Titta

Kolsvart - teckenspråkstolkat

Kolsvart - teckenspråkstolkat

Om Kolsvart - teckenspråkstolkat

På en öde ö upptäcks en sjukdom bland ålar som spolats upp på en strand. Det är en okänd smitta från en annan plats - och kanske en annan tid. Ska frågan behandlas vetenskapligt eller med gammal folktro och skrock? Det hela är mer komplicerat än det verkar och det är ibland riktigt skrämmande.

Syfte

En äventyrsserie för årskurs 5, som rör frågor kring vetenskap, och ger ledtrådar till begreppet vetenskaplig metod. I varje avsnitt finns ett antal moment som går att förflytta till klassrummet. Laborationer och resonemang tangerar olika delar av naturvetenskapen, och även teknik.

Till första programmet

Kolsvart - teckenspråkstolkat : LjusMaterialDela
  1. Aj!

  2. -Har du hittat din morfar?
    -Nej, inte än.

  3. -Ska du inte hjälpa oss?
    -Gå!

  4. -Anfallen kommer tätare och tätare.
    -Det finns fortfarande hopp.

  5. -Han kanske är smittad!
    -Vitlöken låg i en soptunna.

  6. Du skrämde mig.

  7. Nico, du blöder!

  8. -Varför har du inte sagt nåt?!
    -Jag var inte säker.

  9. Spring!

  10. Vad gör du?

  11. -Vad ska vi göra nu?
    -Säg nåt! Vad som helst!

  12. Vad menar du?
    Du måste berätta vad jag ska göra!

  13. -Perfekt!
    -Vart ska du nu?

  14. Rikta och förstärka...

  15. Vitlök.
    Bibeln, vigvatten och en träpåle.

  16. Vad skulle du göra med den?
    Köra den rakt i hjärtat på henne?

  17. -Det står i de gamla papperna om det.
    -Vi sysslar inte med vampyrism!

  18. -Hur vet du det?
    -Inget som står om vampyrer är sant.

  19. -Forskare vet inte allt.
    -Förr visste man inte det man vet nu.

  20. -Det här kan sluta riktigt illa.
    -Han tar med dig till polisen - nu!

  21. Har du din mobil?

  22. Vad menar du?
    Du måste berätta vad jag ska göra!

  23. -Håller dörren?
    -Hoppas det!

  24. -Vi måste göra klart botemedlet!
    -Skynda!

  25. -Vad ska vi göra nu?
    -Det sista momentet är solljus.

  26. När kommer solen upp?

  27. Klockan är tolv. Solen går inte upp
    förrän om nio timmar.

  28. Vi kommer inte att hinna.

  29. -Var det Nico? Är inte han i kyrkan?
    -Jag vet inte. Jag släcker.

  30. Vänta. En lampa...?
    Kan inte en lampa funka?

  31. Solljuset är mer än bara ljuset.
    Det är olika UV-strålar.

  32. UVA som gör oss bruna,
    UVB som ger oss cancer-

  33. -och UVC som dödar bakterier.

  34. Kan inte en UV-lampa funka?

  35. Det är värt ett försök.

  36. Hej, Mats. Du, jag tror inte
    det är långt kvar nu.

  37. Du kanske ska komma hit?

  38. Jag lovade Kim att hitta botemedlet.

  39. Jag är verkligen jätteledsen, Mats.

  40. -Hur lång tid tar det?
    -Den måste bli genomskinlig.

  41. -Lite genomskinlig är den väl?
    -Nej.

  42. En kemisk reaktion kan ta fem minuter
    eller flera månader.

  43. -Kan man snabba på den?
    -Ja, med en katalysator.

  44. -Hur ser en sån ut?
    -Det kan vara många olika saker.

  45. -Ett ämne man tillsätter, värme...
    -Vi värmer den.

  46. -Vi får inte döda möglet.
    -Vi kan inte vänta längre.

  47. Kolla, det funkar!

  48. -Hur mycket behöver vi?
    -En för din mamma och en för Nico.

  49. En för hunden och en för fiskaren.

  50. -Hur ska vi ta oss till fastlandet?
    -Det är en båt där borta.

  51. Kustbevakningen ser oss inte
    i den här dimman.

  52. -Kan du köra en sån?
    -Ja.

  53. Fast inte utan bensin.

  54. -Generatorn har en bensintank.
    -Jag tror att det kan funka.

