Titta

UR Samtiden - Fokus jämställdhet

UR Samtiden - Fokus jämställdhet

Om UR Samtiden - Fokus jämställdhet

Föreläsningar och samtal om hur jämställdhet och normkritik kan byggas in i undervisningen i grund- och gymnasieskolan. Inspelat den 2 oktober 2018 på Elite Stadshotellet i Eskilstuna. Arrangörer: Eskilstuna kommun och Sveriges kvinnolobby.

Till första programmet

UR Samtiden - Fokus jämställdhet : Eskilstunas jämställdhetsarbeteDela
  1. "Nu ska vi göra ditten och datten
    och klara läroplanen och mål"-

  2. -"och så ska vi klara jämställdhets-
    uppdraget också." Fel, fel, fel, fel.

  3. Välkomna.
    Jag är ordförande i kommunstyrelsen.

  4. Det är en stor ära att få hälsa er
    välkomna till Eskilstuna.

  5. Tack för den tid som ni lägger ner
    på detta viktiga ämne.

  6. Jag tänkte inte prata mycket
    om Eskilstuna.

  7. Jag tänkte prata lite jämställdhet.
    Är det okej? Bra.

  8. Eskilstuna är en fantastisk stad. Jag
    hoppas ni får njuta av vår kommun.

  9. Tydligen figurerar vi
    i jämställdhetssammanhang.

  10. Det är vi stolta och glada över,
    men jag ska berätta en hemlighet.

  11. Det beror inte enbart på
    att vi är duktiga på-

  12. -att jobba med jämställdhet.
    Det är vi, så klart-

  13. -men det beror mest på att det är
    uselt i övriga delar av samhället.

  14. I relation till det
    kan man alltid glänsa-

  15. -men det går ju inte att vara nöjd.

  16. Jag vill hävda
    att vi har en jätteresa framför oss-

  17. -inte minst när det handlar om
    jämställdhet, skola och demokrati.

  18. Det är omöjligt att hävda
    att vi fullt ut lever i en demokrati-

  19. -om vi inte har säkerställt det
    som ibland är provocerande:

  20. Att flickor, pojkar, kvinnor och män
    ska ha samma schysta förutsättningar.

  21. Om vi inte lever upp till det kan vi
    inte hävda att vi har en demokrati.

  22. Koppla ihop det här
    med skolans uppdrag-

  23. -att lära våra barn
    att bli goda demokratiska medborgare.

  24. Då kan man inte bortse från att
    jämställdhetsfrågan måste genomsyra-

  25. -allt som skolan gör. Man klarar inte
    demokratiuppdraget annars.

  26. Det där vill jag vara tydlig med
    eftersom jag hör och möter-

  27. -här i Eskilstuna eller ute i landet-

  28. -att "Nu ska vi göra ditten och
    datten och klara läroplanen och mål"-

  29. -"och så ska vi klara jämställdhets-
    uppdraget också." Fel, fel, fel, fel.

  30. Det finns inget verktyg
    som är så kraftfullt-

  31. -och som bara ligger och väntar på
    att användas som jämställdheten-

  32. -för att möta de utmaningar som finns
    i vår skola och i vårt samhälle.

  33. Jag ska försöka illustrera det där
    väldigt tydligt.

  34. Jag tänker räkna upp lite exempel på
    problem som vi har i samhället.

  35. Vilka är det som åker och krigar
    för nån terrorsekt i Mellanöstern?

  36. Vilka är det som "nazistar" sig?
    Vilka är det som slåss på läktare?

  37. Vilka är det som super sig dyngraka
    och slåss efter kl. 2 eller kl. 3-

  38. -i krogkön?

  39. Vilka är det som halkar efter
    när det gäller skolresultat?

  40. Vilka är det som figurerar
    i mäns våld mot kvinnor?

  41. Ser ni nån gemensam nämnare?
    Ser ni nåt mönster?

  42. Män. Oftast unga män, men män.

  43. Då kan man tänka: "Ja,
    men har inte det med annat att göra?"

  44. Det är klart
    att det har med klass att göra-

  45. -men det här finns
    i alla samhällsskikt.

  46. Låt oss komplicera det ytterligare.
    Jämställdhetsberedningens ordförande-

  47. -har en insändare på det här temat
    i Eskilstuna-Kuriren i dag.

  48. Många av dem jag räknar upp nu
    har ju faktiskt en syrra också.

  49. Om man då är uppvuxen
    under samma villkor i samma familj-

  50. -varför är inte syrran och krigar
    för IS eller "nazistar" sig?

  51. Varför eldar inte hon bilar
    eller säljer knark i trappuppgångar?

  52. Min slutsats är
    att det handlar om kön.

  53. Det handlar om uppfostran
    och vad man får med sig för normer-

  54. -från de vuxna runtomkring en,
    om de ens finns där.

  55. Då kommer vi tillbaks
    till skolans kompensatoriska uppdrag-

  56. -som är så viktigt, både vad gäller
    att läsa, räkna och skriva-

  57. -men också att bli som folk,
    att bli en demokrat.

