Titta

UR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

UR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Om UR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Vilken roll spelar elfordon för stadsplanering, ekonomi och miljö - nu och i framtiden? Det har gått mer än hundra år sedan den första elbilen utvecklades. I dag är eldrift en av de viktigaste trenderna för smartare transporter. Styrkeområdena Transport och Energi bjuder in till en dag med föreläsningar om olika aspekter på elektromobilitet. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Till första programmet

UR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon : Ett forskningslaboratorium för elektromobilitetDela
  1. Vi tror på elektromobilitet-

  2. -men vi vet att en elektrifiering
    av drivlinor kommer. Det är nödvändigt.

  3. Jag ska inte prata om det nationella
    elektromobilitetslaboratoriet-

  4. -utan jag vill prata om
    vad som ledde fram till beslutet-

  5. -att skaffa laboratoriet.

  6. Det skedde i juni i år. Det hölls
    en liten ceremoni på Lindholmen.

  7. För att kunna göra det måste jag backa
    lite och säga nåt om vårt företag-

  8. -vår syn på behovet av laboratoriet-

  9. -varifrån vi kommer
    och vart vi är på väg.

  10. Det här är en vision
    om var vi borde vara men inte är.

  11. CEVT är ett innovationscenter
    för Geely som utvecklar fordonsteknik.

  12. Med avancerad "virtual engineering"-

  13. -ska vi skapa teknik i världsklass
    för alla av Geelys varumärken.

  14. Vi har funnits i snart fem år,
    och vi har nu ungefär 2 000 anställda.

  15. Många nationaliteter
    har anställts på kort tid.

  16. Vi är baserade här, och vi levererar
    som sagt till Geely-gruppen.

  17. Vi kommer att stanna...

  18. ...i Göteborg i många år till.

  19. Beslutet om Geelys innovationscenter
    fattades i våras-

  20. -och byggnaden intill tv-huset
    i Göteborg ska stå klar 2020-

  21. -med plats för oss och lite till.

  22. Det här är förstås ett tecken på
    att vi har gjort ett bra jobb-

  23. -under de fem åren-

  24. -men vi har kanske inte jobbat så
    mycket med innovationscentret hittills.

  25. Virtual engineering har varit viktigt-

  26. -eftersom vi började utan laboratorier-

  27. -så mycket av "tillverkningen"
    och testningen har varit virtuell.

  28. Den har vuxit med företaget och blivit
    en viktig del av vår produktutveckling-

  29. -när det gäller säkerhet, struktur,
    aerodynamik och kördynamik.

  30. En mycket central del. Vi måste satsa
    mer på innovationsområdet-

  31. -för att möta marknadens behov av
    elektrifiering. Inga konstigheter där.

  32. Hybridutvecklingen är av högsta
    prioritet för den kinesiska marknaden.

  33. Jag vill påpeka det eftersom...

  34. Bilparkens bränsleförbrukning
    och bränsleekonomi-

  35. -är en stor utmaning.

  36. Kanske inte just nu, men om några år
    blir det ännu tuffare än i Europa.

  37. Vi måste verkligen fokusera på det.

  38. Vår sjuväxlade dubbelkopplingslåda
    finns i en hybridversion.

  39. Den har varit till salu sen i december.
    Hybridversionen började säljas i juni-

  40. -så den finns där ute. Hybridbilar
    blir väldigt viktiga för oss-

  41. -om vi ska klara
    bränsleförbrukningsmålen.

  42. Vi borde självklart även förbereda oss
    för elektrifiering.

  43. Jag vill bara nämna nåt om det
    som står här i vår företagspresentation.

  44. "Överträffa vanliga bilars prestanda."
    Det handlar inte om att slå 0-100 km/h.

  45. Det handlar om att kunderna
    måste vilja köpa hybridbilen-

  46. -i stället för den vanliga bilen, för
    hur ska bränsleförbrukningen minska-

  47. -om folk inte köper hybriderna?

  48. Det som ni ser på bilden
    är en laddhybrid-

  49. -men den kommer även att finnas
    i form av en vanligare hybrid.

