Titta

UR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

UR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Om UR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Vilken roll spelar elfordon för stadsplanering, ekonomi och miljö - nu och i framtiden? Det har gått mer än hundra år sedan den första elbilen utvecklades. I dag är eldrift en av de viktigaste trenderna för smartare transporter. Styrkeområdena Transport och Energi bjuder in till en dag med föreläsningar om olika aspekter på elektromobilitet. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Till första programmet

UR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon : Norges framgångar med elfordonDela
  1. Att stimulera en ökning
    av andelen elbilar-

  2. -innebär inte nödvändigtvis
    att man måste planera för fler bilar.

  3. Som ni vet har Norge
    högst andel elbilar i världen.

  4. Jag ska berätta lite om
    hur det har blivit så.

  5. Det här är nyregistreringar av elbilar-

  6. -och hybrider under de senaste åren.

  7. Som ni ser säljer vi fler rena elbilar-

  8. -än hybrider.

  9. Under resten av föredraget kommer jag
    bara att prata om de rena elbilarna.

  10. Den röda linjen visar
    marknadsandelen elbilar-

  11. -under de senaste åren.
    Som ni kan se har den ökat stadigt-

  12. -till drygt 25 %...

  13. ...under 2018.

  14. De blåa staplarna visar
    det totala antalet elbilar-

  15. -vilket också har ökat de senaste åren.

  16. Ökningen började ta
    ordentlig fart 2012-

  17. -när de stora tillverkarna
    lanserade sina modeller.

  18. Tyvärr gick vår egen tillverkare, Think-

  19. -som hade dominerat fram till dess,
    i konkurs.

  20. Men de spelade en viktig roll
    för övergången.

  21. Jag hoppas att det här är sista året-

  22. -som Norges fem miljoner invånare
    köper fler elbilar-

  23. -än Tysklands åttio miljoner.

  24. Hur blev det så här?

  25. Det finns två viktiga faktorer:

  26. Incitament och infrastruktur.

  27. Först ska jag berätta
    om infrastrukturen.

  28. I dagsläget har vi en ganska
    omfattande och bra infrastruktur.

  29. Här visas främst
    snabbladdningsplatser.

  30. Norge har fler än både Sverige
    och Finland i dagsläget-

  31. -men när det här verkligen började
    ta fart, omkring 2012-

  32. -var vår infrastruktur inte bättre
    än andras.

  33. Det fanns andra länder som hade
    kommit längre infrastrukturmässigt-

  34. -och hade fler laddningsplatser-

  35. -men de länderna hade inte
    lika bra incitament-

  36. -som vi hade i Norge.

  37. Incitamenten infördes inte
    allihop på en gång-

  38. -utan de infördes successivt.

  39. Lobbning utfördes
    av icke-statliga miljöorganisationer-

  40. -och av människor som ville starta
    en norsk elbilsindustri.

  41. Miljögrupper gick samman-

  42. -med affärsintressen-

  43. -och...

  44. Ni kanske känner igen de här killarna
    om ni var tonåringar på 80-talet.

  45. Det är bandet A-ha.

  46. De gav uppmärksamhet åt den icke-
    statliga miljöorganisationen Bellona-

  47. -som hade en elbil.

  48. De krävde
    att få slippa betala vägtullar.

  49. Det var ju inte lagligt, men de tog
    bilen och körde genom en tullstation.

  50. Bilen togs i beslag
    och såldes på auktion.

  51. Miljöorganisationen köpte tillbaka den
    och gjorde samma sak igen.

  52. Så fortsatte det.

  53. Det ledde till
    att frågan blev uppmärksammad.

  54. Ja.
    Importskatten avskaffades på elbilar-

  55. -och den är väldigt hög i Norge.
    Det skedde 1990.

  56. Den årliga fordonsskatten
    sänktes 1996.

  57. Elbilar undantogs från vägtullar 1997.

  58. Skatten på tjänstebilar sänktes
    för elbilar 2002.

  59. Elbilar fick tillgång
    till bussfiler 2005.

  60. Avgiften för att åka bilfärja togs bort
    för elbilar 2009, och så vidare.

  61. Incitamenten infördes successivt.

  62. Det är ett omfattande incitamentpaket-

  63. -men vilka är viktigast för köparna?

  64. Vi har gjort en studie som visar
    att alla är viktiga.

  65. Om man bor i en storstad-

  66. -är det viktigt att få köra i bussfiler.

  67. Om man bor där det finns färjor,
    så har det betydelse för en.

  68. Men generellt sett är de stora
    ekonomiska incitamenten viktigast:

  69. Att de är befriade från inköpsskatt
    och moms.

  70. Vi har en ganska hög beskattning
    av fordon i Norge-

  71. -så de här incitamenten är viktiga.

  72. Men elbilar har blivit väldigt populära.

  73. Vi ser en ekonomisk påverkan.

  74. Vi ser också
    att det är många bilar i bussfilerna-

  75. -i Oslo.

  76. Så...det...

  77. Incitamentpaketet för elbilar
    måste minskas.

  78. Man håller på att förändra det.

  79. Det är en konsekvens
    av dess framgång.

  80. Det finns en plan-

  81. -för att minska
    de ekonomiska incitamenten.