  58. Vi kan inte komma bort från det. Det
    kanske är viktigare än allting annat.

  59. För om man inte har det med sig, hur
    ska man kunna bli en god medborgare-

  60. -och ha nytta av
    att kunna läsa, räkna och skriva?

  61. Vi kan inte bortse
    från jämställdheten-

  62. -när vi bedriver samhällsutveckling
    och skolfrågor.

  63. Är vi då helt fantastiska på det där
    i Eskilstuna?

  64. Vi är ju
    Sveriges mest jämställda kommun.

  65. Det beror ju dels på att det inte
    har utsetts nån annan kommun.

  66. Så vi hoppas att många andra
    kommer att få priserna framöver.

  67. Men det beror ju också på
    att vi gör nånting som är bra.

  68. Det handlar om att få in
    jämställdhetsarbetet i vardagen.

  69. Det ska inte ligga vid sidan av.

  70. Är vi där än? Nej. Vi har jättelångt
    kvar även i den här organisationen.

  71. Men vi vet vad som behöver göras
    och är ärliga med varför det behövs.

  72. Det är kanske det
    som Eskilstuna har lyckats med.

  73. Men vi har en jätteresa framför oss.
    Det har alla Sveriges kommuner.

  74. För som det fortfarande ser ut
    i samhället-

  75. -kan jag känna frustration över
    att min Tage, som är 5 år-

  76. -inte får verktyg
    för att hantera känslor.

  77. Han halkar in i sätt att vara
    som är begränsande för honom.

  78. På samma sätt har hans syster Signe
    och kanske hans lillasyster Alva-

  79. -samma typ av uppväxt som jag.

  80. Jag kan känna enorm frustration över
    att jag inte har fått de verktygen.

  81. Jag har blivit som pappa. Jag pratar
    inte känslor. Jag bär det inombords.

  82. Tänk om jag hade fått
    lite såna verktyg som man.

  83. Skolan hade gärna fått kompensera för
    det, för pappa var inte bra på det.

  84. Det har inte hänt så jättemycket.

  85. Det är det vi försöker göra,
    men vi har en jätteresa kvar.

  86. Därför är jag så glad att temat är
    just skolan och utbildning.

  87. Jag hoppas att ni kan utbyta
    tankar, idéer och erfarenheter-

  88. -och sen går ni hem och går bärsärk
    i era organisationer-

  89. -och börjar göra jämställdhet
    i praktiken.

  90. Det är bara då vi kan möta samhällets
    riktigt stora och omfattande problem.

  91. Det är bara då vi kan klara av att
    lösa den där så provocerande tanken-

  92. -att flickor, pojkar, kvinnor och män
    ska ha samma förbannade rätt-

  93. -till ett schyst liv i vår demokrati.

  94. Hur svårt ska
    det vara 2018?

  95. Tack för att ni är här,
    och tack för att ni orkar lyssna.

  96. Textning: Johanna Lidberg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Eskilstunas jämställdhetsarbete

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Eskilstuna kommun får ofta ros för hur kommunen arbetar med jämställdhet. Här berättar kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S) om hur Eskilstuna arbetar med jämställdhet och hur jämställdhet kan läggas in i skolan både i undervisningen och i allt runtomkring. Inspelat den 2 oktober 2018 på Elite Stadshotellet i Eskilstuna. Arrangörer: Eskilstuna kommun och Sveriges kvinnolobby.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Sociala relationer, Värdegrund > Genus och jämställdhet
Ämnesord:
Differentieringsproblem, Eskilstuna, Genusfrågor, Jämställdhet, Könssegregation i skolan, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Samhällsvetenskap, Skolan, Sociala frågor, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i UR Samtiden - Fokus jämställdhet

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Fokus jämställdhet

Normkritik i undervisningen

Lotta Björkman är pedagog och lärarutbildare och vill få oss att tänka normkritiskt. Vad gör vi utan att ens tänka på det, och hur kan normkritik byggas in i undervisningen? Inspelat den 2 oktober 2018 på Elite Stadshotellet i Eskilstuna. Arrangörer: Eskilstuna kommun och Sveriges kvinnolobby.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Fokus jämställdhet

Eskilstunas jämställdhetsarbete

Eskilstuna kommun får ofta ros för hur kommunen arbetar med jämställdhet. Här berättar kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S) om hur Eskilstuna arbetar med jämställdhet och hur jämställdhet kan läggas in i skolan både i undervisningen och i allt runtomkring. Inspelat den 2 oktober 2018 på Elite Stadshotellet i Eskilstuna. Arrangörer: Eskilstuna kommun och Sveriges kvinnolobby.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Fokus jämställdhet

Jämställdhet i skollagen

Få organisationer har lika tydliga jämställdhetsuppdrag som grund- och gymnasieskolan. Hur uppdraget ser ut detaljeras i både skollagen och styrdokumenten. Här berättar Johan Lilly Gyberg, undervisningsråd på Skolverket, om vad lagen säger och hur det kan omsättas i praktik. Inspelat den 2 oktober 2018 på Elite Stadshotellet i Eskilstuna. Arrangörer: Eskilstuna kommun och Sveriges kvinnolobby.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Fokus jämställdhet