  50. Jag får hänvisa till Elna där.

  51. Vi tror på elektrifiering. Ursäkta,
    vi tror alltså på elektromobilitet-

  52. -men vi vet att en elektrifiering av
    drivlinor kommer. Det är nödvändigt.

  53. Det där handlade om vårt företag-

  54. -men det här är dagens huvudämne.

  55. Om CEVT ska kunna stanna kvar
    här i Göteborg-

  56. -och jobba på innovationscentret
    åt Geely-gruppen-

  57. -så måste vi vara effektiva och snabbt
    anpassa oss till tekniska framsteg.

  58. Det är väldigt viktigt för CEVT.
    Det görs på många olika sätt-

  59. -men när det gäller testningen
    vill jag säga så här:

  60. Om vi lyckas flytta testerna
    från vägar till labbet-

  61. -och från labbet till matematik-

  62. -så blir vi mer effektiva
    och mer anpassningsbara.

  63. Eftersom CEVT startade utan ett labb-

  64. -så har vi i princip befunnit oss
    på vänster och höger sida-

  65. -med mycket virtual engineering,
    begränsad tillgång till labb-

  66. -och många testbilar som främst
    har tillverkats och testats i Kina.

  67. Det är kostsamt för företaget, och det
    skapar inte så många jobb i Sverige-

  68. -så man blir både mer effektiv-

  69. -och behåller jobben här-

  70. -om man flyttar mer av arbetsbördan
    från den vänstra bilden-

  71. -till bilden i mitten. När vi pratar om
    elektromobilitetslaboratoriet-

  72. -så är syftet inte att stanna i mitten.

  73. Det kräver mer virtual engineering.

  74. Det handlar om att inte bygga
    hundratals testbilar-

  75. -bara för att testa en enda komponent
    eller en ny drivlina.

  76. En större del av vägtesterna
    måste ersättas av laboratorietester.

  77. Det är vad jag anser.

  78. Vi kan ju inte slopa alla vägtester.

  79. De behövs för validering
    av både system och komponenter.

  80. Eftersom vi ser en framtid
    med drivlinor som är mer elektrifierade-

  81. -så behövs en högkvalitativ testning
    av ny elektromobilitetsteknik.

  82. Det som vi på CEVT gjorde
    i slutet av 2016...

  83. Jag är inte helt säker på
    hur diskussionen började-

  84. -men CEVT var med från början-

  85. -med RISE och andra företag
    inom den svenska bilindustrin-

  86. -och vi fick bra feedback
    från Näringsdepartementet-

  87. -och även från Göteborgs stad.
    Sen satte man i gång.

  88. Vi har deltagit
    i förstudien av det här laboratoriet-

  89. -under RISE:s ledning. Samtidigt
    pågick ett projekt om ett laddlabb-

  90. -som integrerades med det här labbet.

  91. En väldigt viktig sak
    som hände tidigare i vår-

  92. -var ett långvarigt användaravtal-

  93. -med RISE och Chalmers,
    som äger labbet, och bilindustrin.

  94. De ska inte investera nåt,
    för det gör regeringen-

  95. -men de lovade att under lång tid
    göra en ansenlig mängd tester i labbet-

  96. -så att man vågade göra investeringen.
    Och till sist...

  97. Den öppna miljön kommer att förbättra
    testkompetensen och testkvaliteten.

  98. En öppen miljö här medför inte bara...

  99. ...möjligheter utan även svårigheter
    med de olika företagen-

  100. -men vi vill att universiteten
    och forskningsinstituten-

  101. -också ska finnas här.
    Det kommer att göra allt bättre.

  102. Den här bilden visar
    vad laboratoriet borde innehålla.

  103. När det gäller detaljerna
    borde RISE få berätta vad de planerar-

  104. -men vi behöver fulla fordonstester
    i olika klimat på virtuella vägar.

  105. Det viktigaste är
    att slippa de dyra vägtesterna.

  106. Fordonsladdning
    kommer självklart att ingå.

  107. Systemtestning av hybriddrivlinor, helt
    elektriska drivlinor och batterisystem.

  108. Och självklart komponenttestningen.

  109. Battericellerna, batterimodulerna
    och självklart batteripacken-

  110. -i egna optimala testinrättningar.

