ett halvt år.

  3. När han inte är med dig eller
    nån annan han litar på är han stum.

  4. Han är trumpen, besvärlig,
    oengagerad, sluten...

  5. Vi är osäkra på om det här
    är rätt miljö för honom.

  6. Han verkar bli allt mer tillbakadragen.

  7. Yussef är komplicerad.
    Han är oerhört intelligent.

  8. Han är suverän på matte och natur-
    kunskap. Har du sett hans teckningar?

  9. -Jag säger inte emot dig.
    -Än sen om han är tystlåten?

  10. Är blyghet en psykisk störning?
    Måste man säga allt man får för sig?

  11. -Han är mycket mer än så.
    -Jag vet! Förlåt, det är bara...

  12. Det är inte rättvist. Vi vet inget
    om vad han har varit med om.

  13. Vi kan väl inte döma ut honom
    efter bara ett år här?

  14. Som hans lärare
    vet jag att han kan vara lynnig.

  15. Han dök upp här utan nån familj
    eller en enda vän.

  16. Kan vi inte vara
    lite schysta mot honom?

  17. Jag är inte fienden här.

  18. Jag är på Yussefs sida, på din sida.

  19. Jag vill ha honom här i en vanlig skola.

  20. Men jag måste även
    tänka på de andra eleverna.

  21. Han gör dem rädda och förvirrade.

  22. Jag ser hur de undviker
    och retar honom.

  23. Han blir mobbad,
    men verkar inte bry sig.

  24. Det som hände förra veckan
    var helt oacceptabelt.

  25. Vill du ha tillbaka bollen?

  26. Kom då, pucko!

  27. Slåss! Slåss! Slåss!

  28. Få bort honom! Hjälp!

  29. -Lärare!
    -Han dödar honom!

  30. Lugna ner dig!

  31. Det är ingen fara, Yussef.

  32. Lugna ner dig lite.
    Jag gör dig inte illa.

  33. Hur tolkar du sånt beteende?
    Vad kan utlösa en sådan reaktion?

  34. Låt mig prata med honom. Snälla.

  35. Jag tittar förbi på torsdag
    för att studera honom i klassrummet.

  36. Det krävs en rejäl förbättring.

  37. Annars förordar jag
    att han förflyttas till en särskola.

  38. Jag blir så illa tvungen, Emily.

  39. Jag vet inte
    vad jag ska säga till dig, Yussef.

  40. Så jag ger dig dina alternativ.

  41. Alternativ ett.

  42. Fortsätt som du är nu.

  43. Vägra att engagera dig i skolan.

  44. Var tyst i klassrummet
    och håll dig för dig själv.

  45. Stäng ute världen.

  46. Då får du lämna skolan
    och vårdhemmet-

  47. -och hamnar på en annan sorts skola
    på ett sjukhus-

  48. -där man övervakar
    och håller dig inspärrad.

  49. Inlåst, Yussef.

  50. De blir så illa tvungna.
    De ser dig som...komplicerad.

  51. Du skrämmer dem.
    De tror att det kan vara nåt fel på dig.

  52. På ditt huvud, ditt förstånd.

  53. De försöker ändra på dig
    och ger dig medicin.

  54. Läkemedel som gör dig...bättre.

  55. Eller alternativ två,
    lägg allt bakom dig.

  56. Vad det än är eller var-

  57. -angår ingen utom dig
    om du vill ha det så.

  58. Lägg det förflutna bakom dig
    och gå vidare, Yussef.

  59. Skaffa vänner och bli en del av skolan.

  60. Gör alla läxor,
    inte bara sånt du gillar.

  61. Visa alla hur lysande du är,
    inte bara mig och Lisa på hemmet.

  62. Var engagerad, gör dig hörd.

  63. Var...okomplicerad.

  64. -God morgon, fröken.
    -God morgon, mina herrar!

  65. Alla måste skriva en A4-sida
    om detta ämne-

  66. -och vara redo
    att läsa det högt på torsdag.

