Titta

UR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

UR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Om UR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Vilken roll spelar elfordon för stadsplanering, ekonomi och miljö - nu och i framtiden? Det har gått mer än hundra år sedan den första elbilen utvecklades. I dag är eldrift en av de viktigaste trenderna för smartare transporter. Styrkeområdena Transport och Energi bjuder in till en dag med föreläsningar om olika aspekter på elektromobilitet. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Till första programmet

UR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon : Modeller av elflygplanDela
  1. Det är en bortglömd konstform.

  2. Förr byggde man modeller
    i stället för att göra simuleringar.

  3. Så gjorde man stora framsteg.

  4. Över hela världen-

  5. -sker en explosion av aktivitet
    inom elflyg.

  6. Det finns hundratals elflygplansprojekt-

  7. -både från små företag och
    de stora flyg- och fordonsföretagen.

  8. Det händer i Tyskland,
    Storbritannien, Kina-

  9. -och framför allt i USA.

  10. Det finns en hel del olika koncept.

  11. Det är allt från taxiflyg
    till stora trafikflygplan.

  12. Det görs investeringar på flera
    miljarder dollar inom området.

  13. Det handlar om en marknad
    i biljon-klassen.

  14. Frågan är då...

  15. ...är det bara en hajp,
    eller är det på allvar?

  16. Det här är datorgenererade bilder.

  17. Man kan besvara frågan-

  18. -genom att titta på vad som har hänt
    det senaste året-

  19. -när prototyper av dessa flygplan
    har visats upp och flugits.

  20. Det här är ett tyskt koncept.

  21. Det har 18 mindre rotorer
    på förgreningar ut från kroppen.

  22. Här är ett tyskt VTOL-flygplan.

  23. Det startar så här
    och flyger sen med hjälp av vingar.

  24. Det är mer energieffektivt
    och gör att man kan flyga längre.

  25. Det här är ett amerikanskt koncept
    som har två olika system-

  26. -med små propellrar som lyfter planet
    och en stor propeller för framåtdrift.

  27. Det mest oansenliga av dessa projekt
    är det här.

  28. Det är Pipistrel Alpha Electro.
    Det ser ut som ett vanligt flygplan.

  29. Det finns att köpa
    och man kan flyga med det.

  30. Jag flög själv med det i juni.

  31. Här flyger jag över Göteborg.

  32. Flygplanen existerar. Det är inga
    hypotetiska framtidskoncept.

  33. Jag flyger över Chalmers. Där är det.

  34. Det kan flyga i en timme
    och tillryggalägga 180 km.

  35. Det är mycket för ett så litet flygplan.

  36. Jag är koordinator för Elise.

  37. Elektrisk lufttransport i Sverige.

  38. Det bygger på klimatmålen för 2030-

  39. -i synnerhet dessa tre mål.

  40. Elflygplan kan vara viktiga för
    industri, innovation och infrastruktur-

  41. -för hållbara städer och samhällen-

  42. -och kan ha stor inverkan på klimatet.

  43. Hur ligger Elise till internationellt?

  44. Det händer saker i världen,
    och vi vill positionera oss.

  45. Vi vill utvärdera efterfrågan i Sverige.

  46. Vi är inte så intresserade av taxiflyg.
    Vi studerar hellre regionalt flyg.

  47. Inrikesflyget i Sverige-

  48. -står inte bara för 1 %
    av Sveriges växthusgasutsläpp-

  49. -utan det är också väldigt centraliserat
    och ineffektivt.

  50. Det mesta är centrerat
    till Bromma och Arlanda.

  51. Med elflygplan
    kan man göra på ett annat sätt.

  52. Vi vill också göra
    en teknologisk inventering.

  53. Vi hörde från Västra Götalandsregionen
    om all industri i Västsverige.

  54. Mycket av den industrin
    och forskningen-

  55. -kan användas för eldrivet flyg.

  56. Vi jobbar på en färdplan
    för elflyg i Sverige.

  57. Vi ska presentera den här på Chalmers
    den 6 december.

  58. Vi ska skriva en rapport
    och bygga ett sånt här flygplan.

  59. Vi ska ta fram och bygga en prototyp
    i full skala 2019.

  60. Här är en av modellerna
    som jag har med mig i foajén.

  61. Det här är en bortglömd konstform.

  62. Förr byggde man modeller
    i stället för att göra simuleringar.

  63. Så gjorde man stora framsteg.

  64. Man ser en renässans hos små företag
    som jobbar med elflygplan.

  65. De börjar med att bygga drönare
    och ökar sen storleken.

  66. Jag tyckte det var intressant.

  67. Det här är min första prototyp.
    Den får plats i handen.

  68. Den är 3D-printad.

  69. Det mest imponerande är
    att den här innehåller en dator-

  70. -som är miljontals gånger kraftigare
    än den vid månlandningen.