  111. Elektriska maskiner och kraftelektronik
    enskilt och tillsammans i ett system-

  112. -med maskin- och kraftelektronik.

  113. Laddutrustningen
    hör till kraftelektroniklabbet.

  114. Det är inte bara till för maskiner.

  115. Vi jobbar med kraftnivåer
    upp till kanske 400 kilowatt.

  116. Labbet kommer att klara lite till-

  117. -främst när det gäller
    tunga lastbilar och maskiner.

  118. Den viktigaste utrustningen i labbet
    för vår del-

  119. -till stor del för Kinamarknaden,
    gäller ljudnivåerna-

  120. -och bränsleeffektivitet
    eller bränsleekonomi.

  121. För effektiviteten är bra noggrannhet
    och bra testutrustning ett måste.

  122. Det är vår "önskelista".
    Projektet har startat-

  123. -och om cirka två år är labbet
    förhoppningsvis en verklighet.

  124. Tack.

  125. Översättning: Staffan Åhman
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Ett forskningslaboratorium för elektromobilitet

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

CEVT är ett innovationscenter inom Geely-gruppen där bland annat Volvo personbilar ingår. Här utvecklar man fordonsteknik som ska möta morgondagens efterfrågan. I juni 2018 fattades ett beslut om ett laboratorium för CEVT placerat i Göteborg. Johan Hellsing, teknisk specialist vid CEVT, berättar om det nya laboratoriets arbete och vad som krävs för att forskningsavdelningen ska stanna kvar i Göteborg. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Ämnen:
Teknik > Transportmedel och kommunikationer
Ämnesord:
Elfordon, Fordonsteknik, Kommunikationer, Landsvägsfordon, Landsvägstrafik, Motorfordon, Teknik, Transportmedel
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Elflyg - möjligheter och utmaningar

Andreas Schäfer, professor i energi och transport, berättar om vad vi måste uppnå för att kunna ersätta kommersiellt fossilt flyg med elektrifierade flygplan. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Elfordon - förväntningar och framtidsutsikter

Det har aldrig varit en bättre tid att studera elfordon som forskare, säger Tim Schwanen, Transport Studies Unit vid University of Oxford och gästprofessor Göteborgs universitet. Han menar att medier och politiska beslut har en viktig del i hur synen förändras på elfordon, och diskussioner om hur hälsan påverkas av exempelvis dieselfordon påskyndar förändringen mot elektrifierande. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Fossilfria fordons effekter på ekonomin

Ann Charlotte Mellqvist, forskare vid Rise, berättar om ett forskningsprojekt som undersökt vilka de ekonomiska effekterna blir på svensk ekonomi när transporter byter teknologi. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Norges framgångar med elfordon

Norge är känt för sin stora andel elbilar och har också tagit ledningen inom eldrivna färjor. Tom Norbech vid Statens vegvesen berättar hur det kom sig. Han beskriver två viktiga händelser som avgörande för utvecklingen: infrastruktur och ekonomiska incitament. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Ett regionalt perspektiv på elfordon och transport

Hans Fogelberg, regionutvecklare Västra Götaland, berättar om hur den regionala förvaltningen kan bidra till att underlätta och utveckla regionen inom elektrifiering tillsammans med bland annat näringslivet, där fordonsindustrin är den i särklass största i området både i antal anställda och som exportsektor. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Är elbilarna redo för köparna?

Frances Sprei, forskare på Chalmers tekniska högskola, ställer sig frågan om köparna är redo för elfordon. Det är alltid lättare att ändra teknologi eller att avancera tekniken än att radikalt ändra människors preferenser och beteende, menar hon. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Är marknaden redo för eldrivna fraktfordon?