  67. -Vad sa jag nyss, Thomas?
    -Förlåt, fröken.

  68. Prata inte med Lily när jag pratar med
    klassen. - Det gäller även dig, Lily.

  69. De ska lämnas in,
    så försök inte improvisera.

  70. -Det funkar väl inte, Gerome Coleman?
    -Inte alls, fröken.

  71. Solen ligger väl inte 650 km
    från jorden, Gerome?

  72. -Hur långt är det till solen?
    -93 000 000 km, fröken Robson.

  73. -Hur många gånger fick du skriva det?
    -93 000 000.

  74. Det kändes nog så. Skriv om vad som
    helst, men det ska vara suggestivt.

  75. Vad betyder det, Tutu?

  76. Det är typ som
    att få nån att typ känna nåt.

  77. Du får en, kunde ha blivit två om du
    typ inte sagt typ så många gånger.

  78. Minns nån vad vi sa
    om katharsis förra veckan?

  79. Prosit, fröken.

  80. -Reta inte djuren, fröken.
    -Lägg av, Raj.

  81. Då så, katharsis. Kom igen,
    var det ingen som lyssnade?

  82. Det är när en bok, film eller pjäs
    får en att skratta, skrika eller gråta.

  83. Det handlar om
    en känslomässig reaktion.

  84. Grekerna och romarna såg det
    som viktigt för ett friskt själsliv.

  85. Ge utlopp för känslor,
    dela med er av dem.

  86. Inte hålla dem inom sig
    tills det brister för en.

  87. Katharsis hjälper oss
    att bli oss själva igen.

  88. -God morgon, 4D!
    -God morgon, fröken Robson.

  89. Det var ju patetiskt.
    Lite mer känsla, tack. God morgon, 4D.

  90. God morgon, fröken Robson!

  91. Bättre. Mr Squires här
    ska studera klassen i dag.

  92. Ska han också hålla föredrag?

  93. -Tunn is, mr Shah.
    -Ledsen, fröken.

  94. Det blir du.
    - Då var det dags. Vem vill börja?

  95. Dagen som förändrade mitt liv
    var den 8 augusti 2007.

  96. Jag bodde i Bagdad med mamma och
    pappa, mina bröder och min syster.

  97. Vi hade ett fint hus med en gård
    där vi brukade leka med en tennisboll.

  98. Vi spelade handboll och lekte bollkull.

  99. Det var den bästa tiden i mitt liv.

  100. Min pappa var läkare
    och tyckte inte om Saddam.

  101. En dag kom han inte hem.

  102. Vi såg honom aldrig mer.

  103. Efter det tog min mamma och morbror
    hand om oss.

  104. När bombangreppen inleddes
    var vi alla rädda.

  105. Min syster Nadia
    brukade gråta hela natten lång.

  106. Hon var bara fyra år.

  107. Min mamma höll om henne
    och sjöng för henne.

  108. Min bror Sayeed
    var tretton år och stark.

  109. Han tog hand om oss.

  110. Vi överlevde på nåt vis.

  111. Sen slutade det komma mat
    från byarna runt Bagdad.

  112. Byarna var döda eller döende.

  113. Det fanns inga jordbrukare kvar.

  114. Vi åt konserver, sen fältransoner-

  115. -sen rutten mat och sen katter
    och hundar som vi jagade på gatorna.

  116. Inom kort nådde striderna
    gatorna utanför vårt hus.

  117. En dag gick mamma
    till marknaden med min bror-

  118. -och en bilbomb exploderade.

  119. Det fanns inget kvar
    av min bror Sayeed att begrava.

  120. Min mamma dog inte. Hon var stark.

  121. Hon överlevde i tre dagar
    på en madrass på sjukhuset-

  122. -utan medicin eller smärtlindring.