  71. Sånt är ganska imponerande.

  72. Sen ökade jag storleken.
    Den här finns också där ute.

  73. Man kan vrida vingarna.

  74. Här flög den för första gången.

  75. Här försöker jag gå
    från planflykt till stillastående.

  76. Vingarna vrids. Den har inga roder.

  77. Man måste vrida vingarna
    väldigt snabbt.

  78. Sen gick jag till Chalmers vindtunnel.
    Den är ett fantastiskt verktyg.

  79. Här kan jag undersöka aerodynamiken-

  80. -och ta fram en bättre form
    med 50 % mindre luftmotstånd.

  81. Chalmers innovationskontor
    gav mig pengar till en större prototyp.

  82. Här testas den i vindtunneln.

  83. Testet gav lovande resultat.

  84. Den här kan vara luftburen fem gånger
    längre än en vanlig drönare-

  85. -eftersom vingarna ger lyftkraft,
    och man kan flyga snabbare.

  86. Här testas hovring.

  87. Här tänjdes 3D-printerns gränser.

  88. Det resulterade i projektet Tralla.

  89. Transport av lätta laster.

  90. Vi byggde VTOL-modeller
    som kunde flyga långt-

  91. -så varför inte använda dem till nåt?

  92. Det är ett forskningsprojekt
    för leverans av medicinsk utrustning-

  93. -mellan vårdcentraler i norra Sverige.

  94. Vi kan flyga mediciner och prover
    mellan läkarmottagningar-

  95. -i ett område stort som Belgien.

  96. Vi har också en bra provbänk
    för exempelvis trafikledning-

  97. -för ett framtida bemannat flygsystem.
    Det är spännande.

  98. Jag arbetar med såna här drönare.

  99. Här byter vi material. Här ser vi
    frigolit, som används vid golvisolering-

  100. -som skärs till här på Chalmers.

  101. Det gör flygplanet fyra gånger lättare.

  102. Här skärs det ut ur ett stycke.

  103. Vi jobbar med det just nu.

  104. Varför ska vi då syssla med det här
    i Sverige?

  105. Det händer saker i Tyskland och USA,
    så varför ska vi bry oss?

  106. Då får vi se på vår historia.

  107. Sverige har en stolt flyghistoria.

  108. Det började med att vi såg
    det osäkra världsläget-

  109. -med hot från nazism och kommunism
    och ville vara oberoende.

  110. 1937 startade vi
    vårt eget luftförsvarsprogram.

  111. I början av 50-talet hade vi
    världens fjärde största flygvapen.

  112. Det var USA, Sovjet, Kina och Sverige.

  113. Ja, jag ska avsluta.

  114. Det här är viktigt.

  115. Ett land med sex miljoner invånare
    kunde åstadkomma det.

  116. Om vi tar miljön, klimatförändringen-

  117. -och hållbarheten på samma allvar-

  118. -kan vi vara ledande inom revolutionen
    med elektriskt flyg.

  119. Så kom gärna och titta på mina modeller
    ute i foajén.

  120. Tack. Trevlig lunch.

  121. Översättning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Modeller av elflygplan

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Anders Forslund är forskare på Chalmers tekniska högskola och ingår i ett projekt som utvecklar egna flygande fordon. Här berättar han om den nya tekniken med flygande elfordon och varför denna teknik behövs utifrån klimataspekt och Agenda 2030. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Ämnen:
Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
Ämnesord:
Elfordon, Flygplan, Kommunikationer, Landsvägsfordon, Landsvägstrafik, Motorfordon, Teknik, Transportmedel
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Elflyg - möjligheter och utmaningar

Andreas Schäfer, professor i energi och transport, berättar om vad vi måste uppnå för att kunna ersätta kommersiellt fossilt flyg med elektrifierade flygplan. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Elfordon - förväntningar och framtidsutsikter

Det har aldrig varit en bättre tid att studera elfordon som forskare, säger Tim Schwanen, Transport Studies Unit vid University of Oxford och gästprofessor Göteborgs universitet. Han menar att medier och politiska beslut har en viktig del i hur synen förändras på elfordon, och diskussioner om hur hälsan påverkas av exempelvis dieselfordon påskyndar förändringen mot elektrifierande. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Fossilfria fordons effekter på ekonomin

Ann Charlotte Mellqvist, forskare vid Rise, berättar om ett forskningsprojekt som undersökt vilka de ekonomiska effekterna blir på svensk ekonomi när transporter byter teknologi. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Norges framgångar med elfordon

Norge är känt för sin stora andel elbilar och har också tagit ledningen inom eldrivna färjor. Tom Norbech vid Statens vegvesen berättar hur det kom sig. Han beskriver två viktiga händelser som avgörande för utvecklingen: infrastruktur och ekonomiska incitament. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Ett regionalt perspektiv på elfordon och transport

Hans Fogelberg, regionutvecklare Västra Götaland, berättar om hur den regionala förvaltningen kan bidra till att underlätta och utveckla regionen inom elektrifiering tillsammans med bland annat näringslivet, där fordonsindustrin är den i särklass största i området både i antal anställda och som exportsektor. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Är elbilarna redo för köparna?