Laetitia Dablanc är forskningschef vid franska institutet för vetenskap och teknik för transport och gästforskare vid Göteborgs universitet. Här berättar hon om en undersökning som fokuserar på vad som krävs för att ställa om till eldrift av små fraktfordon i Paris och dess omgivande tätorter som befolkas av 12 miljoner invånare. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Elfordon och framtida stadsplanering

Viveca Risberg, projektledare på stadsbyggnadskontoret i Göteborgs stad, berättar om arbetet med projektet ElectriCity som är ett samarbete mellan industri, forskning och samhälle för att utveckla framtidens kollektivtrafik. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Modeller av elflygplan

Anders Forslund är forskare på Chalmers tekniska högskola och ingår i ett projekt som utvecklar egna flygande fordon. Här berättar han om den nya tekniken med flygande elfordon och varför denna teknik behövs utifrån klimataspekt och Agenda 2030. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Hållbar energi och hållbara fordon

Forskaren Maarten Messagie ger ett systemperspektiv på två stora övergångar som tillsammans kan övervinna miljöutmaningarna: elbilen och energiframställningen. Han ger olika scenarier på elbilens och energiframställningens påverkan och exempel på hur elbilen skulle kunna ingå i ett nätverk och fungera som energiförsörjare när den inte körs. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Vilka är miljöriskerna med batterier till elfordon?

Mia Romare är projektledare vid IVL Svenska Miljöinstitutet. Hon har varit med och undersökt vilken påverkan på miljön tillverkningen av bilbatterier har. Det har skett ett skifte i när i processen miljön påverkas. En traditionell bil som körs på fossilt bränsle belastar miljön när den körs, men en batteridriven bil påverkar miljön mer i tillverkningen, då särskilt tillverkningen av batterierna. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Framsteg inom elektromobilitet

Elna Holmberg vid Swedish Electromobility Centre berättar om för- och nackdelar med elfordon. Det handlar om minskat utsläpp, ljudbilden i städer och minskat beroende av fossila bränslen men också högre inköpskostnad, kortare räckvidd och få laddmöjligheter. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Affärsmöjligheter för elfordon

Stefan Pettersson, forskningschef på Rise, tror på elfordon och fordon som drivs av en kombination av biobränsle och el om vi ska nå miljömålen 2030. I Sverige finns ungefär 4,8 miljoner fordon varav 60 000 är elfordon. Det motsvarar 1,2 procent och är alltså fortfarande på en innovationsnivå. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Regelverk och elfordon

Annika Ahlberg Tidblad, rådgivare på Volvo Car Corporation, berättar om arbetet med att ta fram internationella riktlinjer inom FN:s Ekonomiska kommission för Europa (ECE) för elfordon. Det handlar både om säkerhets- och miljökrav som måste uppfyllas innan fordonen får säljas. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Ett forskningslaboratorium för elektromobilitet

CEVT är ett innovationscenter inom Geely-gruppen där bland annat Volvo personbilar ingår. Här utvecklar man fordonsteknik som ska möta morgondagens efterfrågan. I juni 2018 fattades ett beslut om ett laboratorium för CEVT placerat i Göteborg. Johan Hellsing, teknisk specialist vid CEVT, berättar om det nya laboratoriets arbete och vad som krävs för att forskningsavdelningen ska stanna kvar i Göteborg. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Nationella dricksvattenkonferensen 2017

Om Svenskt Vatten

Vad har spagetti med vattenrening att göra, och hur många varv runt jordklotet räcker ledningarna i det svenska vattennätet? Henrik Kant från Kretslopp och vatten i Göteborgs stad och Magnus Montelius från branschorganisationen Svenskt Vatten berättar. Inspelat den 26 april 2017 på Chalmers tekniska högskola, Göteborg. Arrangör: Svenskt Vatten.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Nationella dricksvattenkonferensen 2017

Rening av dricksvatten - Panelsamtal

Vilka tidsperspektiv bör man ha när man sätter igång med att bygga en reningsanläggning? Ett panelsamtal med Angelica Lidén, Alexander Keucken, Conny Simonsson, Helena Almqvist och Charlotte Lindstedt. Moderator: Kenneth Persson. Inspelat den 27 april 2017 på Chalmers tekniska högskola, Göteborg. Arrangör: Svenskt Vatten.