  123. Hon dog omgiven av oss,
    medan hon sjöng för Nadia.

  124. Vi åkte hem.

  125. Jag tog hand om mina bröder
    och min syster så gott jag kunde.

  126. Vi tiggde mat och godis av soldater
    och stal från de dödas hus.

  127. Sen tog kranvattnet slut-

  128. -och vi drack vatten
    från rännstenar och pölar.

  129. Min bror och morbror blev väldigt sjuka.

  130. De fick feber och diarré och dog på
    samma sjukhus som min mamma.

  131. Sen var det bara jag och Nadia.

  132. En natt medan vi sov
    sprängdes grannhuset av en drönare.

  133. Man vet att det är en drönare eftersom
    flygplansbomber låter annorlunda.

  134. Väggen i vårt hus rasade.

  135. Jag var på andra sidan av huset.

  136. Jag kunde inte få fram henne
    bland alla stenar. De var för stora.

  137. Jag såg henne aldrig mer.

  138. Det var den 8 augusti 2007.

  139. Den dagen
    hade jag ingen familj längre.

  140. Jag lämnade Bagdad på en lastbil
    och kröp under taggtråd in i Jordanien.

  141. Andra irakier där betalade för att en
    lastbil skulle ta oss genom Europa.

  142. Vi gömde oss i golvet i tre veckor.

  143. Två män dog.

  144. När lastbilen kom till England kollade
    en man under lastbilen och hittade mig.

  145. De gav mig te med mjölk och socker.

  146. De skickade mig till ett hem
    och jag lärde mig lite engelska.

  147. Sen skickade de hit mig.

  148. Jag vet att jag är konstig,
    och jag vet att jag är tystlåten.

  149. Och jag vet att jag är komplicerad.

  150. Det är svårt för mig att förstå allt.

  151. Hur jag kan vara här, varför jag är här-

  152. -och inte spelar boll
    med mina bröder i Bagdad.

  153. Men jag ska försöka bättra mig.

  154. Tack ska ni ha.

  155. Översättning: Mattias Anulf
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Yussef is complicated

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Engelsk kortfilm i regi av Vaughn Stein. Vi följer irakiske Yussef som flytt ensam till England och som nu kämpar med att finna sig till rätta i sin nya miljö. Det är svårt, han blir ofta retad och svarar med våld. Nu riskerar han att få lämna skolan och den enda som verkligen tror på honom är hans lärare miss Robson. Filmen är inspirerad av verkliga berättelser.

Ämnen:
Engelska > Film och dramatiseringar
Ämnesord:
Fiktiva berättelser, Flyktingar, Irak, Krig, Mobbning, Storbritannien
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Ladda ner

Alla program i Kortfilmsklubben - engelska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKortfilmsklubben - engelska

I'll tell you

Fjortonåriga Lola berättar om sina vänner Kad och Zania - en 17-årig värsting och hans 15-åriga, vilda flickvän. Hon berättar om deras kärlek, ända fram till det tragiska slutet.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKortfilmsklubben - engelska

I am John Wayne

Taco sörjer sin vän Jerry som dödats i ett gatubråk i Brooklyn. Men andra vill bestämma på vilket sätt han ska visa sin sorg. Tacos eget val är kanske inte så klokt.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKortfilmsklubben - engelska

Madam Black

Nyzeeländsk kortfilm. Marcus råkar köra på en katt och klarar inte av att berätta för ägaren, en liten flicka, att katten är död. Han ljuger ihop en historia om kattens försvinnande och snart blir det svårt att ta sig ur lögnen.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKortfilmsklubben - engelska

Coach

Dave får i födelsedagspesent av sin pappa att gå på fotbollslandskamp. England spelar mot Frankrike på Stade de France strax utanför Paris. Deras bil går sönder och de liftar med en engelsk supporterbuss, något som sätter relationen mellan far och son på prov.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKortfilmsklubben - engelska

The visitor

Amerikansk kortfilm. Georgia och Olivia är kära i varandra, men när de åker för att träffa Olivias familj upptäcker Georgia att det finns oskrivna regler som hotar att skilja dem åt.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKortfilmsklubben - engelska