  82. Elbilar kommer att få betala vägtullar-

  83. -men regeringen har beslutat
    att elbilar och utsläppsfria bilar-

  84. -vilket inkluderar bränslecellsbilar,
    inte ska betala mer än hälften-

  85. -av det som fossildrivna bilar betalar.

  86. Ja.

  87. Om man ska få köra i bussfiler
    ska bestämmas lokalt.

  88. Om det är för många bilar i bussfilerna
    måste man så klart göra nåt.

  89. Så...

  90. Problemet med trängsel i bussfiler
    har man sett speciellt i Oslo-

  91. -och bara i Oslo än så länge.

  92. Så... Vissa är...

  93. Vissa människor är mer kreativa
    än andra.

  94. En kille...
    Han satte en docka i passagerarsätet-

  95. -så att han fick köra...

  96. Han fick höga böter.

  97. Titeln på det här är Beboeliga städer...

  98. När jag pratar med stadsplanerare-

  99. -säger de ofta att det här leder
    till fler bilar i städerna-

  100. -men det vill vi egentligen inte ha.

  101. Att planera för fler elbilar, betyder
    det att man planerar för fler bilar?

  102. Tja... Det här är ett exempel.

  103. Så här...

  104. ...ser parkeringssituationen ut i dag
    i många norska städer.

  105. De flesta parkeringsplatserna är för
    vanliga bilar, och några är för elbilar.

  106. Utvecklingen går
    mot färre parkeringsplatser-

  107. -men fler kommer att vara för elbilar.

  108. Till slut blir det förmodligen så här-

  109. -att bara elbilar är tillåtna
    i stadskärnan. Det jag menar är...

  110. Att stimulera en ökning
    av andelen elbilar-

  111. -betyder inte nödvändigtvis
    att man måste planera för fler bilar.

  112. Jag ombads också
    att prata lite om färjor.

  113. Den här färjan drivs enbart av el.

  114. Den introducerades i januari i år.

  115. Vi har...

  116. Längsmed kusten har vi
    130 färjeförbindelser och 200 färjor.

  117. Vi tog
    den första eldrivna färjan i bruk 2015.

  118. Det har fungerat bra, men självklart
    var det lite problem inledningsvis-

  119. -precis som med all ny teknik. Men på
    det stora hela har det fungerat bra.

  120. 2022 lär vi inte ha drygt sextio som det
    står... Jag fick det bekräftat i går.

  121. Vi kommer att ha
    70-80 färjor som enbart drivs av el...

  122. ...längsmed kusten 2022.

  123. Vi har även färjor
    som går längre sträckor.

  124. De här funkar bra i en halvtimme,
    men vissa färjeturer tar längre tid.

  125. Där kommer nog vätgasdrift
    att behövas.

  126. Vi kommer att ta vår första
    vätgasdrivna färja i bruk 2021.

  127. Sen får vi se
    hur många det blir i slutändan.

  128. Så... Ja.

  129. Det var min presentation.

  130. Översättning: Maria Åhman
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Norges framgångar med elfordon

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Norge är känt för sin stora andel elbilar och har också tagit ledningen inom eldrivna färjor. Tom Norbech vid Statens vegvesen berättar hur det kom sig. Han beskriver två viktiga händelser som avgörande för utvecklingen: infrastruktur och ekonomiska incitament. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Ämnen:
Teknik > Transportmedel och kommunikationer
Ämnesord:
Elbilar, Elfordon, Kommunikationer, Landsvägsfordon, Landsvägstrafik, Motorfordon, Norge, Teknik, Transportmedel
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Elflyg - möjligheter och utmaningar

Andreas Schäfer, professor i energi och transport, berättar om vad vi måste uppnå för att kunna ersätta kommersiellt fossilt flyg med elektrifierade flygplan. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Elfordon - förväntningar och framtidsutsikter

Det har aldrig varit en bättre tid att studera elfordon som forskare, säger Tim Schwanen, Transport Studies Unit vid University of Oxford och gästprofessor Göteborgs universitet. Han menar att medier och politiska beslut har en viktig del i hur synen förändras på elfordon, och diskussioner om hur hälsan påverkas av exempelvis dieselfordon påskyndar förändringen mot elektrifierande. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Fossilfria fordons effekter på ekonomin

Ann Charlotte Mellqvist, forskare vid Rise, berättar om ett forskningsprojekt som undersökt vilka de ekonomiska effekterna blir på svensk ekonomi när transporter byter teknologi. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Norges framgångar med elfordon

Norge är känt för sin stora andel elbilar och har också tagit ledningen inom eldrivna färjor. Tom Norbech vid Statens vegvesen berättar hur det kom sig. Han beskriver två viktiga händelser som avgörande för utvecklingen: infrastruktur och ekonomiska incitament. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Ett regionalt perspektiv på elfordon och transport

Hans Fogelberg, regionutvecklare Västra Götaland, berättar om hur den regionala förvaltningen kan bidra till att underlätta och utveckla regionen inom elektrifiering tillsammans med bland annat näringslivet, där fordonsindustrin är den i särklass största i området både i antal anställda och som exportsektor. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Är elbilarna redo för köparna?