Frances Sprei, forskare på Chalmers tekniska högskola, ställer sig frågan om köparna är redo för elfordon. Det är alltid lättare att ändra teknologi eller att avancera tekniken än att radikalt ändra människors preferenser och beteende, menar hon. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Är marknaden redo för eldrivna fraktfordon?

Laetitia Dablanc är forskningschef vid franska institutet för vetenskap och teknik för transport och gästforskare vid Göteborgs universitet. Här berättar hon om en undersökning som fokuserar på vad som krävs för att ställa om till eldrift av små fraktfordon i Paris och dess omgivande tätorter som befolkas av 12 miljoner invånare. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Elfordon och framtida stadsplanering

Viveca Risberg, projektledare på stadsbyggnadskontoret i Göteborgs stad, berättar om arbetet med projektet ElectriCity som är ett samarbete mellan industri, forskning och samhälle för att utveckla framtidens kollektivtrafik. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Modeller av elflygplan

Anders Forslund är forskare på Chalmers tekniska högskola och ingår i ett projekt som utvecklar egna flygande fordon. Här berättar han om den nya tekniken med flygande elfordon och varför denna teknik behövs utifrån klimataspekt och Agenda 2030. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Hållbar energi och hållbara fordon

Forskaren Maarten Messagie ger ett systemperspektiv på två stora övergångar som tillsammans kan övervinna miljöutmaningarna: elbilen och energiframställningen. Han ger olika scenarier på elbilens och energiframställningens påverkan och exempel på hur elbilen skulle kunna ingå i ett nätverk och fungera som energiförsörjare när den inte körs. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Vilka är miljöriskerna med batterier till elfordon?

Mia Romare är projektledare vid IVL Svenska Miljöinstitutet. Hon har varit med och undersökt vilken påverkan på miljön tillverkningen av bilbatterier har. Det har skett ett skifte i när i processen miljön påverkas. En traditionell bil som körs på fossilt bränsle belastar miljön när den körs, men en batteridriven bil påverkar miljön mer i tillverkningen, då särskilt tillverkningen av batterierna. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Framsteg inom elektromobilitet

Elna Holmberg vid Swedish Electromobility Centre berättar om för- och nackdelar med elfordon. Det handlar om minskat utsläpp, ljudbilden i städer och minskat beroende av fossila bränslen men också högre inköpskostnad, kortare räckvidd och få laddmöjligheter. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Affärsmöjligheter för elfordon

Stefan Pettersson, forskningschef på Rise, tror på elfordon och fordon som drivs av en kombination av biobränsle och el om vi ska nå miljömålen 2030. I Sverige finns ungefär 4,8 miljoner fordon varav 60 000 är elfordon. Det motsvarar 1,2 procent och är alltså fortfarande på en innovationsnivå. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Regelverk och elfordon

Annika Ahlberg Tidblad, rådgivare på Volvo Car Corporation, berättar om arbetet med att ta fram internationella riktlinjer inom FN:s Ekonomiska kommission för Europa (ECE) för elfordon. Det handlar både om säkerhets- och miljökrav som måste uppfyllas innan fordonen får säljas. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Ett forskningslaboratorium för elektromobilitet

CEVT är ett innovationscenter inom Geely-gruppen där bland annat Volvo personbilar ingår. Här utvecklar man fordonsteknik som ska möta morgondagens efterfrågan. I juni 2018 fattades ett beslut om ett laboratorium för CEVT placerat i Göteborg. Johan Hellsing, teknisk specialist vid CEVT, berättar om det nya laboratoriets arbete och vad som krävs för att forskningsavdelningen ska stanna kvar i Göteborg. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Sensorer ger norhörningar en ny chans

På många ställen i världen pågår tjuvjakt av utrotningshotade djur, till exempel noshörningar och elefanter. Som en del i kampen för att rädda de hotade djuren har Fredrik Gustafsson, professor i sensorinformatik, och hans kollegor startat ett projekt i Kenya där man utnyttjar modern sensorteknik för att spåra tjuvjägarna. Här visar han hur man har använt tekniken och testat den på Kolmårdens djurpark. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Robotdagen 2015

Bortom robotfronten

Var befinner sig utvecklingen på robotfronten idag och var kommer den att vara imorgon? Vad är spekulationer och vad är faktisk vetenskap? Danica Kragic Jensfelt, professor i datalogi vid KTH och ledamot i Sveriges unga akademi, berättar om hur det har sett ut och i vilken riktning utvecklingen går framåt. Inspelat den 9 oktober 2015 på Clarion Sign Hotell i Stockholm. Arrangörer: Institutet för framtidsstudier, Dagens Arbete och Forskning och framsteg.