  55. Hjälp din mamma.
    Jag tar hand om Nico.

  56. Nej... Läkare! Läkare!

  57. Ge mig din arm.

  58. Var är mamma?

  59. Kim...

  60. Du kan inte gå in där!
    Du kan bli smittad!

  61. Nico! Du skulle bli bra!

  62. Kim.

  63. Rör inte mamma.
    Du kan bli smittad, Kim.

  64. Kom.

  65. "Allt började med döda ålar
    som sköljdes upp på en strand."

  66. "Forskarna trodde
    att det handlade om ett utsläpp"-

  67. -"men det var en mikroorganism"-

  68. -"som levt i permafrosten
    i hundratusentals år."

  69. "Den globala uppvärmningen smälte
    isarna, och patogenen läckte ut."

  70. "Organismen orsakade en rabieslik
    sjukdom, resistens mot läkemedel"-

  71. -"som läkarvärlden
    aldrig sett förut."

  72. "Efter en intensiv jakt på botemedel
    hittade forskarna nåt som bet."

  73. Det var ju ni som hittade det!

  74. Ingen hade trott på det. Alla
    hade sagt att det var "fake news".

  75. Hej. Jag tänkte bara
    lämna tillbaka din bok.

  76. Du kan behålla den. Det är bättre
    att kunskapen förs vidare.

  77. Annars hamnar boken i kyrkan
    och samlar damm. Varsågod.

  78. Ni gjorde ett fantastiskt jobb.

  79. -Tack.
    -Varsågod.

  80. -Tyckte du om den?
    -Jag läser nog fler artiklar av dig.

  81. -Vi kanske ses igen.
    -Ja, kanske.

  82. Diana.

  83. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Ljus

Avsnitt 6 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Kommer någon att hinna få fram ett botemedel mot den mystiska sjukdomen som ger svarta ögon och vampyrbeteende? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 6 av 6.

Ämnen:
Biologi, Fysik, Kemi, Psykologi och filosofi > Filosofi
Ämnesord:
Filosofi, Kunskapsteori, Naturvetenskap, Naturvetenskaplig forskning, Smittsamma sjukdomar, Vetenskapsteori
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Kolsvart - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - teckenspråkstolkat

Döda ålar

Avsnitt 1 av 6

Vad har hänt på ön? Forskare är på väg för att undersöka en eventuell miljökatastrof. Kim och Diana måste följa med sina arbetande föräldrar. Finns det någon hypotes om vad som hänt? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 1 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - teckenspråkstolkat

Patogen

Avsnitt 2 av 6

Döda ålar och döda krabbor. Om det är en sjukdom kanske människor kan bli smittade? Men laboratorietesterna krånglar och ingenting verkar stämma. Vad är det i Milos låda i kyrkan? Och vad har hänt med Nico? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 2 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - teckenspråkstolkat

Karantän

Avsnitt 3 av 6

Katastrof. Smittan från de döda ålarna sprids. Ön är under karantän och nu gäller det att hitta ett botemedel fort. Det är bara Kim, Diana och Nicos kvar på ön. Milos försöker lösa problemet men har han verkligen rätt instruktioner? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 3 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - teckenspråkstolkat

Bot

Avsnitt 4 av 6

Påle, heligt vatten, vitlök och sol, det låter som magi mot vampyrer. Är det sådana ingredienser som kan hindra smittan? Folktro eller vetenskap, vad ska man tro på? Det är ju inte medeltid nu - och det här är på riktigt, och allvarligt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 4 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - teckenspråkstolkat

Svarta ögon

Avsnitt 5 av 6

Tiden rinner i väg. Nico mår inte bra, Ylva kan vara nära döden och forskarna hittar ingen lösning. Kim och Diana kämpar på med det de kan hitta på ön, men Milos gör på sitt eget sätt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 5 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - teckenspråkstolkat

Ljus

Avsnitt 6 av 6

Kommer någon att hinna få fram ett botemedel mot den mystiska sjukdomen som ger svarta ögon och vampyrbeteende? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 6 av 6.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Tax och Tass

Reptiler och fåglar

Man kan undra hur varmblodiga fåglar och kalla reptiler hänger ihop. Och de utdöda dinosaurierna, vad har de med saken att göra? Om släktskap och utveckling i djurvärlden.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hamnskiftarens resa

Södermanland, Uppland

Del 7 av 11: Örnens fjäder. Jim och Ayla har hamnat i 1600-talet. Jim förvandlar sig till en hasselmus och gömmer sig i prästens droska på väg mot Stockholm och kungen på slottet Tre kronor. Men på slottet blir han upptäckt och slängd i en fängelsehåla. Med Aylas hjälp lyckas han smita, och de flyger norrut över skärgården. För att få tillbaka trollboken måste de nu hitta häxan Stina.