Frances Sprei, forskare på Chalmers tekniska högskola, ställer sig frågan om köparna är redo för elfordon. Det är alltid lättare att ändra teknologi eller att avancera tekniken än att radikalt ändra människors preferenser och beteende, menar hon. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Är marknaden redo för eldrivna fraktfordon?

Laetitia Dablanc är forskningschef vid franska institutet för vetenskap och teknik för transport och gästforskare vid Göteborgs universitet. Här berättar hon om en undersökning som fokuserar på vad som krävs för att ställa om till eldrift av små fraktfordon i Paris och dess omgivande tätorter som befolkas av 12 miljoner invånare. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Elfordon och framtida stadsplanering

Viveca Risberg, projektledare på stadsbyggnadskontoret i Göteborgs stad, berättar om arbetet med projektet ElectriCity som är ett samarbete mellan industri, forskning och samhälle för att utveckla framtidens kollektivtrafik. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Modeller av elflygplan

Anders Forslund är forskare på Chalmers tekniska högskola och ingår i ett projekt som utvecklar egna flygande fordon. Här berättar han om den nya tekniken med flygande elfordon och varför denna teknik behövs utifrån klimataspekt och Agenda 2030. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Hållbar energi och hållbara fordon

Forskaren Maarten Messagie ger ett systemperspektiv på två stora övergångar som tillsammans kan övervinna miljöutmaningarna: elbilen och energiframställningen. Han ger olika scenarier på elbilens och energiframställningens påverkan och exempel på hur elbilen skulle kunna ingå i ett nätverk och fungera som energiförsörjare när den inte körs. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Vilka är miljöriskerna med batterier till elfordon?

Mia Romare är projektledare vid IVL Svenska Miljöinstitutet. Hon har varit med och undersökt vilken påverkan på miljön tillverkningen av bilbatterier har. Det har skett ett skifte i när i processen miljön påverkas. En traditionell bil som körs på fossilt bränsle belastar miljön när den körs, men en batteridriven bil påverkar miljön mer i tillverkningen, då särskilt tillverkningen av batterierna. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Framsteg inom elektromobilitet

Elna Holmberg vid Swedish Electromobility Centre berättar om för- och nackdelar med elfordon. Det handlar om minskat utsläpp, ljudbilden i städer och minskat beroende av fossila bränslen men också högre inköpskostnad, kortare räckvidd och få laddmöjligheter. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Affärsmöjligheter för elfordon

Stefan Pettersson, forskningschef på Rise, tror på elfordon och fordon som drivs av en kombination av biobränsle och el om vi ska nå miljömålen 2030. I Sverige finns ungefär 4,8 miljoner fordon varav 60 000 är elfordon. Det motsvarar 1,2 procent och är alltså fortfarande på en innovationsnivå. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Regelverk och elfordon

Annika Ahlberg Tidblad, rådgivare på Volvo Car Corporation, berättar om arbetet med att ta fram internationella riktlinjer inom FN:s Ekonomiska kommission för Europa (ECE) för elfordon. Det handlar både om säkerhets- och miljökrav som måste uppfyllas innan fordonen får säljas. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Elfordon - i dag och i morgon

Ett forskningslaboratorium för elektromobilitet

CEVT är ett innovationscenter inom Geely-gruppen där bland annat Volvo personbilar ingår. Här utvecklar man fordonsteknik som ska möta morgondagens efterfrågan. I juni 2018 fattades ett beslut om ett laboratorium för CEVT placerat i Göteborg. Johan Hellsing, teknisk specialist vid CEVT, berättar om det nya laboratoriets arbete och vad som krävs för att forskningsavdelningen ska stanna kvar i Göteborg. Inspelat den 13 september 2018 på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Arrangör: Chalmers tekniska högskola.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Nationella dricksvattenkonferensen 2017

Om Svenskt Vatten

Vad har spagetti med vattenrening att göra, och hur många varv runt jordklotet räcker ledningarna i det svenska vattennätet? Henrik Kant från Kretslopp och vatten i Göteborgs stad och Magnus Montelius från branschorganisationen Svenskt Vatten berättar. Inspelat den 26 april 2017 på Chalmers tekniska högskola, Göteborg. Arrangör: Svenskt Vatten.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Nobel Week Dialogue 2015

Bör vi frukta singulariteten?

Singulariteten är idén om det tillfället inom en snar framtid när artificiell intelligens inte bara når samma nivå som mänsklig intelligens, utan även passerar den. I detta panelsamtal diskuteras vad detta kan leda till och om vi bör frukta den utvecklingen. Medverkande: Ray Kurzweil, framtidsforskare och entreprenör, Stuart Russell, professor i datavetenskap, Max Tegmark, professor i fysik och kosmologi, Harry Shum, forskare och teknisk chef Microsoft. Moderator: Margaret Boden. Inspelat på Svenska mässan, Göteborg, den 9 december 2015. Arrangör: Nobel Media.