Negative space

Animerad amerikansk kortfilm. En del killar och deras fäder har bilar som gemensamt intresse, men för den här pojken och hans pappa är det konsten att packa en väska.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKortfilmsklubben - engelska

The Devil

Kortfilm på engelska av Jean-Gabriel Périot om kampen för jämlikhet och mot rasdiskriminering i 1950- och 1960-talens USA. Filmen, som baseras på svartvitt arkivmaterial, utspelar sig under medborgarrättsrörelsen men behandlar frågor som fortfarande är aktuella. Filmen ackompanjeras av Boogerslåten med samma titel som filmens - The Devil.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKortfilmsklubben - engelska

Pocket money

När Charlie och Izzy är på väg hem från skolan inträffar ett skottdrama - och de hamnar i en riktigt besvärlig situation

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKortfilmsklubben - engelska

Bruce Lee played badminton too

Tonåringen Nic Wooding drömmer om att bli världsbäst i badminton. Hans far, en gammal tennismästare, ger inte mycket för vare sig sporten badminton eller sin sons chanser. Motgångar till trots är inte Nic den som ger sig och med distriktsmästerskapet nära förestående ger han järnet för att visa att drömmar är värda att tas på allvar.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKortfilmsklubben - engelska

The dynamic double standard

Att bli superhjälte tackar en inte nej till, men att göra ett bra jobb i den kostymen - hur ska det gå till? Zoey bara undrar.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKortfilmsklubben - engelska

The chop

Yossi, en charmig ung man och kundernas favorit, blir av med jobbet i ett kosherslakteri. Det visar sig vara svårt att hitta ett nytt. Efter många misslyckade försök söker han jobb i en halalbutik, men det betyder att han måste dölja sin rätta identitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKortfilmsklubben - engelska

Fanny pack

Amerikansk kortfilm om en dotter som vill följa sina drömmar och en far som väldigt gärna vill att hon följer hans i stället. I sin iver följer han efter henne till flygplatsen. Där ställer han och hans omoderna magväska till det på ett oväntat sätt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKortfilmsklubben - engelska

Little bird

Engelsk kortfilm. Det är 1941 och i London vill en ung kvinna ta värvning i flottan. Alla hennes släktingar är döda och nu vill hon göra nytta för landet. Hon blir antagen - men allt är inte som det verkar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKortfilmsklubben - engelska

Second best

Australisk kortfilm i regi av Alyssa McClelland. En svart komedi om två systrar, enäggstvillingarna Nouchka och Velika, och deras överambitiösa mor. Modern hänger upp hela sin tillvaro på Nouchkas karriär som gymnast. Velikas jobb i en spa-butik kan knappast mäta sig med det. Ska moderns hunger efter framgång splittra hennes två döttrar?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKortfilmsklubben - engelska

Earthy encounters

Prisbelönt engelsk kortfilm i regi av Sam Johnson. Femtonårige Kyle tror att han kan rädda sin dödssjuke bror med en växt han hittat på plantskolan där han jobbar. Men det finns fler som är intresserade av växten. En ljusskygg statlig organisation vill förstöra plantan och är den på spåren - men än har de inte hittat den.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & engelska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta The Legends of King Arthur

The Holy Grail

Enligt legenden kom den heliga graalen till de brittiska öarna med Josef från Arimitea. Han ska ha besökt Somerset och Cornwall tillsammans med sin tonårige brorson Jesus från Nasaret. Graalen är den bägare som Jesus drack ur vid den sista måltiden. Kung Arthur och riddarna av det runda bordet letade efter den heliga graalen som sades kunna bota allt ont.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Radio Popreel

Bollywood, India

Radio Popreel besöker Filmcity i Mumbai, mera känt som Bollywood. Vi tar reda på varför det nästan alltid dansas i indisk film och om man kan studera film i Bollywood. Och vad är det egentligen som skiljer den indiska filmberättartraditionen från den västerländska?