Det systematiska kvalitetsarbetet

Hur ska man veta vilka åtgärder som ska sättas in för att få en mer jämställd skola? Hur mäter man jämställdhet och vilka resurser behövs? Ledningskonsulten Sara Linge berättar om vikten av att samla in och analysera data för att sedan arbeta med systematiskt kvalitetsarbete inom skolan. Inspelat den 2 oktober 2018 på Elite Stadshotellet i Eskilstuna. Arrangörer: Eskilstuna kommun och Sveriges kvinnolobby.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Fokus jämställdhet

Jämställd styrning och ledning i skolan

Hur kan skolledare, utbildningsförvaltningar, politiker och rektorer bygga in jämställdhet i sin styrning och ledning, och vad behövs för att skolan ska leva upp till sina åtaganden? En paneldebatt med Johan Lilly Gyberg, undervisningsråd Skolverket, Sara Linge, ledningskonsult, Ingrid Sköldmo, barn- och ungdomsförvaltningen i Eskilstuna kommun, Gertrud Åström, jämställdhetexpert, och Susanne Johansson, rektor. Moderator: Vesna Prekopic. Inspelat den 2 oktober 2018 på Elite Stadshotellet i Eskilstuna. Arrangörer: Eskilstuna kommun och Sveriges kvinnolobby.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Fokus jämställdhet

Killar som underpresterar

Killars slutbetyg från grundskolan var år 2017 30 meritpoäng lägre än tjejers, och killar som kommer från studiesvaga hem presterar allra sämst. Anne-Sofie Nyström, sociolog och lektor i barn- och ungdomsvetenskap, berättar om forskningen om de faktorer som ligger bakom. Inspelat den 2 oktober 2018 på Elite Stadshotellet i Eskilstuna. Arrangörer: Eskilstuna kommun och Sveriges kvinnolobby.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Fokus jämställdhet

Hur får vi killar att sluta underprestera i skolan?

Hur ska killar och tjejer få samma möjligheter i skolan, och vad kan skolan göra för att motverka könsmönster i utbildningsresultaten? Här diskuterar en forskare, en lärare och en student vad de tycker måste till för att få killar att sluta underprestera i skolan. Medverkande: Anne-Sofie Nyström, sociolog och lektor i barn- och ungdomsvetenskap, Tom Larsson, skoldebattör, och Jonas Ahnqvist, lärare. Moderator: Vesna Prekopic. Inspelat den 2 oktober 2018 på Elite Stadshotellet i Eskilstuna. Arrangörer: Eskilstuna kommun och Sveriges kvinnolobby.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Fokus jämställdhet

Heder som maktmedel

Hedersrelaterat våld och förtryck sker när familjer eller grupper begränsar framförallt flickors, men även pojkars, liv. Det handlar om att inte få umgås med vem man vill, inte få ha på sig de kläder man väljer eller inte delta i viss skolundervisning. Mariet Ghadami, verksamhetschef Tris (Tjejers rätt i samhället), förklarar hur hederskultur fungerar i en svensk kontext och pratar om hur skolan kan identifiera, hantera och förebygga hedersrelaterat förtryck. Inspelat den 2 oktober 2018 på Elite Stadshotellet i Eskilstuna. Arrangörer: Eskilstuna kommun och Sveriges kvinnolobby.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Fokus jämställdhet

Vikten av jämställd representation

Hur påverkas vi av att en överlägsen majoritet av alla huvudpersoner i skolböcker och medier är män? Vad gjorde kvinnorna medan männen var ute och gjorde allt det som sedan hamnade i historieböckerna? Här talar Lina Thomsgård, författare och grundare av Rättviseförmedlingen, om vikten av jämställd representation och hur det krävs ett medvetet kontinuerligt arbete. Inspelat den 2 oktober 2018 på Elite Stadshotellet i Eskilstuna. Arrangörer: Eskilstuna kommun och Sveriges kvinnolobby.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Researched

Elever och undervisning

Philippa Cordingley är vd för Center for the use of research and evidence in education (Curee). Här berättar hon om deras forskning och hur den kan användas praktiskt i undervisning. Inspelat den 19 mars 2016 på Burgårdens utbildningscentrum, Göteborg. Arrangör: Researched.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Religionen i den sekulära skolan

Vad händer i mötet mellan det sekulära landet Sverige och den allt större andelen nya invånare från länder med en mer religiöst präglad kultur? På en skola i utkanten av Västerås träffas lärare och vägledare för en studiecirkel om kulturmöten. De vittnar om att det finns ett behov bland lärare av att få diskutera de situationer som kan uppstå när elever från andra kulturer möter den icke-konfessionella religionsundervisningen i skolan. Lärarna möter frågor från både elever och föräldrar. Hur kan skolan bidra till en ömsesidig förståelse, både mellan religiösa grupper och mellan det sekulära och det religiösa?